میرنیوز
به گزارش ایسنا، ایرج خوش خلق در نشست علمی - تخصصی " نگاه اصلاحی و تکمیلی به اجرای ارزشیابی توصیفی در مدارس " که در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد درباره موضوع "باز تعریف ارزشیابی توصیفی براساس اهداف سنجش در نظریه سازنده گرایی و کاربرد آن در اصلاح آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی " سخن گفت و اظهار کرد: یادگیری را هرطور تعریف کنی عناصر سنجش باید با همان شیوه و کیفیت انجام شود. حدود 20 نظریه کلان یادگیری در سه طبقه رفتاری، شناختی _ رفتاری و سازنده گرایی داریم که هرکدام حاوی باورهای یادگیری هستند.
وی افزود: اگر در برنامه درسی و آموزش به یادگیری سازنده گرایی متمرکز شویم، همه باورهای یادگیری دو طبقه قبل را در دل خود دارد. این تعاریف تاثیر خود را روی انواع سنجش های تکوینی، تشخیصی و تراکمی گذاشته اند.
وی به اهداف سنجش در نظریه یادگیری سازنده گرایی اشاره کرد و گفت: سنجش برای یادگیری، خودسنجی و سنجش از یادگیری از این جمله اند. دانش آموز باید در این فرایندها مشارکت داشته باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: در دوره ابتدایی سنجش تکوینی و تراکمی داریم که رویکرد کیفی دارد. اسم واقعی طرح فعلی، بازخورد کیفی در ارزشیابی تکوینی و تراکمی بوده است. چرا مدام اصرار می کنیم که ارزشیابی توصیفی، تکوینی است؟
خوش خلق ادامه داد: وقتی آزمون مدادکاغذی جمع میشود باید مفاهیم کیفی به صورت عمیق مورد سنجش قرار بگیرند. اخیرا چیزی به اسم "آزمونک" مد شده، باید سوال کرد که آزمونک مربوط به کدام نوع سنجش است؟ وقتی الگوها را داریم باید طبق آن میزان یادگیری را سنجید. آزمونکی با چهار پنج سوال چگونه یادگیری را بر حسب سنجش تکوینی میسنجد؟ آزمونک همان آزمون مدادکاغذی است که کوچک شده است.
وی افزود: چیز دیگری درست شده به نام چک لیست گروهی که سنجش مشاهده ای به صورت گروهی است. مگراین نوع سنجش میتواند یادگیری را بسنجد؟ میگویند به علت تراکم کلاس نمیتوانیم چک لیست انفرادی داشته باشیم. باید از ابزارها درست استفاده کنیم. اهداف خودسنجی در آزمونها نیز به بدی از سوی معلم استفاده میشود و به جای نشانه های یادگیری هدف های رفتاری سنجیده می شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: ما هم مقصریم که راهنماها به درستی تدوین نشده اند. اصول 11 گانه برای نوشتن بازخورد کیفی داریم. اما اصلا همه اصول رعایت نمیشود. کارپوشه، هم برای ارزیابی سنجش تکوینی و هم سنجش تراکمی است و اصولی دارد اما هرکسی یک چیزی می گوید و فرم هایی اضافه یا کم میکند. همه چیز با هم قاطی شده است. وضعیت بهتر شده اما هنوز کارپوشه ها اصلاح نشده اند.
وی به آیین نامه پیشنهادی ارزشیابی توصیفی اشاره کرد و گفت: کمیسیون معین شورای عالی هم پیشنهادات دیگری داشته اند و اصلاحاتی انجام داده اند اما خود آیین نامه هم یک چیز پیچیده ای شده که در دستورکار بررسی است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