میرنیوز

دولت باید از مردم عذرخواهی کند/ مشکلات کشور، نتیجه ۳۰ سال اصلاحات

دولت باید از مردم عذرخواهی کند/ مشکلات کشور، نتیجه ۳۰ سال اصلاحات 2021-05-19T18:26:41+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، در دومین قسمت از ویژه برنامه انتخاباتی شبکه پنج سیما با عنوان «مجری»، نقاط ضعف و قوت دومین انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی و دلایل استقبال مردم از این انتخابات علی رغم شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران مورد بررسی قرار گرفت.

این برنامه با حضور «محسن رفیق دوست» از مؤسسان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «مرتضی نبوی» از وزرای سابق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «محسن رهامی» نماینده دور اول و دوم مجلس شورای اسلامی و «منوچهر متکی» وزیر پیشین امور خارجه برگزار شد.

حمیدرضا آصفی کارشناس و مجری این برنامه با اشاره به شرایط برگزاری انتخابات دوم ریاست جمهوری اظهار کرد: عزل بنی صدر و رأی مجلس به عدم کفایت سیاسی او به انتخابات زودهنگام برای تعیین دومین رئیس جمهور منجر شد. چه اتفاقی افتاد که با وجود اینکه فاصله زمانی انتخابات اول با دوم چندان زیاد نبود ولی رأی شهید رجایی ۲ میلیون بیشتر از رأی بنی صدر بود؟

رجایی تنها رئیس جمهوری که با رهبر زمان خودش زاویه نداشت

رفیق دوست درباره چرایی افزایش آرا شهید رجایی نسب به بنی صدر تصریح کرد: مردم به دلیل اینکه هنوز از انقلاب فاصله نگرفته بودند وقتی دیدند در انتخاب اول سرشان کلاه رفته است، این بار با شور بیشتری به صحنه آمدند و کسی را انتخاب کردند که به نظر من تنها رئیس جمهوری بود که با رهبر زمان خودش زاویه نداشت.

وی افزود: فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: امروز هم مردم باید سرنوشت خودشان را، خودشان تعیین کنند و تصور نکنند که مؤثر نیستند. مردم باید با چشم باز به صحنه بیایند و کسی را انتخاب کنند که مرد حل مشکلات باشد.

ترورهای سال ۶۰ از عوامل استقبال از انتخابات بود

رهامی نماینده دور اول و دوم مجلس شورای اسلامی با رد سخنان رفیق دوست در خصوص اینکه شهید رجایی تنها رئیس جمهوری بود که با رهبر دوران خودش زاویه نداشت، اظهار داشت: من این سخن را قبول ندارم. هیچ کدام از رئیس جمهورهای ما با رهبرشان زاویه نداشتند. اکثراً دوست و همراه رهبر بودند ولی بالاخره بعدها مشکلاتی پیش آمد که بیشتر اختلاف نظر سیاسی است. زاویه داشتن غیر از اظهارنظر سیاسی است.

وی در ادامه درباره دلیل استقبال بالای مردم از دومین انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از دلایل این امر به فضای اول انقلاب و جو خاص جامعه مربوط بود و دلیل دیگرش به خود شهید رجایی باز می‌گردد که هم نخست وزیر بود، هم مسئولیت اجرایی داشت، هم سابقه انقلابی خوبی داشت و مورد قبول مردم بود.

این استاد دانشگاه از واقعه هفتم تیر به عنوان عامل سوم یاد کرد و افزود: ترورهای متعدد آن سال‌ها نقش مهمی در حضور مردم در صحنه داشت. ترور حضرت آیت الله خامنه ای و شهید بهشتی و تظاهرات متعددی در شهرهای مختلف اتفاق افتاد، موجب شد که مردم با حضور جدی وارد صحنه شوند. مردم فکر می‌کردند که باید بیایند و از انقلاب و مسئولانی که مورد هجمه واقع شده اند دفاع کنند.

وی افزود: حضور در آن صندوق‌های رأی شبیه صحنه‌های دیگر و دوران دفاع مقدس بود. این انتخابات را در فضای ملتهب حمله عراق به ایران برگزار کردیم و این عامل هم در شور انتخاباتی مردم بسیار مؤثر بود و موجب شد دولت با آرا بالا و استقبال مردم به سرانجام رسید ولی حیف که با ترور شهید رجایی این دولت دوام زیادی نداشت.

