میرنیوز

بی‌عدالتیِ نهاد مدرسه خصوصی و تضعیف مدارس دولتی؛ «تجزیه جامعه و رانت‌جویی»

 بی‌عدالتیِ نهاد مدرسه خصوصی و تضعیف مدارس دولتی؛ «تجزیه جامعه و رانت‌جویی» 2021-08-29T14:58:12+04:30

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، محمد صادق تراب زاده پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) در یادداشتی اختصاصی در تسنیم،  از سه زاویه فنی و زاویه سیاسی، به بررسی تعارض مدارس خصوصی با عدالت می‌پردازد. 

 

متن یادداشت به شرح زیر است: 

«مردم آزادند که هر جور می‌خواهند درآمد خود را هزینه کنند. مردم، حق انتخاب دارند تا آموزش با کیفیت‌تری را انتخاب کنند. خمس و مالیاتش را داده و از محل حلال هم کسب درآمد کرده است. حالا می‌خواهد برای یک آموزش مطلوب و متفاوت، فرزندش را به مدارس غیردولتی ببرد. معتقد است که با این کار، حتی کمک کرده تا منابع دولتی به افراد دیگر برسد و پوشش تحصیلی بیشتری ایجاد شود. اساسا چه اشکالی دارد که مردم برای آموزش هزینه کنند؟ کمک به آموزش و پرورش نیز محسوب می‌شود. در این شرایط کمبود بودجه، مشارکت مردمی به مدد آموزش و پرورش می‌آید. مدرسه ما، با شهریه‌ای که از پولدارها می‌گیرد، برخی فقرا را هم ثبت‌نام می‌کند، خیریه هم در محل دارد و در مناطق محروم، مدارس خیریه‌ای راه‌اندازی می‌کند. اردوی جهادی هم می‌رویم و بازارچه خیریه دایر می‌کنیم تا بچه‌ها از فرهنگ بچه پولداری دور شوند».

این‌ها ادعاهایی است که مدافعین مدارس غیردولتی در توجیه ضرورت این مدارس بیان می‌کنند. برخی از این ادعاها درست و برخی نادرست هستند اما ترکیب ادعاها قطعا غیرقابل پذیرش است.

اهالی توجیه معمولا به جای توجه به نهاد مدرسه خصوصی، با نگاهی فردگرایانه، بحث را از نیاز و تقاضای متنوع والدین و دانش‌آموزان که امری خرد و جزئی است، شروع می‌کنند. در این نگاه فردگرایانه، درک درستی از نهاد و ساختار وجود ندارد و بیشتر به عاملیت والدین و دانش‌آموزان توجه می‌شود. دانش‌آموزان متفاوت هستند و والدین برای استعدادها، علایق، انتخاب‌ها و نیازهای مختلف، تقاضای محیط و فضای آموزشی متفاوتی دارند. البته در مورد انتخاب‌های فردی هم می‌توان اشکال کرد: پدری می‌خواهد در جامعه‌ای که بیش از 30 درصد مردمش زیر خط فقر هستن، برای پسرش لامبورگینی بخرد تا فقط در خیابان دور دور کند. آیا مردم در انتخاب‌های فردی کاملا آزادند؟ خصوصا اینکه این پدر، در جمهوری اسلامی، برای مردم، نمایندگی از دین و حکومت دینی کند! به هر حال باید به این نیاز و تقاضای متفاوت که در اصلِ خود، خاستگاهی درست دارد هم پاسخی درست داد.

