میرنیوز
به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی کارشناسی کلیات گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با «طرح اصلاح برخی احکام قوانین مالیاتی(مالیات بر عایدی سرمایه)» را ارزیابی کرده است که در ادامه میخوانیم:
از جایی که در نظام مالیات بر عایدی سرمایه، تکالیف مالیاتی علاوه بر اشخاص حقوقی، متوجه اشخاص حقیقی هم میشود لازم است تا با استفاده از معافیتهای گسترده، ضمن کاهش افراد مشمول مالیات و تسهیل فرایند مالیات ستانی، با تفکیک نیازهای مصرفی از تقاضای سوداگری، از ایجاد اخلال در زندگی مردم جلوگیری شود. برای همین منظور در گزارش شور دوم طرح مذکور، معافیتهایی گستردهای به منظور جلوگیری از شمول نیازهای مصرفی اشخاص تعبیه شده است که فهرستی از آنها در ادامه بیان میشود:
• معافیت املاک مسکونی به تعداد اعضای خانوار (تا سقف 4 ملک مسکونی)،
• معافیت وسایل نقلیه به تعداد اعضای خانوار (تا سقف 4 وسیله نقلیه)،
• معافیت 200 گرم طلای 18 عیار برای هر شخص در هر 5 سال،
• معافیت عایدی املاک تا حد مشخص شده در ماده (84) قانون مالیات های مستقیم در هر سال به منظور پوشش هزینههای نوسازی،
• معافیت اراضی کشاورزی.
همچنین علاوه بر این موارد، لازم است با اعطای معافیتهای مناسب، ضمن جلوگیری از رکود، زمینه انتقال سرمایه از بازارهای طلا، مسکن،خودرو و ارز به بخشهای تولیدی فراهم شود. برای این منظور در گزارش کمیسیون اقتصادی در این رابطه موارد زیر لحاظ شده است:
• عدم شمول بازار سهام ،
• معافیت فروش املاک نوساز،
• معافیت انواع دارایی مرتبط با فعالیت شغلی
• تعویق مالیات بر عایدی املاک مرتبط با فعالیت اقتصادی در صورت جایگزینی ملک،
• معافیت 70 درصدی اشخاص تجاری در شهرهای کم جمعیت،
• کسر مالیات بر درآمد ابرازی و هزینه حقوق و مزایای پرداختی، از عایدی سرمایه املاک،
• تخفیف مالیاتی حداکثر تا 100 درصد برای مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی.
شایان ذکر است خرید و فروش داراییها در صورتی که توسط شرکتهای رسمی و دارای مجوز صورت گیرد، در ضمن قاعده مند و شفاف شدن این فعالیتها، موجب افزایش نقدشوندگی داراییها در اقتصاد میشود. معافیت عایدی سرمایه برای داراییهای مرتبط با فعالیت شغلی نیز به همین منظور لحاظ شده است. این شرکتها ملزم به پرداخت مالیات بر عملکرد خود ناظر به درآمد حاصل از خرید و فروش دارایی هستند و از این طریق، ضمن شفافیت عملکرد این واحد های اقتصادی برای حاکمیت، عدالت مالیاتی میان این فعالیتها و سایر فعالیتهای اقتصادی برقرار میشود.
از دیگر نکات حائز اهمیت در طراحی مالیات بر عایدی سرمایه، بستر اجرایی لازم برای اخذ این پایه مالیاتی است. حداقل اطلاعات لازم برای وضع مالیات بر عایدی سرمایه عبارتند از: اطلاعات قیمت خرید، قیمت فروش و دوره نگهداری دارایی. با توجه به تعداد بالای اشخاص حقیقی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه، اجرای این مالیات با تکیه بر عوامل انسانی (ممیز مالیاتی) نه تنها مطلوب نیست بلکه عملاً امکانپذیر نیست و لازم است این فرایند به صورت سامانهای صورت گیرد. همچنین در طراحی و وضع قوانین مالیاتی برای اشخاص حقیقی باید تکالیف مؤدیان به نحوی باشد که تکالیف مذکور برای همه اشخاص با هر سطح دانش و مهارت و در هر نقطه کشور به سهولت قابل انجام باشد؛ اگر این موارد در طراحی بستر اجرایی لحاظ نشوند، این قانون فاقد پذیرش اجتماعی بوده و در عمل با چالش جدی در اجرا مواجه خواهد شد. به همین دلیل در این طرح، تکالیف مالیاتی به طور مستقیم متوجه مؤدیان نبوده و این مراجع رسمی ثبت معاملات هستند که باید اطلاعات مربوط به معاملات را برای سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. این رویکرد که به «ثبت معاملات از طریق اشخاص ثالث» شناخته میشود، ضمن تسهیل فرایند مالیاتی برای مؤدی و سازمان امور مالیاتی، موجب حذف رابطه میان مؤدی و ممیز مالیاتی میشود. برای مثال در روند معامله یک منزل مسکونی، خریدار و فروشنده تغییری نسبت به قبل مشاهده نمیکنند و این دفتر ثبت اسناد رسمی (شخص ثالث) است که در هنگام انتقال ملک، باید فرم یا صورت حساب الکترونیکی مربوطه را برای سازمان امور مالیاتی ارسال نماید. نهایتاً به منظور حصول اطمینان از ثبت تمامی معاملات مربوطه و جلوگیری از فرار مالیاتی، سازمان امور مالیاتی با تقاطع اطلاعات به دست آمده از اشخاص ثالث (اطلاعات رویداد مالی) و اطلاعات مربوط به تراکنش های بانکی (نظام پرداخت) نسبت به شناسایی موارد عدم انطباق به عنوان «درآمد اتفاقی» اقدام میکند. با وضع مالیات بر درآمد اتفاقی و در نظر گرفتن سقف معافیت برای آن، اشخاص از انجام معاملات غیرشفاف منفعتی کسب نکرده و انگیزه فرار مالیاتی نخواهند داشت.
بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر فراهم سازی امکان اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و کاهش سوداگری، با ایجاد شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی دستاوردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به اختصار بیان میشوند:
• مالیات ستانی هوشمند و حذف رابطه مؤدی و ممیز مالیاتی: در رویکرد ارائه خدمت توسط اشخاص ثالث به مؤدیان، وظیفه گزارش گری اطلاعات مؤدیان، برعهده اشخاص ثالث قرار دارد و نه مؤدیان. سازمان امور مالیاتی نیز براساس اطلاعات گزارش شده توسط اشخاص ثالث، اظهارنامه پیش فرض را تهیه و جهت تأیید، اصلاح یا تکمیل برای مؤدیان ارسال میکند. این رویکرد با حذف رابطه ممیز و مؤدی، موجب کاهش سطح درگیری سازمان امور مالیاتی با مؤدیان می شود.
• ایجاد بستر اجرایی لازم برای مالیات بر مجموع درآمد: بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه از طریق ایجاد شفافیت اقتصادی و شناسایی درآمد ها و هزینه های قابل قبول اشخاص، عملاً امکان محاسبه مجموع درآمد و اخذ مالیات بر مجموع درآمد را فراهم میکند. نظام مالیات بر مجموع درآمد، با مبنا قراردادن مجموع درآمد افراد، موجب افزایش عدالت مالیاتی و کاهش فاصله طبقاتی خواهد شد.
• کاهش فرار مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی دولت: بستر اجرایی با تولید و جمع آوری اطلاعات رویداد مالی و تطابق آن با نظام پرداخت، موجب افزایش شفافیت اقتصادی میشود. همچنین به دلیل اخذ مالیات از درآمد اتفاقی، استفاده از حساب های شخصی به جای حسابهای تجاری دیگر سودی را متوجه افراد نخواهد کرد که این مسئله موجب کاهش فرار مالیاتی از این طریق و افزایش درآمدهای جاری دولت میشود.
• مبارزه با قاچاق: از آنجایی که معاملات ناظر به اولین عرضه کالای قاچاق، توسط هیچ یک از اشخاص ثالث به ثبت نمی رسد، مبالغ حاصل از آن مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی شده و منفت حاصل از قاچاق کاهش مییابد. همچنین با شناسایی افراد با درآمد اتفاقی قابل توجه به عنوان اشخاص پرریسک، مراجع مرتبط مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امکان بررسی دقیق تر این اشخاص را خواهند داشت.
در انتها شایان ذکر است با توجه به اهمیت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، لازم است پیش از اجرا، ابعاد مختلف آن به خوبی مورد تبیین قرار گیرد.
گزارش کامل را اینجا بخوانید:
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
عراقچی: رژیم صهیونی با چراغ سبز غربیها جنایت میکند
واکنش شورای اطلاعرسانی دولت به اظهارات خارج از عرف یک فرماندار درباره خبرنگاران
ذوالقدر: بدون تردید وعده صادق ۳ محقق میشود
سفیر ایران: ایران آماده تعامل برای رسیدن به راهحل پایدار است
امیر واحدی با خانواده شهیدان رستمی و مهرآسا دیدار کرد
دیدار مقام نظامی جمهوری آذربایجان با امیر آشتیانی
تختروانچی: ایران و عربستان به دنبال برقراری صلح در منطقه هستند
سلاحی اختصاصی در دست جبهه حق
کمالوندی: ایران مجموعهای از سانتریفیوژهای پیشرفته را بهکار میگیرد
رضایی: اروپا بزرگترین بازنده آمدن ترامپ خواهد بود
متفکر آزاد: هیچ قطعنامهای مانع پیشرفت هستهای ایران نخواهد بود
پزشکیان: بدون همفکری مردم در مناطق مختلف دستوری صادر نمیشود
کمالوندی: ایران مجموعهای از سانتریفیوژهای پیشرفته را بکار میگیرد
نظیری اصل: قطعنامه غرب تعاملات تهران و آژانس را نادیده گرفت
کمالوندی: ظرفیت غنیسازی را افزایش دادیم
تصمیمگیری درباره ضرورت اصلاح هر قانونی برعهده دولت و مجلس است
ائمه جمعه قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام را محکوم کردند
عارف در پیامی در گذشتِ حجتالاسلام شوشتری را تسلیت گفت
آیتالله خاتمی: شورای حکام انرژی اتمی در خط رژیم آدمکش صهیونیستی حرکت میکند
عارف: عزم ایران و روسیه بر توسعه روابط در بالاترین سطح استوار است
اعلام محکومیت از اقدام سه کشور اروپای در صدور قطعنامه ضد ایرانی
عارف: عزم ایران و روسیه بر توسعه روابط دربالاترین سطح استوار است
وزیر دفاع: اتحاد دولتهای مستقل به منزله شکست نظام سلطه است
پیام تسلیت قالیباف در پی درگذشت حجتالاسلام شوشتری
اولویتهای بسیج در گام دوم انقلاب اسلامی
آیتالله خاتمی: دشمنان پیوسته برای نابودی دین توطئه داشته و دارند
سردار قریشی: مقاومت، ارتش صهیونیستی را به فلاکت و بیچارگی کشانده است
پیام تسلیت رئیس جمهور به مناسبت درگذشت حجتالاسلام شوشتری
پزشکیان: با نگاه بسیجی میتوان برای کشور عزتآفرینی کرد
مردم تهران جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند