میرنیوز
گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- محمدحسن جعفری و احسان آریا: در روز پایانی ثبتنام داوطلبان انتخابات ریاستجمهوری (25 اردیبهشت) کسانی به وزارت کشور آمدند که تا پیش از آن حرفی از آمدنشان نبود. یکی از آنها سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی است.
فیروزآبادی که در دولت اول روحانی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، اکنون با 60 سال سن وارد صحنه انتخابات شده است تا ضمن ارائه برنامهها و دیدگاههای خود در خصوص کشورداری، در صورت تایید صلاحیت خود را در معرض آرای مردم ایران قرار دهد.
جهت آشنایی و بررسی دیدگاههای فیروزآبادی در خصوص مسائل اقتصادی و اجتماعی و واکاوی موضوعاتی همچون فیلترینگ به گفتگو با او پرداختیم که متن کامل آن گفتگو را در ادامه میخوانید:
تسنیم: ابتدا از اینکه وقت گذاشتید و به خبرگزاری تشریف آوردید تا به سوالات ما پاسخ بدهید، تشکر میکنم. سوال نخست بنده در این خصوص است که چه چیزی موجب شد تا شما در انتخابات ریاستجمهوری آن هم در روز آخر ثبتنام کنید و داوطلب کاندیداتوری شوید؟ همچنین باتوجه به اینکه قوه مجریه حوزه اجراست، درخواست دارم اشارهای به سوابق اجرایی خودتان هم بفرمایید.
فیروزآبادی: بسم الله الرحمن الرحیم. در خصوص اینکه چرا در روز آخر ثبتنام به وزارت کشور مراجعه کردم، باید گفت که من معتقد بودم اگر فردی باشد که ایدههای من و نوع نگرشم به مسائل کشور را داشته باشد، در صحنه حاضر نشوم، اما احساس کردم از مجموع کسانی که تا آن موقع ثبتنام و اعلام کاندیداتوری کردهاند، آن دیدگاه تامین نمیشود.
دیدگاه من آن چیزهایی است که در روز ثبتنام اعلام کردم. باید یک تحول اساسی به وجود آورد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویی ماه مبارک رمضان بر این موضوع تاکید کردند. من احساس کردم با توجه به تجربه و دانشی که دارم میتوانم این کار را انجام بدهم و در فضای انتخاباتی که یک فضای مبارک و فرصتی برای ملت است تا هم دولت را ارزیابی کنند و هم تصمیم بگیرند و آینده خودشان را ترسیم کنند، حضور پیدا کنم.
** باید در کشور تحول دیجیتال به وجود آید
ما وارد عصر جدیدی شدهایم که عصر فضای مجازی است. در این عصر تمامی ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... دستخوش تغییرات اساسی قرار میگیرد. ما در این عصر با فضایی روبرو هستیم که بزرگتر از فضای فیزیکی است. انسانها در فضاهای فیزیکی و مجازی به صورت مشترک زیست میکنند.
بنابراین ما باید یک تحول دیجیتال را به سرعت در کشور رقم بزنیم. هیچ تضمینی وجود ندارد که حادثهای همچون کرونا دوباره در جهان و کشور فراگیر نشود. بنابراین در این عصر باید اقدامات جدی و فوری به عمل بیاوریم.
همچنین براساس تجزیه و تحلیلی که از پیامدهای توسعه فضای مجازی وجود دارد، نظام سرمایهداری با بنبست مواجه شده است. این بنبست موجب به وجود آمدن جنبشهایی در مهد نظام سرمایهداری همچون آمریکا شده است. این جنبشها نشان میدهد که جهان شاهد یک تحول اساسی با رویکرد عدالتخواهانه و عدالتمحوری است.
فضاهای سیاسی به سمت اجتماعی شدن پیش میروند. معمولاً فضاهای حکومت، سیاسی بودند. اکنون صحبت از حکمرانی میشود. حکمرانی، حکومت اجتماعی شده و نه سیاسی شده است. اجتماعات در روند و حرکت حکومتها خیلی نقش دارند.
امروزه در جامعه احساس بیعدالتی وجود دارد. این احساس بسیار آزاردهنده است و میتواند عواقب بسیار بدی داشته باشد. به همین دلیل نگاه بنده عدالتمحور است.
در خصوص سوابق اجرایی نیز باید بگویم که من از سال 59 و با تعطیلی دانشگاهها وارد حرفه مطبوعاتی شدم. پس از آن به دلیل وقوع جنگ وارد حوزه امنیت شدم که اصل کار من در رابطه با جنگ بود. بعد از آن در پروژههای بزرگ فنی در کشور فعالیت داشتم.
