میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان قاضیزاده هاشمی، عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری در برنامه انتهای الوند با اشاره به وظیفه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری، گفت: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری از قبل از ثبتنام نامزدهای ریاستجمهوری تا اعلام نهایی نتیجه انتخابات، کار تنظیم و هماهنگ سازی برنامههای تبلیغاتی را انجام میدهد، البته مواردی نظیر اخبار سیاسی ذیل نظر کمیسیون نیست، بلکه برنامهای که نامزد مستقیم در آن حضور دارد را مورد بررسی قرار میدهیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوالها از نامزدها بر چه اساس تنظیم و پرسیده میشوند، تصریح کرد: سوالها از نامزدها در مناظرات بر اساس دغدغهها و مشکلات مردم و نظرسنجیها صورت میگرفت. در حقیقت کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری به ۴ نظرسنجی معتبر کشور دسترسی دارد، لذا موضوعات مختلف در قالب نظرسنجیها جمع میشوند و بر اساس آنها سوالها طراحی میشوند، بنابراین مجری برنامه تنها اجراکننده مناظره است.
عضو شورای نظارت بر صداوسیما اظهار داشت: در واقع، روز قبل از هر مناظره با گروه کارگردانی جلسه داشتیم و در مورد مسائلی نظیر ثانیه شمارها، تصویرسازی و حتی نور و گریم با هم صحبت میکردیم و عدالت رسانهای را در نظر گرفتیم.
قاضیزاده هاشمی افزود: به عبارت دیگر، ساختار برنامه مناظرات با ساختار سایر برنامههای تلویزیون تفاوت داشت، از این رو تلاش کردیم که نامزدها بتوانند به طور صحیح برنامههای خود را ارائه کنند تا مردم، انتخاب آگاهانه و آزادانه داشته باشند و همه سعی ما بر این بود که رسانه بنابر چارچوب قانون حرکت و عمل کند و سلیقهای نباشد.
وی گفت: البته اثر کار خود را در برآوردهای مردمی مشاهده کردیم. میزان مشارکت قبل از ثبتنام ۳۸ درصد بود که به ۴۹ درصد رسید. بنابراین علی رغم کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی، مناظرات تا ۱۰ درصد بر افزایش مشارکت و تهییج مردم تاثیر گذاشت. به عبارت دیگر این ۱۰ درصد ناشی از فضای رسانه در انتخابات بود و نمیشود انتظار داشت که رسانه کار خارقالعاده انجام دهد.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در توضیح تأثیر مناظرات بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات، گفت: بعد از مناظره اول پیک داشتیم، در مناظره دوم نمودار خطی شد، در این مدت حتی نرخ مشارکت، روزانه از چند جا نظرسنجی می شد، برخی اقدامات نظیر واکسیناسیون میتوانست صورت بگیرد که مشارکت افزایش پیدا کند اما انجام نشد. در این میان بخش اول مناظره اول و بخش دوم مناظره سوم در بالا بردن نرخ مشارکت نقش به سزایی داشتند.
قاضی زاده هاشمی در رابطه تأثیر حضور نزدیکان نامزدها در برنامههای تبلیغاتی آنها، تصریح کرد: در این انتخابات چند مورد اقدام جدید انجام دادیم، از سه ما پیش نظر بر این بود که برنامه خانواده محور برگزار کنیم که براساس آن نامزدها، اعضای خانواده خود را معرفی و تعامل کنند تا ببینیم میتوانند خانواده خود را به خوبی مدیریت کنند اما نهایت به گفتگوی یک ربع افراد نزدیک، تبدیل شد که بر اساس آن نامزد، یکی از افراد بسیار نزدیک خود را معرفی کرد. تجربه خوب و جدید بود و قبل از گفتگوی ویژه خبری پخش شد که بسیاری از افراد آن را مشاهده میکردند لذا بسیار موثر بود.
وی یادآور شد: همچنین به علت کرونا اقدام جدیدی صورت گرفت و آن نیم ساعت گفتگوی هر نامزد با دوربین برای هر استان بود. اگر برنامه استانی و خانواده برای دورههای بعد هم در نظر گرفته شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. موضوع دیگر مربوط به شور و نشاطی بود که از قِبَل مناظرات به وجود آمد، به صورتی که میزان مشارکت در مناظره اول ۴۰ درصد، در مناظره دوم ۵۱ درصد و در مناظره سوم به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
روایت خبرنگار المیادین از دیدار با عراقچی
عراقچی: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل مواجه میشود
نمایندگی ایران: پیشنهاد معرفی بازرسان جایگزین جدید را به گروسی ارائه کردیم
دیدار وزیر دفاع ایران و وزیر دارایی ونزوئلا
دیدار وزیر دفاع با جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی در کاراکاس
عراقچی: سفر گروسی به تهران سیاسی بود
بحرینی: پیشرفتهای علمی و هستهای، نشاندهنده شکست تحریمهاست
امیر الهامی: اجازه نمیدهیم پرچم عزت رزمندگان روی زمین بماند
وتوی بیشرمانه توقف نسل کشی در غزه توسط آمریکا شکست دیگری برای شورای امنیت است
فرمانده کل ارتش به خانواده شهیدان پدافند نشان فداکاری اعطا کرد
دیدار وزیر دفاع ایران با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ونزوئلا
علوی دستیار ویژه پزشکیان و رئیس شورای امور اقوام،ادیان و مذاهب شد
آیتالله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
صهیونیستها منتظر سیلی قاطع حزبالله باشند
سرلشکر باقری: بسیج از مهمترین نیروهای درونزا و ظرفیتهای ملی است
امیر آشتیانی: مقاومت مردم غزه مورد تحسین جهانیان قرار گرفته است
قالیباف: تا آخرین توان پای کار حمایت از جبهه مقاومت هستیم
نیکزاد: ما هیچ یک از مسئولان کشور را خیانتکار نمیدانیم
رحماندوست: چرا باید در کشورمان فیلترشکن فروخته شود؟
نخعی: افزایش قیمت یک شبه خودرو باعث بیاعتمادی مردم میشود
محسن رضایی: وعده صادق ۳ عملیاتی خواهد شد
ثابتی: باید خودروسازان داخلی را مجبور به رقابت کنیم
سرلشکر صفوی: امنیت مهمترین نیاز کشور است
تاکید بر ترویج و اجرای سیاستهای اصلاح الگوی مصرف در جلسه امروز هیئت دولت
آیت الله جنتی: تفکر بسیجی میداندار مبارزه با رژیم صهیونیستی است
پزشکیان: مرحومه حدیدچی نمونهای کامل از بانوان انقلابی در مکتب انسانساز اسلام است
اولین پایه حکمرانی فرهنگی مردم هستند
فیاضی: از حقوق ایران در برابر رفتارهای شیطنتآمیز آژانس دفاع شود
مردم چه گناهی کردهاند که باید خودروی بیکیفیت و گران بخرند؟
وزیر امور خارجه قطر با عراقچی دیدار کرد