قطعا اشکال از مدارس دولتی عادی است که کیفیت و تنوع آموزشی لازم را ایجاد نمی‌کند و والدین به سمت مدارس دولتی خاص یا مدارس خصوصی یا بازار کمک آموزشی می‌روند. این اشکال، باعث شده که حیاط خلوتی به نام مدرسه غیردولتی برای پاسخ به تنوع ساخته شود (موفقیتش به کنار!). مسئله فعلی، عادلانه بودن یا نبودن نهاد مدارس خصوصی در نسبت با آموزش عمومی است؛ نه اینکه یک پدر برای فرزندش چه خدماتی را فراهم می‌کند. مسئله این نیست که پدری برای فرزندش، معلم خصوصی برای چند جلسه استخدام می‌کند. مسئله این است که امر آموزش عمومی، مبدا شکل گیری آینده انسان ها و توزیع کننده منافع است. این مدارس، در قالب یک مکانیسم پولی و بازاری، در حال تفکیک افراد بر اساس قدرت مالی برای برخورداری از سطوح مختلف آموزش است. این سخن یعنی هر چه پول بدهی، آش می‌خوری.

قطعا همه جا، مدارس غیردولتی موفق نبوده‌اند و عموم آن‌ها کیفیت لازم را هم ندارند اما تصوری را ساخته‌اند که جامعه را به هم می‌ریزد. خروجی‌های برجسته برخی مدارس غیردولتی، تصویری از برندگان نظام آموزشی ساخته است که اکنون همه می‌خواهند به آن مقام قهرمانی دست پیدا کنند. راه دستیابی به این مقام نیز رفتن به این مدارس و خرج کردن برای کسب برندگی است. در عین حال، مسیر مدارس دولتی خاص (استعداد درخشان، نمونه دولتی و شاهد) نیز لبه دیگر قیچی برای برنده سازی در نظام آموزشی است.

اما واقعا اشکال مدارس خصوصی از منظر عدالت در چیست؟

مدارس خصوصی ایران که به بهانه واهی مشارکت، حق انتخاب آموزش و ...، در قالب مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی نام‌گذاری شدند، مدارسی هستند که والدین بر اساس قدرت مالی خود و تمایل به آموزشی متفاوت، مشتری این مدارس می‌شوند. در اینجا، آموزش به شرط پول است و دانش‌آموزان، مشتری مدارس هستند. آیا می‌توان مدرسه غیردولتی داشت که خصوصی نباشد؟ بله. متاسفانه کلیشه‌ای از مشارکت، حق انتخاب و عدم تمرکز در ایران شکل گرفته است که صرفا شکل خصوصی‌سازی آموزش را مصداق آن می‌دانند در حالی که مشارکت، حق انتخاب، عدم تمرکز و مردمی‌سازی را در قالب‌های دیگر هم می‌توان ساخت. مالکیت، اداره، تامین مالی، جذب منابع انسانی، جذب دانش‌آموز، نقش‌آفرینی والدین و جامعه محلی، کرسی‌های تصمیم‌گیری و نظارت و اجرا، از جمله مولفه‌هایی هستند که با ترکیب‌های مختلف آن‌ها می‌توان مدارس غیردولتی (نه خصوصی) مختلفی را ساخت.

در این نوشتار، از سه زاویه فنی و یک زاویه سیاسی، علیه عدالت بودن مدارس خصوصی محل بحث قرار می‌گیرد:

در این شرایط هر چقدر هم تلاش کنیم مدارس دولتی بهتر شوند، در چرخه بعدی، به نفع مدارس خصوصی می‌شود چون دائما خوبی‌هایش، به این مدارس مهاجرت می‌کنند. اصطلاحا، مدارس دولتی توسط مدارس خصوصی و البته دولتی خاص (استعداد درخشان، نمونه دولتی و شاهد) در حال «خورده شدن» هستند. آن‌ها، گوشت مدارس دولتی را می‌خورند و پوستش را می‌گذارند. پس سیاست تقویت مدارس دولتی عادی، سیاستی شکست خورده است.