همچنین در شرکت شستا رئیس هیاتمدیره، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از پایهگذاران شرکت رایتل در کشور بودم. از سال 94 نیز دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی هستم.
تسنیم: گفته میشود که شما متولد کشور عراق هستید. در این باره هم توضیحی بیان بفرمایید.
فیروزآبادی: من متولد کشور عراق هستم؛ اما اصالتاً ایرانیم و در ده سالگی وارد ایران شدم. پدر بنده یک روحانی و پدربزرگم از علما بودند. اجداد بنده در نجف در جنبش مشروطه نقش داشتند. در تاریخ نیز اسامی اجداد بنده موجود است.
بنده یک ایرانی اصیل هستم. ایرانیهای بسیاری در عراق به دنیا آمدند؛ چراکه پدران آنها برای تحصیلات علوم دینی به آن کشور میرفتند. ما در خانواده فارسی صحبت میکردیم و در عراق نیز به مدرسه ایرانی میرفتم.
آقای آخوندی نیز در مدرسه ایرانیان مقیم نجف تحصیل میکرد. برادر ایشان در آن مدرسه، همکلاس بنده بود و از آن زمان همدیگر را میشناسیم.
** با عدالتمحوری و اتکای به درون میتوان مشکلات اقتصادی را بهبود بخشید
تسنیم: مساله کنونی مردم اقتصاد، معیشت، گرانی، تورم و بیکاری است. وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور موجب شده تا موجی از نارضایتی در کشور به وجود بیاید که طبق نظرسنجیها این وضعیت بر میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز اثر خواهد گذاشت. برنامه شما برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور چیست؟
فیروزآبادی: اگر دولتی داشته باشیم که افراد آن براساس شایستگی انتخاب شده باشند، رویکردش نیز عدالتمحوری باشد و برای حل مشکلات کشور منتظر رفع تحریمها نباشد و نگاهشان به درون و اقتصادمحور باشد، میتوان وضع اقتصادی و معیشتی کشور را بهبود بخشید.
دولتمردان باید حل ابرمشکلات اقتصادی کشور را مدنظر قرار بدهند. بیکاری، مسکن، بیعدالتی نسبت به روستاها، چگونگی سرمایهگذاریها و نحوه اختصاص اعتبارات و وامها از جمله این موارد هستند.
من معتقدم که فساد در کشور وجود دارد و درکی هم که از فساد است شاید بیشتر از واقعیت باشد. ممکن است در برخی شاخصهای فساد تشکیک کنیم، اما بخشی از واقعیت در آن شاخصها است.
اصلاح دیدگاه مردم به وجود فساد و بیعدالتی با حرف امکانپذیر نیست. دولتهای گذشته و سیستمهایی که در کشور وجود دارد، معمولاً از طریق یک سری گفتمانهای یکطرفه به ارائه کارنامههایی پرداختند که این کارنامه هیچگاه به قضاوت گذاشته نمیشود و از سوی جامعه صحتسنجی نمیشود. در حالی که این امکان در فضای مجازی وجود دارد تا این کارنامهها و آمارها به چالش گذاشته و روشن شود.
آماری که در خصوص اشتغال طی هشت سال گذشته اعلام شده مطابق کل نیروی کار کشور است، اما وقتی آمار واقعی بررسی میشود شاید تنها حدود سه میلیون نفر در این سالها صاحب شغل شدند یا اینکه شغل ایجاد شده است.
بنابراین بایستی به طور واقعی به ابرمشکلات پرداخته و اقدام عملی در این رابطه انجام بگیرد. امیدواریم با تحول دیجیتالی که همراه با شفافیت در جامعه و اجتماعی شدن حکومت است، هم مجلس کارآمدتر شود و هم رابطه بین حکومت و مردم شرایط بهتری پیدا کند و هم اینکه شرایط اقتصادی و معیشتی مردم بهبود یابد.
** تحول دیجیتال کشور به معنای اصلاح فرآیندها و ساختارهاست
تسنیم: آنگونه که من برداشت کردم، شعار دولت شما حول محور "تحول دیجیتال" و "شفافیت" است. آیا چنین برداشتی درست است؟
فیروزآبادی: برداشت شما درست است، اما چون ادبیات تحول دیجیتال برای مردم روشن نیست، ممکن است برخی فکر کنند که من به دنبال وارد کردن یک سری سختافزار و نرمافزار به داخل کشور هستم.
