میرنیوز

علت توقف مذاکرات اخیر ایران و عربستان/ جزئیاتی از سفرهای سردار قاآنی به عراق

علت توقف مذاکرات اخیر ایران و عربستان/ جزئیاتی از سفرهای سردار قاآنی به عراق 2021-08-16T08:19:19+04:30

به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در گفت‌وگو با شبکه العالم در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد گفت: چندین دور مذاکرات بین هیات جمهوری اسلامی ایران و هیات عربستان در بغداد انجام شد، به اعتقاد من شروع این مذاکرات، مثبت بوده است و ادامه می تواند داشته باشد.

وی علت توقف این مذاکرات را مصادف شدن با تشکیل دولت جدید در ایران اعلام کرد و گفت: بعد از تشکیل دولت در مورد ادامه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد.

مشروح این گفت‌وگو بدین شرح است:

توسعه مناسبات ایران با همسایگان در برنامه های دولت جدید

العالم: جناب سفیر، اکنون حکومت ایرانی جدید به ریاست آقای رئیسی روی کار آمده است. روابط ایران با کشورهای عربی و منطقه ای و بخصوص عراق در این دوره چگونه خواهد بود؟

مسجدی: الحمدالله امروز ایران روابط بسیار خوبی با عراق دارد و همچنین در زمینه های سیاسی اقتصادی فرهنگی همکاری‌های امنیتی و انشاءالله با تشکیل دولت جدید در ایران به ریاست جناب آقای رئیسی مطمئناً این روابط تقویت خواهد شد و هم توسعه پیدا خواهد کرد پیش‌بینی بنده این است که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مناسبات خودش را با همسایگان و به خصوص با عراق توسعه خواهد داد.

 منطقه نیازی به حضور نیروهای خارجی ندارد

العالم: اخیرا و طی سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن، واشنگتن اعلام کرد که نقش نیروهای آمریکایی در عراق را از حالت جنگجویانه به مستشاری و آموزشی تغییر خواهد داد. موضع ایران در این خصوص چیست؟ آیا شما نسبت به این موضوع خوش بین هستید؟

مسجدی: ایران یک موضع اصولی و نظر کلی راجع به نیروها و قوات خارجی، آمریکایی و غیرآمریکایی در منطقه دارد و آن این است که واقعا منطقه نیازی به حضور این نیروها ندارد و امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه تامین و برقرار شود بنابراین از هرگونه اقداماتی که منجر به خروج نیروهای آمریکایی از منطقه شود جمهوری اسلامی هم استقبال میکند و هم حمایت، در موضوع عراق هم همینطور است اینکه توافقات بین دولت عراق و واشنگتن به چه صورتی و در چه سطحی و چگونه است طبیعتا مربوط به مذاکراتی است که خود این کشور با آمریکایی‌ها داشتند و خواهند داشت اما آنچه که نظر ما است و امیدواریم محقق شود این است که نیروهای خارجی ، نیروهای آمریکایی منطقه را کاملاً ترک بکنند و امنیت عراق و کشورهای منطقه به وسیله نیروهای خودشان تامین شود و جمهوری اسلامی ایران بارها آن را اعلام کرده است

واکنش ایران به دیدگاه‌ها و مواضع مختلف در بین عراقی ها نسبت به نحوه خروج آمریکایی ها

العالم: حتی اگر این حضور در عراق مستشاری باشد؟ جناح های مقاومت عراق اعلام کرده اند که حتی حضور مستشاری و آموزشی نیروهای آمریکایی در عراق را نیز نمی پذیرند. موضع شما چیست؟

مسجدی: ممکن است در خود عراق دیدگاه‌ها و مواضع مختلف باشد نسبت به مذاکرات و تصمیماتی که بین عراق و آمریکا گرفته می‌شود و آن مربوط به مسائل داخلی عراق است و ما خیلی ورود به این موضوع نداریم و دخالتی نداشتیم و نمی‌کنیم اما به عنوان موضع رسمی جمهوری اسلامی به اعتقاد ما وجود نیروهای بیگانه در منطقه خودش مشکل ساز است و باید آنها به سرزمین‌ها خودشان برگردند و کشورها با نیروهای نظامی و امنیتی خودشان امنیت کامل را در منطقه برقرار کنند

