میرنیوز

نظارت مستمر و موثر بر ایمنی ساختمان‌های بزرگ و پرتردد با فعالیت دفاتر «مدیریت ساخته‌ها»

نظارت مستمر و موثر بر ایمنی ساختمان‌های بزرگ و پرتردد با فعالیت دفاتر «مدیریت ساخته‌ها» 2020-07-14T09:45:30+04:30

آویشن قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ساختمان تغییر کاربری داده شده‌ی کلینیک سینا مهر، افزود: تغییر کاربری اگر تحت ضوابط وزارت بهداشت باشد و ضوابط و استانداردها را رعایت کند اشکالی ندارد ولی موضوع این است که رعایت این استانداردها مانا باشد و به زبان ساده‌تر زمانی که یک پروژه‌ای تغییر کاربری داده و یا بازسازی شده و تبدیل به یک مکان جدید با کاربری جدیدی شده است نیازمند مدیریت است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: ارگان نظارتی نمی‌تواند هرروز یک ساختمان را بررسی کند همچنین از جهتی کارشناسانی که از طرف ارگان‌های نظارتی نظیر وزارت بهداشت برای بازرسی ساختمان‌های تغییر کاربری داده شده به کلینیک های درمانی می‌آیند بالطبع افراد متخصصی در حوزه‌ِی ساختمان نیستند.

وی افزود:ارگان‌های نظارتی همانند اکیپ‌های شهرداری در زمان ساخت بنا فعال هستند و در حوزه‌ی مدیریت پروژه، کنترل و نظارت دارند ولی پس از ساخت دیگر کسی بر آن پروژه نظارت ندارد درحالی که «نحوه‌ بهره‌برداری» بسیار مسئله‌ مهمی است و زیرساخت‌هایش در کشور ضعیف و متخصصین این حوزه بسیار کم هستند.

لزوم فعالیت شرکت‌هایی تحت عنوان «مدیریت ساخته‌ها»

قاسمی افزود: هنگامی که یک واسطه‌ای در بخش خصوصی بین بهره بردار و ارگان نظارتی وجود داشته باشد کمتر شاهد اتفاقات این چنینی خواهیم بود چرا که دربخش خصوصی به علت لزوم ارائه خدمات و کسب درآمد، نظارت با قوت بیشتری شکل می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به انبار نادرست کپسول‌های اکسیژن در کلینیک سینا مهر، افزود: این بخش‌های خصوصی واسطه‌گر، تحت عنوان شرکت‌هایی که در حوزه‌ «مدیریت ساخته‌ها» یا  Facility Management  تخصص دارند می‌توانند به کلینیک‌ها بگویند که برای مثال چه مواردی را برای انبار کپسول اکسیژن رعایت کرده‌ و یا نکرده‌اند تا باعث بروز حوادث این چنینی نشود و این‌ها همگی به «مدیریت پس از ساخت» باز می‌گردد.

به گفته‌ وی، « مدیریت ساخته‌ها» در تعریف ساده‌اش مدیریت یک ساختمان توسط فرد یا افراد متخصص در بخش های گوناگون ساختمان در راستای کنترل سیستم‌های مصرف انرژی، نحوه‌ بهینه بهره‌برداری از ساختمان، حفظ و نگهداری می‌باشد. شرکت هایی که مسئولیت مدیریت پس از ساخت ساختمان ها را به عهده می گیرند می‌بایست پاسخگوی اتفاقات این چنینی باشند.

قاسمی معتقد است بدین ترتیب ارتباط نزدیکی بین بهره بردار، نهاد نظارتی و حتی شرکت‌های بیمه شکل می‌گیرد و یک مجموعه‌ واحد می‌تواند کل این سیستم را مدیریت کند.

جایگزینی پارامترهای تشویقی به جای پارامترهای تنبیهی

این کارشناس ارشد به سیستم مدیریتی کشور که با استفاده از پارامترهای تنبیهی سعی در نظارت دارد اشاره کرد و ادامه داد: نهادهای ذیربط برای نظارت می‌توانند از پارامترهای تنبیهی استفاده کنند اما متاسفانه در سیستم اداری کشور ما این رویه کوتاه مدت است به گونه‌ای که این پارامترهای تنبیهی باعث می‌شوند در یک زمان کوتاهی سازندگان و یا مالکان ساختمان ایرادات و مشکلات را اصلاح کنند و مجوز بازگشایی و فک پلمب را بگیرند و سپس دوباره رویه‌ قبلی خود را ادامه دهند.

قاسمی با بیان اینکه می‌توان پارامترهای تشویقی را جایگزین پارامترهای تنبیهی کرد، گفت: با بهره گیری از متخصصان «مدیریت ساخته‌ها» که در دنیا به صورت شرکت‌ها و پارامترهای تشویقی رایج شده‌اند ، ما نیز می‌توانیم پارامترهای تشویقی را برای نظارت بر ساختمان‌هایمان در نظر بگیریم؛ برای مثال می‌توان برای ساختمانی که تحت نظارت یک شرکت مدیریت ساخته‌ها است و متخصصین هر ماه و یا هر سه ماه این ساختمان را تایید می‌کنند؛ یک پارامتر تشویقی در نظر بگیریم مانند کاهش عوارض شهرداری و....

