میرنیوز
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محسن حاجی میرزایی در دیدار با فرهنگیان منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در باشگاه فرهنگیان، با تبریک به منتخبان اظهار کرد: امیدوارم مجلس شورای اسلامی در راستای پیشرفت کشور و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری گام بردارد.
وی افزود: بدون تردید هیچ تحول پایداری در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه از مسیر آموزش و پرورش بگذرد بنابر این آنچه آینده کشور را میسازد برنامههای آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که مهمترین فرصت یادگیری جامعه در اختیار آموزش و پرورش است، گفت: این موضوع نشان از اهمیت نظام تعلیم و تربیت دارد پس باید دید که در عمل جایگاه نظام تعلیم و تربیت کجا است.
وی خطاب به نمایندگان منتخب خاطرنشان کرد: آنچه که باید در مجلس آینده و با همکاری یکدیگر پیش ببریم اعتلای جایگاه آموزش و پرورش است.
حاجی میرزایی با اشاره به برخی مطالعات انجام شده در آموزش و پرورش گفت: تحقیقی را در خصوص مشکلات آموزش و پرورش انجام دادیم براساس آن، بررسیها نشان میدهد اگر تاریخ را از این تحقیق حذف کنیم متوجه میشویم مشکلات آموزش و پرورش قبل از انقلاب وجود داشته و به جز چند مورد همچنان این مشکلات باقی است.
وی دسترسی به آموزشها و کاهش بیسوادی در سطح کشور را از اتفاقات خوب بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: این موضوع از روی میز چالشهای آموزش و پرورش برداشته شده است لذا امروزه به برکت انقلاب چتر آموزشی در سراسر کشور گسترده است و آموزشها در دورترین نقاط کشور به دانش آموزان لازم التعلیم ارائه میشود.
کمبود نیروی انسانی چالشی که همواره وجود داشته و دارد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسائل و چالشهای باقی مانده در آموزش و پرورش کم نیست، اظهار کرد: اینکه محتواهای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت تا چه میزان پاسخگوی نیاز جامعه است یکی از موضوعاتی است که همواره در آموزش وپرورش مطرح بوده است، کمبود نیروی انسانی نیز از چالشهایی است که همواره وجود داشته و دارد و امسال تلاش داریم از طرق مختلف این کمبود معلم را جبران کنیم.
وی میزان تناسب محتوای آموزشی، کمبود فضاهای آموزشی مناسب و ... را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش عنوان و اظهارکرد: با وجود خدمات ارزشمندی که توسط دولت و همچنین خیرین انجام شده است، همچنان 30 درصد مدارس ما نیازمند بازسازی و ترمیم است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی مصوبههای مجلس در مورد استخدام نیروها گفت: یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش وجود نیروهایی بود که وضعیت نامشخصی داشتند و تلاشهایی برای حل آن صورت گرفت اما باید دید جذب این نوع نیروها که براساس مصوبه مجلس جذب می شوند نیاز نظام تعلیم و تربیت را رفع میکند.
اجرای سند تحول نیاز به تصویب بودجه دارد
وی با بیان اینکه در بهترین شرایط، اعتبارات آموزش و پرورش تنها پاسخگوی حقوق جاری کارمندان است، اظهار کرد: بودجه کافی برای تحقق سند تحول وجود ندارد و اعتباری به این سند تخصیص داده نشده است. نمایندگان مجلس باید تدبیری را اتخاذ کنند تا مشکلات بودجهای آموزش و پرورش حل شود لذا ساختار بودجهای در آموزش و پرورش نیاز به اصلاح دارد.
سند تحول بنیادین اتفاق قابل توجهی را به وجود نیاورده است
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با وجود تلاشهای انجام شده در سالهای اخیر، سند تحول اتفاقی قابل توجهی را به وجود نیاورده است زیرا تغییراتی در دانش آموزان، معلمان و کف مدرسه مشاهده نمیکنیم.
حاجی میرزایی، آموزش و پرورش را پهن پیکرترین دستگاه اجرایی کشور برشمرد و افزود: باید توجه داشت دستگاهی با این عظمت چه مشکلی را از جامعه رفع میکند، یکی از تکالیف آموزش و پرورش از سال 66 این است که هر دانش آموز متوسطه باید الزاماً یک مهارت را فرا بگیرد باید دید در تحقق این موضوع تا چه میزان موفق بودیم.
