میرنیوز

رئیسی: هیچ فیلتری در زمان من در قوه قضاییه انجام نشد/ همتی: یک میلیون تومان به دهک پایین می‌دهم

رئیسی: هیچ فیلتری در زمان من در قوه قضاییه انجام نشد/ همتی: یک میلیون تومان به دهک پایین می‌دهم 2021-06-12T20:31:43+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، سومین و آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم با موضوع «دغدغه‌های مردم» در استودیوی محل مناظره‌ها برگزار شد.

موضوع اولین مناظره نامزدها در صدا و سیما، مشکلات اقتصادی و موضوع مناظره دوم، مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود.

اجرای مناظره‌ها را «مرتضی حیدری» برعهده داشت.

مناظره انتخاباتی به صورت زنده از شبکه یک سیما، شبکه خبر، رادیو ایران و رادیو انتخابات پخش شد.

** بخش پایانی؛ جمع‌بندی مناظره

۲۰:۰۹ رئیسی در جمع‌بندی مناظره؛

رئیسی در بخش پایانی مناظره و جمع بندی صحبت‌های خود تاکید کرد: در بحث بنزین، تصمیم گیرنده دولت و طرح آن در جلسه شورای هماهنگی فقط به دلیل هماهنگی صورت گرفت. بخشی که مصوبه داشت این بود که این پول باید در جهت تولید مصرف شود و میان مردم تقسیم شود.

روحانی باید پاسخگوی طرح بنزینی باشد

رئیسی ادامه داد: در اجرای طرح بنزین بسیار بی تدبیری شد. مردم برای اینکه بدانید در این موضوع مسئول و مقصر کیست گزارش دبیرخانه شورا وجود دارد و گزارش مسئولین عالی رتبه قضایی وجود دارد، بنابراین اولین پاسخگو در این مورد باید آقای روحانی باشد و این طبق اسناد و مدارک است.

ما در زمینه عدالت عقب هستیم

وی تاکید کرد: همه مسائل و همه کسانی که در این رابطه بودند خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد. در دولت و ریاست جمهوری اولین نکته، جهت گیری است‌. باید دید دولت جدید چه جهت گیری دارد. جهت گیری ما در مسیر عدالت است. ما در زمینه عدالت عقب هستیم. دولت که می‌خواهد اجرای عدالت کند باید بتواند ظرفیت‌های کشور را مورد استفاده قرار دهد و بتواند از همه نیروهای انسانی کارآمد در کشور استفاده کند و قدرت اجماع‌سازی داشته باشد.

دولت عدالتجو باید یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت عدالتجو باید یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد والا برنامه ششم و هفتم توسعه داریم اما به بسیاری از آنها عمل نشده است. برنامه بسیار مهم است و کارنامه هم موید برنامه است. وقتی می‌گوییم این کارها باید بشود، باید نشانه‌هایی هم بر اجرا وجود داشته باشد.

رئیسی بیان کرد: مردم بدانند که رئیس جمهور، رئیس همه مردم است و نسبت به همه مردم نگاه یکسان دارد. حق هر ایرانی تضمین شده است، اهل سنت، شیعه، بازنشسته، کارگر، کشاورز و زن و مرد و همه برای رئیس جمهور، مردم هستند و هیچ فرقی با هم ندارند.

وی در پایان اضافه کرد: رئیس جمهور در برابر همه تکلیف دارد و مردم هم نسبت به او حق دارند. مردم! شما به گردن دولت حق دارید و ما خود را مکلف به پیگیری مسائل شما می‌دانیم.

۲۰:۰۶ رضایی در بخش جمع‌بندی مناظره؛

رضایی در جمع بندی سخنانش گفت: عقب‌ماندگی از ترکیه و وضعیت معیشتی مردم برای ما یک ننگ است. دولت ما مصمم است با برنامه‌ریزی، این مشکلات را حل کند.

وی افزود: ما از آن زمانی که برنامه ریزی مد نبود تا امروز برنامه‌هایی را برای عبور ایران از شرایط فعلی تدوین کرده‌ایم و با اقتدار این برنامه‌ها را اجرا خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی مشخص است، ادامه داد: ما در پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار که آینده سازان مملکت را تربیت می‌کنند جدی هستیم.

محسن رضایی گفت: مشاغل خانگی را در کل کشور گسترش خواهیم داد. همچنین بحث مسکن ارزان قیمت و سهل را با قسط‌های ۵۰ ساله دنبال خواهیم کرد و ۳۰ درصد از سهام نفت را به شما مردم می‌دهیم تا کفایت زندگی را حل کند اما به این مقدار قانع نیستیم.

وی منطقه‌ای یا ایالتی کردن اقتصاد را یکی دیگر از برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت: ما اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیریم و به استان‌ها می‌دهیم تا طبق قانون سپرده‌های مردم در همان استان‌ها هزینه شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین ارزش افزوده شرکت‌ها در استان‌ها هزینه می‌شود. ما باید همه ایران را ایران بدانیم نه اینکه همه سرمایه‌ها را بیاوریم و در تهران جمع کنیم.

رضایی تصریح کرد: دولتی که تشکیل خواهم داد از همه اقوام خواهد بود که در آن اهل تسنن، اهل تشیع و اقلیت‌ها حضور دارند.

وی گفت: ۱۴ ابرپروژه برای حوزه اقتصاد کشور داریم که سعی می‌کنیم آن را در ۴ سال و اگر افتخار دادید آن را در ۸ سال به پایان برسانیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در اینجا به شما قول می‌دهم که اگر نتوانم به وعده‌هایم عمل کنم زودتر از آن چیزی که شما فکرش کنید می آیم و اعتراف کرده و در برابر شما تعظیم می‌کنم.

محسن رضایی گفت: رای شما نه پوشش است و نه روکش و نه پیشکش. رای شما رویش است و با این رای به رویش آینده کشور کمک کنیم.

وی افزود: برنامه‌های دیگر من در حوزه همسان سازی حقوق، ساماندهی نیروهای شرکتی، توسعه روستایی و بیمه تامین اجتماعی روستایی هستیم.

**بخش چهارم مناظره؛ انتقاد از برنامه‌ها

۲۰:۰۳ زاکانی در بخش چهارم مناظره؛

زاکانی در ادامه گفت: اگر انقلاب نبود هیچکدام از ما اینجا نبودیم. در جایگاهی بودیم که متناسب با شرایط امروز مان نیست لذا حق نداریم مثل سناتورها کنار هم بنشینیم و حرف‌های کلی بزنیم و همدیگر را متهم کنیم حق نداریم بی برنامه کار کنیم اشتباه کنیم و در استخر شنای آنها شنا کرده و در فضای آنها تنفس کنیم. اگر اینگونه بود ما از مردم جدا شده‌ایم و به فرموده امام روز مرگ ماست.

حق نداریم مثل سناتورها کنار هم بنشینیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ریشه فساد را در کشور خواهم خشکاند، تصریح کرد: فساد بلای جان کشور است. ریشه دروغ را خواهم کند، فرمودند من را از بانک مرکزی اخراج کردند، آقای واعظی گفتند خلاف اعلام کردند.

زاکانی ادامه داد: بیان کردم که ۱,۲۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۸ از بانک صادرات به پاسارگاد منتقل شده است، گفتند نه اینگونه نیست اما آقای دژپسند تایید کرد.

وی اظهار داشت: الان گفتند که ایشان در تاریخ شهریور ماه ۹۸ بنزین ۵ هزار تومان را توصیه کردند می‌گویند که خلاف می‌گویید. این نامه با امضای رسمی ایشان اینجا است من آمده‌ام تا با دروغ مقابله کنم.

تازه کامنت های زیر اینستاگرامتان را باز کردید؛ جرات رو به رو شدن با مردم را ندارید

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اظهارات همتی در مورد فیلترینگ گفت: شما کامنت های زیر اینستاگرامت را بسته بودی تازه باز کردی، شما جرات رو به رو شدن با مردم را نداری، وقتی اشتباهات زیاد می‌شود یعنی کسانی که زیاد تست غلط می‌زنند جواب تست‌های درست را می‌دانند که تست‌های غلط را جدا می‌کنند. این دولت عامدانه تست‌های غلط را می‌زند.

جَنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کرده‌اند

زاکانی گفت: جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کرده‌اند. صبح جمعه به ریش مردم خندند، با کفش به چادر زلزله زده‌ها رفتند. با ماشین خارجی به کارخانه خودروسازی ایرانی رفتند.

وی گفت: مشکلات متعددی در کشور ما وجود دارد باید دست به دست هم بدهیم ریشه ناکارآمدی، تفکر غلطی است که ۴۰ سال مثل اختاپوس در کشور ما خیمه زده از انقلاب مصرف کرده و هیچ خدمتی به مردم نکرده است.

۱۹:۵۹ جلیلی در بخش چهارم مناظره؛

جلیلی در ادامه گفت: اگر امروز از بیکاری، گرانی و مشکل مسکن صحبت می‌شود، نگاه ما به چهار سال آینده، یک نگاه فرصت محور است. این مسائل با اداره روزمره کشور حل نمی‌شود. جهش امروز برای کشور و استفاده حداکثری از فرصت‌ها هم ممکن و هم یک ضرورت است و لازمه اش این است که قبلاً بررسی‌ها انجام شده باشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در مورد نظام بانکداری، نظام سلامت، موانع تولید، راجع به اینکه چگونه نه تنها مشکل قطع شدن برق نداشته باشیم، بلکه صادرات برق هم داشته باشیم، درباره اینکه روستاهای ما چگونه باید هر کدام سلول جهش کشور باشند نه اینکه حداکثر خدماتی به آنان ارائه باشد، باید ارزیابی‌های دقیق انجام شود.

صحبت‌های آقای همتی جابجا کردن مرزهای ادبیات است

جلیلی تصریح کرد: ۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها هستند و باید به آن با یک نگاه حداکثری نگاه کرد و باید این زمینه را برای آنان ایجاد کرد که بتوانند جهش یابند و در ادامه کشور را به جهش برسانند. این اهانت به روستا است؟ این جابجا کردن مرزهای ادبیات توسط همتی است و بنده نمی دانم چگونه این مطلب را مطرح کرد.

وی ادامه داد: عرض بنده این است که می‌گوییم اگر صحبت از این جهش می‌کنیم، باید برای اشتغال، تک تک دستگاه‌ها، مسئولیت داشته باشند، همچنین باید برای ارز آوری، مسئولیت تعریف شده باشد تا کشور معطل نماند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: مسائل را غلط بیان نکنید. می‌گویند که ۲۰۰ کشور عضو FATF هستند، مگر نمی‌دانید که شما هم هستید! برنامه اقدام امضاء کردید و از ۴۱ بند ۳۹ مورد را اجرا کرده‌اید. شما حتی این مسئله را هم نمی‌دانید! اینها انجام شده و آنان گفته‌اند که قبول نیست. به جای آنکه از آنان طلبکار باشید، از داخل طلبکاری می‌کنید؟

جلیلی اظهار داشت: ما می‌گوییم برای مثال، ۴۹ دستگاه در مورد روستاها باید وظایفی را انجام دهند و آیا این حرف اهانت به روستائیان است. بنده اصلاً این موضوع را نمی‌فهمم.

وی تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم مسائل مهمی چون بیکاری را حل کنیم، با اداره روزمره برطرف نمی‌شود و یا با برنامه‌ای که با اولین سوال دچار تردید شویم، حل نمی‌شود و یا اینکه بعد روی آن مطالعه خواهیم کرد، حل نمی‌شود و باید از روز ابتدای شروع کار دولت این برنامه با قوت آغاز شود.

۱۹:۵۶ رئیسی در بخش چهارم مناظره؛

من اگر به عنوان نامزد نبودم، آقایان می‌خواستند چه بگویند؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با نقد خود به سخنان دیگر نامزدها گفت: نمی‌دانم من اگر به عنوان کاندیدا نبودم، آقایان می‌خواستند چه بگویند؟ خداروشکر من هستم و آقایان من را مورد خطاب قرار دادند و چیز بدی نشد.

از من ناراحتید یا از مردم؟ مردم به شما اقبال ندارند

رئیسی افزود: در این جلسه آدم برنامه می‌دهد، کارنامه می‌گوید. دوم اینکه معلوم نیست شما از من ناراحتید یا از مردم. مردم به سمت شما اقبال ندارند، چه می‌خواهید بکنید؟ عملکرد را نگاه کنید، ببینید چطور عمل کردید که مردم به اینجا رسیدند. این خیلی روشن است، بروید و ببینید مردم چرا ناراحت هستند و اصلاً پیچیده نیست.

در آنچه به مردم گفتم صادق بودم

رئیسی افزود: از همان مردمی که می‌گویید نمی‌خواهند پای صندوق بیایند بپرسید که از چه ناراحت هستند. ببینید این دولت با مردم، جوانان و تولیدکنندگان چه کرده است. آمدم و دیدم در بانک‌ها هر کدام دارید به یک شیوه عمل می‌کنید. یکی وام با سود ۱۸ درصد و دیگری ۲۵ درصد و ۳۵ درصد می‌دهند.

وی تاکید کرد: گفتیم وضعیت تولیدکنندگان را پیگیری کنید، اثر نداشت و به قضات گفتیم بیشتر از میزان شورای پول و اعتبار برای شما ضامن اجرا نباشد. بالاخره مملکت مقرراتی دارد و باید براساس قانون و یک چارچوبی بچرخد. با دستگاه قضا تولیدی‌ها احیا شدند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: بانکی که امروز باید مشکل کشور را حل کند به معضل تبدیل شده است. در رابطه با فضای مجازی مردم می‌دانند در آنچه گفتم صادق بودم. نگاهشان به من این بود که من مخالف این فضا هستم.

هیچ فیلتری در زمان من در قوه قضاییه انجام نشد

رئیسی تصریح کرد: هیچ فیلتری در زمان من مطلقاً در قوه قضاییه انجام نشد. چرا حرف‌هایی می‌زنید که بعداً خودتان نتوانید پاسخ آنها را بدهید؟ آنچه اهمیت دارد اینکه گفته‌ام مسأله اینترنت و دسترسی جوانان به آن آزاد شود، حالا کفی در حد ۲۰ گیگ و ۵۰ گیگ؛ احتیاج به فضای مجازی مثل برق و آب می‌ماند و همیشه این را گفتیم.

وی عنوان کرد: از روز اول که به قوه قضاییه آمدم اطلاعیه دادم و گفتم مردم در این فضا با من صحبت کنند. چرا فضاسازی می‌کنید؟ مردم من را می‌شناسند و عملکرد من را دیدند. اینگونه نظر دادن دور از انصاف است. هیچ روزنامه‌ای در دوران من بسته نشد و هیچ رسانه‌ای در دوران من محدود نشد.

۱۹:۴۹ قاضی زاده در بخش چهارم مناظره؛

واکسیناسیون را تا ۲۲ بهمن به اتمام خواهیم رساند

قاضی زاده هاشمی گفت: در موضوع اشتغال برنامه صریح و سریعی داریم که حداقل نیمی از جوانانی که بیکار هستند ظرف دو سال اول مشغول به کار می‌شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همچنین بحث کرونا و واکسیناسیون را تا ۲۲ بهمن به اتمام خواهیم رساند. بر اساس برنامه دولتی افراد بالای ۷۰ سال فرانشیز کاملاً رایگان دریافت خواهند کرد، همچنین نظام جامع شفافیت را در دولت مستقر خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه در دولت من باید تجربه تجارت بین‌الملل داشته باشد

وی گفت: در دولت ما دیپلماسی عمومی و دیپلماسی اقتصادی منشأ برنامه‌ها خواهد بود. وزیر امور خارجه در دولت من کسی خواهد بود که در تجارت بین المللی تجربه داشته باشد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آموزش و پرورش نوین را جایگزین آموزش و پرورش فعلی می‌کنیم به طوری که عمر فرزندانمان تلف نشود و در طول دوره تحصیل مهارت بیاموزند. همچنین در این دوره کوتاه تحصیل که مهارت می‌آموزند، آزمون کنکور حذف خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: با کمک نیروهای مسلح در بحث سربازی، این دوره را به یک دوره مهارتی و حرفه‌ای تبدیل کرده و این مسئله را حل و فصل می‌کنیم.

همه به فضای مجازی نیاز داریم

وی درباره فضای مجازی اظهارداشت: فضای مجازی بعضاً به انحراف و حاشیه کشیده شده، در صورتی که این موضوع امروز مسئله حکمرانی است. اگر به دولت الکترونیک نیاز داریم، اگر می‌خواهیم شفافیت داشته باشیم، اگر می‌خواهیم اقتصاد دیجیتال را توسعه دهیم و مسائل اقتصادی روز دنیا مانند پول و بانک را کنترل کنیم، اگر در پی توسعه مشاغل استارت آپی هستیم و اگر می‌خواهیم خودمان اشتغال و کسب و کار روز را دنبال کنیم؛ همه اینها به فضای مجازی نیازداریم.

نباید فضای مجازی را محدود کنیم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: نباید فضای مجازی را محدود کنیم، امروز در بهداشت و درمان، کشاورزی و همه حوزه‌ها، فضای مجازی تأثیر بسیار زیادی دارد که باید به نقش این بستر توجه ویژه شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: «دولت سلام» خواستار حقوق همه مردم خواهد بود و حق همه کسانی را که حتی رأی نمی‌دهند، حفاظت خواهد کرد. چه به این نامزد رأی دهند و چه رأی ندهند و مشارکت نداشته باشند.

