میرنیوز

شهید چمران آغازگر جهاد در راه خدا، سازندگی و علم بود

 شهید چمران آغازگر جهاد در راه خدا، سازندگی و علم بود 2022-06-18T09:33:12+04:30

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران که روز گذشته و در آستانه فرارسیدن سی و یکم خرداد ماه سالروز شهادت دکتر چمران به عنوان دومین سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به ایراد سخنانی پرداخت، ضمن یادآوری و تبریک سالروز تاسیس جهادسازندگی به حکم امام راحل تاکید کرد: یکی از آغازگران جهاد شهید دکتر چمران بود چراکه ایشان جهاد در راه خدا، جهاد در راه سازندگی و نیز جهاد در راه علم را در طول عمر خود انتخاب کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: جهاد در راه علم همانی است که رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب از آن نام بردند و‌در مسیر حرکت به سوی جهاد علم تاکید کردند؛ همان جهادی است که دکتر چمران سالها پیش از این در آن مسیر گام نهادند. که ما و جوانانمان نیز در این دوران به فرموده مقام معظم رهبری وظیفه داریم برای پیشرفت کشور در مسیر جهاد علم پیشرو باشیم.

مهدی چمران در ادامه سه دست نوشته از دلنوشته های شهید چمران را قرائت کرد و ادامه داد: اولین دست نوشته از ایشان را هنگامی که در امریکا تحصیل می کردند و راه مبارزه با استکبار جهانی را پیشه خود کرده بودند قرائت میکنم که به این مضمون اشاره دارد: «من مسئولیت تام دارم که در مقابل شداید و بلایا بایستم ، تمام ناراحتی ها را تحمل کنم رنج ها را بپذیرم ، چون شمع بسوزم و راه را برای دیگران روشن کنم . ای خدا ، من باید از نظر علم از همه برتر باشم تا مبادا که دشمنان ، مرا از این راه طعنه زنند. باید به آن سنگدلانی که علم را بهانه کرده و به دیگران فخر می فروشند ثابت کنم که خاک پای من هم نخواهند شد . باید همة آن تیره دلان مغرور و متکبر را به زانو درآورم ، آنگاه خود خاضعترین و افتاده ترین فرد روی زمین باشم.»

رئیس شورای شهر تهران همچنین به دست نوشته دیگری از ایشان هنگامی که به لبنان و برای جهاد در راه حق گام بر میدارند اشاره کرد و افزود: ایشان در لبنان آن زمان صحبت از آغاز جهاد اسلامی کردند و نوشتند: «ای شیعیان حسین، من برای شما بشارتی عظیم به ارمغان آورده ام. بشارتی که جو تاریخ را در برابر اراده آهنین ما تسخیر می کند. بشارتی که خورشیدوار طوفان ظلمت را محو و نابود می کند و طاغوتها را محو و سرنگون می کند. بشارتی که ما را از خاک تیره صعود می دهد و به اعلی علیین می رساند. بشارت خیر، بشارت پیروزی، بشارت وصل به معشوق، و این بشارت، شهادت است. دوستانم من پیشاپیش پرچم شهادت را به دوش می کشم و هر کس که به راه حسین معتقد است می تواند راه من را دنبال کند. من تصمیمم را گرفته ام با شدت علیه تانک و توپ دشمن (اسرائیل) می جنگم. من تصمیم خود را گرفته ام با ایثار خون خود راه نجات شیعیان را بر صفحه تاریخ ترسیم می کنیم. من در بیداری کوه ها و در کنار کوچه ها و در ته دره ها، در دامن صحراها در هر کجا که امکان بیابم با گلوله به اسرائیل پاسخ خواهم داد و آنقدر خواهم جنگید تا به شهادت برسم. من راه خود را یافته ام و مطمئنم پیروزی و نجات شما نیز در پیروی از راه حسین است و بس.»

وی ادامه داد: دکتر چمران در آستان پیروزی انقلاب اسلامی نیز در دل نوشته ای بیان داشت:«خدایا به شکرانه این پیروزی بزرگ (انقلاب اسلامی) خوش دارم که هدیه ای تقدیم تو کنم؛ اما چیزی جز جان ندارم، من از شدت سرور می سوزم، می لرزم و شرم زده ام و نمی دانم خدایا تو را چگونه شکر کنم، می خواهم همه چیز خود را بدهم، می خواهم خود را قربانی کنم، با کمال اخلاص انچه دارم تقدیم می کنم، مالی ندارم، ملکی ندارم، درویشم، بی چیزم، فقط قلبی سوزان دارم که ان را هم تقدیم کرده ام و جانم ناچیزتر از ان است که برای تقدیم ان بخواهم منتی بگذارم، جانم که چیزی نیست. خدایا من امده ام، با همه وجودم، با قلبم و روحم، امده ام که خود را قربانی راه تو کنم، امده ام تا همه حیات و هستی خود را به شکرانه این پیروزی بزرگ تقدیم تو کنم، من چیزی از تو نمی خواهم، من سربازی گمنامم، من درویشی سراپا برهنه ام و هنگامی که چشم از جهان فرو می بندم می خواهم که هیچ چیز نداشته باشم، می خواهم فقط برای خدا باشم، می خواهم از هر شایبه خودخواهی و خودبینی به دور باشم، می خواهم بسوزم تا راه را روشن کنم).»