نتیجه آن است که بخشی از مدارس غیردولتی، کیفیت بهتری را با پول بیشتر تامین می‌کنند و خروجی‌های این مدارس فاصله بیشتری با خروجی مدارس دولتی عادی دارند. در ادامه هم این افراد، از موقعیت‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بهتری بهره‌مند می‌شوند؛ این امر یعنی شکاف ساختاری در جامعه! به طور مثال 70 درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس دولتی خاص، 20 درصد از غیردولتی و 10 درصد از دولتی عادی بودند در حالی که جمعیت دانش‌آموزان این مدارس به ترتیب حدود 5درصد، 15 درصد و 80 درصد هستند. این اختلاف نظام‌مند، دسترسی به آینده‌های متفاوت را نیز به دنبال دارد؛ تخریب عدالت اجتماعی و افزایش فاصله طبقاتی. پس اگر در جامعه‌ای، چنین آثار مخربی را شاهد باشیم، مدارس خصوصی، ضد عدالت هستند.

اتفاق دیگری هم در کنار پولی بودنِ دسترسی به آموزش عمومی می‌افتد: مدارس غیردولتی در رقابت با خود، دائما باید کیفیت را بالا ببرند و مسیری که انتخاب می‌کنند، دریافت شهریه بالاتر است. در این میان، طبیعی است تا زمانی که مشتری هست، امکان دریافت شهریه هم وجود دارد. وقتی پولدارترها، برخی مدارس را انتخاب می‌کنند، سایر مدارس غیردولتی با مشتریان ضعیف‌تری مواجهند که لاجرم باید شهریه را بکاهند و این یعنی کاهش کیفیت پس سایر مدارس غیردولتی چاره‌ای جز ورشکستگی یا کاهش شهریه و کیفیت تا آستانه تحمل مشتریانشان ندارند؛ پس نوعی تعارض دورنی نیز در این سازوکار وجود دارد. شرایط اقتصادی دهه 90 نیز این امر را تشدید می کند. یکی از ساده‌ترین شگردهای مدارس برای ادامه حیات، کاهش شدید حقوق و دستمزد و هزینه‌های رفاهی معلمان و کارکنان است.

آن‌ها گفتمان متفاوتی به نسبت جامعه خود تولید می‌کنند و با واگرایی از جامعه، توازن اجتماعی را مخدوش می‌کنند. آن‌ها تفکر هرچه می‌خواهیم با پول می‌خریم را در سایر عرصه‌های اجتماعی هم ترویج می‌کنند و تهاجم فرهنگی می‌شوند. آن ها این تفکر را در همه جامعه ترویج می کنند که باید کلاه خود را چسبید که باد نبرد؛ باید فردگرا بود و منافع خود را مدنظر داشت. به همین دلیل هم هست که تا زمانی که نهاد مدرسه خصوصی هست، تقویت مدارس دولتی هم کارایی ندارد چون فرهنگ فردگرایی و به تبع خودخواهی باعث می‌شود که دائما گروهی از مثلا دانش‌آموزان برتر مدارس دولتی عادی، برای بهتر شدن به مدارس خصوصی مهاجرت کنند. گرچه برخی مدارس غیردولتی به این نکته توجه دارند و برنامه‌هایی برای کاهش آثار فردگرایی و ... دارند اما به خاطر ذات غیرعمومی این مدارس، از پیامدهای فرهنگی نامطلوبشان گریزی نیست. مدارس خصوصی، جامعه را به افراد، تجزیه می‌کنند.

میشل مری در کتاب عدالت آموزشی (2020) در نقد مدارس خصوصی، به بحثی با عنوان «عمومی بودن» می‌پردازد. مدارس عمومی که اکنون به عنوان مدارس دولتی شناخته می‌شوند، مدارسی هستند که دارای «فضای عمومی» هستند اما چون معمولا دولت‌ها متولی تامین چنین مدارسی بودند و بخشی خصوصی از ساخت این فضا ناتوان است، به مدارس عمومی، مدارس دولتی گفتند و دعوای عمومیت، به دعوای دولتی-خصوصی تبدیل شد.

