میرنیوز
به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به آسیبشناسی وضعیت مالی شرکتهای ایران خودرو و سایپا و ارائه پیشنهادهای اصلاحی پرداخت.
در این گزارش بیان شده: صنعت خودرو در کشور ما با چالشها و معضلات متعددی در دورههای مختلف مواجه بوده است. بهره وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذی نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو از معضلات و چالشهای این صنعت، اتخاذ تصمیمات نادرست و مداخلات غیراصولی در این صنعت و عدم اراده کافی در اجرای پیشنهادهای کارشناسی از عوامل اصلی بروز چالشهای اصلی بنگاههای خودروساز و این صنعت است.
در این گزارش تصریح شده: در این میان، یکی از نتایج چالشهای مزبور، وضعیت نامطلوب مالی دو بنگاه بزرگ خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) بوده که خود را در «زیان دهی» فعالیت در این صنعت نشان داده است.
در ادامه این گزارش ذکر شده: عملیات خودروسازی توسط این دو خودروساز نشان از زیان دهی به نسبت شدید آن است. مجموع زیان انباشته این دو شرکت که در اثر عملیات زیان ده سالیانه ایجاد شده، براساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده (منتهی به 1400/6/31) برابر با حدود 55 هزار میلیارد تومان است. همچنین مطابق با صورتهای مالی تلفیقی، این عدد برای مجموع گروه ایران خودرو و سایپا بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده است. به طور مشخص زیان انباشته مربوط به گروه ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا براساس صورتهای مالی حسابرسی شده منتهی به 1400/6/31 به ترتیب برابر با 52/4 هزار میلیارد تومان و حدود 48 هزار میلیارد تومان بوده است و زیان انباشته شرکت اصلی خودروسازی ایران خودرو و سایپا براساس صورتهای مالی دوره مزبور به ترتیب برابر با 34/6 هزار میلیارد تومان و 19/9 هزار میلیارد تومان بوده است.
در ادامه این گزارش بیان شده: تجدید ارزیابی داراییهای این دو بنگاه در انتهای سال 1398 سبب شد تا صورت وضعیت مالی (ترازنامه) و ساختار مالی این بنگاهها به طور موقت اصلاح شود. به بیانی دیگر، با تجدید ارزیابی داراییها سرفصل سرمایه این دو بنگاه افزایش یافت. با افزایش سرفصل سرمایه نسبت زیان انباشته به سرمایه کاهش یافت و هر دو بنگاه از شمول ماده (141) قانون تجارت خارج شدند. با این حال با توجه به عملیات زیان ده این بنگاه ها، همان طور که حسابرس نیز ذکر کرده است، هر دو بنگاه مجدد مشمول ماده (141) قانون تجارت شده اند.
** چالشهای شرکتهای خودروساز ایرانی
در ادامه این گزارش به بررسی صورتهای مالی این دو خودروساز پرداخته شده و چالشهایی موجود تشریح شده و آمده: عملیات زیان ده خودروسازان، فزونی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی (خودروسازی) بر درآمدهای عملیاتی، هزینههای بالای مالی خودروسازان (به خصوص شرکت سایپا)، بدهیهای شرکتهای خودروساز (به خریداران خودرو و تأمین کنندگان مواد اولیه)، وجود سهام چرخهای و حکمرانی معیوب و داراییهای مازاد و غیرمرتبط با کسب وکار خودروسازان از جمله این چالشها است.
در ادامه این گزارش ذکر شده: چالشهای مزبور دارای پیامدها و آسیبهای متعددی در دو سطح خُرد (بنگاه) و کلان است. در سطح بنگاه، پیامدهای حقوقی درخصوص ورشکستگی شرکت براساس ماده (141) قانون تجارت، کاهش قدرت دسترسی به منابع مالی در بازارهای مالی (کاهش رتبه اعتباری یا اعتبارسنجی) و عدم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بنگاه به عنوان مهمترین پیامدهای منفی این وضعیت است. در سطح کلان نیز شکل گیری بازی پونزی و افزایش ریسک اعتباری در نظام مالی و اقتصادی، کاهش تولید محصولات (خودرو) و ریسک کاهش کیفیت محصولات ساخته شده از مهمترین پیامدها به شمار میرود.
