میرنیوز

ساختار مدیریتی تامین اجتماعی باید تغییر کند/ جو مجلس نسبت به طرح تعارض منافع مثبت است|‌گفتگو با رئیس فراکسیون کارگری مجلس

 ساختار مدیریتی تامین اجتماعی باید تغییر کند/ جو مجلس نسبت به طرح تعارض منافع مثبت است|‌گفتگو با رئیس فراکسیون کارگری مجلس 2022-12-12T14:31:29+03:30

گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم- محمد مهدی احمدی و محمدعرفان همتی:نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان تامین اجتماعی را مکلف کردند تا کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها را بیمه کند.

این امر یک گام رو به جلو مجلس یازدهم در کمک به کارگران بود اما این مورد قطعاً آخرین اقدام مجلس شورای اسلامی برای کارگران نیست؛ زیرا جامعه کارگری امروز با شرایطی مواجه است که بیش از زمان های گذشت نیازمند توجه مسئولان دولتی و مجلسی‌اند.

از این رو برای پیگیری مشکلات و دغدغه های این قشر، با علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی به گفتگو نشستیم.

بابایی همچنین در این گفتگو جزئیات طرح کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره ساماندهی استخدام ها در ادارات دولتی و غیر دولتی را تشریح کرد و بیان داشت پیشنهادهایی را برای رفع دغدغه و مشکلات کارگران و کارمندان را به دولت داده اند تا در برنامه هفتم توسعه آورده شود.

مشروح گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

 

هدف مجلس، حفظ احترام و کرامت کارگران است

* دو سال و شش ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد شما به عنوان رئیس فراکسیون کارگری در این مجلس برای جامعه کارگری چه اقدامی انجام داده‌اید؟

در قانون کار کشور حدود 230 ماده و تبصره وجود دارد. در همه حوزه ها از جمله فعالیت مدنی، قراردادهای کاری، دریافت حقوق و دستمزد در انواع و اقسام مختلف و همچنین مسکن و رفاه کارگران در آن دیده شده است، اما یکی از ضعف های بزرگ تمام وزارتخانه‌ها از سال 69 به بعد این بود که قانون کار را به طور کامل و جامع اجرا نکرده اند و متاسفانه فقط برخی از بندهای آن اجرا شده است، اما گره اصلی که این قانون با آن مواجه است این است که بندهای آن به درستی اجرا نشده. متاسفانه قانون کار در کشور طی این سال‌ها به صورت جزیره‌ای عمل شده است این اتفاق باعث می‌شود که مخالفین و معاندین از این موضوعات سوءاستفاده کنند و سوار بر اعتراضات کارگران شوند.

همواره اعتراضات کارگری جزء سیاسی ترین اعتراضات در طول قرن ها بوده است، اما خوشبختانه بعد از انقلاب این جریان کارگری آنقدر آگاه بوده که اجازه نداده تا دشمنان از اعتراضات آنها سوء استفاده و اهداف خود را دنبال کند؛ زیرا دشمنان همیشه روی جریان کارگری حساب کرده است و اکنون هم این موضوع شدت یافته. بی دلیل نبود که مقام معظم رهبری در ابتدای امسال در دیداری که در روز کارگر با کارگران داشتند از این قشر زحمتکش تشکر کرده و آنها را تحسین کردند که صف خود را از دشمنان جدا کردند.

روی آوردن به اعتراض صنفی و قانونی نشان دهنده آن است که جامعه کارگری بسیار بالنده و پویا شده است، اما متاسفانه قبل از انقلاب جامعه کارگری جامعه برده به حساب می آمدند. یعنی این قشر برای دفاع از خود هیچ ابزاری نداشت و همواره برنده بین سرمایه دار و کارگر سرمایه دار بود که این تفکر بعد از انقلاب توسط امام خمینی رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری تغییر پیدا کرد.

