میرنیوز

گینه بیسائو؛ قطب ترانزیت کوکائین/ چطور بازیِ بعدی بازیگران مواد مخدر پیش‌بینی کنیم؟

گینه بیسائو؛ قطب ترانزیت کوکائین/ چطور بازیِ بعدی بازیگران مواد مخدر پیش‌بینی کنیم؟ 2020-06-24T07:31:18+04:30

منصور براتی که در پنجمین روز از هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر به موضوع «تحلیل روندها، رسانه و اعتیاد» پرداخته است، با بیان اینکه بررسی روندهای مصرف مواد و الگوهای مصرف در جهان از اهمیت بالایی برای سیاست‌گذاران این حوزه برخوردار است، به ایسنا گفت: این روندها از یک سو مولفه‌های ثابت را در خصوص فعالیت‌های مجرمانه مرتبط با مواد شناسایی می‌کنند و از سوی دیگر نیز به خوبی تحولات الگوهای مصرف و قاچاق و ترانزیت و یا مسیرهای جدید را از نظر می‌گذراند.

چطور بازیِ بازیگران مواد مخدر را در آینده پیش‌بینی کنیم؟

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری کارآمد و موثر در حوزه مبارزه با مواد نیازمند «تحلیل روندهای» این زمینه است، گفت: منظور از تحلیل روندها یافتن الگوهای ثابت در رفتار بازیگران عرصه کشت، تولید و توزیع انواع مواد است. این گروه شامل کشاورزان، تولیدکنندگان، قاچاق‌چیان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان می‌شود. در واقع برای تحلیل روندهای جاری نیازمند بررسی دقیق و طولانی مدت رفتار هرکدام از گروه‌های مذکور هستیم که با شناخت این روندها می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده رفتار هریک از این بازیگران به چه سمت و سویی می‌رود و همچنین چه سیاست‌هایی برای مقابله موثر مورد نیاز است.

کرونا؛ تازه‌ترین عامل تاثیرگذار بر فعالیت‌های مجرمانه حوزه مواد مخدر

تلاش تولیدکنندگان مواد برای تأمین پیش‌سازها

معاون پژوهشی موسسه کادراس با اشاره به جدیدترین روندها و عوامل تأثیرگذار بر فعالیت‌های مجرمانه حوزه مواد مخدر، بیان کرد: شیوع ویروس کرونا جدیدترین عامل موثر جهانی است. کندی روند تجارت بین‌المللی به معنای آن است که کارتل‌ها و گانگسترها نیز برای به حرکت درآوردن کالاهای غیرقانونی خود از طریق زنجیره جهانی عرضه (خواه زمینی، هوایی و دریایی) فرصت‌های کمتری خواهند داشت. در این میان تولیدکنندگان مواد در بولیوی، کلمبیا، پرو و مکزیک در حال حاضر شدیداً به تلاش برای تأمین پیش‌سازها برای تولید مت ‌آمفتامین ها، فنتانیل و حتی کوکائین روی آورده‌اند. در واقع می‌توان گفت بسته شدن کارخانه‌های چینی نه تنها بازار صادارات و فروش آیفون را مختل کرده، بلکه کالاهای قاچاق را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

گینه بیسائو؛ قطب ترانزیت کوکائین

براتی یکی دیگر از پیامدهای گسترش بیماری کووید۱۹ بر جهان تبهکاری را افزایش قیمت انواع مواد عنوان کرد و یادآور شد: بحران اقتصادی جهانی، عرضه و تقاضای مشاغل مرتبط با مواد را دچار شوک کرده است به طوری که برخی از قاچاق‌چیان اهل آمریکای لاتین با پیش‌بینی کند شدن روند تجارت جهانی به دلیل همه‌گیری کروناویروس به حمل و نقل دریایی روی آورده‌اند. در نتیجه مسئولان حوزه ضمانت اجرای قوانین اروپا در این راستا از افزایش چشمگیر محموله‌های کوکائین کشف شده در بندر آنتروپ بلژیک در خلال ماه‌های مارس و آوریل ۲۰۲۰ خبر داده‌اند. همچنین باوجود تعطیل شدن فعالیت‌های بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از رفت و آمد زیاد هواپیماها به مقصد و از مبدأ گینه بیسائو هستند، این امر نشان می‌دهد نقش این کشور به عنوان قطب ترانزیت کوکائین ادامه دارد.

این پژوهشگر همچنین تصریح کرد: برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که مصرف‌کنندگان نیز به دلیل دشواری دسترسی به برخی مواد، ناچار از تغییر ماده مصرفی خود شده‌اند. برای نمونه در اروپا شمار قابل توجهی از مصرف‌کنندگان کوکائین (که از خارج از قاره سبز مواد مخدر به آنجا ترانزیت می‌شود) به مصرف ماری‌جوانای تولید شده درون این قاره روی آورده‌اند. همچنین برخی افراد نیز مشغول احتکار مواد شده‌اند، که به افزایش قیمت می‌انجامد. در نتیجه بعضی از مصرف‌کنندگان هروئین، به مصرف مشتقات قوی‌تر و خطرناک‌تر تریاک مانند فنتانیل روی آورده‌اند.

به گفته وی، در سراسر اروپا شیوع بیماری کووید–۱۹ به تسریع روند فروش مواد به صورت آنلاین به ویژه از طریق دارک وب منجر شده است.

