میرنیوز
محمدمهدی کاظمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سازمان پژوهش و برنامهریزی به منظور اجرایی کردن سند تحول بنیادین یک بازآرایی ساختار سازمانی را داشته است و از سال گذشته این موضوع با جدیت آغاز شده است تا بستری برای مشارکت همه ذی نفعان تعلیم و تربیت در حوزه تولید کتاب درسی و بستههای آموزشی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: تصمیم این است که کتاب درسی را در نهایت خود سازمان تولید نکند و این امر برون سپاری شود و سیاست چند تالیفی نیز ایجاد شود. اما رفتن به سمت این ساختار نیازمند این است که ساختار استاندارسازی برنامه درسی ایجاد شود. در سند برنامه ملی درسی ذکر شده است که ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری باید شکل بگیرد که از هم به صورت جدا شده و تفکیکی باشند و همچنین بحث برنامه درسی از موضوع تالیف کتاب درسی جدا شود. قبلاً این دو حوزه در یک جا صورت میگرفت و مشارکت هم میان افراد صاحبنظر به طبع کمتر بود و بازخورد گیری نیز کمتر رخ میداد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: تغییر بازآرایی سازمانی رخ داده است و در کمیسیون دائمی هیات امنا تصویب شده است و با تصویب در هیات امنا و نهایی شدنش تفکیک بحث برنامه درسی از تولید محتوای بستههای یادگیری صورت میگیرد و در نتیجه مشارکت بخش بیرون از سازمان را در تولید و تالیف میتوانیم داشته باشیم و مدیریت این بخش عملاً با سازمان پژوهش خواهد بود.
کاظمی در خصوص پیگیری سیاست چند تالیفی و زمان اجرایی شدنش نیز گفت: سیاست سازمان دیگر تالیف کتاب درسی به عنوان اولویت نیست و از تولید کتاب درسی به سمت تولید بستههای یادگیری باید حرکت کنیم. گاهی برای یک درس کتاب معلم یا راهنمای دانش آموز کفایت میکند. گاهی کتاب درسی به بسته بازی، پادکست، تولید فیلم و انیمیشن و… نیاز دارد. بسیاری از مسائل با داشتن برنامه درسی استاندارد مشخص میشود مثل اینکه بخشی از کتاب شیمی مثلاً شاید اصلاً نیاز نباشد برایش کتابی تهیه شود و کتاب راهنمای معلم کفایت میکند. اینها اقدامات جدیدی است که به سمتش در حال حرکت هستیم. زمینه سازی این موضوع رخ داده است و در شیوه جدید مدارس نیز فعالتر خواهند شد.
وی ادامه داد: توانمند سازی مدارس در ساختار جدید از آیتمهای بسیار مهم ماست و به عهده بخشی از دفاتر در این سازمان قرار میگیرد. طبیعتاً عملیاتی کردن این مسیر ممکن است سختیهایی داشته باشد. اما گفتمان واحد در سند تحول بنیادین این است که برنامه درسی باید تا کف مدرسه به وجود بیاید و مدرسه محوری رخ بدهد که خوشبختانه برخی مدارس این مسیر را شروع کردهاند.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: مدرسه محوری یکی از سیاستهایی است که چند سال است مطرح شده است و وزرای آموزش و پرورش نیز روی آن تاکید دارند. وقت آن است به معنای واقعی کلمه آن را پیاده کنیم و اختیار دادن به مدارس جزء ذات مدرسه محوری است. اگر حتی مدرسهای این توانمندی را نداشته باشد، در واقع معنایش این است که این ظرفیت در اختیارش نبوده که توانمند شود و اگر ما این ظرفیت را به آنها بدهیم در این مسیر گام بر میدارند.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که در ابتدا درباره آموزشهای تلویزیونی این نقد مطرح بود که استاندارد نیست و یا اینکه آموزشها کلاً سلیقهای است، آیا این به ضعف نداشتن همان استاندارد برنامه درسی باز میگردد، گفت: این روزها معلمان ایثاگریهای زیادی در حوزه تولید محتوا برای دانش آموزان کردهاند. اما برخی انتقادها هم هست که تولید محتوا خوب نبوده است، این به دلیل آن است که استاندارد برنامه درسی مشخص و واحد نبوده است. اگر این مساله مشخص شود هر برنامه کمک آموزشی نیز با آن را خود را تطبیق میدهد. همه ابزار آموزشی در یک راستا به کار گرفته میشوند.
کاظمی در پایان درباره تعیین تکلیف تقویت شبکه ملی رشد نیز گفت: سازمان به صورت جدی مساله تقویت شبکه ملی رشد را پیگیری میکند تا با گستردگی بیشتر و با کیفت تر به کار خود ادامه دهد. این مساله مورد تاکید مقام عالی وزارت آموزش و پرورش نیز هست.
به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه باب توزیع کتاب درسی توسط کتابفروشی ها بسته نیست سخن گفته بود.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