تحول دیجیتال بدان معناست که ساختارها و فرآیندها اصلاح شود. فرض کنید یکی از بحثهایی که در حوزه تحول دیجیتال مطرح است، این است که دولت به مثابه پلتفرم عمل کند. این یعنی اینکه دولت شرایطی فراهم بکند تا همه مردم بتوانند به فعالیت اقتصادی بپردازند. در نظامهای اجتماعی، فرهنگی و... نیز مردم بتوانند در پلتفرمهایی که دولت آماده میکند، مشارکت فعال مبتنی بر شفافیت داشته باشند.
** رویکرد من کاهش تورم است
تسنیم: پیشبینی شما این است که این تحول در چه بازه زمانی صورت میگیرد؟ مساله مردم در خصوص معیشت و اقتصاد فوریت دارد. مردم انتظار ندارند که به آنان وعدههای صد روزه داده شود، اما بالاخره انتظار دارند در یک بازه زمانی مشخص مثلاً یک ساله یا دو ساله وضع بهبود یابد. برنامه تعجیلی شما چیست؟
فیروزآبادی: من رویکردم را عرض میکنم. رویکرد من کاهش تورم است؛ چراکه معتقدم هیچ توسعهای بر بنای اقتصاد تورمی امکانپذیر نیست. اقتصادِ تورمی در تضاد کامل با توسعه است. برخی شعار میدهند که با افزایش تورم و با برداشت از جیب مردم میتوان سرمایهگذاری کرد. من چنین اعتقادی ندارم.
در حوزه سرمایهگذاری معتقدم که باید بتوانیم مکانیسمهایی را فراهم کنیم تا همه مردم با روشهای جمعسپاری در حوزههای مالی نقش داشته باشند. نظام بانکی ما اکنون دچار اشکالات اساسی است. رکن اقتصادِ ایران، اقتصاد پولی است. در ده پانزده سال گذشته حرکتهایی صورت گرفته است تا بخش مالی اقتصاد و بازار سرمایه بزرگتر شود، اما به هرحال ستون فقرات ما برمبنای بانکها و نظام پولی کشور است.
وضعیت کنونی ما در نظام پولی اشکالات بسیاری دارد. بهره بانکی بسیار بالاست؛ بهره بالا به معنای تورم بالاست. امکان ندارد در کشوری بهره بانکی بیست درصد، اما تورم کمتر از آن عدد باشد. به صورت تئوری نیز بر روی کاغذ امکانپذیر نیست. وقتی بهره 20 درصد باشد؛ یعنی نقدینگی در سال آینده 20 درصد افزایش پیدا میکند و وقتی که نقدینگی 20 درصد افزایش یابد و ما به ازای آن کالایی تولید نشود، به معنای آن است که کالای موجود در بازار 20 درصد گران خواهند شد. بنابراین برای مهار تورم باید نظام بانکی اصلاح شود.
** یارانه نقدی باید در دولت آینده افزایش یابد
کاری که دولت سیزدهم باید با اولویت و فوریت انجام دهد، کاهش حجم یارانههای واقعی کشور است. حجم یارانههای واقعی کشور حدود 100 میلیارد دلار است. یک و نیم میلیارد دلار آن نقدی پرداخت میشود. در نتیجه نسبت یارانه نقدی به کل یارانهها، عدد کوچکی است. چون نگاه برخی عدالتمحور نبوده و لیبرالی بوده و فکر میکردند که توسعه از طریق سرمایهداری صورت میگیرد، اینگونه شده است. توسعه از طریق سرمایهگذاری و نه سرمایهداری تحقق پیدا میکند.
سهم یارانه نقدی در دولت آینده باید افزایش پیدا کند. اکنون نمیگویم که باید چقدر شود؛ چرا که موجب عوامفریبی در انتخابات میشود و من هم بنا ندارم از روشهای پوپولیستی استفاده کنم. اما سهم یارانه نقدی را بنده افزایش خواهم داد.
اگر یارانه نقدی به صورت غیرواقعی پرداخت شود، تورم افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر یارانههای نقدی با طراحیهای اقتصادی پرداخت شود، نه تنها تورم را بالا نمیبرد بلکه موجب تحریک بازار تقاضا و عرضه (تولید کالا) خواهد شد.
اکنون به هر نفر ماهیانه دو دلار یارانه داده میشود. در روزی که یارانه پرداخت میشود، ما شاهد هستیم خرید از فروشگاههای بزرگ و شارژ اینترنت و خطوط تلفن همراه افزایش مییابد.