نمایندگان مجلس قانون مادر برای آموزش و پرورش تدوین کنند
وی افزود: یکی از نکات مهم که ما از نمایندگان مجلس توقع داریم ارائه یک قانون مادر برای آموزش و پرورش است قوانین زیادی برای آموزش و پرورش در مجلس مصوب شد اما این قوانین در ادوار گذشته پاسخگوی مشکلات نبوده است بنابراین باید قانونی تدوین شود که به اعتلای جایگاه معلمان بینجامد.
25 بسته تحولی طراحی شد
حاجی میرزایی با اشاره به تهیه زیرنظامهای سند تحول گفت: برای اجرای سند تحول، زیر نظامهای خوبی تدوین شده اما امروز زمانی است که سند تحول باید به یک مفهومی قابل فهم برای همه سطوح تبدیل شود بنابراین برای این کار بیش از 25 بسته تحولی تهیه کردهایم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جهت گیری این بستهها ایجاد تحول در مدرسه است و باید این تحول در مدرسه محرز باشد، اظهار کرد: یکی از بستههای تحولی، آموزش مهارت خواندن و نوشتن برای دانش آموزان است بسته دیگر به نام طرح آجر به آجر است که با هدف تقویت مشارکت جامعه در امر مدرسه سازی ارائه شده است، یکی دیگر از بستههای تحولی؛ بسته مکانیابی مدارس است زیرا در جایی مدرسه ساخته شده اما دانش آموز ندارد و برعکس این موضوع، لذا با این بسته، معضل چنین مدارسی رفع خواهد شد، در این مجموعه 100 شاخص و ملاحظه تعیین شده تا مدارس در جای ضروری و متناسب با جمعیت دانش آموزی احداث شود.
وی با اشاره به مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا برای نظام های تعلیم و تربیت در دنیا به وجود آورده است، گفت: اعتقاد جهانی بر این است که خلاصی از کرونا به این زودی ممکن نیست باید با آن کنار بیاییم. سوال اینجاست آیا نباید در تقویم زمانی مدرسه تغییر ایجاد کرد، در صورت استمرار بحران کرونا، آموزش و پرورش با چه مخاطراتی روبهرو خواهد شد و دسترسی به آموزش درآینده چگونه خواهد بود. باید به این موضوعات پرداخته شود.
استقبال کشورهای اسلامی از تاسیس شبکه شاد
حاجی میرزایی با اشاره به برگزاری کنفرانس مجازی فوق العاده اعضای آیسسکو در هفته گذشته اظهار کرد: در این کنفرانس مشخص شد راهکاری که در ایران برای ارائه آموزشهای درسی بکار گرفته شده در سایر کشورها نیز به کار گرفته شده است اما علیرغم بهرهمندی از آموزشهای تلویزیونی و فضای مجازی، ابتکار ما در راه اندازی شبکه شاد به عنوان شبکه داخلی و اختصاصی آموزش و پرورش مورد توجه سایر کشورها قرار گرفته است.
وی با بیان این که در برنامههای آموزشی تلویزیون امکان تعامل بین دانش آموزان و معلمان وجود نداشت، افزود: شبکه شاد علیرغم وجود تعامل بین معلم و دانش آموز، ظرفیتهای بسیاری دارد به گونهای که این شبکه را در مقایسه با سایر فضاهای مجازی برجسته کرده است. قابلیت پوشش بالا، ظرفیتهای متنوع از جمله؛ وجود کانالهای تربیتی، تربیت بدنی، انجمن اولیا و مربیان و .... از ویژگیهای خوب این شبکه آموزشی است.
وزیر آموزش و پرورش برقراری تعامل بین مخاطبین و افزایش تابآوری کشور در برابر بحرانها را از اهداف ایجاد شبکه شاد بر شمرد و افزود: بیش از12.5 میلیون دانش آموز و بیش از 97 درصد معلمان از این شبکه بهره مند هستند. جابجایی بیش از یک میلیارد و 200 میلیون فایل و بیش از سه میلیارد پیامک در شبکه شاد نشان از اقبال خوب مخاطبین از این شبکه است.
دور کردن حریم آموزش و پرورش از سیاست
وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش مصمم هستیم حریم تعلیم و تربیت را از کشاکش سیاسی دور و شایسته گزینی کنیم، اظهار کرد: نمایندگان مجلس به ما کمک کنند تا در هر منطقه بهترین و شایستهترین افراد مدیریت آموزش و پرورش را بر عهده بگیرند.
حاجی میرزایی در پایان گفت: وضعیت عمومی کشور را همه میدانیم، قرار نیست امتیاز ویژه به معلمان بدهیم بلکه میخواهیم وضعیت معلمان مانند سایر کارمندان دولت باشد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