میرنیوز

نظام تعلیم و تربیت بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه است

 نظام تعلیم و تربیت بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت حوزه و دانشگاه است 2022-12-20T10:51:28+03:30

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در همایش تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه که روز گذشته در سالن امین مجتمع دارالولایه در منطقه جمکران برگزار شد، با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: بحث وحدت حوزه و دانشگاه یک امر بسیار مهم است که نکات انجام‌نشده بسیار دارد و باید بدان توجه ویژه شود. 

وی تأکید کرد: لازم است بحث وحدت حوزه و دانشگاه، مجدانه و از نزدیک پیگیری و از مباحث گفتاری اجتناب شود و وارد عرصه عملیاتی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع مهم این است که آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاد، برای ما یک هشدار بود که نظام تعلیم و تربیت ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند بحث وحدت بین حوزه و دانشگاه است و این اتفاقی که به همت حضرت امام خمینی (ره) ایجاد شد، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فرمودند که «دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد» و می‌بینیم که این جریان همچنان ادامه دارد. آنچه در این چند وقت اخیر مشاهده کردیم، کنش‌های شورشگرانه نوجوانان و جوانان متأثر از سبک زندگی غربی است. آنچه ما در سطح دانشگاه مشاهده کردیم، در مورد گزاره‌ها و باورها بود. جوانانی تربیت شده‌اند که مثل ما نمی‌اندیشند و باورها و گزاره‌هایی که دارند و بیان می‌کنند، کاملاً با ما متفاوت است. 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: وقتی ما چراغ قرمز کنش را از سمت جوانان می‌بینیم، باید برگردیم و ببینیم کجا کم‌کاری کرده‌ایم. به نظر می‌رسد در دانش، بینش، گرایش و روش کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه امر انسانی و اجتماعی است، گفت: ثمره امر انسانی آن مربوط به توجه به تربیت نیروی انسانی است و ثمره امر اجتماعی آن گزاره حکومتی است. به نظر می‌رسد نهادهای فرهنگی کشور غفلتی کرده‌اند که گزاره حکمرانی که حجاب بود، با گزاره القاشده به برخی جوانان که بی‌حجابی بود، در تعارض قرار گرفت. ما باید مراقب باشیم که گزاره حکمرانی با گزاره کف خیابان به تعارض نخورد؛ اینجا جایی است که اهمیت دارد و وحدت حوزه و دانشگاه بیش از گذشته برای ما مهم می‌شود.

 طهرانچی ادامه داد: اینکه ما چگونه جوانان را تربیت می‌کنیم، امر مهمی است. سؤال این است که چقدر اساتید معارف در برخورد با دانشجویان درست عمل می‌کنند. این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد. یعنی در منطقه منازعه خود فقط به ظاهر کار رسیده‌ایم و از بنیان‌هایی که باید به آنها توجه شود، غافل بوده‌ایم.


عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت جوان در دانشگاه به وحدت بین حوزه و دانشگاه نیاز دارد، گفت: این یک واقعیت است؛ ما باید سنت‌ها و قواعد حاکم که ملاک و شرط لازم پذیرش نظریه است را خلق کنیم و به نظر می‌آید به طور کافی در این زمینه کار نکرده‌ایم، نظریه‌ها را رها کرده و به سمت گزاره‌ها حرکت کرده ایم. به همین دلیل باید کل این سیستم را بازسازی کرده و بنیادی‌تر نگاه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مبحث سیاست‌گذاری تصریح کرد: ما در سیاست‌گذاری بیشتر به مبحث مدیریت و مدیرها توجه کرده‌ایم. فکر می‌کنیم تنها با آمدن و رفتن مدیرها و بدون داشتن یک مدل متقن نظری می‌شود کار کرد؛ در حالی که این موضوع اشتباه است و ما نیاز به یک مدل متقن نظری داریم. تا زمانی که مدل را در سیاست‌گذاری اصلاح نکنیم، اتفاقی صورت نمی‌گیرد، لذا منطقه اصلی منازعه به نظر ما، پایه است. 

