میرنیوز
به گزارش ایسنا، محمود امانی طهرانی در نشستی خبری با بیان اینکه به آموزش و پرورش امروز به عنوان یک نیاز عینی جوامع بشری نگاه می شود گفت: تمام دنیا به این مهم رسیده است که برای بهبود همه شاخص ها ارزانترین راه، موثرترین راه و کاراترین راهکار روی آوردن به مدرسه و آموزش و پرورش است.
وی افزود: یک فهرست ۵۰ تایی می توان از شاخص هایی که تمام ما مایلیم در سطح خانواده و محله و شهر و جامعه مان بهبود یابد که در همه آنها مدرسه سهیم است و اهمیت مدرسه با ظهور و بروز رقبا، اغیار، آموزش مجازی و .... نباید تضعیف شود و تضعیف هم نخواهد شد.
امانی افزود: جامعه ما سخت محتاج فرهنگ سازی در این زمینه است. جامعه ما اولویت اول بودن مدرسه را بدیهی فرض نکرده است و هنوز روی آن مناقشه وجود دارد. اولین جایی که باید ساخته شود، مدرسه است.
وی در ادامه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و با بیان اینکه کاری که آموزش حضوری انجام می دهد در فضای غیرحضوری قابل دستیابی نیست گفت: آنچه در آموزش حضوری دنبال آن هستیم جنبه تربیتی رشد دهنده تمام ساحتی است اما گاهی شرایط به گونه ای پیش می رود که امکان آن محقق نمی شود ؛ مانند شرایطی که به واسطه بیماری اکنون در آن قرار داریم.
امانی افزود: ما اهتمام جدی داشتیم که از وضعیت مدارس اگاه باشیم. تمام اعضای شورای عالی در این مدت به مدارس سر زده اند و بازدیدهایی داشته اند. بنده خودم در دو استان به جز تهران هم حاضر شدم و مدارس مختلف را بازدید کردم تا اطمینان یابیم که جریان آموزش در این دوره خاص متوقف نمی شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بدنه تعلیم و تربیت و معلمان تمام تلاش خود را می کنند که روند آموزش تداوم داشته باشد اظهار کرد: متولی هر دانش آموز مشخص است و آموزش در شرایط کرونا رها نشده است. این تصور عینی بنده از بازگشایی مدارس است.
وی ادامه داد: اگر منصفانه نگاه شود جامعه فرهنگی با مسئولیت پذیری تمام، چاره اندیشی و تدبیر می کند و آموزش را انجام می دهد.
امانی با بیان اینکه در باب بازگشایی مدارس جامعه فرهنگی به این جمله حیاتی که "متولی حیاتی ترین امر جامعه است و باید به گونه ای عمل کند که متوقف نماند" به خوبی پاسخ می دهد. نواقصی وجود دارد اما کار متوقف نیست.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه سنجش معتبر یکی از چهار دغدغه اصلی نظام های آموزشی است گفت: شورای عالی در این زمینه اولین حرف های مهمش را قبل از تولد سندتحول زده بوده است. در متن سند هم به این موضوع پرداخت شده است. مصوبات مختلف و متنوعی در باب سطوح مختلف سنجش وجود دارد. یک مبنای کلی وجود دارد که سنجش نباید به دانش آموز لطمه بزند.
وی افزود: اصول به درستی شکل گرفته اما این امر مقطعی نیست که با یک بخشنامه درست شود. انتظارات زیادی از علم سنجش وجود دارد. باید بپذیریم که سنجش امر پیچیده ای است و ما را از دستیابی به پاسخ های ساده و قابل انجام باز می دارد. باید دشواری این راه بپذیریم و اقدامات پله ای بهبود بخش داشته باشیم.
امانی با اشاره به ارزشیابی توصیفی که از آن نوع ارزشیابی هایی است که به دانش آموزان لطمه نمی زند و در دوره ابتدایی اجرا می شود عنوان کرد: این نوع ارزشیابی همکلاسی ها را به رقیب تبدیل نمی کند. اگر موضوعی مانند کاهش توان دانش آموزان در باب سواد خواندن مطرح است باید تمام عوامل موجود را احصاء کنیم تا ببینیم چه سهمی از آن متعلق به ارزشیابی توصیفی است. ارزشیابی موثر است، اما تمام مسئله نیست.