من معتقدم که مردم نباید درخواست یارانه بکنند، بلکه دولت باید از مردم بخواهد که یارانه بگیرند و هزینه بکنند. هزینه کردن یارانه برای اقتصاد رکودزده کنونی خوب است.
اکنون افراد مرفه از یارانه بیشتری برخوردار هستند. عمده یارانهها در حوزه انرژی پرداخت میشود. بخش کوچکی از آن در حوزه بهداشت و... پرداخت میشود. عددها را که نگاه میکنیم، میبینیم کسانی که مرفه هستند و در جای خوب شهرها زندگی میکنند از یارانه بیشتری برخوردارند. در حالی که یارانه یک اقدام عدالتی در دنیاست؛ اگرچه امروز یک تدبیر اقتصادی و عدالتی برای کاهش فقر و غنا و بهبود ضریب جینی در کشورها مورد توجه است.
امیدواریم این نسبت را تعدیل و رقم پرداختی یارانه نقدی عدد معناداری بشود. اکنون در دنیا روزی یک دلار برای هر نفر و برای یک زندگی حداقلی به عنوان یارانه در نظر گرفته میشود. امیدواریم به این سمت حرکت کنیم.
** به دنبال اصلاحات اقتصادی هستم، اما نه با شوکهای شکننده
تسنیم: پس شما نیز معتقد هستید که قیمت حاملهای انرژی باید آزاد شود و به جای این یک مقدار سهمیه به هر خودرو اختصاص یابد به هر نفر سهمیهای اختصاص پیدا کند؟
فیروزآبادی: این رویکرد ماست، اما بدین معنا نیست که بلافاصله این کار را انجام بدهیم؛ چرا که باید مراقب باشیم شوکهای شکننده به مردم به خصوص افراد کمدرآمد وارد نشود. اکنون آمارهای تکاندهندهای در خصوص جمعیت زیر خط فقر و کاهش مصرف مردم در روستاها و شهرها وجود دارد. مردم تا دهک ششم، خرید مسکن برایشان یک رویا است. فشار زیادی نیز به حقوقبگیران ثابت وارد میشود که جمعیت آنان در کشور زیاد است. همه اینها باید اصلاح شود. من به دنبال اصلاح هستم، اما نه با شوکهای شکننده.
تسنیم: برنامههای اقتصادی شما برای دولت سیزدهم تدوین شده است تا مردم و اقتصاددانان آن را مطالعه و بررسی کنند؟
فیروزآبادی: ما مشکلات کشور را احصا کردهایم. این مشکلات مستند به اسنادی است که توسط سازمانهای مختلف حکومتی ارائه و منتشر شده است. حدود 256 مشکل بزرگ و قابل توجه در کشور وجود دارد. این مشکلات را در کارگروههای کارشناسی با ادغام کردن به 150 مشکل کاهش دادیم. راهکار تحول دیجیتالی نگاشته شده است. راهکاری عدالتی آن را هم باید در کنارش قرار بدهیم.
** امکان ندارد ارتباطمان با دنیا قطع شود
تسنیم: موضوعی که همواره و با روی کار آمدن هر دولتی مطرح بوده، استفاده از وسایل ارتباطی و به خصوص اینترنت بوده است. در دولتهای یازدهم و دوازدهم و به خصوص در دوره مدیریتی آقای آذریجهرمی، "اینترنت ملی" خیلی زبانزد شد. دولت در ظاهر و یا هم به طور واقعی اعلام میکرد که ما پیگیر اینترنت ملی هستیم. این نگرانی از سوی برخی وجود دارد که اینترنت ملی، ایران را به لحاظ ارتباطی شبیه برخی کشورها همچون کرهشمالی خواهد کرد. ممنون میشویم که در این رابطه توضیح بدهید و بفرمایید که دولت آقای روحانی به دنبال اجرای اینترنت ملی در کشور بوده است یا خیر؟
فیروزآبادی: اول اینکه اینترنت ملی نیست و شبکه ملی اطلاعات است. شبکه ملی اطلاعات با پروتکل اینترنت کار میکند و قرار نیست از شبکه جهانی جدا باشد، بلکه بنا بر این است در چارچوب شبکه جهانی کار کند.
تسنیم: اما مدتی از این شبکه با عنوان "اینترنت ملی" یاد میشد.