مدرسه عمومی یعنی مدرسه‌ای که ترکیب، فضا، اتمسفر و سازوکارهایش، بازتاب دهنده همان جامعه بیرونی با همه تکثرها و تنوع‌هایش است. رسالت مدرسه عمومی نیز تربیت انسان‌هایی در تراز مسئولیت‌پذیری برای زندگی و ساخت همان جامعه بیرونی است. اگر مدرسه، با خصوصی شدن به بخش‌بندی دانش‌آموزان و خاص‌سازی بپردازد، عملا مدرسه عمومی نیست؛ زیرا جامعه را درون خود بازتولید نمی‌کند بلکه خاص‌گرایی و فرهنگ فردگرایی را بازتولید می‌کند.

آن‌قدر پیش می‌رویم که وزیر هم از این گروه انتخاب می‌شود. مدرسه‌داران در شورای نظارت بر مدارس غیردولتی جای می‌گیرند که خود بر خود نظارت واهی کنند. الگوی شهریه مدارس غیردولتی را مبتنی بر «هزینه تمام شده» تعریف می‌کنند تا صرف کند این مدارس را در بالاشهر یا با شهریه بالا هم داشته باشیم. آن‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور خواهند یافت و در شورای عالی آموزش و پرورش، از مداخله جدی پرهیز می‌دارند چون در آنجا هم هستند. بخشنامه صندلی‌های خالی را برای ورشکسته نشدن این مدارس تصویب می‌کنند تا باز هم دانش‌آموز از مدارس دولتی به غیردولتی برود. اشرافیت مذهبی هم دائما از مجاری قدرت، در حال توجیه تئوریک یا عاطفی این سلطه و انحصار است.

در این نوشتار، پیرامون خط‌مشی مدارس خصوصی صحبت شد و نفی زحمات این مدارس، مدارسی که به دنبال تولید و تکثیر الگوهای تربیتی بدیع هستند و خصوصا معلمانی که حتی مورد ظلم نهاد مدارس خصوصی واقع می‌شوند، نخواهد بود. در پایان و از باب تذکر، چند گزاره را در باب مدارس غیردولتی باید به یاد داشته باشیم:

مدارس دولتی عادی به جهت غیرمنعطف و غیرمتنوع بودنشان، مدارس خصوصی و دولتی خاص به جهت غیرعمومی بودنشان و نیز به جهت تضعیف مدارس دولتی عادی، ضد عدالت عمل می‌کنند؛ پس در دعوای مدارس متنوع، دنبال یک مقصر نباشیم. ترکیبِ تفکیک انواع مدارس، مسیر غلطی است. تنوع مدارس فعلی، صرفا به تجزیه جامعه و تکه‌تکه شدنش منجر می‌شود. باید تنوع آموزش را درون مدارس دولتی عادی و به شکلی که انسجام اجتماعی را تخریب نکند، ایجاد کنیم.

لازمه این کار، انعطاف ساختار حکمرانی مدرسه دولتی عادی در ایران است که ظرفیت تنوع را در محتوا و فرایند آموزشی را داشته باشد. آنگاه است که هم حق انتخاب اولیاء محفوظ است، هم تفاوت مدارس محفوظ است، هم مشارکت و مردمی‌سازی را می‌توان شاهد بود، هم سودمحوری را حذف می‌کنیم و هم تربیت اجتماعی را شاهد هستیم. کلیشه دولتی-غیردولتی فعلی را باید شکست.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

الحاق خودروهای ارتباط تاکتیکی خاتم ۲۷۰ و ۴۵۰ به سپاه

الحاق خودروهای ارتباط تاکتیکی خاتم ۲۷۰ و ۴۵۰ به سپاه
2025-02-16T22:29:38+03:30
نتایج ماه‌ها پژوهش و تلاش عملیاتی متخصصان صنایع مخابرات وزارت دفاع و سپاه با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی و به یگان‌های مردم‌پایه سپاه الحاق شد.

