میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ باز هم همزمان با فصل ثبتنام دانشآموزان، دغدغه خانوادهها برای یافتن مدرسهای که به لحاظ وضعیت آموزشی و به ویژه تربیتی شرایط مناسبی داشته باشد، آغاز میشود البته اگر فرزند شما یک دانشآموز معولی و خودتان هم از خانواده کاملاً معمولی باشید، مسیر آسانی برای ورود به انواع مدارس خاص را ندارید!
دستهبندی مدارس به انواع مختلف از غیردولتی تا نمونه دولتی، شاهد، تیزهوشان و هیئت امنایی دردسر مضاعفی را برای خانوادهها رقم زده است و گاه تلاشهایی البته با صرف هزینههای بالا برای قبولی در آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی شکل میگیرد.
دسته دوم هم مدارسی هستند که ورود به آنها برای طبقه عادی جامعه چندان آسان نیست، مدارس شاهد جزو همان مدارسی هستند که ورود به آنها پیششرطهای خاصی نیاز دارد البته طبق گفتههای مسئولان دفتر شاهد وزارت آموزشوپرورش اولویت اصلی این مدارس ثبتنام از خانواده شهدا و ایثارگران است.
اما با کم شدن جمعیت دانشآموزی خانواده شهدا و ایثارگران این موضوع از سوی برخی کارشناسان مطرح میشود که مدارس شاهد محلی برای ثبتنامهای سفارشی شده است و در شرایط فعلی تا چه اندازه به ادامه فعالیت این مدارس نیاز است؟!
درباره این موضوع که با توجه به محدود شدن جامعه هدف مدارس شاهد در وضعیت فعلی چرا باید این مدارس به فعالیت خود ادامه دهند، ثبتنامهای سفارشی در این مدارس و از سوی دیگر مسیر دشوار خانوادههای عادی و کاملاً معمولی جامعه برای ورود به مدارس شاهد با "محمدرضا رزاقی" مدیرکل دفتر شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفتوگویی داشتیم.
مدارس شاهد در وضعیت فعلی نیاز به ادامه فعالیت دارند؟!
محمدرضا رزاقی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره چرایی ادامه فعالیت مدارس شاهد در شرایط فعلی اظهار کرد: این پرسش دو پاسخ دارد؛ یک بار از بنده به عنوان کارشناس تعلیم و تربیت نظرم را میپرسید، در اینجا باید بگویم اساساً در نظام تعلیم و تربیت باید یک مدل مدرسه داشته باشیم و تمام کشورهای پیشرفته اینگونه هستند اما در کنار آن، خانوادهها خودشان خواستهاند مدرسهای را راه بیاندازند.
وی افزود: شاید ضرورتی نداشته باشد که مدارس شاهد، نمونه دولتی، تیزهوشان و غیر دولتی داشته باشیم اما واقعیت چه میگوید؟ بنده در راهاندازی مدارس شاهد و نمونهدولتی حضور داشتم؛ سال 64 نخستین مدرسه نمونهدولتی کشور را در منطقه 16 تهران تأسیس کردیم چون در جبهه وقتی در چادرها از رزمندهها سؤال میپرسیدیم بیشتر آنها از مناطق جنوب پایتخت شهر بودند، فردی که میتواند جبهه را اداره کند استعداد خوبی هم دارد و فلسفه شکلگیری مدارس نمونهدولتی از اینجا بود که به استعدادهای محروم در مناطق جنوب شهر خدمات ویژهای بدهد.
چرا مدارس نمونه دولتی ایجاد شد؟
رزاقی ادامه داد: سال 68 که نخستین فارغالتحصیلان مدارس نمونهدولتی را داشتیم بیش از 98 درصد دانشآموزان به دانشگاههای دولتی رفتند؛ فلسفه مدارس نمونه دولتی این بود که در مناطق محروم به استعدادهای برتر خدمات بدهند اما وقتی در مناطق یک و دو تهران هم مدرسه نمونه دولتی تأسیس کردیم، کار خراب شد.
مدارس شاهد به عنوان نماد یک جریان مطرح است
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: سال 65 هم مشاهده کردیم فرزندان شهدا و جانبازان را داریم که باید از وضعیت تحصیلی آنها حمایت میکردیم بنابراین تصمیم گرفتیم مدارسی را برای ساماندهی آنها ایجاد کنیم، به مرور که جلو رفتیم جامعه مخاطبان این مدارس کم شد اما نظام به موضوع مدارس شاهد به عنوان یک جریان ارزشی نگاه کرد و گفتند این مدارس نماد یک جریان است.
