میرنیوز

اعلام تاریخ جدید مذاکرات وین پس از تغییر و تحولات/توافق اولیه برای حضورایرانیان در مراسم اربعین

اعلام تاریخ جدید مذاکرات وین پس از تغییر و تحولات/توافق اولیه برای حضورایرانیان در مراسم اربعین 2021-08-23T13:33:10+04:30

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر وزیر خارجه پاکستان به تعدادی از کشورهای منطقه از جمله ایران طی روزهای آتی اعلام کرد: این سفر به درخواست وزیر خارجه پاکستان در روز پنج شنبه انجام خواهد شد. ایشان طبق آنچه که اعلام شده به برخی از کشورهای منطقه سفر خواهند کرد و در روز پنج شنبه نیز در سفر به تهران با همتای ایرانی خود و تعدادی دیگر از مقامات کشورمان رایزنی و گفت وگو خواهند داشت.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی این سفر حتما مسائل دوجانبه و به ویژه مسئله افغانستان خواهد بود، تصریح کرد: ایران به عنوان رکن رکین توسعه و امنیت در منطقه و به عنوان کشوری که تمام تلاش خود را کرده که گفت‌وگوهای بین الافغانی را در افغانستان تسهیل کند طبیعی است که رایزنی‌هایی در سطوح مختلف با کشورهای مختلف از جمله همسایه در این زمینه داشته باشد و در سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران نیز یکی از مسائل مهم مورد رایزنی و گفت‌وگو تحولات افغانستان خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران و اینکه برخی این تحلیل را ارائه کرده اند که این سفر در راستای انجام میانجی گری ژاپن بین ایران و برخی از دیگر کشورها از جمله آمریکا صورت گرفته است، تأکید کرد: این سفر در پاسخ به سفر چندی پیش آقای ظریف به ژاپن انجام شده است. بحث میانجی گری مطرح نبوده و در این سفر انجام نشده است. این سفر در چارچوب روابط دوجانبه ایران و ژاپن صورت گرفته و در آن مسائل دوجانبه و چندجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه های ترکیه اعلام کرده اند که بین تهران و آنکارا گفت وگوهایی در مورد بحث مهاجران افغانستانی و حرکت آن ها به سمت ترکیه صورت گرفته است و آیا چنین گفت وگوهایی انجام شده است، گفت: خیر.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اجلاس بغداد و اینکه آیا ایران در این اجلاس شرکت خواهد کرد، تصریح کرد: اجلاس همسایگان در بغداد ابتکار جدیدی نیست و این موضوعی است که مدت ها برادران ما در بغداد اجرای آن را پیگیری می کردند. ما حتما در سطح و کیفیتی که تصمیم می گیریم شرکت خواهیم کرد. ما منتظر دریافت جزئیات بیشتر در مورد این اجلاس از بغداد هستیم. باید دید جزئیات چگونه است و متناسب با جزئیاتی که دریافت می کنیم در این اجلاس شرکت و حضور خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران در نشست بغداد شرکت خواهد کرد، تصریح کرد: همان طور که گفتم اینکه تصمیم گیری در مورد اینکه در چه سطحی شرکت کنیم منوط به جزئیات بیشتری است که دریافت کنیم و بعد از اینکه جزئیات بیشتر را دریافت کردیم در این مورد تصمیم گیری خواهیم کرد. باید ببینیم که دستور کار این اجلاس دقیقا چیست و چه هیأت هایی حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اجلاس بغداد وقتی پربارتر خواهد بود که به شمول تمام کشورهای منطقه باشد، گفت: در مورد تصمیم گیری در سطحی که در اجلاس بغداد شرکت می کنیم باید منتظر دریافت جزئیات بیشتر باشیم.

