میرنیوز
به گزارش ایسنا، غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره کرونا و تاثیر آن بر نظام های آموزشی جهان گفت: کرونا، شاید عظیم ترین و گسترده ترین تاثیر را بر نظام آموزشی جهان از زمان آغاز نظام آموزشی رسمی گذاشته است.
وی افزود: حتی در زمان جنگ جهانی اول و دوم که کشورهایی درگیر جنگ بوده اند تاثیر آن بر آموزش تا این حد نبوده است اما این موضوع کرونا ۹۱ درصد یادگیرندگان دنیا یعنی یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دانش آموز و دانشجو را خارج از مدرسه نگه داشت.
کریمی با بیان اینکه از ۱۹۱ کشور دنیا بیشتر از ۸۰ کشور نتوانسته اند مدارس را بازگشایی کنند گفت: مثلا در ایران یه مدت محدود یک ماه مدارس را بازگشایی کردیم اما حدود یک تا دو درصد بچه ها برای رفع اشکال به مدرسه رفتند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولین واکنش کشورها به این موضوع غافلگیری بود و هیچ کشوری برنامه ریزی قبلی برای این موضوع نداشت که اگر همه مدارس تعطیل شدند چه کند؟. برخی کشورها آموزش های تلویزیونی را ادامه دادند. برخی کشور ها مانند ژاپن، روسیه، امریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرم های مجازی برای این کار طراحی کرده بودند بلافاصله آموزش ها را از طریق مجازی شروع کردند.
وی افزود: مثلا در ایران از قبل زیرساخت ها مهیا نبود اما سریعا شبکه شاد راه اندازی شد. در مجموع نوع واکنش کشورها متفاوت بوده است. نیمی از دانش آموزان دنیا زیرساخت و امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشته اند. حتی در کشورهای اروپایی ۱۴ درصد دانش آموزان زیرساخت های اینترنتی لازم را در اختیار نداشتند.
کریمی با بیان اینکه به طور کلی همانطور که سیستم بهداشتی نظام سرمایه داری در مقابل این موضوع با شکست مواجه شد، در حوزه آموزش هم با شدت کمتری با مشکل مواجه شد گفت: دولت ها ناچار شدند بودجه خاصی را تخصیص دهند. ایتالیا چندین میلیارد برای آماده سازی زیرساخت های اینترنتی برای ادامه آموزش کنار گذاشت.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون های سراسری در سایر کشورهای جهان گفت: برخی کشورها مانند کره و ژاپن آزمون های سراسری خود را برگزار کردند و حتی اکثر کشورها آزمون های پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.
وی افزود: کشورها بعد از آنکه گرفتار کرونا شدند چند کار انجام دادند، نخست تلاش برای عدم توقف آموزش بود و شعار اصلی اکثر کشورها همین بود. در ایران اول آموزش های تلویزیونی راه افتاد و بعد شبکه شاد راه اندازی شد و بسته های ویژه آموزشی در مناطق محروم ارسال شد.
کریمی ادامه داد: طبق آمار یونسکو، ۴۰ درصد دانش آموزان دنیا از آموزش های تلویزیونی بهره مند شدند. ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزی جهان به یارانه دسترسی ندارند. ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند. ۵۶ میلیون تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند. بنابراین شرایط دنیا شرایطی نبود که همه از طریق پلتفرم ها آموزش ببینند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه دولت ها به سرعت به موضوع آموزش های مجازی جلب شد و آموزش و پرورش آنها دچار تحول شد اظهار کرد: در همین کشور خودمان اگر در شرایط عادی می خواستیم این کار را انجام دهیم شاید هفت هشت سال طول می کشید.
وی در ادامه گفت: برخی کشورها در ماه های گذشته در صدد بازگشایی مدارس بازآمدند. دلیلشان این بود که اگر مدراس باز نمی شد کسب و کارها راه اندازی نمی شدند. چون اگر والدین هردو شاغل باشند یکی حتما باید طبق قوانین شان در خانه بماند.
وی ادامه داد: بخش عمده ای از خدمات حمایتی دانش آموزان از جمله آمریکا از طریق مدرسه بود و وقتی مدرسه تعطیل شد این پوشش ها قطع شد. نزاعی بین مقامات سیاسی و اولیای دانش آموزان درگرفت. در امریکا ترامپ اعلام کرد مدارس باید باز شود اما ایالت ها گفتند طبق پروتکل ها مدارس را باز نمی کنند.
کریمی با بیان اینکه در اکثر کشورها به جز پایه های اصلی مانند پایه دوازدهم مابقی آزمون ها غیرحضوری برگزار شدند گفت: بنای همه کشورهای دنیا در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانش آموزان ترک تحصیل کرده اند و یک سوم آموزش ها را هم دریافت نکرده اند و کلاس اولی ها به شدت آسیب دیده اند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای دنیا را تشریح کرد و گفت: چشم انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون سه سناریو هست؛ اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، سناریوی دوم برگزاری نیمه حضوری در وضعیت زرد و سناریوی سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشورها اعلام کرده اند سناریویشان بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.
