میرنیوز
خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: سازمان محیط زیست طی نامه ایی به معاون آب و آبفای وزارت نیرو عملیات اجرایی پروژه تونل بهشت آباد را فاقد وجاهت قانونی دانسته و در نامهای که به امضای مسعود تجریشی معاون محیط انسانی این سازمان رسیده است گفته شده که تونل بهشت آباد فاقد مجوز زیست محیطی است و هرگونه فعالیت اجرایی قبل از کسب مجوز فاقد وجاهت قانونی است.
این نامه در فرودین ماه ۹۹ به امضای معاون انسانی سازمان محیط زیست رسیده است در حالی که حدود ۲ ماه قبل از آن یعنی د ربهمن ماه ۹۸ تجریشی طی نامهای طرح انتقال بین حوضهای آب از زایندهرود به حوضه کارون (بن_بروجن) را مشمول ارزیابی زیست محیطی ندانسته است.
این در حالی است که طبق قانون، کلیه طرحهای انتقال آب بین حوضهای در هر مقیاس، مشمول انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی هستند و هر دو طرح بعد از تصویب این قانون بوده است.
ما مسئول تخصیص آب در کشور نیستیم
مسعود تجریشی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص علت تناقض در تصمیمگیری درباره ارزیابیهای زیست محیطی اینطور توضیح داد که ما مسئول تخصیص آب در کشور نیستیم و وزارت نیرو به ما میگوید من میخواهم آب را از نقطهای به نقطه دیگری انتقال دهم و از سازمان محیط زیست میخواهد که الزامات زیست محیطی آنرا بررسی کند.
وی با اشاره به اینکه همه فکر میکنند ما (سازمان محیط زیست) میتوانیم به وزارت نیرو بگوییم آب را از نقطهای به نقطه دیگری نبرد، یا به وزارت راه بگوییم فلان جاده را احداث نکند. اظهار داشت: وقتی وزارت نیرو به این جمع بندی برسد که در فلان نقطه احتیاج دارد که آب برساند ما در سازمان محیط زیست دو کار را انجام میدهیم، در ابتدا ضرورت اجرا پروژه را بررسی میکنیم و بعد از آن میبینیم که چه جایگزینی دارد و براساس آن الزامات زیست محیطی پروژه و گزینه برتر را اعلام میکنیم.
وزارت نیرو مصر به اجرای این دو پروژه هست
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه دو پروژه «بن بروجن» و «بهشت آباد» پروژههایی هستند که وزارت نیرو گفته مصر به اجرای آن است و اعلام کرده که تخصیصهای این دو پروژه را جا به جا کرده است، گفت: برای مثال گفته است میخواهم بعضی از حجم آب مورد نیاز را از خرسان ببرم و بعضی را از بهشت آباد، ما نمیتوانیم به آنها بگوییم چرا این تصمیمگیری را کردهاید، ما در این جایگاه نیستیم.
وی ادامه داد: شورای امنیت ملی، شورای عالی آب و وزارت نیرو در این تصمیمگیری سهیم هستند و اگر وزارت نیرو نمیخواست امکان نداشت آن دو مرجع دیگر چنین تصمیمی بگیرند.
تجریشی تاکید کرد: سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر وقتی وارد زنجیره تصمیمگیری میشود که اعلام کند اگر قرار است آب بهشت آباد را وزارت نیرو منتقل کند، این وزارتخانه اعلام کند که چه گزینههایی برای این انتقال دارد، میخواهد با تونل این انتقال را انجام دهید یا لوله یا پمپاژ یا میخواهد سد بسازد، در واقع محیط زیست از آنها میخواهد گزارش کارشناسی خود را ارائه کند و ما بر طبق آن اثرات و خسارتهای زیست محیطی آن را بررسی کنم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ گزارشی از «بهشت آباد» به محیط زیست نرسیده است گفت: ما به عنوان دستگاه ناظر تنها میتوانیم اعلام کنیم که با انتقال از طریق تونل مخالفیم ولی نمیتوانیم به وزارتخانهای که مسئول آب کشور است بگوییم چرا میخواهید آب را انتقال دهید.
معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه وزارت نیرو شفاف اعلام نمیکند که چه طرحی را دنبال میکند و همیشه پشت یک ارگان دیگر قائم میشود، برای مثال پشت شورای امنیت ملی قائم میشود ابراز داشت: این در حالی است که شورای امنیت ملی بدون اجازه وزارت نیرو نمیتواند تصمیمگیری کند یا میگویند محیط زیست مخالفت کرده است در حالی که اگر وزارت نیرو متقاضی نباشد محیط زیست بررسی انجام نمیدهد.
