میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در نشست خبری درباره فعالیتهای یک سال گذشته این شرکت اظهار داشت: سال ۹۸ برای شرکت مترو سال ارزندهای بود زیرا خط ۶ مترو که زحمات زیادی که برای آن کشیده شده بود در ۹ کیلومتر جنوبی توسعه یافت و ۳ ایستگاه حدفاصل دولت آباد تا شهدا افتتاح شد.
وی ادامه داد: امسال هم دو ایستگاه دیگر به خط ۶ اضافه میشود که به این ترتیب با افتتاح سه ایستگاهی که پیش از این اتفاق افتاده بود مجموع ایستگاههای افتتاح شده در این خط به ۵ ایستگاه خواهد رسید.
امام در ادامه با اشاره به اینکه مهر ماه سال گذشته ایستگاه امام حسین به خط ۶ اضافه شده و انتهای بهمن ماه سال گذشته ایستگاه کیانشهر به این خط افزوده شد، گفت: ۱۰ کیلومتر در سه نوبت به مرحله افتتاح رسید در خط ۷ نیز ۸.۵ کیلومتر حد فاصل ایستگاه بسیج تا مهدیه وارد مدار بهره برداری شد و جمعاً سه ایستگاه بسیج، مهدیه و مولوی افتتاح شدند.
وی با بیان اینکه در برنامه شش ماهه دوم به طور متوسط باید ماهی یک ایستگاه افتتاح میشد، گفت: به دلیل مشکلات پیش آمده عملاً ما به افتتاح سه ایستگاه محدود شدیم اما عملکرد کلی در سال گذشته در خصوص افتتاح و بهره برداری مناسب بوده است.
مدیرعامل شرکت مترو در خصوص برنامههای سال جاری توضیح داد: اولویت ما تکمیل خطوط نیمه تمام خطوط ۶ و ۷ مترو و توسعه خط ۴ خواهد بود چرا که ۶۴ کیلومتر در مترو خطوطی وجود دارد که کامل نیست.
امام خاطرنشان کرد: بر اساس نرخ امروز ۵۰ هزار میلیارد سرمایه شهروندان در این خطوط نیمه تمام خاک میخورد و منطق حکم میکند این سرمایهها تکمیل شود. از همین رو اولویت ما افتتاح ایستگاههای خطوط ۶ و ۷ است.
وی از افتتاح ۶ ایستگاه با ۷ کیلومتر مسیر در خط ۶ مترو حد فاصل ایستگاه تربیت مدرس تا ستاری خبر داد و گفت: ۵ ایستگاه در خط ۷ و یک ایستگاه در خط ۳ (ایستگاه اقدسیه) در سال جاری افتتاح خواهد شد و پرونده خط ۳ به این ترتیب بسته میشود.
امام در خصوص افزوده شدن قطارهای جدید به خطوط مترو گفت: افزوده شدن ۷۰ دستگاه واگن از دوران قبل وعده داده شده بود که پرونده واردات آن به کشور بسته شده و این قطارهای جدید به خطوط اضافه میشوند.
وی افزود: احداث سه پست برق در برنامه امسال مترو تهران قرار داشته که البته شیوع بیماری کرونا و تحریم بر روی برنامه زمان بندی آنها تأثیر داشته است که این سه پست برق شامل پست قلعه مرغی، پست شرقی خط ۷ مترو و پست شمالی خط ۶ مترو میشود که تا پایان سال وارد مدار بهره برداری خواهد شد.
مدیرعامل مترو در خصوص وضعیت اوراق مشارکت بانک آینده و تسهیل آن نیز توضیح داد: اوراق مشارکت سال ۹۷، هزار و ۳۰۰ میلیارد بود که دو بانک عامل آن بانک آینده و بانک صنعت و معدن بودند که تکلیف ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بانک آینده در حال مشخص شدن است و ۳۹۰ میلیارد تومان بانک صنعت و معدن تا آخر تیر ماه فروخته شده و واریز میشود.
وی ادامه داد: ۹۱۰ میلیارد تومان بانک آینده به دلیل پیش بینی وثیقه صد میلیاردی سازمان املاک شهرداری و اینکه مورد تأیید بانک قرار نگرفته دچار مشکل شده بود که در آخرین وضعیت ۲۰ میلیارد تومان آن تا حدود دوهفته آینده تعیین تکلیف میشود.
امام خاطرنشان کرد: در صورتی که منابع مالی از طریق اوراق مشارکت، مجتمعهای ایستگاهی و بودجههای شهرداری تأمین شود ۱۲ ایستگاه جدید افتتاح خواهد شد.
