میرنیوز

جوانب گوناگون "سقط جنین" در کشورمان کتمان می‌شود/ کمتر از ۳ درصد سقط‌ها قانونی انجام می‌شود

 جوانب گوناگون "سقط جنین" در کشورمان کتمان می‌شود/ کمتر از ۳ درصد سقط‌ها قانونی انجام می‌شود 2020-08-16T09:48:02+04:30

دکتر خلیل علی محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به برخی علل کاهش نرخ باروری از جمله سقط جنین در کشورمان اظهار کرد: شهرنشینی، سیاست‌های تحدید نسل، دشواری‌های اقتصادی، کم‌توجهی به نیازهای مختلف جوانان در امر ازدواج و تشکیل خانواده و از همه مهم‌تر تغییرات مهم در دیدگاه فرهنگی و سبک زندگی، نرخ باروری کل (TFR) کشورمان را کاهش داده است؛ برخی از این عوامل در میان کشورهای مختلف جهان مشترک هستند.

این پزشک و دانشیار دانشگاه خاطرنشان کرد: میانگین نرخ باروری در جهان نزدیک به 2.5 فرزند است اما این شاخص برای ایران در حال حاضر کمتر از  1.8 است؛ ایران برای از بین بردن شکاف بین نرخ باروری و میزان باروری در حد جایگزینی، باید بتواند تولدها را حداقل 15 درصد افزایش دهد، امری که با توجه به مطالعه و تحلیل روندهای ثبت شده در 10 سال اخیر، آسان به نظر نمی‌رسد؛ برای رسیدن به این هدف، عملکرد امیدبخش قوای حکومتی در حل مشکلات مردم و مسئولیت‌پذیری آنها در امر تشکیل خانواده و امر فرزندپروری حائز اهمیت است.

دارنده جایزه ملی جمعیت گفت: ایران جزء سه کشور اول جهان است که به سرعت به سمت پیری جمعیت می‌رود و اگر در دو دهه آینده، چاره‌ای اندیشیده نشود، رکوردی در این رابطه برای ایران ثبت خواهد شد که هیچ کشوری به آسانی توان شکستن آن را نخواهد داشت؛ تنها با میزان تولدهای بیشتر می‌توان درصد رشد سالمندی جامعه را کاهش داد.

وی اضافه کرد:  سقط جنین در کشور به اندازه‌ای زیاد است که باید به‌عنوان یک معضل اساسی به آن پرداخته شود و تدوین یک برنامه جامع در این زمینه و اجرا و ارزیابی استراتژیک آن ضروری است؛ متاسفانه نظارت بر سقط جنین را کسی گردن نمی‌گیرد! آمار آن ثبت و تحلیل نمی‌شود و جوانب گوناگون آن کتمان می‌شود؛ یک سقط جنین خودخواسته و غیردرمانی عوارض زیادی در پی دارد البته قوانین لازم برای جلوگیری از این نوع سقط‌ها، وجود دارد اما متاسفانه یک عده این حوزه را خصوصی می‌پندارند! و معتقدند نباید ورود کنیم، آگاهی هم به جامعه ارائه نمی‌دهند لذا نظارت‌ها نیز ضعیف است!

سقط‌های خودخواسته ده‌ها برابر سقط‌های درمانی هستند!

محمدزاده تصریح کرد: خانم‌هایی که نیازمند سقط درمانی هستند، مراحل قانونی را دقیقاً طی می‌کنند اما آنها که به دنبال سقط جنین انتخابی هستند، با عدم توجه به مسائل انسانی، شرعی، حقوقی و قانونی و حتی بهداشتی، از طریق افراد غیرپزشک و مراکز غیرمجاز اقدام به "قتل نفس" می‌کنند! اینها خودشان و  مباشرینشان بنا به فتوای مراجع، فعل حرام مرتکب می‌شوند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت و خانواده با اشاره به انواع مختلف سقط جنین خاطرنشان کرد: سقط جنین‌های خودبخودی، ناخواسته و درمانی، پروتکل‌های مربوط به خود را دارند و علل و عوامل آنها و تشخیص، درمان و مراقبت‌های مربوط به آنها در این چارچوب‌ها قابل بررسی، تحلیل و انجام است اما سقط جنین‌های خودخواسته، خارج از عرف، قانون و موازین شرعی اتفاق می‌افتند و متاسفانه این دسته از سقط‌ها، ده‌ها برابر سقط‌های درمانی در جامعه شیوع دارند و هیچ نظارت بازدارنده‌ای‌ از سوی دستگاه‌های مرتبط بر آنها انجام نمی‌گیرد.