تقلیل نیروهای آمریکا در عراق یک گام به جلوست

العالم: به نظر شما آیا واشنگتن در تصمیم خود برای خروج از عراق جدی است؟ با توجه به رویدادهایی که پس از ۲۰۰۳ دیدیم برخی می گویند که موضع اخیر آمریکا تلاشی برای دور زدن تصمیم پارلمان عراق و اراده ملت این کشور برای پایان دادن به حضور آمریکا در عراق در تمامی اشکال آن است. اکنون واشنگتن این تصمیم را تحت عنوان تغییر ماموریت نظامیان به مستشاری گرفته تا فرصت را از جناح های مقاومت گرفته و فشارها را بر خود کاهش دهد.

مسجدی: آمریکایی‌ها برای تقلیل نیروهایشان و یا بردن نیروهای رزمی شان و یا به هر شکل ممکن، کاهش نیروها، یک گام در جهت خروج است و کم شدن حضور آنها در منطقه و در عراق و به اعتقاد ما این یک قدم به جلو در جهت خروج نیروهای بیگانه است اما باید نیروهای امنیتی خود این کشورها کاملاً امنیت شان را برقرار کنند و در عین حال مذاکرات دولت عراق و واشنگتن بستگی به خودشان دارد به هر توافقی برسند به هر جمع‌بندی برسند، آن چیزی که مورد حمایت و به نوعی علاقه ماست و استقبال می‌کنیم این است که آمریکایی ها و بلکه همه نیروهای خارجی منطقه را به طور کامل ترک کنند ،وجود آنها واقعاً نه تنها کمکی نمی کند بلکه مشکلاتی هم برای منطقه ایجاد می‌کند.

نیروهای نظامی عراق به طور قوی قادر هستند امنیت کشور خودشان را تامین کنند

العالم: آیا فکر می کنید همه نیروهای عراقی اعم از ارتش، پلیس، حشد الشعبی یا نیروهای مبارزه با تروریسم در حال حاضر قادر به اداره امور امنیتی و حفظ حاکمیت کشور هستند؟

مسجدی: با توجه به شناختی که از توانمندی نیروهای نظامی و امنیتی عراق دارم به طور قوی آنها قادر هستند امنیت کشور خودشان را تامین کنند آنها وبسیار نیروی قدرتمند و قابل احترامی هستند

حمله به سفارت های کشورها قابل پذیرش نیست

العالم: درپی تصمیم آمریکا مبنی بر تغییر ماموریت نظامی خود به مستشاری در عراق، تنشی سیاسی و امنیتی از سوی جناح های مقاومت علیه حضور آمریکا در عراق بوجود آمد و حتی به سفارت آمریکا نیز حمله شد. موضع ایران در این خصوص چیست؟ آیا ایران از فعالیت نظامی علیه حضور نظامی یا دیپلماتیک آمریکا در عراق حمایت می کند؟

مسجدی: بارها آن را به اشکال مختلف اعلام کردیم که هرگونه اقداماتی علیه سفارتخانه‌ها مراکز دیپلماتیک، نه تنها مورد تایید ما نیست بلکه ما آن را به شدت تقبیح و محکوم می کنیم و به اعتقاد بنده این اقدامات هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت و حتی ممکن است بهانه‌ای باشد برای نیروهای بیگانه و تداوم حضور آنها، آن چیزی که باید توجه داشت این است که حاکمیت عراق، دولت عراق مورد احترام جمهوری اسلامی ایران است، دولت عراق موظف است که مصوبه پارلمان این کشور در خصوص خروج نیروهای بیگانه را اجرا کند و همگان باید از این موضع دولت حمایت بکنند، اما طبیعتا ممکن است اختلاف نظرهایی بین احزاب و گروه های سیاسی وجود داشته باشد، که مربوط به مسائل داخلی این کشور است که ما نسبت به آن دخالتی نداریم، اما موضع رسمی جمهوری اسلامی خروج نیروهای بیگانه از منطقه است، حضور آنها کمکی به امنیت منطقه نمی کند و خود مشکل زاست از طرف دیگر از مذاکرات دولت عراق مبنی بر خروج نیروهای بیگانه با آمریکایی ها به هرشکلی که به اجرای این طرح ختم بشود ایران حمایت می کند.

