میرنیوز

گزارش// نفس‌های تنگ "صنایع دستی" کشور در انتظار چار‌ه‌جویی دولت

 گزارش// نفس‌های تنگ "صنایع دستی" کشور در انتظار چار‌ه‌جویی دولت 2020-07-01T12:41:02+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ یکی از اصلی‌ترین مشاغلی که در بحران کرونا به لحاظ اقتصادی آسیب زیادی دید و برخی از فعالان آن تا مرز ورشکستگی پیش رفتند صنایع دستی بود.

صنعتی که به شدت به حوزه گردشگری وابسته است و متناسب با توسعه این صنعت میتواند رشد یا توقف داشته باشد؛ بحران کرونا هم که مانع از توسعه گردشگری شد و به واسطه همین موضوع بر توسعه صنایع دستی هم تأثیر گذاشت.

حالا شرایط بحرانی فعالان این صنعت برای تمام مسئولان کشور مشخص شده و لازم است نگاه ویژه ای به فعالان این بخش داشت. اشتغال‌زایی پایدار به عنوان یک هدف اصلی در اقتصاد کلان همواره مورد تأکید مسئولان کشوری بوده‌ است. یکی از حوزه‌های موثر برای ایجاد اشتغال پایدار در بخش خرد اقتصاد، صنایع دستی است.

 

 

گردشگری | توریسم , صنایع دستی , ویروس کرونا ,

لزوم توسعه امکان فروش صنایع دستی با گواهی اصالت

با کمی توجه بیشتر امکان جداسازی وابستگی صنایع دستی از گردشگری در بحران کرونا وجود داشت چرا که محصولات صنایع دستی را با همان روش که مایحتاج مردم به دستشان می‌رسید، می‌شد به آنان ارائه کرد اما هنوز آنطور که باید بسترهای فروش محصولات صنایع دستی در فضای مجازی و سایتهای فروش اینترنتی فراهم نشده است.

با توسعه امکان فروش محصولات صنایع دستی در بستر اینترنت و ارائه گواهی‌های لازم مبتنی بر اصالت این محصولات امکان رفع بخشی از مشکلات فعالان این حوزه وجود دارد. اقدامات دولتی برای حمایت از این صنعت نباید به تنها امهال پرداخت اجاره، حق بیمه یا مالیات محدود شود و لازم است امکان گسترش و توسعه بازار این محصولات را فراهم کنند؛ در این صورت است که آنها دیگر حتی نیازی به تسهیلات اعطایی دولت هم نخواهند داشت.

مردم محصولات صنایع دستی خود را نمی شناسند

بخش دیگری از تمرکزها می‌تواند بر فرهنگسازی عمومی برای استفاده از این محصولات باشد، هنوز عموم مردم شناخت کافی از این محصولات ندارند. در ایران صنایع دستی به 24 دسته تقسیم می‌شود و 370 رشته تخصصی صنایع دستی وجود دارد که شامل، بافته های داری، دست بافی، بافتنی، روکاری، چاپ های سنتی، نمد مالی، سفال گری و سرامیک سازی، شیشه گری، تولید فراورده های پوست و چرم، ساخت محصولات فلزی وآلیاژ، قلم زنی، مشبک کاری، حکاکی روی فلزات و آلیاژها، سنگ تراشی، حکاکی روی سنگ و معرق سنگ، خراطی چوب، ریزه کاری و نازک کاری چوب، منبت کاری، کنده کاری و مشبک کاری چوب، حصیر بافی، خاتم سازی، معرق کاری، کاشی گری، ملیله کاری، میناکاری، ساخت اشیای مستظرفه و هنری، ساخت زیور آلات و ساخت سایر فراورده های دستی می شود.

گردشگری | توریسم , صنایع دستی , ویروس کرونا , گردشگری | توریسم , صنایع دستی , ویروس کرونا ,

اما چقدر درباره این محصولات برنامه های معارفه تولید شده و زیرساخت های فکری و فرهنگی برای استفاده از آنها در جامعه وجود دارد، مشابه تمام این محصولات در حال صنعتی شدن است و با قیمت ارزان در حال توزیع است، چقدر تفاوت اصالت صنایع دستی با صنعتی برای مردم اهمیت پیدا کرده است؟

بنابراین شاید بتوان گفت یکی از راهکارهای برون رفت از بحران کنونی و اصلا یکی از راه های توسعه پایدار در این صنعت فراهم کردن بازار فروش و توسعه فرهنگ استفاده از این محصولات است نه ارائه تسهیلات اندکی که فقط امکان بقا را برای فعالان این صنایع فراهم می کند.