فیروزآبادی: بله، اما ما اصرار داریم که از اصطلاح شبکه ملی اطلاعات استفاده شود؛ چرا که تفاوت معنایی دارد. البته اکنون نیز برخی از واژه اینترنت ملی استفاده میکنند، اما در مرکز ملی فضای مجازی در ادبیاتی که تولید میکنیم تاکید داریم که اصطلاح درست و دقیق، شبکه ملی اطلاعات است.
اینترنت واژهای است که هم به پروتکل ارتباطی موجود اطلاق میشود و هم به آن شبکهای که مدیریتش با آمریکاست و همه دنیا در حال استفاده از آن هستند، اطلاق مییابد. به همین دلیل ما اصرار داریم که از لغت "اینترنت ملی" استفاده نشود.
اگر بگوییم، اینترنت ملی یعنی اینکه ما پذیرفتهایم که زیرنظر آمریکاییها یک شبکه ملی راهاندازی کنیم. در صورتی که اینگونه نیست. ما شبکهای که میخواهیم راه بیاندازیم، مستقل از آن چیزی است که آمریکاییها راهانداختهاند. البته با آن شبکه مرتبط خواهد بود؛ چرا که با مرتبط بودن میتوانیم با همه دنیا ارتباط داشته باشیم.
بنده قبلاً و به دفعات گفتم که امکانپذیر نیست، ارتباطمان با دنیا قطع شود. کره شمالی اگر امروز ارتباطش با دنیا قطع است، به این دلیل است که هیچگاه اجازه نداده است، ارتباطش با دنیا وصل شود. ارتباط پروازیش هم با دو سه کشور بیشتر نیست. کرهشمالی به نظام بانکی جهانی اصلاً وصل نیست. این کشور کاملاً بسته است.
** مصرف اینترنت بینالمللی سه برابر مصرف داخلی است
اما ایران وضعیتی دارد که اولاً اینترنت در آن موجود است. مصرف اینترنت بینالمللی از اینترنت داخلی همچنان بیشتر و حدود سه برابر است.
ایران کشوری جهانی است و صادرات آن نفتی و پتروشیمی است و به بیش از 100 کشور جهان صادرات داریم. زیست ما نیز در نظام جهانی تعریف شده است. کسانی که این حرفها را بیان میکنند، حرف سیاسی میزنند و مغرضانه سخن میگویند. رویکرد جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون این نبوده است. نگاه ما این است که با جهان ارتباط داشته باشیم. شبکه ملی اطلاعات یک شبکه امن و مقاوم در برابر تعدی دیگران است.
تسنیم: به نظر شما چرا حساسیت زیادی در رابطه با شبکه ملی اطلاعات وجود دارد؟
فیروزآبادی: دارایی کشورها تا یک دهه پیش، فیزیکی بود. اکنون در دنیا شاهد شکلگیری داراییهای فکری و معنوی هستیم. بزرگترین شرکتهای آمریکا، شرکتهایی هستند که دارای سرمایههای فکری و معنوی هستند. مایکروسافت، اپل، آمازون و گوگل حدود 30 درصد داراییشان فیزیکی و 70 درصد فکری و معنوی هستند.
داراییهای مردم و ملی که به مردم تعلق دارد، در شبکه اطلاعات شکل میگیرد و نمیتوان این را بدون دفاع و اعمال حکمرانی و هرگونه مدیریتی قرار داد. باید محیطی را برای مردم فراهم کنیم که در این محیط حداقل تبهکاری در داخل صورت بگیرد و از خارج هم نتوانند آن سرمایهها و اطلاعاتی که مردم دارند مورد تعرض قرار بگیرد.
شبکه ملی اطلاعات، در آینده یکی از ابعاد مقوم هویت ملی خواهد بود. وقتی از هویت ملی سخن به میان میآید، به سرزمین اشاره میشود. به دولت اشاره میشود که میتواند اعمال حاکمیت کند. ایران اگر شبکه ملی اطلاعات نداشته باشد، در هویت ملیمان نیز تشکیک خواهند کرد.
تسنیم: آیا کشورهای پیشرفته و غربی نیز به این سو حرکت کردند؟
فیروزآبادی: بله زودتر از همه آمریکاییها شروع کردند. در دوره کلینتون طرح ایجاد شرکتهای زیرساختی مطرح شد. آنها ابتدا گفتند که ما اینترنتی در دنیا توسعه میدهیم که بدون دفاع است؛ چراکه سیستمش باز است و همه میتوانند در آن فعالیت بکنند. این سیستم وقتی باز باشد، از جزایر قناری هم میتوانند به آمریکا تعرض کنند. اما برای اینکه هم بر دنیا تسلط پیدا کنند و هم مورد تعرض قرار نگیرند، شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کردند. متاسفانه آنهایی که نگاهشان به غرب است، این مطالب را برای مردم بیان نمیکنند.
