میرنیوز

تشنه خون رییسعلی

تشنه خون رییسعلی 2021-08-13T01:19:19+04:30

به گزارش ایسنا، امروز ۲۲ مرداد صد و ششمین سالگرد قیام رییسعلی دلواری و دلیران دشتی و تنگستان علیه قوای انگلیس در سال ۱۲۹۴ شمسی است.

تاریخ اشغال

سیاستمداران و بازرگانان اروپایی از دیرباز معتقد بودند با تسلط و تحت کنترل در آوردن آبراههای حیاتی جهان می توانند به تجارت و کشورگشایی خود رونق دهند و با همین دیدگاه بود که خلیج فارس و استانهای جنوبی ایران به خصوص استانهای هرمزگان و بوشهر را از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی مورد تاخت و تاز قرار دادند.

ابتدا پرتغالی ها بندرهای ریگ و گمبرون (بندر عباس) و جزایر هرمز و قشم را در قرن شانزدهم میلادی و در سال ۸۸۵ شمسی به اشغال درآوردند.

براساس کتاب تاریخ عالم آرای عباسی، کتابی درباره تاریخ پادشاهان صفوی، امامقلی خان، حاکم فارس و از سرداران شاه عباس صفوی ۱۱۶ سال بعد در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۰۰۱ شمسی با به خدمت گرفتن پیاده نظام خود و با حمایت نیروی دریایی کمپانی هند شرقی، براساس عهدنامهِ بین شاه عباس صفوی و پادشاهی بریتانیا، به جنگ سپاه پرتغالیها رفت و موفق شد اشغالگران را که سه جزیره هرمز، قشم و بندر گمبرون (بندر عباس) را اشغال کرده بودند، از هر سه جزیره بیرون کند که این واقعه تاریخی ۳۸۳ سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۴ شمسی در تقویم رسمی ایران به روز خلیج فارس، نام گرفت.

بعد از آن سپاه هلندی ها در قرن هفدهم میلادی و در سال ۱۱۳۲ شمسی جزیره خارگ را اشغال کردند که پس از ماهها مقاومت و مبارزه مردم سلحشور جنوب کشور مجبور به فرار از این جزیره شدند.

اما کمپانی هند شرقی و حامیان به ظاهر دلسوز بریتانیایی که خود را در آزاد کردن جنوب ایران از اشغال پرتغالیها شریک می دانستند رفته رفته سلطه خود را بر منطقه خلیج فارس و استانها و جزایر جنوبی ایران بیشتر و بیشتر کردند. نیروهای نظامی بریتانیا در چهار مرحله طی سال‌های ۱۸۳۷، ۱۸۵۶، ۱۹۰۹ و ۱۹۱۵ میلادی در سه دوره سلطنت مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمد شاه قاجار سراسر جنوب ایران به خصوص استانهای هرمزگان و بوشهر و جزایر ایرانی شمال خلیج فارس را با هجوم نظامی به اشغال خود درآوردند.

نفوذ قوای بریتانیای کبیر و اشغال خاک جنوب ایران از ابتدای قرن بیستم میلادی، ماهها قبل از آغاز جنگ جهانی اول رفته رفته بیشتر و بیشتر شد و سیاستمداران و تاجران بریتانیایی تا پایان انقراض سه پادشاه قاجار و دو پادشاه پهلوی در دربار آنان مقیم شدند.

ایران در غائله جنگ جهانی اول که چهار سال طول کشید، با وجود اعلام بی طرفی احمدشاه قاجار از شمال و جنوب مورد هجوم نیروهای نظامی روس و بریتانیا قرار گرفت. کشتی‌های جنگی بریتانیا در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ شمسی وارد آبهای نیلگون خلیج فارس شدند و شهر بوشهر و سایر شهرها و جزایر مهم جنوب کشور از جمله جزیره خارگ، برازجان، تنگستان و دشتی و بعدها جزیره فاو و شهر بصره و کشور عراق را تصرف کردند.

هم زمان با این جنگ و تصرف ایران و عراق توسط قوای اشغالگر بریتانیا، آیت الله محمدتقی شیرازی ملقب به میرزای کوچک از مراجع بزرگ ایران و عراق و از روحانیون استقلال‌طلب عراق فتوایی با مضمون وجوب نبرد با انگلیسی‌ها صادر کرد.