به گفته‌ این مدرس دانشگاه، به کمک‌های  پارامترهای تشویقی، نظارت نهادهای نظارتی به صورت تخصصی انجام می‌شود نه اینکه کارشناسان نظارتی بدون داشتن تخصص در حوزه‌ ساختمان به نظارت بپردازند؛ همچنین برج‌هایی مانند پالادیوم که میزان رفت و آمد در آن ها زیاد است و ساختمان‌هایی مانند پلاسکو که با بروز حادثه‌ای در آن‌ها، آسیب‌هایی در ابعاد گسترده‌ به جان افراد، صنعت و اقتصاد و... وارد می‌شود از ابتدای بهره برداری باید توسط شرکت مدیریت ساخته‌ها تحت نظارت باشند.

قاسمی اظهار کرد: این روند باعث نظارت غیرمستقیم توسط دولت می‌شود و بجای اینکه از ابزارهای تنبیهی استفاده کنیم و نیروی نظارتی اقدام به پلمب ساختمانی به علت رعایت نکردن قوانین و ضوابط کند و افراد را در یک سیکل اداری قرار دهیم می‌توانیم به شرکت‌های مشاور در مدیریت ساخته‌ها امتیاز دهیم و از لحاظ قانونی از آنها حمایت کنیم تا بتوانند وارد سطح کلان جامعه شوند.

این مدرس دانشگاه درباره‌ نحوه‌ فعالیت این شرکت‌ها تحت عنوان شرکت‌های «مدیریت ساخته‌ها» که با حضور دانش آموختگان این رشته که تشخیص صلاحیت شده و مجوز های لازم جهت فعالیت در این زمینه را بدست آورنده اند، بیان کرد: این شرکت ها  در حوزه‌ «مدیریت ساخته‌ها» در زمینه‌های ایمنی، کنترل پسماند، جلوگیری از آسیب‌های محیط زیستی و کاهش مصرف انرژی و... در حال فعالیت هستند که به صورت خصوصی ثبت می‌شوند و البته در حال حاضر فعالیت بسیار محدودی دارند.

این کارشناس ارشد معماری و انرژی معتقد است برای ترویج فعالیت این شرکت‌های «مدیریت ساخته‌ها» در سطح جامعه نیازمند بسته‌های تشویقی و فرهنگ سازی هستیم که برای نمونه اگر ساختمانی توسط شرکتی مدیریت شود می‌توان درصدی ازهزینه‌های برق مصرفی، عوارض و....از  آنها را دریافت نکرد.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها که به صورت استارت آپ شروع به فعالیت کرده‌اند و نیازمندند که در زمینه‌ فعالیتشان توسط دولت، شهرداری و نهادهای نظارتی تشویق شده و فرهنگ سازی گسترده در سطح کلان توسط صدا و سیما و.... در سطح  جامعه صورت گیرد.

به گفته‌ قاسمی، این فرهنگ سازی باید به گونه‌ای باشد که توجیه اقتصادی برای مالکان و کاربران یک ساختمان داشته باشد که ماهیانه و یا سالیانه مبلغی را به شرکت «مدیریت ساخته‌ها» پرداخت کنند و این شرکت‌ها بر روی «نحوه‌ بهره برداری» از ساختمان نظارت داشته باشند و از مزایای چنین مدیریتی امنیت ساختمان، کاهش مصرف انرژی، نحوه مدیریت پسماندها و بهره برداری بهینه از فضای معماری و .... می‌باشد که خود در دراز مدت موجب کاهش هزینه‌های کلی ساختمان می شود.

به گفته این مدرس دانشگاه، در وهله‌ اول این ساختمان‌های دولتی هستند که باید توسط شرکت‌های «مدیریت ساخته‌ها» تحت نظارت قرار گیرند چراکه تعداد افرادی که آنجا رفت و آمد می‌کنند و میزان مصرف انرژی، پسماندها و.... در آنها بسیار زیاد است.

حادثه‌ پلاسکو نتیجه‌ عدم وجود «مدیریت پس از ساخت» و در زمان «بهره‌برداری»

وی با اشاره به برگزاری «همایش ملی مدیریت ساخته‌ها» در 30 دی ماه سال گذشته گفت: در کشور ما خلاء فعالیت شرکت‌هایی که در حوزه‌ «مدیریت ساخته‌ها» فعالیت می‌کنند بسیار احساس می‌شود و این همایش در سالگرد آتش سوزی ساختمان پلاسکو برگزار شد تا هرچه بیشتر به اهمیت رشد این رشته مهندسی و مدیریتی در سطح کشور پرداخته شود چرا که معتقدیم پلاسکو نتیجه‌ عدم وجود مدیریت پس از ساخت و در زمان بهره‌برداری است.

رشته‌ دانشگاهی «مدیریت ساخته‌ها»

این کارشناس ارشد معماری انرژی به رشته‌ای تحت عنوان «مدیریت ساخته‌ها» اشاره کرد و گفت: این رشته یکی از رشته‌های مهندسی و مدیریت‌های اصلی در دنیاست که در دانشگاه‌هایی نظیر MIT،  ETH، پلی تکنیک جورجیا و  پلی تکنیک میلان تحت عنوان «مدیریت ساخته‌ها» و یا facility management در حال تدریس است که در کشور ما نیز این رشته در موسسه‌ آموزش عالی معماری و هنر پارس تاسیس شده است. این رشته به تربیت نیرویی می‌پردازد که بتواند یک پروژه‌ ساخته شده را به لحاظ ایمنی، مصرف انرژی، سلامتی، فرهنگی و... مدیریت کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)