خطیب زاده همچنین تأکید کرد: ما نقش منطقه عراق را نقش برجسته ای می دانیم و تلاش داریم که این نقش ایفا شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که روز گذشته ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ آقای ظریف در یک پیام ویدئویی خداحافظی کردند و اینکه برنامه ایشان برای آینده چیست، تصریح کرد: آقای ظریف عضو هیأت علمی دانشگاه هستند و طبیعی است که بعد از اتمام مسئولیت شان در دولت به وظایف خود در دانشگاه برگردند و انشاءالله به عنوان یک استاد به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور پیدا خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری که آیا ایران با احمد مسعود در دریای پنج شیر ارتباط و گفت وگویی داشته گفت: همان طور که پیش از این گفتم باز هم تکرار می کنم که ما با همه طرف ها و گروه ها در افغانستان در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: افغانستان خسته از اشغالگری، جنگ، خونریزی، افراط گری و برادرکشی است و ما تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که افغانستانی آرام تر و با صلح و ثبات بیشتری ساخته شود و حتما و حتما گفت و گو و راه حل سیاسی راه حل پایدارتری در ارتباط با موضوع افغانستان است و تاریخ افغانستان نیز نشان داده است که تنها مسیر صلح، انجام گفت وگو بین گروه های مختلف افغانستانی است.

خطیب زاده با بیان اینکه آنچه که ما در ایران در ارتباط با موضوع افغانستان موضع گیری می کنیم براساس واقعیت هاست نه براساس برخی زد و بندهایی که برخی پشت درهای بسته انجام می‌دهند، افزود: افغانستان تنها در مسیری به صلح و ثبات می رسد که دولتی فراگیر با رعایت حقوق تمامی مردم افغانستان و با در نظر گرفتن ترکیب قومیتی آن و خواسته مردم افغانستان شکل بگیرد و همان طور که پیش از این نیز گفته ایم طالبان بخشی از آینده افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین پیگیری ها جهت شرکت شهروندان ایرانی در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی و اینکه آیا ایران تصمیمی گرفته است، اظهار کرد: در سفری که من به عراق داشتم با وزیر موقوفات و فرهنگ عراق گفت وگوهایی در مورد اربعین داشتیم. سفیر ما در عراق نیز با مقامات عراقی در این زمینه ملاقات هایی در این ارتباط داشته و این قضیه پیگیری شده است. برخی از توافقات به صورت اولیه انجام شده است. البته باید توجه داشت شرایط اپیدمی کرونا جدی است و باید دید آیا امکان دارد که به صورت محدود هم که شده تعدادی از عاشقان اهل بیت در این راهپیمایی حضور داشته باشند یا خیر. تمام تلاش وزارت خارجه در این راستا بوده است که با رعایت سلامت مردم و توجه به شرایط کرونا اگر امکان دارد این اتفاق بیفتد و موضوعی است که باید در جریان تعامل بین بخش های مختلف از جمله مسئولان سلامت در مورد آن تصمیم گیری شود و دید که آیا در چارچوب پروتکل ها این موضوع قابل انجام است یا نه و تمام تلاش ما و دیگر مسئولان این بوده که در این زمینه کمک کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد صحبت های روز گذشته آقای امیرعبداللهیان در ارتباط با موضوع برجام و اینکه ایران اجازه نخواهد داد مذاکرات وین فرسایشی شود، اظهار کرد: اینکه در مورد زمان برگزاری دور جدید مذاکرات در وین تصمیم گیری شود این یک امر طبیعی است و انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: زمان به نفع برجام نیست به دلیل نقض کامل برجام توسط آمریکایی ها و عدم پایبندی کامل طرف های اروپایی و طرف های برجام به تعهدات خود در رفع تحریم ها.

خطیب زاده با بیان اینکه در این چارچوب زمان به نفع برجام نیست، تصریح کرد: اقدامات جبرانی ایران در چارچوب برجام صورت گرفته و باید طرف های مقابل بدانند که انتظار ما تا ابد نخواهد بود و در این مدت از مقامات جدید آمریکا چیزی جز حرف ندیده ایم و آن ها متأسفانه مسیر شکست خورده دولت قبلی آمریکا را ادامه داده اند.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: مذاکرات احیای برجام نباید فرسایشی شود. ما از همان اول نیز بر این موضوع تأکید کرده ایم و باید در چارچوب زمان‌بندی و معیار مشخصی به پیش رود و اگر طرف‌های مقابل واقع‌نگرانه در پای میز مذاکرات حضور پیدا کنند قطعا مذاکرات فرسایشی نخواهد بود و ما اجازه نخواهیم داد که این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در ارتباط با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد میزان غنی سازی ایران اظهار کرد: آنچه که ایران انجام داده تمامی در چارچوب مقررات و پایبندی به پادمان و NPT بوده است و این ها با اعلام قبلی به آژانس انجام شده است. تمام فعالیت ها زیر نظر آژانس بوده است و هیچ فعالیت غیراعلام نشده ای وجود ندارد. تمام فعالیت های ما با اهداف صلح آمیز صورت گرفته و همان طور که گفتم آژانس در جریان آن بوده است.