وی افزود: دولت سلام به دنبال تحقق حقوق معلمان، پرستاران، کشاورزان، کارگران، ایثارگران، سربازان و نظامیان خواهد بود.

مردم آرزو می‌کنند از خواب بیدار شوند و ببینند همه این ۸ سال یک خواب بوده است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم امروز به ما می‌گویند آرزو می‌کنیم از خواب بیدار شویم و ببینیم همه این هشت سال فقط یک خواب بوده و تمام شده و امروز این کابوس دارد تمام می‌شود و این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم که واقعاً این کابوس تمام شده و تکرار نشود.

۱۹:۴۶ رضایی در بخش چهارم مناظره؛

رضایی در نقد به صحبت‌های دیگر نامزدهای انتخابات گفت: برنامه جزئی از مدیریت است و نمی‌شود آن را کسانی دیگر بنویسند و به مدیر سنجاق کنند. مدیر خودش باید برنامه داشته باشد و این برنامه را با کمک ستادش نهایی کند. یعنی ایده را مدیر می‌دهد وگرنه می‌شود این اوضاعی که ما در این دولت‌ها داشتیم.

وی افزود: نکته مهم در مسئله برنامه این است که هر کسی می‌خواهد یک مجموعه‌ای را مدیریت کند، باید مشکلات فعلی را ببیند و همچنین تصویری از چشم انداز آینده داشته باشد.

من هشت سال آینده را دوران سرنوشت می‌دانم

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دوستان ما باید بگویند که در هشت سال آینده چه چیزی می‌بینند و اوضاع را چگونه ارزیابی می‌کنند و برای مشکلات فعلی و آینده چه راهکارهایی را در پیش می‌گیرند. من هشت سال آینده را جزو مهمترین دوران جمهوری اسلامی ایران می‌دانم. یعنی من هشت سال آینده را دوران سرنوشت می‌دانم. از یک طرف با تهدیدات بزرگی روبرو هستیم و از سوی دیگر با فرصت‌های بسیار بزرگی مواجه هستیم.

محسن رضایی اظهار داشت: اگر دولت‌های گذشته تکرار شود، ایران با خطرات بزرگی مواجه خواهد شد. اما اگر از فرصت‌ها استفاده شود، روی بلندترین قله منطقه قرار خواهیم گرفت و پیشرفت‌های زیادی خواهیم داشت.

یکی از ویژگی‌های دولت گذشته، روزمرگی بود

وی افزود: اگر آینده پژوهی و آینده نگری نباشد، دچار روزمرگی خواهیم شد. یکی از ویژگی‌های دولت گذشته، روزمرگی بود. به همین دلیل مسئله جمعیت، محیط زیست، کاهش آب‌های زیرزمینی را نتوانستند پیش‌بینی کنند و فردا هم نمی‌توانند پیشرفت فناوری را در دنیا پیش‌بینی کنند و نتیجتاً با نگاه به پشت سر برنامه‌نویسی می‌کنند. در حالی که نوشتن برنامه و مدیریت کردن شرایط باید با نگاه به پشت سر، جلوی پا و آینده باشد. در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و نمی‌توانیم از فرصت‌های طلایی استفاده کنیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: هشدار می‌دهم شرایط کنونی کشور، شرایطی نیست که حتی یک ثانیه را هم بتوانیم از دست بدهیم. تاریخ آینده ایران برای ما قصه‌ای را خواهد نوشت که شاید هیچ دولتمردی ندیده باشد.

۱۹:۴۳ مهرعلیزاده در بخش چهارم مناظره؛

مهرعلیزاده همچنین تصریح کرد: اگر سیطره دولت را از مسائل اقتصادی برداریم، بسیاری از مسائل حل می‌شود. تمام صحبت‌هایی که آقایان درباره «اف‌ای تی‌اف» مطرح می‌کنند، واقعیت در جامعه امروز این است که با دیوارنوردی‌ها و با این قبیل کارها و با معطل کردن مسئله «اف‌ای تی‌اف» و در خصوص جریانات مذاکرات، هزار مشکل ایجاد کردنکارها پیش نمی‌رود، کشور ما به نقطه‌ای رسیده که امروز شاهد وضع موجود هستیم، امروز در شرایطی از لحاظ اقتصادی هستیم که آنچه را که بدست می‌آوریم را مصرف می‌کنیم.

وی افزود: در کشور ما حداکثر میزان درآمدی که داریم در سال، ۶ هزار دلار برای هر ایرانی است، ما همان را براساس میانگین‌ها استفاده می‌کنیم و ریالی برای سرمایه‌گذاری نداریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ایرانیانی داریم که در داخل و خارج کشور سرمایه دارند. ما ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که از این تعداد حداقل ۵ میلیون نفرشان افراد متخصص و سرمایه‌دار هستند. باید برای آنها فضای امن ایجاد کنیم که بتوانند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: ما تکنولوژی را از کجا می‌خواهیم وارد کنیم؟ ما از نظر تکنولوژی، برتر از کشورهای منطقه هستیم. ما می‌خواهیم سرمایه را از کجا بیاوریم؟ کشورهای اطراف که سرمایه‌ای ندارند به ما بدهند.

وی گفت: سرمایه در غرب، چین، ژاپن، کره و هند و تکنولوژی نیز در این کشورهاست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: تا زمانی که بخواهیم دنبال تنش و ماجرا جویی در دنیا باشیم وضعیت همین است.

مهرعلیزاده افزود: من نمی‌دانم که محکوم کردن دولت قبلی چه نتیجه‌ای دارد؟ مگر آقای رئیسی جزو سران سه قوه نیست؟ مگر آقای رئیسی در جلسه سران قوا نبود که در مسئله بنزین تصمیم غلط گرفتند و سپس اجرا شد؟ آقای رئیسی خودش می‌گوید که تلگرام و اینستاگرام دارد و با مردم مهربان شده است، همین الآن دستور دهید که فیلترینگ برداشته شود.

وی خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: لطف کنید در خصوص آنهایی که در ماجرای آبان ۹۸ دستگیر شدند و تعدادشان نیز حتی مشخص نیست و خانواده‌هایشان نیز نگران هستند، درخواست عفو از مقام معظم رهبری برای این خانواده‌ها داشته باشید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: باید مقداری نگرانی‌ها را کاهش دهیم و فقط حرف نزنیم.

**بخش سوم؛ نیمه دوم مناظره

۱۹:۳۷ زاکانی در بخش سوم مناظره؛

زاکانی گفت: اولین کاری که انجام خواهم داد، این است که رویکرد غلط دولت کنونی را به یک رویکرد درست تغییر می‌دهم و با تکیه بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی، از همه فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی برای پیشرفت کشور استفاده می‌کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه توانمندی‌های داخلی برای تولید بی نظیر است، گفت: در حوزه مسکن با ۱۳۰ هزار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارد که ظرفیتی برای ساخت مسکن است، در حوزه زیرساخت‌های ریلی با توجه به کریدور جنوب شمال می‌توان ۳۰ هزار میلیارد دلار سالانه درآمد کسب کرد. در بخش نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به صنایع پایین‌دستی می‌توان سالانه بالای ۴۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. کارخانه‌های راکد موجود در بخش پتروشیمی ۱.۸ میلیارد تن در بخش پتروشیمی و ۱۰ میلیون تن در بخش پلیمری ظرفیت خالی دارند که با توجه به این دو بخش می‌توان مشکل اشتغال و منابع ارزی را حل کرد.

وی اظهار داشت: در بخش معادن از رتبه ۷ به رتبه ۲۰ کاهش رتبه داشته‌ایم به این دلیل که کار دست افراد باتدبیر نبوده است بنابراین با توجه به تولید داخل، کشور را اداره خواهیم کرد تا تحریم‌ها بی‌اثر شود. حوزه کشاورزی و روستایی محور اصلی خواهد بود.

رقم اندک صادرات ما به کشورهای منطقه و اوراسیا، فاجعه است

زاکانی با بیان اینکه رویکرد دولت ما توجه به توانمندی‌های داخل خواهد بود، گفت: منطقه ما در سال ۹۸، ۱۱۴۳ میلیارد دلار واردات داشته است که سهم ما ۲۳ میلیارد دلار بوده است. منطقه اوراسیا ۳۷۰ میلیارد دلار واردات داشته، سهم ایران ۶۰۰ میلیون دلار بوده؛ این فاجعه است.

روحانی چون اقتصاد بلد نبود همتی را رئیس کل بانک مرکزی کرد

وی تأکید کرد: دوست عزیزمان علاقه ندارد با من بحث کند زیرا به او یاد داده‌اند با من بحث نکند. در نوبت اول، ایشان یک حرف زد و گفت آقای روحانی همه چیزش خوب است اما اقتصاد بلد نیست. این حرف درست است. آقای روحانی چون اقتصاد بلد نبود شما را رئیس کل بانک مرکزی کرد.

کشور را می‌توان به بهترین نحو اداره کرد اما این آقایان نمی‌توانند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر بخواهیم با دلار مبادله کنیم، FATF روی گلویمان می‌نشیند اما اگر با پول دو طرفه کشورها تبادل کنیم، FATF نیز ملغی اثر می‌شود و تحت فشار قرار نمی‌گیریم اما دوستان نمی‌خواهند کار کنند، کشور را می‌توان به بهترین نحو اداره کرد اما این آقایان نمی‌توانند.

زاکانی گفت: مانده بودم که با این دولت چطور برخورد کنیم؛ این دولت به منتقدانش توهین‌های زیادی می‌کند؛ آنها را بی‌سواد می‌کند البته این خصوصیت مسری بوده، به ایشان هم سرایت کرده و بنده را پلیس بد خواندند. اینها کسانی هستند که جز با توهین کار خود را پیش نمی‌برند.

آمده‌ام تا مردم در صف کالا تحقیر نشوند

وی تأکید کرد: بنده آمده‌ام تا مردم در صف کالا تحقیر نشوند و مردم را در قرارگاه مرغ خراب نکنند. من فریاد اعتراض مردمی هستم که گرانی را تحمل می‌کنند و عده‌ای نور چشمی با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد می‌کنند. بنده آمده‌ام تا صدای مردم سیستان و بلوچستان باشم. سه بار افتتاح گاز شده است اما هنوز گاز به این استان وارد نشده است.

۱۹:۳۱ همتی در بخش سوم مناظره؛

همتی گفت: بحث زنان و فعالیت‌هایشان بسیار مهم است و حتماً باید به آن توجه کنیم. الان ۵۰ درصد جمعیت کشور زنان هستند. واقعیتش، آن حدی که باید، شأن و جایگاه زنان باشد در جامعه به آن توجه نکردیم.

وی افزود: بخشی از آنها تحصیلکرده هستند. خیلی از آنها نیاز به کار دارند. فکر می‌کنم دولت باید اول محیط اجتماعی و زمینه لازم برای امنیت اجتماعی را فراهم کند. دوم فرصت برابر به آنها بدهد، برای اینکه در اجتماع مشارکت داشته باشند و بتوانند شغل به دست بیاورند، فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های اجتماعی کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تعداد اشتغال و فرصت شغلی که برای آنها ایجاد می‌کنیم برابر نیست، اظهار داشت: زنان تحصیل کرده هستند و می‌خواهند کارآفرینی بکنند. الان مشکل جدی آنها نیز همین است.

همتی افزود: حتماً وام‌های خُرد را راه می‌اندازیم تا اینکه بتوانیم با خود اشتغالی، با نوآوری و کارآفرینی بانوانی که کارآفرین هستند، استفاده کنند. زنان سرپرست خانوار، خیلی مشکل دارند و جزو سه دهک پایین جامعه هستند.

یک میلیون به دهک پایین جامعه می‌دهم

وی گفت: برنامه‌ای که من دارم این است که یک میلیون تومان به خانواده‌های سه دهک پایین از طریق هدفمند کردن یارانه‌ها داده شود نه اینکه با چاپ پول به بودجه دولت اضافه شود. بنابراین برنامه‌های خیلی وسیعی برای زنان دارم، زنان باید خط مقدم فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: آقای رئیسی فرمودند چرا الان لیست را به من داده‌اید؟ من لیست را قبلاً به قوه قضائیه داده بودم اما نمی‌دانم چرا از پرونده‌هایشان پیش نمی‌رود؟ الان اگر صلاح بدانید اسامی آنها را اعلام کنید، زیرا از من می‌خواهند که اعلام کنم.

همتی گفت: جناب آقای جلیلی فکر می‌کنم شوخی می‌کنند که می‌گویید ۲۰۰ کشور نمی‌دانند و من فقط من می دانم. فقط شما و کره شمالی می‌گویید که «اف ای تی اف» به درد نمی‌خورد. این برای جلوگیری از پولشویی و فعالیت‌های تروریستی است، چرا کاری می‌کنید که به عنوان تروریست معرفی شویم، اجازه بدهید کشور نفس بکشد.

وی تصریح کرد: آقای رئیسی الحمدالله دو سال است که تبلیغ می‌کنند. من از شما سوال می‌کنم اینترنت امن یعنی چه؟ به نظر من یعنی اینستاگرام بسته شود و شما نیاز پیدا کنید، برای هر کسب و کاری از آقایان مجوزآبگیرید. آقای رئیسی اینجا کره شمالی نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وزیر شجاع ما آقای آذری جهرمی را به دادگاه احضار می‌کنید. آقای رئیسی چرا نمایندگان شما در کمیته فیلترینگ به بسته شدن اینستاگرام رای دادند.

۱۹:۲۵ رضایی در بخش سوم مناظره؛

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌هایش برای حل مشکلات ازدواج جوانان گفت: مساله جوانان در کشور ما که من به آنها می گویم فرشتگان نجات ایران زیرا مهمترین سرمایه ما هستند. در دوران انقلاب و دفاع مقدس و هر کجا که ما به جوانان اهمیت دادیم و مشکلات‌شان را حل کردیم و از سوی دیگر به آنها میدان دادیم کارهای بسیار بزرگی انجام دادند.

وی ادامه داد: امروز جوانان ما به شدت با مشکلات عظیمی رو به رو هستند. اولاً شغل ندارند، ثانیاً نمی‌دانند آینده شان چه می‌شود. می‌خواهند ازدواج کنند، مسکن و شغل ندارند لذا در یک سردرگمی به سر می‌برند.

رضایی تصریح کرد: جوانان که بزرگترین سرمایه‌های ما برای نجات از این شرایط هستند خودشان درگیر مسائل و مشکلاتی شده‌اند، ما برای حل مشکلات جوانان از دولت شروع خواهیم کرد، دولت ما ترکیبی از جوان گرایی و تجربه گرایی است. دولت اقدام و تحول تجارب نسل اول و دوم را با انرژی بالندگی و استعدادهای جوانان نسل سوم و چهارم ترکیب می‌کند، با این اقدام با یک تیر دو نشان می زنیم، اولاً با آزاد کردن یک انرژی عظیم هم مشکلات خود جوانان را حل می‌کنیم و هم مشکلات کشور.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مهمتر از اینها جوانان نسل چهارم و پنجم که مشکلات کشور به آنها منتقل می‌شود از میان‌شان زمام داران آینده را تربیت می‌کنیم. به همین دلیل در سراسر کشور و تمام استان‌ها مراکز تربیت زمامداران آینده را تاسیس می‌کنم.

رضایی با تاکید بر اینکه توجه جدی دولتش به مسائل جوانان است، تصریح کرد: جوانان برای اینکه ازدواج کنند باید در ابتدا مسکن و شغل داشته باشند. مساله مسکن جوانان را در نهضت خانه سازی ایرانیان حل می‌کنیم. خانه‌سازی دو بعد دارد یکی تولید که تولید کنندگان مانند پیمانکاران ساختمانی و دیگری تقاضا و خریداران مسکن. ما تولیدکنندگان را به بازار سرمایه وصل می‌کنیم و جوانان و خریداران مسکن را بانک‌ها متصل می‌کنیم و همه بانک‌های کشور را موظف می‌کنیم. هر زوج جوانی ۱۰ درصد آورده بیاورد ۹۰ درصد دیگر را بانک به آنها وام می‌دهد.

وی افزود: از طرفی دیگر ما به جوانان زمین مجانی می‌دهیم و با طولانی کردن زمان بازپرداخت اقساط، شرایط را برای خانه دار شدن جوانان فراهم می‌کنیم.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۵ هزار دکتری و فوق لیسانسه بیکار داریم. ما همه اینها را در سایت جمع سپاری عضو می‌کنیم و از همان فردایی که دولت من مستقر شود به آنها خواهم گفت گروه بندی شوند و شروع کنند نیازهای وزارتخانه‌ها را به این افراد بدهند و آنها کارهای پژوهشی انجام دهند و پژوهش‌های خود را در اختیار وزارتخانه‌ها قرار دهند و ما ماهیانه به آنها حقوق می‌دهیم. کم کم با شناسایی استعدادهای آنها، آنها را وارد کسب و کار خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حتماً مساله برجام را جدی خواهیم گرفت و آمریکا را با یک دیپلماسی واقعی نه دیپلماسی کاغذی و التماسی وادار خواهیم کرد که به تعهداتش عمل کند. نکته مهم این است که کشور را معطل مذاکرات نخواهیم کرد. کشور را در چرخه تولید و اشتغال خواهیم انداخت و وقتی آمریکایی‌ها ببینند که ما فرمول پیشرفت را در دوران تحریم یاد گرفته‌ایم همان گونه که در گذشته در تحریم‌های شدید توانستیم روی پای خودمان بایستیم و با کمک مردم سرزمین‌هایمان را آزاد کنیم. وقتی آمریکایی‌ها متوجه این موضوع شوند آنها دنبال ما خواهند آمد و التماس می‌کنند و می‌گویند ما قبول داریم و بیایید بنشینیم مذاکره کنیم.

