میرنیوز
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه جمع ایرانی شبکه جهانی جام جم درباره تشکیل مدرسه تلویزیونی، آموزش برخط و شبکه شاد گفت: همه مردم ایران با طنین بوی ماه مدرسه مأنوس هستند هرچند امسال از 15 شهریورماه سال تحصیلی را آغاز کردیم این نوع سرودها کمتر مورداستفاده قرار گرفت اما دوران مدرسه مهمترین دوران زندگی هر انسانی است و شاکله انسان در دوره تحصیل شکل میگیرد.
وی ادامه داد: وقتی کرونا رخ داد بسیاری از اتفاقات به وجود آمد، اتفاقات تلخی که باعث آسیب به جامعه شد و اقتصاد را دچار مشکل و مناسبات اجتماعی را محدود کرد و سلامت انسانها را به مخاطره انداخت، اما از طرف دیگر ما را با ظرفیت جدیدی آشنا کرد. سالها دنیا در حال کوچ کردن به این زیستبوم بود اما حرکت کندی برای انتقال به این زیستبوم داشت کرونا ما را بهیکباره به یک زیستبوم جدید پرتاب کرد.
67درصد معلمان دنیا برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه میکنند
وزیر آموزشوپرورش گفت: حدود 67 درصد معلمان دنیا اولین بار آموزش مجازی را تجربه میکنند این ظرفیت مهم در برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفت اما این موضوع جایگزین آموزش رسمی نمیشود.
حاجی میرزایی افزود: این زیستبوم محدودیتهایی را ایجاد کرد و دستاوردهای بزرگی را به همراه داشت. محدودیتهایی که ایجاد کرد این بود که عدهای دسترسی به ابزارهای هوشمند نداشتند که این موضوع در اکثر کشورها وجود داشت یا اینکه مهمترین کارکرد مدرسه که ارتباط با همسالان، افزایش ظرفیتهای اجتماعی و تقویت مهارتهای جمعی است در این زیست بوم جدید شکل نمیگیرد.
آموزشهای مجازی دوران کرونا گام بزرگی در راستای عدالت آموزشی بود
وی با اشاره به آموزشهای مجازی دوران گفت: این آموزشها گام بزرگی در راستای عدالت آموزشی بود، پیشازاین معلمان درجهیک میتوانستند تعداد محدودی دانشآموز را آموزش دهند اما بستر مجازی این امکان را دارد تا در دورترین روستاهای کشور از تدریس معلمان درجه یک برخوردار باشیم این موضوع فرصتهای یادگیری را به نحو وسیعتری توزیع میکند و کیفیت مؤثرتری از یادگیری را در دسترس همگان قرار میدهد.
وزیر آموزشوپرورش درباره زیرساختهای شبکه شاد گفت: تقریباً در این زیستبوم از صفر شروع کردیم و بر اساس سندی که برای تحول آموزشوپرورش تدوین شده، وزارت آموزش وپرورش موظف است که به سمت آموزشهای مجازی نقلمکان کند. در طول سالهای گذشته تجربیات محدود شکلگرفته بود اما سازماندهی تعاملات وجود نداشت و فرصت تمرین و آزمایش را نیز نداشتیم.
روزانه30 برنامه آموزش تلویزیونی پخش شد
حاجی میرزایی افزود: صداوسیما تعامل خوبی با ما داشت و تقریباً روزی 30 برنامه بهصورت زنده برای دانش آموزان پخش میشد اما مشکل تلویزیون این بود که ارتباط تعاملی نداشت لذا نیازمند یک ابزار تعاملی بودیم. شبکه شاد طراحی و فعال شد و نیم سال آموزشی گذشته را از طریق شبکه شاد و تلویزیون به پایان بردیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: در نسخه اولیه شبکه شاد انتقال پیام صوتی و تصویری امکانپذیر بود که در فاصله بهار و تابستان گذشته تقویت و ارتباط تعاملی این شبکه بهصورت زنده برقرار شد و اکنون ارتباط زنده در شبکه شاد داریم و کلاسها فعال است.
شبکه شاد یک شبکه انحصاری برای آموزش است
حاجی میرزایی سامانه شاد را منحصراً یک شبکه آموزشی دانست و افزود: در این شبکه ارتباط بین معلم و دانشآموز صورت میگیرد و یک فضای عمومی وجود دارد که والدین میتوانند به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و از برخی فعالیتهای پرورشی و جشنوارهها استفاده کنند.
وزیر آموزشوپرورش اضافه کرد: هر دانشآموز باید با واردکردن کد ملی و احراز هویت وارد کلاس خود شود. اکنون 15 میلیون دانشآموز در 116 هزار مدرسه در سراسر کشور تحصیل میکنند با این توضیح که 5 هزار مدرسه ما زیر 5 دانشآموز دارد.