وی افزود: به عنوان مثال پنج شنبه ها تعطیل شدند، بافت آموزشی معلمان ابتدایی در دوره ای تغییر کرد و مانند آن؛ باید قدم به قدم تحلیل و برای بهبود روند تلاش کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره شاخص های اجرایی شدن سندتحول بنیادین گفت: اجرای سند مانند هر نوع کار دیگری است که می توان از ابعاد مختلف به آن نگریست. به عنوان مثال قانون اساسی از لحظه ای که تصویب شده دارد اجرا می شود، اما از برخی ابعاد برخی اصول قانون اساسی آنطور که باید اجرا نشده است. سندتحول هم از همین جنس است.
امانی افزود: سند در مجموعه آموزش و پرورش تغییراتی به وجود آورده که اگر نبود، این تحولات رخ نمی داد. تغییر ساختار نظام آموزشی از این جمله است. توجه به ساحت هایی شش گانه نیز همینطور. کتاب های جدید التالیف حاصل سندتحول است. برنامه بوم نیز از دل سندتحول بیرون آمده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اما دید دوم این است که سند قرار است ما را از نقطه فعلی به نقطه ای بسیار بالاتر برساند گفت: همه ما معتقدیم که هنوز به این نقطه نرسیده ایم. دلایل متعددی هم وجود دارد. این نظام مشکلات اولیه ای از جنس فضای آموزشی، معیشت، آموزش، بکارگیری معلمان و ... دارد و این مشکلات انباشته شده اند. مدیریت کردن از یک سو و ارتقاء دادن این مسائل از سوی دیگر مزید بر علت شده است که سند به آن نقطه تحولی نرسد.
امانی افزود: البته هر معاونت برنامه های خود را ارائه داده و برش استانی و منطقه ای به آن زده شده است. این ها مشخص و احصاء می شوند و درصدهایی برای اجرای برنامه های سالانه اعلام می شوند. مهم این است که اجرای شکلی سند جای اجرای مفهومی، عمیق و موثر آن را نگیرد و به نقطه ای نرسیم که خودمان و دیگران را فریب بدهیم و بدانیم این نحوه اجرا اتفاقی را که باید، رقم نمی زند.
وی افزود: باید یک فهم عمیق خوب از اجرا پیدا کنیم و چرخش های تحول آفرین را بشناسیم و امور را در راستای آن بهبود بدهیم. چهار عرصه مهم سنجش و ارزشیابی، بکارگیری معلم، تجهیز و ساختمان مدرسه و برنامه درسی بسیار مهم هستند. مسیرها روشن هستند و کلیت اقدامات در حال انجام است. باید امکان های فراوان تری در این زمینه ها به کار گرفته شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر می خواهیم ساختمان مدرسه ما به گونه ای باشد که وقتی بچه وارد آن می شود شادمان شود، باید برایش در سطح ملی مایه بگذاریم گفت: آموزش و پرورش عمومی را باید مورد توجه قرار دهیم که کلید بهبود اجرای سند است.
امانی در پاسخ به پرسش دیگری، با اشاره به اینکه مدرسه محوری یک گفتمان است عنوان کرد: گفتمان یعنی مبحثی که با یک فهم عمومی فزاینده و رشدیابنده همراه است. در ایجاد این گفتمان یعنی دغدغه عمومی شدن مدرسه محوری، امید فراوان به مدرسه ها بستن، روی کارکرد مدارس حساب کردن در بهبود اوضاع یک محله و جامعه، همه نقش دارند که رسانه ها از جمله آنها هستند. شاید بپرسید مدرسه تراز سند تحول چه مدرسهای است؟ برای پاسخ شاید به سراغ مدارس فاخر بروید و با واژگان توصیفی آن مدرسه را وصف کنید اما یکی از مشخصههای واضح مدرسه تراز سند تحول مدرسهای است که در یک محله هم که شده موثر باشد.
دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: به عنوان مثال مدرسه برای احترام دانش آموزش به والدین طرح و برنامه ریزی میکند یا به عنوان مثال اگر بخواهیم خشونت در یک محله کم شود این مدرسه است که میتواند به آن کمک کند. تمام حرف سند تحول بنیادین تربیت تمام ساحتی مانند تربیت دینی، اعتقادی، زیستی و بدنی، تربیت اجتماعی، اقتصادی و ... است.
امانی طهرانی در ادامه اظهار کرد: آن وجهی از سند که حالا حالاها باید دنبال آن برویم مسائلی است که وضعیت اشتغال را بهبود دهد، عدم استفاده از مواد مخدر، کاهش خشونت و ... نیز مهم است. نباید به کارهای کنونی که انجام میدهیم بگوییم پس سند اجرا شد و ابعاد دیگر را نبینیم. ما بیشتر از هر چیز نیازمند این هستیم که در اولین قدم نسبت به سند شناخت داشته باشیم.
ادامه دارد
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