میرنیوز

باید مقابله قوی‌تری با سودجویی می‌کردیم/ زمستان برجام به پایان می‌رسد

باید مقابله قوی‌تری با سودجویی می‌کردیم/ زمستان برجام به پایان می‌رسد 2021-03-16T15:13:20+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: ماه پربرکت و ماه پیامبر اکرم (ص)، ماه شعبان فرارسیده و اعیاد مبارک این ماه، که در آستانه یا متقارن با نوروز شده، نماد پایان تاریکی و رسیدن نور و روشنایی است. از فردا اعیاد سه گانه شعبانیه شروع می شود. میلاد حضرت امام حسین(ع)، برادر جان ‌برکف ایشان حضرت ابوالفضل العباس (ع) و امام سجاد (ع) را به همه تبریک می‌گویم..

ربیعی گفت: آرزو می‌کنیم همه ما ایرانیان بتوانیم پاسداری کنیم از ارزشهای اخلاقی، کرامت انسانی، مدارای اجتماعی. ما در آستانه نوروز ۱۴۰۰ بیش از هر دوره دیگری نیازمند از خودگذشتگی برای جامعه و تلاش برای زیستی مهربانانه و بردباری و گذشت برای زندگی بهتر هم وطنانمان و نیز حفظ اعتلای وطن هستیم تا بتوانیم زینت تمدنی دیرینه باشیم که با اسلام عزیز پیوند خورده است.

وی افزود: امیدواریم حلاوت این ماه که با عطر شکوفه‌ها و بهار طبیعت عجین شده است، نویدبخش رفتن روزهای سختی باشد که ملت و دولت ایران در سال ۹۹ تجربه کرد.

سخنگوی دولت بابیان اینکه دولت و مردم سالی نسبتا سخت را پیش سر گذاشته اند، گفت: آثار تحریم و جنگ اقتصادی در سال ۹۸ به اوج خود رسید. دولت به نمایندگی از مردم همه تلاش خود را به کار بسته است تا به رغم ناملایمات داخلی و فشارهای بی حد و حساب خارجی هم به فکر امروز ایرانیان و هم زندگی فردای ایرانیان باشد.

ربیعی گفت: ما واقفیم جنگ اقتصادی و همراه شدگی آن با کرونا در سال ۹۹ فشار زیادی بر دهک های پایین اجتماعی وارد کرده است. اما امروز می‌توانیم بگوییم همه تلاش بدخواهانی که خواهان فروپاشی ایران و تخریب زندگی مردم بودند رو به پایان است. در نوروز جدید حتما تحولات و سرسبزی جدیدی در پیش روی  ماست.

وی ادامه داد: دولت با همه توان خود در مقابله با کرونا در حوزه سلامت و در مقابله با جنگ اقتصادی در حوزه اقتصاد و رفاه اجتماعی و نیز در سیاست خارجی اقدامات بیشماری سامان داده و دنبال کرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در سیاست خارجی در سال گذشته موفقیت های بزرگی هم در سیاست خارجی بدست آوردیم، ما در برابر فشار کم نظیر رژیم سابق آمریکا برای امنیتی سازی و منزوی کردن ایران، نه تنها آن اهداف را ناکام گذاشتیم بلکه با ایستادگی و اصرار بر دیپلماسی به جای بحران آفرینی، آمریکا را در نشست های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد و در دادگاه بین المللی لاهه به انزوای اخلاقی و محکومیت حقوقی کشانیدم.

ربیعی گفت: صدای ما برای فراخواندن همه کشورهای منطقه به صلح و دوستی و حل اختلافات به شیوه دوستانه هرگز قطع نشد.

وی افزود: اجازه ندادیم که خواست و اراده ثبات آفرین و خیرخواهانه ما برای همه کشورهای منطقه تحت تاثیر هیاهوی توخالی آمریکا و همدستانش در اتهام زنی واهی علیه ما قرار بگیرد. تجارت ما با کشورهای همسایه به رغم تحریم ها در سطح خوبی پیش رفت و همچنان مصمم هستیم که مرزهای تجارت و رفت و آمد همسایگی را به اتصال جغرافیایی امن و پرسود برای همه ملت های منطقه تبدیل کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اطمینان داریم که در ماه‌های نزدیک آینده، دولت آمریکا چاره ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید و فصل تازه ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری مردم ما و البته همه ملت های منطقه فراهم می کند آغاز خواهد شد. 