انتخابات اول تجربه خوب مردم سالاری

مرتضی نبوی از وزرای اسبق دولت‌های پیشین ضمن اشاره به ارتباطش با شهید رجایی و نقل برخی خاطرات، درباره شرکت رد انتخابات گفت: وی درباره حضور مردم در انتخابات نیز بیان کرد: امام (ره) مردم سالاری دینی را معماری کردند و معتقد بودند همانطور که مردم در ابتدای انقلاب و پیروزی آن نقش داشتند در انتخابات‌ها هم باید مردم حضور داشته باشند و این حضور باشکوه باشد.

نبوی گفت: این خیلی مهم است که حضرت امام با نخستین رئیس جمهور خیلی مدارا کردند. چرا که خیلی از سیاسیون تصور می‌کردند که ایشان با بنی صدر و کارشکنی‌های او برخورد می‌کنند اما بنای حضرت امام با رئیس جمهوری که رأی مردم را گرفته بود و ۷۵ درصد آرای مردم را داشت این بود که این اولین تجربه مردم سالاری دینی تجربه خوبی باشد، لذا همه جوره او را حمایت کردند و از بقیه مسئولان به خصوص افرادی که در حزب جمهوری بودند خواستند که به نوعی سکوت کنند که بیشترین سکوت را حضرت آقا داشتند.

وی افزود: اقناع مردم از اول خیلی مهم بود. امام با مردم از ابتدا پا به پای مردم حرکت کردند و مردم هم حس کرده بودند که حضورشان در سرنوشت شأن خیلی مؤثر بود.

بررسی دلیل مشارکت بالای مردم در انتخابات دوم ریاست جمهوری

آصفی به طرح موضوع دیگری پرداخت و گفت: در دوره دوم انتخابات، چهار نفر تأیید صلاحیت شدند؛ شیبانی، پرورش، مرحوم عسگراولادی و شهید رجایی که همه یک جهت فکری داشتند و انقلابی بودند. در خاطرات مرحوم هاشمی هم آمده بود که پیش بینی می‌کنیم مردم خیلی مشارکت نکنند که خب این طور نشد و مشارکت بالایی شد و مرحوم رجایی حدود ۹۰ درصد آرا را کسب کرد؛ در این مورد نظرات را بفرمائید.

دولت باید از مردم عذرخواهی کند/ مشکلات کشور، نتیجه ۳۰ سال اصلاحات

متکی در این خصوص تصریح کرد: از ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۲۱ مرداد ۶۰ حوادث بسیار زیادی اتفاق افتاده است. نقل است که بنی صدر قبل از انقلاب در مصاحبه با مجله "ژون آفریک" (یکی از مجلات معتبر و پرفروش فرانسه) گفته بود که من نخستین رئیس جمهور ایران خواهم شد!

وی افزود: صرف نظر از صحت و سقم این حرف، مجموعه حرکات بنی صدر کمی قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن تا زمان عزلش، نشان دهنده این بود که دارد یک مسیر تعریف شده و چهارچوب مشخصی را دنبال می‌کند. برای من که حوزه‌های سیاست خارجی را دنبال می‌کردم، تقریباً کمتر جای تردید باقی می‌گذارد که نوعی ارتباط، اتصال و همنوایی با محافلی با خارج از کشور داشت.

وزیر خارجه اسبق کشور افزود: تقید او به برخورد با هر آنچه در داخل کشور مخالف نگاه اوست نوعی دیکتاتورمآبی در برخوردها تا اقدامات عملیاتی که در دانشگاه تهران و جاهای دیگر پیش آمد، نشان دهنده این است که به دنبال دو قطبی کردن جامعه بود.صحبت‌های او در پذیرش وزاری پیشنهادی شهید رجایی، صحبت‌هایی که در مورد خود او می‌کرد و تعابیری که به کار می‌برد نشان می‌داد که به دنبال مسئله سازی برای کل نظام است.

حضور پرشور در انتخابات اعتراض مردم به دوقطبی سازی بنی صدر بود

متکی خاطرنشان کرد: رفتار بنی صدر به جایی رسید که دیگر برای مردم حرکت در مغایرت با رهبری و در مغایرت با شهید رجایی که نماد انقلابی گری و ساده زیستی به اطمینان رسیدند. لذا هم در مجلس و هم در فضای کلی جامعه این تفکر منفی در مورد بنی صدر شکل گرفته بود. بنابراین استقبال مردم از انتخابات دوم ریاست جمهوری نوعی عصیان مردم نسبت به شرایطی که بنی صدر داشت ایجاد می‌کرد، بود.