وی افزود: مذاکرات بسیار مهم است اما فعال کردن میدان نیز اهمیت دارد. برجام یک تعهد بین المللی است، مقام معظم رهبری آن را تصویب کرده و ما حتماً آن را دنبال خواهیم کرد که تعهدات دولت‌های اروپایی و آمریکایی اجرایی شود.

۱۹:۱۸ جلیلی در بخش سوم مناظره؛

جلیلی گفت: بنده در سال اول انتخاب روحانی با وی جلسه‌ای داشتم و گفتم اگر می‌خواهید اهدافتان را دنبال کنید، راهش این است که باید ماشین دولت را راه بیندازید. کُندی هایی که در ماشین دولت وجود دارد، باعث می‌شود که شما به مقصدتان نرسید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: لازم نیست ساختارها عوض شود بلکه باید سازوکارها فعال شوند. این مبتنی بر این است که چه رویکردی داشته باشید. باید مشخص شود آیا می‌خواهید به شکل روزمره کشور را اداره کنید یا اینکه برنامه شما این است که برای دستگاه‌های خود مأموریت تعریف کنید و باید به آن نتایج برسند و سپس ماشین دولت خودش را به این اهداف می‌رساند.

امکان تعامل گسترده و سازنده با جهان به ویژه در زمینه اقتصادی وجود دارد

وی ادامه داد: اگر مشخص شود که تک تک دستگاه‌ها باید چه وظایفی را دنبال کنند، دستگاه‌ها مجبور می‌شوند خودشان را به آن برسانند اما اگر قرار نباشد به نتیجه‌ای برسیم، طبیعتاً کار خودشان را انجام می‌دهند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کرده‌ام به ضرس قاطع می گویم که امکان تعامل گسترده و سازنده با جهان به ویژه در زمینه اقتصادی وجود دارد. می‌شود اما اینها نمی‌توانند.

جلیلی افزود: ما ۱۲ میلیارد دلار روابط اقتصادی با عراق داریم. ۱۰ میلیارد دلار از این عدد مربوط به بخش خصوصی است که کار خود را انجام می‌دهد و ۲ میلیارد دلار از آن مربوط به بخش دولتی است و دولتی‌ها نمی‌توانند آن را انجام دهند و این ضعف است. عرض بنده این است که اگر رئیس جمهور و دولت اشراف داشته باشند و برنامه را بدانند، می‌فهمند که در کجاها مشکل وجود دارد.

وی متذکر شد: ما چند روز پیش با اتحادیه تعاونی‌های سراسر کشور جلسه‌ای برگزار کردیم و آنان گفتند که هیچ مشکلی در روابط خارجی ندارند، اگر داخلی‌ها اجازه دهند. آنان گفتند با ۱۱ کشور صادرات دارند و پول را هم به خوبی می‌گیرند.

امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ما ندارد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: بنده با قاطعیت می گویم که امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ما ندارد و حاضرم با هر فردی در این باره مناظره کنم، چرا که در بیانیه FATF آمده است که حتی اگر آن را امضا کنید، باید FATF گام بعدی را برای ما تعریف کند. ۳۹ اقدام هم در این زمینه انجام دادیم و آنان فقط ۱۶ مورد را قبول دارند. چرا مسئله را به مردم غلط می‌گویید؟

برجام سند طلبکاری ملت ایران است

جلیلی ادامه داد: رئیس جمهور باید بداند و قاطعانه تصمیم گیری کند. برجام سند طلبکاری ملت ایران است، نه سند بدهکاری. ما هزینه برجام را دادیم و امروز باید طلبکار باشیم. زمانی که ۱۵ بار گفته می‌شود که ایران همه تعهداتش را انجام داده است پس نتیجه آنچه شد؟ نباید هر روز از سرمایه ملت مورد دیگری را هزینه کنیم.

وی گفت: زمانی که ما به مسائل جهانی و داخلی آگاه باشیم می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم. بنده از پایین‌ترین سطح وارد دستگاه دولتی شدم و در این مسیر رشد کردم و می دانم در این باره چه جریاناتی وجود دارد و یک دستور رئیس جمهور زمانی که به سطوح پایین می‌رسد، چه فرجامی پیدا می‌کند و چگونه یک کارشناس می‌تواند آن کار را معطل کند. زمانی که هماهنگی در سطوح بالا وجود نداشته باشد بسیاری از مشکلات به وجود می‌آید.

سیاست خارجی چهار سال آینده باید اقتصاد محور باشد

جلیلی تصریح کرد: اگر مردم ایران می‌خواهند امروز رئیس جمهور خود را انتخاب کنند، رئیس جمهور باید هم به مسائل جهانی واقف باشد و بداند که سیاست خارجی چهار سال آینده باید سیاست خارجی اقتصاد محور باشد و برای آن مأموریت تعریف شود و در صادرات کشور نقش داشته باشد و همچنین رئیس جمهور باید برای آن راه حل داشته باشد، در غیر این صورت یک بهانه کافی است تا کار نکند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: شما باید بهانه‌ها را بردارید و بنده به ملت ایران می گویم هیچ بهانه‌ای از جمله اینکه چه کسی در انتخابات آمریکا انتخاب شد یا فلان کنوانسیون چه بود، نمی‌تواند مانع پیشرفت اقتصاد کشور ما شود. باید ظرفیت‌های داخلی کشورمان را بشناسیم.

۱۹:۱۳ مهرعلیزاده در بخش سوم مناظره؛

مهرعلیزاده همچنین در بخش دیگری از مناظره به برنام‌هایش درباره وضعیت بازار بورس اشاره کرد وگفت: بورس یکی از بهترین بازارهای ممکن برای جذب سرمایه‌گذاری است. برای اینکه پول وقتی در یک جا جمع می‌شود، به سمت تولید می‌رود.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور ما، مشکلات تولید است و از طرف دیگر مسئله افزایش و رونق تولید نیز مسئله دیگری در زمینه تولید است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: از طرف دیگر یکی دیگر از مشکلات اقتصادی امروز کشور، گرایش دادن جامعه به سمت اقتصاد و تولید است.

مهرعلیزاده افزود: آنچه که در فروردین سال گذشته اتفاق افتاد این بود که به هر دلیلی، که به نظر من غیرکارشناسی بود، دولت در مسئله بورس دخالت کرد. صاحبان سهام عمده که معمولاً نقش تعیین‌کننده در قیمت سهام خودشان دارند، در یک هماهنگی، با یکدیگر وارد معرکه شدند و مردم را برای آوردن پولشان برای سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کردند.

وی گفت: این مسئله موجب نشد که پول به سمت تولید برود، بلکه موجب این شد که بعضاً به شکل حبابی، قیمت سهام چندین برابر شود که این چندین برابر شدن هم اصولاً به منتفع شدن سهامداران عمده منتهی شد که بعداً هم وقتی حباب ترکید و قیمت‌ها واقعی شد، دیدیم که مردم متضرر شدند و فشار وارد کردند، این جزو همان مواردی است که عرض کردم که کوچک‌ترین مسئله اجتماعی، پتانسیل تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی را دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم بعد از بحران بوجود آمده در بورس، دولت مجبور شد که از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار اختصاص دهد که تبدیل به ریال کنند و خسارات مردم جبران شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: همه این کارها قابل توجه است که به نظر من باید کار بورس را به خود بورس و بازار سهام واگذار کنند و دخالت دولت در بورس همواره زمانی است که به شکست بازار معروف است و شکست بازار نیز زمانی است که اتفاق خاصی مانند بحران ایجاد شده سال‌ها پیش در آمریکا باید باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین بایستی بورس را به خود بورس واگذار کنند و نقش سهامداران عمده را در آنجا به حداقل برسانند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از طرف دیگر اگر این ۷۰ تا ۷۵ درصد اقتصاد که در دست دولت است را حل کنیم و سهامداران عمده وابسته به دستگاه‌های بزرگ و نهادها و دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی دخالت نکنند قطعاً بورس یک وضعیت مطلوبی خواهد داشت که تنها راه آن استقلال بورس در چارچوب بازارهای بین المللی خواهد بود.

مهرعلیزاده با اشاره به افزایش سرمایه در تولید افزود: در حال حاضر تولید ناخالص داخلی کشور ما ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است، این رقم در خصوص آمریکا ۲۲ هزار میلیارد دلار، چین ۱۶ هزار میلیارد دلار، اروپا جمعاً ۱۲ هزار میلیارد دلار است که جمع این ارقام حدود ۵۰ هزار میلیارد دلار در مقایسه با ۵۰۰ میلیارد دلار در کشور ما است.

وی ادامه داد: این کشورها در مجموع ۱۰۰ برابر کشور ما تولید خالص داخلی در سال دارند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: سوال این است که ما می‌خواهیم رشد سرمایه و فروش در بازارهای منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم، راهکار آن چیست؟ ما می‌توانیم با تلاشی که انجام خواهیم داد در منطقه، بازار بالقوه ای ایجاد کنیم.

مهرعلیزاده تصریح کرد: آقای جلیلی گفتند که گردش بازار صادراتی در منطقه ۲۰ میلیارد دلار اما من معتقدم که می‌توانیم به ۵۰ میلیارد دلار این گردش بازار را افزایش دهیم اما اینها مستلزم این است که با دنیا رابطه خوبی برقرار کنیم.

وی افزود: اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده است، سیاست ما بر اقتصاد حاکم شده است. ما بایستی اقتصاد را نجات دهیم و سیاست خارجی مان را از تحریم‌ها و اف ای تی اف در اختیار اقتصاد قرار دهیم تا بتوانیم تعامل خوبی با دنیا برقرار کنیم.

۱۹:۰۷ رئیسی در بخش سوم مناظره؛

سید ابراهیم رئیسی در رابطه با «برنامه خود برای دوران پسا کرونا در حوزه‌های کسب و کار، فرهنگ و آموزش» گفت: ما در نظام سلامت دو مشکل داریم. علی رغم زحمات بسیاری که در این زمینه کشیده شد و باید به زحمات کادر درمان و وزارت بهداشت ارج نهاد، اما مردم و کسب و کارها دچار آسیب شدند و مشکلات اقتصادی جدی به کشور وارد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما در نظام سلامت با مشکل تعارض منافع روبرو هستیم. تعارض منافع تصمیم گیری را سخت می‌کند. در حوزه سلامت به نظر من باید منافع را کنار گذاشت.

رئیسی با بیان اینکه یکی از مسائلی که باید ساختاری حل شود این است که تعارض منافع را یا به حداقل برسانیم یا کلاً منتفی کنیم، عنوان کرد: دومین مسأله انحصار است. ما باید دسترسی به پزشک و متخصص را برای تمام کشور آسان کنیم. عزیزان زیادی در این قضیه آسیب دیدند. حوزه گردشگری و حوزه‌های مختلف بسیار آسیب دیدند.

وی ادامه داد: کسب و کارها و مستاجر ها بسیار آسیب دیدند ما باید در پساکرونا کاری کنیم تا مردم احساس کنند فکر اساسی برای آسیب دیدگان کسب و کار دیده شده است نه اینکه بگوییم در یک مقطع این قدر وام می‌دهیم. این مشکل در کشور معضل ایجاد کرده و مردم را در زمینه کسب و کار با معضل مواجه کرده است.

وی بیان کرد: مطلب دیگر این است که در ارتباط با کرونا علی رغم همه زحمات کشیده شده، معتقدم هم در حوزه جلوگیری از زیان و خسارت مردم هم حوزه درمان جای بررسی جدی وجود دارد. سازمان بازرسی هم در حوزه بهداشت و درمان و هم آسیب‌های وارده به بخش‌های مختلف بررسی‌های جدی انجام داده است. ما در برخی موارد واقعاً با برخی بی تدبیری‌ها مواجه هستیم که اگر نبودند خسارت مردم بسیار کمتر بود.

لیست ابربدهکاران را چرا در مناظره می‌دهید؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در رابطه با لیست ابربدهکاران که ارائه شد، آیا مردم و جوانان سوال نمی‌کنند که اگر ایشان مسئولیت داشت و می‌توانست لیست را ارائه بدهد، چرا در مناظره انجام داد؟ و اگر نباید می‌داد، چرا اینجا لیست را ارائه کرد؟

رئیسی افزود: مثل لیستی که در رابطه با ارز صادرات مطرح شد و گفتند ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته است. هر چه گفتیم اسامی را بدهید فقط اسامی مربوط ۷ هزار دلار آن را معرفی کردند. در یک جلسه مجمع گفتند بقیه را اعلام می‌کنند و در نهایت لیست تمام بدهکاران را فرستادند در حالی که ما لیست افرادی که بیشترین سهم در صادرات را داشتند، خواستیم.

دولت گفت، پرونده بدهکاران ارزی را قضایی نکنید

وی تصریح کرد: بعد دولت گفت نباید اینها را قضایی کرد بلکه باید بصورت تهاتری اینها را حل کرد. این نوعی بی تدبیری است. مردم را اذیت کردن و مسأله را قضایی کردن کارهای نادرستی است. آقایان هم رای می‌خواهند، هم می‌خواهند مردم اعتماد کنند.

۱۹:۰۱ قاضی زاده در بخش سوم مناظره؛

قاضی زاده درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نقشی برای دولت احتمالی خود برای اصلاح نظام توزیع و حذف واسطه گری دارید؟ گفت: برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت. وقتی ما از مهار تورم به عنوان «ام المسائل» حرف می زنیم، یعنی تورم با از بین بردن تولید، باعث بیکاری شده است. تورم باعث فقر و نابرابری شده و مهاجرت را ایجاد کرده است. تورم باعث جلوگیری از ازدواج شده و سن ازدواج را بالا برده و هزار مسئله دیگر در پی تورم به وجود آمده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی به ساختار ایجاد تورم در کشور نگاه می‌کنید، تمامی نهادها در ایجاد تورم نقش داشته‌اند. عوامل بسیاری از جمله نظام کسری بودجه، حوزه مالی کشور، بانک مرکزی و ساختار بانکی کشور با خلق پول و نقدینگی و اشکالات نظام توزیع و زیرساخت‌های نادرست در همه این موارد، در ایجاد تورم موثر بودند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: همچنین موانع بسیاری از رسیدن کالای ارزان قیمت به دست مصرف کننده جلوگیری کردند. سال‌ها ارز یارانه‌ای در اختیار افراد قرار داده‌ایم اما این ارز که به نام مردم داده شد، فقط در یک فقره ۳۰ میلیارد بوده است که معلوم نشد تکلیف آنچه شد.

وی اظهار داشت: بنابراین مجموعه مبدا و مقصد باید مدیریت شود. دولت سلام مجموعه این فرآیندها را در قالب مدیریت زنجیره تعمیم می‌بیند. یعنی از زمان واردات یا از مرحله ماده اولیه تا سفره مردم یا صادرات را در یک زنجیره کلان پیش بینی می‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در واقع دولت به جای اینکه متصدی باشد، مشارکت جو است. این دولت مشارکت جو کارها را به مردم واگذار می‌کند و نهاد مدنی ایجاد می‌کند. این نهاد به عنوان شرکتی عمومی بخش‌های مختلف تولید را مدیریت خواهد کرد.

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت در این زنجیره فقط در سه بخش ورود می‌کند، اول در تعمیم تضمین محصولات اساسی، دوم: دادن یارانه به مصرف کننده نهایی و سوم: در قیمت تعرفه برای حمایت از تولید داخلی.

وی تأکید کرد: اگر به اتحادیه‌ها توجه کنیم، می‌بینیم که توانایی اتحادیه‌های کنونی به قدری است که بتوانند به جای دولت، مجموعه این فرآیندها را مدیریت کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در فقره مرغ، تولید کنندگان مرغ به ما مراجعه کرده بودند و گفتند که اجازه بدهید دو و نیم برابر ظرفیت مصرف داخلی را تولید کنیم و از ابتدا تا انتهای مسیر را خودمان مدیریت کنیم. می‌گفتند می‌توانیم ۳۰ درصد زیر قیمت بازار کالا را به مصرف کننده نهایی برسانیم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: همچنین در مورد گوشت دیدیم که وقتی قیمت ارز را اصلاح کردیم به جای ایکه قیمت گران شود، ارزان‌تر شد در واقع پیش از آن، فقط رانتی به سلطان‌های مختلف داده بودیم.

تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانیم

وی در تشریح برنامه‌های دولت احتمالی خود، تصریح کرد: براساس برنامه‌ای که داریم در طی ۴ سال تورم را به زیر ۵ درصد می‌رسانیم. ۴.۵ میلیون مسکن تولید می‌کنیم، به طوری که سه دهک کم درآمد جامعه، صاحب مسکن شوند و ۳۰ ساله پول آن را بازگردانند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در ایران کاری می‌کنیم که کسی دچار سوء تغذیه نباشد. وزارت خانواده را برای ازدواج و پایداری خانواده، فرزند آوری و آسیب‌های اجتماعی تأسیس خواهیم کرد و صندوق اعتبار خانواده تشکیل می‌دهیم که به هر زوج جوان در سه موضوع ازدواج، اشتغال و تهیه مسکن اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی خواهد داد.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: ما نظام یکپارچه مالیاتی داریم و توزیع منابع بر اساس سرانه خانوار خواهد بود، همچنین اختیارات هر شهرستان از جمله بودجه به خودش واگذار می‌شود.