ربیعی خاطرنشان کرد: هیچ یک از اینها بدست نمی آمد اگر دولت در هفت سال گذشته در برابر تحریک‌های خارجی و توهین های داخلی شکیبا نمی‌بود و در استراتژی تعامل سازنده با جهان متعهد نمی‌ماند. البته این دستاوردها حفظ نخواهند شد اگر به این صبوری و تعهد ادامه ندهیم.

وی افزود: در حوزه سلامت؛ طرح تحول سلامت بزرگترین پروژه دولت بود که از سال ۹۳ آغاز شد .این طرح موج کاهش خروج از جیب بیمار و جلوگیری فرو افتادن افراد به خاطر بیماری در تله فقر شد. در این مدت ما تخت بیمارستانی به اندازه تمام دوران گذشته اضافه کردیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: طی ۷ سال گذشته ۳۶  هزار تخت جدید بیمارستانی اضافه شده و ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفته و تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو بیش از ۲ برابر شده است.

ربیعی گفت: امروز بیماران کرونایی حداکثر ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می‌کنند و اگر بیمه روستایی داشته باشند،  ۵ درصد هزینه ها را می‌دهند. در مقابله با کرونا در مدت زمان بسیار کمی تولیدات ماسک و ونتیلاتور به صادرات رسید.

وی با بیان اینکه همانند کشورهای توسعه یافته ۴ کانون تولید واکسن مراحل موفقیت امیزی را پیش سر گذاشتندف گفت: یادمان باشد که در فروردین و اسفند سال گذشته چه وضعیت روانی در جامعه حاکم بود و چگونه اخبار جعلی، کرونا را عاملی برای تخریب دولت ایران قرار داده بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما با وجود تحریم، گذاری موفق در مقایسه با سایر کشورها از کنترل ویروس داشته ایم و نوید می دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست.

ربیعی در ادامه گفت: در حوزه توسعه انسانی و اقتصادی به رغم همه فشارها، کمبودها، نابسامانی ها و بهم خوردن تعادل و قصد اصلی آمریکا برای فروپاشاندن این حوزه ها دولت به موفقیت های قابل توجهی دست یافت.

وی ادامه داد: ما در اولین گام زیرساخت‌های فضای مجازی را گسترش دادیم و با تلاش زیادی به حفاظت از این حوزه نیز پرداختیم. امروز می توانیم بگوییم مفهوم دولت الکترونیک محقق شده است و تحولات عظیمی چه در حوزه اداری و چه کسب و کار در این حوزه پدید آمده است. امروز حدود یک میلیون شغل فقط در یک شبکه اجتماعی ایچاد شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در اینترنت و حوزه توسعه روستایی دولت انرژی ویژه‌ای گذاشت و براساس اهداف برنامه ششم توسعه باید ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار به اینترنت متصل می شد که با توجه به شرایط کرونا به ۹۶ درصد رسیده و در حال حاضر بشاگرد و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز اینترنت دارند و تا پایان این دولت نیز صد درصد خواهد شد.

ربیعی گفت: به رغم سختی های مالی که دولت دارد امروز بیش از ۴ میلیون طلبه، دانشجو و اساتید و حدود یک میلیون دانش آموز از بسته های اینترنت رایگان استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در آخرین فصل در ۹ ماهه در سال ۹۹ ما از رکود خارج شدیم، گفت:  بنابر گزارش بانک مرکزی در بخش کشاورزی ۴.۶ درصد، در بخش نفت ۳.۲، در بخش صنایع و معادن ۶ درصد مثبت شده ایم. در بخش خدمات به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های اجباری و تاثیر مستقیم آن بر اقتصاد  خدمات در سال ۹۸ دارای رشد منفی زیادی بودیم. با سیاست‌های اعمالی به تدریج در فصل اول سال ۹۹ رکود منفی به ۱.۹ درصد رسید.

