میرنیوز

ورود پرونده به دستگاه قضایی با عملکرد مدبرانه کاهش یابد

ورود پرونده به دستگاه قضایی با عملکرد مدبرانه کاهش یابد 2021-07-11T06:58:02+04:30

نبی اله احمدلو در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با انتظارات از رییس جدید قوه قضاییه اظهار کرد: امیدواریم با انتصاب آقای اژه‌ای از داخل قوه قضاییه، ضعف بزرگی  که دستگاه قضایی را در ۳۰ سال گذشته رنج می‌داد و از این ناحیه آسیب فراوان دید و با مشکلاتی مواجه شد، برطرف گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مسائل مهم که به دادگستری آسیب زد انتصاب روسای قوه قضاییه خارج از دستگاه قضایی و دادگستری بود که آشنایی و معرفتی نسبت به دستگاه قضایی نداشتند و وظایف بسیار مهمی را عهده دار می‌شدند که هیچ گونه تجربه و آشنایی با قضاوت و سیستم قضایی نداشتند و صرفاً با تفکرات فقهی تئوری وارد عرصه تظلم خواهی می شدند، بنابراین به خاطر وجود چنین روسایی در دوره‌های گذشته دستگاه قضایی آسیب دیده و آثار آن همچنان مشهود است.

این کارشناس مسائل حقوقی خاطرنشان کرد: مرحوم آقای یزدی دستگاه قضایی را به عقب برگرداند و به دادگستری خسارت فاحشی وارد شد و قضات باتجربه و شریفی که مسلط بر قضاوت و قانون بودند و سابقه خوبی در دستگاه قضایی داشتند، خارج شدند. مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی وقتی منصوب شدند گفتند که ویرانه‌ای را تحویل گرفتند. ولی ایشان هم چون اشراف به دستگاه قضایی نداشتند و تجربه‌ای از وظایف این دستگاه لمس نکرده بودند، موفق نبودند و به رغم صدور آیین‌ نامه‌ها، مصوبات و توصیه‌ها، دستگاه قضایی در ریل عدالت قرار نگرفت و مردم عدالت را در جامعه لمس نکردند.

احمدلو عنوان کرد: به علت عدم آشنایی رؤسای گذشته بعضاً گرفتار مدیران، مشاوران و مستشارانی شدند که نه تنها سلامت نبودند و تفکرات جهادی و عدالتخواهانه نداشتند، بلکه با علوم و فنون جدید تضاد داشتند و با اطلاعات، پیشنهادات و توصیه‌هایی که به رؤسای اسبق دادند در جهت و راستای اجرای عدالت و احقاق حق نبود و آقای آملی لاریجانی هم که منصوب شد خرابه‌ و ویرانه‌ای را آباد و بازسازی نکرد بلکه در واقع این ویرانه را مخفی کرد و این مساله باعث شد امثال طبری‌ها و قضات ناسالم دستگاه قضایی را از ریل خود خارج کرده و جامعه با وجود اختلاسگران، ارتشاء گران و برهم زنندگان امنیت اقتصادی گریبانگیر شود.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: آنچه که برای مردم نگرانی از احقاق حق ایجاد می‌کند این است که کسی در این دستگاه پاسخگوی اعمال گذشته نبوده و بعد از این دوره ویرانگر در مدیریت‌های حساس‌ و بالاتر قرار می‌گیرند که این برای جامعه، نخبگان حقوقی، قضات و وکلا جای سوال است و عاملی شد که خیلی از افراد احساس کردند که در جامعه یا دستگاه قضایی خوب یا بد کار کنی، فرقی نمی‌کند.

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر گفت: با انتصاب آقای رئیسی آرزوی دیرینه دستگاه قضایی برای انتصاب از تربیت یافتگان خودش برآورده شد و با وجود آقای رئیسی بارقه امیدی از اجرای عدالت خواهی در دستگاه قضایی برگشت و در مدت کوتاهی که ایشان در این سمت بودند عملکرد خوب و امیدوار کننده‌ و قابل قبولی داشتند و امیدواریم در پست جدیدشان  هم موفق باشند.

وی اظهار کرد: انتصاب آقای اژه‌ای و اینکه از خود دستگاه قضایی انتخاب شدند و سابقه و قدمت حضور زیادی در این دستگاه دارند را به فال نیک می‌گیریم که اگر ایشان با توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند با کارآمدی و روحیه جهادی و سلامت گام بردارند، ان‌شاءالله موفق خواهند شد و دستگاه قضایی را در ریل عدالت قرار خواهند داد.

این کارشناس مسائل حقوقی در رابطه با انتظارات از رییس جدید دستگاه قضایی گفت: باید افرادی در راس دستگاه قضایی قرار گیرند که خدای ناکرده مشاورین و مدیران نا اهل نتوانند به ایشان در عملکردشان نفوذ کنند و همچنین به اجرای احکام، محاکمه، روحیه قضات و امنیت و آرامش اشراف کامل داشته باشند که این خصیصه مهم در آقای اژه‌ای وجود دارد.