** شبکه اطلاعات در دولت اول روحانی به روز شد
تسنیم: عملکرد دولت آقای روحانی در این رابطه را چگونه ارزیابی میکنید؟
فیروزآبادی: بخش "شبکه"اش مورد اعتقاد آقای روحانی بود و اقدامات خوبی انجام داده شد. توسعه شبکه مخابراتی کشور در این راستا بود و در حوزه زیرساخت و تلفن همراه شاهد تحولاتی بودیم.
ما تا اواخر دولت آقای احمدینژاد در این دوره نسبت به این موضوع بیاطلاع و بلاتکلیف بودیم و به تدریج به این سمت حرکت کردیم.
در دولت اول آقای روحانی و زمانی که آقای واعظی وزیر ارتباطات بود، اقدامات خوبی انجام شد و به دلیل نفوذی که آقای واعظی داشت، بودجه خوبی نیز تخصیص پیدا کرد. از سوی شبکههای اپراتوری مانند همراه اول و ایرانسل نیز سرمایهگذاریهای خوبی صورت گرفت و در آن چهار سال شبکه اطلاعات ما به روز شد و جزو کشورهایی شدیم که در این حوزه بسیار جلو هستند.
در رابطه با ملی شدن شبکه نیز باید بگویم که یک مقدار اختلاف سلیقه وجود داشت. دولت میگفت این موضوع برعهده من نیست. چالشهایی به وجود آمد و این برعهده من بود تا دولت را قانع بکنم که شما خدمات پایه را بایستی برعهده بگیرید.
ایران در حوزه توسعه خدمات دیجیتالی جزو کشورهای پیشران منطقه است، اما در حوزه خدمات پایه که مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز دخیل است، شاهد اختلافنظرهایی هستیم. اختلافنظرها موجب میشود که بخش خصوصی بترسد و ورود پیدا نکند. بخش خصوصی که در حوزه اقتصاد دیجیتال ورود پیدا کرده که البته بخشی از آن با سرمایهگذاری بخش خارجی صورت گرفته، اگر در خدمات پایه ورود پیدا میکرد، شاید شبکه ملی اطلاعات بیش از 80-70 درصد اجرا شده بود.
متاسفانه در بخش دوم، مدت زمان زیادی در گفتگو با دولت تلف شد. در نهایت رهبر معظم انقلاب در آذرماه 98 ابلاغ کردند که این کار حتماً بایستی اول توسط دولت انجام بگیرد. دولت نیز پذیرفته، اما اینکه تاکنون چه کارهایی انجام داده جای سوال است.
تسنیم: اگر شما تایید صلاحیت بشوید و در رقابتهای انتخاباتی حضور پیدا کنید، یکی از مطالبی که از سوی افکار عمومی مطرح خواهد شد این است که آقای فیروزآبادی اگر رئیسجمهور بشود، همهچیز را فیلتر خواهد کرد یا اینکه فیلترینگ را برخواهد داشت. من دیدم در برخی رسانهها نوشته شده که شما تا پیش از انتخابات معتقد به فیلترینگ بودید، اما اکنون که در آستانه انتخابات قرار گرفتهایم، حرف از رفع فیلتر میزنید.
فیروزآبادی: متاسفانه حرفهای بنده را تقطیع و تحریف کردند. من گفتم که فیلتر مانند سم دفع آفات است. استفاده از این سم برای بهرهبرداری از محصولات کشاورزی واجب است؛ اما باید در این کار افراط و زیادهروی کرد؟
اگر زیادهروی صورت بگیرد، محصولات زیادی از بین خواهد رفت. فیلترینگ برای کشور هم لازم و هم واجب است، اما ما به هیچ وجه به دنبال بیشتر کردن فیلتر نیستیم.
ما در حال ورود به عصری هستیم که فیلترینگ ناکارآمد است. در پروتکلهای ارتباطی دنیا، تمهیداتی در حال اتخاذ است که امکان فیلتر کردن کامل مقدور نباشد. مکانیزمهایی مانند منظومههای ماهوارهای نیز در راه است.
ما بایستی یاد بگیریم تا بدون فیلتر زندگی کنیم. این چیزی است که بنده گفتم. برای یاد گرفتن از ابتدا نگاهم این بوده و پیگیری هم کردهام که مشابه و معادل هرآن چیزی که مردم از پلتفرمهای خارجی استفاده میکنند، در داخل استفاده کنیم. در حوزه رسانه نیز باید حداقل 50 درصد آن چیزی که در شبکههای اجتماعی است، در داخل داشته باشیم.