بررسی آخرین تحولات امنیتی کشور در کمیسیون امنیت ملی مجلس

بررسی آخرین تحولات امنیتی کشور در کمیسیون امنیت ملی مجلس
2025-02-16T20:42:59+03:30
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، جزئیات جلسه امروز این کمیسیون با مسئولان جامعه اطلاعاتی کشور اعم از مسئولان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه را تشریح کرد.

«سیدکاظم دلخوش» به عنوان معاون امور تقنینی منصوب شد

«سیدکاظم دلخوش» به عنوان معاون امور تقنینی منصوب شد
2025-02-16T20:42:59+03:30
سید کاظم دلخوش اباتری با حکم شهرام دبیری به عنوان معاون امور تقنینی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری منصوب شد.

سردار سلیمانی: برای ایران قوی باید اقتصاد را مقاوم کرد

سردار سلیمانی: برای ایران قوی باید اقتصاد را مقاوم کرد
2025-02-16T20:42:58+03:30
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آئین بهره‌برداری همزمان از ۵۷ طرح مردمی بنیاد تعاون در مناطق مختلف کشور گفت: برای تحقق ایران قوی باید اقتصاد بسیار مقاوم داشته ب...

واکنش بقایی به ادعاهای بی‌اساس گروه ۷ علیه ایران

واکنش بقایی به ادعاهای بی‌اساس گروه ۷ علیه ایران
2025-02-16T20:03:00+03:30
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد کامل ادعاهای اخیر وزرای خارجه گروه هفت علیه جمهوری اسلامی ایران، اتهام‌های مطرح‌شده علیه کشورمان را بی‌اساس و غیرمسئولانه توصیف...

پزشکیان: اگر بخواهیم رشد کنیم باید در صلح و آرامش باشیم

پزشکیان: اگر بخواهیم رشد کنیم باید در صلح و آرامش باشیم
2025-02-16T20:02:59+03:30
رئیس‌جمهور در همایش هفته فرهنگی تبریز در تهران گفت: ما به دنبال صلح و آرامش هستیم و می‌فهمیم که اگر ‌می‌خواهیم رشد کنیم باید در صلح و آرامش باشیم.

آخرین تحولات امنیتی کشور بررسی شد

آخرین تحولات امنیتی کشور بررسی شد
2025-02-16T19:52:18+03:30
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، جزئیات جلسه امروز این کمیسیون با مسئولان جامعه اطلاعاتی کشور اعم از مسئولان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه را تشریح کرد.

نقش عناصر گروهک‌های ضدانقلاب در ارتباط با قتل دانشجوی دانشگاه تهران

نقش عناصر گروهک‌های ضدانقلاب در ارتباط با قتل دانشجوی دانشگاه تهران
2025-02-16T19:11:13+03:30
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در زمان قتل دانشجوی دانشگاه تهران، هیچ نیروی نظامی و امنیتی کشور در آنجا حضور نداشت و عناصر گروهک‌های ضدانقلاب در این ارتبا...

بررسی جزئیات قتل دانشجوی دانشگاه تهران در کمیسیون آموزش مجلس

بررسی جزئیات قتل دانشجوی دانشگاه تهران در کمیسیون آموزش مجلس
2025-02-16T19:11:12+03:30
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون درباره بررسی موضوع قتل دانشجوی دانشگاه تهران را تشریح کرد.

خط حزب‌الله ۴۸۴؛ معجزه مردم در خیابان ایران

خط حزب‌الله ۴۸۴؛ معجزه مردم در خیابان ایران
2025-02-16T18:56:26+03:30
چهارصد و هشتاد و چهارمین شماره‌ هفته‌نامه‌ «خط حزب‌الله» منتشر شد.

تشریح جزئیات نشست کمیسیون آموزش مجلس با موضوع قتل دانشجوی دانشگاه تهران

تشریح جزئیات نشست کمیسیون آموزش مجلس با موضوع قتل دانشجوی دانشگاه تهران
2025-02-16T18:56:26+03:30
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون درباره بررسی موضوع قتل دانشجوی دانشگاه تهران را تشریح کرد.