 طهرانچی با تأکید بر اینکه تحول در علوم انسانی با تحول در کتاب حاصل نمی‌شود، اظهار داشت: تحول دانشگاه نیز با صرف تغییر مدیر دانشگاه انجام نخواهد شد. بسیار عمیق‌تر و جدی‌تر است. در این تحولات مقام معظم رهبری می‌فرمایند «باید به دارایی معنوی خود برگردیم»، بنابراین لازم است به دایره معنوی که اسلام، قرآن و احکام اسلام است، مراجعه کنیم. 

 طهرانچی در ادامه با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) درخصوص وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ایشان می‌فرمایند «هم دانشگاه و حوزه باید با هم وحدت داشته باشند و هم در درون این دو مرکز بین علم و دین و علم و ایمان باید وحدت وجود داشته باشد.»، این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود. درواقع حضرت امام (ره)  زمانی که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، فقط آن را برای علم مطرح نکردند؛ بلکه در ابتدا این موضوع را برای پیشرفت کشور مطرح می‌کنند و بعد از آن تأکید می‌کنند که باید درون این دو سیستم نیز مسئله علم و ایمان وحدت پیدا کند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید وحدت امر بالاتری است که باید برای آن راه پیدا کرد، اظهار داشت: ما نیازمند وحدت هستیم. ابتدای سوره روم که به آمد و شد تمدن روم اشاره دارد، دو گروه و دو تفکر به خوبی مطرح می‌شود؛ یک گروه «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» و گروه دیگر «أُوتُوا الْعِلْمَ وَالْإِیمَانَ» هستند. نسبت به آخرت غفلت ندارند. 

 طهرانچی خاطرنشان کرد: نگاه علم و ایمان یک نگاه وحدتی است و ما نیازمند نگاه وحدتی هستیم. ما نیازمند یک حرکت جدی هستیم. بحث فرهنگ از امر حکمرانی نشأت می‌گیرد. در امر حکمرانی غرب لغتی به اسم ارزش دارد. ارزش‌ها به راحتی عوض می‌شوند و تغییرپذیر هستند. حکمرانی از آینده نگاری تا قانون‌گذاری می‌آید. خود غربی‌ها هم اشاره دارند که سیاست‌پژوهی مقدمه سیاست‌گذاری است، امری است که به مسئله ارزش خیلی معطوف است. خود غرب می‌گوید ما مشکلمان تعارضات بین علم و باورهای مذهبی و اخلاقی مان است و نمی دانیم نقطه توازن کجاست.

وی با تأکید بر اینکه ما نیازمند سیاستگذاری مبتنی بر علم و حکمت هستیم، گفت: حکمت از درون دانشگاه استخراج نمی شود. سیاست‌گذاری امری مشترک است و استخراج حکمت باید مبتنی بر آنچه که پیامبران و ائمه اطهار گفتند، انجام شود. در دین ما علم و حکمت را در حکمرانی توأمان نیاز داریم. حضرت امام (ره) دو راه‌حل ارائه دادند. در قانون اساسی شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی را کنار هم گذاشتند. شورای نگهبان استخراج حکمت را برعهده دارد و مجلس شورای اسلامی حامی منافع للناس است و اگر مغایرتی بین گزاره علم و حکمت وجود داشت، در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل شود. یعنی در ساختار حاکمیت به خوبی جایگزین کردند و در ساختار علمی مدل وحدت حوزه و دانشگاه را ارائه دادند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه لازم است به موازات ساختار حاکمیت، ساختار علمی که تنها یک راه حل دارد و آن هم وحدت حوزه و دانشگاه است را به نیکی پیش ببریم، گفت: ما نیازمند کانون‌های سیاست پژوهی هستیم. ابتدا باید نظام تعلیم و تربیت، دانشگاه و مدرسه را اصلاح کنیم. ما نیازمند استخراج حکمت و تعلیم هستیم. دانشگاه هم باید استخراج علم  و تولید علم کند. ما نیازمند تلفیق و وحدت هستیم. ما از مرحله استقلال به گفت وگو و از گفت وگو باید به وحدت برسیم.