در مجلس یازدهم هدف نگه داشتن شرافت، احترام و کرامت کارگران بود. بنده به عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس به صراحت می‌گویم که اتفاقات مثبتی که در مجلس یازدهم در حوزه کارگری رقم خورده است طی این سال ها و در مجالس گذشته بی سابقه بوده است و تا حدودی توانسته است رضایت حداکثری جامعه کارگری را به دست بیاورد.

250 هزار مسکن برای کارگران ساخته می‌شود

در این مجلس دو بحث به صورت جدی برای جامعه کارگری شروع شد یک مورد آن امنیت شغلی کارگران بود و دومین مورد سر و سامان دادن به بیمه های کارگری در حوزه های مختلف که اخیراً با همت نمایندگان مجلس بیمه کارگران ساختمانی به تصویب رسید.

همچنین پیگیر مسکن کارگران نیز هستیم و تفاهم‌نامه‌ای بین دولت سیزدهم و مجلس یازدهم امضا شده است تا 250 هزار مسکن برای کارگران کشور ساخته شود.

یکی از دغدغه هایی که در ابتدای مجلس نمایندگان با آن روبرو بودند طرح همسان سازی حقوق کارگران مصوبه مجلس قبلی و برنامه ششم توسعه بود که اجرایی نشده بود این موضوع هم  به این علت بود که دولت قبل به جای عمل فقط شعار می‌داد و هیچ گاه این مصوبات را به مرحله اجرا نرساند.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی , اخبار کارگران , مجلس شورای اسلامی ایران , علی بابایی کارنامی ,

همچنین به موازات این اقدام، طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و همچنین بازنشستگان کشوری و لشکری با پیگیری نمایندگان مجلس و همکاری دولت سیزدهم به مرحله اجرا رسید ولی متاسفانه این طرح به طور ناقص اجرا شده و معتقدیم آن طور که باید اجرا می شد اجرا نشده است.

علاوه بر این، امسال برای اولین بار در کل حوزه مزدبگیران کارگری افزایش 57 درصدی حقوق را شاهد بودیم. البته این افزایش کفایت معیشت امروز کارگران را نمی دهد، اما به نسبت افزایش سنوات گذشته یک اتفاق بزرگ و ژرفی به حساب می‌آید.

همچنین شاهد افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بودیم ابتدا دولت این مورد را قبول نداشت و همچون بازنشستگان کشوری قائل به افزایش 10 درصدی بود، اما با مخالفت نمایندگان مجلس این اقدام منتفی شد و دولت با افزایش 38 درصدی موافقت کرد.

از ابتدای امسال تاکنون 25 درصد آمار بیمه بیکاری کشور کاهش یافته است

* برخی معتقدند افزایش 57 درصدی باعث چند برابر شدن تورم شده آیا این مورد درست است؟

افزایش حقوق سالانه منجر به رشد تورم می شود، اما آن چنان تاثیری بر رشد فزاینده تورم نخواهد داشت. مثلاً امسال با رشد 57 درصدی مواجه بودیم و تاثیر آن بر تورم بین 2 تا 5 درصد است و اصلاً افزایش تورم امسال ارتباطی با افزایش حقوق کارگران ندارد؛ زیرا در گذشته باید افزایش هایی صورت می گرفت که گرفته نشد.

مثلاً در دوران جنگ باید حقوق کارگران افزایش پیدا می‌کرد که این اتفاق در آن هشت سال رقم نخورد که این باعث شد حقوق کارگران کشور از کشورهای منطقه عقب بماند. همچنین باید این را در نظر بگیریم اگر اتفاقی باعث افزایش تورم شد آن اتفاق در مقابل باعث افزایش تولید می‌شود. یعنی تولید باعث می‌شود تورم به چشم نیاید و باعث خنثی شدن تورم می‌شود.

