میرنیوز

حفظ جنگل‌های هیرکانی یک مسئولیت جهانی و انسانی است

حفظ جنگل‌های هیرکانی یک مسئولیت جهانی و انسانی است 2020-08-03T12:53:19+04:30

هادی کیادلیری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه هنوز این ۵۶۰۰ هکتار وقف نشده است، گفت: این موضوع هنوز مورد بحث است و نه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که متولی این عرصه‌ها است و نه افکار عمومی وقف این منطقه را نپذیرفته است همچنین وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد به لحاظ قانونی درست نیست چراکه زمانی کسی می‌تواند زمینی را وقف کند که در وهله اول صاحب آن باشد.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور افزود: تمام اسناد و مالکیت‌های قبل از سال ۱۳۴۱ پس از ملی شدن شدن منابع طبیعی باطل شده‌اند و اگر غیر از این بود تمام خوانین و مالکانی که قبل سال ۱۳۴۱ اسناد مالکیت بخش‌هایی از کشور را داشتند نیز می‌توانستند با سندی به نام خود ادعای مالکیت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا این ادعا که درختان این ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آقمشهد دست کاشت است، صحیح است؟ اظهار کرد: در بخش شمال کشور به کلی جنگل طبیعی داریم و شاید یک حاشیه‌ای درختکاری شده باشد که آن هم مربوط به محدوده‌ مورد بحثی که بر سر آن ادعا وجود دارد، نمی‌شود حتی اگر در محدوده‌ای از ۵۶۰۰ هکتار جنگل‌های آق‌مشهد نیز درختکاری صورت گرفته باشد در عین حال این محدوده دارای درختان کهنسال چند صد ساله و گونه‌های گیاهی بومی خود جنگل‌های هیرکانی و کاملا مشخص است که هیچ کسی در ماهیت و ایجاد این پوشش گیاهی نقشی نداشته است تا بخواهد بر این عرصه‌ها ادعای مالکیت داشته باشد و آن را وقف کند.

کیادلیری همچنین تاکید کرد: کسی می‌تواند ملکی را وقف کند که صاحب آن باشد و در پدید آمدن آن نقشی داشته باشد درحالی که هیچ کس در به وجود و پدید آمدن جنگل‌های کهن هیرکانی نقشی نداشته است.

بهره‌برداری از درختان جنگلی ممنوع است

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور درباره اخبار مبنی بر اینکه شخصی که مدعی مالکیت جنگل‌های هیرکانی شده‌ است از سازمان جنگل‌ها درخواست مجوز برای قطع درختان محدوده ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد کرده است، تصریح کرد: به‌طور کلی بهره‌برداری از درختان جنگلی ممنوع است و هیچ کسی حتی دولت اجازه بهره‌برداری از این جنگل‌ها را ندارد. حتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که متولی تمام جنگل‌ها است در حال حاضر اجازه ندارد هیچ درختی را قطع کند و این موضوع در برنامه ششم توسعه نیز قانون شده است و وجود دارد.

وی ادامه داد: وی ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که این شخص مدعی شاید می‌خواهد با اخبار مبنی بر درخواست مجوز قطع درختان محدوده ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آقمشهد اذهان عمومی را به سمتی هدایت کند که مردم تصور کنند وقف بودن این محدوده تثبیت شده است و اکنون به فکر بهره‌برداری از این عرصه‌ها هستند.

کیادلیری ضمن بیان اینکه وقف بخشی از جنگل‌های هیرکانی کاملا اشتباه است و پذیرفته شده نیست، گفت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هنوز مدعی این عرصه‌ها است و هنوز آن را ملی می‌داند و هر کسی بخواهد برای قطع درختان آن مجوز دریافت کند باید از این سازمان مجوز بگیرد این درحالیست که هنوز خود سازمان جنگل‌ها به‌هیچ عنوان وقف ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی را نپذیرفته است پس چطور می‌تواند مجوز بهره‌برداری از آن را صادر کند؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس طرح تنفس جنگل‌ها، بهره‌برداری و قطع درختان اکنون ممنوع است و درهیچ قسمت از جنگل‌های هیرکانی چه در محدوده ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد و چه در سایر قسمت‌های جنگل‌های هیرکانی نمی‌توان مجوز بهره‌برداری از درختان را صادر کرد. 

