میرنیوز

موافقان و مخالفان طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری چه گفتند؟

موافقان و مخالفان طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری چه گفتند؟ 2022-04-10T11:32:36+04:30

به گزارش ایسنا، در جلسه امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، حجت الاسلام و المسلمین موسی غضفنرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس طی اظهاراتی در دفاع از این طرح گفت: در این طرح علاوه بر رفع اشکالات موجود یکسری نوآوری هایی پیش بینی شده است.

وی افزود: کوتاه شدن فرآیند رسیدگی و جلوگیری از اطاله دادرسی، ایجاد امکان تفویض وظایف توسط رئیس دیوان عدالت اداری به معاونان به منظور تسریع ارائه خدمات، ارتقای شرایط کارشناسان شاغل و همچنین افراد همکار با دیوان و همچنین اصلاح فرآیند مصوبات مراجع اداری که مغایرت با قوانین شرعی دارد از جمله ویژگی های این طرح است.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با کلیات این طرح گفت: دیوان عدالت اداری نهادی است که اختلافات بین افراد، نهادهای اداری و سازمانها و بخشهای مختلف در کشور را مورد قضاوت قرار می دهد. برهمین اساس رای این دیوان آثار و ارزشهای بسیاری برای مردم دارد و از مشکلات آنها گره گشایی می کند اما در صورت دقت به طرح موجود شاهد برخی نقایص در آن هستیم.

وی گفت: از جمله نقایص طرح موجود این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات آن از دایره اختیارات، قضاوت و نظارت دیوان عدالت اداری خارج شده است و در عوض دانشگاه آزاد اسلامی که تشکلی عمومی و غیردولتی است به حوزه اختیارات  دیوان اضافه شده است؛ این موضوع نشان می دهد که طرح موجود کارشناسی شده نیست و به صورت دقیقی مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

نماینده تایباد در ادامه با بیان اینکه بسیاری از آرای دیوان عدالت اداری قابلیت اجرا و الزام در کشور ندارد، اظهار کرد: در طرح موجود راهکاری برای حمایت از آرای دیوان وجود ندارد برهمین اساس می توان گفت کلیات طرح مورد قبول است اما ایرادات اساسی بر آن وجود دارد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به عنوان موافق کلیات طرح  اصلاح قانون دیوان عدالت اداری طی سخنانی گفت: قانون دیوان عدالت اداری نیاز به یکسری  اصلاحات داشت که در طرح موجود این اصلاحات مورد توجه قرار گرفته است، اینکه در مخالفت با طرح گفته می شود کار کارشناسی کاملی انجام نشده مورد تایید نیست، چرا که من اطلاع دارم هم در دیوان عدالت اداری درباره این طرح بررسی و  کنکاش زیادی صورت گرفته و هم کمیسیون حقوقی و قضایی این طرح را بررسی کرده اند. اگر نمایندگان محترم با کلیات طرح موافقت کنند زحمت  این دوستان را ارج نهاده ایم.

وی اشاره به اظهارات مخالفان طرح درباره قرار گرفتن دانشگاه آزاد در حوزه اختیارات و قضاوت دیوان عدالت اداری گفت: این طرح اجازه داده که کارمندان دانشگاه آزاد چنانچه شکایتی از این دانشگاه داشته باشند بتواند از تصمیمات این دانشگاه شکایت کنند و تفاوتی میان دانشگاه های آزاد و دانشگاه های دولتی وجود ندارد. همچنین از دیگر ویژگی های طرح جدید می توان به ساماندهی معاونت دیوان عدالت اداری در قالب معاونت های تخصصی اشاره کرد، براین اساس هم تعداد شعب دیوان سازماندهی شده و هم خود دیوان تخصصی تر شده است.