یک نکته جالب بگویم. از ابتدای امسال تاکنون 25 درصد آمار بیمه بیکاری کشور کاهش یافته است این یعنی اینکه تعداد بیکاران کشور کاهشی شده و این عدد به نسبت سال گذشته یعنی اتفاقی بزرگ در حوزه بیکاری و اشتغال رقم خورده است. این آمار نیز بسیار دقیق است؛ زیرا توسط اداره کل بیکاری سازمان تامین اجتماعی بیان شده که بسیار دقیق است چون متولی سروساماندهی بیکاران کشور است. این که بیان می‌شود کارفرمایان کارگران را تحت فشار قرار دادند تا ذیل این بیمه قرار نگیرند نادرست است چون در کارگاه بالای 10 نفر موضوع اصلاً صدق نمی‌کند و شاید این موضوع در کارگاه های زیر ده نفر روی بدهد، اما بالای 10 نفر چنین چیزی نیست و این موضوع هم برای امسال نیست بلکه سالیان گذشته هم چنین اتفاقی رقم می‌خورده است.

در کشور یک میلیون و هشتصد هزار کارگر مشغول فعالیت هستند که 350 هزار نفر آنها بیمه شده بودند و مابقی آن ها بیمه نبودند با اقدام اخیر مجلس تمام این افراد بیمه شدند. یعنی اکنون کارگری که کارت مهارت داشته باشد و به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند این سازمان موظف است ظرف یک ماه این کارگر را بیمه کند.

 

ساختار مدیریتی تامین اجتماعی باید در برنامه توسعه هفتم تغییر کند

آیا فراکسیون کارگری پیشنهادهایی برای رفع مشکلات کارگران و مردم  در برنامه هفتم توسعه داده است؟

در برنامه هفتم توسعه توقع داریم که سازمان تامین اجتماعی مانند همه دنیا به اصل سه جانبه گرایی واگذار شود. یعنی تامین اجتماعی مرکب از 23 درصد سهم کارفرما 7 درصد سهم کارگر و سه درصد نیز سهم دولت است این یعنی که اکثر سهم در دستان کارگر و کارفرما است ولی متاسفانه نظرات دولت در آن بیشتر تاثیرگذار است.

در پیشنهاد ما آمده باید هر سه جریان بتوانند نظرات خود را بدهند و کار دولت هم باید به صورت نظارتی باشد، اما متاسفانه امروزه به این صورت نیست. اکنون 600 هزار میلیارد تومان در سال باید به بازنشستگان پرداخت شود ولی تمام سودی که شستا دارد شش هزار میلیارد تومان است که این رقمی ناچیز است.

متاسفانه این اتفاق به دلیل وادادگی مدیریت شستا در دولت های مختلف بوده است این موضوع بحث سیاسی نیست به نظر بنده رئیس جمهور اجازه انتصاب در شستا را باید از  وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و تمام افراد این وزارتخانه بگیرد.

یکی از درخواست های ما برای نوشتن برای توسعه هفتم این است که این اجازه در برنامه گرفته شود و باید مدیریت سازمان تامین اجتماعی به صورت واحد و طبق نظر هرسه جریان انتخاب شود. یعنی نباید وزیر به تنهایی مدیرعامل را انتخاب کند. به طور کلی ساختار مدیریتی تامین اجتماعی باید در برنامه توسعه هفتم تغییر کند.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی , اخبار کارگران , مجلس شورای اسلامی ایران , علی بابایی کارنامی ,

دومین پیشنهاد در برنامه توسعه هفتم این است که بیمه بیکاری جوانان جویای کار متصل به دانشگاه باید اصلاح شود در این کشور بیش از سه الی چهار میلیون جوان بیکار وجود دارد که باید برای این افراد بیمه بیکاری فعال شود و زمانی که جوان، کار پیدا نکرده بیمه برای آن فعال باشد و وقتی که کار پیدا کرد بیمه قطع شود، این به شرطی است که متولی عرضه و تقاضای واقعی نیروی کار به دست وزارت کار باید باشد که فعلا چنین چیزی نیست و هیچ متولی امری در کشور وجود ندارد به همین خاطر ما جامعه بیکار با کار در کشور داریم.

باید استخدام و گزینش افراد در همه ارگان‌ها و نهادها در کشور بر عهده وزارت کار باشد. همچنین مشخصات نیروهای آن باید در یک بانک اطلاعاتی ثبت شود تا وزارت کار با زدن یک کلیک تمام اطلاعات استخدامی افراد را بدست آورد و مشخص شود که آخرین وضعیت افراد بیمه‌شده ذیل سازمان تامین اجتماعی چگونه است.