 سردار قاآنی مسئول پرونده همکاری با عراق هستنند

العالم: طی ماه های گذشته سردار آقانی فرمانده سپاه قدس سفرهای متعددی به بغداد داشته و در آنجا با مسئولین ارشد سیاسی و جناح های مقاومت عراق ملاقات کرده است. گفته می شود که هدف این سفرها دعوت جناح های مقاومت به آرامش و حل برخی مشکلات میان حکومت و حشد الشعبی است. ماموریت سردار قاآنی در عراق دقیقا چیست؟

مسجدی: سردار قاآنی که امروز جانشین شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی هستند، از سمت جمهوری اسلامی یک مقام رسمی برای همکاری با عراق است و مسئول پرونده همکاری با عراق هستنند و سفرهای ایشان در هر زمانی که انجام می گیرد یک سفر رسمی در راستای مذاکرات با مقامات و مسئولان دولتی عراق است و همه اینها در راستای تقویت همکاری های دو کشور و کمک به عراق و گسترش روابط است، در ابعاد مختلف به خصوص ابعاد امنیتی و نظامی و موضوعات دیگر، آقای قاآنی ممکن است با مقامات مختلف، سران احزاب مذاکراتی داشته باشند، اما تمامی اینها با همکاری دولت عراق است و هم با اطلاع آنهاست و هم دراستای کمک به آنهاست تا این مناسبت ها را بین دو کشور انجام دهند و یا کمکی احیانا دوستان عراقی نیاز داشته باشند، از طیف های مختلف و یا مشورتی را ازایشان خواستند صورت بگیرد، تا جایی که بنده شاهد هستم سفرهای سردار قاآنی، سفرهایی است در راستای تقویت عراق و همکاری های مشترک و هماهنگی و همدلی بین قوای مختلف، به همین دلیل است که این سفرها به دعوت مقامات عراقی صورت می گیرد.

 آخرین سفر سردار قاآنی به عراق

العالم: آخرین سفر ایشان کی بوده است؟ گفته می شود بعد از مذاکرات آمریکا بوده است

مسجدی: خیر، بعد از مذاکرات آمریکا ایشان سفری به عراق نداشته اند، تقریبا آخرین سفر ایشان قبل از مذاکرات بغداد و آمریکا بوده است.

العالم: آیا سردار قاآنی در حل مسئله دستگیری آقای قاسم مصلح (یکی از فرماندهان حشد الشعبی) نقشی داشت؟

مسجدی: سردار قاآنی همواره به عنوان یک انسان خیرخواه برای روابط دو کشور ایران و عراق و در جهت کمک به دولت عراق و همچنین نیروهای مختلفی که در این کشورها هستند، سفرهای ایشان در راستای تقویت روابط دو کشور است.

جزئیات مذاکرات ایران و عربستان

العالم: دیدارهایی میان جمهوری اسلامی و پادشاهی عربستان در خاک عراق صورت گرفت که شخص شما نقش مهمی در آن داشتید و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در برخی از آنها شرکت کرد. اما مدتی پیش این دیدارها و مذاکرات میان ایران و عربستان متوقف شد. علت آن چیست؟ آیا این مذاکرات در آینده از سر گرفته خواهد شد؟

مسجدی: چندین دور مذاکرات بین هیات جمهوری اسلامی ایران و هیات عربستان در بغداد انجام شد، به اعتقاد من شروع این مذاکرات، مثبت بوده است و ادامه می تواند داشته باشد، علت توقف آن، چون مصادف شد به تشکیل دولت جدید در ایران، بعد از تشکیل دولت در مورد ادامه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد، توقف مذاکرات دلیل خاصی نداشته است، ما فکر می کنیم که چون هم قصد ما و علاقه مندی عربستان سعودی به مذاکره و حل و فصل مشکلات فی مابین هست، انشاءالله این مذاکرات مثبت باشد و به جلو پیش برود.