خطیب زاده با بیان اینکه این گونه بیانیه های سیاسی رافع مسئولیت سه کشور اروپایی در نقض برجام نیست، تأکید کرد: این بیانیه ها سازنده نیست، این بیانیه ها غیرحقوقی و سیاسی هستند.این سه کشور باید پاسخ دهند که بعد از خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری دولت واشنگتن علیه مردم ایران و تروریسم اقتصادی که علیه مردم ایران در حوزه های مختلف انجام داد کجا بودند. در برابر این اقدامات چه بیانیه ای دادند و چه اقدامی کردند. طرف های اروپایی در بی عملی مثال بارزی هستند و بهترین مسیری که کشورهای اروپایی می توانند در مسیر احیای برجام طی کنند عمل به تعهدات خودشان در برابر برجام و ایران است.

وی ادامه داد: در این مدتی که دولت جدید آمریکا بر سر کار آمده و گفت وگوهای وین در حال انجام بوده هیچ اقدام مثبتی از سوی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان ذیل برجام انجام نشده است و کشورهای اروپایی به جای تکرار این موهومات به تعهدات خود عمل کنند. ایران حداقل به تعهدات خود ذیل پادمان عمل کرده است و آن ها به هیچ تعهدی به جز اظهارنظرهای سیاسی، غیرسازنده و غیرمسئولانه عمل نکرده اند. ما تلاش داریم که گفت‌وگوهای وین گفت‌وگوهای معناداری باشد. طرف های مقابل به واقعیت ها توجه کنند و براساس این دیدگاه که باید به تعهداتشان عمل کنند به وین بیایند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود در پاسخ به سوالی در مورد به رسمیت شناختن طالبان از سوی ایران و اینکه در چه صورت این اتفاق می افتد، گفت: ما اساسا در حال حاضر در آن مرحله نیستیم. اکنون در مرحله ای هستیم که باید تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد که بازتاب دهنده تمام واقعیت های افغانستان و ترکیب قومی و مردمی افغانستان از اندیشه های مختلف باشد. اگر دولت فراگیر آتی افغانستان بازتاب دهنده این مسائل باشد می تواند این مسیر را تسهیل کند. اینکه ما الان بخواهیم در مورد دولت آینده افغانستان تصمیم بگیریم زود است. آنچه که در حال حاضر برای ما اولویت دارد حفظ جان، مال و ناموس مردم افغانستان و انجام گفت وگوهای فراگیر بین گروه های مختلف افغانستانی و شکل گیری دولتی فراگیر در این کشور است.

خطیب زاده همچنین در این نشست در خصوص آخرین تحولات افغانستان نیز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به صورت نزدیک آخرین رویدادها و تحولات در افغانستان را رصد می کند. با تمامی طرف ها و گروه ها در افغانستان در تماس مستمر و گفت وگو است.

وی با بیان اینکه ما از تمامی طرف ها دعوت می کنیم که از خشونت پرهیز کنند و به سمت ثبات و ایجاد صلح در افغانستان حرکت کنند، گفت: از آن ها دعوت می کنیم از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه ای از افغانستان برای ایجاد تشکیل دولتی فراگیر در راستای خواسته های مردم افغانستان استفاده کنند. از آن ها می خواهیم که از این فرصت برای تشکیل دولتی شفاف، مسئول و پاسخگو که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی، قومیتی و خواسته های مردم افغانستان است استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه تاریخ افغانستان نشان می دهد که بحران در این کشور راهکار نظامی ندارد، ادامه داد: هیچ راهکار نظامی برای حل و فصل مسائل افغانستان وجود ندارد و همه گروه ها در افغانستان ضمن پرهیز از توسل به خشونت از طریق مذاکره و گفت و گو موضوعات در این کشور را حل و فصل کنند. ایران همان طور که پیش از این بارها گفته ایم آماده همکاری با تمام گروه های افغانستانی برای تسهیل این گفت وگوها و حصول این توافق است.