این کار موجب می‌شود تا تنها افرادی مشمول دریافت بیمه بیکاری شوند که در سامانه تامین اجتماعی به عنوان بیکار ثبت شده باشند. اگر فرد شرایط دریافت بیمه بیکاری را داشته باشد، تامین اجتماعی مکلف است تا اطلاع ثانوی به وی حقوق بیکاری پرداخت کند. این مسئله جزو یکی از مباحثی است که باید در برنامه هفتم توسعه برای حمایت از جوانان جویای کار گنجانده شود. 

* شما متن برنامه هفتم را مطالعه کرده‌اید؟ 

خیر، هنوز متنی در اختیار نمایندگان قرار داده نشده ولی با توجه به اینکه موارد اشاره شده در کمیسیون اجتماعی در قالب یک طرح در حال پیگیری است، ما در زمان بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس نیز حتما در قالب پیشنهاد آن را مطرح خواهیم کرد. 

* اقدامات مهم کمیسیون اجتماعی مجلس در این دو سال چه بوده است؟

بحث ودیعه مسکن با اولویت کارگران یکی دیگر از مسائلی است که در دو سال گذشته در کمیسیون اجتماعی به دنبال تحقق آن بودیم. درست است که ساخت مسکن باید در دستور کار حاکمیت باشد، اما ودیعه مسکن از آنجا که هم سهل الوصول است و هم می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود، از این بابت در کمیسیون اجتماعی به دنبال آن هستیم که هرچه‌ سریع‌تر به سرانجام برسد.

علاوه بر بیمه کارگران ساختمانی که از مطالبات جدی جامعه کارگری بود، یکی دیگر از طرح‌هایی که در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته، بحث اصلاح ساختار مدیریت تامین اجتماعی است. طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری هم با هماهنگی کمیسیون اجتماعی و وزارت کار در دست پیگیری است تا به نتیجه برسد.

دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل با کلیات طرح ساماندهی کارکنان دولت موافق است

* در ارتباط با طرح ساماندهی کارکنان دولت، همانطور که مستحضر هستید، حدود 16 نوع قرارداد وجود دارد. اصلی‌ترین سوالی که مطرح است این است که در صورت اجرایی شدن این طرح قرار است دقیقا، چه اتفاقی برای افراد مشمول این طرح بیفتد؟  

یکی از اولویت‌دارترین طرح‌های مجلس یازدهم که مردم در نظرسنجی‌ها مورد توجه قرار دادند، طرح ساماندهی کارکنان دولت بود.  به هر حال با اجرایی شدن این طرح اولاً امنیت شغلی کارگران و کارمندان تا حدود زیادی تامین می‌شود. ثانیاً رضایتمندی نسبی جامعه را در برخواهد داشت چرا که به هر حال  حدود 5 میلیون نفر از جمعیت کشور به شکل مستقیم جزء جامعه هدف این طرح به حساب می‌آیند که اگر این 5 میلیون نفر را ضربدر 4 کنیم، حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شوند. 

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی , اخبار کارگران , مجلس شورای اسلامی ایران , علی بابایی کارنامی ,

* آیا نیروهای شرکتی که ذیل بیمه تامین اجتماعی هستند هم مشمول این طرح می‌شوند؟

ما در این طرح به دنبال آن هستیم که در کل کشور هر فردی که وارد بازار کار می‌شود، تنها باید مشمول یکی از این سه نوع قرارداد کار معین، پیمانی و رسمی باشد و هر قراردادی به غیر از این سه مدل باید از زمان لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی برچیده شود.

البته ما معتقدیم که حتی قرارداد پیمانی نیز باید حذف شود ولی به موجب اینکه این نوع قرارداد در احکام دائمی قانون برنامه ششم توسعه ذکر شده است، برای حذف یا تغییر آن نیاز به دو سوم آرای نمایندگان دارد به همین جهت به نظر نمی‌رسد به راحتی قابل تغییر باشد. 