احمدلو با بیان اینکه "مدیریت در دستگاه قضایی کاملا متفاوت با مدیریت در سایر دستگاه‌ها است"، گفت: مدیریت در قوه مجریه و قضاییه با توجه به وظایف و نحوه عملکرد آنها کاملا متفاوت است. یکی از وظایف بسیار مهم دستگاه قضایی پیشگیری از وقوع جرم است و اگر از ارتکاب جرمی جلوگیری شود تا خسارتی به جامعه وارد نشود، بسیار مهم است چون هزینه پیشگیری کمتر از محاکمه و مجازات است و امیدآوری و سلامت جامعه افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: انتظار دیگر جامعه حقوقی از دستگاه قضایی این است که تلاش شود تا مردم عدالت این دستگاه را لمس کنند و وقتی به دستگاه قضایی وارد و از آن خارج می‌شوند با رضایتمندی باشد. در حال حاضر هزینه ورود به دستگاه قضایی زیاد است و راه دشواری دارد و همچنین خروج از آن هم رضایتمندی پایینی دارد.

این کارشناس مسائل حقوقی گفت: اطاله دادرسی یکی دیگر از مواردی است که جامعه را آزار می‌دهد و از دستگاه‌ قضایی درخواست می‌شود که آن را حل کند.

احمدلو یکی دیگر از انتطارت جامعه حقوقی و مردم از رییس جدید قوه قضاییه را این دانست که ورود پرونده‌ها به دستگاه قضایی با عملکرد مدبرانه و واقع بینانه کم شود.

وی افزود: مساله بعدی این است که مردم به دستگاه قضایی اعتماد پیدا کنند چون در حال حاضر اعتماد به دستگاه قضایی در رتبه پایینی قرار دارد و شاهد بودیم که برخی افراد شیاد و کلاهبردار برای اینکه حق دیگران را تضییع کنند از ابزار قانونی به نام دادگستری استفاده می‌کنند تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین امیدواریم که سلامت قضات نیز در نظر گرفته شود و از قضات شریف استفاده شود و باید حراست دستگاه قضایی برای کنترل کارکنانش بیشتر باشد.

این کارشناس مسائل حقوقی یاداور شد: به نظرم ریاست جدید قوه قضاییه باید قانون انتظامی رسیدگی به شکایات علیه قضات را اصلاح کند چون قدیمی و ناکارآمد است و رسیدگی یکطرفه می‌باشد.

احمدلو با اشاره به اینکه "رییس قوه قضاییه مسئولیت سنگینی را در جامعه بر عهده دارد"، بیان کرد: نبض سلامت جامعه از قوه قضاییه نشات می‌گیرد و این مسئولیت خطیر بر عهده رییس قوه قضاییه است که اولین موضوع پیشگیری از جرایم است و در این امر موضوع مهم هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی- انتظامی است و ضرورت پیشگیری از جرم از اجرای حکم آن بیشتر است. بنابراین رییس قوه قضاییه باید بر این امر اهتمام بسیاری ورزد و از اساتید دانشگاه‌ها، متخصصین و تجربیات دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در این رابطه بهره گیرد و روند پیشگیری از جرم را با استفاده از متخصصین افزایش دهد.

وی تاکید کرد: آقای اژه‌ای در احقاق حقوق عامه نیز جدیت نشان دهند و با قاطعیت عمل کنند. همچنین در برخورد با مجرمین اقتصادی و یقه سفیدها بدون اغماض و اینکه به کدام جناح تعلق دارند، عمل کنند. در رابطه با حقوق محیط زیست نیز دستگاه قضایی قاطعانه وارد شود.

این کارشناس مسائل حقوقی با بیان اینکه "رییس قوه قضاییه در رابطه با ترک فعل مدیران به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کند"، تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور فعال‌تر باشد. اگر دستگاه قضایی در برخورد با جرایم و احقاق حقوق عامه بدون نظر به جناح و وابستگی افراد ورود پیدا کرده و برخورد کند، مطمئنا ملت نه تنها به قوه قضاییه بلکه به دیگر مسئولین کشور نیز اعتماد خواهند کرد.

احمدلو افزود: همچنین باید اصل "از کجا آورده‌ای" را نیز اجرا کنند. امروز انتظار آحاد مردم و بوی خوش و رایحه زیبای عدالت از پیگیری "کجا آوردی مدیران" بعد از انقلاب است و امیدواریم که ان‌شاءالله با حضور آقای اژه‌ای تحول در دستگاه قضایی ایجاد و عدالت در جامعه لمس شده و امنیت و آرامش در کشور حاکم شود.
 
انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)