تأکید پزشکیان بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از تصادفات جاده‌ای در آستانه نوروز

تأکید پزشکیان بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از تصادفات جاده‌ای در آستانه نوروز
2025-02-16T18:43:04+03:30
رئیس‌جمهور بر ایجاد سیستم تشویق و تنبیه مناسب در زمینه رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی تأکید کرد و گفت: لازم است پویشی برای تشویق رانندگانی که درست رانندگی م...

اسلامی: فناوری هسته‌ای بر سایر علوم و فنون تأثیرگذار است

اسلامی: فناوری هسته‌ای بر سایر علوم و فنون تأثیرگذار است
2025-02-16T18:16:36+03:30
رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست ائمه جمعه استان تهران گفت: فناوری هسته‌ای به عنوان یک فناوری پیش‌برنده و در مرز دانش، بر سایر علوم و فنون تأثیرگذار است.

ضرورت تقویت ارتباط بخش‌های خصوصی تجاری ایران و سریلانکا

ضرورت تقویت ارتباط بخش‌های خصوصی تجاری ایران و سریلانکا
2025-02-16T18:16:35+03:30
وزیر خارجه در دیدار با همتای سریلانکایی خود با اشاره به سطح خوب روابط و همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف، بر ضرورت فعال‌سازی و تقویت ارتباط بین اتاق‌های بازرگانی ...

پزشکیان لایحه سازمان ملی مهاجرت را به مجلس ارسال کرد

پزشکیان لایحه سازمان ملی مهاجرت را به مجلس ارسال کرد
2025-02-16T18:03:00+03:30
رئیس‌جمهور لایحه ساختار، وظایف و اختیارات سازمان ملی مهاجرت را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

دولت مصوبه کالابرگ الکترونیکی را ابلاغ کرد

دولت مصوبه کالابرگ الکترونیکی را ابلاغ کرد
2025-02-16T18:02:59+03:30
معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه حمایت معیشتی از هفت دهک پایین درآمدی (۶۰ میلیون نفر) از طریق کالابرگ الکترونیکی را ابلاغ کرد.

فناوری هسته‌ای بر سایر علوم و فنون تأثیرگذار است

فناوری هسته‌ای بر سایر علوم و فنون تأثیرگذار است
2025-02-16T18:02:59+03:30
رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست ائمه جمعه استان تهران گفت: فناوری هسته‌ای به عنوان یک فناوری پیش‌برنده و در مرز دانش، بر سایر علوم و فنون تأثیرگذار است.

سومین همایش اقتصادی خزر در تهران برگزار می‌شود

سومین همایش اقتصادی خزر در تهران برگزار می‌شود
2025-02-16T17:36:24+03:30
با حضور نخست وزیران و مقامات کشورهای ساحلی دریای خزر سومین همایش اقتصادی خزر در تهران برگزار می‌شود.

اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح نظام قانون‌گذاری مجلس مشخص شدند

اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون مشترک طرح نظام قانون‌گذاری مجلس مشخص شدند
2025-02-16T17:23:01+03:30
عصر امروز، اعضای هیئت رئیسه کمیسیون مشترک طرح نظام قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

تقدیر عراقچی از کشورهای عربی به خاطر مخالفت با طرح کوچاندن اجباری مردم غزه

تقدیر عراقچی از کشورهای عربی به خاطر مخالفت با طرح کوچاندن اجباری مردم غزه
2025-02-16T16:43:01+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان از مواضع کشورهای عربی به خصوص در حوزه خلیج فارس در محکومیت و مخالفت با طرح آمریکایی-صهیونیستی کوچاندن اجباری مردم غزه و آواره نمودن آ...

تاکید عراقچی بر گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه در دیدار با وزیر خارجه هند

تاکید عراقچی بر گسترش روابط ایران با کشورهای منطقه در دیدار با وزیر خارجه هند
2025-02-16T16:30:10+03:30
وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه هشتمین کنفرانس اقیانوس هند – مسقط با وزیر امورخارجه هندی دیدار و گفتگو کرد.