تمام صفحات کتابهای درسی بارکددار خواهند شد
وی افزود: برای سال آینده بر روی این ظرفیت کار میکنیم تا تمام صفحات کتاب درسی بارکد داشته باشند که دانشآموزان با قرار دادن تلفنشان روی آن، از محتوای تکمیلی متنها مانند داستان، فیلم و آزمایش استفاده کنند و برای سال آینده این امکان آماده میشود. همچنین اتفاق بسیار مهمی که امسال افتاد این بود که معلمان باید وقت بیشتری میگذاشتند چون هم باید تدریس میکردند و هم باید تدریسهای خود را ضبط میکردند یا بهصورت آنلاین آمادگی برای تدریس داشته باشند. برای اینکه وقت معلمان کمتر گرفته شود تمام محتوای آموزشی را از پایه اول تا پایه دوازدهم ضبط کردیم و محتوای آن را بارگذاری کردیم.
در راستای آموزش معکوس تمام محتوای درسی را آماده و بارگذاری کردیم
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به روش آموزش معکوس گفت: روشی به نام روش آموزش معکوس داریم؛ درروش متعارف آموزش، دانشآموز به مدرسه میرود، معلم درس میدهد و در خانه تمرین میکند اما درروش آموزش معکوس، معلم میگوید درس را روز یا شب قبل از تدریس مشاهده کنید و صبح در مدرسه درباره درس، بحث و گفتوگو میکنیم؛ والدین هم میتوانند این محتوا را گوش کنند، ببینند و به فرزندانشان کمک کنند و معلمان هم میتوانند روشهای تدریس معلمان دیگر را ببینند و این روش سطح توانمندی معلمان را افزایش میدهد. حتی با حدود 10 هزار معلم تراز اول میتوان همه تدریس معلمان را به یک تدریس هماهنگ و یکپارچه رساند تا معلمان خلاقیتهایی را در تکمیل آموزشها به کار بگیرند.
روزانه 22 ساعت آموزش تلویزیونی ارائه میدهیم
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه روزانه 22 ساعت در شبکههای مختلف آموزش به دانشآموزان ارائه میکنیم، گفت: پوشش جغرافیایی شبکههایی که برنامههای آموزشی را پخش میکنند 97.3 درصد است.
وزیر آموزشوپرورش درباره علت نامگذاری شبکه شاد گفت: سامانه شاد مخفف شبکه آموزشی دانشآموز است. معتقدم مدرسه جایگاهی برای آماده کردن انسانها برای رویارویی با واقعیتهای زندگی است. جایگاهی برای حل مسئله و افزایش نگرش خلاقانه به محیط. متأسفانه این کارکرد مهم تعلیم و تربیت در نظامهای آموزشی درگذشته مغفول بود.
وی ادامه داد: یکی از کارکردهای مهم نظام تعلیم و تربیت انتقال دانش به نسل بعدی است اما امروزه مهمترین کارکرد نظام تعلیم و تربیت، آماده کردن انسانها برای زندگی کردن است آموزش مهارتهای شرافتمندانه و توانمند باید در مدرسه اتفاق بیفتد.
راهاندازی مدرسه مجازی ایرانیان برای دانشآموزان خارج از کشور
وزیر آموزشوپرورش درباره اینکه آیا شبکه شاد برای دانشآموزان خارج از کشور قابلدسترس است، گفت: ازنظر فنی مشکلاتی برای اینکه یک سامانه یکپارچه در داخل و خارج از کشور داشته باشیم، داشتیم و از نظر امنیت اطلاعات دچار مشکلاتی برای شبکه شاد می شدیم. بهتازگی مدرسه مجازی ایرانیان را راهاندازی کردیم که محتوای شاد در این مدرسه قابلدسترس است تا دانشآموزان خارج از کشور به این محتوی دسترسی داشته باشند. همچنین در 43 کشور و 62 شهر، 95 مدرسه داریم که کار آموزش را انجام میدهند.
حاجی میرزایی افزود: هدف آموزشوپرورش آماده کردن افراد برای زندگی آینده است و معلم در این راستا تسهیلگر است. یکی از مهمترین مهارتهایی که هر فرد به آن نیاز دارد مهارت حل مسئله است که باید در دوره ابتدایی شکل بگیرد.
وی با اشاره به اجرای سند تحول در آموزشوپرورش گفت: سند تحول بر اساس تجربیات گذشته و با بهرهگیری از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی طراحی شده است و تکیهگاه اصلی آن حرکت از مفهوم علمآموزی به تربیت است.
وزیر آموزشوپرورش به ساحتهای 6گانه سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: نظام ارزشیابی باید این ساحتها را اندازهگیری کند و درنهایت یک حیات طیبه و زندگی باشکوه در انسانها پدیدار شود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