بعد از تشکیل و استقرار دولت جدید جناب آقای رئیسی راجع به ادامه این مذاکرات تصمیم گیری خواهد شد دلیل و مشکل خاصی نبوده است. 

العالم: شما در این مذاکرات مشارکت نمودید. موضع و انتظار هیئت عربستانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته خواهد شد؟ این مذاکرات بر چه موضوعات و پرونده هایی متمرکز بود؟

مسجدی: من شخصا درمذاکرات حضور نداشتم و قرار نبود که سفرا حضور داشته باشند قرار بود هیات هایی که از ایران و عربستان آمده بودند خودشان مذاکرات را انجام بدهند اما در جریان دقیق مذاکرات هستم چون مذاکرات در بغداد هم برگزار می شد . در صحبت هایی که با دوستان خودمان و هیات ایرانی داشتیم از مذاکرات کاملا مطلع می شدم و در جریان قرار می گرفتم. آن چیزی که مد نظر بود اراده دو طرف برای حل و فصل مسایل فی مابین بود. دربغداد هم جناب آقای مصطفی کاظمی نخست وزیرعراق نقش مهمی داشتند در ترتیبات مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی که ما لازم می دانیم از دولت عراق صمیمانه تشکر کنیم به خاطر نقشی که در این موضوع داشتند. موضوعات مختلفی در مذاکرات مطرح بوده هم در رابطه با روابط دوجانبه، حل وفصل مشکلاتی که در این راه بین ایران و عربستان وجود دارد و هم در رابطه با موضوعات منطقه ای، مساله یمن و سایر موضوعات. اما چون هنوز مذاکرات ادامه دارد و به نتیجه نهایی و تصمیم دو طرف نرسیده، طبیعتا از مفاد و جزییات آن بنا نیست که چیزی مطرح شود تا این که انشاءالله مذاکرات تداوم پیدا کند که امیدوارم نتیجه بخش باشد و بعدا حتما به اطلاع عموم خواهد رسید.

بررسی بازگشایی دفاتر نمایندگی های دو کشور

العالم: آیا می توانیم انتظار داشته باشیم که پس از چند دوره مذاکره، سفارت عربستان در تهران بازگشایی شود؟

مسجدی: یکی از موضوعات هم بحث بازگشایی دفاتر نمایندگی های دو کشور است که مورد صحبت قرار گرفته و حتما ادامه خواهد داشت که امیدوار هستیم منجر به این شود که بین ما و عربستان با تصمیم مشترکی که می گیرند نمایندگی هایمان شروع به کار کنند. به دلیل این که این تصمیمات هنوز قطعی و نهایی نشده فعلا نمی توان جزییات آن را عنوان کرد اما چون نگاه و اراده دو کشور بر همکاری و حل وفصل مشکلات است امیدوارم که انشاءالله به نتایج مثبتی برسد.

العالم: ادامه مذاکرات در کجا صورت خواهد گرفت؟ آیا در بغداد ادامه خواهد یافت؟

مسجدی: این که ادامه مذاکرات قرار است کجا صورت بگیرد، بستگی به توافق دو طرف دارد، ممکن است در بغداد باشد یا در ایران و یا عربستان صورت بگیرد. قرار بر این است که دو طرف باهم صحبت و توافق کنند و در مورد هر جایی که دو طرف به توافق برسند ادامه مذاکرات در همانجا تداوم خواهد داشت.

العالم: برخی خبرها حاکی از آن است که دولت عراق سعی می کند مذکراتی چندجانبه ترتیب دهد که در آن علاوه بر ایران و عربستان، برخی دولت های دیگر در منطقه نیز مشارکت کنند و هدف آن هم گرایی دیدگاه ها و مواضع و کاهش تنش در منطقه است. آیا از وجود چنین برنامه ای اطلاع دارید؟ موضع ایران در این خصوص چیست؟

