میرنیوز
به گزارش ایسنا، علی الهیار ترکمن پیرامون تکریم مقام معلم سخن گفت و اظهار کرد: امسال هفته معلم را در شرایط خاصی گرامی میداریم. باید از معلمان قدردانی کرد، در کنار جهاد سلامت، جهاد آموزشی نیز شکل گرفته است و امسال جلوه های جدیدی از معلمی را از معلمی که روی تخت بیمارستان تدریس کرد تا معلمی که از اتومبیل شخصی و یخچال خانهاش به عنوان تخته استفاده میکرد و فیلم میگرفت را شاهد بودیم.
وی افزود: تکریم معلم دارای سه جنبه سازمانی، اجتماعی و فردی است. هنوز کلیات و چارچوب مشخصی برای توسعه آموزش و پرورش در نظام توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور دیده نشده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش بر لزوم وجود یک تئوری پرداز توسعه در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: اگر یک تئوری پرداز توسعه نداشته باشیم که این جایگاه را مشخص و تعریف کند وضع ما همین گونه است. این تئوری پردازی باید از داخل آموزش و پرورش شکل بگیرد، دانشگاهها با پژوهشهایی از آن حمایت کنند و سپس این تئوری به نظام برنامه ریزی توسعه ای متصل شود.
وی اضافه کرد: این گزاره آقای فانی مبنی بر اینکه "آموزش و پرورش کوچک دیده میشود" مگر در کشورهای دیگر مطرح نیست؟ آنها چه کرده اند که این دیربازدهی را برطرف و آموزش و پرروش را از کوچک انگاری خارج کردهاند؟.
الهیار با بیان اینکه نگاه ما به تحول در آموزش و پرورش یک نگاه کاملا آرمانی است گفت: مواردی سیاست گذاری میشوند که در حد توان اجرایی دولت نیست. از سوی دیگر متاسفانه آموزش و پرورش ما کارکردهای اجتماعی خودش را کمرنگ کرده و به کارکردهای فردی رسیده است. اگر امروز ما از دیربازدهی صحبت میکنیم در مقابل خانوادههایی را داریم که دارند راه خودشان را از آموزش و پرورش رسمی جدا میکنند.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم ادامه داد: آموزش و پرورش از نظر اقتصادی باید دارای کارکردهای اجتماعی باشد نه کارکردهای فردی. این موضوع در سندتحول بنیادین دیده شده اما برخی اهداف را بسیار آرمانی در نظر گرفته است. این در حالی است که ما بسیار دیر وارد اجرای سندتحول شدیم و باید زمینه اجرایی آن از همان سال ۹۰ دیده میشد.
وی افزود: سال ۱۳۹۲ اعتبارات هزینهای آموزش و پرورش ۱۴ هزار میلیارد تومان بود و امسال به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. در حالی که بودجه عمومی کشور طی این مدت ۲.۵ برابر شده، بودجه آموزش و پرورش ۴.۵ برابر شده است. نقطه افتراق بین نگاه یک برنامه ریز و بودجه ریز اقتصادی با نگاه یک برنامه ریز توسعهای آموزش و پرورش در همین جا مشخص میشود و زمینه تقابل را به وجود میآورد.
الهیار ادامه داد: دود این تفسیرها و تحلیلها به چشم معلم میرود. سیاسی کاریهایی که ممکن است به دامنه آموزش و پرورش کشیده شود را هم به این موضوع اضافه کنید. به همین علت است که برای تکریم سازمانی معلم دچار یک گمگشتگی و تناقض میشویم که ممکن است معلم را در تقابل با همه نهادهای کشور قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه این امر باید در قالب الگوهای توسعه پیگیری شود گفت: اگر الگوی تدریجی از توسعه داشته باشیم می توانیم همه چیز را در جای خودش شناسایی و تفسیر کرده و به دیدگاه مشخصی برسیم. تا زمانی که در نظام برنامهریزی توسعهای، جایگاه آموزش و پرورش را مشخص نکنیم همین وضعیت ادامه خواهد داشت. سازمان برنامه باید در جایی دیدگاههایش را اصلاح کند و کلیت دولت از آن حمایت کنند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: نباید موضوع تکریم معلم را به یک هفته یا یک روز در طول سال محدود کنیم. باید همه روزهای سال معلم به علت جایگاه اجتماعی بالایی که دارد تکریم کرد. ما باید به دنبال الگوهای تفویض اختیار شده به مناطق و استانها باشیم. در هر صورت الگویی که باید طراحی شود بسیار مهم است.
وی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای تکریم معلمان گفت: در حوزه های مختلف اقداماتی در حال انجام است. یکبار باید دید آموزش و پرورش چقدر در برآوردن نیازها کوتاهی کرده است و یکبار هم بررسی کرد که مسئولان تا چه میزان با این خواستهها و برنامههای آموزش و پرورش همراه و همگام شده اند.