وی گفت: مدل نظام شایستگی، در نظر داریم که براساس استانداردهای مشخص و شفاف اعلام شده مدیران با نظر مردم در این نظام نصب یا عزل می‌شوند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: همچنین برای حل مشکل آب فلات مرکزی ایران، دو طرح قنات ملی و لوپ آبی ایران را طراحی کرده‌ایم.

قاضی زاده هاشمی درباره بورس، گفت: سهمی از سامانه شستا و صندوق ذخیره فرهنگیان را قابل عرضه در بورس قرار می‌دهیم. ما مسئله بورس را حل خواهیم کرد. همانطور که یک شبه مردم را مصیبت زده کردند، به همان راحتی می‌توان این مشکل را حل کرد.

۱۸:۳۲ رئیسی در بخش دوم مناظره؛ انتقاد از برنامه‌ها

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با نقد خود به سخن سایر نامزدها، تاکید کرد: نکته اول نسبت به مسأله خوزستان است که اشاره شد؛ مرجع قانونی در ارتباط با سفر خوزستان، ستاد ملی مبارزه با کرونا است که از این ستاد اجازه گرفته شد و اگر اجازه نمی‌دادند انجام نمی‌شد. هم از ستاد کرونای مرکز و هم ستاد استان اجازه گرفته شد. دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم برای این اجتماع پروتکلی نوشت.

ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز سفر به اهواز را داد

رئیسی اضافه کرد: همه مقدمات لازم انجام شد. بالاخره این قضیه یک مرجع قانونی دارد و مرجع قانونی اجازه داد. ما که به حرف کارشناسی گوش کردیم. پنج، شش ماه است که قصد دارم به اهواز بروم و اهواز یکی از استان‌های بود که من به آنها بدهکار بودم زیرا در دوران قوه قضائیه به همه استان‌های کشور رفته بودم اما اینجا نرفته بودم.

روحانی به حرف‌های کارشناسی در مورد سفرهای نوروزی اهمیت نداد

وی عنوان کرد: ما که گوش کردیم، شما که این قدر ناراحت هستید چرا به کسانی که به حرف کارشناسی وزارت بهداشت و مسئولین توجه نکردند حساس نشدید؟ در عید ۹۹ در جلسات کارشناسی مسئولین بهداشت درمان گفتند باید محدودیت اعمال شود و آقای روحانی توجه نکرد و باعث خسارات بسیار در کشور شد. این نگاه در عید ۱۴۰۰ هم انجام شد و صدای همه کارشناس‌ها بلند شد و کار به رسانه‌ها کشید. تازه از ۲۵ فروردین شروع به محدودیت کردند. یعنی آقای روحانی به حرف کارشناسی اهمیت نداد و به گزارش‌های عدیده ای که از سوی مردم، مجلس و سازمان‌های مردم نهاد ارائه شد، توجه نکرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: چرا روی این قضیه حساس نشدید؟ خیلی عجیب است. سفرهای من برای بحث کارشناسی و نظر دهی بود و شما می‌توانید بپرسید بخشی که بیشترین همکاری را با کارشناسان وزارت بهداشت دارند، مجموعه ما است.

وی گفت: در رابطه با اسامی که آقای همتی از آن نام بردند باید به مردم بگویم اسامی که در رسانه‌ها دیدید، آیا ما بعنوان دستگاه قضائی به آنها رسیدگی کردیم یا خیر؟ و آیا نتیجه آن را اعلام کردیم یا خیر؟ اسم‌هایی که ایشان (همتی) گفتند، یک به یک در رسانه‌ها هست. به ایشان و سایرین اطلاع دهید که یک مقدار رسانه‌ها را پیگیری کنید و خبرها را داشته باشید.

رئیسی در رابطه با مسأله FATF گفت: FATF یک قراردادی است که در مورد آن توضیح داده شد موارد عدیده آن اجرا شده و یکی دو مورد آن در مجمع تشخیص مطرح است. ما دایر بر مدار منافع مردم هستیم. اگر منافع مردم در این قرارداد تأمین شو، ما از آن حمایت می‌کنیم و اگر تأمین نشود از حقوق مردم نمی‌توانیم بگذریم و این موضوع روشن است.

وی گفت: نسبت به مساله رفع تحریم‌ها چرا تبلیغاتی حرف می‌زنید؟ اتقوالله! ما با مردم که در جریان مسائل هستند داریم حرف می زنیم. این قرارداد قرار بود مشکلات مردم را حل کند. حداقل به حرف‌های رئیس قبل از خودتان توجه کنید که از ایشان سوال کردند نتیجه برجام چه شد، یک کلمه گفتند، «هیچ». این حرف‌های خودتان است، حرف‌های ما که نیست.

برجام را باید یک دولت مقتدر اجرا کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: صریح بگویم، ما به برجام به عنوان یک قراردادی که مقام معظم رهبری آن را با ۹ بند تأیید کردند حتماً به عنوان یک قرارداد و تعهدی که همه دولت‌ها باید به آن پایبند باشند، پایبند هستیم اما برجام را شما نمی‌توانید اجرا کنید. برجام یک دولت مقتدر می‌خواهد که آن را اجرا کند.

رئیسی تاکید کرد: آقایان، اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. مرغ و تخم مرغ و جوجه کشی و مشکلات این چنینی نمی‌تواند اقتدار ایجاد کند.

۱۸:۲۸ مهرعلیزاده در بخش دوم مناظرات؛ انتقاد از برنامه‌ها

مهرعلیزاده در بخش دوم مناظره و در انتقاد از برنامه‌های دیگر کاندیداها، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های من فقدان اعتماد مردم و نبود امید اجتماعی است، گفت: اگر امروز علیرغم توصیه‌های مکرر مسئولین، تبلیغات شبانه‌روزی صداوسیما و بنرها و پوسترهای رنگارنگ، هنوز فضای انتخابات سرد و بی روح است، به دلیل بی‌اعتمادی مردم به میزان تأثیرگذاری آنان و ناامیدی از رویاهایی است که داشته‌اند و برآورد نشده است.

وی افزود: در طول این سال‌ها موضوعاتی مانند زنان، جوانان، اقوام، مذاهب، مستضعفین و حتی انتخابات، مفاهیم اصلی خود را از دست داده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: دغدغه من جوانان نخبه‌ای است که آنقدر عرصه بر آنها تنگ شد که به جای نشستن بر روی صندلی مدیریت کشور، باید روی صندلی هواپیما بنشینند و از کشور فرار کنند و یا جوانانی که هزاران دلیل برای رفتن دارند و یک دلیل برای ماندن ندارند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: آیا فرصت برابر برای کسب دانش، اشتغال و سهیم کردن زنان در عرصه‌های مدیریت کشور فراهم شده است؟ آیا برای اقوام و مذاهب مختلف کشور در تمامی شئون فرصت برابر ایجاد شده است؟

وی افزود: برای اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی و استفاده از زبان محلی در مطبوعات، رسانه‌ها و تدریس در مدارس اقدام جدی صورت گرفته است؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: امروز علیرغم توصیه‌های زیبای حفظ وحدت، اهل سنت را بی دلیل از حضور در عرصه‌های مدیریتی باز داشته‌ایم و حتی در داشتن مراکز فرهنگی و عبادتگاهشان نیز دچار محدودیت هستند.

مهرعلیزاده با بیان اینکه امروز با تبلیغ زندگی اشرافی مسئولان و با اخبار فساد، ارتشاء، اختلاس‌های چندهزار میلیاردی نهال امید در دل محرومان و مستعضفان خشکانده شده است گفت: برنامه بنده که دولت زندگی نام دارد بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم و دمیدن روح امید در کالبد جامعه است.

وی ادامه داد: منظور من از توجه به زنان و جوانان، فراهم کردن شرایط برای فراهم کردن نقش مؤثر و عادلانه ایشان در مدیریت کشور است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نقش امثال مریم میرزاخانی‌ها و مریم بختیاری‌ها در برنامه بنده است.

مهرعلیزاده گفت: منظور من از توجه به اقوام، توجه به نقش همه هموطنان لر، کرد، ترکمن، بلوچ، سیستانی، عرب، گیلک و فارس و دیگر حاشیه نشینان شرق و غرب و شمال کشور است.
وی افزود: منظور من از توجه به اهل سنت در سالیان سال مرزهای ایران بزرگ را در شرق و غرب کشور عاشقانه و بدون چشمداشت حفظ کرده‌اند و در دوران انقلاب، جنگ و سازندگی در کنار سایر هموطنانشان بودند اما در داشتن فرصت‌های برابر مانند دیگران گرفتار تبعیض شده‌اند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در دولت زندگی، بنده خود را موظف به جبران تبعیض‌های گذشته به ایشان و بهره گیری از توان نخبگان اهل سنت در سطوح عالی کشور اعم از وزارت، استانداری، سفارت و ریاست سازمانهای دولتی بزرگ می دانم.

مهرعلیزاده افزود: منظور من از توجه به محرومین و مستضعفین، توجه اصولی و زیربنایی جهت توانمندسازی ایشان است و رفع محرومیت را در تولید ثروت و نه توزیع فقر می دانم.

وی تاکید کرد: درباره صحبت‌های آقای زاکانی باید عرض کنم که ایشان به کرسنت توجه کردند، خوب است، اما فکر می‌کنم که به «اف‌ای تی‌اف» هم توجه کنند باید به آب در آسیاب ترامپ ریختن و تورم یک رقمی هم توجه کنند.

۱۸:۲۴ همتی در بخش دوم مناظره؛ انتقاد از برنامه‌ها

همتی گفت: آقای جلیلی می‌فرماید که چرا ما با ۲ و ۳ کشور مذاکره می‌کنیم؟ جناب جلیلی شما یک دهه کشور را با یک بیانیه خوانی در مذاکرات معطل کرده‌اید. از آن موقع تا الان ۸۰ درصد، کشور عقب مانده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من فکر می‌کنم شما اصلاً اطلاعی از مسائل بین‌المللی ندارید که می‌گوئید بدون توجه به آنها کارها را انجام بدهیم.

همتی تصریح کرد: بهترین دوستان ما که چین و عراق هستند، پول‌های ما را نمی‌دهند. شما چه می‌گوئید که خودمان برویم و حل بکنیم. آن‌ها می‌گویند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد، نمی‌توانیم با شما ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: با افتخار می‌گوئید که می‌توانیم آن را دور بزنیم. بیکاری و وضعیت معیشت مردم کار شماست. چرا این‌ها را نمی‌گویید، همینطوری بیخودی می‌گوئید باید تعامل کنیم. تعامل با چه کسی؟ دنیا بدون حل مشکل تحریم با شما کار نمی‌کند، الان هم کار نمی‌کند. ۲۰ درصد هزینه اضافه را هم می‌دهیم.

به زاکانی پاسخ نمی‌دهم!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای زاکانی هم به عنوان پلیس بد و پوششی مسائل تحریف شده را مطرح کردند که من به او جواب نمی‌دهم.

وی تصریح کرد: در رابطه با بورس گفتند شما نماینده دولت هستید، با اینکه رئیس بانک مرکزی در هیئت دولت رأی ندارد و من را از کار برکنار کرده‌اند، اما سایر نامزدها دائم از نقش بانک مرکزی در بورس می‌گویند. لذا لازم است من یک توضیحاتی ارائه بدهم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: تا به حال این نکات را نگفتم و فقط به این دلیل که هم وزیر اقتصاد و برخی رقبا در جامعه بی اخلاقی کردند، باید این موارد مطرح شده را پاسخ دهم. برای اولین بار می‌خواهم واقعیت‌های راجع به بورس را بگویم.

درباره وضعیت بورس به دفتر رهبری نامه ارسال کردم

همتی ادامه داد: من مدت‌ها قبل از ریزش بورس به دفتر رهبری و رئیس جمهور نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم که مردم را دعوت نکنید. این نامه الان پیش من است. ایشان نیز فرمودند جناب آقای رئیس‌جمهور این هشدار رئیس کل مهم است و کسان دیگری نیز شبیه به آن را مطرح کرده‌اند، مقتضی است فکر جدی در این مورد شود.

وی گفت: بعد از آنچه شد؟ همه مجدد شروع کردند، مردم را به بورس دعوت کردند. وزیر اقتصاد نیز گفت مشکلی نیست. حبابی وجود ندارد و باید بالا برود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: افرادی در بورس چند هزار میلیارد سود بردند. چه کسانی هستند؟ شما در طول یک سال، سه بار رئیس بورس را عوض کردید. مقررات را بالا، پایین کردید و نوسان و معاملات روزانه را عوض کردید.

مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد

همتی تصریح کرد: نایب رئیس وقت مجلس در بورس دخالت کرد و به قوه قضائیه نامه فرستاد و گفت من سه روزه مشکل را حل می‌کنم. من خدمت شما عرض بکنم، مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد.

وی افزود: بالا پایین رفتن نرخ بین بانکی نیز به خاطر تعلل وزارت اقتصاد در فروش به موقع اوراق بود. اصرار کردم اما درست نشد. گفتند این ۱۱ نفری که منابع بانک‌ها را پر کرده‌اند را معرفی کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این یازده نفر بیش از ۱۰ سال پیش این منابع را گرفتند. الان چون آقای رئیسی اعلام کرده بودند، شما این منابع را داده‌اید، من اسامی این ۱۱ نفر را خدمت او می‌دهم و خواهش می‌کنم، اگر خودشان خواستند به مردم معرفی کنند.

۱۸:۲۰ جلیلی در بخش دوم مناظره؛ انتقاد از برنامه‌ها

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه وجود ثبات در سیاست‌ها و محیط اقتصادی، ضرورت امروز اقتصاد کشور است، تصریح کرد: تحریم واقعیتی است که وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. بدتر از تحریم، بهانه تحریم است و بسیاری از افراد می‌خواهند ناکارآمدی‌های خود را گردن تحریم بیاندازند.

جلیلی اظهار داشت: برخی از افراد، حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند و بر این مبنا می‌خواهند نسخه بپیچند. لازمه جهش تولید، جهش صادرات و افزایش تعاملات است.

برخی از تحریم‌ها اصلاً قابل مذاکره نیست؛ باید اهرم تحریم را از دست دشمن بگیرید

وی تاکید کرد: دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند چراکه تعاملات خارجی را در مذاکره با دو سه کشور خلاصه کردند تا اینکه چه زمانی بایدن به درآید. به مذاکرات فعلی توجه کنید. طرف مقابل با پررویی تمام تر می‌گوید که موضوعات فراوان دیگری داریم و اهرم تحریم را ادامه می‌دهیم. برخی از تحریم‌ها اصلاً قابل مذاکره نیست، شما باید راه‌حل داشته باشید و اهرم تحریم را باید از دست دشمن خارج کنید که هم برنامه آفندی و هم پدافندی می‌خواهد. نه اینکه بنشینید یک گوشه و بگویید که عده‌ای در داخل کشور نگذاشتند. معذرت می‌خواهم، اما این نفهمیدن مسئله است.

جلیلی گفت: ما معتقدیم که نه تنها می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد، بلکه می‌توان دشمن را از تحریم پشیمان کرد. باید برنامه ما اینگونه باشد و بگوییم که در پایان ۴ سال، نه تنها تحریم را بی‌اثر می‌کنیم، بلکه دشمن را پشیمان می‌کنیم تا یک محیط امن ایجاد شود. باید به این سوال پاسخ داده شود که تعامل گسترده و سازنده با جهان چگونه انجام می‌شود؟

باید تهدیدها را به حداقل برسانیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اقتصاد ما نباید معطل چند کشور و فلان گفتگو بماند. زمانی که به اصطلاح شما در گفتگوهای خود موفق بودید، چه شد؟ چه شد که ۸۰۲ تحریم، تبدیل به ۱۵۰۰ تحریم شد؟ دلار سه هزار تومانی، ۳۰ هزار تومان شد. حتی نتوانستید مذاکره کنید و در مذاکره نتیجه بگیرید. در روابط جهانی خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید. باید همان طور که فرصت‌ها را مدیریت کرد، تهدیدها را به حداقل رساند. نمی‌شود که فقط با سه کشور گفتگو کرد و مابقی کشورها را کنار گذاشت.

برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد

وی گفت: برای تبادلات بانکی، ۱۱ طرح داریم که می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد. بانک مرکزی بیاید گزارش دهد کدام طرح را اجرا کرده است؟ رئیس‌جمهور باید از روابط بین الملل فهم داشته باشد و بداند که صحنه چیست و بداند که برجام یک چک بلامحل بود که جواب نداد.

۱۸:۱۵ محسن رضایی در بخش دوم مناظره؛ انتقاد از برنامه‌ها

رضایی در نقد به سخنان دیگر نامزدها، گفت: این نزاع سیاسی که ابتدا داخلی بود و بعد نفوذی‌ها آمدند و سوار آن شدند و امروز عملاً فضای سیاسی کشور را مدیریت می‌کنند و بازیگران این صحنه یا ناآگاه هستند یا آگاهانه دارند وقت کشور را می‌گیرند و نمی‌گذارند تمرکز دولت روی مسائل اصلی متمرکز شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: رهبر بزرگوار انقلاب بارها برای حل این مشکل ورود پیدا کردند. مثلاً سیاست‌های اصل ۴۴ اقتصاد مقاومتی را تعیین کردند که ابلاغ شده ولی حتی در مجلس بسیاری از این سیاست‌ها تبدیل به قانون نشده؛ چرا این اتفاق نیفتاده است؟

رضایی افزود: اگر این سیاست‌ها تصویب و برنامه‌ریزی می‌شد، خود به خود ریل اقتصاد ایجاد می‌شد. یا در مسئله مذاکرات، رهبر معظم انقلاب با خط‌ومشی نرمش قهرمانانه، امکان فوق‌العاده‌ای را به دولت دادند و جانانه نیز حمایت کردند.