مسجدی: ما خوشحالیم که عراق بتواند نقش و جایگاه سیاسی در نزدیک کردن کشورهای منطقه و همسایگان، هم باخود عراق و هم با همدیگر و هم با جمهوری اسلامی داشته باشد. ایران از این نقش عراق همیشه حمایت کرده است. اما بحث های مختلفی درجریان بوده و ممکن است ادامه داشته باشد که همکاری های دوجانبه تبدیل شود به همکاری های منطقه ای، که فعلا صحبت های اولیه ای در خصوص این موضوع مطرح شده و امیدوارم که این مباحث رو به جلو برود و ما شاهد همکاری های منطقه ای و همسایگان در آینده باشیم چرا که ما در یک منطقه داریم با هم زندگی می کنیم و قطعا حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه باید به وسیله خود مقامات، مسوولان ودولت های منطقه صورت بگیرد و در این راستا جمهوری اسلامی هم حامی، هم مشوق و هم علاقمند به این همکاری های منطقه ای است.

 ایران حامی انتخابات عراق، رای مردم و تعیین سرنوشت به وسیله انتخابات است

العالم: عراق در شرف انتخابات سرنوشت سازی قرار دارد که نقشه سیاسی عراق را تغییر خواهد داد. برخی احزاب سیاسی مثل جریان صدر و حزب کمونیست در این انتخابات شرکت نکرده اند. موضع ایران نسبت به این انتخابات و عدم مشارکت برخی جریان ها چیست؟ آیا از جریان صدر دعوت می کنید که به عرصه رقابت بازگردد؟

مسجدی: موضع جمهوری اسلامی ایران حمایت از انتخابات، رای مردم و تعیین سرنوشت به وسیله انتخابات است. شما شاهد بودید که در گذشته یکی از خواسته های تظاهرکنندگان عراقی این بود که انتخابات برگزارشود. اصلا علت استعفای دولت آقای عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق و شروع به کار دولت جدید آقای مصطفی کاظمی، برگزاری انتخابات بود برای تعیین مجلس و دولت جدید و این خواست و اراده ای بود که از سوی مردم عراق مطرح شد. طبیعتا جمهوری اسلامی ایران از خواست و اراده مردم عراق حمایت می کند ما از برگزاری انتخابات عراق و اراده مردم این کشور حمایت می کنیم.

العالم: تناقضی که وجود دارد این است که وقتی تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ در عراق آغاز شد، هنگام صحبت از انتخابات زودهنگام به ایران اتهام می زدند که از انجام این انتخابات جلوگیری می کند. اما شما خواهان اجرای این انتخابات هستید.

مسجدی: موضع ما کاملا روشن است، ایران از برگزاری انتخابات کاملا حمایت می کند. ممکن است در عراق دیدگاه های مختلفی وجود داشته باشد همان طور که راجع به همه مسایل ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد، یک حزبی، جریانی، طیاری و یک گروه و حتی در بعضی از مقامات مختلف عراقی در پارلمان ممکن است نظرات مختلفی وجود داشته باشد که این مسایل امری طبیعی است بالاخره عراق یک مراحلی از دموکراسی را دارد تجربه می کند، اما شما مواضع جمهوری اسلامی را سوال می فرمایید که چیست؟ ایران از انتخابات حمایت می کند و علاقه‌مند است که انتخابات برگزار شود چون که رای مردم میزان و تعیین کننده برای تشکیل حکومت و پارلمان عراق است. حالا در خود عراق هر کسی هر موضعی دارد برای خودش محترم است و ما در این مباحث دخالتی نداریم اما در رابطه با دعوت از جریانات مختلف برای شرکت در انتخابات، بله ما علاقه مندیم همگان قویا در انتخابات شرکت کنند و فرقی نمی کند طیار صدری یا غیر طیار صدری، ما از شرکت در انتخابات حمایت می کنیم. موضع جمهوری اسلامی این است که انتخابات ملاک عمل بسیار خوبی است که مردم سرنوشت خودشان را تعیین کنند طبیعتا ممکن است که دیدگاه های مختلفی داشته باشند. ایران از برگزاری انتخابات و تصمیم دولت و ستاد انتخابات قویا حمایت می کند.