وی اظهار داشت: در هر دوی این پروژه باید به ریشه آن باز گردیم چه کسی مجوز تخصیص داده است، که وزارت نیرو بوده و چه کسی گفته آب را به این علتها میخواهم انتقال دهم، باید از وزارت نیرو پرسیده شود چرا اصرار به انتقال آب دارد آیا جای صرفهجویی در اصفهان وجود نداشته؟ اصفهان چه مشکلاتی دارد؟ دلیل انتقال آب به رفسنجان و کرمان چیست؟
تجریشی در پاسخ به این شائبه که علت موافقت محیط زیست با پروژه بن بروجن را پیشرفت ۷۰ درصدی آن دانستهاند گفت: درباره پروژههایی که بدون مجوز زیست محیطی ساخته شده باشد در سال ۹۵ و۹۶ دولت تصمیم گرفت که تعیین تکلیف شوند و سه معاون رئیس جمهور در این باره تصمیم بگیرند، چون در صورت عدم ادامه پروژه خسارت به کشور وارد میشود در آنجا محیط زیست الزامات زیست محیطی آنرا برای ادامه پروژه اعلام میکنیم.
در گذشته با بسیاری از پروژههایی که محیط زیست مخالفت کرده است، قوه قضائیه ورود پیدا کرده است
وی افزود: بنابراین درباره این پروژهها در دولت تصمیمگیری میشود و نکته جالب این است که بسیاری از این پروژهها وقتی سازمان محیط زیست در گذشته برای آنها مجوز صادر نکرده بود با موافقت قوه قضائیه مواجه شدند یعنی قوه قضائیه در دوره گذشته به محیط زیست شکایت کرده است که چرا پروژه را متوقف کردید و باید حتماً ادامه یابد.
تجریشی گفت: بنابراین اگر پروژهای پیشرفت فیزیکی نداشته باشد و از سوی دستگاه مجری اعلام شود که تنها یک راه حل دارد ما تنها میتوانیم بر نحوه انتقال نظارت کنیم، ما به عنوان سازمان محیط زیست با انتقال آب مخالفیم.
منبع : خبرگزاری مهر
دیدار بهروزآذر با معاونان زنان و خانواده ۵ دوره قبلی ریاست جمهوری
ترافیک سنگین و پر حجم شبانه در معابر و بزرگراههای پایتخت
افتتاح ۳۰ هزار واحد مسکونی شهری در بافتهای فرسوده تهران
تاکنون بیش از ٢٥٠٠ تن اقلام زیستی برای مردم مظلوم لبنان ارسال شد
تحقق ۸۶ درصدی بودجه در ۶ ماهه نخست سال
۸ آذر بهعنوان روز کشتار نوزادان غزه توسط رژیم صهیونیستی ثبت جهانی شود
اعظم کریمی سرپرست اداره کل طرح های ملی وفراگیر جوانان شد
تفاوت مدت قرارداد و مدت تعهد چیست؟
واژگونی اتوبوس در محور نجف آباد به تیران ۱۲ مصدوم و دو کشته برجای گذاشت
هم افزایی نهادها برای حل چالشهای مدیریت بحران تهران ضروری است
قاچاقچی خودرو جگوار به پرداخت ۱۱۴ میلیارد محکوم شد
اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسان رسمی سال ۱۴۰۲
با بهرهگیری از خرد جمعی درصدد اصلاح قانون تسهیل هستیم
پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات مناسب سازی خیابان بهبودی
قاچاقی یک خودرو جگوار به پرداخت ۱۱۴ میلیارد محکوم شد
سرانجام بیمه بافندگان فرش و شاغلین صنایعدستی
جشنواره «خشت بهشت» یک رویداد بسیار بزرگ در حوزه خدمات شهری
واژگونی اتوبوس در محور نجف آباد به تیران با ۱۲ مصدوم و دو کشته برجای گذاشت
دستورالعمل تأمین مالی و سرمایهگذاری شهرداریها و دهیاریها به زودی ابلاغ میشود
فرهنگ بسیجی مترادف با خستگی ناپذیری است
اکرانهای فرهنگی و نصب سردیس شهدا مایه امید و افتخار برای خانوادههای شهدا
جزئیات دومین جلسه رسیدگی به پرونده کثیرالشاکی «رضایت خودرو طراوت نوین»
فرهنگ بسیجی یک تفکر و مکتب است
راه اندازی ۶ شهردخت جدید تا روز دختر
فروش هزار میلیارد ریالی هنرمندان در نمایشگاه صنایع دستی
تقویت تلاشها برای دسترسی جانبازان شیمیایی کشور به دارو و تجهیزات پزشکی
لزوم اعمال مزد پایه سنوات و مزایای حق تأهل در لیستهای بیمهای از ابتدای دیماه
طلاق در تحصیل کردهها بیشتر است
«سامانه همدم»؛ پیوند سنت و فناوری برای تشکیل خانواده
ماهانه حدود ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان شهری تهران اضافه خواهد شد