خطیب زاده با بیان اینکه ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و بر حفظ جان و مال و ناموس مردم افغانستان تأکید دارد، گفت: ما از انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان به دولتی فراگیر استقبال می کنیم و امیدواریم شورای هماهنگی تشکیل شده در این کشور بتواند در مسیر تحقق صلح در این کشور همسایه حرکت کند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود در افغانستان موج جدیدی از مهاجران شکل گرفته است، اظهار کرد: این موضوع ضرورت تداوم کمک های بشردوستانه و نقش آفرینی موثر سازمان های بین المللی در مساعدت برای کاهش آلام و مشکلات مردم افغانستان را می طلبد و همکاری و کمک با کشورهایی که با این موضوع مواجه هستند را دوچندان می سازد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات دبیرکل حزب الله لبنان در مورد ارسال سوخت از سوی ایران به لبنان و همچنین خبر منتشر شده مبنی بر اینکه هزینه این سوخت ارسالی توسط تجار شیعه لبنانی پرداخت شده است، تصریح کرد: تجارت عادی در حوزه های مشروعی مثل انرژی یک تصمیم حاکمیتی و یک تصمیم عادی مرسوم است و ما براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستان و مشتریانمان نفت و فراورده های آن را می فروشیم. در این مقطع خاص شاهد رنج طراحی شده علیه مردم لبنان هستیم. مردم لبنان مردم پرغروری هستند که متأسفانه با زد و بندهای سیاسی و طراحی های انجام شده پشت پرده عناصر صهیونیستی دچار مضیقه شده اند. ما به عنوان کشوری که سال ها تحت تحریم های یک جانبه بوده ایم می دانیم که برخی از کشورها دچار اعتیاد به تحریم هستند و از درد و رنج ملت ها برای تحقق اهداف نامشروع سیاسی خود استفاده می کنند و ایران در کنار دیگر کشورها اجازه نمی دهد که نظام سلطه چنین اقداماتی را انجام دهد.

خطیب زاده افزود: آنچه که فروخته و خریداری شده یک موضوع طبیعی است و ما اعلام آمادگی می کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد به غیر از خریداری که توسط تجار لبنانی انجام شده است حاضریم که سوخت به دولت این کشور بفروشیم.

وی همچنین در ادامه این نشست در مورد بحث مهاجران افغانستانی به ایران و نگاه ایران به این موضوع تصریح کرد: ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان چندین میلیون مهاجر افغانستانی بوده است. مردم افغانستان همسایه ما هستند، در حوزه تمدنی ما قرار دارند. پیوستگی عمیقی بین دو ملت وجود دارد و تلاش کرده ایم که شرط همسایگی را همواره به جا آوریم.

وی افزود: در حال حاضر انتظار ما از تمام طرف های افغانستانی این است که جان، مال و ناموس مردم، ابنیه ها و دستاوردهای علمی را حفظ کنند و فضا را برای حضور مردم افغانستان در کشور خودشان فراهم کنند و ما نیز تلاش خواهیم کرد که همه کمک های ما به این سمت برود که مردم افغانستان در محل زندگی خود شرایط آرامی را برای زندگی داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با نوع عملکرد آمریکایی ها در افغانستان اظهار کرد: آنچه که در حوزه افغانستان طی دو دهه گذشته می بینیم یک درس بزرگ برای کسانی است که امنیت خود را به آمریکا گره زده اند و  فکر می کنند که آمریکا امنیت آن ها را تأمین می کند. واشنگن بارها ثابت کرده که حتی منافع متحدینش هیچ اهمیتی برای این کشور ندارد. آمریکا به افغانستان آمد به عنوان یک متجاوز و ورودش به افغانستان مصیبت بود و دیدیم که خروجش هم با چه افتضاحی همراه بود و این یک درس تاریخی برای همه است و  بار دیگر نشان می دهد که به دلایل مختلف آمریکا غیرقابل اعتماد است. آمریکایی ها هر کجا که رفته اند به جای اینکه صلح و امنیت بیاورند ویرانی به همراه آورده اند. متأسفانه این روزها تصاویری از افغانستان منتشر شد که دل هر کسی را به درد آورد. من خودم نتوانستم برخی از این تصاویر را تا انتها ببینم و این تصاویر و اتفاقات شرم تاریخی برای کسانی است که مدعی حقوق بشر هستند و لب از لب باز نمی کنند مگر اینکه بخواهند تجاوزات و جنایات خود را توجیه کنند.