وی ادامه داد: ما اگر در یک سیاست پژوهی و یک قالب بتوانیم این شکل را محقق کنیم، یک امر ملزمی را در نظام جمهوری اسلامی ایران به ثمر رساندیم. متناسب با این موضوع دانشگاه آزاد اسلامی برنامه 5 ساله دارد. بند دوم این برنامه ارتقا تربیت معنوی و اخلاقی است. حتی در امر کارآمدی تحصیلی، پاسخگویی و حل مسأله برنامه دارد.

 طهرانچی گفت: سیاست گذاری در علم و فرهنگ را باید با کانون‌های سیاست پژوهی به سرانجام برسانیم. اگر امام خمینی (ره) وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح نمی کردند، الان همانطور که بقیه نظام سلطه تابع تغییر ارزش‌ها هستند، ایران ما نیز آنگونه پیش می‌رفت. ان شاءالله بتوانیم خیلی جدی‌تر در این زمینه عمل کنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

روزگار تلخی است خدا خودش آن را شیرین کند

روزگار تلخی است خدا خودش آن را شیرین کند
2024-09-28T15:58:31+03:30
فعال سیاسی اصلاح طلب با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: روزگار تلخی است خدا خودش آن را شیرین کند.

حزب الله راه ناتمام سیدحسن نصرالله را تمام خواهد کرد

حزب الله راه ناتمام سیدحسن نصرالله را تمام خواهد کرد
2024-09-28T15:58:31+03:30
یک تحیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: شجره مبارکه حزب الله لبنان با شاخ و برگ افراشته‌تر و با قامت استوارتر مسیر ناتمام سیدحسن نصرالله را تمام خواهد کرد.

آقایان انتخاب میدان با ماست؛ در کنار لبنان یا در حریم تهران

آقایان انتخاب میدان با ماست؛ در کنار لبنان یا در حریم تهران
2024-09-28T15:58:30+03:30
به نظر می‌رسد ما امروز با یک تصمیم مهم مواجه هستیم که آیا در کنار مقاومت قرار خواهیم گرفت یا منتظر شیطان برای رسیدن به حریم تهران خواهیم شد.

راه پرافتخار سید مقاومت ادامه خواهد داشت

راه پرافتخار سید مقاومت ادامه خواهد داشت
2024-09-28T15:18:33+03:30
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: راه پرافتخار سید مقاومت جناب ‎سیدحسن نصرالله ادامه خواهد یافت و آرمان مقدس او در آزادی قدس شریف محقق خواهد شد.

ظریف: نقشه آشفته نتانیاهو برای منطقه و دنیا شکست خواهد خورد

ظریف: نقشه آشفته نتانیاهو برای منطقه و دنیا شکست خواهد خورد
2024-09-28T15:18:33+03:30
معاون راهبردی رئیس جمهور در پی شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی نوشت: نقشه آشفته نتانیاهو برای منطقه و دنیا شکست خواهد خورد.

پیام وزیر کشور به مناسبت ۷ مهرماه روز آتش‌نشانی و ایمنی

پیام وزیر کشور به مناسبت ۷ مهرماه روز آتش‌نشانی و ایمنی
2024-09-28T15:05:11+03:30
وزیر کشور ضمن تبریک روز آتش‌نشانی تاکید کرد: توسعه ایمنی و استفاده از دانش و علوم روز دنیا در حوزه ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح دارد.

اجتماع مردمی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در میدان فلسطین

اجتماع مردمی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در میدان فلسطین
2024-09-28T15:05:05+03:30
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از اجتماع مردمی در محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی خبر داد.

سیدحسن خمینی: راه نصرالله ادامه دارد

سیدحسن خمینی: راه نصرالله ادامه دارد
2024-09-28T15:05:05+03:30
سیدحسن خمینی در پی شهادت سید حسن نصرالله در پیامی نوشت: راه نصرالله ادامه دارد.

