میرنیوز

داستان انتخابات

داستان انتخابات 2021-03-28T02:49:53+04:30

به گزارش ایسنا، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و پس از آن هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی را تشکیل خواهد داد. طبق اطلاعیه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ستاد انتخابات کشور، ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از ساعت ۸ صبح سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان وقت اداری شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ (به مدت ۵ روز) انجام می‌شود.

در اصل ۱۱۵ قانون اساسی آمده است که رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب شود: ایرانی‌الاصل،‌ تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن نیت و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری را به عهده دارد. به گفته عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، احمد جنتی، سید احمد خاتمی، سیامک ره‌پیک، محمدحسن صادقی‌مقدم، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، عباس کعبی و عباسعلی کدخدایی اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات خواهند بود.

بعد از فرآیند ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، به استناد ماده ۵۷ قانون انتخابات، شورای نگهبان پنج روز فرصت بررسی و اعلام نظر در مورد افراد واجد شرایط را دارد. نامزدهایی که بتوانند اکثریت آرای اعضای شورای نگهبان (۷ نفر از ۱۲ نفر) را کسب کنند، صلاحیتشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری احراز خواهد شد و به صورت رسمی، در لیست اعلامی شورای نگهبان قرار خواهند گرفت.

اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۵ بهمن ۱۳۵۸ برگزار شد. انتخاباتی که پیش از تشکیل شورای نگهبان برگزار شد و ۱۲۴ نفر در تلاش برای رقابت در آن بودند که نهایتا ۹۶ نفر به عنوان کاندیدا در این انتخابات شرکت کردند. روحانیون در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری کاندیدا نشدند و سید ابوالحسن بنی‌صدر، کاظم سامی، احمد مدنی، حسن حبیبی، صادق طباطبایی، محمد مکری، داریوش فروهر و صادق قطب‌زاده از کاندیداهای سرشناس این دوره بودند. جلال‌الدین فارسی کاندیدای مورد حمایت حزب جمهوری اسلامی به خاطر آنچه ایرانی‌الاصل نبودن عنوان شد نتوانست در رقابت‌های انتخاباتی باقی بماند و مسعود رجوی سرکرده سازمان مجاهدین خلق (منافقین) هم به دلیل رای ندادن به قانون اساسی نتوانست کاندیدا شود.

با برگزاری انتخابات دوره اول، نهایتا سید ابوالحسن بنی‌صدر با کسب ۱۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۷۵۲ رای (۷۶ درصد آراء) از ۱۴ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۶۲۰ رای ماخوذه، توانست به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود. اما بنی‌صدر نتوانست دوران ریاست جمهوری خود را کامل به پایان برساند و به دلیل مشکلاتی که در اداره کشور و فرماندهی جنگ داشت و اختلافات شدید با ارکان مختلف نظام، ابتدا از سوی امام (ره) از سمت فرماندهی کل قوا کنار گذاشته شد و سرانجام در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، نمایندگان مجلس اول به ریاست علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی رای به عدم کفایت سیاسی او دادند و اولین رئیس‌جمهور در کمتر از دو سال از سمت خود کنار رفت.

دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دوم مرداد ۱۳۶۰ در حالی برگزار شد که طبق قانون ۱۳ تیر ۱۳۶۰ مجلس شورای ملی، تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان گذاشته شد و در این انتخابات، شورای نگهبان دوره اول که از ۲۶ تیر ۱۳۵۹ فعالیت خود را آغاز کرده بود به بررسی صلاحیت نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. لطف‌الله صافی‌گلپایگانی (دبیر)، احمد جنتی، ابوالقاسم خزعلی، یوسف صانعی، عبدالرحیم حائری‌شیرازی، غلامرضا رضوانی، گودرز افتخارجهرمی، حسین مهرپور، محمد صالحی، علی آراد، محسن هادوی و مهدی هادوی اعضای اولین دوره شورای نگهبان بودند که بر انتخابات دوره دوم ریاست جمهوری نظارت داشتند.