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: به حق شهدای ما سوختند تا راه را برای ما روشن کنند...راه روشنی که هر روز در نمازها از خدا می خواهیم همین راه است، شهدای ما سوختند و رفتند تا ما راه را اشتباه نرویم و از طریق مستقیم الهی منحرف نشویم، پشت سر رهبری راه را دنبال کنیم و به بیراهه نرویم.

وی با بیان اینکه شهید چمران چیزی از دنیا نداشت جز جانی که آن هم تقدیم خدا کرد افزود: آنچه از ایشان به جا مانده یک حساب بانکی در باجه بانک ملی شعبه مجلس است که تنها 35 هزار تومان در آن موجود است و آن مبلغ نیز حقوق دریافت نکرده ایشان است که برای عبرت همگان در آنجا دست نخورده باقی مانده است. و تنها کت و شلوار ایشان نیز توسط همسرشان به نیازمندان هبه شد و لباس رزمشان نیز میان رزمندگان برای یادگاری باقی ماند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

رئیسی: دولت، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع آن و تأکید بر صادرات را وظیفه خود می‌داند

 رئیسی: دولت، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع آن و تأکید بر صادرات را وظیفه خود می‌داند
2022-07-02T15:57:54+04:30
رئیس جمهور گفت: دولت مردمی به تبعیت از تأکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع پیش روی تولید و تأکید بر ت...

دولتی‌ها برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند/ «درجا زدن» در دولت سیزدهم معنا ندارد

دولتی‌ها برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند/ «درجا زدن» در دولت سیزدهم معنا ندارد
2022-07-02T15:38:01+04:30
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دولت مردمی با تمام توان در مسیر رفع مشکلات مردم تلاش می‌کند و در این راستا همه مسئولان موظفند، روحیه جهادی و انقلابی را به زیر...

همه دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر در کنار یکدیگر قرار گیرند

همه دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر در کنار یکدیگر قرار گیرند
2022-07-02T15:11:25+04:30
سخنگوی دولت گفت: همه دستگاه‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر، باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

«سبا بابایی»به نمونه موفقی از پیوند دوستی بین ایران وژاپن مبدل شد

«سبا بابایی»به نمونه موفقی از پیوند دوستی بین ایران وژاپن مبدل شد
2022-07-02T15:11:24+04:30
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: خانم «سبا بابایی» به نمونه موفقی از پیوند دوستی بین دو کشور و ملت ایران و ژاپن مبدل شد.

تأکید مخبر بر امدادرسانی و رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان

  تأکید مخبر بر امدادرسانی و رسیدگی فوری به زلزله‌زدگان
2022-07-02T15:17:53+04:30
معاون اول رئیس جمهور بر آماده‌باش کامل نیروهای امدادی استان هرمزگان تاکید کرد و به استاندار دستور داد تمام امکانات و ظرفیت‌های استان را برای کمک به زلزله زد...

امیرعبداللهیان با «بشار اسد» دیدار و گفتگو کرد

امیرعبداللهیان با «بشار اسد» دیدار و گفتگو کرد
2022-07-02T14:58:05+04:30
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به دمشق، با رئیس جمهوور سوریه دیدار و گفتگو کرد.

«سبا بابایی» نمونه موفقی از پیوند دوستی بین ایران و ژاپن مبدل شد

«سبا بابایی» نمونه موفقی از پیوند دوستی بین ایران و ژاپن مبدل شد
2022-07-02T14:58:04+04:30
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: خانم «سبا بابایی» نمونه موفقی از پیوند دوستی بین دو کشور و ملت ایران و ژاپن مبدل شد.

سرباز ولایت و پاسدار انقلاب اسلامی هستم/ شایعه پراکنی دشمن به دلیل شکست‌های پی در پی از سپاه است

سرباز ولایت و پاسدار انقلاب اسلامی هستم/ شایعه پراکنی دشمن به دلیل شکست‌های پی در پی از سپاه است
2022-07-02T14:58:03+04:30
سردار نصیری در واکنش به بازنشر مجدد شایعه بازداشتش که پس از ۳ سال مطرح شده است، آن را به دلیل شکست‌های پی در پی دشمنان از سپاه دانست و گفت: سرباز ولایت و پاس...