سردار سلیمانی: برای ایران قوی باید اقتصاد بسیار مقاوم داشته باشیم

سردار سلیمانی: برای ایران قوی باید اقتصاد بسیار مقاوم داشته باشیم
2025-02-16T16:03:06+03:30
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آئین بهره‌برداری همزمان از ۵۷ طرح مردمی بنیاد تعاون در مناطق مختلف کشور گفت: برای تحقق ایران قوی باید اقتصاد بسیار مقاوم داشته ب...

الگوی سوم زن مسلمان، پاسخ جهانی به عدالت اجتماعی و خانواده

الگوی سوم زن مسلمان، پاسخ جهانی به عدالت اجتماعی و خانواده
2025-02-16T15:49:38+03:30
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها الگوی سوم زن مسلمان را الگویی با اصالت دانست که می‌تواند مبنای گفتگوی انتقادی با غرب باشد.

سردار سلامی: برای ایران قوی باید اقتصاد بسیار مقاوم داشته باشیم

سردار سلامی: برای ایران قوی باید اقتصاد بسیار مقاوم داشته باشیم
2025-02-16T15:49:38+03:30
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آئین بهره‌برداری همزمان از ۵۷ طرح مردمی بنیاد تعاون در مناطق مختلف کشور گفت: برای تحقق ایران قوی باید اقتصاد بسیار مقاوم داشته ب...

افتتاح نمایشگاه شکوه سرافرازی توسط رئیس مجلس

افتتاح نمایشگاه شکوه سرافرازی توسط رئیس مجلس
2025-02-16T15:10:02+03:30
نمایشگاه شکوه سرافرازی، مرتبط با محصولات و دستاوردهای شهرستان‌های جهرم و خفر با حضور رئیس مجلس افتتاح شد.

خوش سیما: انقلاب اسلامی با تحریم و تهدید، تضعیف نمی‌شود 

خوش سیما: انقلاب اسلامی با تحریم و تهدید، تضعیف نمی‌شود 
2025-02-16T14:16:20+03:30
نماینده مردم گرمی در مجلس گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اعتقادی است و با تحریم، تهدید، زور و فشار حداکثری در همه حوزه‌ها تضعیف نمی‌شود.

چرا شرکتی که متهم است باید صاحب ایران‌خودرو شود؟

چرا شرکتی که متهم است باید صاحب ایران‌خودرو شود؟
2025-02-16T13:49:42+03:30
نماینده مردم کرمان در مجلس گفت: آنچه در جریان ایران‌خودرو اتفاق افتاد، جای سوال دارد و چرا شرکتی که متهم است، باید صاحب ایران‌خودرو شود.

راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد مردم همراه نظام هستند

راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد مردم همراه نظام هستند
2025-02-16T13:49:41+03:30
نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: باید مسئولان‌ به فکر مردم باشند. راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد مردم همراه نظام هستند و باید قدر مردم را بدانیم.

یکی از اهداف فراکسیون کارآفرینی مجلس کمک به تولید داخلی است

یکی از اهداف فراکسیون کارآفرینی مجلس کمک به تولید داخلی است
2025-02-16T13:36:19+03:30
رئیس فراکسیون کارآفرینی، رفع موانع تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی، اهداف تشکیل این فراکسیون در مجلس را تشریح کرد.

عده‌ای با راه‌اندازی بازار سیاه دارو با جان مردم بازی می‌کنند

عده‌ای با راه‌اندازی بازار سیاه دارو با جان مردم بازی می‌کنند
2025-02-16T13:36:19+03:30
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس گفت: عده‌ای با راه‌اندازی بازار سیاه دارو با جان مردم بازی می‌کنند که دستگاه‌های نظارتی باید دست دلالان را کوتاه کنند.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)