میرنیوز

احیای کامل اکولوژیک دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶

احیای کامل اکولوژیک دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ 2020-05-03T15:38:31+04:30

به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی امروز در هشتمین نشست خبری ستاد احیای دریاچه ارومیه که در دفتر این ستاد برگزار شد ضمن اشاره به اینکه در شهریور ماه سال ۹۶ دریاچه ارومیه به تثبیت رسید و پس از آن اقدامات احیایی برای آن آغاز شد، اظهار کرد: در ۱۳ اردیبهشت ماه امسال نسبت به ۱۳ اردیبهشت سال گذشته تراز دریاچه ارومیه ۱۳ سانتیمتر افزایش پیدا کرد و ۱۰۰ کیلومتر مربع نیز وسعت آن بیشتر شد البته هرچه به سمت گرم شدن هوا پیش‌برویم این اختلاف کمتر می‌شود. در حال حاضر ۶۰ درصد سطح دریاچه، عمقی کمتر از ۶۰ سانتیمتر دارد بنابراین اگر حدود یک متر برای تبخیر در نظر بگیریم پیش‌بینی می‌شود که این اختلاف‌های عددی در فصل گرم کمتر شود.

وی ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۳ بیش از ۲.۵ برابر شده و سطح آن نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است. با این وجود باید ۹ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه افزوده شود تا به تراز اکولوژیک خود برسد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بارش‌ها طی سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده است، گفت: طی ۵۱ سال اخیر بارش‌ها در حوضه دریاچه ارومیه ۱۳ درصد بیشتر شده است درحالی‌که این رقم در کل کشور ۳۵ درصد است.

تجریشی درباره تغییرات تراز دریاچه تصریح کرد: بارش‌ها طی سال آبی جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده اما تراز دریاچه ارومیه افزایش داشته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال ما سال گرمی را در تابستان خواهیم داشت بنابراین انتظار می‌رود تبخیر افزایش پیدا کند. در سال آبی ۸۸-۸۷، ۳۱۲ میلیمتر بارش در کشور داشتیم اما تراز دریاچه ارومیه ۵۹ سانتیمتر افت پیدا کرد. در سال آبی ۹۰-۸۹ نیز با همان بارندگی دریاچه ۳۶ سانتیمتر افت تراز داشت. در سال ۹۲-۹۱، ۳۴۳ میلیمتر بارندگی داشتیم. در آن زمان هم با افت ۲۷ میلیمتری تراز آب دریاچه مواجه بودیم این‌ درحالیست که در سال آبی جاری نیز با بارش ۳۲۰ ملیمتر، ۱۳ میلیمتر افزایش تراز آب دریاچه ارومیه را داشتیم.

شمارش ۶۴ هزار فلامینگو طی اردیبهشت ماه گذشته در دریاچه ارومیه

وی با اشاره به اینکه اقدامات دستگاه‌های اجرایی و ستاد احیای دریاچه ارومیه اثر خود را گذاشته و آب به جای تلف شدن و تبخیر شدن به سمت دریاچه هدایت شده است، اظهار کرد: طی اردیبهشت سال گذشته ۶۴ هزار فلامینگو در دریاچه ارومیه شمارش شدند.

انتقاد از عدم تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی

تجریشی در ادامه درباره اینکه آیا اقدام برای احیای دریاچه ارومیه از پشتوانه قانونی لازم برخوردار است یا خیر، توضیح داد: اگر دولت و مجلسی وجود داشته باشد که به قوانین احترام بگذارند دریاچه ارومیه روند بهبود خود را طی خواهد کرد. در سند ملی محیط زیست اشاره شده است که اعمال حقابه‌های محیط زیستی در حد پایداری اکوسیستم باید برقرار باشد. ما تنها کاری که در کشور طی سال‌های اخیر انجام نداده‌ایم اعمال حقابه‌های زیست محیطی بوده است. در حال حاضر دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضاییه به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند و به عنوان حقوق عامه در نظر گرفته می‌شود.