وی خاطرنشان کرد: من در آن دوران نماینده مجلس اول بودم و با حدود پانزده نماینده دیگر مجلس به همراه شهید رجایی، جلساتی را در منزل یارمحمدی برگزار می‌کردیم و موضوعات مختلفی مطرح می‌شد. وقتی شهید رجایی رئیس جمهور شد، ما هنوز آن جلسات را تشکیل می‌دادیم و ایشان به دنبال نخست وزیر بود.

وزیر خارجه اسبق کشور ادامه داد: روزی در یکی از این جلسات شهید رجایی به مرحوم پرورش گفت دوست دارید نخست وزیر شوید؟ آقای پرورش خندید. ایشان گفت: نه نخند آقای پرورش! باید دلت بخواهد که نخست وزیر شوی. من وقتی انقلاب پیروز شد و نخست وزیر حرکت‌هایی می‌کرد که با روح انقلاب نمی‌خواند، می‌گفتم این نخست وزیری را به من بدهید تا بگویم نخست وزیر جمهوری اسلامی یعنی چه؟ لذا به نظر من بخشی از حضور خوب مردم در انتخابات دوم، به دلیل قضاوت درستشان نسبت به دوگانه تحمیلی بود که می‌خواستند از همان ابتدا در بین مسئولان ایجاد کنند.

امام فرمودند برای من بنی صدر مهم نیست ۱۱ میلیونی که به او رأی دادند مهم هستند

آصفی در ادامه این گفتگو اظهار کرد: سال ۶۰ که انتخابات دوم برگزار شد، به لحاظ امنیت کشور سال بدی بود؛ در تهران ده‌ها کشته داد و بیش از صد نفر از منافقان دستگیر شدند و چند روزی رجوی و همراهانش مخفی شده بودند که بعدش هم فرار کردند؛ حالا نسل جدید فکر می‌کنند الان دوران سختی انقلاب است در صورتی که اینطور نیست. می‌خواهم درباره شجاعت و در صحنه بودن مردم علی رغم فضای ناامنی که وجود داشت، نکاتی را بگویید.

رفیق دوست در پاسخ به این نکته خاطره‌ای از امام نقل کرد و گفت: روزی خدمت حضرت امام (ره) رسیدم در حالی که قبل از آن، دیداری با بنی صدر داشتم که دیدار تلخی بود. به ایشان عرض کردم شما شهید بهشتی و آیت الله خامنه ای و مرحوم هاشمی را خوب می‌شناسید؛ دلیل اینکه در مقابل این سه نفر از بنی صدر حمایت می‌کنید چیست؟ ایشان فرمودند "برای من بنی صدر مهم نیست. من از بنی صدر حمایت نمی‌کنم. برای من آن یازده میلیون انسانی مهم هستند که به او رأی دادند. اگر روزی احساس کردم که مردم رأی خود را پس گرفته اند هر چه به او داده ام پس می‌گیرم". که البته دو ماه بعد در سخنرانی عمومی فرمودند.

نبوی در تأیید سخنان رفیق دوست تاکید کرد: همانطور که وقتی در ایلام در حین سخنرانی به بنی صدر سنگ زدند، حضرت امام فرماندهی کل قوا را از بنی صدر گرفت.

برای مردم کم گذاشتیم

وی افزود: بله. اینکه در آن فضا، باز هم مردم بیشتر آمدند، فقط مربوط به حضور در انتخابات نبود بلکه در جنگ هم اینطور بود. در جنگ هر چه بیشتر شهید می‌دادیم مردم بیشتر استقبال می‌کردند. مردم انقلاب را دوست دارند و تا الان هم کم نگذاشتند؛ این ما هستیم که برای مردم کم کار کردیم.

رفیق دوست خاطرنشان کرد: آن روز و آن مردم انقلابی طبیعی بود که با دو میلیون رأی بیشتر و با چشم بازتر انتخاب کنند. نتیجه قهری آن اقدامات و دهنکجی به کسانی بود که فکر می‌کردند با ترور و خرابکاری مردم دست از انقلاب بر می‌دارند اما مردم نشان دادند که انقلاب را دوست دارند و من مطئنم که امروز هم ایستاده اند.

ما مسئولان دهه شصت و اوایل انقلاب نیستیم!