* در ماه‌های اخیر که طرح ساماندهی کارکنان در حال بررسی بوده، برخی مخالفت‌ها از جانب نمایندگان دولت نیز نسبت به مفاد این طرح وجود داشته است. آیا این مخالفت‌ها ناشی از نارضایتی دولت از ماهیت این طرح است؟

دولت فعلی با کلیات این طرح مشکلی ندارد و تنها نسبت به برخی از مواد آن نقطه‌نظرات متفاوتی با کمیسیون اجتماعی مجلس دارد ولی دولت قبل در کمال تعجب از اساس با ساماندهی کارکنان دولت مخالف بود و معتقد بود که روند فعلی که خرید خدمتی هم شامل آن می‌شود به موجب هزینه‌های کمتر برای دولت، خیلی بهتر است.

دولت سیزدهم در مرحله اول این طرح که همان تجمیع تمامی قراردادها با شیوه تبدیل وضعیت به قرارداد کار معین بود را پذیرفت اما در ارتباط با مراحل بعدی اجرای این طرح انقلت‌هایی دارد.

ما می‌گوییم در مرحله اول هر شغلی که ماهیت دائمی دارد، فرد باید مستقیماً با کارفرمای اصلی قرارداد ببندند. به تعبیر دقیق‌تر شرکت‌های واسط و پیمان‌کار دیگر دخالتی در ثبت قرارداد شاغلان نخواهند داشت.

دومین نکته این است که در هر دستگاه‌ و سازمان عمومی و غیردولتی باید ذیل یک کارگروه منابع انسانی نسبت به کارسنجی‌ها، نظارت‌ها و کیفیت بخشیدن به نیروهای انسانی کارگروه با محوریت بالاترین مقام آن سازمان باشد تا تصمیمات در آن گرفته شود.

در مرحله بعدی ممنوعیت ورود هرگونه نیروی جدید در دستگاه‌های دولتی و سازمان یا نهاد عمومی غیردولتی بدون اخذ آزمون ورودی را در دستور کار قرار گیرد.

این آزمون ورودی نیز همانند دیگر آزمون‌های کشوری باید زیر نظر سازمان سنجش کل کشور برگزار شود. سایر نیروهای موجود نیز در قالب قراردادهای کار معین که تقریبا همردیف با نیروهای پیمانی است، تقسیم‌بندی شوند.

برای اینکه فردی از قرارداد کارمعین به پیمانی تبدیل وضعیت شود، باید در آزمون‌های سالانه درون سازمانی امتیازات لازم را بدست آورد، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که با پیاده‌سازی این طرح دیگر دغدغه امنیت شغلی برای شاغلان در هر حرفه‌ای مرتفع می‌شود و دیگر قراردادهای 6 ماهه یا یک ساله وجود نخواهد داشت.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی , اخبار کارگران , مجلس شورای اسلامی ایران , علی بابایی کارنامی ,

* آیا در مسیر تصویب طرح ساماندهی کارکنان با مشکل اصل75 قانون اساسی یا همان بار مالی برای دولت مواجه نمی‌شوید؟

اتفاقا از نظر ما تصویب این طرح منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود چرا که در حال حاضر بخش قابل توجهی از اعتبارات دولتی که برای پرداخت حقوق شاغلان در شرکت‌های واسطه و پیمان‌کاری پرداخت می‌شود، به جیب همین شرکت‌های واسطه می‌رود. ضمن اینکه ما دولت را مکلف نکردیم که همراه با تبدیل وضعیت شاغلان،‌ پایه حقوق آنها را نیز افزایش دهد.

در مرحله اول اجرای این طرح صرفاً به دنبال امنیت شغلی شاغلان هستیم و در مرحله دوم نیز تصریح کردیم که ظرف دو سال از گذشت مرحله اول، طی یک کارسنجی، پس از ارزیابی عملکرد شاغلان، گروهی از آنها که حائز امتیازات درنظر گرفته شدند، ارتقای رتبه خواهند گرفت و دیگر بحثی مبنی بر تعدیل نیرو وجود نخواهد داشت. 