وی در خصوص مصاحبه اخیر رئیس شورای شهر تهران و انتقاد وی از اینکه هیچ پروژهای در مترو تهران طی سه سال گذشته به بهره برداری نرسیده است، گفت: حق با ایشان است چرا که در ابتدای مدیریت شهری جدید هم تاکید شورا و سایر مدیران شهرداری بر این بود که از منابع محدود برای تکمیل خطوط قبلی هزینه شود و همانطور که گفتم خطوط نیمه کاره موجود حدود ۵۰ هزار میلیارد هزینه دارد و این توقع در سال پایانی شورا وجود دارد که خطوط جدید افتتاح شود. ما این توقع را جدی گرفتیم اما طرح جامع مصوب ریلی در شهر تهران اواخر بهمن سال گذشته در شورای عالی ترافیک به تصویب رسید و دلیل تأخیر ما این بوده است.
مدیرعامل مترو ادامه داد: تاکید ما این است که بر اساس اسناد بالادستی مصوب توسعه مترو را پیش ببریم به همین دلیل تاکنون توسعه خطوط جدید فعال نشده اما در نظر داریم توسعه خط ۱۰ مترو را در میان چهار خط جدید (ایستگاههای قنات کوثر، بزرگراه بابایی، بزرگراه صدر، نمایشگاه بین المللی، میدان کاج، میدان کتاب، بزرگراه نیایش، بزرگراه شهید خرازی و در پایان ایستگاه وردآورد) در اولویت قرار دهیم.
وی با بیان اینکه چهار خط دیگر باید برای مترو تهران ساخته شود و در کنار این خطوط دو خط اکسپرس نیز در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: تا ۲۱ سال دیگر با هزینه برآورد شده برای هر خط حدود ۲۰ هزار میلیارد به نرخ روز ساخته خواهد شد.
امام با اشاره به اینکه خط ۱۰ به طور کلی ۴۲ کیلومتر خواهد بود، افزود: این خط مشکلات حمل و نقلی مناطق شمالی از جهت شرقی و غربی رفع میکند.
وی در خصوص منابع مالی توسعه خطوط مترو توضیح داد: تا پیش از این کمکهای دولت و بودجه شهرداری برای ساخت مترو مورد توجه بوده که این منابع در سالهای گذشته تضعیف شده است اما برای احداث خط ۱۰ سرمایه گذاران اعلام آمادگی کردند.
امام اظهار امیدواری کرد با پیشرفت مطالعات و بخشهای عملیاتی احداث خط ۱۰ مترو که حد فاصل قنات کوثر تا وردآورد کرج است آغاز شود.
وی در ادامه با اشاره به این انتقاد که رئیس شورای شهر گفته در سه سال گذشته حتی یک کیلومتر مترو ساخته نشده گفت: منظور وی افتتاح خط جدید است و اینکه یک کیلومتر تونل حفاری نشده درست نبوده چون در دوره جدید مدیریتی حدود ۶.۳ کیلومتر تونل برای ساخت خط ۶ حفاری شده است.
وی تاکید کرد: منابع نقدی مترو در تکمیل خطوط ۶ و ۷ و ۳ و ۴ هزینه خواهد شد.
امام با اشاره به اینکه سال گذشته دولت از سهم ۵۰ درصدی تأمین هزینههای مترو تنها ۱۵ درصد پرداخت کرده است، اظهار داشت: قانون توسعه حمل و نقل عمومی، دولت را به تخصیص سالانه ۴ هزار میلیارد موظف کرده که البته این بودجه هم تخصیص داده نشده و به همین دلیل این شرکت بدهیهای سنگینی به شبکه بانکی دارد.
به گفته وی، بر اساس برآوردهای انجام شده تا آخر سال ۹۸ بدهیهای سی ساله مترو تهران با سود و جریمه به ۲۴ هزارد میلیارد تومان رسیده و اگر تعهدات قانونی دولت را هم احصا کنیم این عدد به بیش از این رقم میرسد.
وی یادآور شد: از محل یارانه صرفه جویی از سوخت ۱۶۰ میلیاد تومان از سوی وزارت نفت به این شرکت پرداخت شده که این رقم مربوط به یارانه منتهی به تابستان ۹۸ بوده و هنوز یارانه سال جدید پرداخت نشده است.
امام در خصوص شایعات موجود مربوط به کناره گیری از سمت مدیرعاملی شرکت مترو نیز گفت: چون سال پایانی مدیریت شهری است این بداخلاقیها بروز پیدا میکند و من این مساله را تکذیب میکنم.