تحریم‌های بسیار سنگین‌تری به وجود آمد

وی اضافه کرد: قرار بود اقدامات دولت تبدیل به یک شاهکار بزرگ در برابر تحریم‌ها شود ولی اتفاقی که افتاد این بود که نه تنها تحریم‌ها برطرف نشد، بلکه تحریم‌های بسیار سنگین‌تری به وجود آمد. این نشان می‌دهد که مسئله به این شکل حل نمی‌شود. به قول آن دوست عزیزمان که جایش خالی است، «باید زیر میز زد» این‌گونه نمی‌شود کشور را اداره کرد.

حق مردم را از گردن کلفت‌ها می‌گیریم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد کشور نیاز به یک جراحی واقعی دارد، گفت: دولت ما با اقتدار و قانون، نظم و امنیت را در جامعه مستقر خواهد کرد، سیاست‌های نظام را عملیاتی می‌کند و حق شما مردم را از گردن کلفت‌ها می‌گیرد و به شما می‌دهد. همچنین خواسته‌های شما را با برنامه‌ریزی دقیق و به دست شما عملیاتی می‌کند.

رضایی تاکید کرد: این نفوذی‌ها و آلودگی‌های امنیتی که پشت صحنه با ایجاد نمایش و دعواهای زرگری، انرژی، نگاه شما و توانمندی دولت‌ها را به انحراف می‌کشند، از پستوها بیرون می‌کشیم و اجازه نمی‌دهیم این آلودگی‌های امنیتی با انتشار یک نواری، یکمرتبه کسی کنار برود و کسی دیگر جای او بیاید. مگر می‌شود سرنوشت یک ملت بزرگ را این‌گونه بگذاریم که هر کسی بخواهد هر کاری انجام دهد؟

وی تأکید کرد: برای اجرای برنامه نیاز به اقتدار داریم. برنامه دولت ما جراحی‌های بزرگی است، البته این جراحی‌های بزرگ را تنها نمی‌توان روی کاغذ اجرایی دارد بلکه نیاز به اقتداری دارد که تحقق پیدا کند. در کنار اقتدار ما باید عقلانیت را برگردانیم. اینکه عقلانیت فردی و جناحی آمده جای عقلانیت جمعی نشسته، یکی از بزرگترین خسارت‌های ما است. ما باید گفتگو با مردم و نخبگان را راه بیندازیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اینکه هواپیما تأخیر می‌کند، می‌گوئیم همینی که هست. می‌گوئیم چرا مرغ گران شد، می‌گویند همینی که هست. می‌پرسیم چرا وام‌های میلیاردی بدون وثیقه است، می‌گویند همینی که هست. این رفتار بی‌احترامی به مردم است. مردم باید در گفتگو و تعاملات شرکت کنند. ما اگر تعاملات داخلی را راه نیندازیم، تعاملات خارجی بی‌نتیجه خواهد بود.

وی گفت: دولت ما دولتی از شایستگان است از همه گروه‌ها و همه کسانی که شایسته هستند.

۱۸:۱۱ زاکانی در بخش دوم مناظرات؛ انتقاد از برنامه‌ها

زاکانی گفت: دولت روحانی و کسانی که در این دولت کار کرده‌اند، مظهر نخواستن و نتوانستن هستند. مشکل ما دروغگویی است. اگر واقعاً پینوکیویی در عالم واقع در کسوت این آقایان پیدا می‌شد، باید دماغش چند دور، دور کره زمین می‌چرخید.

وی با بیان اینکه دولت با مردم صادق نیست و دروغ می‌گوید، گفت: آقای همتی آبان ۹۸ گفت که نرخ بنزین ۴ واحد درصد روی تورم تأثیر دارد. البته بعداً اعلام کردند که بنده با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم و این کار را بدترین اقدام می‌دانستم.

همتی از دولت خواست قیمت بنزین به لیتری ۵ هزار تومان افزایش یابد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با در دست گرفتن برگه‌ای اظهار داشت: آقای همتی! چرا به مردم دروغ می‌گوئید؟ این نامه رسمی شما است که به امضای حضرتعالی رسیده است. شما ۳۱ شهریورماه درخواست کرده‌اید که قیمت بنزین ۵,۰۰۰ تومان و قیمت نفت گاز ۱,۰۰۰ تومان شود تا دولت کسری بودجه اش را جبران کند.

وی تأکید کرد: مردم، من اینجا آمده‌ام تا نگذارم سر شما کلاه بگذارند. گذشت آن زمانی که سر مردم کلاه می‌گذاشتید.

بانک مرکزی میزان ذخایر ارزی را در اختیار صندوق بین المللی پول قرار داد؛ بزرگ‌ترین خیانت را کردید

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اصرار مملکت را به صندوق بین المللی پول داده‌اید، این بزرگترین خیانت به کشور است. میزان ذخایر ارزی، ذخایر در دسترس و ذخایر غیرقابل دسترس را به صندوق بین المللی پول اعلام کرده‌اید، همین کار باعث شد که کشور دچار بزرگترین چالش‌ها شود.

زاکانی افزود: به مردم دروغ نگویید. دوره این حرف‌ها گذشته است، شامورتی بازی هم نمی‌توان کرد. با بی کفایتی موضوع بنزین را دنبال کردید. رئیس جمهور گفت صبح من فهمیدم که قیمت بنزین افزایش یافته، بی کفایتی از این بالاتر وجود دارد؟

اخراجی مجلس را به دولت آوردند و حقوق نجومی دادند؛ با پُر رویی نجومی، مواجه هستیم

وی با بیان اینکه خسارت‌های نجومی در ۳۰ سال اخیر از امثال شما خورده‌ایم، تصریح کرد: آقای مهرعلیزاده، بحث از دولت اصلاحات می‌کرد، باید بدانید که کرسنت ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع داشته است. چندین میلیارد دلار خسارت داشته است. یا اطلاع ندارید و می‌گوئید، یا جای دیگری در کره زمین زندگی کرده‌اید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کارت سوخت را برداشتند و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بالغ بر سه برابر هزینه مسکن مهر به کشور ضرر زدند.

زاکانی تصریح کرد: حرف‌های سیاسی مشکل کشور را حل نمی‌کند. اگر حرف سیاسی خواستید بزنید، بیایید به شما یاد بدهیم چه بگویید که گرفتار نشوید.

وی با بیان اینکه امروز با بانیان وضع موجود مواجه هستیم، گفت: فردی را از مجلس بیرون کردهایم، رفته است ۸۵ میلیون تومان از بیمه سرمد متعلق به دولت حقوق گرفته است، آقای همتی چه کسی باید پاسخ دهد؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: با دلار نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، اختلاس نجومی، نقدینگی نجومی و پررویی نجومی، مواجه هستیم. مگر اینجا کهکشان راه شیری است؟

۱۸:۰۷ قاضی زاده هاشمی بخش دوم مناظره؛ انتقاد از برنامه‌ها

قاضی زاده هاشمی در بخش نقد سخنان دیگر نامزدهای انتخاباتی، تصریح کرد: ملت عزیز ایران سپردن درمان و حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود مثل سپردن درمان مالاریا به پشه آنوفل یا سپردن درمان کرونا به خود ویروس کرونا است.

وی افزود: دوستان طوری صحبت می‌کنند که گویا در تمام مدت در مدیریت کشور نبوده‌اند. با سابقه ۳۰ ساله و ۴۰ ساله در عرصه مدیریت کشور طوری صحبت می‌کنند که انگار نقشی نداشته‌اند، فکر می‌کنم کمترین سابقه حضور در نقش آفرینی حوزه‌های مطرح را بنده دارم که فقط نماینده منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی بودم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دوستان از این موضع که چرا چنین شده و چنان شده حاضر شده‌اند و حرف‌هایی که هشت سال پیش هم زده شد را با بیان قوی‌تر تکرار می‌کنند و دوباره می‌گویند، تحریم است و مشکلات امروز به بیرون از کشور مربوط است که با این مواضع شد، آنچه امروز می‌بینیم.

دولت از مذاکره استفاده نکرد

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: متأسفانه با مذاکره بدی که انجام شد از فرصت و اختیار فوق العاده ای که مقام معظم رهبری به دولت برای مذاکره در این هشت سال داد استفاده نشد و این موقعیت از بین برده رفت. اختیاری که این دولت برای مذاکره مستقیم با آمریکا در دست داشت به درستی استفاده نشد، درحالی‌که که هیچ دوره‌ای قبل از این دولت چنین اختیاراتی را نداشته است.

وی تصریح کرد: روندهای موجود روندهای ۴۰، ۵۰ ساله است و مشکلات ساختاری و نهادی است. اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید، اگر ساختارها استضعاف گر بود، اگر همه موضوعات در تهران جمع شده است، اگر جوانان و نوآوران و فناوران و زنان کنار گذاشته شده‌اند، این موارد تقصر کسی دیگر است؟

نسل سیاست مداران باید تغییر کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باز هم می گویم راه حل امروز تغییر نسل سیاست مداران است. امروز جوانان و زنان قوی داریم و این نیست که آنها به ما محتاج باشند بلکه ما به آنها و توانایی آنها احتیاج داریم تا بتوانند شرایط را از وضع موجود خارج کنند و مشکلات نهادین تکرار شونده را برطرف کنند. دغدغه مردم این است که چرا مسائل حل نمی‌شود و مسائل مزمن باقی می‌ماند.

قاضی زاده هاشمی افزود: علت این است که عده‌ای با شوآف و شومن بازی و پرت کردن حواس‌ها به جای اینکه با جراحی تومورهای وخیم را از بین ببرند و پای خود را از گردن مردم بردارند تا دولت طرف مردم باشد، به دولت‌های ضدمردمی، ریاستی و متعلق به طبقه‌ای خاص و فرزندان خود تبدیل شدند.

وی گفت: فامیل‌هایشان رفته‌اند و فامیل‌های جدید آمده‌اند، قومیت گرایی و حزب بازی‌ها افزایش پیدا کرده و قدرت بین فرزندان آنها تقسیم شده است. مردم اینها را می‌بینند و از این موضوعات ناراحت هستند.

۲۰ برنامه با ۲۰ پروژه دارم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بنده ۲۰ برنامه با ۲۰ پروژه دارم که در برنامه تلوبیون مفصل آن را شرح خواهم داد اما به عنوان راه حل باید عرض کنم تغییر مدل حکمرانی باید اتفاق بیفتد.

قاضی زاده هاشمی گفت: جوانان باید بیایند، درست مانند آن چیزی که اول انقلاب اتفاق افتاد، همانطور که جوانان انقلابی در پهنای این سرزمین در کنار مردم قرار گرفتند و دغدغه مند دست یکدیگر را گرفتند و کشور را حرکت دادند. همچنان همان جوانان پای کار هستند، سواد آموختند، دانش آموختند، دنیا را دیدند و اگر بخواهند می‌توانند به اهداف دست پیدا کنند.

۱۷:۵۹ مهرعلیزاده در سومین مناظره انتخاباتی: اقتصاد و معیشت ما دچار سیاست‌زدگی شده است

محسن مهرعلیزاده انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در سخنانی اظهار کرد: من فکر می‌کنم که با توجه به اینکه فرصت محدود است، یک اشاره‌ای به هفت موردی که سوال شد، کنم و بعد مسائلی که دغدغه اساسی مردم است را مطرح کنم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برنامه دولت زندگی، برنامه اقتصادمحور است که تنظیم شده و برنامه‌ای اقتصادی، اجتماعی است که هم به توسعه اقتصادی و هم به تأمین اجتماعی و معیشت مردم می‌پردازد و شامل مسائل کلان تولید و نیز مسائل سرمایه‌گذاری، از بین بردن موانع، افزایش GDP، کارگران، معلمان، جوانان و ایجاد صندوق درآمد پایدار، ایجاد صندوق بیمه تکمیلی رایگان، توسعه گردشگری، تنش‌زدایی در سطح دنیا و ورود به عرصه رقابت‌های جهانی، ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی و واکسیناسیون کرونا تا پایان سال، اجرای سه‌جانبه‌گرایی در تأمین اجتماعی، افزایش حقوق و دستمزد کارگران براساس نرخ تورم، واگذاری اختیارات هنر و اصناف هنر، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که بنده در سایت خودم در روز اول مناظره قرار داده‌ام، مردم به آن توجه کنند و می‌خواهم مسائل دیگری که دغدغه‌های اصلی هستند را مطرح کنم، نبایستی به مسائلی که اینجا مطرح می‌شود، اکتفا کنیم.

دغدغه اصلی من از بین رفتن اعتماد مردم به مسئولان است

مهرعلیزاده اظهار داشت: بنده یکی از دغدغه‌های اصلی‌ام را مسئله از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و دولت می‌دانم. احساس می‌کنم که مردم عدم صداقت در رفتار، کردار و گفتار مدیران را می‌بینند و به مجموعه عملکردها بی‌اعتماد هستند.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بی‌اعتمادی مردم به عملکردها باعث می‌شود مردم با مجموعه دولت و دستگاه‌های اجرایی همکاری نکنند، گفت: مصداق این بی اعتمادی همین صدا وسیماست. کاری شده که مرجعیت رسانه امروز از تهران به لندن انتقال پیدا کرده است.

وی افزود: امروز کمتر از ۱۰ درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می‌کنند. فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کردند. برای اینکه در این فیلم تصویری از حضرت امام و رهبری و سخنانی از شهیدان طالقانی و بهشتی بود.

صداوسیما متأسفانه حتی نماینده اقلیتِ اقلیت هم نیست

مهرعلیزاده تصریح کرد: امروز صداوسیما متأسفانه حتی نماینده اقلیتِ اقلیت هم نیست. ریشه مشکلات عمدتاً امروز در سیاست زدگی است. این موضوع را باید مورد توجه قرار دهیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بینش‌ها و روش‌ها و نیز نگاه‌ها باید تغییر کند. نگاه ارباب رعیتی باید از بین برود. بعضی‌ها می‌خواهند همه جا باشند و حتی می‌خواهند همه کاره باشند و یا حتی در همه جا دخالت کنند و آنجایی که باید باشند نیستند و آنجا که نباید باشند، هستند.

اقتصاد و معیشت ما دچار فضای سیاست زدگی سنگین است

وی تأکید کرد: امروز اقتصاد و معیشت ما نیز متأسفانه دچار این فضای سیاست زدگی سنگین است. بعضی‌ها هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند. این همه برنامه در این برنامه گفته شد و آقای همتی هم مسائل خوبی را مطرح کرد اما افسوس که هیچ التزامی به اجرای قانون نیست بلکه مشکل از عملکرد مدیران و ساختارهاست.

مهرعلیزاده با طرح این سوال که مردم از چه چیزی امروز ناراحت هستند؟ و چرا کوچک‌ترین مشکل اجتماعی در اسرع وقت به یک بحران تبدیل می‌شود؟ گفت: وقتی باران می بارد و سیل می‌آید به بحران تبدیل می‌شود و نارضایتی ایجاد می‌شود. با وقوع زلزله نیز، بحران ایجاد می‌شود. مسئله بنزین نیز بحران ایجاد می‌کند.

اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه حل مشکلات نیست

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینها راه حل نیست. به نظر من مسائلی که مطرح می‌شود، راه حل‌هایی دارد که مردم این راه حل‌ها را می‌دانند. بعضی‌ها راه حل‌هایی ارائه می‌دهند که راه حل های مورد نظر و واقعی نیست. اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه حل نیست. ما می‌توانیم بحران‌ها را پشت سر بگذاریم و حل کنیم.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم براساس برنامه‌هایی که بنده ارائه کرده‌ام، مشکلات را حل کنیم، گفت: حل این مشکلات به شرطی است که با هم باشیم. جوانان ما امروز در طرح‌های سنگین در سطح بین المللی در ناسا کار می‌کنند. اگر این جوان را ما امروز در کشور داشتیم و او را فراری می‌دادیم، آیا با چنین مشکلاتی روبرو بودیم.

مهرعلیزاده اظهار داشت: یکی دیگر از دغدغه‌ها، مسئله شفافیت و صادق بودن با مردم است. در کنار مسئله معیشت و اشتغال، امنیت شغلی، آزادی‌های اجتماعی، مردم شفافیت نیز می‌خواهند. مردم خواهان صداقت هستند. اگر شفافیت بود، این همه اختلاف و رانت خواری که موجب بی‌اعتمادی مردم به مدیران کشور شده را شاهد نبودیم.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر پرونده‌هایی مثل آقای عیسی شریفی که به شهردار وقت وصل بود و الان چهار سال است که خاک می‌خورد و یا حتی رانت و اختلاس چند هزار میلیاردی بوده، هیچکس کاری به کسی در این زمینه ندارد.