سخنگوی دولت افزود: با برنامه ریزی های حمایتی برای بخش خدمات بتدریج در این بخش نیز وضعیت بهتری پیدا کردیم و با مقداری بهبود در فصل دوم و سوم نهایتا منفی ۰.۳ درصد هستیم.

ربیعی گفت: در مجموع ۹ ماهه، تولید ناخالص داخلی با نفت ۲.۲ درصد رشد داشته است و بدون نفت نیز ۱.۱ درصد مثبت شده ایم. این  در حالی است که در ۱۵ سال گذشته قبل از تحریم میانگین درآمد ارزی ۴۵ میلیارد دلار بوده و امسال ما ۱۰ درصد آن درامد ارزی داشته ایم.

وی هدف اصلی تحریم را قرار دادن ایران در یک دو راهی دانست و گفت: اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی از اهداف تحریم ها بود ولی ما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آنها دور کنیم و برای کاهش آزادی های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم.

ربیعی گفت: دولت در این سال‌ها تلاش کرد با اتخاذ سیاست‌هایی به حفظ زندگی مردم بپردازد. در مورد حقوق بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها به رغم مخالفت‌هایی که در داخل صورت می‌گرفت اقدام عملی انجام دادیم و شاید لبخندی هر چند کوچک بر لبان بازنشستگان عزیزمان نشاندیم و همین جا به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز وعده می‌دهم همسان سازی آنها در ماه‌های باقی مانده دولت با تمام توان دنبال خواهد شد.

 وی تصریح کرد: ادامه سیاست پیشی دادن مزد بر تورم در ۸ سال که گذشته آغاز شده بود ادامه یافت، با عذرخواهی از عدم شرایط افزایش بیشتر برای حفظ بنگاهها و توان تولید در این جهت حرکت کردیم.

سخنگوی دولت گفت: گسترش بیمه سلامت به نحوی که امروز می توانم من در این تریبون با صدای بلند بگویم هیچ ایرانی نیست که بخواهد و دفترچه درمانی نداشته باشد.

ربیعی اظهار کرد: گسترش تامین اجتماعی برای روستاییان، امروز حدود ۳ میلیون روستایی ما از بیمه تامین اجتماعی روستایی و عشایر استفاده می کنند. روستاهای ما سهم اشتغالشان از ۳ درصد به ۲۹ درصد رسید و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در روستاها برای اشتغاال به درستی و بدون کمترین ریخت و پاش به گواه دستگاه‌های نظارتی هزینه شد.

وی ادامه داد: در حوزه مددجویان با یک نظریه مشخص توانمندسازی از سیاست رفاه صدقه ای و جبرانی عبور کردیم و علاوه بر افزایش مستمری ها برنامه توانمند کردن آنها را دنبال کردیم. فعالیت دو نهاد حمایتی بزرگ ما کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و میزان ایجاد اشتغال و خروج از مددجویی گواه این مدعاست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در حوزه مبارزه با معلولیت، ۳ غربالگری بزرگ و بی‌نظیر را دنبال کردیم. غربالگری شنوایی، بینایی و ژنتیک که در برخی از آنها بالای ۹۰ درصد موفقیت به دست آوردیم.

ربیعی تاکید کرد: در حوزه آموزش امروز مهارت افزایی در مناطق محروم و روستاهای کوچک به پیش رفته است. یک برنامه مهم دولت مبارزه با بازماندگی از تحصیل بوده است، امروز می توانم با صدای بلند بگویم هر ایرانی که به مدرسه نرفته بود دارای یک پرونده با بررسی احوال شخصی و عللی آن بوده است و برای رفع بازماندگی تلاشی نزدیک به صد درصد موفقیت صورت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه فرصت‌های اجتماعی برابر نیز تلاش کردیم با نظریه توانمندسازی گروه‌های هدفی همچون زنان سرپرست خانوار را مورد توجه قرار دهیم. بیش از ۲۰۰ هزار نفر را از آنها دارای بیمه تامین اجتماعی شدند و وام های اشتغال با توانمندسازی را دنبال کردیم.