وی با بیان اینکه تحولات افغانستان بار دیگر افول آمریکا در عرصه بین المللی را نشان داد و اینکه این موضوع بیش از پیش تسریع شده است، ادامه داد: توصیه ما به دولت آمریکا این است که به حقوق ملت ها و حقوق بین الملل احترام بگذارد.

خطیب زاده افزود: به رغم میراث شومی که آمریکا در منطقه به جای گذاشته ایران همه تلاش خود را کرده و می کند که منطقه آرام همراه با صلح و آرامش داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد نگاه ایران در خصوص مقاومت شکل گرفته در دره پنج شیر اظهار کرد: ما همه طرف ها در افغانستان را به خویشتن داری، گفت وگو و راه حل سیاسی دعوت می کنیم. هر آنچه که در افغانستان رخ دهد و بخواهد به دولت باثبات بیانجامد باید دولتی باشد که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی، قومیتی و گروه های مختلف افغانستان باشد. دولتی باشد که همه اقوام و گروه های مختلف افغانستانی در آن حضور داشته باشند و این حاصل نمی شود مگر از طریق گفت وگوهای سیاسی و اصیل بین الافغانی.

خطیب زاده در ادامه با بیان اینکه موضع ایران در مورد تحولات افغانستان ثابت بوده و ما همواره تلاش کرده ایم که گفت وگوهای بین الافغانی را تسهیل کنیم، ادامه داد: در این راستا ما به تمامی گروه های افغانستانی دسترسی داریم و تلاش داریم که اختلافات و شکاف ها را کاهش دهیم و گفت وگوها را تسهیل کنیم تا افغانستان به امنیت و آرامش برسد چرا که معتقدیم ثبات در این کشور از طریق جنگ و خونریزی حاصل نمی شود و تجربه تاریخی این را نشان داده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد حمایت ایران از گروه های نخبه در افغانستان که احتمالا در معرض خشونت طالبان قرار خواهند گرفت، گفت: ما همه تلاش داریم که گروه های نخبه در افغانستان در کنار دیگر مردم این کشور از خشونت های احتمالی در امان باشند و هر کجا لازم بوده تمامی مساعی خود را در این زمینه به کار برده است. ایران این کار را بدون سروصدا انجام داده و باز هم انجام می دهد و ما تلاش داریم که خشونت در افغانستان به حداقل ممکن برسد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: رژیم صهیونیستی موجودیتی نامشروع و برآمده از ترور است و جز خشونت، ترور و ناامنی چیزی نمی شناسد. هیچ طرفی در نظام بین الملل نیست که نداند که این رژِیم با چه توطئه ها و طراحی هایی به صورت نامشروع بر سر کار آمده است و با ریختن چه خون هایی ادامه حیات می دهد. این رژیم اکنون در حضیض مشروعیت به سر می برد و این گونه اظهارات نیز فرافکنی است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در مورد نحوه خروج این کشور از افغانستان و بیان برخی از اظهارات خصمانه علیه ایران از جمله ترور شهید سلیمانی اظهار داشت: آنچه که از زبان مفسر فعلی شبکه فاکس نیوز و وزیر امور خارجه سابق و افراطی آمریکا مطرح شده است و البته جای تأسف دارد. در موقعی که ایشان وزیر خارجه بودند در همان زمان جواب های لازم به ایشان داده شد. خود آمریکایی ها می گویند که دولت ترامپ جمع رذایل بوده و این فرد در آن جمع سرشناس بوده و خود وی بارها اعتراف کرده که استاد دزدی، تقلب و همه چیزهایی است که در سرویس اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ساری و جاری است. ایشان نمی داند و یا به ایشان گفته نشده است که برای ما شهادت در راه خدا بالاترین فوز عظیم است. صلح سازترین سردار منطقه به دست اشقیا به شهادت رسیده و ما بارها اعلام کرده ایم که اجازه نمی دهیم کسانی که در این ترور ناجوانمردانه مشارکت کرده اند، به این موضوع مبادرت کرده اند، در ارتباط با آن تصمیم گرفته اند و آن را اجرا کرده اند بدون کیفر بمانند و آنچه که در عین الاسد انجام دادیم پاسخ به تعدی آن ها بود نه پاسخ به ترور سردار سلیمانی.

