میرنیوز

تروئیکای اروپا از بی‌عملی در اجرای برجام فاصله بگیرد

تروئیکای اروپا از بی‌عملی در اجرای برجام فاصله بگیرد 2021-09-06T20:15:23+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان میزبان کلیه سفرا و رؤسای نمایندگان خارجی مقیم تهران بود.

وزیر امور خارجه در این دیدار که در ساختمان شهید سلیمانی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد، به تشریح رویکرد دولت جدید در سیاست خارجی و اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود، با اشاره به عنوان سیاست خارجی دولت سیزدهم یعنی سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند ابراز داشت: ما تأکید داریم این پیام را به تمام جهان ارسال کنیم که سیاست خارجی ما مبنای متوازنی خواهد داشت. بر این مبنا یکی از اولویت‌های اساسی ما، نگاه به همسایگان است. ما در این اولویت همسایگی هیچ استثنایی قائل نیستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه نگاه ویژه به قاره آسیا را اولویت دیگر سیاست خارجی کشور دانست و گفت: قاره آسیا در قرن بیست و یکم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است و وجود قدرت‌های نوظهور اقتصادی، فرصت‌های جدیدی را برای آسیا و جهان پدید آورده است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما دوستان و متحدان زیادی در میان همسایگان و در قاره آسیا داریم و در اولویت‌های سیاست خارجی خود به این دو محور توجه ویژه داریم. با این وجود، همانگونه که از عنوان برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم استنباط می‌شود، نگاه دارای اولویت ما نسبت به همسایگان و آسیا، به معنای نادیده گرفتن بقیه نقاط جهان نیست و توجه به کشورهای عربی و اسلامی، کشورهای آفریقایی، کشورهای آمریکای لاتین و اروپا و غرب، بخشی از سیاست خارجی فعال و پویای ما را تشکیل می‌دهد.

وزیر امور خارجه، پاندمی کرونا را از اولویت‌های موضوعی دولت آقای رئیسی عنوان کرد و افزود: در کنار توجه به تولید حداکثری واکسن داخلی، ما در وزارت امور خارجه با همکاری سفرای محترم خارجی موفق به تأمین مقادیر زیادی واکسن کرونا شدیم. همچنین با توجه به شرایط خاص و نگران‌کننده افغانستان، حتی از توجه به بیش از ۴ میلیون پناهنده این کشور نیز غافل نشدیم و برنامه واکسیناسیون این میهمانان افعانستانی در ایران را دنبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود مواضع کشورمان در خصوص مذاکرات هسته‌ای را تبیین کرد و اظهار کرد: دولت سیزدهم مذاکره را یک ابزار مؤثر دیپلماسی می‌داند و ما به هیچ‌وجه از مذاکره فاصله نخواهیم گرفت. همانطور که در دیدار با آقای «اریکه مورا» تأکید کردم، ما مذاکره را با نگاه مثبت و فرصت به دیپلماسی باور داریم، اما معتقدیم مذاکره برای مذاکره نفعی برای ملت ایران و هیچ یک از طرف‌ها نخواهد داشت.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آمریکایی‌ها صدمه اصلی را به برجام وارد کردند و نه تنها متهم، بلکه مجرم اصلی در نقض برجام هستند.

وزیر امور خارجه ضمن تأکید بر این نکته که ایران از هر مذاکره‌ای که تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت بزرگ ایران باشد استقبال می‌کند، افزود: ما به مذاکره حکیمانه، متین و تأمین‌کننده حقوق ملت قائل هستیم و فعالانه در این زمینه عمل می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما مذاکرات بدون نتیجه و با اتلاف وقت را برای ملت ایران مفید نمی‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به تحولات جاری در افغانستان پرداخت و ضمن اشاره به ارتباط با همه طرف‌ها در این کشور، بر تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید کرد.

امیرعبداللهیان ضمن ابراز نگرانی از تحولات این کشور و نیز رشد تروریسم و قاچاق موادمخدر تصریح کرد: ارسال کمک‌های بشر دوستانه از اولویت‌های مورد توجه ما بوده و علی‌رغم شرایط سخت موجود، تلاش کرده‌ایم گذرگاه‌های مرزی ما برای ارسال کمک‌ها و مبادلات تجاری باز بماند.