الهیار ادامه داد: روز پنجشنبه وزیر آموزش و پرورش جلسه ویدئو کنفرانسی با معلمان منتخب استانی داشت. خواستهها و دیدگاههای معلمان عمدتا به مسائل معیشتی چون بروز شدن پرداختها، مسکن، بیمه و رسانهای نشدن موارد مالی و معیشتی برمیگشت. اکنون این مطالبات و خواستهها به قدری انباشته شده که در سطوح پایین قرار داریم و باید آن را حل کنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در بعد سازمانی با حجمی از خواستهها روبروست که در برخی موارد دستش کوتاه است گفت: به عنوان مثال سال ۹۷ بودجهای که قرار بود به آموزش و پرورش داده شود بعدارظهر روز ۲۹ اسفند کنسل شد و آموزش و پرورش به تنهایی نمیتوانست این بودجه را تامین کند. تکریم یک پکیجی است که دستگاههای دیگر در آن سهم دارند.
وی در واکنش به اظهارات حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر افزایش ۲.۷ برابری حقوق کارکنان در دوره وزارتش و در پاسخ به اینکه مشکل کجاست که با وجود این اقدامات عملا هیچ اتفاقی برای معلمها نمیافتد؟ اظهار کرد: پایان سال ۹۸ متوسط دریافتی فرهنگیان به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. اما نکته اینجاست که این افزایش حقوقها، یک انحراف در شاخصهاست و در این مقایسهها یک اشتباهی رخ میدهد و ما مراحل تکوین بودجه را جزو شاخص های موفقیت خودمان محسوب می کنیم.
الهیار ادامه داد: هر کسی وزیر باشد مراحل تکوین بودجه سیر خود را طی میکند. باید به جایگاه توسعه نظام آموزش در توسعه کشور برگردیم. واقعا درخواست میکنم مجلس جدید این پاشنه های آشیل را شناسایی و برای چاره اندیشی کنند.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با تاکید بر اینکه هرکسی که با قول و وعده دادن به جامعه فرهنگیان وارد مناصب میشود باید به عهدش پایبند بماند اظهار کرد: مطالبه گری در شکل فعلی خودش تاثیرگذار نیست و معلمان باید یک بازنگری در نحوه مطالبه گری خود داشته باشند. تشکلهای فرهنگیان در توسعه آموزش و پرورش نقش مهمی دارند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
موحدی: باید ساختارها و قالبهای سنتی را بشکنیم
اختصاص ۲.۲ همت برای تکمیل پروژههای آموزشی سیستان و بلوچستان
وعده صادق ۳ در راه است/ دوره نوجوانی بهار معنویت است
جزییات واژگونی اتوبوس در محور زاهدان از زبان پلیس راه
صدور حکم بازداشت نتانیاهو پیروزی حامیان فلسطین است
صدور حکم دیوان کیفری بینالمللی علیه نتانیاهو و گالانت پیروزی است
همکاری اسکاپ و ایران برای توانمندسازی زنان و مقابله با ریزگردها
افتتاح یاورشهر ۱۲ ویژه مردان معتاد جوان در تهران
نجات ۴ سرنشین محبوس در پی واژگونی اتوبوس
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
استقبال شهروندان از مرحله ثبت ایده «من شهردارم»
بازگشایی آزادراه تهران _ شمال و محور چالوس
زمانبندی آزمون سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد
اجرای ۴۱۱ طرح بدون مجوز محیط زیست در کشور
اژهای درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
اژهای در پیامی درگذشت حجتالاسلاموالمسلمین شوشتری را تسلیت گفت
باندِ گروگانگیر در تهران متلاشی شد؛ رهاییِ گروگان
آموزش مهارتهای فنی در کنار مهارتهای امنیتی به نیروهای مسلح
صالحی امیری: ایران برای مرمت آثار تاریخی آذربایجان آمادگی دارد
میدری: با فرهنگ بسیجی میتوان بسیاری از مسائل را در کشور حل کرد
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم تهران
با فرهنگ بسیجی میتوانیم بسیاری از مسائل را در کشور حل کنیم
حجت الاسلام قمی: مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
پیشگیری از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شمالغرب
مفهوم مقاومت عجین شده با حرکت و امید است
نشست شهردار تهران و کرمان پیرامون سالگرد حاج قاسم سلیمانی
دستها را که از روی گوش بردارید صدای مظلومیت را میشنوید
کاهش زباله گردی و حذف پسماند خشک از مخازن زباله با طرح نوماند
دلیل واژگونی اتوبوس کارگران معدن سونگون اعلام شد
خوشبختی همیشه آن چیزی نیست که در ذهن ما میگذرد