میرنیوز
به گزارش ایسنا، عباس سلطانیان ضمن بیان اینکه با توجه به بخشنامهای که وزارت آموزش و پرورش در ۲۳ اردیبهشت ماه به تمام مدارس کشور ابلاغ کرده است، در دو پایه نهم و دوازدهم امتحانات به شکل حضوری برگزار خواهد شد افزود: دانش آموزان با حضور در مدارس در امتحانات کتبی مطابق با برنامهای که تهیه شده، شرکت میکنند.
سلطانیان ادامه داد: سایر پایهها که شامل پایههای هفتم و هشتم در دوره اول متوسطه و پایههای دهم و یازدهم در دوره دوم متوسطه میشوند، ارزشیابی بهشکل غیر حضوری است و در حقیقت مسئولیت ارزشیابی تحصیلی و تربیتی دانشآموزان بر عهده معلمان و مدیران مدارس است.
وی درباره فرایند برگزاری امتحانات حضوری و غیرحضوری دورههای اول و دوم متوسطه گفت: در روش غیرحضوری با توجه به اینکه اولویت وزارت آموزش و پرورش حفظ سلامت دانشآموزان است، تصمیم بر این شد که در پایههای هفتم، هشتم، دهم و یازدهم بدون حضور فیزیکی دانشآموزان در مدرسه، دبیران براساس شناختی که از دانشآموزان پیدا کردند که این شناخت را ما در بند ۱۶ دستورالعمل کاملا تصریح کردیم که براساس آموزشهای مجازی، تلویزیونی و ارتباطاتی که همکاران ما با دانشآموزان در پیام رسانهای داخلی داشتند، ارزشیابیهای غیر حضوری که به صورت برون خط ( آفلاین) یا به صورت آنلاین برگزار کردند، پژوهشهای دانشآموزی که در اختیار دانشآموزان قرار گرفته، خلاصه نویسی و شیوههای دیگر ارزشیابی، به یک قطعیتی میرسند و نمره دانشآموزان را اعلام میکنند که در کارنامهها ثبت میشود.
سلطانیان تاکید کرد: ارائه هر نوع برنامه امتحانی که دانشآموز مجبور شود در مدرسه حضور یابد یا امتحانی که بهصورت آنلاین برای همه دانشآموزان برگزار شود و تنها همین امتحان ملاک ثبت نمرات برای دانشاموزان شود، ما به شدت با آن برخورد میکنیم و تاکید کردیم که این قضیه اتفاق نیفتد تا براساس مواردی که ذکر شد، دبیران بتوانند نمرات دانشآموزان را اعلام کنند.
وی اضافه کرد: پایه دوازدهمیها برابر جدول برنامه امتحانات نهایی که اعلام شده از ۱۷ خرداد ماه امتحان دانشآموزان در حوزههای اجرایی آزمون آغاز میشود و تا ۱۶ تیر ماه ادامه خواهد داشت و مطابق سنوات قبل دانشآموزان چه در دروس نهایی و چه در دروس غیرنهایی با حضور در مدرسه امتحان خود را میدهند اما در پایه نهم، یک تغییرات جزئی اتفاق افتاده است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در اینباره توضیح داد: در سنوات قبل امتحان دانشآموزان پایه نهم به صورت هماهنگ استانی بود مثلا در شهر تهران سوالات بهصورت واحد برای کل مناطق آموزش و پرورش تعیین میشد و دانشآموزان امتحان میدادند اما به جهت اینکه مدارس بتوانند برنام هفتگی خود را در امتحانات همگام کنند، با تعداد دانشآموزان مدرسه و قابلیت انعطاف داشته باشد تا بتوانند مدیریت خوبی را در بحث فاصلهگذاری اجتماعی داشته باشند، ما امتحانات هماهنگ را لغو کردیم و امتحانات حضوری پایه نهم را در سطح مدرسه و با برنامهریزی شورای مدرسه اعلام کردیم.