وی با اشاره به وجود سوء‌تفاهم‌هایی در روابط دوجانبه با معدودی کشورها که مانع از تحرک روان و روابط مطلوب دیپلماتیک شده، بر توجه به منطق گفت‌وگو تأکید کرد و گفت: ما گفت‌وگو با کشورهای منطقه را یک اصل می‌دانیم و گفت‌وگوهای درون‌منطقه‌ای را راهکاری جدی برای خروج از وضعیت موجود منطقه قلمداد می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با ذکر این نکته که اولین سفر خارجی ایشان در مقام وزیر، شرکت در نشست بغداد بود، اظهار کرد: ما ضمن اینکه مداخلات خارجی و امنیتی‌سازی مسائل منطقه‌ای را مضر می‌دانیم، از هر فرمتی که مشوق گفت‌وگوهای درون‌منطقه‌ای باشد و خروجی آن به نفع صلح و ثبات و پیشرفت منطقه باشد حمایت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان در ادامه به موضوع روابط با اروپا پرداخت و ضمن تأکید بر فرصت‌های اروپا و غرب در سیاست خارجی متوازن دولت جدید ابراز داشت: اروپا فقط تروئیکا نیست.

وزیر امورخارجه همچنین تصریح کرد: تروئیکای اروپا باید از بی‌عملی در اجرای برجام فاصله بگیرد.

وی با اشاره اشاره به نقش ایالات متحده در عدم رفع تحریم‌ها و ممانعت از منافع برجام برای ملت ایران، بخشی از مسئولیت را نیز متوجه تروئیکای اروپا دانست.

امیرعبداللهیان افزود: این موضوع به رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه فرانسه در سفر اخیر من به عراق، و همچنین به سایر همتایان من در تروئیکای اروپا منتقل شده است.

وی تأکید کرد: تروئیکای اروپا فرصت بازنگری و تغییر رویه برای نشان دادن عزم جدی خود در تعامل با ایران را دارد. در عین حال به سایر کشورهای اروپایی نیز خوشامد می‌گوئیم و آمادگی داریم در قالب سیاست خارجی متوازن، روابطی فعال و پویا را با آنها پیگری کنیم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان ساخت: همه قاره‌ها و بخش‌های جهان در این روابط مورد توجه ما خواهند بود.

وزیر امور خارجه در ادامه به موضوع فلسطین پرداخت و گفت: ما همچنان رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را نامشروع، و عامل ناامنی منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران طرح روشنی را مبنی بر برگزاری رفراندوم سراسری میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین، اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان، و تشکیل یک دولت سراسری در فلسطین مبتنی بر رأی و نظر مستقیم تمامی مردمی که ریشه در این کشور دارند، ارائه کرده است.

امیرعبداللهیان در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع سفرای خارجی، بر آمادگی وزارت امور خارجه برای پیگیری و فعال‌سازی بیشتر مناسبت دوجانبه و در صورت لزوم هماهنگی با سایر وزارتخانه‌ها و شخص ریاست‌جمهوری تأکید کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: رئیسی برای روابط خارجی و حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی اهمیت ویژه‌ای قائلند و از هر ابتکاری که به توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با تک‌تک کشورهای جهان کمک کند، استقبال می‌کنند.

پیش از این نیز، سعید خطیب‌زاده سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه ضمن خوشامدگویی به سفرا و رؤسای دفاتر سازمان‌های بین‌المللی دیپلماتیک مستقر در ایران، اظهار کرد: جلسه امروز که اولین نشست عمومی وزیر امورخارجه با هیئت‌های دیپلماتیک است، مقارن با تحولات خاص منطقه‌ای و بین‌المللی شده و لذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین صلاح الزواوی، سفیر فلسطین و شیخ‌السفرای خارجی در ایران، به نمایندگی از سفرای حاضر، طی سخنانی ضمن ادای احترام به مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری، و با تشکر از تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک محمدجواد ظریف، به امیرعبداللهیان در مقام وزیر امور خارجه تبریک گفت و بر انتخاب شایسته ایشان بر مبنای ارشادات مقام معظم رهبری برای این وظیفه دشوار تأکید کرد.

وی وزیر امور خارجه را فردی متواضع و توانمند در جذب دوستان برای خود و ملت ایران معرفی کرد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)