رهامی نیز در این باره اظهار کرد: در دورانی که ما در مجلس فعالیت داشتیم وقتی از منزل بیرون می‌رفتیم تصور نمی‌کردیم که بتوانیم به خانه برگردیم. از یک طرف بابت جنگ کشور ناامن بود. آن نسلی که در جبهه می‌جنگید و در مجلس حضور داشت همان نسلی بود که در دوران مختلف انقلاب حضور داشت و برای سرنگونی رژیم گذشته و اهداف انقلاب تلاش کرد و به دنبال عدل امیرالمومنین و حکومت الهی بود. این آرمان‌ها موجب می‌شد که مردم آن میزان ناملایمات و صدمات ابتدای انقلاب را به جان بخرند.

دولت باید از مردم عذرخواهی کند/ مشکلات کشور، نتیجه ۳۰ سال اصلاحات

وی تصریح کرد: ما باید نسل جدید را درک کنیم. آنها از ما توقع دارند ما هم مانند شهید رجایی باشیم. وقتی به مجلس یا وزارتخانه می‌رویم تا زمانی که آن پست را تحویل می‌دهیم فرقی نکرده باشیم. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ما همان مسئولان دهه شصت و اوایل انقلاب نیستیم.

نبوی نیز خاطرنشان کرد: این نسل جدید ما هم می‌داند که چه سرمایه‌ای در اختیارش قرار گرفته است. امروز اراده می‌کند و پیچیده‌ترین مسائل فنی و علمی را حل می‌کند. من در جوانی با اینکه رتبه بالای دانشگاه را داشتم اما اصلاً تصورش را نمی‌کردم که خودمان بتوانیم مسائل علمی کشور را حل کنیم اما امروز جوانان و دانشمندان ما پای کار همه چیز ایستاده اند.

آصفی در ادامه سخنان نبوی گفت: اینکه شما گفتید، برادر محسن آقا برای گرفتن یک موشک صدکیلومتری دور دنیا را می‌چرخید و به ما موشک نمی‌دادند. حالا یا تنها یا با علی اکبر ولایتی به سوریه، لیبی، کره شمالی می‌رفت. بعد با این شرایط اولین موشک‌ها در زمان ایشان ساخته شد. البته خطایش زیاد بود اما امروز همان موشک‌ها نقطه زن شده است. لذا مهمترین کاری که آمریکاییذها انجام می‌دهند ایجاد ناامنی و قبل از آن ایجاد ناامیدی است، تا مردم احساس کنند به بن بست رسیده اند. وقتی شهید رجایی انتخاب شد تمام رسانه‌های غربی نوشتند خط امام پیروز شد، خداحافظ تمدن، خداحافظ صنعت و پیشرفت! و این خط تبلیغی هنوز هم وجود دارد.

مردم مسئولانی مانند شهید رجایی دوست دارند

نبوی دراین باره تصریح کرد: شهید رجایی وقتی نخست وزیر بود می‌گفت کابینه من همه مردم ایران هستند و جلسات هیئت دولت را در استان‌های محروم تشکیل می‌داد. در هفته یک روز وزرا را به مجلس می‌آورد که نمایندگان هر سوالی دارند بپرسند و مشکلات را مطرح کنند. منش مردمی داشت و آنچه را که حضرت امام در مقام نظر مطرح می‌کردند را عملی می‌کرد.

وی بیان کرد: من همیشه فکر می‌کنم اگر قرار است مسئول تراز انقلاب اسلامی معرفی کنیم، باید شهید رجایی را مثال بزنیم. آرامش و تواضع ایشان مثال زدنی بود و جالب است که وقتی نخست وزیر شد، تواضع او بیشتر شد. امروز هم مردم دوست دارند که مسئولانشان مانند امثال شهید رجایی منش ساده زیستانه و مردمی داشته باشند.

متکی در این خصوص اظهار کرد: وقتی ترامپ گفت که ایرانی‌ها چهلمین سال انقلاب را نمی‌بینند، رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم برای چهل سال دوم انقلاب را صادر می‌کنند که بسیار هوشمندانه بود. شهید رجایی نیز چنین باوری داشت؛ او به ظرفیت‌های داخلی اعتقاد داشت و بومی گرایی و بومی کردن کارها یکی از ویژگی‌های اساسی ایشان بود. شهید رجایی به جد باور داشت که ما می‌توانیم خودمان را اداره کنیم.

برای رهبر انقلاب مانند شهید رجایی باشیم

رفیق دوست نیز با بیان اینکه مردم همان مردم هستند، مسئولان باید سعی کنند مانند رجایی باشند، خاطرنشان کرد: روزی در دوران دفاع مقدس از دفتر شهید رجایی تماس گرفتند و بنده را فراخواندند. من به دفتر ایشان رفتم و شهید رجایی گفت از طرف حضرت امام دستور آمده است که فلان فرمانده را برکنار کنید. تا این کار انجام بگیرد حدود ۴۸ ساعت طول کشید.