حفظ جنگل‌های هیرکانی یک مسئولیت جهانی و انسانی است

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا مردم کشور باید به حفاظت و بهسازی جنگل‌های هیرکانی اهمیت دهند؟ تصریح کرد:‌ مردم کشور باید به همان دلیلی که جهان به جنگل‌های هیرکانی اهمیت می‌دهد به آن اهمیت دهند. ثبت شدن جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث طبیعی جهان به این معنا است که این جنگل‌ها مجموعه‌ای از گونه‌های گیاهی مربوط به چندین میلیون سال قبل هستند و اگر گونه‌ای در این جنگل‌ها را از دست دهیم درواقع بشریت آن را از دست داده است بنابراین حفظ این جنگل‌ها صرفا یک مسئولیت ملی و منطقه‌ای نیست بلکه یک مسئولیت جهانی و انسانی است.

وی در ادامه گفت:‌ اگر درخت شمشاد هیرکانی، درخت انجیلی (Parrotia persica)، گونه‌های گیاهی و جانوری و زیستگاه‌های مختلف و متعدد جنگل‌های هیرکانی از بین بروند درواقع تمام دنیا این‌ گونه‌ها و زیستگاه‌ها را از دست می‌دهد.

کیادلیری ضمن بیان اینکه یونسکو زمانی یک بنا یا عرصه طبیعی را به‌عنوان میراث جهانی ثبت می‌کند که آن مکان دارای ارزش‌های ویژه‌ای باشد، گفت: اکنون شخصی مدعی مالکیت بر بخشی از این عرصه‌های منحصربه فرد شده است اما مگر می‌شود کسی صاحب ۵۶۰۰ هکتار از این عرصه‌های جنگلی باشد و بتواند آن را وقف کند یا واگذار کند.

وی ادامه داد: اگر منطقه‌ای را نیز کسی خود آباد کرده و آن را رها کرده باشد از مالکیت او خارج می‌شود چه برسد به ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی که هیچ کسی در ایجاد و ماهیت آن نقشی ایفا نکرده است. این مساله که فردی مدعی مالکیت بر بخشی از عرصه‌های طبیعی و ملی کشور است علامت سوال بزرگی را در ذهن  شکل خواهد داد و اگر این راه باز شود این دغدغه درباره جنگل‌های شمال و منابع طبیعی ایران هم ایجاد می شود.

به سختی جلوی قطع تک تک درختان جنگل‌های هیرکانی را گرفته‌ایم

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور با اشاره به اینکه به سختی توانسته‌ایم جلوی قطع تک تک درختان جنگل‌های هیرکانی را بگیریم، گفت: مردم با حساسیت بالایی که داشتند برای حفظ تک تک درختان مبارزه کرده‌اند و با وجود هزار مشکلی که برای مردم بومی و محلی به‌لحاظ اشتغال‌ ایجاد می‌کرد، از قطع درختان این جنگل‌ها جلوگیری کرده‌اند. ما این درختان را با هزار گرفتاری و هزینه‌ای که برای ما ایجاد کرد حفظ و این هزینه‌ها را پرداخت کردیم تا جلوی قطع تک تک درختان را بگیریم. حالا ۵۶۰۰ هکتار از این عرصه‌ها را وقف کنیم؟ وقف چی کنیم؟ 

منابع ملی خود منافع عموم است

وی در ادامه تصریح کرد: وقف برای منافع عموم انجام می‌شود این درحالیست که منابع ملی خود منافع عموم است و اگر کسی ادعا می‌کند که بخشی از جنگل‌ها را وقف می‌کند تا آن را حفظ کند باید گفت که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان منابع طبیعی که متولی منابع ملی هستند، این کار را می‌کنند و اگر قرار است عرصه‌های طبیعی وقف ملت شوند باید گفت که این عرصه‌ها به عنوان منابع ملی وقف ملت شده‌اند مگر اینکه اشخاص خاصی بخواهند این عرصه‌های طبیعی را  وقف خود کنند.

کیادلیری در پایان صحبت های خود ضمن ابراز تاسف از شنیدن اخباری مبنی بر ادعای مالکیت و وقف بخش‌هایی از عرصه‌های طبیعی کشور گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که به‌لحاظ مذهبی نکات زیادی درباره حفظ طبیعت و منابع طبیعی که از آیات مجسم خدا هستند گفته شده است. همچنین به‌لحاظ فرهنگی و تمدن درباره این مسائل بشارت‌های زیادی داده‌اند اما گاهی شاهد رفتارها و ادعاهایی می‌شویم که خلاف تمام آموزه‌های ما هستند که نه تنها منابع طبیعی کشور را نابود می‌کند بلکه باعث تخریب فرهنگ ما نیز خواهد شد و جای سوال زیادی را برای مردم کشور ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)