وی با اشاره به پیگیری های مکرر ایران در بسیاری از نشست ها و گفت وگوها در ارتباط با این ترور ناجوانمردانه و پرونده این موضوع اظهار کرد: ما به مفسر فعلی فاکس نیوز توصیه می کنیم که حواسش باشد که در چه حوزه هایی صحبت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اتفاقات رخ داده برای یک شهروند ایرانی در یکی از زندان های سوئد و پیگیری سفارت ایران در سوئد و وزارت خارجه در این زمینه اظهار کرد: آنچه که در سوئد در حال جریان است یک طراحی است که توسط گروهک منافقین صورت گرفته است و متأسفانه دادگاه سوئد به یکسری داستان و مستندسازی و شاهد سازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است و این نشان می دهد که چه طراحی پشت این داستان است.

خطیب زاده با بیان اینکه گروهک منافقین طی این سال ها اقدام به ترور ۱۷ هزار شهروند ایرانی کرده و دست آن به خون ۱۷ هزار قربانی ترور آلوده است، افزود: جای تأسف دارد که دادگاه سوئد براساس این طراحی در حال انجام است. ما این روند را مخدوش می بینیم و طراحی شده می‌دانیم به خصوص در زمانی که تغییر دولت در ایران در حال انجام است. با طرف های سوئدی در این زمینه گفت‌وگوهایی در مورد آنچه که رخ داده داشته ایم. اعتراض شده است. سفیر ما  در سوئد پیگیری هایی را در این زمینه انجام داده است. ما نیز در تهران پیگیری هایی داشته ایم. آقای نوری ماه ها به صورت غیرقانونی در بازداشت بوده است و ما از تمام ابزارهای دیپلماتیک خود برای استیفای حقوق ایشان استفاده می کنیم. دولت سوئد و دادگاه سوئد باید بداند که بخشی از ماشین تبلیغاتی گروهک منافقین شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ارتباط با برجام و مذاکرات وین و انتخاب هایی که آمریکا با آن مواجه است، گفت: از روزی که آمریکایی ها سرکشانه از برجام خارج شدند و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند همه طرف ها انتخاب های مختلفی داشتند و ما هم براساس منافع و تعهدات خود حق تصمیمات مختلف داشتیم و در این راستا اقدامات جبرانی انجام دادیم.

وی گفت: آنچه که مهم است این است که آمریکایی ها با اقدامات خود سرنوشت برجام را در هاله ای از ابهام قرار داده اند و نشان داده اند که حتی به امضای رئیس جمهور خود پایبند نیستند.

خطیب زاده ادامه داد: ما توصیه می کنیم که همه طرف ها به این موضوع توجه کنند که حق انتخاب برای همه طرف ها وجود دارد و ما نیز براساس منافع خود عمل می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان بعدی مذاکرات وین و برخی از مسائلی که در این زمینه مطرح شده است، گفت: پیش تر هم اعلام کرده ایم که در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد.

وی گفت: البته مواضع حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران همان مواضعی است که بارها اعلام کرده و طرف های مقابل به هیچ وجه نباید به دنبال سوء محاسبات باشند. باید بدانند که مواضع ما تغییر نکرده و رفع موثر تحریم های آمریکا و پایبندی کامل طرف های دیگر برجام به تعهداتشان در این زمینه به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.

