میرنیوز

ابتکار: آسیب کرونا تنها بهداشتی و اقتصادی نیست

ابتکار: آسیب کرونا تنها بهداشتی و اقتصادی نیست 2020-07-25T12:55:36+04:30

به گزارش ایسنا، دهمین جلسه شورای راهبری طرح گفتگوی ملی خانواده و بین نسلی با حضور نمایندگان ۱۴ بخش دولتی و غیر دولتی به شکل ویدئو کنفرانس در محل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده تشکیل شد.

در این جلسه معصومه ابتکار با تاکید بر اینکه گفتگوی خانواده و بین نسلی می بایست هم به لحاظ مفهومی و هم به لحاظ تاثیر گذاری و گستره، پیشرفت لازم را داشته باشد، افزود: ضروریست همکاران بخش های دولتی، غیر دولتی و دانشگاهی با قوت کار را ادامه دهند تا نقش خود را با بهره وری مطلوب جهت کمک به انسجام خانواده و جامعه ایفاء کنند.

وی تصریح کرد: آسیب کرونا تنها از جنبه بهداشتی و اقتصادی نیست و ما باید برای ابعاد اجتماعی، روانشناختی و جامعه شناختی ناشی از این بحران نیز برنامه و سازوکار مشخصی داشته باشیم.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: به نظر می رسد طرح گفتگوی ملی خانواده که بیش از دو سال از آغاز آن می گذرد، بتواند زمینه ساز مقابله با آسیب هایی باشد که در این دوران خانواده ها با آن مواجه شده اند و امکان تشدید آن نیز وجود دارد. لذا بر تقویت مهارت های زندگی و گفتگو تاکید داریم و در این زمینه فعال خواهیم بود.

دکتر سوسن باستانی معاون بررسی های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در این جلسه گفت: ما در شورای راهبری طرح هایی را که به نوعی به بحث خانواده و ارتباطات در خانواده مربوط می شوند دنبال می کنیم و یکی از چند طرحی که زیربنای اصلی مباحث را تشکیل می دهد، طرح گفتگوی ملی خانواده است که از طریق مسئله یابی مشارکتی در ۵۸ شهر و ۳۱  استان آغاز شده و  طی آن تسهیلگران اجتماعی آموزش دیده با جمعیت مخاطب و ذینفعان شامل: پدران، مادران، فرزندان  و سازمان های مردم نهاد مرتبط هستند که دراین طرح  ۳۴ تاکنون  گزارش تهیه شده که همه در سایت معاونت قرار گرفته است. 

باستانی در ادامه به طرح گفتگوی بین نسلی به عنوان طرح دیگری که به تفاوت های بین نسل ها از دهه چهل تا دهه هشتاد می پردازد، اشاره کرد و گفت: محصول این کار رادیو نسل و پادکست هایی است که در این ارتباط به اشتراک گذاشته شده اند.

وی تصریح کرد: معاونت زنان و خانواده  در انجام پیمایش ملی خانواده هم یکی از دستگاه های همکار بوده که نتایج آن نیز منتشر شده است.

به گفته باستانی طرح سفیران گفتگو  با همکاری وزارت علوم و طرح مهارت زندگی با همکاری وزارت آموزش و پرورش  از جمله طرح های در دست اجرای معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده است.

در ادامه این جلسه دکتر سید رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک ضمن ارائه خلاصه ای از کتاب آسیب شناسی مسائل موجود در خانواده ایرانی که نوشته اوست، اظهار داشت: در بخش اول این کتاب تغییر و تحولات خانواده ایرانی بر بستر تحولات مدرنیته مورد واکاوی قرار گرفته است که بررسی تغییرات به وجود آمده در مناسبات خانواده، عوامل موثر در ایجاد تغییرات در خانواده ها و سیاست گذاری تغییرات خانواده از جمله موارد مطرح شده در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه آسیب شناسی خانواده ایرانی بخش دوم این کتاب را تشکیل می دهد، افزود: آسیب ها و چالش های فراروی خانواده ایرانی طی ۴ دهه اخیر و زمینه یابی آنها در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

صالحی امیری در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص طراحی و تدوین الگوی مدیریت خانواده پرداخت و بر لزوم شناسایی آسیب های دهگانه در خانواده ها تاکید کرد.

فریبا ابتهاج مشاور رسانه ای معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح سینمای دوستدار خانواده در معاونت ریاست امور زنان و خانواده با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و سینما تیکت، گفت: تلاش ها برای اجرای این طرح از حدود یکسال پیش آغاز شد تا به عنوان مکمل مسیر گفتگو بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: سال گذشته در جشنواره فیلم فجر از این طرح رونمایی شد تا از این طریق مخاطبین سینماها، فرصتی برای اعمال نظر پیدا کنند و بگویند که آیا این فیلم دوستدار خانواده بوده یا خیر و اصلا برای خانواده مناسب بوده یا نه؟ و با اعلام نظرات مردم، جریان سینمای کشور ضمن حفظ گیشه نیاز خانواده ها را نیز ببیند.