متن فتوا به این شرح بود: «چون در این ایام عفت فرجام هجوم کفار بر ممالک اسلامیه عینا مشهود و بر احدی مستور نیست پس بر کافه مسلمین لازم و واجب است که کمر حمایت از اسلام را محکم بسته، در مقصد اتحاد و دفاع از استیلا کفار و اعادی دین مالا و روحا و نفسا ساعی و جاهد باشند تا این که بیضه اسلام و ممالک اسلامیه از غلبه کفار، محروس و مشاهد مشرفه و اذان و اقامه و نحو آن‌ها که از شعایر اسلام است، مبدل به کنایس و نواقیس و نحو آنها که از عالیم عبده اوثان است نگردد.»

و رییسعلی دلواری و دلیران دشتی و تنگستان از این زمان که مصادف با ۲۲ مرداد ۱۲۹۴ شمسی بود، کمر به مبارزه با اجنبی بستند و وارد جنگهای پارتیزانی و نامنظم با قوای انگلیس شدند. این وضعیت تا ۲۰ روز بعد ادامه داشت اما ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ رییسعلی دلواری گرفتار  خیانت یکی از نیروهایش شد و شلیک از پشت سر به شهادت رسید و جانش را در راه آزادی وطن و مبارزه با اشغالگران انگلیسی اهدا کرد.

رییسعلی کیست

رییسعلی در سال ۱۲۶۱ شمسی در روستای دلوار از توابع شهرستان تنگستان استان بوشهر متولد شد. تنگستان منطقه‌ای کوهستانی در جنوب شرقی بوشهر است و از جنوب دشتستانِ بوشهر تا ساحل دریا امتداد دارد. تنگستان شامل تنگستان شمالی به مرکزیت بخش اهرم و تنگستان ساحلی به مرکزیت دلوار است.

پدر رییسعلی، زائرمحمد ملقب به رییس محمد و معین الاسلام، کدخدای دلوار و از طایفه لرهای نورآباد ممسنی و مادرش شهین دختر علی از طایفه فولادی باغک تنگستان بود.

اگر چه در اسناد سجلی، سند تایید شده ای برای تعیین اصالت رییسعلی وجود ندارد اما در مصاحبه ای که محمود نامور، خواهرزاده ایشان در سال ۱۳۷۳ شمسی انجام داد، رییسعلی از طایفه لرِ نورآباد ممسنی معرفی شد.

او در این مصاحبه گفت: «در دوره حکومت زندیه سه برادر به نامهای احمد محمد، حسن محمد و محمد محمد از ناحیه نورآباد ممسنی به استان بوشهر مهاجرت کردند. احتمالاً دلیل این مهاجرت، درگیریهای قبیله ای و اختلافات درون ایلی بود. آنان به ناحیه تنگستان می رسند، احمد در روستای دلوار، حسن در روستای چاه تلخ و محمد در روستای گلکی ساکن می شوند. حسن در همان زمان توسط مباشران خان در قلعه تنگستان کشته شد. محمد نیز بلا عقب بود و فرزندی نداشت و احمد که از نیای رییسعلی است، صاحب فرزندانی به نامهای عوض، عالی، زایرغلامحسین و زایر محمد می شود که همگی از اسلاف رییسعلی به شمار می روند. آنان هر یک در زمان خود، بزرگ و کدخدای محل بوده و ریاست خاندان و ساکنین منطقه ساحلی تنگستان داشته اند. بعدها که نام خانوادگی در کشور مرسوم شد، تعیین فامیلی احمدی برای فرزندان احمد تا حدی مبیّن این گفته است.

سواد رییسعلی در حد سواد مکتبخانه ای  و خواندن قرآن و حافظ و سعدی و نوشتن اعداد و کلمات فارسی بود. او سخت به فنون نظامی‌، اسب سواری‌ و تیراندازی علاقمند بود و در این رشته ها مهارت و تبحر چشمگیری داشت که همین مهارت در قیام علیه نظامیان انگلیسی موجب غلبه وی در میدانهای متعدد نبرد بر علیه قوای اشغالگر شد.

او چهار بار ازدواج کرد و از ازدواج سومش یک فرزند به نام عبدالحسین معروف به بهادر و یک نوه به نام گل اندام باقی ماند.