وی ادامه داد: اگر پرونده بابک زنجانی مشخص می‌شد و یا اگر مسئله طبری‌ها ریزتر مشخص می‌شد، مردم اعتماد می‌کردند. مردم صداقت و روراستی می‌خواهند. مردم می‌پرسند که آیا واقعاً کرونا خطرناک است و باید در خانه‌ها بمانند و کسب و کارشان تعطیل شود؟

مهرعلیزاده با اشاره به سفر چند روز گذشته رئیسی به استان خوزستان، گفت: مردم می‌پرسند اگر کرونا خطرناک است، خوزستان با وضعیت قرمزی که چند ماه است شاهد آن هستیم و روزی بیش از صد نفر در این شهر فوت می‌کنند، آقای رئیسی در این استان شوآف و تبلیغات می‌کند و هزاران نفر را در آنجا گردهم می‌آورد.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم می‌پرسند ما بالاخره به چه اعتماد کنیم، کرونا هست یا نیست. خطر هست یا نیست. بنده می‌ترسم به این ترتیب آقای رئیسی که می‌خواستند سید محرومان شوند اما این بار سید مرحومان شوند.

وی افزود: در استان فارس ۱۰ نفر از مدیران سیستم قضائی واکسن زده‌اند. مردم می‌پرسند آیا این واکسن زدن‌ها قانونی و شفاف بوده است.

۱۷:۵۲ همتی در سومین مناظره انتخاباتی: یک جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در سومین مناظره انتخاباتی گفت: در ارتباط با بحث امروزی که حضرتعالی مطرح کردید ببینید بدون اعاده رشد اقتصادی در حداقل ۵ درصد، نه می‌شود بیکاری را حل کرد و نه می‌توان رفاه را به کشور آورد.

وی ادامه داد: ظرف یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی ما نیم درصد بیشتر نبوده است. در طول یک دهه گذشته تقریباً میشه گفت سرمایه‌گذاری ما شیب منفی زیادی را داشته است و بدون سرمایه‌گذاری نیز رشد اقتصادی معنا ندارد.

همتی تصریح کرد: دوستان در مورد یکسری از روبناها صحبت می‌کنند درصورتی که اقتصادt مفاهیم خودش را دارد. علم اقتصاد به ما می‌گوید که باید محیط سرمایه گذاری امن باشد و بر مبنای یک محیط سرمایه گذاری هم بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و این رشد اقتصادی را بتوانیم بین مردم عادلانه توزیع کنیم.

در دنیا مبارزه با گرانی وجود ندارد

وی افزود: تورم عامل گرانی است. در دنیایی که تورم ۲ و ۳ درصد است، گرانی وجود ندارد. شما در اروپا می‌بینید که مبارزه با گرانی وجود ندارد؛ چرا قیمت ارز بالا رفت؟ چرا قیمت مسکن بالا رفت؟ ما خودمان را به راه دیگری نزنیم جناب آقای رئیسی!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید. تحریم در این یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را به هم زده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ شما یک کشور در دنیا نشان بدهید که بدون مبادلات اقتصادی بتواند پیشرفت و رشد کرده باشد.

وی ادامه داد: تحریم خیلی مهم است. البته برنامه‌های من برای همین هفت موردی که شما گفتید تدوین شده است و من برنامه خاصی برای اشتغال، جوانان، مسکن، جوانان و کنترل تورم دارم. برای رشد حداقل ۵ درصدی و برگرداندن تورم به دامنه ۸ و ۱۲ درصد است.

یک جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم

همتی تصریح کرد: این جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. بدون دنیا زندگی یعنی چه؟ اولاً شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید؛ اگر هم بلد باشید رشد ۸ درصدی کشور تبدیل به رشد منفی و زیر صفر درصد می‌شود. از جیب مردم برمی‌دارند و این هزینه را مردم عزیز می‌دهند.

وی افزود: به مردم بگویید، نمی‌توانیم یک کشتی با پرچم ایران روی دریا بفرستیم. پرسپولیس و استقلال نمی‌توانند پولشان را بگیرند. حدود ۲۰ درصد هزینه می‌دهیم و ۱۶ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رئیسی بفرمائید اگر قدرت دستتان بیافتد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من خیلی راحت می گویم، تحریم‌های جهانی با اجماع جهانی بیشتر اتفاق خواهد افتاد. اما مردم شما حق دارید که بگویید چرا هیچ نفعی برای شما نداشت.

تحریم‌ها نبود، کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند

وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها نبود از کاسبان تحریم سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند. این ۳۵۰ هزار میلیارد، ۶ برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور است و از کنار آن راحت نمی‌گذریم.

همتی گفت: این کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود اجازه نمی‌دهند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شود. ترامپ و کاسبان تحریم با هم زیر مذاکرات برجام زدند. دولت عاقل، تحریم‌ها را با پشتیبانی رهبری به زودی می‌تواند بردارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من فکر می‌کنم شما نمی‌خواهید سرمایه وارد کشور شود. چند سال است که ما نتوانستیم سرمایه گذاری بکنیم. شما نمی‌خواهید شغلی برای جوانان ایجاد شود؟ مردم می‌خواهند، اما جناب آقای رئیسی و آنها که در ستاد و شبانه روز فعالیت می‌کنند اینها نشسته‌اند و مخالف برجام هستند.

وی ادامه داد: این‌ها مخالف تصویب FATF هستند که در مقابل من نشسته‌اند.

آقای رئیسی! شما و دوستانتان با مخالفت با FATF گل به خودی زدید

همتی گفت: من اقتصاد خوانده‌ام و هم مسئولیت اقتصادی در چهل سال گذشته داشتم. برنامه گسترش روابط اقتصادی دارم. در سیاست خارجه ما عربستان و امارات دشمن نیستند. خودروسازان داخلی باید بتوانند با خودروسازان خارجی رقابت کنند. این‌طور نیست که پراید را به قیمت فورد آمریکایی به مردم تحمیل کنیم.

همتی تصریح کرد: آقای رئیسی شما و همه دوستانتان با FATF مخالفت کردید، گل به خودی زدید. شما با تندروی در زمین ترامپ بازی کردید. من خواهش کردم به این نکته توجه کنید که تعامل با خارجt دفاع از منافع ملی و اصل اساسی برای پیشرفت اقتصادی است.

۱۷:۴۴ جلیلی در سومین مناظره انتخاباتی: مسائل امروز کشور ناشناخته نیست

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی، در رابطه با «طرح جامع خود در خصوص ۷ دغدغه تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن»، گفت: سوال شما این بود که چه رویکردی ما نسبت به دغدغه‌های اصلی مردم داریم، چرا که اینها موضوعاتی است که مطرح شده و کاملاً درست است. اما علاوه بر این مسائل، دغدغه‌های مردم موارد دیگری است. دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود؟

وی بیان کرد: دوستان پاسخ‌هایی را به این ۷ موضوع چون تورم، بی عدالتی، رکود، فساد، یارانه، بیکاری و مسکن مطرح کردند و حتماً هم بنده پاسخ‌هایی را در این زمینه دارم. سوال این است که پاسخ‌هایی این سوالات مانند کرونا نیست و حتی این مسائل هم مانند موضوع کرونا نیست و این طور نیست که بگویید هم مسئله و هم پاسخ نامشخص است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سوال این است که این موضوعاتی که کاملاً مشخص است و پاسخ آن هم روشن است، چرا تاکنون حل نشده است؟ این دغدغه مردم است.

جلیلی اظهار داشت: امروز متوسط نرخ تورم در کشورهای دنیا ۲.۵ درصد است. بیش از ۱۰۰ کشور نرخ تورم خود را زیر ۵ درصد اعلام کرده‌اند و سوال این است که چرا این مشکل در ایران حل نشده است؟

وی ادامه داد: برای مثال درباره مسئله مسکن گفته می‌شود که زمین، مصالح ساختمانی و نیروی انسانی داریم و امکان ساخت مسکن در کشور وجود دارد. سوال بنده این است که پس چرا این مشکل حل نشده است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟ ما از مقام رئیس جمهور صحبت می‌کنیم. کشور ما ظرفیت‌های زیادی دارد و می‌تواند موفق باشد و جهش پیدا کند و در این شرایط سوال ما این است که چگونه ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم.

جلیلی بیان کرد: مسئله‌ها که مشخص است و مردم هم در کوچه و بازار، این موضوعات را مطرح می‌کنند و در زندگی خود این مسائل را لمس می‌کنند. دغدغه این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست. برای مثال دولت می‌گوید که ۲ سال تورم را کنترل کرده است و باید بگویم که تورم مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می‌آید یا نمی‌آید.

وی اظهار داشت: سوال این است که چرا مردم باید این نگرانی را داشته باشند که آیا سال آینده تورم پائین خواهد بود یا خیر؟ گاهی اوقات می‌بینیم که وضعیت تورم خوب می‌شود و پس از مدتی فنر تورم در می‌رود و همه چیز گران می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: رویکرد دولت ما این است که هر کدام از این مسائل، پاسخ‌های خاص خودش را دارد. بحث ما این است که اگر می‌خواهیم این مسائل را حل کنیم، یک برنامه جدی می‌خواهد. اگر بخواهیم یک قالی ایرانی که قدمت زیادی داشته باشد، ببافیم، باید برای آن نقشه داشته باشیم و مشخص باشد که در هر نقطه‌ای چه نخ و چه رنگی بکار برده شود. مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کنیم؟

جلیلی افزود: کار رئیس جمهور دقیقاً این است که مشکلات را حل کند و کارش با وزیر فرق کند و باید بداند و اشراف داشته باشد به این نقشه و باید نقش همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را برای حل مشکلاتی چون تورم، مسکن و نظام سلامت بداند.

برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود

وی گفت: یک شبه برنامه نوشته نمی‌شود و با سفارش به اندیشکده، برنامه نوشته نمی‌شود و باید رئیس جمهور اشراف داشته باشد تا مشکلات کشور حل و فصل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: سوال از رئیس جمهور این است که آیا از روزی که مسئولیت را عهده دار می‌شود، زمان را مغتنم می‌شمارد یا خیر؟ یکی از دغدغه‌های مردم این است که ۴ یا ۸ سال می‌گذرد و بسیاری از دغدغه‌ها حل نمی‌شود و کسی که منصف باشد معذرت خواهی می‌کند و اگر هم نباشد، طلبکار مردم هم می‌شود و می‌گوید خیلی هم خوب است.

جلیلی گفت: باید مشخص شود که رئیس جمهور چه برنامه‌هایی را می‌خواهد پیش ببرد. باید مشخص شود که این مسیر تا چه زمانی به هدف منجر می‌شود و قرار است جامعه به چه نقطه‌ای برسد. حداقلی و یا حداکثری است؟

وی تاکید کرد: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران با همه ظرفیت‌هایش است. اینکه بعد از ۴ سال بگوید که چند تا مسئله حل شده است، کاملاً حداقلی است و یا ایران و یا ظرفیت‌های کشور را نشناخته است و یا اینکه به موضوع اشراف ندارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور تعارفات را کنار می‌گذارد و یا خیر؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد و یا آنکه کار واقعی می‌کند؟ آیا می‌خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند و یا اینکه هر آنچه خوشش می‌آید را پیگیری می‌کند؟

جلیلی اظهار داشت: اگر ما از دغدغه‌های مردم سخن می‌گوییم، مردم می‌خواهند یک آینده‌ای حداقل در ۴ سال آینده داشته باشند و اطمینان داشته باشند که کارها جدی پیگیری می‌شود و نمایشی نخواهد بود و مبتنی بر برنامه است.

۱۷:۳۷ زاکانی در سومین مناظره انتخاباتی: دولت روحانی فاجعه تورمی ایجاد کرده است

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در سومین مناظره تلویزیونی گفت: عمده مشکلات کشور گرانی و تورم است به ویژه در حوزه خوراکی و پوشاک این تورم تشدید شده و مردم را بیچاره کرده است. تورم سال ۹۰، ۱۵ درصد و سال ۹۹، ۳۹ درصد و به صورت نقطه‌ای و مستمر ۵۹ درصد است این فاجعه‌ای است که دولت آقای روحانی ایجاد کرده است. نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ۳,۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی تقریباً شش برابر شده، پایه پولی از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که باید آقای همتی پاسخ گو باشد.

وی اظهار داشت: دولت تلاش دارد تا از تورم و جیب مردم ارتزاق کرده و خود را اداره کند. بنده در کوتاه مدت با مدیریت نرخ ارز و مدیریت نرخ بهره بانکی و در بلند مدت با اصلاح ساختار بودجه و شفاف‌سازی، اصلاح ناترازی بانک‌ها و حذف نقدینگی، در سال اول تورم را به نصف کاهش خواهم داد.

وی گفت: امروز رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است. تلاش دارم که صدای مظلومان و غارت‌شدگان باشم. مفاسد و بی‌عدالتی بسیار بالاست. تلاش داشته‌ام که با گردن‌کلفت‌ها درگیر شوم، با دادستان تهران، وزیر ۲۰ سال پیش اطلاعات، وزیر نفت، معاون رئیس‌جمهور و برادر رئیس جمهور طرف شده‌ام غیر از این هم راه چاره‌ای برای برخورد با فساد نیست.

زاکانی ادامه داد: باید ریشه فساد را خشک کرد. در دولت اصلاح و اقدام ریشه فساد را خشک خواهم کرد. با دستان خالی امروز مقابل مفسدین ایستاده‌ام.راه را بلد هستم. شبکه‌هایی که در دولت مجلس و دستگاه قضائی شکل گرفته بود، می‌شناسم و ریشه فساد را خشک می‌کنم.

سیزدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی واگذاری‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ صورت گرفته که یک قلم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سه برادر داده شده که آن را از حلقوم مفسدان بیرون خواهم کشید.

وی افزود: علت رکود اقتصادی، رویکرد غلط دولت است که به خارج از کشور تکیه کرده بود. بنده جهش تولید را ملاک قرار خواهم داد که در این راستا تأمین مالی، مقررات زدایی، مالیات و بیمه، صادرات، نظام توزیع را سامان خواهم داد.

زاکانی تأکید کرد: در راستای شفافیت، مقابله با فساد اقتصادی و رانت‌خواری، باید تمرکززدایی و هویت دادن به شهرستان‌ها را برنامه ریزی کرد. برنامه استان‌ها و برنامه نظام مسائل شهرستان‌ها را تنظیم کرده‌ام، مسائل ۴۵۱ شهرستان را برای تمرکززدایی احصاء کردم.

وی گفت: در راستای ایجاد شفافیت، دولت الکترونیک را مستقر خواهم کرد که تا پایان سال اول این اقدام انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: رانت در دولت انجام و اصلاح به هیچ وجه وجود ندارد. ساماندهی یارانه پنهان و آشکار امری مهم است. در سال ۹۷ سازمان برنامه اعلام کرد که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان است، شدت انرژی را باید مهار کرد این یارانه را ساماندهی می‌کنیم.

سیزدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: یارانه آشکار امسال ۲۵۵ میلیارد تومان است. این را مستقیماً به سمت مردم خواهیم برد.

وی ادامه داد: در دولت اقدام و اصلاح ۷۰ میلیون نفر بن کالای ۴۰ هزار تومانی ماهانه دریافت خواهند کرد، سه دهک پول نقد دریافت می‌کنند یک دهک ۲۵۰ هزار تومان، یک دهک ۲۰۰ هزار تومان و یک دهک ۱۵۰ هزار تومان که همه این پول در بودجه امسال هست و حواله به غیب نمی‌دهم.

زاکانی گفت: نرخ بیکاری موجود، نرخ بیکاری اعلام شده و دقیق نیست. ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار شغل طی زمانبندی مشخص ایجاد خواهیم کرد. سال اول ۵۰۰ هزار شغل تا پایان چهار سال.

وی اظهار داشت: ساخت یک میلیون مسکن تکلیفی است که مجلس مشخص کرده است. سالانه ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی خواهم ساخت و در پایان سال پنج میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ساخته خواهد شد. یک میلیون و ۲۰۰ هزار حمایتی است که ۶۰۰ هزار برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار برای خانواده‌های محروم است.

۱۷:۲۹ رئیسی در سومین مناظره انتخاباتی: بانک‌ها مانع تولید هستند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز (شنبه) در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی، در پاسخ به سوالی در رابطه با «طرح جامع خود در خصوص ۷ دغدغه تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن»،گفت: دغدغه‌هایی که اعلام کردید بخشی از دغدغه‌های مردم است. با نشست‌های کارشناسی و نشست‌هایی که با مردم در قوه قضائیه و آستان قدس داشتیم، اگر رأی مردم به بنده تعلق گرفت برای مهمترین دغدغه‌های مردم راهکار پیدا کردیم.

سامانه شفافیت ایجاد می‌کنیم

وی افزود: سه موضوع اصلاح دولت، مبارزه با فساد و ناکارآمدی، حمایت از خانواده‌ها و محرومین و جهش تولید و رونق کسب و کار از دغدغه‌های مهم مردم است. ما در دستگاه قضائی با مفسد برخورد کردیم اما برخورد با فساد در دولت است. حتماً باید، سامانه شفافیت داده‌های اقتصادی طراحی کرد که تمامی قراردادها پشت ویترینی قرار بگیرد تا مردم آن را ببینند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در تجربه مشابهی در آستان قدس، این اقدام را انجام دادیم، اظهار داشت: با شفافیت مواردی مانند، قاچاق کنترل خواهد شد. در خصوص اصلاح نظام بانکی و نظام مالیاتی نیاز به برنامه ریزی داریم. کاهش مالیات از ۲۵ درصد و واحدهای تولیدی به ۱۰ درصد با یک شیب ملایم امکان پذیر است.