ضرورت احیای دست کم ۲۰ درصد از تالاب‌های بحرانی کشور

وی ضمن اشاره به سایر قوانین در حوزه اصول توسعه پایدار تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه حداقل ۲۰ درصد تالاب‌های بحرانی کشور باید احیا شوند و برای این منظور قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور تدوین شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: فاز احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۷-۹۶ آغاز شده است و شاخص‌هایی که بر اساس آن گفته می‌شود که حیات در یک اکوسیستم وجود دارد در دریاچه ارومیه تقویت شده است.

به گفته تجریشی پیش از این سرمایه‌های اجتماعی برای حفظ دریاچه ارومیه از دست رفته بود و نگاه به آن یک نگاه امنیتی بود. در سال‌های ۹۳ و ۹۴ امیدی به احیای دریاچه وجود نداشت و همه نگران حرف‌هایی بودند که درباره دریاچه ارومیه می‌زدند. تلاش ستاد احیا بر این بود که هیچگونه اطلاعاتی را در سطح نخبگان به‌صورت محرمانه نگه ندارد و به سمتی حرکت کردیم که اطلاعات را در اختیار عموم قرار دهیم. حتی ۴۵۰ مقاله انگلیسی در دنیا درباره دریاچه ارومیه منتشر شد. تجربه ما نشان می‌دهد که اگر بتوانیم سطح نخبگی و تصمیم‌گیری را به حاکمیت نزدیک کنیم مشارکت هم بیشتر خواهد شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه ۴۱ درصد آبی که نیاز دریاچه ارومیه است باید از جریان طبیعی رودخانه‌ها تامین شود، گفت: مابقی آن باید را از طریق اجرای پروژه‌های تامین آب جدید و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی (حدود یک میلیارد متر مکعب) تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی سهم محیط زیستی رودخانه‌ها از محل ۱۳ سد ملی و ۳۷ سد استانی است،اظهارکرد: این رهاسازی‌ها در نهایت سبب می‌شود که آب به سمت دریاچه حرکت کند. سردهنه‌سازی نیز برای حفظ آب دریاچه بسیار مهم است.

هیچ خسارتی درسیل سال گذشته به حوضه آبریز دریاچه ارومیه وارد نشد

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: انهار سنتی وجود دارد که ما قابلیت کنترل و مدیریت آن‌ها را در گذشته نداشتیم اما با ساخت سردهنه توانستیم آن‌ها را  کنترل و مدیریت کنیم. لایروبی‌ها نیز در تثبیت و احیای دریاچه ارومیه بسیار مهم هستند. طی سال گذشته که سیل در بسیاری از نقاط کشور آسیب‌هایی را وارد کرد اما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به دلیل لایروبی هیچ خسارتی نداشتیم و علاوه بر حفاظت از اراضی توانستیم آب را به دریاچه ارومیه وارد کنیم.

تا زمان دستیابی به تراز اکولوژیک اجازه ساخت سد در حوضه دریاچه ارومیه نمی‌دهیم

تجریشی در ادامه گفت: ما نه تنها به سدهای خارج از بستر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجازه برداشت آب نمی‌دهیم بلکه مجوز نیز برای ساخت و مطالعه سدهای جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا زمانی‌که دریاچه به تراز اکولوژیک خود نرسد، صادر نخواهد شد.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی یکی از شعارهایی بود که در ابتدای کار بسیاری بر این باور بودند که امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: ما نشان دادیم که از نظر علمی این اقدام  امکان‌پذیر است. در حوضه آبریز دریاچه ارومیه پیش از این ۹۴۳ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی مصرف می‌شد اما این رقم در سال گذشته به ۶۴۱ میلیون متر مکعب رسید و در سال آبی جدید نیز قرار است که به عدد ۵۶۶ میلیون متر مکعب برسیم.