وی درباره مدرسه تلویزیونی و توجه بیشتر به آن در سال تحصیلی جدید گفت: تقویت مدرسه تلویزیونی حتما مدنظر وزارت اموزش و پرورش است اما این اشکال را هم دارد که تعاملی نیست و امکان فیدبک ندارد.
کریمی افزود: آموزش های تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری می شوند. بهترین معلمان در تهران به شبکه آموزش آمدند و به کمک چند شبکه دیگر تمام مواد درسی تدریس شد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کرده اند اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند گفت: حدود سه میلیون دانش آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آنها دانش اموزان اتباع خارجی هستند. ۵۰۷ هزار دانش آموز پناهنده داریم که پیش بینی می کنیم آنها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کرده ایم پای کار بیایند.
وی ادامه داد: چون از قبل هم دچار مشکل کمبود معلم بودیم بسترهای آموزش مجازی فراهم شده بود اما امسال مدرسه مجازی ایرانیان راه اندازی کردیم که برای تمام پایه ها آموزش ها ارائه شود تا حتی اگر معلم تخصصی نداریم بتوانیم مباحث درسی را پوشش دهیم.
کریمی با بیان اینکه هرایرانی خارج از کشور در هرنقطه از دنیا حتی اگر در مدرسه خارجی درس بخواند می تواند با گذراندن پنج درس در مدرسه مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم دریافت کند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حتی اگر کرونا در چندماه آینده تمام شود آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد گفت: در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به جد دنبال آن هستیم حتی اگر وضعیت سفید باشد حتما آموزش مجازی را در دستورقرار دهیم و شورای عالی در حال بررسی است تا مصوبه ای داشته باشد که حتی اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل شش ساعت آموزش ها مجازی بشوند.
وی ادامه داد: نکته بعدی این است که کیفیت آموزش از دست نرود. کرونا به زودی نخواهد رفت و لذا باید به کیفیت آموزش توجه کنیم چون ممکن است تعدادی از مدرسه بریده شوند و دیگر به مدرسه برنگردند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
جزئیات دومین جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی «رضایت خودرو طراوت نوین»
فرهنگ بسیجی یک تفکر و مکتب است
راه اندازی ۶ شهردخت جدید تا روز دختر
فروش هزار میلیارد ریالی هنرمندان در نمایشگاه صنایع دستی
تقویت تلاشها برای دسترسی جانبازان شیمیایی کشور به دارو و تجهیزات پزشکی
لزوم اعمال مزد پایه سنوات و مزایای حق تأهل در لیستهای بیمهای از ابتدای دیماه
طلاق در تحصیل کردهها بیشتر است
«سامانه همدم»؛ پیوند سنت و فناوری برای تشکیل خانواده
ماهانه حدود ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان شهری تهران اضافه خواهد شد
فتحی آشتیانی: در ایران به ۱۰۰ هزار روانشناس و مشاور نیاز داریم
۲۵۰۰ نفر به عنوان مدرس آموزش خانواده جذب آموزش و پرورش شدند
کشاورز: برای ثبت مهریه هزینهای نباید پرداخت شود
پرونده پرداخت دیه به راننده مقصر حادثه در دیوان عالی کشور تایید شد
از اتصال ۴۴ درصد مشاوران املاک به سامانه کاتب تا حدنگاری اسناد اراضی ملی
ماجرای تیراندازی در شرق تهران چه بود؟
٨٨ درصد از حدنگاری اسناد اراضی ملی صادر شده است
تصادف زنجیره ای در جاکارتای اندونزی/ دو نفر کشته شدند
زنان دارای سابقه کیفری تولیدکننده صنایع دستی شدند
اکران «مثل زهرا (س) پای حق میایستیم» در بیلبوردهای شهری
زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر ایشیکاوا در ژاپن را لرزاند
صدور پروانه ساختمان در تهران چقدر طول میکشد؟
نحوه ثبت درخواست تسریع در رسیدگی به پروندههای قضایی
دادستان تهران با خانواده شهید زینل لنگرودی دیدار کرد
هر زمان در اداره کشور فرهنگ بسیج حاکم شد، موفق شدهایم
سفرهای نوروزی از پایانه شرق جدید در تهران انجام میشود
لزوم ایفای نقش هیات امنا و موثرین محلهای در طرح «من شهردارم»
بیشترین علل تصادفات فوتی پایتخت در سال جاری چیست؟
ترافیک سنگین صبحگاهی در بزرگراههای تهران
جمعه سیاه یا تله طلایی؟
آزمون استخدام آتشنشان در کشور ۷ دی برگزار میشود