در این انتخابات ۷۱ نفر ثبت‌نام کردند که صلاحیت چهار کاندیدا یعنی محمدعلی رجایی، عباس، سید علی‌اکبر پرورش و حبیب‌الله عسگراولادی احراز شد و سرانجام محمدعلی رجایی نخست‌وزیر دولت بنی‌صدر توانست با کسب ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ رای (۹۰ درصد آراء) از ۱۴ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۸۰۳ رای ماخوذه، به عنوان دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود. اما ریاست جمهوری رجایی هم به سلامت به پایان نرسید و در انفجار هشتم شهریور ۱۳۶۰ دفتر نخست‌وزیری، او و مجمدجواد باهنر نخست‌وزیر دولتش به شهادت رسیدند تا رجایی فقط یک ماه و یک هفته بر مسند ریاست جمهوری نشسته باشد.

سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سرعت در ۱۰ مهر ۱۳۶۰ در حالی برگزار شد که امام خمینی (ره) که روحانیون را از کاندیداتوری منع کرده بودند این بار به آن‌ها اجازه نامزدی در انتخابات را دادند. در این انتخابات ۴۶ نفر نامزد شدند که با بررسی اعضای دوره اول شورای نگهبان، صلاحیت چهار کاندیدا احراز شد و آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، سید علی‌اکبر پرورش، سید رضا زواره‌ای و حسن غفوری‌فرد به رقابت در این انتخابات پرداختند.

محمدرضا مهدوی‌کنی که کفیل نخست‌وزیری و برگزارکننده انتخابات دوره سوم بود در این انتخابات از کاندیداتوری انصراف داد و صلاحیت محمد یزدی وزیر خارجه دولت موقت مهدی بازرگان هم توسط شورای نگهبان احراز نشد. در این انتخابات آیت‌الله خامنه‌ای با کسب ۱۵ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۸۷ رای (۹۵ درصد آراء) از ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۱۷ رای مأخوذه به عنوان سومین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۵ مرداد ۱۳۶۴ و همچنان با نظارت اولین دوره شورای نگهبان برگزار شد. لطف‌الله صافی‌گلپایگانی (دبیر)، محمد محمدی‌گیلانی، احمد جنتی، ابوالقاسم خزعلی، محمد مومن، محمد امامی‌کاشانی، گودرز افتخارجهرمی، حسین مهرپور، محمد صالحی، علی آراد، سید جلال‌الدین مدنی و خسرو بیژنی در آن زمان اعضای شورای نگهبان بودند.

در این انتخابات ۵۰ نفر داوطلب شدند که شورای نگهبان صلاحیت سه نفر  یعنی آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، سید محمود کاشانی و حبیب‌الله عسگراولادی را تأیید کرد و آیت‌الله خامنه‌ای برای بار دوم با کسب ۱۲ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۲ رای (۸۵ درصد آراء) از ۱۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۸۷ رای مأخوذه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۶ مرداد ۱۳۶۸ یک ماه و نیم زودتر از موعد مقرر در حالی برگزار شد که با رحلت امام خمینی (ره)، در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ آیت‌الله خامنه‌ای از سوی مجلس خبرگان رهبری به رهبری انقلاب اسلامی برگزیده شدند و شورای نگهبان در دومین دوره خود به سر می‌برد. محمد محمدی گیلانی (دبیر)، احمد جنتی، ابوالقاسم خزعلی، محمد مومن، محمد امامی‌کاشانی، محمد یزدی، گودرز افتخارجهرمی، حسین مهرپور، حسن فاخری، محمدرضا علیزاده، احمد علیزاده و حسن حبیبی اعضای شورای نگهبان در این دوره بودند.