** پیشنهادهای مرکز پژوهشهای مجلس
در ادامه این گزارش با بیان اینکه مبتنی بر آسیب شناسی صورت گرفته، مهمترین پیشنهادهای اصلاحی با تمرکز بر موضوعات مالی و سرمایه گذاری که ضروری است به صورت کامل و غیرگزینشی مورد توجه قرار گیرد، آمده: افزایش بهره وری در فرایند تولید، افزایش شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو (تأکید بر خریداری تمامی یا اکثر مواد از بورس کالا)، اصلاح شیوههای قیمتگذاری، داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارزبری، واگذاری سهام چرخه ای، واگذاری داراییها و اموال غیرمرتبط با خطوط اصلی کسب وکار، اصلاح روشهای پیش فروش محصولات و قیمت گذاری، بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکتهای خودروساز از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و یا صرف سهام و اصلاح وضعیت تأمین مالی بنگاه و کاهش سهم هزینههای مالی از جمله پیشنهادات مرکز پژوهشها است.
در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده: همچنین شایان ذکر است که حتی اگر محاسبات بهای تمام شده در خودروسازان براساس اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری باشد، این استانداردها عمدتاً ناظر بر نحوه ثبت و گزارشگری مالی وضعیت موجود است و به موضوعی نظیر صرفه اقتصادی تأمین نمیپردازد.
متن کامل این گزارش را در ادامه بخوانید.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
روایت خبرنگار المیادین از دیدار با عراقچی
عراقچی: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل مواجه میشود
نمایندگی ایران: پیشنهاد معرفی بازرسان جایگزین جدید را به گروسی ارائه کردیم
دیدار وزیر دفاع ایران و وزیر دارایی ونزوئلا
دیدار وزیر دفاع با جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی در کاراکاس
عراقچی: سفر گروسی به تهران سیاسی بود
بحرینی: پیشرفتهای علمی و هستهای، نشاندهنده شکست تحریمهاست
امیر الهامی: اجازه نمیدهیم پرچم عزت رزمندگان روی زمین بماند
وتوی بیشرمانه توقف نسل کشی در غزه توسط آمریکا شکست دیگری برای شورای امنیت است
فرمانده کل ارتش به خانواده شهیدان پدافند نشان فداکاری اعطا کرد
دیدار وزیر دفاع ایران با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ونزوئلا
علوی دستیار ویژه پزشکیان و رئیس شورای امور اقوام،ادیان و مذاهب شد
آیتالله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
صهیونیستها منتظر سیلی قاطع حزبالله باشند
سرلشکر باقری: بسیج از مهمترین نیروهای درونزا و ظرفیتهای ملی است
امیر آشتیانی: مقاومت مردم غزه مورد تحسین جهانیان قرار گرفته است
قالیباف: تا آخرین توان پای کار حمایت از جبهه مقاومت هستیم
نیکزاد: ما هیچ یک از مسئولان کشور را خیانتکار نمیدانیم
رحماندوست: چرا باید در کشورمان فیلترشکن فروخته شود؟
نخعی: افزایش قیمت یک شبه خودرو باعث بیاعتمادی مردم میشود
محسن رضایی: وعده صادق ۳ عملیاتی خواهد شد
ثابتی: باید خودروسازان داخلی را مجبور به رقابت کنیم
سرلشکر صفوی: امنیت مهمترین نیاز کشور است
تاکید بر ترویج و اجرای سیاستهای اصلاح الگوی مصرف در جلسه امروز هیئت دولت
آیت الله جنتی: تفکر بسیجی میداندار مبارزه با رژیم صهیونیستی است
پزشکیان: مرحومه حدیدچی نمونهای کامل از بانوان انقلابی در مکتب انسانساز اسلام است
اولین پایه حکمرانی فرهنگی مردم هستند
فیاضی: از حقوق ایران در برابر رفتارهای شیطنتآمیز آژانس دفاع شود
مردم چه گناهی کردهاند که باید خودروی بیکیفیت و گران بخرند؟
وزیر امور خارجه قطر با عراقچی دیدار کرد