میرنیوز

دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در دستور کار است / در نقطه به رسمیت شناختن طالبان نیستیم

دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در دستور کار است / در نقطه به رسمیت شناختن طالبان نیستیم 2022-01-10T12:36:47+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و عربستان گفت: دور جدید گفتگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و ما تلاش کردیم به رغم پرونده‌های اختلافی که وجود دارد، بر مبنای مصلحت فاصله‌گذاری در نقاط مختلف، با صراحت و تلاش، روابط پایدار و گفتگوهایمان را ادامه دهیم.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به حضور هیئتی از عربستان در وین گفت: این ملاقات‌ها محدود به عربستان نیست و تمام کشورها در وین رفت و آمد می‌کنند.

وی افزود: ضمن اینکه این رایزنی‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست و در گذشته نیز چنین اتفاقاتی رخ می‌داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تمامی کشورها از جمله عربستان سعودی بر اساس خواست دوجانبه و ملی به وین سفر می‌کنند. این ملاقات‌ها و مذاکرات دوجانبه از زمان برجام نیز بصورت حضوری یا تلفنی وجود داشته است.

سفر احتمالی امیرعبداللهیان به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس

خطیب‌زاده در خصوص سفر امیرعبداللهیان به عمان گفت: سفر وزیر امور خارجه به عمان یک روزه است و ممکن است که سفر به یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به این سفر افزوده شود و تا عصر در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شود.

نگاه ایران به افغانستان فارغ از مسائل قومیتی است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص افغانستان گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان یک نگاه شمول‌گرا و فارغ از منطقه و قومیت است.

وی ادامه داد: نگاه ما این بوده که اراده‌ی همه اقوام در داخل افغانستان دیده و صدایشان شنیده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در خصوص ملاقات‌هایی که جمهوری اسلامی ایران میزبان گروه مختلف افغانستانی است آنچه به عنوان ابتکار تهران انجام شد و اکنون نیز ادامه دارد، در این سفر نیز جمهوری اسلامی ایران میزبان این گفتگوها بوده است و ما خبر داریم گفتگوهای خوبی بین گروه‌های افغانستانی شکل گرفته است و امیدواریم نتیجه آن آینده‌ای با ثبات برای افغانستان باشد.

اروپا خود را عضو برجام بداند نه نماینده دیگران

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به تعویض مذاکره‌کنندگان دو کشور اروپایی گفت: تعویض برخی از مذاکره کنندگان به دلیل تغییر دولت در آلمان و در انگلیس نیز به خاطر بازنشستگی مذاکره‌کننده پیشین است.

وی ادامه داد: انتظار ما از کشورهای اروپایی این است که خود را به عنوان عضو برجام بدانند نه به عنوان نماینده یک طرف خاص!

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین افزود: لذا براساس این واقعیت به عنوان یکی از اعضای باقی مانده در برجام تلاش کنند که همه‌ی اعضا اطمینان یابند که آمریکا به صورت راستی آزمایی و مؤثر و با ارائه تضمین‌ها به برجام برگردد و از این بازی که تحت عنوان تقسیم کار یاد می‌شود، اجتناب کنند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: تصور ما این است سه کشور اروپایی باید به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اجازه دهند گفتگوها را در مسیر سازنده ادامه دهد تا بتوانیم به یک توافق پایدار برسیم.

وی در خصوص موانع در مذاکرات وین گفت: ما موانع موضوعی و موقعیتی داریم. در موضوع هسته‌ای پیشرفت‌های خوبی داشتیم و می‌توانیم توافقات خوبی داشته باشیم.

امیرعبداللهیان آخر هفته به چین سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین نیز گفت: وزیر امور خارجه کشورمان آخر هفته به دعوت همتای چینی به این کشور سفر می‌کند و موضوعات مختلفی در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است که مجریان آن بخش‌های مختلف هستند.

خطیب‌زاده افزود: دستورکار ما بسیار متنوع است و موضوعات متنوعی در همین چارچوب در دست پیگیری است.