این انتخابات در حالی برگزار شد که با تغییرات صورت گرفته در قانون اساسی، پست نخست‌وزیری حذف و رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت معرفی می‌شد. در این انتخابات ۷۹ نفر ثبت‌نام کردند که شورای نگهبان تنها صلاحیت علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی و عباس شیبانی را تایید کرد و نهایتا هاشمی‌رفسنجانی با کسب ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۵۲۸ رای (۹۴.۵۱ درصد آراء) از ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۶۷۷ رای مأخوذه به عنوان چهارمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دولت پنجم انتخاب شد.

ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۱ خرداد ۱۳۷۲ و با نظارت اعضای دوره سوم شورای نگهبان یعنی احمد جنتی (دبیر)، محمد محمدی گیلانی، ابوالقاسم خزعلی، محمد مومن، محمد امامی‌کاشانی، غلامرضا رضوانی، سید رضا زواره‌ای، محمدرضا علیزاده، احمد علیزاده، حسن حبیبی، خسرو بیژنی و محمدرضا عباسی‌فرد برگزار شد.

در این انتخابات ۱۲۸ نفر ثبت‌نام کردند که شورای نگهبان صلاحیت چهار نفر را احراز کرد. علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، احمد توکلی، عبدالله جاسبی و رجبعلی طاهری در انتخابات دوره ششم به رقابت با هم پرداختند و این بار هم هاشمی‌رفسنجانی با کسب ۱۰ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۴۹۹ رای (۶۳ درصد آراء) از مجموع ۱۶ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۷۸۷ رای مأخوذه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. در این دوره برای اولین بار رقیب کاندیدای اصلی یعنی احمد توکلی توانست با ۴ میلیون رای، رئیس‌جمهور مستقر را به چالش بکشد.

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دوم خرداد ۱۳۷۶ برگزار شد. این انتخابات هم در دوره سوم شورای نگهبان برگزار شد و اعضای این شورا احمد جنتی (دبیر)، سید محمود هاشمی‌شاهرودی، ابوالقاسم خزعلی، محمد مومن، محمد امامی‌کاشانی، غلامرضا رضوانی، محمدرضا علیزاده، احمد علیزاده، حسن حبیبی، خسرو بیژنی، محمدرضا عباسی‌فرد و علی آراد بودند.

در این انتخابات ۲۳۸ نفر ثبت‌نام کردند که شورای نگهبان صلاحیت چهار نفر یعنی سید محمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، محمد محمدی‌ری‌شهری و سید رضا زواره‌ای را تایید کرد. انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ که رهبر انقلاب پس از آن به دلیل مشارکت ۷۹.۹۲ درصدی مردم از آن با عنوان حماسه دوم خرداد یاد کردند با پیروزی سید محمد خاتمی به پایان رسید. انتخاباتی که خیلی‌ها ناطق‌نوری رئیس وقت مجلس پنجم را که از سوی برخی اشخاص و نهادها حمایت می‌شد، به عنوان پیروز آن پیش‌بینی می‌کردند اما خاتمی که گمنام‌تر بود توانست با کسب ۲۰ میلیون و ۷۸ هزار و ۱۷۸ رای (۶۹.۰۹ درصد آراء) از ۲۹ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۵۴ رای مأخوذه در مقابل ۷ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۷۵۹ رای (۲۴.۸۶ درصد آراء) ناطق‌نوری به عنوان پنجمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دولت هفتم انتخاب شود و پس از یک دهه، جناح چپ را که از آن به بعد به اصلاح‌طلبان مشهور شدند دوباره به قدرت برساند.

هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ و در چهارمین دوره شورای نگهبان برگزار شد. احمد جنتی (دبیر)، محمد مومن، غلامرضا رضوانی، رضا استادی، حسن طاهری‌خرم‌آبادی، محمد یزدی، سید رضا زواره‌ای، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، ابراهیم عزیزی، محمدرضا عباسی‌فرد و عباسعلی کدخدایی اعضای شورای نگهبان بودند که در آن زمان بیشترین کاندیداهای انتخابات را احراز صلاحیت کردند.