سلطانیان درباره نحوه تعیین نمره از طریق ارزشیابی دانشآموزان گفت: ما در رابطه با بحث آموزش دانشآموزان از دهم اسفند ماه آموزشهای تلویزیونی را شروع کردیم و تا امروز که آخرین روز اجرای این آموزشها در شبکههای آموزش و چهار سیما است، قریب به ۹۶۶ برنامه را تنها در شاخه نظری برای دانشآموزان دوره دوم اجرا کردیم.
وی ادامه داد: در کنار این آموزشها همکاران ما در مدارس از طریق ارتباطاتی که با دانشآموزان داشتند، آموزشهای لازم به دانشآموزان داده شد و حتی کلاسهای مدارس تا دهم اسفند ماه برگزار بود و دانشآموزان بعد از امتحانات نیمسال اول حدود یک ماه در کلاسها حضور داشتند بنابراین از مجموعه نمراتی که دانشآموزان در امتحانات نیمسال اول داشتند، هم نمرات تکمیلی مستمر هم نمرات پایانی نوبت اول و بخشی که در کلاسها حضور داشتند، آموزشهایی که داده شده، گزارشهایی که همکاران در رابطه با دانشآموزان تهیه کردند و به آنها پروژهای دادند و با روشهای مختلف، ارزشیابی کار را ادامه دادند؛ این در حالیست که مرجعیت معلم را به رسمیت شناختهایم و معلمان میتوانند براساس اطمینانی که از تحقق اهداف دروس کسب شده است، نسبت به ارائه نمره دانشآموزان در شرایط فعلی تصمیمگیری کنند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه معلمان چقدر برای این روشهای تعیین نمره آموزشدیدهاند، اظهار کرد: در بحث آموزش نه تنها برای دبیران بلکه برای مدیران مدرسه و استفاده آنان از فضای مجازی و آموزشهای الکترونیکی دورههای ضمن خدمتی را تعریف کردیم که این دورهها بهتدریج برگزار میشود اما در شرایط فعلی با ویدیو کنفرانسهایی که با مدیران کل آموزش و پرورش استانها، معاونین آموزش متوسطه و روسای ادارات متوسطه نظری استانها داشتیم، تاکیدات لازم شده و این افراد نیز نسبت به توجیه دبیران و مدیران مدارس اقدام کردند تا امسال بتوانیم با این شیوه با کمترین آسیب، پیک خطرناک را پشتسر بگذاریم.
سلطانیان درباره پروتکلهای بهداشتی در نظر گرفته شده برای امتحانات حضوری گفت: در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه دستورالعملی در رابطه با برگزاری امتحانات و آزمون تراکمی دانشآموزان در شرایط فاصلهگذاری اجتماعی که مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود به آموزش و پرورش ابلاغ شد و ما این دستورالعمل را برای مدارس ارسال کردیم و آموزشهای لازم به مدیران مدارس داده شد.
وی ادامه داد: در این دستورالعمل الزامات کلی با توجه به شرایط شیوع بیماری، بحث آماده سازی مدارس، کانونهای برگزاری آزمون در خصوص بهداشت محیط ، فردی واطلاعرسانی به اولیاء، غربالگری و حتی تغذیه دانشآموزان در ایام برگزاری امتحانات به تفکیک گفته شده است. در رابطه با استریل کردن محیط و ایجاد آمادگی فضای آموزشی برای برگزاری امتحانات حدود یک میلیارد تومان در اختیار آموزش و پرورش استانهای کشور قرار دادیم تا با اطمینان خاطر بتوانند این فضا را برای حضور دانشآموزان آماده کنند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره ثبت نام دانشآموزان نیز گفت: براساس دستورالعملهایی که دادیم و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، در دوره اول و دوم متوسطه زمان شروع ثبت نام دانشآموزان از نیمه اول تیر ماه است یعنی؛ نهایتا از ۱۵ تیر ماه ثبت نام دانشاموزان را آغاز میکنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ثبت نامی که در دوره اول و دوم داریم مربوط به پایههای ورودی یعنی پایه هفتم و دهم میشود، سایر پایههای میانی بدون حضور دانشآموزان و توسط مدیران مدارس انجام میشود. به مدیران مدارس تاکید کردیم که براساس محدوده بندی و نوبتدهی ثبت نام به گونهای فرایند ثبت نام را مدیریت کنند که از ازدحام دانشآموزان و اولیاء در مدارس جلوگیری شود.