غیرت رییسعلی

در پی فتح تهران به دست مشروطه خواهان و پناهنده شدن محمدعلی شاه و برخی درباریانش به سفارت روسیه در تهران، رییسعلی دلواری به همراه گروهی از تفنگچیانش در جنوب کشور به این قیام ملی پیوستند و در سال ۱۲۸۸ شمسی شهر بوشهر را از سلطه حاکم منصوب محمدعلی شاه رهانید و اداره گمرک این شهر را  تصرف کرد.

به دنبال این تصرف، تجار و بازرگانان انگلیسی که امتیاز ورود و خروج کالا در جنوب ایران را در اختیار داشتند احساس خطر کرده و  از بیم از دست رفتن منافع سرشار در ایران خواستار سرکوب قیام انقلابیون شدند. قشون نظامی انگلیس نیز دست به اسلحه شدند و حدود پنج سال با دلیران دشتی و تنگستان درگیر جنگهای نامنظم و پارتیزانی شدند. این وضعیت تا  جنگ جهانی اول در مرداد ۱۲۹۳ ادامه یافت‌.

در کشاکش درگیریهای پارتیزانی و حضور پررنگتر نیروهای نظامی انگلیس در جنوب کشور، انقلاب بلشویکی در روسیه اتفاق افتاد و قشون روس  از شمال ایران خارج شدند. این اتفاق موجب گسترش حضور نیروهای نظامی انگلیس  به بخشهای مرکزی و شمالی  کشور و احداث چند خط آهن چند دهه کیلومتری در جنوب و مرکز ایران شد که مهمترین این خطوط راه آهن جنوب بود که از سوی مهندسان انگلیسی برای تردد راحتتر و سریعتر نیروهای نظامی، اسلحه،  مهمات و  آذوقه احداث شد.

در همین زمان دلیران دشتی و تنگستان نیز بر شدت حملات خود بر علیه انگلیسی‌ها افزودند. در یکی از شبیخون‌ها که در تاریخ ۲۱ تیر ۱۲۹۴ شمسی اتفاق افتاد، دو ژنرال بلندپایه انگلیسی همراه با دهها سرباز انگلیسی و هندی کشته شدند. این اتفاق باعث خشم دولت انگلستان و ورود شبانه قشون نظامی تازه نفس  در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۲۹۴ به جنوب ایران و اشغال بوشهر شد. اشغالگران انگلیسی پنج روز بعد در تاریخ ۲۲ مرداد به روستای کوهستانی دلوار  یورش بردند اما بدون هرگونه مقاومتی این روستا را تصرف کردند اما تنگستانیها با پیش بینی این حرکت نظامی انگلیسیها، روستا را تخلیه کرده بودند.

نیروهای انگلیس نیز خانه های مردم را  ویران کردند و نخل‌های خرما را از بین بردند و دست به ترورهای کور زدند.

مقدمه قیام

دلیران دشتی و تنگستان در مدت درگیری و جنگ با نیروهای انگلیسی روزها در مخفیگاههای خود  استراحت می کردند و  شبها به نیروهای انگلیسی یورش می بردند و به قوای متجاوز انگلیسی تلفات  انسانی و نظامی وارد می کردند.

دو ماه قبل از آن که قوای انگلیس بوشهر را اشغال کنند، ژنرال کاکس کنسول انگلیس در جنوب ایران نامه‌ای به شیخ‌ محمدحسین برازجانی، مجتهد با نفوذ دشتستانی نوشت که جواب آن نامه انگیزه‌ی قیام رییسعلی دلواری شد.

کنسول انگلیس در این نامه از آیت الله برازجانی خواست با استفاده از  نفوذش در جنوب کشور  از  آشوب و قیام احتمالی انقلابیون علیه اشغالگران جلوگیری کند. او در این نامه هشدار داد از دشمنی با پادشاهی انگلیس نه تنها سودی عادی کسی نمی شود که بی توجهی به هشدارها و ورود ایران به جنگ با قشون  انگلیس موجب اشغال یک سوم خاک ایران توسط قوای متجاوز می شود.

شیخ نیز در پاسخ به ژنرال انگلیسی تمام مصیبتهای مردم ایران به خصوص ساکنان استانهای جنوبی کشور را ناشی از تجاوز اشغالگران انگلیسی دانست و هشدار داد هرگونه اقدام متقابل و انتقام‌جویانه نظامیان انگلیسی موجب جری شدن  و غیرقابل کنترل شدن مردم مبارز جنوب می شود.