رضایی: دولت به‌دنبال حل چالش اقتصادی با سیاست‌های درست مالی است

 رضایی: دولت به‌دنبال حل چالش اقتصادی با سیاست‌های درست مالی است
2022-07-02T15:04:31+04:30
معاون اقتصادی رئیس جمهور رضایتمندی مردم را اولویت اساسی و راهبردی دانست و گفت دولت سیزدهم به دنبال حل چالش اقتصادی با سیاست‌های درست مالی است.

وحیدی: استانداران بر قیمت‌گذاری خدمات و کالاهای استانی نظارت کنند

 وحیدی: استانداران بر قیمت‌گذاری خدمات و کالاهای استانی نظارت کنند
2022-07-02T15:04:31+04:30
وزیر کشور کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار را پس از اصلاح یارانه‌ها امری جدی دانست و از استانداران خواست بر قیمت‌گذاری صحیح و عادلانه خدمات و کالاهای استانی نظار...

واکنش سردار نصیری به شایعه بازداشتش: شایعه‌پراکنی دشمن به دلیل شکست‌های پی در پی از سپاه است

 واکنش سردار نصیری به شایعه بازداشتش: شایعه‌پراکنی دشمن به دلیل شکست‌های پی در پی از سپاه است
2022-07-02T15:04:31+04:30
سردار نصیری در واکنش به بازنشر شایعه بازداشتش که پس از ۳ سال مطرح شده، آن را بدلیل شکست‌های دشمنان از سپاه دانست و گفت: سرباز ولایت و پاسدار انقلاب هستم و خ...

تهران قویا با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه مخالف است

تهران قویا با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه مخالف است
2022-07-02T14:44:42+04:30
وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به سوریه در بدو ورود به دمشق گفت: تهران قویا با عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه مخالف است.

آماده باش کامل نیروی دریایی ارتش برای خدمت رسانی به مردم هرمزگان

آماده باش کامل نیروی دریایی ارتش برای خدمت رسانی به مردم هرمزگان
2022-07-02T14:44:41+04:30
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی ارتش همچون گذشته همراه مردم بوده و با وقوع زلزله صبح امروز تیم‌های تخصصی امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی مجلس: با ایراد مجلس، حقوق مشمولان قانون کار دستگاه‌های دولتی اصلاح شد

 سخنگوی مجلس: با ایراد مجلس، حقوق مشمولان قانون کار دستگاه‌های دولتی اصلاح شد
2022-07-02T14:37:51+04:30
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از اصلاح حقوق مشمولان قانون کار دستگاه‌های دولتی خبر داد.

مخبر: اجرای طرح حذف ارز ترجیحی از اهداف اصلی دولت برای حذف فقر در کشور است

 مخبر: اجرای طرح حذف ارز ترجیحی از اهداف اصلی دولت برای حذف فقر در کشور است
2022-07-02T14:37:50+04:30
معاون اول رئیس جمهور گفت: در سال گذشته ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه در کشور اختصاص داده شد اما این توزیع یارانه به‌گونه‌ای بود که طبق آمار ۲۰ میلیون نفر در...

رئیسی: دولت حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع آن و تأکید بر صادرات را وظیفه خود می‌داند

 رئیسی: دولت حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع آن و تأکید بر صادرات را وظیفه خود می‌داند
2022-07-02T14:37:50+04:30
رئیس جمهور گفت: دولت مردمی به تبعیت از تاکیدات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های توسعه اقتصاد کشور، حمایت از تولید، تلاش برای رفع موانع پیش‌روی تولید و تاکید بر ت...

پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور تهیه شده و در حال نهایی شدن است

پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور تهیه شده و در حال نهایی شدن است
2022-07-02T14:04:44+04:30
رئیس جمهور از تهیه پیش‌نویس سند جامع صنعت کشور از سوی دولت پس از تاکید مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: با مشورت کارشناسان پیش‌نویس خوبی در این زمینه تهیه شده ...

مشارکت مردم در صنایع پایین دستی و بزرگ کشور تسهیل شود

مشارکت مردم در صنایع پایین دستی و بزرگ کشور تسهیل شود
2022-07-02T13:51:24+04:30
معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: مشارکت دادن و سهیم شدن مردم در صنایع پایین دستی و صنایع بزرگ کشور تسهیل شود.