از ابتدا گفتیم که وجود پلتفرمهای خارجی برای اینکه کیفیت پلتفرمهای داخلی بالا برود و داخلیها با خارجیها رقابت بکنند، بسیار مفید است.
اکنون در فیلترینگ افراط وجود دارد. در یک نشریه فرانسوی مقالهای ضد جمهوری اسلامی ایران منتشر میشود، برخی تشخیص میدهند که باید فیلتر شود، هرچند من موافق نیستم. اما آن فیلترینگ برای آن روز و روزهاست نه اینکه فراموش کنند فیلتر را بردارند و تا ابد در فیلتر باقی بماند. مکانیزمهایی برای رفع فیلتر تعبیه شده است، اما فراموش میکنند آن فیلترها را بردارند.
** تلگرام و توئیتر برای رفع فیلتر باید در ایران نماینده داشته باشند
تسنیم: شما معتقدید که توئیتر و تلگرام باید رفع فیلتر شود؟
فیروزآبادی: در شورای عالی فضای مجازی بحث ما این است که اگر توئیتر، تلگرام و... ضوابط تصویبشده در شورای عالی فضای مجازی را بپذیرند و رعایت کنند، میتوان در مورد رفع فیلتر آنها اندیشید و تصمیمگیری کرد. اینها باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشند.
تسنیم: مانند ترکیه؟
فیروزآبادی: بله مانند ترکیه، پاکستان و هند.
مصوبه شورای عالی فضای مجازی است که هر پیامرسانی که بالای یک میلیون نفر کاربر در ایران دارد، باید نماینده مستقر و پاسخگو در ایران داشته باشد. و اگر مواردی به او ابلاغ میشود باید طبق قانون جمهوری اسلامی ایران بدان عمل کند.
تسنیم: اگر این کار صورت بگیرد، در راستای رفع فیلتر اقدام خواهید کرد؟
فیروزآبادی: بله قطعاً خواهد شد؛ چه بنده باشم و چه دیگری.
** دولت در رفع فیلتر یوتیوب کوتاهی کرد
تسنیم: آیا یوتیوب هم رفع فیلتر خواهد شد؟
فیروزآبادی: در مورد یوتیوب دولت کوتاهی کرده است. قوه قضائیه اعلام آمادگی کرده است تا برای بخشهای بزرگی از جامعه مانند دانشگاهیان، خبرنگاران و... یوتیوب باز شود. ما دستهبندی کردیم و بخش بزرگی از جامعه شامل آن میشود.
** یکی از شعارهای من کوچک کردن حاشیه شهرهاست
تسنیم: در چند سال گذشته شاهد افزایش آسیبهای اجتماعی هستیم. برنامه شما برای کاهش آسیبهای اجتماعی چیست و آیا با انجام یک سری برنامههای اقتصادی میتوان آسیبهای اجتماعی را بهبود بخشید؟ ضمن اینکه اکنون با بحران پیری جمعیت نیز روبرو هستیم. برای رفع این بحران چه برنامهای دارید؟
فیروزآبادی: متاسفانه چند سال است که پنجره جمعیتی را از دست دادهایم. بحث این است که 5 یا 10 سال دیگر فرصت نداریم. جامعه به سمت کهنسالی میرود و صندوقهای بازنشستگی با مشکلاتی روبرو خواهند شد و ممکن است صندوقها توان پرداخت حقوق این حجم از بازنشستگان را نداشته باشند.
تسنیم: برای حل این موضوع برنامه مشخصی دارید؟
فیروزآبادی: قطعاً برنامه دارم. بنده باتوجه به اینکه 4 سال قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودم، شاید یکی از مطلعترین کاندیداها در این رابطه هستم.
بخش عمدهای از آسیبهای اجتماعی در حاشیهنشینی شهرهاست. یکی از شعارهای اصلی من کوچک کردن حاشیه شهرهاست. چهار سال پیش که من در وزارتخانه بودم، 12 میلیون حاشیهنشین داشتیم.
که اکنون قطعاً بیشتر شده است. برنامه دیگر نیز کاهش جمعیت زیر خط فقر است.
برداشت من این است که اگر این دو مورد را با رویکرد عدالت اصلاح کنیم، بسیاری از آسیبها رفع خواهد شد.