وی با اشاره به اینکه آئیننامه استمرار که در زمان آقای خاتمی مصوب شد با همین رویکرد بود که مدارس شاهد را حفظ کنیم چون نماد است، افزود: تمام تلاش بنده در سالهای اخیر این بود که این نماد را به نماد تعلیم و تربیتی تبدیل کنیم.
رزاقی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس شاهد به تضعیف مدارس دولتی و در عمل به زیان مردم عادی منجر نشده است، گفت: تلاش ما این است باب ثبتنام از دانشآموزان عادی را باز کنیم و هماکنون برای همسایه دیوار به دیوار مدارس شاهد امتیاز قائل هستیم اما تعداد این مدارس کم است؛ 1351 مدرسه رقمی نیست؛ در منطقهای که 600 مدرسه دارد کلاً 4 مدرسه شاهد داریم.
اگر اولویت آموزش و پرورش مدارس دولتی باشد نیازی به انواع مدارس نیست
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی اینگونه به موضوع نگاه کنیم و بخواهیم مدارش شاهد جمع شود، نیاز است جهتگیری آموزش و پرورش به سمتی برود که اولویت مدارس دولتی باشد.
وی متذکر شد: زمانی زبدهترین معلمان را به شاهد میدادند اما هماکنون برخی از آنها علاقهای ندارد به مدارس شاهد بیایند و میگویند اگر وقت خود را به مدارس سمپاد و غیردولتی اختصاص دهیم، پول بیشتری دریافت میکنیم!
رزاقی در پاسخ به این پرسش که از نظر شما چقدر به وجود مدارس شاهد نیاز است؟ گفت: اگر تعلیم و تربیت استاندارد شود نیازی به این مدارس نیست،؛ هماکنون وقتی شما میخواهید فرزندتان را در مدرسه ثبتنام کنید دغدغهتان چیست؟ قطعاً به لحاظ آموزشی و تربیتی حساسیتهایی دارد و حتی حاضرید چند کیلومتر دورتر از منزل، مدرسهای را پیدا کنید؛ تا زمانی که جامعه به احساس امنیت و اعتماد نرسد که مدرسه سرکوچه هم خوب است به مدارس شاهد احساس نیاز میشود؛ بخشی از این احساس نیاز را مخاطب به سیستم القا میکند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
موحدی: باید ساختارها و قالبهای سنتی را بشکنیم
اختصاص ۲.۲ همت برای تکمیل پروژههای آموزشی سیستان و بلوچستان
وعده صادق ۳ در راه است/ دوره نوجوانی بهار معنویت است
جزییات واژگونی اتوبوس در محور زاهدان از زبان پلیس راه
صدور حکم بازداشت نتانیاهو پیروزی حامیان فلسطین است
صدور حکم دیوان کیفری بینالمللی علیه نتانیاهو و گالانت پیروزی است
همکاری اسکاپ و ایران برای توانمندسازی زنان و مقابله با ریزگردها
افتتاح یاورشهر ۱۲ ویژه مردان معتاد جوان در تهران
نجات ۴ سرنشین محبوس در پی واژگونی اتوبوس
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
بازگشایی آزادراه تهران _ شمال و محور چالوس
زمانبندی آزمون سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد
اجرای ۴۱۱ طرح بدون مجوز محیط زیست در کشور
اژهای درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
اژهای در پیامی درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
باندِ گروگانگیر در تهران متلاشی شد؛ رهاییِ گروگان
آموزش مهارتهای فنی در کنار مهارتهای امنیتی به نیروهای مسلح
صالحی امیری: ایران برای مرمت آثار تاریخی آذربایجان آمادگی دارد
میدری: با فرهنگ بسیجی میتوان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم تهران
با فرهنگ بسیجی میتوانیم بسیاری از مسائل را در کشور حل کنیم
حجت الاسلام قمی: مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شمالغرب
مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی
دستها را که از روی گوش بردارید صدای مظلومیت را میشنوید
کاهش زباله گردی و حذف پسماند خشک از مخازن زباله با طرح نوماند
دلیل واژگونی اتوبوس کارگران معدن سونگون اعلام شد
خوشبختی همیشه آن چیزی نیست که در ذهن ما میگذرد