* برخی گمانه‌زنی‌ها درباره طرح ساماندهی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه اگر در این مرحله دولت بخواهد بر روی نقطه نظرات خود پافشاری کند، احتمال دارد که این طرح از اساس از دستور کار مجلس خارج شود.

بله، همچین احتمالی وجود دارد و اصلاً یکی از دلایل اصلی طولانی شدن بررسی این طرح تلاش کمیسیون اجتماعی و هیئت رئیسه مجلس برای متقاعد کردن دولت در جلسات مشترک است. چرا که اگر این طرح بخواهد بدون نظر مثبت دولت به صحن بیاید، حتی در صورت تصویب احتمال اینکه شورای نگهبان به دلیل بار مالی آن را رد کند، بسیار زیاد است.

در همین راستا آقای قالیباف نیز نظرش این است که پیش از اینکه طرح ساماندهی در دستور کار جلسات صحن قرار گیرد، نظر مثبت دولت درباره این طرح جلب شود. البته آقای لطیفی به عنوان رئیس سازمان امور استخدامی هم‌اکنون با طرح فعلی موافق است منتها مشکل اصلی مخالفت برخی وزرا با این طرح است.

به هر حال هر وزارتخانه‌ای دیوان‌سالاری خاص خود را دارد که ممکن است  با اجرای طرح  ساماندهی مخالف باشند. بنابراین تصمیم ما بر این شده که همانند طرح بیمه کارگران ساختمانی تا زمانی که با کلیات دولت درباره اجرای این طرح به توافق نرسیدیم، آن را در دستور کار جلسات صحن قرار ندهیم.

برداشت ها از طرح تعارض منافع نادرست است

* درباره طرح مدیریت تعارض منافع که هم‌اکنون در دستور کار جلسات هفتگی هم قرار دارد، برخی کارشناسان انتقادات سفت و سختی نسبت به مفاد آن وارد کرده‌اند. به طور مثال برخی از واژگان کلیدی به صورت مبهم تعریف شده‌اند که این موضوع سبب کلی‌نگری و تفسیرپذیری گسترده و نامطلوب آن خواهد شد مثلا تعریفی که در ماده یک این طرح از  «منفعت شخصی» بیان شده به طوری است که  هر مسئولی در سطح کشور، هر تصمیمی بگیرد که منفعتی را عاید کشور یا منطقه‌اش کند، خودش هم طبق این تعریف ذینفع محسوب می‌شود و مشمول شرایط تعارض منافع خواهد بود.

نه اینطور نیست و این برداشت سطحی از طرح مدیریت تعارض منافع است. کشور ما از معدود کشورهایی است که در حوزه جلوگیری از تعارض منافع هیچگونه قانونی ندارد. در حالی که ریشه بسیاری از مفاسد اداری در کشور همین مسئله تعارض منافع است. در حالی که اگر قانونی در این حوزه وجود داشته باشد، شهروندان زمانی که با مصادیق تعارض منافع در دستگاه‌های دولتی و سایر نهادهای مرتبط با دولت مواجه می‌شوند، می‌توانند شکایت خود را به دست مراجع ذی‌صلاح برسانند. به طور مثال زمانی که پیمانکاری صرفاً به واسطه نسبت خانوادگی با شهردار یا یکی از اعضای شورای شهر در یک مناقصه پیروز می‌شود، خب مشخص است که این یکی از مصادیق تعارض منافع است و باید با اهرم‌های قانونی جلوی آن را گرفت. در چنین شرایطی فسادی رخ نمی‌دهد که دستگاه‌ قضایی بخواهد با آن برخورد کند. 

* مسئله‌ای که وجود دارد این است  که مثلاً در ماده 2 این طرح آمده است که هر تصمیمی که منجر به منفعت فرد مسئول شود، مصداق تعارض منافع است در حالی که زمانی که یک مسئول استانی برای استان خود تصمیم درستی بگیرد،  بالطبع موجب منفعت برای خود، خانواده و همشهریان و هم استانی‌هایش نیز می‌شود.