در این انتخابات ۸۱۷ نفر ثبت‌نام کردند که صلاحیت ۱۰ نفر از آن‌ها یعنی سید محمد خاتمی، احمد توکلی، علی شمخانی، عبدالله جاسبی، سید محمود کاشانی، سید منصور رضوی، حسن غفوری‌فرد، سید شهاب‌الدین صدر، علی فلاحیان و مصطفی هاشمی‌طبا از سوی شورای نگهبان احراز شد و محمد خاتمی مثل دوره قبل با کسب ۲۱ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۵۳ رای (۷۷ درصد آراء) از ۲۸ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۳۰ رای مأخوذه برای بار دوم به ریاست جمهوری رسید. توکلی هم مانند انتخابات دوره ششم با بیش از چهار میلیون رای نفر دوم شد و ۸ کاندیدای دیگر در مجموع کمتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار رای کسب کردند.

نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ و در دوره پنجم شورای نگهبان برگزار شد. اعضای شورای نگهبان در این زمان احمد جنتی (دبیر)، محمد مومن، غلامرضا رضوانی، محمد یزدی، سید محمدرضا مدرسی‌یزدی، صادق آملی‌لاریجانی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، محمد سلیمی، غلامحسین الهام، ابراهیم عزیزی و عباس کعبی‌نسب بودند.

در این انتخابات ۱۰۱۴ نفر ثبت‌نام کردند که شورای نگهبان صلاحیت شش نفر یعنی علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی و محسن رضایی را احراز کرد اما با حکم حکومتی رهبر انقلاب، سید مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده هم به جمع کاندیداها اضافه شدند و نهایتا با کناره‌گیری محسن رضایی، رقابت بین هفت نفر باقی مانده صورت گرفت. انتخابات دوره نهم اولین انتخاباتی بود که به دلیل تعدد کاندیداها و پخش شدن آراء میان آن‌ها به دور دوم کشیده شد. در این انتخابات هاشمی‌رفسنجانی با ۶ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۹۳۷ رای (۲۱.۱۳ درصد آراء) و محمود احمدی‌نژاد با ۵ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۶۹۶ رای (۱۹.۴۳ درصد آراء) از ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۸۵۷ رای مأخوذه به دور دوم راه یافتند.

دور دوم این انتخابات در سوم تیر ۱۳۸۴ برگزار شد که محمود احمدی‌نژاد به عنوان شگفتی‌ساز انتخابات توانست با کسب ۱۷ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۸۲ رای (۶۱.۶۹ درصد آراء) از ۲۷ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۲۵۳ رای مأخوذه، هاشمی‌رفسنجانی را با ۱۰ میلیون و ۴۶ هزار و ۷۰۱ رای شکست دهد و به عنوان ششمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دولت نهم راهی پاستور شود.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ برگزار شد پرحاشیه‌ترین رقابت انتخاباتی در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است. این انتخابات در دوره پنجم شورای نگهبانی برگزار شد که احمد جنتی (دبیر)، محمد مومن، غلامرضا رضوانی، محمد یزدی، سید محمدرضا مدرسی‌یزدی، صادق آملی‌لاریجانی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، محمد سلیمی، غلامحسین الهام، عباس کعبی‌نسب و حسینعلی امیری در آن زمان عضو آن بودند.

در این انتخابات ۴۷۵ نفر برای کاندیداتوری ثبت‌نام کردند که صلاحیت محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، محسن رضایی و مهدی کروبی از سوی شورای نگهبان احراز شد و این چهار نفر در فضایی به شدت متشنج به رقابت با یکدیگر پرداختند. حمایت چند نفر از اعضای شورای نگهبان از احمدی‌نژاد و استفاده از امکانات دولتی به نفع رئیس‌جمهور مستقر از مواردی بود که پیش از انتخابات مورد اعتراض دیگر کاندیداها قرار گرفت. میزان مشارکت در انتخابات مناقشه‌برانگیز ۸۸ رکوردی در جمهوری اسلامی بود و ۸۵ درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رای رفتند. سرانجام با پایان شمارش آراء، احمدی‌نژاد با  ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۱۶ رای (۶۲.۴۶ درصد آراء) از ۳۹ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۹۱ رای مأخوذه به عنوان رئیس دولت دهم برگزیده شد. اعتراض سایر کاندیداها به خصوص موسوی و کروبی به نحوه برگزاری انتخابات و شمارش آراء و تخلفات مورد اشاره آن‌ها باعث شد که پس از این انتخابات اعتراضات گسترده‌ای در سطح جامعه شکل بگیرد و کشور ماه‌ها با بحران دست و پنجه نرم کند.