رئیسی تصریح کرد: به همه کارکنان دولت احترام می‌گذارم اما نظام اداری باید اصلاح شود.بسیاری از نظارت‌های پیشینی باید به نظارت پسینی تبدیل شود؛ مجوز درست است اما تا حدی.

وی با بیان اینکه در خصوص خانواده‌ها و اقشار محروم، برخی موارد قابل تحمل نیست، اظهار داشت: اقدامات ما باید منجر به کاهش تورم تا نیم درصد و کمتر از آن شود. رونق کشاورزی و افزایش نظارت‌های میدانی و ارائه کارت اعتباری خرید برای سه دهک پایین، امکان پذیر است. باید برای تولید و ایجاد فعالیت‌های مولد جذابیت ایجاد کرد.

بانک‌ها مانع تولید هستند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه ضابطه‌های دست و پاگیر و مجوزهایی که حال تولید کننده را می‌گیرد باید اصلاح شوند، گفت: ما بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم. بیش از ۵ میلیون بیکار و شبه‌بیکار داریم.

۱۷:۲۲ رضایی در سومین مناظره انتخاباتی: تاخت و تازها در سیاست اجازه حل مشکلات کشور را نمی‌دهد

محسن رضایی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین بخش از سومین مناظره انتخابات در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهایش برای مقابله با تورم، بی‌عدالتی، رکود، فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن گفت: در ابتدا میلاد با سعادت حضرت معصومه و روز دختر را تبریک می‌گویم، دغدغه‌هایی که شما گفتید را قبول دارم اما دغدغه‌های مردم بیشتر از این چیزهاست. اما ما باید ببینیم چرا این دغدغه‌ها تاکنون حل نشده است. ۵۰ سال است که گرانی، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی داریم و رشد اقتصادی کشور معیوب است و یا نوسان دارد. چرا این مسائل حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: ایران اسلامی امروز اقتدار از دست رفته خودش را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده است و در بعضی از زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده، وقتی مردم این دو را می‌بینند و مقایسه می‌کنند، احساس می‌کنند یک جایی از کار گیر است. رهبر معظم انقلاب فرمودند راه‌حل‌ها مشخص است، نمی‌دانیم چرا نمی‌شود؟ من می‌خواهم در این جلسه رونمایی کنم که چرا نمی‌شود.

رضایی افزود: وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم چادر مشکی در اختیار یک عده است، ذرت در اختیار عده‌ای دیگر است، گوشت در اختیار عده دیگری، کمی که بیشتر توجه می‌کنیم آقازاده‌ها را می‌بینیم و عقب‌تر که می‌رویم مافیاها را مشاهده می‌کنیم. چرا اینها درست شده است؟ دولت‌ها و مدیران کشور چه کار می‌کنند؟ مدیران کشور جای دیگری مشغولند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جنگ زرگری که بین جناح‌های سیاسی راه افتاده، همه آنجا درگیرند. یک دفعه بحث حجاب مطرح می‌شود، عده‌ای دیگر بحث فیلترینگ را پیش می کشند، عده‌ای دیگر می‌گویند چرا ایران در سوریه است، بحث موشک، دیوارکشی، کنسرت؛ یعنی هر چند وقت یک بار یک موضوعی مطرح می‌شود که عده‌ای موافق و مخالف آن هستند. جنگ زرگری این وسط شکل می‌گیرد و تمام انرژی‌ها و افکار به این سمت می‌رود.

رضایی تصریح کرد: در این شرایط، امام و رهبر جامعه به آن پایان می‌دهد اما بعد از مدتی دوباره این غائله راه می‌افتد. در حقیقت این تاخت و تازی که در سیاست راه افتاده و این میدان‌های انحرافی که به وجود آمده است اجازه نمی‌دهد انرژی ملت ایران، دولت‌ها روی گرانی، رکود اقتصادی و یارانه‌های پنهان متمرکز شوند که باید ما این مساله را حل کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آیا قرار است رئیس‌جمهور بعدی همانند رئیس جمهورهای دولت‌های قبلی و قصه قبلی دوباره تکرار شود. باید به این موضوعات پایان بدهیم. در اینجا به دو جراحی بزرگ نیاز داریم، اولین جراحی اصلاح درون قدرت ایران است که باید حکمرانی، مدیریت، قوانین و قواعد و ساختار آن با یک جراحی اساسی درون قدرت اصلاح شود. مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران باید معماری شود وگرنه شما بیایید برای گرانی و نرخ تورم پیشنهاد دهید وقتی زمین اقتصاد زمین گرمی است که هر چه برف روی آن می بارد بخار می‌شود و هوا می‌رود، همه برنامه‌ها خنثی می‌شود.

رضایی گفت: برنامه دولت ما این است که اولاً با به کارگیری همه اقوام ایرانی و همه شایستگان از اصولگرا، اصلاح‌طلب و همچنین به کارگیری همه بانوان و تمام ظرفیت‌های اهل تسنن و اقلیت‌ها دوباره یک حرکتی شبیه انقلاب و بسیج در دفاع مقدس درست کنیم و همه بیاییم با هم یک دولت قوی، پاسخگو و مسئولیت پذیر را ایجاد کنیم و بعد این دولت اصلاحات را از درون قدرت آغاز کند و وضعیت نهادهای درون قدرت از نهادهایی که منتسب به مقام معظم رهبری است و همه برای دولت کار می‌کنند تا خود دولت و رابطه سه قوه با یکدیگر که معمولاً در نزاع و درگیری دست به یقه می‌شوند و مردم را فراموش کرده و دنبال مسائل دیگر می‌روند و تا دیوان سالاری و وزارتخانه‌ها را حل کنند. ما برای این موضوعات برنامه داریم و از بالا تا پایین را اصلاح خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برای بحث اقتصاد در سه سطح برنامه ریزی کرده است، گفت: ما اقتصاد را به سه سطح اقتصاد ملی، اقتصاد استانی و اقتصاد زندگی تقسیم کرده‌ایم. در سطح اقتصاد زندگی طرح کفایت زندگی را پیش بینی کردیم. ما یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را پرداخت خواهیم کرد. نگران نشوید که این منابع از کجا می‌آید. اگر شما دزدی نکرده‌اید نگران نشوید. آنقدر دزدی بوده که ما آنها را درست خواهیم کرد. ما دزدی‌ها و رانتی که مافیا می‌خورند را قطع خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما مشکلی در تهیه منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی نداریم. همچنین به خانم‌های خانه دار حقوق خواهیم داد و مسکن سهل و ارزان را با قسط‌های ۴۰ یا ۵۰ ساله درست خواهیم کرد. همچنین با رونق کسب و کارهای خانگی و ۳۰ درصد سهام صنعت نفت را به مردم می‌دهیم. ما برای تک تک استان‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم.

رضایی تصریح کرد: در سطح ملی ۱۴ مگاپروژه که یکی از آنها مساله مسکن و دیگری انرژی‌های نو است، برنامه ریزی کرده‌ایم. تا در سطح اقتصاد ملی و اقتصاد استانی و اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را بازمعماری کنیم تا بتوانیم مشکلاتی که بیش از ۵۰ سال است گریبان مردم را گرفته حل وفصل کنیم.

۱۷:۱۵ قاضی‌زاده در سومین مناظره انتخاباتی: منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عصر امروز (شنبه) در بخش اول سومین مناظره انتخاباتی در رابطه با «طرح جامع خود در خصوص ۷ دغدغه تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن»، گفت: این موارد به درستی دغدغه مردم هستند اما باید ریشه یابی شوند و در روش اصلاح آنها، اصلاح صورت بگیرد.

وی ضمن نشان دادن برخی تصاویر و نمودار درباره وضعیت توزیع منابع و درآمد در کشور، افزود: بر اساس شاخص‌هایی که داریم، روندهایی از سال ۱۳۴۵ تا کنون وجود داشته و در برخی استان‌ها وضعیت نرخ بیکاری و همچنین معضلات در حوزه اشتغال در حال افزایش است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: موضوعات بسیاری نشان دهنده عدم توازن در توزیع خدمات آموزش و حوزه مسکن است. به طور مثال با اینکه افزایش تولید مسکن پیدا کرده‌ایم اما این افزایش باز محصور در چند استان بوده است. همین باعث شده کم کم یک مهاجرت سراسری شکل بگیرد و وضعیت ترکیب جمعیتی کشور تغییر پیدا کند و در پی این مهاجرت سراسری برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق افزایش پیدا کرده است.

منابع کشور به طور نادرست در حال توزیع است

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: دلایل این معضلات روشن است، علت اصلی این است که منابع کشور به طور نادرست در حال توزیع است. مجموعه منابعی که در کشور وجود دارد، نادرست توزیع می‌شود و ساختارها متأسفانه استضعاف گر هستند.

وی خاطرنشان کرد: مردم این را از نحوه مدیریت نا کارآمد و کارنابلدی مسئولان می‌بینند و آنچه امروز در مردم دلزدگی ایجاد کرده این است که ما در پنجره طلایی هستیم، اما متأسفانه به جای اینکه وضعیت کشور مثل همه کشورهای در حال توسعه رشد پیدا کند دچار قفل و انسداد شده‌ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کارنامه همه دولت‌ها در این زمینه مشخص است و همه دولت‌ها نقاط ضعف و قدرتی داشته‌اند اما هنوز موضوعات اساسی حل و فصل نشده است، یعنی مشکلاتی که در گذشته ذکر می شده امروز هم ذکر می‌شود، حتی شاید وضع بدتر هم شده باشد. مفاهیم متعالی بسیاری از جمله آزادی و امثال اینها در گذشته ذکر می‌شد، اما امروز مسئله ما حداقل معیشت است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اختلافات اجتماعی را مردم از نحوه مدیریت می‌بینند که بی اعتمادی به دولت‌ها را شکل داده است. در موضوع کرونا ببینید مردم چقدر گرفتار شده‌اند. خودم خانواده‌ای را می‌شناسم که مادر سرپرست خانوار فوت کرده و دو فرزند به جا گذاشته است و حالا امثال این خانواده‌ها با اختلال رفتاری مواجه می‌شوند و دچار سو تصمیم گیری می‌شوند و بعد هم تقصیر به گردن مردم می‌افتند.

وی بیان کرد: مردم یک سال است از کار و زندگی مانده‌اند و بین کار و جان گیر کرده‌اند و ما به ۶۰ درصد مشاغل که روزمزد هستند می‌گوئیم کار نکن! خُب محبور می‌شوند برای کسب خود فعالیت کنند. وقتی هم صحبت می‌شود مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیرند.

حاضرم با روحانی مناظره کنم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: خطاب به مسئولین مربوطه به خصوص جناب روحانی عرض می‌کنم که مناظرات را مورد تفقد قرار داده‌اند. در جمع حاضر که کسی حاضر نیست عملکرد این دولت را گردن بگیرد بنده اعلام آمادگی می‌کنم، فقط شما از دفتر خود خارج شوید به صدا و سیما بیایید، بنده حاضر هستم هم در موضوع کرونا هم در همه موضوعات با شما مناظره کنم.

قاضی زاده هاشمی درباره موضوع گرانی بنزین، گفت: هنوز معلوم نشده است که چه کسی مقصر بوده است. ساختارهایی و ستادهایی درست کرده‌ایم که همه پشت آنها پنهان می‌شوند و نهایتاً مقام معظم رهبری مجبور هستند وسط کار بیایند چراکه از مسئولان کسی حاضر نشد اظهار تأسف کند، یا استعفا بدهد یا عذر خواهی کند.

وی تاکید کرد: مسئله ما امروز در دولت گرانی، مسکن و بیکاری هست، اما مسئله اصلی نظام دیوان سالاری کشور است که هفتاد- هشتاد سال است تغییر نکرده و باعث شده روز به روز مردم مستضعف‌تر شوند و عده‌ای خاص که به رانت دولت و سیاست و قدرت وصل هستند برخوردار باشند و سایرین ضعیف بمانند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما چه باید بکنیم؟ موضوع این است که سازو کارها در کشور باید تغییر پیدا کند و طرز تفکر مدیران و نوع نگاه آنها به مردم اصلاح شود. اصل ۵۶ قانون اساسی نحوه حاکمیت را اعمال حاکمیت مردم ذکر کرده است. درحالی که در عمل روز به روز مردم از دایره خارج شده‌اند.

قاضی زاده هاشمی فزود: حاج قاسم سلیمانی می‌گفت هرجا مردم در عرصه بودند آنجا موفق خواهید شد و هرجا مردم را خارج کردید ما با شکست روبرو شده‌ایم.

وی افزود: ما پیش بینی کرده‌ایم که دولت را به مردم واگذار کنیم و بر همین مبنا دولت مردم را تشکیل داده‌ایم. بر اساس این واگذاری اختیارات اجرایی را به فرمانداران می‌دهد. همچنین اختیار عزل و نصب مدیران را به مردم خواهیم داد و اگر یک سوم مردم شهرستانی از مدیری ناراضی باشند و او را استیضاح کنند دولت موظف است او را عزل کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: همه شهرستان‌ها از نظر ما پایتخت هستند و همه شهرستان‌ها اختیارات هیئت وزیران را دارند. یک مأموریت ملی به عنوان پایتخت حوزه‌ای به آنها واگذار می‌شود که مسئول توسعه آن حوزه در کشور باشد. با این روش این نظام هفتاد ساله اصلاح خواهد شد.

۱۶:۳۶ قرعه کشی صندلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

ترتیب صندلی نامزدها در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قرعه‌کشی مشخص شد.

صندلی شماره یک: سعید جلیلی

صندلی شماره دو: علیرضا زاکانی

صندلی شماره سه: عبدالناصر همتی

صندلی شماره چهار: سید ابراهیم رئیسی

صندلی شماره پنج: محسن مهرعلیزاده

صندلی شماره شش: سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

صندلی شماره هفت: محسن رضایی میرقائد

۱۶:۱۸ جلیلی در بدو ورود به صدا و سیما: حل مشکلات مردم، قدرتی فراتر از بازی‌های سیاسی می‌خواهد

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به صدا و سیما گفت: دغدغه مردم چیزی نیست که با یک گزارش یا با یک حضور در جمع مردم فهمیده شود، به ویژه برای کسی که رئیس جمهور است.

وی افزود: رئیس جمهور باید دغدغه همه مردم ایران را در همه موضوعاتی که مربوط به دولت است، بداند. رئیس جمهور یک وزیر نیست که فقط یک موضوع را بداند، از آن طرف هم فقط رئیس بخشی از مردم نیست، بلکه رئیس همه کشور است و باید اداره کند. لذا نه با یک روز حاضر شدن در جمع مردم و نه با دو گزارشی که به دست رئیس جمهور می‌رسد، دغدغه‌های مردم فهمیده نمی‌شود.

جلیلی تصریح کرد: ما در هشت سال گذشته این بنا را داشتیم که در ۳۱ استان، شهرها، روستاها، شهرک‌های صنعتی و دانشگاه‌ها جلسات متعدد برگزار کنیم. همچنین با اصناف، اساتید دانشگاه و با کسانی که موضوعات مختلفی را طرح می‌کردند، جلساتی را برگزار کردیم.

وی اظهار داشت: شاید بیش از ۱۲۰ سفر داشتیم و هزاران ساعت جلسه داشتیم تا بتوانیم به معنای واقعی آن چیزی را که دغدغه مردم است و همه کشور نسبت به آن اجماع دارند، بشناسیم و سپس برای آنها راه حل و پاسخ داشته باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم شاید سخت‌تر از کرونا باشد اما شکل کرونا نیست که ناشناخته باشد چرا که کرونا هم خودش، هم راه حلش و هم آنچه باید برای مداوای آن صورت بگیرد، ناشناخته است.

جلیلی گفت: ما در این هشت سال، زمانی که دغدغه‌ها را شناختیم، فهمیدیم که خوشبختانه پاسخ‌های آن مشخص است و راه حل های روشن دارد، فقط اراده جدی می‌خواهد و قدرتی که فراتر از بازی‌های سیاسی و جناحی بتواند به آن دغدغه‌ها پاسخ دهد.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود

۱۶:۰۹ قاضی‌زاده در بدو ورود به صدا و سیما: کاری می‌کنیم که ملت ایران از مزایای «برجام» برخوردار شوند

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز پس از ورود به صدا و سیما به منظور شرکت در سومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که برای درک عینی و شناخت دغدغه‌های مردم از چه روشی استفاده می‌کنید؟، گفت: کسی به جز بودن در میان مردم، نمی‌تواند دغدغه آنها را درک کند. دغدغه‌های مردم بدون حضور مستقیم و مداومت در ارتباط دائمی قابل درک نیست. لازمه مدیر بودن در جمهوری اسلامی همراهی با مردم است.

وی افزود: بعضی از دوستان می‌پرسند موضع شما درباره مذاکرات و آینده برجام چیست؟ باید بگویم هر دولتی که روی کار بیاید به قراردادهای بین‌المللی متعهد خواهد بود، اما حتماً کاری خواهیم کرد که ملت بزرگ ایران از مزایای آن برخوردار شوند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: کار آمریکایی‌ها کش دادن مذاکرات است؛ برای اینکه دست بالاتر را داشته باشند و طرف مقابل چیزی به دست نیاورد و فقط زبان اقتدار را متوجه می‌شوند.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: البته ما دست پُری داریم و آنها به زودی خواهند فهمید که باید به مذاکرات به صورت عملی فیصله بدهند. نباید گذاشت زمان به نفع طرف مقابل سپری شود و ما حتماً چرخه زمان را به نفع ملت ایران تغییر خواهیم داد.

