میرنیوز
علی خضریان در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح نشست کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درباره رسیدگی به مسائل مربوط به ایدرو و ایمیدرو گفت: کمیسیون اصل نود مجلس، پیرو درخواست نماینده وقت فردوس و طبس در دوره دهم مجلس از این کمیسیون که در سال ۹۶ جهت رسیدگی به وضعیت سازمانهای توسعهای صنعتی (ایدرو و ایمیدرو) مطرح شده بود به این موضوع، ورود کرده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: زمان تأسیس ایدرو و ایمیدرو، اهدافی برای آنها در نظر گرفته شده بود که علیرغم گذشت سالیان برخی از این اهداف محقق نشد و این سازمانها نتوانستند آنطور که انتظار میرفت کمکی به توسعه صنعت کشور کنند.
وی در ادامه با اشاره به گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس برای احصای آسیبها در این حوزه ارائه کرده است، اظهار کرد: عدم جهتگیری مشخص و ثابت در مواجهه با سازمانهای توسعهای (ایدرو و ایمیدرو)، ناهماهنگی سازمانهای بالادستی و نهادهای حاکمیتی با سازمانهای توسعهای که سبب ایجاد بی سروسامانی و تغییر شکل و ماهیت سازمانهای توسعهای و دوری از اهداف اصلی آنها شده است بهگونهای که فعالیت این سازمانها بیشتر به صورت بانکداری درآمده است و تورم قوانین در این حوزه که موجب سردرگمی و پیچیدگیهای فراوان در حوزه اجرا شده است از اهم چالشهای این دو سازمان بود.
خضریان ادامه داد: بعد از این گزارش بود که معاون وقت وزیر صمت و رؤسای هیئت عامل سازمانهای ایدرو و ایمیدرو طی مکاتبات متعدد، آسیبهای موجود در این مسیر و راهکارها را به کمیسیون اصل نود میدهد و از این کمیسیون جهت حل مشکل، استمداد میکند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه از اهم مشکلات مطرح شده، عدم بازگشت وجوه حاصل از واگذاری سهام شرکتها به سازمانهای توسعهای پس از خصوصیسازی بود، عنوان کرد: برای مثال بعد از خصوصیسازی کردن شرکت نیشکر هفت تپه که زیرمجموعه ایدرو بوده باید پول آن را به حساب این سازمان توسعهای باز میگرداندند، اما نه تنها این پول به حساب آنها نرفت، بلکه وثایق و ضمائم آنها در بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری نیز توقیف شده است. یعنی نه تنها سود نکردهاند بلکه مسئولیت مالی هم به گردن آنها افتاد.
وی در ادامه به بخش دیگری از مشکلات ایدرو و ایمیدرو اشاره و بیان کرد: عدم وجود حساب مشخص نزد خزانهداری کل کشور برای این سازمانها، در نظر نگرفتن ردیف مستقل و مشخص در بودجه سنواتی برای فهرست اعتبارات مربوط به منابع حاصل از واگذاریها، نادیده گرفتن سهم ایدرو بابت واگذاری سهام شرکتهای تابعه طی سال های ۷۸ تا ۹۲ و محدودیت در دریافت سود از محل سپردهها نیز از جمله مشکلات دیگر این دو سازمان بود.
خضریان ادامه داد: بخشی از فعالیتهای این دو سازمان مالی است اما با قوانین محدودکننده اجازه دریافت سود سپرده به آنها داده نمیشود، پس قوانین و مقررات ساختار اقتصادی، عملا نافی کارکرد ماهیت سازمانهای توسعهای و خلاف رویه سازمانهای توسعهای دنیا است.
عضو هیئترئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی اضافه کرد: این موضوع به این معنا است که سازمان توسعهای را تأسیس کردهایم که به صورت نیمه خصوصی فعالیت کند و نهاد حاکمیت صرفا به آن جهتدهی کند، اما آن قدر قوانین دست و پاگیر برای آنها گذاشتهایم که عملا اجازه فعالیت به آنها نمیدهیم و آنها نه میتوانند سود دریافت کنند و نه فعالیت مالی داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به پیگیریهای کمیسیون اصل نود در این خصوص عنوان کرد: کمیسیون از کارشناسان حقوقی هر دو سازمان دعوت کرد و ضمن تشکیل دو جلسه در سالجاری، کارگروهی متشکل از مدیران ایدرو و ایمیدرو و کارشناسان مرکز پژوهشها و سازمان برنامه و بودجه تحت عنوان کارگروه ساماندهی و حذف موانع قانونی و اجرایی سازمانهای توسعهای ایجاد کرد که همه مشکلات این دو سازمان یک جا احصا شود.