این صنعت بر خلاف بیشتر صنایع فعال کشور که خاصیت مرکزگرایی و وابستگی به پایتخت دارند امکان اشتغال در دورافتاده‌ترین نقاط کشور را فراهم می‌کند. بنابراین باید برای رشد و توسعه آن امکان ارتباط و مراودات معاونت صنایع دستی و مسئولان استانی بیشتر فراهم شود. به خصوص در رابطه با استانهایی که وابستگی بیشتری به این صنایع دارند؛ مانند اصفهان که بحران کرونا باعث تعطیلی 95 درصد کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی این استان شد.

 

 

در کل صنایع دستی طی یکسال گذشته توانست 154 میلیون دلار صادرات داشته باشد اما این رقم را باید در پایان سال 99 بررسی کرد تا متوجه میزان آسیب کرونا به این صنعت شد. البته این ویروس بخشی از آسیبهای اقتصادی خود به صنایع دستی را در همان سال 98 و در آستانه تعطیلات نوروز وارد کرد که خود نیاز به بررسی آمارهای ماهیانه مشابه در سالهای گذشته دارد.

در بحران کرونا حدود 60 هزار کارگاه تولیدی صنایع دستی به تعطیلی کشیده شد و برآوردها از خسارت هزار و 950 میلیارد تومانی به این صنعت خبر می‌دهند. بخش زیادی از این خسارت‌ها به ایام نوروز برمی‌گردد که به دلیل عدم برگزاری بازارچه‌های نوروزی خسارتی معادل 90 میلیارد تومان به فعالان خرد صنایع دستی وارد کرد.

رونق صنایع دستی وابسته به ورود گردشگر خارجی

بخش زیادی از رونق صنایع دستی در حال حاضر وابسته به ورود گردشگر خارجی است که عملا به واسطه کرونا امکان این ورود وجود ندارد. البته روز گذشته معاون گردشگری کشور خبر از ارائه راهکارهایی در راستای ایجاد امکان ورود گردشگر خارجی داد.

گردشگری | توریسم , صنایع دستی , ویروس کرونا ,

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین و اجرای برنامه‌ای با عنوان «همزیستی گردشگری با کرونا» خبر داد و گفت: این برنامه، مجموعه‌ای از اقدامات اعتمادساز با هدف مدیریت سفر و تحریک تقاضا برای جذب گردشگران خارجی به ایران است.

مجموعه اقدامات برای مدیریت و تحریک تقاضا در حوزه گردشگری در دو بخش داخلی و بین‌المللی تهیه و با سرفصل‌هایی شامل «اقدامات مدیریتی و ساماندهی تقاضا»، «نظارت و اعتمادسازی»، «حمایتی»، «آموزشی، فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی» و نیز «اجرایی و تخصصی» با همکاری فعالان حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری کشور تدوین شده و در حال اجرا است.

برخی از اقدامات ضربتی به منظور رونق دوباره گردشگری خارجی کشور و اعتمادسازی برای افزایش گردشگران ورودی شامل برگزاری تورهای آشناسازی ویژه خبرنگاران، فعالان گردشگری، بلاگرها و اینفلوئنسرها، برگزاری هفته فرهنگی یا روز گردشگری ایران در کشورهای مقصد، برگزاری نشست‌های تخصصی به صورت B2B با حضور بخش‌های خصوصی و نمایندگان بخش‌های دولتی با کشورهای هدف، تسهیل صدور روادید، استفاده از ظرفیت‌های فرابخشی بین‌المللی با هدف تصویرسازی فضای مناسب سفر با فراهم بودن امکانات و شرایط بهداشتی مناسب در کشور،  به‌کارگیری روش‌های غیرمستقیم تبلیغات گردشگری شامل بیان تجربه‌های سفر گردشگران خارجی در شبکه‌های مجازی به منظور نشان دادن شرایط ایمن و سلامت برای سفر به ایران، تهیه ویدئو و سایر اقلام تبلیغاتی مجازی گردشگری برای انتشار در شبکه‌های برون‌مرزی به منظور نمایش زنجیره سفر امن کشور، بخشی از اقدامات برای تقویت حوزه گردشگری بین‌المللی به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)