سلطانیان در پایان گفت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس و اختیاراتی که ما به ادارات کل آموزش و پرورش استانها و مدیران مدارس دادهایم، خواهشی که از همکاران واولیاء دارم این است که براساس این شیوهنامه عمل کنند و برای پایههایی که اعلام کردیم دانشآموزان باید به شیوه غیر حضوری در آزمونها و ارزشیابیها شرکت و جدا از حضور دانشآموزان در مدارس جلوگیری کنند تا بتوانیم این فرایند را به خوبی مدیریت کنیم و سلامت دانشآموزان ما هم تضمین شود. اولیایی که در پایههای نهم و دوازدهم دانشآموز دارند باید به دستورالعملهای بهداشتی توجه کنند و به دانشآموزان آموزشهای لازم را ارائه کنند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
بارگیری ۵ هزار تخته پتو و ۲۰ تن مواد غذایی برای کمک به مردم مظلوم لبنان
مطالبه بازنشستگان از دولت باید کنترل تورم باشد
لزوم اصلاح نظام بنگاهداری در صندوقهای بازنشستگی
بیش از ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران در مسیر نوسازی
برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله ۳ مرزبانی فراجا در آب های عمان
کشف بیش از ۷ میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی قاچاق
شناسایی و انهدام باند جاعلان اسناد و املاک موروثی میلیاردی
صدور رای برای نتانیاهو و گالانت یعنی شکست بزرگ آمریکا
١٠ هزار وکیل در دیوان کیفری بین المللی علیه نتانیاهو گزارش ارائه کردند
تعاونی تامین نیاز واحدهای بومگردی با رویکرد صنایعدستی تشکیل شد
هلال احمر ایران تعهد پایداری به اقدامات بشردوستانه دارد
اجرای بیش از ۲ هزار تن آسفالت در معابر پایانههای مسافری جنوب
موحدی: ضارب امام جمعه کازرون سابقه بمبگذاری داشت
ماجرای اخراج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چه بود؟
خبرنگار مهر سفیر «اطلاع رسانی سلامت در حوادث و بلایا» شد
تفکر بسیجی، بنبستشکن در مسیر مقابله با جبهه استکبار است
اژهای: گاهی برخی گرانیها باعث مسائل روانی برای جامعه هستند
ایجاد ورودیهای جدید برای ایستگاههای متروی مصلا و شهیدبهشتی
حسینی: جریمههای رانندگی مستند با تصاویر پلاک خودرو صادر میشود
دبیرکل و معاون امور بینالملل هلالاحمر عازم بیروت شدند
اژهای: به قولهایی که میدهید عمل کنید
اژهای: تأثیر گرانی بر امنیت اجتماعی جامعه؛ به قولهایی که میدهید عمل کنید
فرهنگ نماز باید توسعه پیدا کند
دستگیری گروگانگیران اتباع خارجی
۱۷ نفر در تصادف اتوبوس در شرق برزیل کشته شدند
۱۳ کشته و ۱۸ زخمی بر اثر رانش زمین و سیل در اندونزی
زاکانی: حمل و نقل عمومی از ۳۴ درصد به ۷۰ درصد ارتقا مییابد
آیلیگ ، یک نرم افزار هیجان انگیز
فضاهای حاشیه رود دره اوین به مجموعه گردشگری باغ سبز تبدیل میشود
رئیس جدید پلیس امنیت عمومی فراجا منصوب شد