ابتهاج در ادامه گفت: بر همین اساس و با برنامه ریزی های صورت گرفته سوالاتی مرتبط با هر فیلم برای خریداران بلیط با پیامکی از طریق سینماتیکت ارسال می شد که نظراتشان را در مورد فیلم ها مشخص می کرد.

مشاور رسانه ای معاونت اظهار داشت: پس از جشنواره فیلم فجر در بهمن ۹۸ تا ایام نوروز که شیوع کرونا موجب بسته شدن سینماها شد حدود ۲۵۱۰۰۰ پیامک ارسال شد که گزارش و تحلیل ها نشان داد میزان استقبال مردم از این نظر سنجی نسبت به سایر نظر سنجی هایی که پیش از آن سینما تیکت انجام داده بود حدود دو برابر بوده است. 

به گفته وی فیلم هایی که مردم مورد قضاوت قرار دادند و همچنین نوع قضاوت آنها در مورد فیلم ها براساس کارشناسی های صورت گرفته از سوی بنیاد سینمایی فارابی قابل تامل و کاملا در جهت سینمای دوستدار خانواده بود.

ابتهاج در بخش دیگری از این گزارش گفت: خانم ابتکار جهت پیگیری این موضوع و با توجه به تعطیلی سالن های سینما و اینکه در حال حاضر شبکه های نمایش خانگی می توانند برای پیشبرد این طرح بسیار موثر واقع شوند،  در جلسه ای که با حضور وزیر محترم ارشاد، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و معاون وزیر در سازمان امور سینمایی تشکیل شد، درخواست همکاری شبکه نمایش خانگی را مطرح کردند. 

در ادامه این جلسه دکتر سیامک زند رضوی مدیر طرح گفتگوی ملی خانواده در انجمن جامعه شناسی ایران  به ارائه نتایج تحقیق انجام شده با موضوع "مسائل خانواده ها در دوران کرونا" که در ۵۸ شهر کشور صورت پذیرفته، اشاره کرد و گفت: در هر شهر حداقل ۲۰ مصاحبه عمقی با ۱۰ زن و ۱۰ مرد با شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متفاوت و با هدف بررسی مسائل، خواسته ها و نیازهای خانواده ها در دوره زمانی خانه نشینی اجباری کرونا و در بازه زمانی ابتدای اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ انجام شده است.

وی گفت: بیماری کرونا در ایران مانند سایر کشورها نه تنها سیستم پزشکی که سایر حوزه‌های جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و پیامدهای این بیماری جدای از یک امر پزشکی، تبدیل به امری اقتصادی، سیاسی، روانی، اجتماعی و فرهنگی شده است و در حقیقت بیماری کرونا تاثیراتی فراتر از امری پزشکی و بهداشتی از خود برجا گذاشته و وارد زندگی روزمره مردم شده و زندگی خانوادگی، روابط اجتماعی و فعالیت‌های اقتصادی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

زند رضوی تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته، خانواده است و با توجه به اعمال محدودیت رفت و آمد و تأکید بر قرنطینه خانگی از اسفندماه ۱۳۹۸، این امر باعث گردیده تا ساختار و کارکردهای خانواده در دوران قرنطینه تغییر یافته و به همان نسبت عوارض و پیامدهایی برای هر یک از اعضای خانواده داشته باشد و شاید بتوان گفت که همه‌گیری ویروس کرونا، بر نهاد خانواده تاثیری به مراتب عمیق تر از سایر نهادها گذاشته است.

زند رضوی مواردی همچون بررسی مسایل، خواسته‌ها و نیازهای خانواده‌ها در دوره زمانی خانه‌نشینی اجباری کرونا ، بررسی پیامدها و تاثیرات خانه نشینی مردم در کوتاه مدت و میان مدت در صورت تداوم شیوع کرونا، بررسی و ارزیابی اقدامات و راهکار انجام شده توسط نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی درمورد کرونا و پیش بینی نیازها را از جمله اهداف کلی این پژوهش برشمرد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.

موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران

 موج آنفلوانزا کاهشی شد/ آخرین وضعیت شیوع کرونا در ایران
2024-02-26T06:00:44+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علائم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو ب...

اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت

 اجرای نورپردازی سه‌بعدی و نورافشانی در پایتخت
2024-02-26T06:00:44+03:30
همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج)، ویدئومپینگ و نورافشانی ویژه‌ای در مناطق مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.

ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا

 ناتوانی سازمان هواشناسی در پیش‌بینی بلندمدت آب‌وهوا
2024-02-26T06:00:43+03:30
کارشناس هواشناسی با ابراز "آبان امسال پیش‌بینی ورود هوای سرد به کشور طی بهمن را انجام داده بودم."، گفت: چرا سازمان هواشناسی توان انجام پیش‌بینی بل...

واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان

 واریز ۴۰۰۰۰۰ تومان به حساب مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در ۸ استان
2024-02-26T06:00:43+03:30
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد و گفت: در این طرح مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب مادران باردا...

اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟

 اعتبار ۲۲۰۰۰۰ تومانی شامل کدام خانواده‌های ایرانی می‌شود؟
2024-02-26T06:00:43+03:30
بنا بر اعلام وزارت رفاه، اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی طرح "فجرانه" کالابرگ شامل ۷ دهک درآمدی خواهد شد.

فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه

 فعالیت میادین "میوه و تره‌و‌بار و مراکز منتخب معاینه فنی خودرو تهران" در روز یکشنبه
2024-02-26T06:00:42+03:30
شهرداری تهران نحو فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو و میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در روز تعطیل رسمی ۶ اسفندماه را اعلام کرد.

"ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!

 "ماه‌نورد آمریکایی" روی ماه چپ کرد!
2024-02-26T06:00:42+03:30
ماه‌نورد آمریکایی اودیسیوس که حامل تجهیزات ناسا بود در لحظه فرود بر روی ماه، واژگون شده است.

"سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر

 "سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی" ضرورتی برای عصر حاضر
2024-02-26T06:00:41+03:30
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: اهمیت و ضرورت برگزاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای، ارتقای سواد رسانه‌ای و سو...

انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس

 انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله در پایتخت + عکس
2024-02-26T06:00:40+03:30
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از انفجار مواد محترقه در دست نوجوان ۱۶ ساله خبر داد.

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:40+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است

 شرایط جوی مساعد نیست؛ از سفر پرهیز کنید/ ترافیک جمکران تحت مدیریت است
2024-02-26T06:00:39+03:30
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شرایط جوی اکثر محورها برای سفر مساعد نیست از مردم درخواست کرد تا پایدار شدن شرایط جوی از سفر پرهیز کنند.

تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند

 تعطیلی مدارس برخی مناطق استان تهران در روز دوشنبه ۷ اسفند
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدارس ابتدایی و متوسطه (دوره اول و دوم)  شهرستان‌‌‌ فیروزکوه در نوبت صبح روز دوشنبه ۷ اسفند غیرحضوری شد.

ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است

 ساعت کاری ادرات در روز دوشنبه تغییر نکرده است
2024-02-26T06:00:39+03:30
مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران اعلام کرد: ساعت کاری ادارات فردا دوشنبه ۷ اسفند ماه تغییر نکرده است.

ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!

 ایران رتبه دوم "فرونشست" جهان شد!
2024-02-26T06:00:38+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که "ایران" دومین کشور دنیا از نظر نرخ و سومین کشور از نظر مساحت فرونشست در جهان است!

بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟

 بهبود نسبی "دریاچه ارومیه" تا چه زمانی دوام می‌آورد؟
2024-02-23T13:54:08+03:30
با توجه به افزایش ۴۳ درصدی بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه و همچنین رهاسازی آب از سد مهاباد، شرایط دریاچه ارومیه تا حدودی بهبود پیدا کرده، اما سؤال این است که ...

کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد

 کتاب "واژه‌نامه‌ی روابط عمومی و تبلیغات" منتشر شد
2024-02-23T13:27:21+03:30
کتاب "واژه‌نامه روابط عمومی و تبلیغات" به کوشش بابک سپاس‌مقدم منتشر شد.

وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"

 وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۲/۰۴؛ همچنان در مدار "ناسالم برای گروه‌های حساس"
2024-02-23T13:27:20+03:30
هوای امروز شهر تهران در شرایط "ناسالم برای گروه‌های حساس" قرار دارد.

آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!

 آلودگی هوا منجر به افزایش ۲ برابری موارد ابتلا به "آلزایمر" می‌شود!
2024-02-23T13:27:20+03:30
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوای ناشی از ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از عوامل اصلی بروز آلزایمر در کلان‌شهرهاست.

وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است

 وزیر بهداشت در قطر: ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت است
2024-02-23T13:27:19+03:30
وزیر بهداشت در جریان سفر به قطر و دیدار با جامعه سلامت ایرانی مقیم در این کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سرآمد منطقه در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد

 ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله‌های "مرتضی‌گرد و خلازیر" متوقف شد
2024-02-22T19:54:03+03:30
شهردار منطقه ۱۹ از توقف ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله‌های مرتضی‌گرد و خلازیر خبر داد.

فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو

 فعالیت ۲۷۰۰۰۰ پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه ۱۵۰۰۰ پرستار برای جبران کمبود نیرو
2024-02-22T19:54:02+03:30
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد

 عیدی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان واریز شد
2024-02-22T19:54:02+03:30
عیدی تمامی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به حساب آنها واریز شد.

۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست

 ۲ هفته از طرح کالابرگ "فجرانه" گذشت؛ صف‌ها همچنان پابرجاست
2024-02-22T15:14:01+03:30
طرح کالابرگ "فجرانه"، با هدف حمایت از خانواده‌های دهک‌های اول تا هفتم، از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده است. با وجود گذشت بیش از دو هفته از آغاز این طرح، خ...

اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس

 اجرای تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره) + عکس
2024-02-22T13:54:04+03:30
به مناسبت میلاد منجی عالم بشریت تونل نوری ۶۰ متری در میدان امام خمینی(ره ) مقابل ساختمان بلدیه اجرا شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)