همان طور که عرض کردم این یک برداشت نادرست از طرح مجلس است. ما در این طرح تصریح کردیم که تصمیماتی که به شکل مستقیم منجر به انتفاع مالی سببی و نسبی شخص تصمیم‌گیر شود تخلف به حساب می‌آید.

* برای اینکه کمی مطلب را روشن کنیم، یک مثال دیگر می‌زنم. مثلا یک عضو شورای شهر که ساکن رباط کریم است، به طرح توسعه مترو تهران تا رباط کریم رای می‌دهد. این مسئله مستقیماً موجب انتفاع این فرد و خانواده‌اش  می‌شود. آیا این مسئله مصداق تعارض منافع نیست؟

نه اینطور نیست. در متن طرح منظور از انتفاع مستقیم یا غیرمستقیم این است که شخص مسئول یا خانواده‌اش در پروژه احداث یک طرح انتفاع اقتصادی داشته باشند. یا مثلا منِ نماینده یک پروژه‌ای را برای شهرستان حوزه انتخابیه بگیرم و پیمانکاری آن را به یکی از بستگان خودم بدهم این مصداق تعارض منافع است و در صورتی که طرح ما به قانون تبدیل شود، دیگر امکان بروز این تخلف وجود نخواهد داشت.

در یک کلام هدف طرح مدیریت تعارض منافع این است که از هر فعالیتی که بروز مفسده در آن وجود دارد، جلوگیری شود تا دیگر نیازی به ورود دستگاه‌های نظارتی و قضایی برای برخورد با فساد احتمالی نباشیم. 

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی , اخبار کارگران , مجلس شورای اسلامی ایران , علی بابایی کارنامی ,

جو مجلس نسبت به طرح تعارض منافع مثبت است

* پیگیری این مسئله با استعلام صورت می‌گیرد؟

خیر، براساس این طرح تمامی افراد باید از زمان تصدی در مسئولیت‌ از جمله نمایندگی مجلس، عضو شورای شهر، شهردار، مدیران دستگاه‌های اجرایی و ... باید با پر کردن فرم‌هایی اقدام به خوداظهاری کنند.

نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که پیگیری تخلفات احتمالی صرفاً محدود به زمان مدیریت شخص متخلف نمی‌شود، به طوری که اگر 15 سال نیز اثبات شود که یک مدیر در دوران مسئولیت خود مرتکب تخلفی شده، علاوه بر مجازات‌های کیفری،‌ باید تمام عواید مالی ناشی از تخلف صورت گرفته را به نرخ روز به بیت‌المال بازگرداند. 

* این طرح هم‌اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

الان طرح به شکل عادی در دستور کار جلسات هفتگی مجلس قرار دارد و در انتظار بررسی در صحن است. 

* با توجه به مفاد این طرح که به هر حال منافع گروه‌ها و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد،‌ تا چه حد امیدوارید که در مجلس به تصویب برسد؟

کلیات این طرح که پیش از این به تصویب نمایندگان رسیده است ولی از آنجا که این طرح منافع بسیاری را تحت شعاع قرار می‌دهد، احتمال هر اتفاقی وجود دارد. البته تا آنجا که بنده اطلاع دارم جو مجلس نسبت به این طرح مثبت است. 

* به عنوان سوال آخر درباره میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی بفرمایید که آیا رقم دقیقی از این بدهی دارید؟

آخرین میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی بدون در نظر گرفتن تعهد سال جاری دولت برای پرداخت 90 هزار میلیارد تومان از این بدهی، حدود 360 هزار میلیارد بوده است که در صورت اختصاص آن 90 هزار میلیارد، باز هم 90 هزار میلیارد تومان بدهی باقی می‌ماند. مسئله‌ای که به هر حال یکی از پاشنه‌ آشیل‌های سازمان تامین اجتماعی هم به حساب می‌آید. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)