دولت باید از مردم عذرخواهی کند/ مشکلات کشور، نتیجه ۳۰ سال اصلاحات

وی ادامه داد: وقتی گزارش کار را به شهید رجایی دادم گفت هنر کردید؟! فرمان حضرت امام را ۴۸ ساعت به تعویق انداخته اید! این کار باید همان روز بلافاصله انجام می‌شد. لذا امروز هم باید نسبت به فرمان رهبر انقلاب مانند رجایی باشیم. چند سال پیش کسی ادعا کرد من رجایی دوم هستم. بی خود این حرف را زد. او هیچ شباهتی به رجایی نداشت.

آصفی در بخش دیگری خطاب به رهامی با طرح این موضوع که شنیده شده اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو بر روی یک گزینه اصولگرا و مشخصاً لاریجانی اجماع خواهند کرد، اظهار داشت: البته این را من یک بلوغ در جریانات سیاسی کشور می دانم اما بالاخره با توجه به انتقاداتی که جریان اصلاح طلب از صدا و سیمای دوران علی لاریجانی داشتند، این موضع گیری جالب توجه است. در کل با توجه به این شرایط توصیه شما به مردم و مسئولان چیست؟

مسئولان با هم اختلاف نظر دارند ولی دشمنی بنیادین ندارند

رهامی پاسخ داد: تا امروز که جریان اصلاح طلب تلاش داشته تا از طیف خودش نامزدی را معرفی کند. مگر اینکه شما خبری داشته باشید که ما نداریم! و اینکه در صورت عدم توفیق هر یک از نامزدهای مطرح اصلاح طلب، چه پیش خواهد آمد در آینده مشخص می‌شود.

وی افزود: این دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا یا همان چپ و راست قدیم، از ابتدای انقلاب مطرح بود. این مسئله حتی در کشورهای دیگر نیز مطرح است. این گرایش‌های مختلف مشکلی ندارد. تا امروز اصلاح طلبان بیش از ۱۵۰ میلیون رأی به صندوق نظام اسلامی ریخته اند. بنابراین دیدگاه ما باید این باشد که این دو جریان برادر یکدیگر هستند و ما اختلاف بنیادین نداریم. این خوب است که مردم بدانند مسئولان با یگدیگر اگر اختلاف دیدگاه داشته باشند اما نزاع ریشه‌ای ندارند.

رهامی تاکید کرد: من روزی به نمایندگی از طیف اصلاحات خدمت رهبر انقلاب عرض کردم که ما حاضر نیستیم یک تار مو از سر نظام و از سر شما کم شود. شما ستون خیمه انقلاب هستید، و اگر این ستون بشکند همه ما می‌شکنیم و در همین راستا هم من باید در مقابل دیدگاه‌های توهین آمیز ضدانقلاب ایستاد.

خدم و حشم مسئولان زیاد شده است

وی با انتقاد به مشی امروزی مسئولان بیان داشت: خدم و حشم مسئولان زیاد شده است. امروز می‌بینیم وزیر کشور اروپایی با دوچرخه به محل کار می‌رود اما برخی مسئولان ما ریخت و پاش زیادی دارند.

رهامی در پایان در خصوص وظیفه امروز مردم و مسئولان در انتخابات پیش رو با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری ویترین جمهوریت نظام است، تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا این ویترین و تابلوی تمام عیار جمهوریت نظام که با اسلام تلفیق پیدا کرده است هم در داخل و هم در خارج به صورت عملی نشان داده شود. لذا حرف ما به مردم این است که باید در تعیین سرنوشت خود شرکت کنید و با رأی خود خواسته خود را اعمال کنند.

متکی این باره تاکید کرد: اولین وظیفه همه جریان‌های سیاسی این است که نسبت به برگزاری یک انتخابات پرشور و با نشاط کمک کنند. لذا باید از این میراث حضرت امام که فرمودند مردم باید در تعیین سرنوشت شأن مشارکت داشته باشند، حمایت کنیم.

دولت باید از مردم عذرخواهی کند

وی افزود: امروز کسانی همنوا با برخی بلندگوهای خارجی مطرح می‌کنند که انتخابات را تحریم کنیم و رأی ندهیم. این حرکت‌ها همصدایی با بیرون از نظام است. اینکه چرا مردم کمتر پای صندوق رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی آمدند به این دلیل است که فکر می‌کنند مسئولان آنها را فراموش کرده اند و مشکلات توسط مسئولان دیده نمی‌شود. مردم عصبانی هستند از دست مسئولان و ناراحتند.