به گزارش ایسنا، مهرداد گودرزوندچگینی نماینده مردم رودبار در مجلس به عنوان دومین مخالف طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری گفت: انتظار داریم که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بنابه دلایل متعدد طرح خود را پس بگیرد و نسبت به آن تجدیدنظر کند، از جمله دلایل این درخواست یک موضوع وحدت رویه و آرای صادره در دیوان عدالت اداری است، از دیگر ایرادات طرح نحوه تشکیل هیات عمومی دیوان عدالت است که براساس طرح موجود دوسوم اعضا باید در ان حضور داشته باشند که با توجه به مشغله قضات این موضوع یکی از مشکلات طرح محسوب می شود.

وی قرارگرفتن دانشگاه آزاد در حوزه اختیارات دیوان عدالت اداری برای قضاوت را از دیگر مشکلات طرح موجود عنوان کرد و گفت: دانشگاه آزاداسلامی یک موسسه غیردولتی است، برهمین اساس اگر مجلس می خواهد با قراردادن نام این دانشگاه در اصلاحیه قانون دیوان عدالت اداری از این دانشگاه حمایت کند ابتدا باید اساسنامه دانشگاه آزاد تغییر کند در غیراین صورت این طرح با ایراد شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان اظهارات خود از نمایندگان خواست تا با رای مخالف خود، طرح را برای اصلاح ایرادات و تکمیل به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع دهند تا شورای نگهبان ایرادای به آن وارد نکند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در موافقت با طرح اصلاح قانون فعالیت دیوان عدالت اداری  با رد ایرادات مخالفان طرح درباره قرارگرفتن نام دانشگاه آزاد در آن گفت: آنچه در تبصره ۶ ماده ۱۰ این طرح است دغدغه دوستان را جبران می کند. چنانچه عنوان دانشگاه آزاد از طرح موجود حذف شود حقوق اساتید و کارمندان این دانشگاه پایمال  و ظلم مضاعفی به آنها می شود.

وی همچنین درباره ایرادی که یکی از مخالفان در خصوص عدم وحدت رویه در آرای صادره دیوان عد الت اداری براساس طرح مورد رسیدگی عنوان کرد، گفت: براساس طرح موجود قضات باید ۷ سال سابقه کار داشته باشند که این موضوع موجب قوام بیشتر آرای دیوان می شود و از محاسن این طرح محسوب می شود.

نماینده محلات افزود: الکترونیکی شدن خدمات دیوان عدالت اداری از جمله دیگر محاسن طرح موجود است که براساس آن چنانچه فردی در روستا یا شهرستانی با مشکلی مواجه شود به صورت الکترونیکی می تواند برای احقاق حقوق خود اقدام نماید. از دیگر محاسن تصویب این طرح اجرای احکام تحت نظارت رئیس دیوان عدالت اداری است که این اقدام موجب جلوگیری از رفتاری سلیقه ای خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پس از پایان اظهارات مخالفان و موافقان کلیات طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نماینده دولت با اعلام موافقت دولت با کلیات این طرح گفت: قانون دیوان عدالت اداری در سال ۹۲ اصلاح شد اما با توجه به برخی خلاءها و موانع که در اجرای آن مشاهده شد، در راستای رسیدگی تخصصی تر به شکایات  اصلاحاتی در قالب طرح موجود انجام شده است.

وی گفت: تخصصی تر شدن رسیدگی و همچنین کاهش روند دادرسی از جمله ویژگی های طرح موجود است.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پیش از آغاز رای گیری نمایندگان درباره کلیات طرح مورد رسیدگی با حضور در پشت تربیون مجلس به ارائه توضیحاتی درباره اظهارات مخالفان طرح پرداخت و گفت: جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که اقدامات کارشناسی دقیقی در خصوص طرح مورد رسیدگی انجام شده است، همچنین نمایندگان می توانند نظرات خود در روند رسیدگی به این طرح را در صحن مجلس اعلام نمایند.

به گزارش ایسنا، کلیات طرح قانون تشکیلات آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با ۱۹۲ رای موافق ، ۱۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ رای ماخوذه مجلس به تصویب رسید.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)