تماس تلفنی قالیباف با وزیر کشور برای پیگیری وضعیت مردم زلزله‌زده هرمزگان

تماس تلفنی قالیباف با وزیر کشور برای پیگیری وضعیت مردم زلزله‌زده هرمزگان
2022-07-02T13:51:24+04:30
نماینده مردم بندرلنگه از تماس تلفنی رئیس مجلس با وزیر کشور و رئیس جمعیت هلال احمر برای پیگیری آخرین وضعیت کمک‌ها به مردم مناطق زلزله زده هرمزگان خبر داد.

ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعزام زائران اربعین حسینی(ع) اعلام شد

 ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعزام زائران اربعین حسینی(ع) اعلام شد
2022-07-02T12:51:16+04:30
ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) در اطلاعیه شماره یک، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های اعزام زائران اربعین را برای امسال اعلام کرد.

اعطای مدال به فرمانده ناو آمریکایی نمونه‌ رویکردخصمانه آمریکا بود

اعطای مدال به فرمانده ناو آمریکایی نمونه‌ رویکردخصمانه آمریکا بود
2022-07-02T12:31:24+04:30
وزارت امور خارجه در صفحه مجازی خود نوشت: اعطای مدال به فرمانده ناو آمریکایی، نمونه دیگری از رویکرد خصمانه آمریکا علیه ملت ایران است.

حقوق مشمولان قانون کار دستگاه‌های دولتی اصلاح شد

حقوق مشمولان قانون کار دستگاه‌های دولتی اصلاح شد
2022-07-02T12:31:23+04:30
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: پس از اعلام نظر هیئت تطبیق قوانین و مصوبات، دولت در مصوبه ای با افزایش حقوق مشمولان قانون کار دستگاه‌های دولتی، متنا...

هدف از سفر به سوریه استقرار صلح و امنیت در منطقه است

هدف از سفر به سوریه استقرار صلح و امنیت در منطقه است
2022-07-02T12:18:04+04:30
وزیر امور خارجه گفت: بخشی از سفر من به سوریه با این هدف انجام می‌شود که بتوانیم در مسیر استقرار صلح و امنیت میان سوریه و ترکیه قدم برداریم.

فرمانده کل ارتش: فرماندهان دانشگاه‌های افسری باید متخصص سواد رسانه‌ای شوند

 فرمانده کل ارتش: فرماندهان دانشگاه‌های افسری باید متخصص سواد رسانه‌ای شوند
2022-07-02T11:44:32+04:30
امیر موسوی گفت: فرماندهان دانشگاه‌های افسری و مراکز درجه داری باید در سواد رسانه‌ای به اجتهاد برسند و درجه‌داران و افسران خود را نیز اینگونه تربیت کنند.

جهانی‌سازی اسلام از اقدامات راهبردی نیروهای مسلح است

جهانی‌سازی اسلام از اقدامات راهبردی نیروهای مسلح است
2022-07-02T11:24:52+04:30
رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: تلاش برای زمینه‌سازی ظهور و جهانی‌سازی اسلام از اقدامات راهبردی نیروهای مسلح است.

بهادری جهرمی از «ستاد مبارزه با مواد مخدر» بازدید کرد

بهادری جهرمی از «ستاد مبارزه با مواد مخدر» بازدید کرد
2022-07-02T11:11:29+04:30
سخنگوی دولت با حضور در ستاد مبارزه با مواد مخدر در جریان آخرین اقدامات این ستاد و سایر دستگاه ها در مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

«امیرعبداللهیان» عازم سوریه شد

«امیرعبداللهیان» عازم سوریه شد
2022-07-02T10:44:50+04:30
وزیر امور خارجه به منظور دیدار و تبادل نظر با مقامات عالی سوریه عازم این کشور شد.

نقطه عطف بیانیه گام دوم انقلاب آمادگی برای ظهور است

نقطه عطف بیانیه گام دوم انقلاب آمادگی برای ظهور است
2022-07-02T10:44:49+04:30
فرمانده کل ارتش با تاکید بر اینکه مسئولیت‌ سنگین تربیت افسران و درجه داران منتظرِ ظهور برعهده فرماندهان مراکز آموزشی است، گفت: نقطه عطف بیانیه گام دوم انقلاب...

دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان هرمزگان

 دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان هرمزگان
2022-07-02T10:51:14+04:30
سردار تنگسیری ضمن تماس با فرمانده منطقه پنجم ندسا بر امداد رسانی گروه‌های جهادی و مهندسی نیروی دریایی سپاه به زلزله‌زدگان هرمزگان تاکید کرد.

پیام تسلیت فرمانده سپاه و وزیر دفاع در پی درگذشت مادر شهید بابایی

 پیام تسلیت فرمانده سپاه و وزیر دفاع در پی درگذشت مادر شهید بابایی
2022-07-02T10:51:14+04:30
سردار سلامی و امیر آشتیانی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت مادر شهید بابایی را تسلیت گفتند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)