نگرانی‌ها از اقدامات باندهای تبهکاری

بنابر اظهارات معاون پژوهشی موسسه کادراس، اختلالاتی که در بازار جهانی مواد به وجود آمده احتمالاً موقتی است، اما همین اختلال‌ها می‌تواند پیامدهای بلندمدت‌تری بر ارتکاب به جرایم به طور کلی برجا بگذارد. باندهای تبهکار در پی کاهش یافتن نقدینگی خود، به طور فزاینده‌ای بانک‌ها، فروشگاه‌ها و اقامتگاه‌ها را برای به دست آوردن درآمد مورد حمله قرار خواهند داد. در آمریکای لاتین و بخش‌های دیگری از جهان گروه‌های تبهکار برای تداوم بخشیدن به عایدات مالی خود، به روش‌های قدیمی‌تری مانند آدم‌ربایی، اخاذی و باجگیری روی خواهند آورد. با افزایش تدابیر سخت‌گیرانه در مرزها قاچاق انسان دچار رکود خواهد شد و این امر البته قربانیان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. در این میان بسیاری از سندیکاهای جرم و جنایت به مشاغل پررونق‌تر به ویژه جرایم سایبری مانند باج‌افزار، فیشینگ و سرقت هویت روی می‌آورند که همزمان با روند فزاینده دیجیتالی شدن جهان رشد چشمگیری را تجربه می‌کند.

افزایش مصرف مواد مخدر و چرایی آن

این پژوهشگر در ادامه پاسخ به این سوال که روندهای فعلی مواد مخدر در جهان از نظر تعداد مصرف‌کنندگان و نوع مواد مصرفی آنها چگونه است؟ توضیح داد: در سال ۲۰۱۷ تقریباً ۲۷۱ میلیون تن از جمعیت ۱۵ – ۶۴ ساله جهان دست کم یک بار اقدام به مصرف کرده‌اند (این تعداد در حالت حداقلی ۲۰۱ میلیون تن و حداکثر ۳۴۱ میلیون نفر بوده است). این میزان برابر با ۵.۵ درصد جمعیت میان ۱۵ تا ۶۵ ساله جهان بوده، که از هر ۱۸ تن یک نفر را شامل می‌شود. در سال ۲۰۰۹، شیوع مصرف جهانی کمتر از این میزان و در حدود ۴.۸ درصد بوده است. میان سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ شمار افرادی که در یکسال قبل اقدام به مصرف هرگونه مواد کرده بودند از ۲۱۰ تن به ۲۷۱ میلیون نفر رسیده و رشدی ۳۰ درصدی را از سر گذرانده است.

براتی معتقد است که بخشی از این رشد به افزایش جمعیت جهان (که افراد بین سال‌های ۱۵ تا ۶۴ آن ۱۰ درصد بیشتر شده‌اند) باز می‌گردد. اطلاعات موجود نشان از شیوع بالاتر مصرف اوپیوئیدها در آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکای شمالی در طول زمان و نیز مصرف کانابیس در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آسیا دارد. باید توجه کرد که اگرچه هرگونه مقایسه‌ای براساس برآوردها انجام می‌پذیرد و باید دقت کرد که این تحلیل به صورت مطلق بیان نمی‌شود.

هشدار نسبت به کاهش سن مصرف مواد مخدر

معاون پژوهشی موسسه کادراس ضمن هشدار نسبت به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر گفت که دو الگوی بسیار بزرگ در روندهای مصرف مواد مخدر و محرک در جهان به طور عمده گویای این واقعیت است که از یکسو مصرف‌کنندگان در حال گذار از مصرف مواد سنتی به مواد صنعتی و پرخطرتر هستند و از سوی دیگر نیز سن مصرف اولیه با سرعت بالایی در حال پایین آمدن است.

بنابر اظهارات براتی، در دهه گذشته، تنوع چشمگیری در بازارهای مواد به وجود آمده است؛ افزون بر مواد گیاه پایه سنتی (مانند کانابیس، کوکائین و هروئین) دهه گذشته شاهد گسترش بازاری پویا برای مواد مصنوعی و مصرف غیرپزشکی داروهای تجویزی بوده‌ایم؛ اکنون موادی قدرتمندتر در دسترس هستند. شمار انواع مواد نیز روبه ازدیاد رفته و البته از نظر ترکیب نیز با افزایشی چشمگیر روبه‌رو بوده‌ایم که همگی این مسائل منجر به افزایش مخاطرات ناشی از مصرف مواد شده است.

این پژوهشگر در ادامه درباره روندهای مصرف مواد روانگردان جدید موسوم به NPS‌ها در جهان نیز توضیح داد و افزود: در سال‌های اخیر صدها گونه از مواد روانگردان جدید در آزمایشگاه‌ها ساخته شده است. بیشتر این مواد (که از آنها به عنوان NPS‌ها یاد می‌شود) از دسته محرک‌ها و به طور خاص کانابیوئیدها هستند و دسته بزرگ دیگر نیز اوپیوئید به حساب می‌آیند. مصرف هردوی آنها دارای پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی و گاه شدیداً منفی (حتی مرگ) هستند.

مصرف اوپیوئیدهای مصنوعی و خطرات مرگ‌آور آن

معاون پژوهشی موسسه کادراس ادامه داد: در شمال آمریکا مصرف اوپیوئیدهای مصنوعی از جمله فنتانیل (یا موادی که از نظر ساختار شیمیایی به آن نزدیک هستند)، به افزایش چشمگیر مرگ‌های ناشی از بیش مصرفی اوپیوئیدها در سال ۲۰۱۷ انجامیده است. در نواحی دیگری از جمله آفریقای مرکزی و شمالی، براساس میزان کشفیات، بازار مصرف غیرپزشکی ترامادول گسترش قابل توجهی یافته است. نخستین پیمایش ملی مصرف مواد در نیجریه در سال ۲۰۱۷ انجام شده که نشان از شیوع مصرف غیرپزشکی اوپیوئیدهای تجویزی (عمدتاً ترامادول) دارد که پس از مصرف کانابیس در جایگاه دوم قرار دارد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)