تسنیم: کدامیک از وجوه عدالت برای شما بسیار مهم است؟
فیروزآبادی: هر تصمیمی را که به عنوان سیاستگذاری اتخاذ کنیم، حداکثر جامعه باید از آن برخوردار بشوند؛ البته با رعایت مصالح مملکت و منافع ملی.
متاسفانه بسیاری از برنامهها که در دولتهای مختلف به خصوص دو دولت اخیر پیادهسازی شد، به این قسمت توجه نشد. به همین دلیل شاخصهای اقتصادی و اجتماعی عدالت نگرانکننده است و موجب شد رهبر معظم انقلاب جلسات متعددی را در خصوص آسیبهای اجتماعی با مسئولان مختلف کشور برگزار کنند.
** اگر تایید صلاحیت شوم، انصراف نخواهم داد
تسنیم: سوال پایانی بنده در خصوص گرایش سیاسی شماست. تمایلتان نسبت به اصولگرایان و اصلاحطلبان چیست و چه فاصلهگذاری با برخی گروهها و شخصیتهای سیاسی دارید؟
فیروزآبادی: نگاه من حفظ جمهوری اسلامی و پاسداری از خون شهدا و انقلاب اسلامی است. اقتضای شغلی بنده در سه چهار دهه گذشته نیز ایجاب میکرد تا گرایش سیاسی خاصی نداشته باشم.
من معتقدم که دوران جریانهای سیاسی به سر آمده است. مردم نیست به گروههای سیاسی بیتوجه شدند و هیچکدام از جریانهای سیاسی نمیتوانند میزان مشارکت مردم در انتخابات را به طور معناداری افزایش بدهند.
من در دولتم از همه کسانی که شایسته هستند، استفاده خواهم کرد.
تسنیم: اگر بخواهید انصراف بدهید، ترجیح میدهید به نفع کدامیک از نامزدها و جریان انصراف بدهید؟
فیروزآبادی: اگر تایید صلاحیت شوم، انصراف نخواهم داد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
حجت الاسلام محمدحسنی انتصاب رئیس جدید عقیدتی سیاسی فراجا را تبریک گفت
عراقچی: همسایگان اولویت ما هستند
احضار سفرای ۳ کشور اروپایی به وزارت خارجه
برگزاری جلسه هیئت امنای موزه و مرکز اسناد مجلس با حضور قالیباف
«فرمان اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵» از سوی پزشکیان صادر شد
عارف درگذشت وزیر اسبق آموزش و پرورش را تسلیت گفت
دریادار سیاری: پیروزی در جنگ نرم نیازمند آثار فاخر فرهنگی است
عراقچی: ایده جدیدی برای حل مسائل با آژانس مطرح شده است
سرلشکر باقری: حرکت پرشتاب در فناوری با جدیت ادامه یابد
عراقچی:ایدهای جدید برای حل مسائل با آژانس مطرح شده است
پزشکیان: نمیدانم برای این گرانیها باید یقه چه کسی را بگیرم
تسلیت معاون اول رئیسجمهور به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
پزشکیان: واردات پنلهای خورشیدی ثبت سفارش شده است
پزشکیان: واردات پنل های خورشیدی ثبت سفارش شده است
بازدید فرمانده نیروی دریایی ارتش از ناوشکنهای چین و روسیه
سامانه «باور ۳۷۳» باور صنعت دفاعی ما است
تقویت همکاریهای دفاعی ایران و بلاروس
پزشکیان لایحه ۲ ژوئیه ۱۹۹۹ ژنو را به مجلس ارسال کرد
بقایی: ممانعت در ارسال مواد غذایی و برق به غزه محکوم است
اعتراض خانواده شهدای ترور به حمایت اروپا از گروههای تروریستی
عراقچی دریافت نامه ترامپ را تأیید کرد
پیام تسلیت رئیسجمهور در پی درگذشت مرحوم فرشیدی
رهبر انقلاب: دعوت رئیسجمهور آمریکا برای مذاکره فریب افکار عمومی است
پیام عراقچی به کویت درخصوص تعمیق روابط دو کشور
رضایی: آمریکا برای نجات دلار به استبداد سخیف روی آورده است
ایالات متحده در تمامی بحرانهای جهانی نقشی فعال ایفا میکند
رضایی: بیداری و انگیزه دو عامل پیروزی مردم ایران است
لایحه محیط زیستی همکاریهای شانگهای به مجلس ارسال شد
قائمپناه: بحثی درباره موافقت یا مخالفت با استعفای ظریف مطرح نشده است
گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان