میرنیوز
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، معاونت مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «ضرورت تدوین طرح جامع حمل ونقل کشور» آورده است:
رصد و ارزیابی میزان تحقق اهداف تعریف شده در قوانین توسعه کشور از یکسو در راستای انجام وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی مبنی بر نظارت بر عملکرد دستگاههای اجرایی قرار می گیرد و از سوی دیگر، میتواند برای تدوین برنامههای واقعبینانهتر و متناسب با ظرفیت و توان دستگاههای اجرایی در قانون برنامه هفتم توسعه کشور مفید باشد.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس میافزاید؛ براساس قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵، دولت موظف به تصویب طرح جامع حمل ونقل کشور در هیئت وزیران گردید. تهیه این طرح در دولت برعهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، اما متأسفانه به رغم شروع مطالعات و تهیه مدل پیشبینی تقاضای سفر (فاز اول مطالعات) در سال ۱۳۹۷، انجام فاز دوم مطالعات برای طراحی شبکه بهینه حملونقل کشور و در نتیجه تکمیل مطالعات جامع حملونقل تا ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز نشده است. از این رو، وزارت راه و شهرسازی همچنان موفق به تحقق وظیفه قانونی نشده است. در این راستا، اگرچه تهیه طرح جامع حمل ونقل کشور مسئله ای پیچیده و نسبتاً زمانبر است، اما به دلیل اهمیت بسیار زیاد این موضوع (که در این گزارش اجمالاً به آن اشاره شد) و قریب به پنج سال معطل ماندن حکم قانون احکام دائمی کشور و با توجه به نیروی انسانی متخصص و توان کافی در کشور، ضروری است برنامه ریزی برای استفاده از همه ظرفیت های موجود با هدف تسریع در تکمیل این مطالعات از مهم ترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی قرار داشته باشد.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس تصریح میکند که طی سال های گذشته، طرحهای توسعه ای متعددی در بخشهای جادهای، ریلی، هوایی و دریایی به صورت از هم گسیخته و بدون لحاظ کردن ماهیت شبکهای موضوع حمل ونقل، به صورت جزیرهای تصویب و به موقع اجرا گذاشته شده اند. این طرح ها هرچند از نگاه مقطعی منافعی را برای برخی از بخش ها ایجاد خواهند کرد، اما به دلیل عدم یکپارچگی با کل شبکه حمل ونقل کشور، هزینه فرصتی که برای کل کشور و چه بسا برای همان بخش ها ایجاد می کنند، می تواند بسیار بیشتر از منافع حاصل از پیاده سازی آنها باشد. از این رو، لازم است تغییر نگرشی در بین مسئولان دخیل در تصمیمات حملونقلی کشور مبنی بر توجه به عدم النفعهای ناشی از استفاده نکردن از ابزارهای تخصصی برنامهریزی حمل ونقل (ازجمله مدل برنامه ریزی حمل ونقل که امکان شبکهای و یکپارچه دیدن کل سیستم حملونقل را فراهم میکند) صورت پذیرد. تکیه بر اولویت تعیین شده پروژهها با استفاده از طرح جامع حملونقل کشور در زمان تصویب و تخصیص اعتبارات یکی از اقدامات اساسی در این زمینه است.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
آژانس انرژی اتمی بازیچه چند کشور غربی شده است
سردار قریشی: بسیجیان باید در زمینه حل مشکلات کشور پیشتاز باشند
رئیسی: خودروسازان داخلی بیش از این با جان و روان مردم بازی نکنند
لاهوتی: نباید برق در این شرایط اقتصادی گران میشد
آژانس انرژی اتمی بازیچه سیاسی چند کشور غربی شده است
پاکمهر: تورم بیداد میکند و برنامهای برای کنترلش نیست
«بیگدلی» رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کابل شد
محمدبیگی: در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به موضوعات زنان و خانواده توجه شود
حاجی بابایی: وزرا باید درباره گرانی های اخیر به مجلس توضیح دهند
مومنی: شعار وفاق ملی در انتخاب استانداران به طور کامل محقق شد
نشست مطبوعاتی رئیس مجلس چهارشنبه برگزار می شود
تعداد اعضای هیئت اجرایی در شعب ثبتنام انتخابات شوراها تعیین شد
نگذاریم جاسوسان اطلاعات هستهای ایران را به جاهای دیگر منتقل کنند
مجلس وظایف هیئت اجرایی مرکزی انتخابات شوراها را افزایش داد
حاجیبابایی: مشکلات ما به دلیل عدم توجه به تفکر بسیجی است
قالیباف: بررسی گرانی ها در اولویت مجلس است
کنعانی مقدم: فضا برای تحریم و بایکوت رژیم صهیونیستی باز شد
اعضای شورا از فعالیت در دهیاری و شهرداری منع شدند
ترکیب هیئت اجرایی مرکزی انتخابات شوراها مشخص شد
مرجعیت رسانه باید به داخل برگردد
تقاضای استعفای نماینده مردم بندرعباس اعلام وصول شد
مشهد، میزبان نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اکو
لاریجانی: مردم ما تلاشهای حزبالله را ارج مینهند
سردار صادقی: بسیج خنثی کننده توطئههای دشمنان است
عباسی: دولت به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها پایبند باشد
محمودی: دولت با گرانیها و تورم مقابله کند
ادامه بررسی بودجه سال ۱۴۰۴ شرکتهای دولتی در دیوان محاسبات
دولت برای بهبود وضعیت ترابری جادهای لایحه داد
عراقچی فردا به پرتغال سفر میکند
واکنش قالیباف به توئیت فضائلی درباره اصلاح قانون تابعیت قهری