هیچ‌کدام از برنامه‌های احیای دریاچه ضرری به کشاورزان وارد نکرده است

وی درباره اینکه آیا کاهش رهاسازی آب سبب شده است که محصولات زراعی و باغی کاهش پیدا کنند، تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی با وجود آنکه مصرف آب کاهش پیدا کرده و آب به سمت دریاچه رفته است تولید محصولات باغی و زراعی افزایش پیدا کرده است. این یکی از عواملی است که کمک کرد، کشاورزان همراه ما باشند. در شهرستان میاندوآب نیز تولید محصولات زارعی افزایش پیدا کرده است و هیچ کدام از برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه سبب نشده است که ضرری به کشاورزان وارد شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در سد حسنلو که یکی از سدهای برون بستر رودخانه است توانستیم با مشارکت مردم و مسئولان ۶۵ درصد مصرف آب را کاهش دهیم همچنین در سال ۹۵-۹۴، ۱۲۵۲ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند بود اما این رقم در سال ۹۷-۹۶ به صفر هکتار رسید. از سد بوکان نیز توانستیم یک میلیارد مترمکعب آب به سمت دریاچه رهاسازی کنیم.

به گفته تجریشی برای ساخت سردهنه رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه ۵۵ میلیارد تومان از اعتبارات ستاد احیا هزینه شد همچنین ۶۳ میلیارد تومان برای ترمیم تاسیسات آبی فرسوده تخصیص پیدا کرد و توانستیم شبکه آبیاری و زهکشی زرینه رود و مهاباد را مرمت و بازسازی کنیم البته ترمیم شبکه زرینه رود هنوز کار دارد و ما می‌توانیم با اصلاحات بیشتر آب بیشتری را به دریاچه ارومیه بفرستیم همچنین ۳۳۵ میلیارد تومان نیز برای احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی نیز اختصاص پیدا کرده است.

اضافه کرد: یکی از بهترین پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه لایروبی رودخانه‌های جنوب آن و اتصال زرینه رود به سیمینه‌رود بود. در گذشته ما متوجه شدیم که زرینه‌رود نمی‌تواند خودش را به پیکره اصلی دریاچه متصل کند. در مجموع ۲۵۳ کیلومتر در حوضه آبریز لایروبی شده و ۱۲۸ میلیارد تومان هزینه‌ای است که برای این کار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اگر ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل نمی‌گرفت چهار سد نازلو، باراندوز، سیمینه رود، لیلان چای و دیرعلی ساخته می‌شدند. ساخت این‌ها سبب می‌شد که ۸۱۴ میلیون متر مکعب آب بیشتری در حوزه کشاورزی مصرف شود همچنین با توقف این سدها علاوه بر اینکه آب بیشتری به دریاچه ارومیه رسید، ۳۸۰ هزار میلیارد تومان نیز صرفه‌جویی شد.

تجریشی درباره برنامه ستاد احیا برای ادامه نقشه راه  نجات دریاچه ارومیه گفت: کلیه پروژه‌های سازه‌ای با ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۹۹ به اتمام می‌رسد. انتقال پساب تصفیه شهر ارومیه ۹۴ درصد پیشرفت داشته است و تا شهریور امسال به اتمام خواهد رسید. تصفیه خانه شهر تبریز نیز ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه نیز حدود ۸۴ درصد پیشرفت داشته است و تا دی ماه نیز تمام خواهد شد.

اتمام پروژه‌های آب‌بر احیای دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه برای احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند زمانی طولانی هستیم، گفت: تاکنون خوشبختانه پروژه‌های هزینه‌بر احیا انجام شده است و تا پایان امسال نیز این پروژه‌ها به اتمام می‌رسد البته احیای کامل اکولوژیک دریاچه تا سال ۱۴۰۶ ادامه خواهد داشت. برای سال‌های بعد دولت تنها باید به تامین و نگهداری آب دریاچه و لایروبی مداوم حوضه آبریز بپردازند.

ادامه دارد

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند

 زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
2024-05-19T22:58:33+03:30
زائران حج تمتع از شب گذشته پس از ۵ روز اقامت در مدینه، با قطار سریع‌السیر و بدون چمدان عازم مکه مکرمه شدند.

دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه در مدینه منوره

 دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
2024-05-19T22:58:29+03:30
گروهی از زائران ایرانی که هم‌اکنون در مدینه منوره حضور دارند برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه دعا کردند.

آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر

 آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر
2024-05-19T22:58:28+03:30
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اعلام این مطب که امیدواریم تا دقایقی دیگر خبر خوبی دریافت کنیم، گفت تاکنون ۴۸ تیم واکنش سریع در منطقه حاضر شده‌اند.