وزیر خارجه اسبق گفت: من فکر می‌کنم دولت هم در برپایی یک انتخابات با نشاط نقش دارد و برای این امر، باید از مردم عذرخواهی کند. دولت کارش را با اعتراض به دلار ۳ هزار تومانی آغاز کرد و امروز دلار ۳۰ هزار تومانی تحویل مردم می‌دهد. رئیس جمهور دوست و رفیق ماست ولی مگر خون ایشان سرخ‌تر از خون رؤسای قوای دیگر است که بیش از یک سال و نیم است امر اجرایی کشور را با یک ماسک و از یک اتاق انجام می‌دهد! یا برای دفاع از برنامه بودجه علی رغم اینکه صدها نماینده در آن فضا حضور دارند، ایشان حضور پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اینها مردم را عصبانی می‌کند. مردم از تدبیر افزایش بنزین ناراحتند لذا یکی از راه‌های برگزاری یک انتخابات پرنشاط این است که افرادی که این بی تدبیری‌ها را مرتکب شده اند از مردم عذرخواهی کنند.

مشکلات امروز کشور نتیجه ۳۰ سال فعالیت دولت‌های اصلاحات است

وی افزود: در مورد فرمایش آقای رهامی باید این نکته را بگویم که از بعد از انقلاب بیشترین دوران اجرایی کشور در دست طیف اصلاح طلب بوده است و امروز اگر مشکلی در کشور به وجود آمده، حاصل فعالیت همین طیف است. بزرگترین مشکلی که جریان اصلاح طلب در کشور ایجاد کرد این بود که القا کرد کشورداری هنر است و این هنر هم از عهده دویست سیصد نفر بر می‌آید. در حالی که در دوره نهم ریاست جمهوری شاهد یک گردش نخبگانی در کشور بودیم.

متکی در پایان تأکید کرد: در این انتخابات بسیاری از گرگ‌ها با چشمان باز و دهان‌های دریده کمین کرده اند تا به مردم، نظام و کشور ضربه بزنند لذا سخنم به مردم این است که با مشارکت خوب خود یک بار دیگر هویت و شخصیت ملت ایران را به نمایش بگذارید.

نتیجه تفکر «انتخابات زمانی خوب است که ما رأی بیاوریم» ساختارشکنی است

نبوی نیز در ادامه با اشاره به برخی القائات نادرست در خصوص نتایج انتخابات اظهار داشت: این تفکر که ما انتخابات را دوست داشته باشیم و بپسندیم با این پیش شرط که فقط ما رأی بیاوریم نتیجه این ساختارشکنی خواهد بود. امام و رهبری همیشه خواسته اند که مردم حضور پررنگ در انتخابات داشته باشند و رقابت هم جدی باشد، اما همیشه یک جریانی با این پیش شرط در انتخابات حضور می‌یابد که من باید برنده باشم.

نبوی در پایان بیان داشت: مجریان و ناظران انتخابات هم باید وظایف خود را به درستی و طبق مر قانون انجام دهند و مردم هم وظیفه خود را می‌دانند. اما نقش نخبگان سیاسی اینجا حساس است. در دوران مختلف انقلاب همیش نخبگان سیاسی سعی کرده اند یکدیگر را تخریب کنند و هیچ وقت هم به اجماع نرسند. رهبری هم فرمودند که نخبگان سیاسی مردم را ناامید نکنند و به مردم امید دهند.

هنر دولت آینده این باشد که اقتصاد را به مردم بسپارد

رفیق دوست خطاب به مردم گفت: من می‌خواهم به ملت ایران بگویم، که حتماً در این انتخابات حضور پیدا کنند؛ انقلاب و ایران برای خودتان است. حرف من به رئیس جمهور آینده هم این است که ۱۵ سال است مقام معظم رهبری ابتدای هر سال شعار اقتصادی تعیین می‌کنند ولی در همه دولتها سخنان ایشان روی زمین مانده است. هنر رئیس جمهور آینده این باشد که کار مردم را به دست خودشان بسپارد و دولت را از تصدیگری اقتصاد بیرون کند.

وی اظهار کرد: مردم در انتخاب کاندیدای اصلح به این نکته توجه داشته باشند که او به دنبال اجرای این امر رهبر باشد و دوم کار اقتصاد را به دست مردم بسپارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)