وی گفت: من خیلی امیدوار هستم که خیلی زود نتایج عملی در مذاکرات در دولت سلام مشهود باشد.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود

۱۶:۰۱ همتی در بدو ورود به صدا و سیما: رئیس جمهور نباید از اتاق شیشه‌ای کشور را اداره کند

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بدو ورود به صدا و سیما جهت شرکت در سومین مناظره انتخاباتی، در جمع خبرنگاران گفت: قبل از اینکه بپرسید رئیس جمهور باید چگونه رفتار کند، باید بگویم رئیس جمهور باید منتخب اکثریت مردم باشد. نباید منتخب اقلیت مردم باشد.

وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور را مردم و اکثریت مردم انتخاب کنند، تعامل زیادی با مردم خواهد داشت. لذا معلوم است که رئیس‌جمهور باید در بین مردم باشد؛ درد آنها را بفهمد؛ زندگی آنها را ببیند؛ دردهای آنها را بشناسد؛ معنا ندارد رئیس‌جمهور در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرد و از طریق گزارش‌های اطرافیان، کشور را اداره کند.

همتی افزود: فکر می‌کنم باید نگاه دیگری به رئیس‌جمهور داشت. من به رفتار و ارتباط مردم با حاکمیت فکر می‌کنم. الان ارتباط حاکمیت با مردم سست شده است و این مسئله بسیار مهم است. امیدوارم در این انتخابات این فاصله به حداقل برسد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نکته‌ای که یکی از کاندیدا گفتند و شنیدم، این بود که گفتند بعضی از کاندیداها از زنان، اهل سنت و جوانان صحبت می‌کنند برای اینکه رأی بیاورند! نه؛ زندگی ما با آنها است. برای آنها شاید تعجب‌آور است ولی این مسائل برای ما تعجب‌آور نیست.

همتی اضافه کرد: من خانمم، خانم سپیده شبستری را فرستادم که از طرف من صحبت کند و همه از من تقلید کردند و بچه‌هایشان را فرستادند.

وی افزود: می‌خواهم بگویم که می‌شود با تعامل، خیلی از کارها را انجام داد. خوشحالم که نامزدهای دیگر همین روشی را که من رفتم را در پیش گرفتند.

همتی تصریح کرد: می‌توانیم ارتباط خوبی با مردم، زنان، جوانان، اهل سنت، بقیه مذاهب کشور و با اقوام کشورمان داشته باشیم. من از جمله کسانی هستم که حتماً به طور مرتب در بین مردم خواهم بود و مشکلات آنها را خواهم شنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان تاکید کرد: ان‌شاءالله بتوانیم جمهوریت را هر چه بیشتر قوی کنیم.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود

۱۵:۴۹ رئیسی در بدو ورود به صدا و سیما: مردمی بودن در عمل از شروط موفقیت یک مدیر است

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در بدو ورود به سازمان صداوسیما به منظور شرکت در سومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران در رابطه با روش او برای درک عینی و واقعی مشکلات و دغدغه‌های مردم، گفت: از اولین شرایط برای مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی، ارتباط با مردم است.

وی افزود: باید از مردم، در مردم و با مردم بود. از نزدیک باید با مردم سخن گفت و شکایات و دغدغه‌های مردم را شنید. من هم نامه‌هایی که مردم برای من می‌نویسند می‌بینم و هم از طریق ارتباط‌های دیجیتالی مواردی را بررسی و ارجاع می‌دهیم، یکی از بخش‌های مهم حضور من در استان‌ها ارتباط با مردم است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در سازمان اداری خود، علاوه بر ارتباط با مدیران سطوح عالی، با سطوح میانی و بخش‌های اداری هم در ارتباط هستم و خواسته‌های آنها را رصد می‌کنم.

رئیسی با بیان اینکه یکی از شروط موفقیت یک مدیر، مردمی بودن نه در ادعا بلکه در عمل است، گفت: لذا مدیرانی که انتخاب می‌کنم سه شرط اساسی مردمی بودن، ضد فساد بودن و روحیه انقلابی داشتن به معنای اهل «ما می‌توانیم» بودن را باید دارا باشند تا در مسائل بهانه تراشی نکنند و بگویند مانع بود و نشد و واقعاً کار را پیش ببرند.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود

۱۵:۴۲ مهرعلیزاده در بدو ورو د صدا و سیما: نگاه مسئولان به مردم نباید ارباب، رعیتی باشد

حسن مهرعلیزاده عصر امروز (شنبه) در بدو ورود به سازمان صداوسیما به منظور شرکت در سومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران، درباره درک عینی دغدغه‌های مردم و پیش بینی راه حل های برطرف کردن آنها، گفت: به نظر من دغدغه‌های مردم در صورتی شناخته می‌شوند که دولت و حاکمیت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچ سانسور و تغییری به گوش مسئولان برسد.

وی افزود: زمانی که دولت بتواند از متخصصین امر بدون در نظر گرفتن موضوعات حاشیه‌ای استفاده کند، دغدغه‌های مردم شناخته می‌شود. همچنین زمانی که شفافیت باشد، در تمام حوزه‌ها دغدغه‌های مردم به نحو بهتری شناسایی می‌شود.

مهرعلیزاده اظهار کرد: آنچه در میان مردم و در روزگار مردم می‌گذرد، امروز در رسانه‌های متعدد در سطح دنیا منتشر می‌شوند.لذا دغدغه‌های مردم به وضوح و روشنی در این بستر مشخص است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر نگاه مسئولین به مردم نگاه از بالا به پایین و ارباب و رعیتی نباشد، مسئولین بهتر و دقیق‌تر می‌توانند با دغدغه‌های مردم آشنا شوند.

وی ادامه داد: اگر سیستم، متشکل از نماینده‌های واقعی مردم باشد و انتخابات در مسیری باشد که افراد متخصص و دلسوز و کسانی که آشنا به مشکلات مردم هستند، انتخاب شوند و کسانی که از طریق گروه‌های سیاسی انتخاب شده‌اند، روی کار نیایند، دغدغه‌های مردم از طریق مجلس به گوش مسئولین می‌رسد و تصمیم گیری روشن‌تر و واضح‌تری انجام می‌شود و در فرآیند سریع‌تری به قوانین و مقررات تبدیل می‌شود.

مهرعلیزاده عنوان کرد: امیدوارم با برنامه‌هایی که تدوین کردم و در مناظره امروز به بیان آنها خواهم پرداخت، بتوانم دغدغه‌های مردم را بازگو کنم، تا با همفکری مردم آینده کشور را بسازیم تا مشکلات به حداقل کاهش یافته و دغدغه‌های اساسی و خطرآفرین در جامعه نداشته باشیم.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود

۱۵:۳۲ رضایی در بدو ورود به صدا و سیما: منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی تأمین می‌شود

محسن رضایی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در بدو ورود به سازمان صداوسیما به منظور شرکت در سومین مناظره انتخاباتی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که برای درک عینی و شناخت دغدغه‌های مردم از چه روشی استفاده می‌کنید، گفت: تبریک به دختران و بانوان زمانی است که سهم آنان از اقتصاد داده شود.

وی افزود: بانوان ۵۰ درصد از جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند اما تنها در ۱۰ اقتصاد ملی سهم دارند. این سهم باید افزایش پیدا کند. دولت ما طرح جامعی برای بانوان داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با شعار و وعده دادن نمی‌شود بر مشکلات مردم غلبه کرد، گفت: دولت باید یک شناخت کامل از وضعیت کنونی کشور و همچنین مشکلات هشت سال آینده داشته باشد تا بداند چه مشکلاتی پیش آمده و چه راهکارهایی را برای حل آنان به کار بگیرد.

رضایی تصریح کرد: دولت ما هم دولت راهبردی و هم دولت عملیاتی است. ما می‌دانیم علل مشکلات اصلی امروز کشور چیست. همچنین پیش بینی‌ها در خصوص هشت سال آینده کشور را کرده‌ایم و راهکارهایی که اتخاذ کرده‌ایم با کار پژوهشی و علمی است.

وی بی اعتمادی به مسئولین را مهمترین مساله امروز کشور دانست و ادامه داد: مردم به ما نامزدها اعتماد نمی‌کنند کما اینکه هنوز یخ‌شان آب نشده البته هفت روز دیگر تا انتخابات باقی است، ان‌شاءالله ملت ما یک تصمیم تاریخی در روز انتخابات خواهند گرفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دلیل اصلی بی اعتمادی مردم به مسئولین را عدم سخن گفتن با آنها دانست و افزود: وقتی مشکلی در کشور به وجود می‌آید مسئولان نمی‌روند با مردم صحبت کنند و می‌گویند همینی است که هست، اشتباه می‌کنند ولی نمی‌روند از مردم عذرخواهی کنند و می‌گویند همینی که هست.

رضایی تاکید کرد: صبح مردم از خواب بیدار می‌شوند می‌بینند قیمت بنزین سه برابر شده، می‌گویند چرا این‌طور شده پاسخ نمی‌گیرند. این روند باید پایان پیدا کند و دولت ما به «همینی که هست» پایان خواهد داد.

وی ادامه داد: ما اگر جلوتر از خود مردم برای حل مشکلات ندویم از آنها عقب‌تر نخواهیم بود. دولت ما دولتی خواهد بود که می‌گوید بیایید نه اینکه بروید. دولت ما پایانی برای نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم خواهد بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه‌های او برای حل مشکلات مردم، اظهار داشت: ما در سه سطح ملی، مناطق و اقتصاد زندگی برنامه داریم. در حوزه «اقتصاد زندگی» طرحی داریم که اسم آن را گذاشتم طرح کفایت زندگی که ۵ محور دارد. یکی از آنها پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی است. دائم نگویند آقای رضایی از کجا می‌خواهید پول بیاورید و یارانه بدهید، خیالتان راحت باشد منابع این کار را مشخص کرده‌ایم و حتماً در وهله اول به ۴۰ میلیون و در مرحله دوم به ۶۰ میلیون نفر یارانه ۴۵۰ هزار تومان خواهم داد.

رضایی افزود: مسکن سهل و ارزان بخش دوم برنامه‌های من در حوزه اقتصاد زندگی است. مسکن‌های ارزان با اقساط ۵۰ ساله آن هم با وام از همه بانک‌ها، نه تنها بانک مسکن و مساله سوم هم کسب و کارهای خانگی است.

وی توزیع ۳۰ درصد سهام صنعت نفت کشور را یکی دیگر از برنامه‌های خود اعلام کرد و گفت: اقداماتی که ما انجام می‌دهیم موجب کفایت زندگی مردم می‌شود. همچنین ۱۴ پروژه بزرگ در سطح کل کشور داریم که با این طرح‌ها معماری نوین اقتصاد ایران شکل خواهد گرفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه معماری اقتصاد ایران بدون اصلاح از درون قدرت اتفاق نخواهد افتاد، گفت: بدون اینکه ما پشتوانه‌ای را اصلاح کنیم اقتصاد درست نخواهد شد. به همین دلیل ما از یک طرح اصلاح از درون قدرت و از سوی دیگر بازسازی اقتصاد ملی را دنبال خواهیم کرد.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود

۱۵:۲۰ زاکانی در بدو ورود به صدا و سیما: رقابت انتخاباتی بین غارت‌زدگان و غارت‌شدگان است

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در بدو ورود به صداوسیما به منظور شرکت در سومین مناظره انتخاباتی، گفت: میلاد حضرت معصومه (س) را به دختران شهیدان مدافع حرم و شهدا انقلاب و دفاع مقدس تبریک عرض می‌کنم. بنده اطلاعتم را از گزارشات مختلفی که به دستم می‌رسد در ابعاد مختلف به واسطه نوع کاری که مسئولیتش را دارم به دست می‌آورم.

وی با بیان اینکه از این رو گزارشات بسیار تخصصی را در اختیار دارم، افزود: خودم هفته‌ای دو روز در بطن جامعه و بین مردم هستم، پنج شنبه و جمعه‌ها به خانه‌های مردم، کوچه و بازار حضور می‌روم و پای صحبت آنها می‌نشینم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بنابراین اطلاعاتی که به بنده می‌رسد یا از طریق کارشناسان است و یا اطلاعاتی است که به صورت عینی به دست می‌آورم.

زاکانی گفت: امروز آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری است. مردم ما عزت دارند. اگر مردم نبودند، ما به عنوان مسئول اینجا نبودیم. نامردی و ناجوانمردی است که عده‌ای نام مردم را به زبان می‌آورند، اما آنچه مردم دارند را راهزنی می‌کنند. این نامردی و ناجوانمردی است که با نام زنان، جوانان و ایثارگران، بازنشستگان و اقوام و بزرگان و مذاهب، عده‌ای به دنبال کاسبی هستند.

وی تصریح کرد: امروز رقابت بین غارت‌زدگان و غارت شدگان است. بنده خودم را صدای مردم غارت شده می‌دانم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: یک روز جانمان را کف دست گرفتیم و به میدان رفتیم تا در برابر متجاوزان خارجی قد علم کرده و از دین و میهن دفاع کنیم و امروز با تمام وجود در برابر غارت کنندگانی قرار داریم که غارت زدگی را پیشه کردند، کسانی که آبرو، عرض و جان مردم را هدف قرار دادند.

زاکانی تصریح کرد: امروز تمام قامت در برابر آنها با ادله قاطع می‌ایستم و صدای فروخفته غارت شدگان خواهم بود و امیدوارم با حرف‌های جدید و دست پُر، مشت کسانی که می‌خواهند مجدداً مردم را دچار فریب کرده و جامعه را با دروغ خود دچار تشکیک کنند، باز خواهم کرد. ان‌شاءالله موفق و پیروز باشید.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود

خبر تکمیل می‌شود...

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...

نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟

 نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟
2024-02-26T06:00:52+03:30
پشتوانه مردمی ناشی از مشارکت زیاد در انتخابات، باعث می‌شود تا دشمن خارجی، هم در سطح عملیاتی از اقدامات ضد امنیتی خود بکاهد و هم در سطح سیاسی و اقتصادی روابط...

رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید

 رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید
2024-02-26T06:00:51+03:30
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «...

فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم

 فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم
2024-02-26T06:00:51+03:30
نشست خبری علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی«صدای ملت» صبح فردا در خبرگزاری تسنیم برگزار می شود.

وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد

 وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد
2024-02-26T06:00:51+03:30
فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت عاقل‌تر از این است که تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی بگیرد چون خودش دچار مشکل می...

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:00:50+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند

 مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
2024-02-26T06:00:50+03:30
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زن...

لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول

 لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول
2024-02-26T06:00:49+03:30
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد.

قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند

 قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند
2024-02-26T06:00:49+03:30
متقی فر تاکید کرد : لیست واحد شورای ائتلاف و جبهه پایداری ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی آقای آقاتهرانی و دیگری آقای قالیباف است.

رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست

 رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست
2024-02-26T06:00:48+03:30
آیت الله رییسی در دیدار مردم بیرجند گفت: در کشور ما، هم اصل نظام اسلامی با رای مردم «تشکیل» شد، هم نوع حکومت با رای مردم انتخاب شد هم نهادهای ادار...

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی
2024-02-26T06:00:48+03:30
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند.

لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی

 لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی
2024-02-26T06:00:48+03:30
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی "ایران سربلند، مجلس انقلابی" را اعلام کرد.

لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد

 لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد
2024-02-24T08:27:44+03:30
اعضای هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) فهرست مشترک این ائتلاف و جبهه پایداری را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)

 عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)
2024-02-23T16:01:04+03:30
معاون اول رئیس جمهور در آستانه نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از یکی از جانبازان پیشتاز دفاع مقدس، جبهه مقاومت و عرصه امنیت عیادت کرد.

منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است

 منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است
2024-02-23T16:01:02+03:30
معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کمپ تیم‌های ملی کشتی گفت: در رشته کشتی همه حلقه‌های زنجیره‌ موفقیت را داریم و مجموعه دولت پشتیبان و وزارت ورزش پای‌کار ...

حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:54:16+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:27:26+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری

 تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری
2024-02-23T12:20:50+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت روحانی سالک‌الی‌الله حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری را تسلیت گفتند.

حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

 حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان
2024-02-23T11:40:42+03:30
جبهه پایداری طی بیانیه‌ای از کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور حمایت کرد.

الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی

 الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی
2024-02-23T11:40:41+03:30
در انتخابات امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق‌های رأی هستند.

فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی

 فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی
2024-02-23T09:54:09+03:30
ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند

 وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند
2024-02-23T09:40:51+03:30
حجت الاسلام خطیب گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی «مردم‌پایه» می‌باشد و به همین دلیل همه‌ی ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشار...

مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است

 مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است
2024-02-23T09:40:50+03:30
کارشناس مسائل راهبردی گفت: انتخابات با مشارکت بالا بدون شک موجب افزایش انسجام ملی می‌شود و متعاقب آن به‌طور طبیعی امنیت ملی افزایش می‌یابد و دندان طمع دشمن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)