ایران با هیئت ورزشی کامل به المپیک زمستانی چین می‌رود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص المپیک زمستانی چین نیز گفت: ما هرگونه نگاه سیاسی به رویدادهای ورزشی را محکوم می‌کنیم. متأسفانه برخی دولت‌های غربی و آمریکایی تلاش می‌کنند المپیک که مظهر نزدیکی مردم از طریق ورزش است را سیاسی کنند.

وی ادامه داد: ایران با هیأت ورزشی کامل و در سطوح خوبی در افتتاحیه حاضر خواهد بود.

خطیب‌زاده همچنین در خصوص سفر تیم ملی کشتی کشورمان به آمریکا نیز گفت: تیم ملی کشتی ایران به دعوت فدراسیون کشتی آمریکا و در چارچوب مراودات ورزشی عادی این سفر را در دستورکار دارد. سیاسی کردن موضوعاتی که روح ورزشی دارد در تضاد با این موضوع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص تحولات لبنان گفت: در موضوع لبنان دخالت‌های خارجی عامل اصلی نابسامانی داخل این کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: عاملین، آمرین و تمام افرادی که در جنایتی آشکار سردار سلیمانی را ترور کردند را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم و با تمام تلاش خود آن جنایت را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهای وین برای اطمینان از بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است و هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم.

به مذاکرات نه خوشبین هستیم نه بدبین

خطیب زاده ادامه داد: ایران و آمریکا از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را با یک دیگر مطرح کرده‌اند، آن هم در چهار موضوع رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی، تعهدات هسته‌ای و تضمین‌ها بوده است که دولتی در واشنگتن دوباره روابط بین‌الملل و این توافق را به سخره نگیرد. این گفت‌وگوهای غیر مستقیم و مکتوب ما آرشیوی از مواضع است که برای تاریخ و دو طرف قابل اتکا است و ما درباره هیچ موضوعی فراتر از این صحبت نکردیم.

وی گفت: ما نه خوشبینانه و نه بدبینانه مذاکره می‌کنیم، این گونه برداشت‌ها از فضای منفی است و باید گفت برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند فضای منفی ایجاد کنند، اما ما با واقع نگری مذاکره می‌کنیم و با واقع نگری به مردم گزارش می‌دهیم و اگر می‌گوییم امروز گفتگو ها مثبت است تحت تأثیر دقایق و لحظه‌ها نیست.

در نقطه به رسمیت شناختن طالبان نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان دارد یا خیر گفت: اساساً ما امروز در آن نقطه قرار نداریم، مشخصه‌ها و مولفه‌هایی که می‌تواند به شناسایی دولت جدید در افغانستان بینجامد در ملاقات اخیر آقای امیرعبداللهیان و در اظهارات گذشته، گفته شده است. شناسایی چیزی است که حاکمان امروز افغانستان با رفتار مسئولانه خودشان و رعایت شاخص‌ها و مؤلفه‌های مدنظر به دست می‌آورند و چیزی نیست که به آنها اعطا شود.

بدهی‌های کره جنوبی به ایران ربطی به مذاکرات در وین ندارد

وی در خصوص سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین نیز گفت: این سفر به ابتکار خود آنها بوده است و البته هیأت هایی از سایر کشورها نیز به وین سفر داشته اند. البته بنا به درخواست طرف کره‌ای، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با آنها ملاقاتی داشته است.

خطیب زاده ادامه داد: در این ملاقات با طرف کره‌ای تاکید شد آنچه به عنوان بدهی‌های کره به ایران مطرح است ربطی به مذاکرات امروز در وین ندارد و بدهی کره به ایران فارغ از نتیجه گفتگوهای وین و اینکه این گفتگوها در چه زمانی به نتیجه برسد باید پرداخت شود و اساساً تحریمی در خصوص بانک‌های کره‌ای برای پرداخت بدهی‌های ایران وجود ندارد ولی آنها تعلل‌هایی در این خصوص دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم کره باید هر چه سریع‌تر برای پرداخت بدهی خود به ایران اقدام کند و هر چه زودتر این اقدام را انجام دهد برای روابط دو کشور بهتر است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)