میرنیوز
فاطمه مهاجرانی رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه این روزها در حوزه آموزش مجازی صحبتی از آموزش به دانشآموزان مدارس سمپاد به طور خاص و ویژه نمیشود اما به نظر میرسد که این دانشآموزان از عملکرد مدارس راضی هستند، گفت: در مدارس سمپاد به دلیل وجود یک سامانه مشخصی که از ابتدای شیوع کرونا شروع به تولید محتوا کرد موفقیتهای خوبی به دست آوردیم. این محتوای تولید شده البته برای دانشآموزان سراسر کشور تهیه شده و تنها مختص به دانشآموزان سمپاد نیست. ما خود را مکلف میدانیم که از توانمندی مدارس سمپاد و معلمان این مدارس برای تمام دانشآموزان کشور بهره ببریم. در حال حاضر با کمک قطبهای چندگانه و بخصوص همکاری استان فارس، توانستیم برنامه ویژهای را پیش ببریم.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در توضیح این برنامه ویژه گفت: هر پایهای که در مدارس سمپاد تدریس میشود (پایه هفتم تا دوازدهم) به یک عضو سپرده شده است و مدارس با حمایت ستاد شروع به تولید محتوا با کیفیتهای بالا کردهاند البته برخی فایلها به لحاظ آپلود شدن در سامانه، از کیفیت مناسبی برخوردار نبودند که جایگزین شدند. همچنین یک تقسیم ملی انجام شد تا برای این پایههای تحصیلی به شکل ویژه برنامهریزی شود. استانهای همدان، البرز، یزد، آذربایجانشرقی، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و اصفهان در این تقسیم کار حضور داشتند و استان فارس به طور خاص روی راهاندازی سامانه و آپلود ویدئوها کار تخصصی انجام میدهد. شهر تهران نیز مسئول تولید محتوای مورد نیاز برای دانشآموزان متقاضی شرکت در المپیادها شد.
به گفته مهاجرانی، بیش از ۱۲ هزار دقیقه فایل آموزشی تولید شده است و در حوزههای پرورشی نیز تولید محتوا ورود کرده است.
وی در این باره گفت: دانشآموزان سمپاد به طور خاص روی تعمیق دعای هفتم صحیفه سجادیه و مناجات شعبانیه کار کردهاند و معتقد هستیم دلنوشتهها و برداشتهای دانشآموزان در این شرایط بسیار امیدبخش است. همچنین روی مهارتهای زندگی به طور مشخص کار انجام میشود و استان البرز شروع به تولید محتوا در این زمینه کرده است. پیش از این استان زنجان، مرجع این بخش بود که در حال حاضر نیز از همکاری دوستان استان زنجان نیز استفاده میشود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به این سوال که آیا سامانهای که طراحی شده، تعاملی است یا آموزش یکسویه؟ گفت: در حال حاضر در این سامانه به نوعی ارتباط با قطبها از طریق ایمیل انجام میشود و هنوز از نظر ساختاری به آن بلوغی که بتوانیم بگوییم سامانه تعاملی شده است، نرسیدهایم. هر چند در تکمیل این فرآیند در حال حاضر مدارس به صورت تعاملی با دانشآموزان درسها و موارد آموزشی و تربیتی را پیش میبرند.
مهاجرانی در پاسخ به پرسش دیگر در خصوص آمادگی دانش آموزان برای حضور در المپیادها با توجه به اینکه به آموزشهایی خارج از کتابهای درسی نیاز دارند، بیان کرد: المپیادها به صورت عمومی منابعی دارند که در مرحله اول منابع آنها کتابهای درسی است اما از مرحله دوم به بعد، منابع خارج از کتابهای درسی است و در حال حاضر تمرکز خوبی در تهران برای تولید محتوای این منابع صورت گرفته است. حتی میتوانم بگویم که شاید شیوع کرونا این فرصت را فراهم کرد که تولید محتوایی یک دست برای تمام استانها در این خصوص انجام شود و دبیران مدارس سمپاد و معلمان خاص المپیاد در حال حاضر اطلاعاتشان در اختیار تمام دانشآموزان کشور است. با کمک معاونت فناوری اطلاعات، قرار است استودیوهایی برای تولید محتوا با کیفیت بالا در اختیار این بخش قرار گیرد.
وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه امسال ورودیهای مدارس سمپاد در پایه هفتم و دهم قاعدتاً فرصتی برای شرکت در کلاسهای آمادگی این آزمون ندارند و شاید این همان فرصتی باشد که سالها مرکز سمپاد به دنبال آن بوده که توانایی دانشآموزان را بدون دوپینگی که معمولاً قبل از آن میکنند، بسنجد اما آیا پیشبینی برای خروجی این آزمونها دارید؟ افزود: زمان برگزاری آزمونهای پایه هفتم و دهم سمپاد تابعی است از یک تصمیم کلان در ستاد ملی مبارزه با کرونا که با مسئله باقی آزمونها گره خورده و باید تعیین تکلیف شود. آزمون ورودی پایه هفتم سمپاد، آزمون پیشرفت تحصیلی نبوده بلکه آزمون هوش است بنابراین از ابتدا هم گفته بودیم که نیازی به کلاسهای کمک آموزشی و … وجود ندارد. ۵۰ درصد آزمون پایه دهم پیشرفت تحصیلی را میسنجد که عملاً آن ۵۰ درصد پیش از تعطیلی مدارس، در خودِ مدارس پوشش داده شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. تصور ما این است که امسال خروجی مطلوبی در این حوزه خواهیم داشت؛ همانگونه که از وقتی آزمون هوش را جایگزین آزمون پیشرفت تحصیلی کردیم، ورودیهای مدارس سمپاد بسیار قابل توجه بوده است.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به پرسش پایانی در خصوص اینکه اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا تشخیص دهد که مدارس با حفظ فاصلهگذاری اجتماعی باز شود، آیا در مدارس سمپاد نیز تراکم دانشآموزی باعث نگرانی خواهد بود؟ گفت: مدارس سمپاد از نظر تراکم فرق واضحی با مدارس معمولی ندارند. درواقع در پایه متوسطه اول شاید بتوانیم بگوییم تراکم کمتر است اما در متوسطه دوم در مدارس سمپاد، کلاسهای ۳۸ نفره هم داریم.
منبع : خبرگزاری مهر
آخرین وضعیت ترافیک صبحگاهی معابر و بزرگراههای تهران
بسیج مولود انقلاب، مکتب خداجویی و حق طلبی
رویکرد مبتنی بر گفتمان تحول پایهگذاری شد
برخورد قاطع پلیس با متخلفان دستکاری پلاک خودروها
اعلام نرخ قطعی حج تمتع تا ۲ ماه آینده
بارگیری ۵ هزار تخته پتو و ۲۰ تن مواد غذایی برای کمک به مردم مظلوم لبنان
مطالبه بازنشستگان از دولت باید کنترل تورم باشد
لزوم اصلاح نظام بنگاهداری در صندوقهای بازنشستگی
بیش از ۶ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران در مسیر نوسازی
برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله ۳ مرزبانی فراجا در آب های عمان
کشف بیش از ۷ میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی قاچاق
شناسایی و انهدام باند جاعلان اسناد و املاک موروثی میلیاردی
صدور رای برای نتانیاهو و گالانت یعنی شکست بزرگ آمریکا
١٠ هزار وکیل در دیوان کیفری بین المللی علیه نتانیاهو گزارش ارائه کردند
تعاونی تامین نیاز واحدهای بومگردی با رویکرد صنایعدستی تشکیل شد
هلال احمر ایران تعهد پایداری به اقدامات بشردوستانه دارد
اجرای بیش از ۲ هزار تن آسفالت در معابر پایانههای مسافری جنوب
موحدی: ضارب امام جمعه کازرون سابقه بمبگذاری داشت
ماجرای اخراج دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چه بود؟
خبرنگار مهر سفیر «اطلاع رسانی سلامت در حوادث و بلایا» شد
تفکر بسیجی، بنبستشکن در مسیر مقابله با جبهه استکبار است
اژهای: گاهی برخی گرانیها باعث مسائل روانی برای جامعه هستند
ایجاد ورودیهای جدید برای ایستگاههای متروی مصلا و شهیدبهشتی
حسینی: جریمههای رانندگی مستند با تصاویر پلاک خودرو صادر میشود
دبیرکل و معاون امور بینالملل هلالاحمر عازم بیروت شدند
اژهای: به قولهایی که میدهید عمل کنید
اژهای: تأثیر گرانی بر امنیت اجتماعی جامعه؛ به قولهایی که میدهید عمل کنید
فرهنگ نماز باید توسعه پیدا کند
دستگیری گروگانگیران اتباع خارجی
۱۷ نفر در تصادف اتوبوس در شرق برزیل کشته شدند