رییسعلی که از طریق شیخ در جریان تهدید ژنرال انگلیسی قرار گرفته بود، در چند نوبت به آیت الله برازجانی نامه نوشت و از او برای جهاد و قیام علیه قوای انگلیس کسب تکلیف ‌کرد که سرانجام  شیخ با همفکری آیت الله سیدمرتضی مجتهد اهرَمی و آیت الله سیدعبدالحسین لاری و با استناد به  حکم جهاد میرزای کوچک و ضمیمه کردن حکم خود بر آن بر وجوب جهاد با کفار انگلیسی و جلوگیری از رخنه‌ قشون متجاوز  به بنادر جنوب کشور و  لزوم همکاری خوانین مناطق و بسیج مردم مسلمان برای رفتن به میدان جنگ تاکید کرد و خوانهای استان بوشهر را به جهاد فراخواند.

رییسعلی هم که منتظر صادر شدن حکم جهاد بود، خود و تفنگدارانش را آماده  مبارزه با قوای انگلیس کرد. او اقدامات مقدماتی  را در خانه حاج سیدمحمدرضا کازرونی یکی از دوستان باوفایش برنامه ریزی کرد. حسین خان چاه کوتاهی، زائر خضرخان و خالو حسین دشتی نیز  به فاصله کوتاهی، همراه سایر انقلابیون شدند خود و تفنگچی های تحت امرشان  برای دفاع از بوشهر و جلوگیری از پیشروی نیروهای انگلیس اقدام کردند.

رییسعلی در این دیدار از تشکر از همراهی برخی خوانهای جنوب و تفنگداران جان بر کف، قرآن طلب کرد و برخواست و به قرآن تعظیم کرد و آن را با احترام  روی میز جلوی خود گذاشت و رو به حاضرین در خانه حاج کازرونی گفت: «ای کلام‌الله گفتار مرا شاهد باش، من به تو سوگند یاد می‌کنم که اگر انگلیسی‌ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.»

که این سخن رییسعلی به قسم نامه دلواری معروف و بین مردم استانهای جنوبی پخش شد.

با اشغال بوشهر از سوی قشون انگلیس، رییسعلی و شیخ حسین و زائر خضرخان همراه با قیام دلیران دشتی و تنگستان علیه اشغالگران انگلیسی، وارد جنگهای نامنظم شدند و به اشغالگران انگلیسی که بالغ بر صدها نفر تخمین زده شدند تلفات سختی وارد شد.

در جریان یکی از حمله های  شبانه که قوای خودی به مواضع انگلیسی‌ها حمله کردند، غلام‌حسین تنگکی به خاطر کینه‌ای قبیله‌ای به مزدور انگلیسیها در قوای خودی تبدیل شد و در منطقه «تنگک صفر» رییسعلی را در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ شمسی از پشت سر هدف گلوله  قرار داد و به شهادت رساند.

تنگکی  قبل از به شهادت رساندن رییسعلی، خطاب به صاحب منصب انگلیس گفته بود: «من تشنه خون رییسعلی هستم، چون جد او قاتل پسر عموی من است و مدت‌هاست که منتظر هستم با یک گلوله او را سوراخ کنم.»

پیکر رییسعلی به صورت موقت در زادگاهش به خاک سپرد شده اما مادر رییسعلی مدتی بعد پیکر فرزندنش را بنا به وصیتش به قبرستان وادی السلام در نجف اشرف منتقل کرد و در آنجا  به خاک سپرد. خبر شهادت رییسعلی انعکاس گسترده ای در شهرهای جنوبی کشور پیدا کرد و موجب برپایی مجالس ترحیم متعددی توسط روحانیون و مردم استان بوشهر شد.

شهادت او موجب زنده شدن انگیزه و روحیه جهاد در مردم جنوب شد به طوری که نبرد جنوبگان با انگلیسی‌ها پس از شهادت رییسعلی تا پایان جنگ جهانی اول ادامه یافت و تلفات لجستیکی و انسانی زیادی  به قشون اشغالگر وارد شد  هر چند که این تلفات و مشکلات موجب خروج قشون انگلیس از ایران و رها کردن منابع عظیم خدادادی خلیج فارس نشد.