 حمایت ایران از تقویت اتحاد در بین گروه های عراقی

العالم: آمریکا، برخی دولت های غربی و حتی منطقه ای گاهی ایران را به حمایت از برخی احزاب سیاسی علیه احزاب دیگر در عراق متهم می کنند. موضع ایران نسبت به جریان های سیاسی عراق چیست؟ آیا نسبت به آنها بی طرف است یا واقعا موضعی سوگیرانه نسبت به آنها دارد؟

مسجدی: جمهوری اسلامی همواره در گذشته و هم در حال حاضر روابط گسترده ای با همه احزاب و جریانات عراقی داشته ودارد. مقامات عراقی، مسوولان و سران احزاب مرتب با ایران رفت و آمد دارند. در مراسم تحلیف آقای رئیسی بسیاری از عراقی ها اعم از مقامات حکومت، احزاب و ائتلاف ها دراین مراسم شرکت کردند. این روابط سیاسی بین ایران وشخصیت های مختلف عراقی یک روابط کاملا طبیعی است اما این که ما از یک عده علیه دیگری حمایت کنیم این یک حرف بسیار نابجایی است. همیشه جمهوری اسلامی از وحدت عراق، از همه طوایف، همه مذاهب از جمله شیعه، سنی، کرد، ترکمن، مسیحی و ایزدی و اقشار مختلف و از همه ملت عراق حمایت می کند. ایران از دولت عراق حمایت می کند. در رابطه با انتخابات این که جمهوری اسلامی از یک گروهی علیه دیگری حمایت کند این مساله همانطوری که شما هم گفتید اتهام است و به هیچ وجه واقعیت ندارد. انتخابات رای مردم است و طبیعتا جریانات مختلف تلاش می کنند در انتخابات، نمایندگان آنها رای بیشتری بیاورند و آن رقابت داخلی است، جمهوری اسلامی نسبت به رقابت های داخلی عراق به هیچ وجه از یک نفر در مقابل دیگری و یا از یک حزب علیه حزب دیگر نه تنها حمایت نمی کند بلکه دخالتی ندارد . جمهوری اسلامی خواهان یک رقابت و انتخابات سالم و موفق، حداکثری است تا پارلمانی قوی شکل بگیرد و دولتی برخواسته از این پارلمان قدرتمند سرکار بیاید و بتواند برای کشور کار کند و روابط خود را با جمهوری اسلامی و دیگران گسترش دهد لذا ایران همیشه از وحدت ملی عراق، از برادری و همکاری احزاب مختلف، ائتلاف های مختلف همیشه حمایت کرده است به همین دلیل هم هست که دست دوستی و روابط با همه برقرار است این نیست که ما با یک حزبی روابط دوستی داشته باشیم و با بقیه دشمنی داشته باشیم جمهوری اسلامی روابطش روابط برادری و دوستی است.

العالم: با توجه به شرایط موجود آیا فکر می کنید این انتخابات در موعد مقرر خود برگزار می شود یا به تعویق خواهد افتاد؟

مسجدی: دولت تاریخ ۱۰ اکتبر را اعلام کرده است و ستاد انتخابات عراق هم بر همین تاریخ برنامه ریزی می کند و ما هم امیدواریم در همین تاریخ انتخابات برگزار شود جمهوری اسلامی به تصمیم دولت عراق کاملا احترام می گذارد، در صورتی که در داخل عراق ملاحضاتی وجود دارد مربوط به عراق است اما آنچه تصمیم دولت عراق برای برگزاری انتخابات است کاملا مورد احترام جمهوری اسلامی است.

 صادرات گاز به عراق در راستای تامین برق

العالم: با فرا رسیدن تابستان و افزایش دمای هوا و خشکی، مشکلات بزرگی برای عراق و حتی برای ایران به وجود آمد. آیا میزان تجهیز عراق به برق یا گاز ایرانی در این دوره افزایش یافته است؟ روابط ایران و عراق و آینده آن در این زمینه چگونه است؟