خضریان در ادامه با بیان اینکه مجلس قصد دارد با هماهنگی با دولت مشکلات ایدرو ایمیدرو را از طریق سازمانها و نهادهای مربوطه برطرف کند، اظهار کرد: کارگروه هدفهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت خود را مشخص و خط مشی لایحههای برنامههای توسعه کشور و بودجههای سنواتی برای این دو سازمان مهم توسعهای کشور را تبیین خواهد کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در صورت نیاز، مجلس به سمت اصلاح قانون جهت حل مشکلات سازمانهای توسعهای اقدام خواهد کرد، خاطرنشان کرد: قوانینی که باعث ناممکن شدن نیل به اهداف سازمانهای توسعهای که به خاطر آن تأسیس شدهاند، باید برطرف شود، لذا کمیسیون بعد از تکمیل پیگیریها، گزارش کار شامل مشکلات احصا شده و راهکارها را به صحن مجلس و سپس سران قوا ارائه خواهد کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
خوش سیما: انقلاب اسلامی با تحریم و تهدید، تضعیف نمیشود
چرا شرکتی که متهم است باید صاحب ایرانخودرو شود؟
راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد مردم همراه نظام هستند
یکی از اهداف فراکسیون کارآفرینی مجلس کمک به تولید داخلی است
عدهای با راهاندازی بازار سیاه دارو با جان مردم بازی میکنند
چرا شرکتی که متهم است باید صاحب ایران خودرو شود؟
پیشنهاد یک نماینده مجلس درباره نحوه تعیین حداقل حقوق و دستمزد سال آینده
باید پاسخ ترامپ قمارباز را با وفاق و همدلی دهیم
ورود دیوان محاسبات به ترک فعلها در افزایش قیمت ارز
حجازی زاده: انقلاب اسلامی نه تنها یک حرکت سیاسی بلکه یک جریان فرهنگی و معنوی است
حاجی بابایی: مسئولان حداقل مشکل سیبزمینی را حل کنند
۳ فقره سوال از وزرای دولت در مجلس اعلام وصول شد
تقدیر مجلس از نقش سربازان گمنام امام زمان (عج) در خنثیسازی توطئههای دشمن
حاجیدلیگانی: با یک تصمیم درباره ایرانخودرو چند هزار میلیارد تومان به جیب مافیا میرود
احداث ساختمان اقتصادی ایران در بغداد برای اولین بار در کشورهای جهان
یک فوریت لایحه اصلاح قوانین مربوط به تعزیرات حکومتی تصویب شد
انسجام داخلی حول محور منویات رهبری منجر به شکست دشمنان میشود
مقاومت زنان غزه نتیجه هویتسازی مادران است
نخستوزیر تاجیکستان دوشنبه به تهران میآید
زنان نخبه در خط مقدم؛ الگوی سوم زن مسلمان در گام دوم انقلاب
تصویب طرح فهرست قوانین نامعتبر در حوزه میراث فرهنگی و کشاورزی
مردم ایران همیشه پای نظام انقلابی ایستادند
قالیباف: ۱۲ هزار قانون خلاصه شده و در قالب ۵۰ طرح جامع قرار میگیرند
عراقچی: امنیت دریاها نباید ابزاری برای فشار یا اعمال نفوذ قدرتهای فرامنطقهای باشد
ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد وقوع سیل در برخی مناطق رشت
زنگنه: سیاستهای غلط دولت درباره طلا و سکه منجر به تحریک جامعه میشود
قالیباف: تنقیح قوانین یکی از کارهای مهم و اولویت مجلس است
مردانی: زنان مسلمان ایرانی با تکیه بر ارزشهای اسلامی در عرصههای مختلف پیشرفت کردهاند
پیشرفت ۸۳ درصدی برنامههای بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در سال ۱۴۰۳
عارف: راهی جز اولویت بخشیدن به هوش مصنوعی نداریم