خانه شهید رییسعلی دلواری در دلوار تنگستان سالها بعد به موزه مبارزه با استعمار تبدیل شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه ای در سال ۱۳۸۹ شمسی روز شهادت رییسعلی دلواری را به عنوان روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس تعیین کرد و ۱۲ شهریور را در تقویم رسمی کشور به نام او نامگذاری کرد.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

منابع:

هژیریان، «دلواری»، ج ۱۸، ص۵۹

نوذری، تاریخ جنبش‌ ها و شورش‌ های معاصر ایران، ۱۳۸۵ ش، ص ۱۶۵

مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، زندگی نامه کامل سردار بزرگ جنوب شهید رییسعلی دلواری

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...

نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟

 نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟
2024-02-26T06:00:52+03:30
پشتوانه مردمی ناشی از مشارکت زیاد در انتخابات، باعث می‌شود تا دشمن خارجی، هم در سطح عملیاتی از اقدامات ضد امنیتی خود بکاهد و هم در سطح سیاسی و اقتصادی روابط...

رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید

 رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید
2024-02-26T06:00:51+03:30
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «...

فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم

 فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم
2024-02-26T06:00:51+03:30
نشست خبری علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی«صدای ملت» صبح فردا در خبرگزاری تسنیم برگزار می شود.

وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد

 وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد
2024-02-26T06:00:51+03:30
فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت عاقل‌تر از این است که تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی بگیرد چون خودش دچار مشکل می...

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:00:50+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند

 مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
2024-02-26T06:00:50+03:30
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زن...

لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول

 لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول
2024-02-26T06:00:49+03:30
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد.

قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند

 قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند
2024-02-26T06:00:49+03:30
متقی فر تاکید کرد : لیست واحد شورای ائتلاف و جبهه پایداری ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی آقای آقاتهرانی و دیگری آقای قالیباف است.

رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست

 رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست
2024-02-26T06:00:48+03:30
آیت الله رییسی در دیدار مردم بیرجند گفت: در کشور ما، هم اصل نظام اسلامی با رای مردم «تشکیل» شد، هم نوع حکومت با رای مردم انتخاب شد هم نهادهای ادار...

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی
2024-02-26T06:00:48+03:30
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند.

لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی

 لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی
2024-02-26T06:00:48+03:30
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی "ایران سربلند، مجلس انقلابی" را اعلام کرد.

لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد

 لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد
2024-02-24T08:27:44+03:30
اعضای هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) فهرست مشترک این ائتلاف و جبهه پایداری را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)

 عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)
2024-02-23T16:01:04+03:30
معاون اول رئیس جمهور در آستانه نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از یکی از جانبازان پیشتاز دفاع مقدس، جبهه مقاومت و عرصه امنیت عیادت کرد.

منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است

 منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است
2024-02-23T16:01:02+03:30
معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کمپ تیم‌های ملی کشتی گفت: در رشته کشتی همه حلقه‌های زنجیره‌ موفقیت را داریم و مجموعه دولت پشتیبان و وزارت ورزش پای‌کار ...

حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:54:16+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:27:26+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری

 تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری
2024-02-23T12:20:50+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت روحانی سالک‌الی‌الله حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری را تسلیت گفتند.

حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

 حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان
2024-02-23T11:40:42+03:30
جبهه پایداری طی بیانیه‌ای از کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور حمایت کرد.

الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی

 الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی
2024-02-23T11:40:41+03:30
در انتخابات امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق‌های رأی هستند.

فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی

 فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی
2024-02-23T09:54:09+03:30
ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند

 وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند
2024-02-23T09:40:51+03:30
حجت الاسلام خطیب گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی «مردم‌پایه» می‌باشد و به همین دلیل همه‌ی ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشار...

مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است

 مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است
2024-02-23T09:40:50+03:30
کارشناس مسائل راهبردی گفت: انتخابات با مشارکت بالا بدون شک موجب افزایش انسجام ملی می‌شود و متعاقب آن به‌طور طبیعی امنیت ملی افزایش می‌یابد و دندان طمع دشمن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)