مسجدی: به خاطر فصل گرما و کمبود برق و آب خودمان و مردم عراق را در یک شرایط می بینیم به همین دلیل هم در فصل تابستان به دلیل نیاز عراق و شرایط سختی که داشتند با وجودی که خودمان هم شرایط سختی داشتیم اما در زمینه برق با عراق همکاری کردیم و جهت اطلاع مردم شریف عرض می کنم که بالغ بر ۴۵ میلیون متر مکعب گاز در روز ایران برای نیروگاه های عراق و تولید برق به عراق صادر می کند و این بسیار حجم قابل توجه ایی است و کمک خوبی است علاوه بر آن برق مباشری که در گذشته داشتیم و الان هم ادامه دارد بنابراین در موضوع برق تا جایی که برای جمهوری اسلامی ممکن بود همکاری های خود را در این فصل تابستان تقویت کرده است دلیلش این است که مسئولین برق عراق از این موضوع راضی هستند و مراتب تقدیر خود را به عمل آوردند و این به این معناست که جمهوری اسلامی کمک های خود را انجام داده است.

مطالبات ما با فرایند و برنامه ریزی و توافقاتی که با دولت عراق داشتیم در بستر نسبتا خوبی امروز قرار گرفته است که ما از محل این مطالبات و این اعتبارات می توانیم نیازمندی های جمهوری اسلامی را خرید کنیم و از اینجا پرداخت شود این یک چارچوب و قواره ایی پیدا کرده است و در حال اقدام است و به اعتقاد من این همکاری شروع خوبی است که هم مورد قبول ما و هم مورد قبول دولت عراق است و امیدوار هستیم مطالبات ما با سرعت بیشتری پرداخت شود تا ما بتوانیم مواد غذایی و دارویی، واکسن های ضد کرونا و نیازهای مختلف مردم را خریداری کنیم همکاری دولت عراق هم همکاری خوبی است و امیدواریم تقویت شود و ما الان مشکل خاصی نداریم مطالبات ما به دلیل این که صادرات گاز و برق ادامه دارد هیچ وقت به صفر نمی رسد ما الان حدود ۶ میلیارد دلار هنوز مطالباتمان در عراق موجود است اما دولت عراق حتما خود را متعهد می داند تا این مطالبات را به ما باز پرداخت کند و یا در خرید مواد مورد نیاز جمهوری اسلامی ما بتوانیم به تدریج آنها را تسویه کنیم.

از سرگیری سفرهای زیارتی به عراق پس از واکسیناسیون و با رعایت پروتکل های بهداشتی

العالم: در آستانه ماه محرم الحرام هستیم. زیارت های دینی نیز طی سال گذشته به دلیل ویروس همه گیر کرونا متوقف شده اند. آیا مذاکراتی با عراق دارید که به ازسرگیری مجدد این زیارت ها در سال جاری و در سایه کرونا بپردازد؟

مسجدی: متاسفانه یکی از زیان های کرونا این است که علاوه بر مرگ و میرهایی که ایجاد کرد میزان مسافرت ها و زیارت ها را به شدت محدود کرد اما با توجه به این که الحمدالله روز به روز کرونا در حال مدیریت است و بعد واکسیناسیون ما مذاکرات جدیدی را با مسولین عراقی هم در وزارت بهداشت و درمان عراق و هم با وزارت خارجه و وزارت کشور عراق انجام دادیم و زمینه های لازم برای شروع دوباره تدریجی آمدن مسافران و زوار ایرانی فراهم می شود موافقت کردیم این اقدام فعلا در یک سطح محدودی شروع شود تا با تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی که بین دو کشور فعال خواهد بود ان شاالله باب زیارت هم مفتوح شود.

العالم: در شمال عراق شاهد مسائل امنیتی مهمی هستیم. در مرزهای عراق و ترکیه تنش وجود دارد و ترکیه برخی مناطق کردنشین شمال عراق را مورد حمله قرار می دهد. موضع ایران در این خصوص چیست؟