حماسه جاودان آتش‌نشانان سال ۱۳۵۹ در اطفاء حریق پالایشگاه آبادان

حماسه جاودان آتش‌نشانان سال ۱۳۵۹ در اطفاء حریق پالایشگاه آبادان
2024-09-28T14:51:47+03:30
وزیر کشور در پیامی به‌مناسبت روز آتش‌نشانی و ایمنی، تاکید کرد: توسعه ایمنی و استفاده از دانش و علوم روز دنیا در حوزه ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از وقوع حوادث...

آمریکا و ناتو مسئولان اصلی بحران کنونی افغانستان هستند

آمریکا و ناتو مسئولان اصلی بحران کنونی افغانستان هستند
2024-09-28T14:38:28+03:30
وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه و پاکستان در بیانیه اجلاس چهارجانبه اعلام کردند که آمریکا و ناتو مسئولان اصلی بحران کنونی افغانستان هستند.

برگزاری نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو روند آستانه

برگزاری نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو روند آستانه
2024-09-28T14:25:13+03:30
نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو روند آستانه جهت بررسی تحولات سوریه و در پیوند با آن وضعیت منطقه برگزار شد.

برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو «اکو» و «آسه آن» درنیویورک

برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو «اکو» و «آسه آن» درنیویورک
2024-09-28T14:25:13+03:30
نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو اکو و آسه آن درنیویورک برگزار شد.

پیام رهبری برای کمک به لبنان «جهاد» است

پیام رهبری برای کمک به لبنان «جهاد» است
2024-09-28T14:25:12+03:30
انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد: پیام رهبری مبنی بر اینکه همه مسلمانان در کنار مردم ‎لبنان و ‎حزب الله سرافراز بایستند را از جنس یک امر ولایی و دستور...

جنایات اسرائیل با واکنش قطعی محور مقاومت روبرو خواهد شد

جنایات اسرائیل با واکنش قطعی محور مقاومت روبرو خواهد شد
2024-09-28T14:25:12+03:30
فراکسیون اهل سنت مجلس در بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایات رژیم سفاک صهیونیستی در لبنان، گفت: جنایات این رژیم با واکنش قطعی و حساب شده ملت‌های آزاده جهان و محور م...

اگر شرایط اقتضا کند ایران مدیریت جنگ را بر عهده خواهد گرفت

اگر شرایط اقتضا کند ایران مدیریت جنگ را بر عهده خواهد گرفت
2024-09-28T13:58:27+03:30
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: محور مقاومت نوعاً توانمندی بالایی برای بازدارندگی دارد ولی اگر شرایط اقتضا کند ایران ورود پیدا خواهد کرد.

همه کشورها باید در مقابل گستاخی‌های رژیم صهیونیستی بایستند

همه کشورها باید در مقابل گستاخی‌های رژیم صهیونیستی بایستند
2024-09-28T13:31:53+03:30
قائم مقام دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با انتشار پیامی، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و از دستگاه دیپلماسی تحرکات ویژه دیپلماتهای کشور، خواستار جلوگیری از...

رهبر انقلاب: همه‌ مسلمانان با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله بایستند

رهبر انقلاب: همه‌ مسلمانان با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله بایستند
2024-09-28T13:31:52+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: بر همه‌ مسلمانان فرض است در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث، مردم لبنان و حزب‌الله را یاری کنند.

همه‌ مسلمانان باامکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله بایستند

همه‌ مسلمانان باامکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله بایستند
2024-09-28T13:05:11+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: بر همه‌ مسلمانان فرض است در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث، مردم لبنان و حزب‌الله را یاری کنند.

آمریکاجلوی جنایات نتانیاهو را بگیرد و دست از حمایت صهیونیست‌ها بردارد

آمریکاجلوی جنایات نتانیاهو را بگیرد و دست از حمایت صهیونیست‌ها بردارد
2024-09-28T12:51:44+03:30
عضو هیئت موسس حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه درگیری در لبنان می‌تواند به جنگ جهانی تبدیل شود؛ گفت: کشورهای قدرتمند دنیا اجازه ندهند نتانیاهو دنیا را به ...

جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره حوادث لبنان برگزار شد

جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره حوادث لبنان برگزار شد
2024-09-28T12:38:31+03:30
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور جمعی از اعضای کمیسیون برگزار شد.

جلیلی: وحشیگری صهیونیست‌ها عامل سقوط آنها خواهد شد

جلیلی: وحشیگری صهیونیست‌ها عامل سقوط آنها خواهد شد
2024-09-28T12:38:30+03:30
مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی در واکنش به کشتار مردم لبنان، نوشت: رفتارهای وحشیانۀ رژیم صهیونیستی سقوط او را تسریع خواهد کرد.

درگیری لبنان متوقف نشود؛ جنگ جهانی رخ می‌دهد/دنیا جلوی نیانیاهو بیایستد

درگیری لبنان متوقف نشود؛ جنگ جهانی رخ می‌دهد/دنیا جلوی نیانیاهو بیایستد
2024-09-28T12:38:29+03:30
عضو هیئت موسس حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه درگیری در لبنان می‌تواند به جنگ جهانی تبدیل شود؛ گفت: کشورهای قدرتمند دنیا اجازه ندهند نتانیاهو دنیا را به ...

برگزاری جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس جهت بررسی جنایات اسرائیل در لبنان

برگزاری جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس جهت بررسی جنایات اسرائیل در لبنان
2024-09-28T12:25:08+03:30
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اعلام کرد: جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امروز در محل کمیسیون و با حضور...

باید به رژیم صهیونیستی پاسخی قاطع و پشیمان‌کننده داد

باید به رژیم صهیونیستی پاسخی قاطع و پشیمان‌کننده داد
2024-09-28T11:58:28+03:30
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، جزئیات جلسه امروز این کمیسیون درباره حوادث منطقه از جمله لبنان و جنایت اخیر صهیونیست‌ها در ضاحیه بیروت را تشریح کرد.

دولت‌های اسلامی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی به پاخیزند

دولت‌های اسلامی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی به پاخیزند
2024-09-28T11:58:27+03:30
شورای نگهبان در پی حملات وحشیانه رژیم جنایتکار صهیونیستی به منطقه ضاحیه جنوبی شهر بیروت در بیانیه‌ای، تاکید کرد: دولت‌های اسلامی در برابر جنایت‌های رژیم صهیو...

صهیونیست‌ها با حمله به لبنان به دنبال کمرنگ جلوه دادن شکست خود در نبرد «طوفان‌الاقصی» هستند

صهیونیست‌ها با حمله به لبنان به دنبال کمرنگ جلوه دادن شکست خود در نبرد «طوفان‌الاقصی» هستند
2024-09-28T11:45:09+03:30
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: صهیونیست‌ها با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و هدف قراردادن غیرنظامیان بی‌گناه، به دنبال آن هستند تا شکست خود را در نبرد «طو...

جهان شاهد بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی در لبنان است

جهان شاهد بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی در لبنان است
2024-09-28T11:45:09+03:30
مشاور و دستیار رهبری با اشاره به تحولات اخیر منطقه گفت: جهان بی‌سابقه‌ترین نسل‌کشی را در لبنان شاهد است و همچنان در بی‌عملی به سر می‌برد.

قالیباف: تداوم اقدامات غیربشردوستانه صهیونیست‌ها فاجعه علیه بشریت است

قالیباف: تداوم اقدامات غیربشردوستانه صهیونیست‌ها فاجعه علیه بشریت است
2024-09-28T11:18:28+03:30
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی، بر حمایت کامل مجلس شورای اسلامی از جبهه مقاومت تاکید کرد.

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراها در مجلس بررسی می‌شود

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراها در مجلس بررسی می‌شود
2024-09-28T10:38:30+03:30
ادامه بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در دستورکار هفته جاری مجلس ق...

هیولای صهیونیسم تهدیدی برای همه جهان است

هیولای صهیونیسم تهدیدی برای همه جهان است
2024-09-28T10:25:09+03:30
سخنگوی وزارت امور خارجه طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: هیولای صهیونیسم تهدیدی برای همه جهان است.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)