مدیرعامل شرکت مترو در مورد وضعیت مترو پرند و توسعه ان در سال جدید گفت: مترو پرند از جمله پروژههایی است که شرکت مترو تهران مسئولیت آن را بر عهده دارد. از مسیر ۵۰ کیلومتری این خط تا به حال ۳۱ کیلومتر آنکه منتهی به فرودگاه امام میشود افتتاح شده و با توسعه ۱۹ کیلومتر باقی مانده این خط به شهر پرند خواهد رسید و باعث اتفاقات خوبی برای شهروندان این منطقه خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: منابع شهرداری برای توسعه پرند خرج نمیشود.
امام از افتتاح ایستگاه برج میلاد در شهریور ماه خبر داد و گفت: افتتاح این ایستگاه به جهت وجود دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان میلاد حائز اهمیت است، همچنین به زودی ورودی مستقل ایستگاه نواب صفوی که تا پیش از این از ورودی ایستگاه خط دو استفاده میکرد، افتتاح میشود.
به گفته وی، افتتاح ایستگاههای تربیت مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار، اشرفی اصفهانی و ستاری در خط ۶ و برج میلاد، نواب، محلاتی، قیام و آهنگ در خط ۷ در اولویتهای این شرکت خواهد بود.
امام در خصوص تخصیص بودجه از شهرداری به این شرکت توضیح داد: پارسال از بودجه مصوب شهرداری تنها ۴۲ درصد آن محقق شده و به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستیم ایستگاههای وعده داده شده را افتتاح کنیم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت افتتاح ایستگاه آزادگان نیز گفت: این پایانه برای ما حائز اهمیت است و از اولویتهای سال گذشته ما بوده امیدوارم بخشی از فاز نخست آن تا آخر سال ۹۹ افتتاح شود.
مدیرعامل شرکت مترو از نبود تولید ملی قطار مترو انتقاد کرد و گفت: سهم داخلی از ساخت قطار تاکنون ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد مابقی از چین وارد می شده به نظرم با توجه به توان مهندسی کشور لازم است به تولید قطار ملی توجه شود.
منبع : خبرگزاری مهر
براساس اعلام هواشناسی پلیس نسبت به سفرهای غیرضروری هشدار داد
ترافیک نسبتا سنگین شبانگاهی در معابر تهران
شهرداری تهران انتقال زبالههای ساری به تهران را تایید کرد
درجه بندی ۹ غار با اهمیت در کارگروه ملی غارشناسی
سیل در اندونزی جان دو نفر را گرفت
جلوگیری از تعطیلی ۶۰ واحد تولیدی و بیکاری ۳۰ هزار کارگر
بسیجی، الگویی کامل، بی نظیر و نمونه برای نسل جوان است
هواشناسی هشدار داد/ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
زبالههای ساری به تهران منتقل میشود؟
رونمایی از کتاب فرهنگ و بحران در دهمین کنگره سلامت در بلایا
هواشناسی هشدار داد؛ پلیس: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید
جعل و کلاهبرداری ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
فراخوان دیوارنگاری «دیوارهای کوچک شهر من» تمدید شد
افزایش ۲ برابری درآمدهای مناطق شهرداری تهران
جعل و کلاهبردای ۲۰ میلیاردی با برنامه رسیدساز جعلی
قیمت میوه ۵۰ درصد ارزانتر در میادین میوه و تره بار
شهید فخریزاده باعث پیشرفت جهشوار علمی کشور شد
۶ پیشنهاد ضروری اجرایی برای تحول در نظام مدیریت بحران کشور
محکومیت یک واحد آلاینده محیط زیست در ملارد
جزئیات تصادف خودروی استاندار استان مرکزی در آزادراه خلیج فارس اراک
اتصال دو منطقه ١٧ و ١٨ تهران از طریق باغراه حضرت فاطمه
پیگیری قاطع اجرای طرح شهید آرمان در تهران
رفع موانع ساخت پروژه آزمایشگاه و سالن تشریح پزشکی قانونی
جزییات پرونده یک شرکت خودرویی، خرید ملک ۳۰ میلیاردی در امارات توسط متهم ردیف اول
حضور رئیس قوه قضاییه در مراسم تشییع پیکر وزیر پیشین دادگستری
ایران دارای رتبه هفتم مخاطرات در جهان؛مهمترین چالش مدیریت بحران
جزییات رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی یک شرکت خودرویی
بندر خمیر یکی از ۱۲ شهر برگزیده یونسکو شد
انسداد مرز با جدیت در مرزبانی پیگیری و دنبال میشود
جزای نقدی ۱۶ میلیاردی فرجام قاچاقچی لوازم خانگی