مسجدی: موضع جمهوری اسلامی کاملا روشن است؛ ما با سیادت و امنیت عراق باید احترام بگذاریم و هیچ کدام از کشورهای منطقه نباید در شئون عراق این گونه ورود پیدا کنند و دخالت کنند و موجب درگیری و مشکلات شوند طبیعتا هر اقدامی باید با مذاکره حل و فصل شود بنابراین چه در شمال عراق و چه در کشورهای دیگر منطقه جمهوری اسلامی با هر گونه تنش و درگیری به شدت مخالفت می کند موضع ایران موضع صلح و دوستی و برادری است و امروز عراق نیاز به حمایت و همکاری دارد نه اینکه مشکلاتی پیش بیاید که باعث تضعیف شود لذا ما از مذاکراتی که منجر به امنیت عراق و رفع تنش ها شود چه با ترکیه و چه با هر کشور دیگری حمایت می کنیم و شما شاهد هستید جمهوری اسلامی در دوران مبارزه داعش نهایت تلاش خود را با عراق انجام داد برای اینکه این کشور بتواند بر تروریسم فائق بیاید و الحمدالله نتیجه داد و امروز روز به روز امنیت عراق بهتر می شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...

نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟

 نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟
2024-02-26T06:00:52+03:30
پشتوانه مردمی ناشی از مشارکت زیاد در انتخابات، باعث می‌شود تا دشمن خارجی، هم در سطح عملیاتی از اقدامات ضد امنیتی خود بکاهد و هم در سطح سیاسی و اقتصادی روابط...

رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید

 رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید
2024-02-26T06:00:51+03:30
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «...

فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم

 فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم
2024-02-26T06:00:51+03:30
نشست خبری علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی«صدای ملت» صبح فردا در خبرگزاری تسنیم برگزار می شود.

وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد

 وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد
2024-02-26T06:00:51+03:30
فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت عاقل‌تر از این است که تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی بگیرد چون خودش دچار مشکل می...

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:00:50+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند

 مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
2024-02-26T06:00:50+03:30
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زن...

لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول

 لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول
2024-02-26T06:00:49+03:30
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد.

قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند

 قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند
2024-02-26T06:00:49+03:30
متقی فر تاکید کرد : لیست واحد شورای ائتلاف و جبهه پایداری ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی آقای آقاتهرانی و دیگری آقای قالیباف است.

رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست

 رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست
2024-02-26T06:00:48+03:30
آیت الله رییسی در دیدار مردم بیرجند گفت: در کشور ما، هم اصل نظام اسلامی با رای مردم «تشکیل» شد، هم نوع حکومت با رای مردم انتخاب شد هم نهادهای ادار...

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی
2024-02-26T06:00:48+03:30
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند.

لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی

 لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی
2024-02-26T06:00:48+03:30
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی "ایران سربلند، مجلس انقلابی" را اعلام کرد.

لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد

 لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد
2024-02-24T08:27:44+03:30
اعضای هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) فهرست مشترک این ائتلاف و جبهه پایداری را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)

 عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)
2024-02-23T16:01:04+03:30
معاون اول رئیس جمهور در آستانه نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از یکی از جانبازان پیشتاز دفاع مقدس، جبهه مقاومت و عرصه امنیت عیادت کرد.

منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است

 منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است
2024-02-23T16:01:02+03:30
معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کمپ تیم‌های ملی کشتی گفت: در رشته کشتی همه حلقه‌های زنجیره‌ موفقیت را داریم و مجموعه دولت پشتیبان و وزارت ورزش پای‌کار ...

حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:54:16+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:27:26+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری

 تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری
2024-02-23T12:20:50+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت روحانی سالک‌الی‌الله حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری را تسلیت گفتند.

حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

 حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان
2024-02-23T11:40:42+03:30
جبهه پایداری طی بیانیه‌ای از کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور حمایت کرد.

الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی

 الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی
2024-02-23T11:40:41+03:30
در انتخابات امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق‌های رأی هستند.

فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی

 فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی
2024-02-23T09:54:09+03:30
ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند

 وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند
2024-02-23T09:40:51+03:30
حجت الاسلام خطیب گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی «مردم‌پایه» می‌باشد و به همین دلیل همه‌ی ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشار...

مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است

 مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است
2024-02-23T09:40:50+03:30
کارشناس مسائل راهبردی گفت: انتخابات با مشارکت بالا بدون شک موجب افزایش انسجام ملی می‌شود و متعاقب آن به‌طور طبیعی امنیت ملی افزایش می‌یابد و دندان طمع دشمن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)