از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران

 از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
2024-05-19T20:58:45+03:30
رویداد "شبی با ستارگان" به مناسبت هفته جهانی نجوم، با هدف ترویج علم و به همت جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در سطح شهر تهران و با حضور کارشنا...

استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج

 استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
2024-05-19T20:58:44+03:30
سفیر کشورمان در عربستان ابراز امیدواری کرد که بعد از پایان عملیات حج ۱۴۰۳، شاهد استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان باشیم.

دلایل کاهش نگران‌کننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟

 دلایل کاهش نگران‌کننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
2024-05-19T20:58:43+03:30
بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند رشد جمعیت و ازدواج طی سال‌های اخیر به شدت نزولی بوده است؛ با وجود این کارشناسان می‌گویند که مردم دوست دارند که بیش از دو فرزند ...

فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها

 فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها
2024-05-19T20:58:42+03:30
رئیس هیئت مدیره کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان فارس گفت: با تلاش‌های انجام شده، بیش از ۲۰۰ شرکت از طریق فن بازار شیراز به فرآیند دانش‌بنیان شدن ورود پیدا ک...

بازداشت مالخران یک پاساژ موبایل‌فروشی در تهران

 بازداشت مالخران یک پاساژ موبایل‌فروشی در تهران
2024-05-19T20:58:42+03:30
رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۷ متصدی یک مغازه که مالخری تلفن‌های همراه می‌پرداختند خبر داد و گفت: در این عملیات پلیسی ۴۵ مال‌باخته شناسایی شدند.

ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟

 ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
2024-05-19T20:58:41+03:30
معاون خدمات شهرداری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۲ درباره قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و موضوع شکار سنجاب در این بوستان توضیح داد.

چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

 چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز
2024-05-19T20:58:40+03:30
در حالی که امسال برای نخستین بار امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم برگزار خواهد شد اما در گام‌های ابتدایی آن، چالش‌ها و مشکلات موجب سردرگمی و استرس ...

دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد

 دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
2024-05-19T20:58:40+03:30
مرد جوانی که ۲۰ سال قبل همسر خود را به قتل رسانده و مخفیانه به سوئد فرار کرده بود، پس از ۲۰ سال به ایران بازگشت و در فرودگاه توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آ...

سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!

 سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
2024-05-19T20:58:39+03:30
ما هم میهمان جنوبی‌ها بودیم؛ در استان هرمزگان و بندرعباس، همراه با گروهی ۲۸ نفره از خبرنگاران و گرمای جنوب و گرمی جنوبی‌ها را همراه با قهوه عربی و چای کِرَک...

اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T20:58:37+03:30
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان این که به دلیل مه شدید، ادامه عملیات هوایی ممکن نبود، گفت: هشت دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند.

اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور

 اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
2024-05-19T20:58:37+03:30
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور خبر داد.

همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است

 همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
2024-05-19T20:58:36+03:30
وزیر بهداشت با بیان این که به دلیل آن که منطقه شدیداً مه‌آلود است امکان جست‌و‌جو سخت است، گفت: ما همه امکانات درمانی را در منطقه مستقر کرده‌ایم.

هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز

 هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
2024-05-19T20:58:36+03:30
دادستانی تهران با ورود به موضوع تولید محتوای کذب درباره وقوع حادثه برای هلیکوپتر رئیس‌جمهور، طی ساعات گذشته به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بو...

حضور یگان‌های ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور یگان‌های ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T20:58:36+03:30
سخنگوی فراجا از حضور نیروهای امدادی و یگان‌های ویژه و تکاوری پلیس به همراه یگان موتورسوار در مناطق صعب‌العبور در منطقه سانحه هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور خبر داد.

نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شدند

 نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شدند
2024-05-19T20:58:35+03:30
رئیس اتاق عملیلات جمعیت هلال احمر گفت: ۴ تیم عملیاتی به محل مختصات حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نزدیک شدند.

۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند

 ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
2024-05-19T20:58:35+03:30
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: ۴۰ تیم امدادی و واکنش سریع به محل حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور اعزام شدند و با توجه به شرایط جوی و منطقه‌ای، جستجو فقط به صورت ز...

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)