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ در دوره ششم شورای نگهبان برگزار شد. احمد جنتی (دبیر)، محمد مومن، محمد یزدی، سید محمدرضا مدرسی‌یزدی، سید محمود هاشمی‌شاهرودی، مهدی شب‌زنده‌دارجهرمی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، محمد سلیمی، سیامک ره‌پیک، عباسعلی کدخدایی و حسینعلی امیری اعضای شورای نگهبان در این دوره بودند.

در این انتخابات ۶۸۶ نفر ثبت‌نام کردند و شورای نگهبان علاوه بر پنج روز مهلت قانونی بررسی صلاحیت‌ها، پنج روز دیگر هم به بررسی صلاحیت نامزدها پرداخت و سرانجام صلاحیت ۸ نفر را احراز کرد. حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی، علی‌اکبر ولایتی، سید محمد غرضی، محمدرضا عارف و غلامعلی حدادعادل نامزدهایی بودند که صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان احراز شد اما در روزهای پایانی تبلیغات، عارف به نفع روحانی و حدادعادل به نفع کاندیداهای اصولگرا از رقابت‌ها کنار کشیدند تا انتخابات بین ۶ کاندیدای باقی مانده برگزار شود.

احراز نشدن صلاحیت علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس دولت‌های پنجم و ششم و رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر احمدی‌نژاد و رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت نهم که از سوی رئیس دولت‌های نهم و دهم کاندیدا شد از نکات حاشیه‌ساز این انتخابات بود. خیلی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که انتخابات دوره یازدهم هم مانند دوره نهم به دور دوم کشیده شود اما با پایان یافتن شمارش آراء، این حسن روحانی بود که با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای (۵۰.۷۱ درصد آراء) از ۳۶ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۵۶ رای مأخوذه توانست به عنوان هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران به ریاست دولت یازدهم برسد.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد. دوره هفتم شورای نگهبان با حضور احمد جنتی (دبیر)، محمد مومن، محمد یزدی، سید محمدرضا مدرسی‌یزدی، سید محمود هاشمی‌شاهرودی، مهدی شب‌زنده‌دارجهرمی، عباسعلی کدخدایی، سید فضل‌الله موسوی، نجات‌الله ابراهیمیان، سام سوادکوهی‌فر، محسن اسماعیلی و محمدرضا علیزاده مسئول نظارت بر این انتخابات بود.

در این انتخابات ۱۶۳۶ نفر ثبت‌نام کردند که صلاحیت ۶ نفر یعنی حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم، سید مصطفی هاشمی‌طبا، محمدباقر قالیباف و اسحاق جهانگیری تایید شد. محمود احمدی‌نژاد که پیش از انتخابات از سوی رهبر انقلاب برای ثبت‌نام نهی شده بود، در کنار حمید بقایی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد اما این بار صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد. در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی هم، جهانگیری به نفع روحانی و قالیباف به نفع رئیسی از کاندیداتوری انصراف دادند و انتخابات بین چهار کاندیدای باقی مانده برگزار شد و سرانجام حسن روحانی برای بار دوم و این بار با ۲۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۶۵۲ رای (۵۷.۱۴ درصد آراء) از ۴۱ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۵ رای مأخوذه به ریاست جمهوری رسید. رئیسی هم با کسب ۱۵ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۷۹۴ رای توانست ۳۸.۲۸ درصد آراء را به خود اختصاص دهد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. برگزاری این انتخابات در دوره هفتم شورای نگهبان خواهد بود که احمد جنتی (دبیر)، سید محمدرضا مدرسی‌یزدی، مهدی شب‌زنده‌دارجهرمی، علیرضا اعرافی، صادق آملی‌لاریجانی، سید احمد خاتمی، عباسعلی کدخدایی، سید فضل‌الله موسوی، سیامک ره‌پیک، محمد دهقان، محمدحسن صادقی‌مقدم و هادی طحان‌نظیف اعضای فعلی آن هستند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...

نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟

 نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟
2024-02-26T06:00:52+03:30
پشتوانه مردمی ناشی از مشارکت زیاد در انتخابات، باعث می‌شود تا دشمن خارجی، هم در سطح عملیاتی از اقدامات ضد امنیتی خود بکاهد و هم در سطح سیاسی و اقتصادی روابط...

رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید

 رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید
2024-02-26T06:00:51+03:30
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «...

فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم

 فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم
2024-02-26T06:00:51+03:30
نشست خبری علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی«صدای ملت» صبح فردا در خبرگزاری تسنیم برگزار می شود.

وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد

 وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد
2024-02-26T06:00:51+03:30
فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت عاقل‌تر از این است که تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی بگیرد چون خودش دچار مشکل می...

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:00:50+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند

 مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
2024-02-26T06:00:50+03:30
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زن...

لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول

 لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول
2024-02-26T06:00:49+03:30
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد.

قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند

 قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند
2024-02-26T06:00:49+03:30
متقی فر تاکید کرد : لیست واحد شورای ائتلاف و جبهه پایداری ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی آقای آقاتهرانی و دیگری آقای قالیباف است.

رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست

 رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست
2024-02-26T06:00:48+03:30
آیت الله رییسی در دیدار مردم بیرجند گفت: در کشور ما، هم اصل نظام اسلامی با رای مردم «تشکیل» شد، هم نوع حکومت با رای مردم انتخاب شد هم نهادهای ادار...

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی
2024-02-26T06:00:48+03:30
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند.

لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی

 لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی
2024-02-26T06:00:48+03:30
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی "ایران سربلند، مجلس انقلابی" را اعلام کرد.

لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد

 لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد
2024-02-24T08:27:44+03:30
اعضای هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) فهرست مشترک این ائتلاف و جبهه پایداری را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)

 عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)
2024-02-23T16:01:04+03:30
معاون اول رئیس جمهور در آستانه نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از یکی از جانبازان پیشتاز دفاع مقدس، جبهه مقاومت و عرصه امنیت عیادت کرد.

منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است

 منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است
2024-02-23T16:01:02+03:30
معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کمپ تیم‌های ملی کشتی گفت: در رشته کشتی همه حلقه‌های زنجیره‌ موفقیت را داریم و مجموعه دولت پشتیبان و وزارت ورزش پای‌کار ...

حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:54:16+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:27:26+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری

 تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری
2024-02-23T12:20:50+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت روحانی سالک‌الی‌الله حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری را تسلیت گفتند.

حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

 حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان
2024-02-23T11:40:42+03:30
جبهه پایداری طی بیانیه‌ای از کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور حمایت کرد.

الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی

 الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی
2024-02-23T11:40:41+03:30
در انتخابات امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق‌های رأی هستند.

فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی

 فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی
2024-02-23T09:54:09+03:30
ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند

 وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند
2024-02-23T09:40:51+03:30
حجت الاسلام خطیب گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی «مردم‌پایه» می‌باشد و به همین دلیل همه‌ی ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشار...

مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است

 مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است
2024-02-23T09:40:50+03:30
کارشناس مسائل راهبردی گفت: انتخابات با مشارکت بالا بدون شک موجب افزایش انسجام ملی می‌شود و متعاقب آن به‌طور طبیعی امنیت ملی افزایش می‌یابد و دندان طمع دشمن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)