خطیب زاده ادامه داد: تاریخ جدید مذاکرات وین پس از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست مطبوعاتی که به صورت آنلاین و برخط برگزار شده بود در ابتدای سخنان خود با تسلیت ایام عاشورا و تاسوعای حسینی، روز پزشک را نیز گرامی داشت و بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی همگان تأکید کرد. او همچنین فرا رسیدن روز کارمند را نیز تبریک گفت.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...

نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟

 نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟
2024-02-26T06:00:52+03:30
پشتوانه مردمی ناشی از مشارکت زیاد در انتخابات، باعث می‌شود تا دشمن خارجی، هم در سطح عملیاتی از اقدامات ضد امنیتی خود بکاهد و هم در سطح سیاسی و اقتصادی روابط...

رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید

 رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید
2024-02-26T06:00:51+03:30
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «...

فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم

 فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم
2024-02-26T06:00:51+03:30
نشست خبری علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی«صدای ملت» صبح فردا در خبرگزاری تسنیم برگزار می شود.

وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد

 وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد
2024-02-26T06:00:51+03:30
فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت عاقل‌تر از این است که تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی بگیرد چون خودش دچار مشکل می...

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:00:50+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند

 مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
2024-02-26T06:00:50+03:30
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زن...

لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول

 لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول
2024-02-26T06:00:49+03:30
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد.

قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند

 قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند
2024-02-26T06:00:49+03:30
متقی فر تاکید کرد : لیست واحد شورای ائتلاف و جبهه پایداری ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی آقای آقاتهرانی و دیگری آقای قالیباف است.

رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست

 رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست
2024-02-26T06:00:48+03:30
آیت الله رییسی در دیدار مردم بیرجند گفت: در کشور ما، هم اصل نظام اسلامی با رای مردم «تشکیل» شد، هم نوع حکومت با رای مردم انتخاب شد هم نهادهای ادار...

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی
2024-02-26T06:00:48+03:30
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند.

لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی

 لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی
2024-02-26T06:00:48+03:30
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی "ایران سربلند، مجلس انقلابی" را اعلام کرد.

لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد

 لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد
2024-02-24T08:27:44+03:30
اعضای هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) فهرست مشترک این ائتلاف و جبهه پایداری را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)

 عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)
2024-02-23T16:01:04+03:30
معاون اول رئیس جمهور در آستانه نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از یکی از جانبازان پیشتاز دفاع مقدس، جبهه مقاومت و عرصه امنیت عیادت کرد.

منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است

 منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است
2024-02-23T16:01:02+03:30
معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کمپ تیم‌های ملی کشتی گفت: در رشته کشتی همه حلقه‌های زنجیره‌ موفقیت را داریم و مجموعه دولت پشتیبان و وزارت ورزش پای‌کار ...

حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:54:16+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:27:26+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری

 تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری
2024-02-23T12:20:50+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت روحانی سالک‌الی‌الله حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری را تسلیت گفتند.

حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

 حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان
2024-02-23T11:40:42+03:30
جبهه پایداری طی بیانیه‌ای از کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور حمایت کرد.

الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی

 الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی
2024-02-23T11:40:41+03:30
در انتخابات امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق‌های رأی هستند.

فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی

 فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی
2024-02-23T09:54:09+03:30
ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند

 وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند
2024-02-23T09:40:51+03:30
حجت الاسلام خطیب گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی «مردم‌پایه» می‌باشد و به همین دلیل همه‌ی ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشار...

مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است

 مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است
2024-02-23T09:40:50+03:30
کارشناس مسائل راهبردی گفت: انتخابات با مشارکت بالا بدون شک موجب افزایش انسجام ملی می‌شود و متعاقب آن به‌طور طبیعی امنیت ملی افزایش می‌یابد و دندان طمع دشمن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)