وی افزود: افرادی به‌صورت غیرحرفه‌ای وارد این تجارت کثیف شده‌اند، با این مسئله باید برخورد صحیحی صورت گیرد! دستگاه‌هایی در این مورد مرتباً باید به زنان، جوانان و خانواده‌ها  آگاهی‌های لازم را بدهند؛ چرا برای جاری شدن احکام دینی، قانونی و حیاتی در بعضی زمینه‌ها، دست‌اندرکاران اینقدر خجالتی شده‌اند؟! آیا شایسته است که در نظام اسلامی در این ارتباط تا این حد کم‌کاری، کم‌توجهی و تسامح وجود داشته باشد؟!

محمدزاده گفت: مسئله سقط جنین حتی در بسیاری از کشورهایی که در آنها اسلام دین رایج نیست یا اصلاً جامعه دینی به حساب نمی‌آیند، به جهات اخلاقی و بهداشتی امر مذمومی است همچنین در برخی کشورهایی که قانون به افراد اجازه سقط داده است، وقتی مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم از لحاظ جمعیتی در شرایط مساعدی قرار دارند.

عاملان سقط‌های خودخواسته باید تحت پیگرد قرار بگیرند

وی با تاکید بر اینکه اغلب سقط جنین‌های خودخواسته توسط افراد غیرمتخصص، در مکان‌های غیراستاندارد و به‌صورت پنهان انجام می‌شود، تاکید کرد: مطابق قوانین کشور، عاملان این کار باید تحت پیگرد قرار گیرند؛ بی‌شک سقط‌‌های ناسالم و غیرقانونی یکی از معضلات بهداشتی در دنیا به حساب می‌آید؛ حوزه‌های بهداشتی این افراد را چگونه شناسایی می‌کنند؟! این نوع از سقط جنین، زنان را در معرض خطرات گوناگون، انواع ناتوانی‌ها و گاهی حتی سرطان‌ها و مرگ قرار می‌دهد! آیا خانواده‌ها از این مسائل آگاهی لازم دارند؟ رسانه‌ها و متخصصان باید مسئولان و دستگاه‌ها را در این رابطه و موارد مشابه به پاسخگویی، نظارت، برنامه‌ریزی و عمل وادار سازند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت متذکر شد: سقط‌ جنین قانونی می‌تواند به دلایل طبی (نجات جان مادر) یا ناهنجاریهای جنینی انجام شود؛ این موضوع در کشور ما، علاوه بر تشخیص پزشک معالج زنان، باید توسط سه پزشک متخصص دیگر تائید شود و در نهایت به تایید نهایی پزشک قانونی برسد؛ این نوع سقط‌ها با رضایت آگاهانه و کتبی مادر و در سن بارداری زیر 19 هفته در مراکز درمانی به صورت آشکار و با صدور مجوز قابل انجام است، میزان تقاضای تائید شده برای این سقطها نسبت به موارد غیرقانونی، با مراحلی که عنوان شد، سال 96، کمتر از 3 درصد سقط‌ها را تشکیل می‌داد؛ این الگو برای انجام سقط‌های مجاز، الگوی بسیار خوبی است و موجب می‌شود این مسئله تنها از سوی مراکز معتبر و افراد متخصص پزشکی مدیریت شود.

وی تاکید کرد: برای سقط جنین جدا از پروتکل‌های درمانی، نیازمند پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی هستیم و باید دیدگاه‌های نادرستی که در برخی افراد نسبت به این قضیه است، با مقررات بهداشتی و درمانی، شرعی و قانونی تطابق یابد؛ بخشی از ولنگاری‌ها از چنین طرز فکرها و رویکردهایی ناشی می‌شوند.

بی‌توجهی به توصیه‌های جمعیتی رهبرانقلاب نادیده گرفتن پیام غدیر است

دکتر علی محمدزاده با اشاره به پیام‌های ابدی و حرکت آفرین غدیر خاطرنشان کرد: پیام‌های واقعه غدیر محدود به یک روز و یک زمان خاص نیست؛ آنچه که بعد از رحلت پیامبر انتقال برخی از این پیام‌ها را متوقف ساخت، به کم بصیرتی خواص برمی‌گردد؛ این نوع خواص مربوط به همه زمان‌ها و همه حوزه‌ها هستند؛ وقتی در حوزه ازدواج و فرزندآوری برخلاف امر خدا، نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و ولی امر مسلمین بعد از ده‌ها بار تذکر، توصیه و بحث کارشناسی، سکوت سنگین مراکز اجرایی، نظارتی و قانونگذاری نمی‌شکند، زمینه‌ها و تسهیلات فراهم نمی‌گردد، آیا این کم بصیرتی نادیده گرفتن پیام غدیر در عمل به توصیه‌های رهبر حکیم و فرزانه نظام اسلامی نیست؟! وقتی درباره افزایش سقط جنین‌های دل‌بخواهی در جامعه حرکت موثری انجام نمی‌شود و حتی گاهی برخی این عمل حرام را توجیه می‌کنند، اینها دوری گزیدن از پیام غدیر نیست؟!

وی  افزود: رواج سقط جنین نه زیبنده جامعه اسلامی است و نه با اهداف تنظیم خانواده‌ای که ایران در کمتر از چند سال به قله آن رسید، سازگاری دارد! نمی‌شود که از اهداف تنظیم خانواده، کاهش فرزندآوری آن را انتخاب کرد و در دوره‌هایی با توسل به همه ابزارها و روش‌ها، آن را عملیاتی کرد اما به هدف مهم دیگرش که کاستن از سقط جنین است، کم توجهی کرد؛ بنابراین بنده بین مهار جمعیت، جنگ با جمعیت و آینده‌سوزی جمعیت و خشکاندن ریشه‌های اخلاق و فرهنگ باروری سالم در جامعه و تنظیم خانواده معمول و متناسب با وضعیت مطلوب سلامت جمعیت، از نظر کمی و کیفی تفاوت قائل هستم؛ وقتی جامعه روز به روز بیشتر به سمت دوری از ازدواج، بی‌فرزندی، تک‌فرزندی و افزایش سقط جنین و … پیش می‌رود، این دیگر در راستای متناسب‌سازی تعداد فرزندان خانواده نیست بلکه هدایت جامعه به سوی یک جاده یک‌طرفه و خطرناک است؛ در ادامه کشور از زایایی، پویایی و بالندگی باز می‌ماند.

این پزشک و پژوهشگر حوزه جمعیت متذکر شد: غدیر، شاخصی به نام ولایتمداری و ولایت‌پذیری ایجاد کرد که با عمل به رهنمودهای رهبر جامعه اسلامی سنجیده می‌شود و آنان که "قربه الی الله" پیام‌های غدیر را نادیده گرفتند و فرق علی(ع) را شکافتند و حسین(ع) را به قتلگاه کشاندند و جامعه را از مسیر ترقی و پیشرفت باز داشتند، برخی اهل نماز شب بودند و زبان ستایش، نامه نگاری و شعر و شاعری‌شان هم کمتر از ما نبود، اما بصیرت نداشتند و برای اینکه جبهه باطل به اهدافش برسد به میدان آمدند؛ امروز هم اگر تفکر استراتژیک نداشته باشیم و رهنمودهای حکیمانه رهبری را به گوش جان نشنویم و عمل نکنیم، آینده خانواده و جمعیتی ایران خراب خواهد شد؛ نوشداروی بعد از مرگ سهراب هم کارگر نخواهد شد! غدیری باشیم تا آینده مطلوب‌تری برای ایران اسلامی در تمام زمینه‌ها رقم بخورد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)