سخنگوی دولت گفت: برای گروه‌هایی مانند خانوارهای دو معلول به بالا و مددجویان و ایثارگران برنامه های هدافدار مسکن را دنبال، اجرا کردیم و تحویل داده شد.

ربیعی گفت: با وجود همه تحریم ها میانگین اشتغال کشور در این سال ها۵۵۱ هزار بوده است. البته با توجه به ورودی های بازارکار ما این اندازه کفایت مواجه با بیکاری گسترده را نداشت اما در مقایسه با کشورهای دیگر با وجود تحریم هایی که ما داشتیم دارای عدد قابل قبولی هستیم. ما امروز دارای نظریه مشخص اشتغال در مناطق محروم و روستاها هستیم.

وی افزود: با آسیب های اجتماعی مواجه علمی صورت گرفت. بنا ندارم در این تریبون به نگاههای سطحی که در این زمینه وجود دارد اشاره کنم. موضوع پرداختن به اعتیاد، خودکشی، طلاق، خشونت علیه زنان و کودکان، همسرآزاری، کودک آزاری و سالمندآزاری از کارهای مهم در این حوزه است و گسترش اورژانس اجتماعی دستاورد بزرگ کشور بوده است. هم اکنون ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی و ۲۵۶ پایگاه خدمات اجتماعی و ۳۱ مرکز خط تلفن ۱۲۳ در کشور و با تلاش مددکاران اجتماعی و روانشناسان و سایر نیروهای متخصص اورژانس اجتماعی در سراسر کشور فعالیت می کنند.

ربیعی خاطرنشان کرد: حمایت از نهادهای مدنی برنامه بزرگ دولت بوده است ما امروز ۲۲ هزار سازمان مردم نهاد داریم. فقط در حوزه گروه‌های هدف اجتماعی از ۴ هزار و پانصد به بیش از ۹ هزار طی ۷ سال رسیده ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر این تلاش برای امنیتی زدایی کردن این عرصه و تسهیل‌گری برای گسترش تسهیلات صورت گرفت.

سخنگوی دولت اظهار کرد: به واسطه توضیحات داده شده با اطمینان می گویم سال ۱۴۰۰ سال پساکرونا و پسا تحریم است به این معنا که هر چند که تحریم ها و کرونا به پایان خود نرسیده اند اما در نقطه حضیض قرار گرفته اند

ربیعی با اشاره به مصوبات دولت گفت: دولت برای زلزله سی سخت علاوه بر تخصیص اعتبارات قبلی برای ساخت و بازسازی مسکن به زلزله زدگان اختصاص داده بود، در این جلسه مجددا یکصد میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی تاسیسات عمومی آسیب دیده اختصاص داد.

وی افزود: در مصوبه دیگری، گام اول اقدام برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اورسیا، با موافقت برای عضویت ایران در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر موافقت کرد.

سخنگوی دولت گفت: وزارت امور خارجه نیز مجاز شد به عنوان عضو ناظر در اتحادیه حضور یابد و بررسی های لازم در راستای منافع و مصالح کشور و در صورت لازم عضویت در اتحادیه یاد شده به عمل آورد.

ربیعی خاطرنشان کرد: گفتنی است اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یکی از مظاهر نهادی عصر بازخیزی آسیا است. ایران در میانه کوریدور غرب به شرق و در نقطه اتصال شمال به جنوب اورسیا نقش چشم ناپوشیدنی در این دوره دارد.

وی ادامه داد: همانطور که هر طرح اقتصادی و امنیتی در اورسیا نمی تواند از ایران چشم پوشی کند، ایران هم قصد ندارد از قافله توسعه اورسیا عقب بماند، بنابراین این یکی از گام های پیوستن به قطار آسیا است.

سخنگوی دولت گفت: تاکنون کشورهای ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و روسیه عضو اتحادیه بوده و کشورهایی از جمله چین، هند، ترکیه و پاکستان در صدد عضویت در اتحادیه مزبور هستند. هدف این سازمان بین المللی یکپارچگی اقتصاد منطقه است.

ربیعی افزود: در مصوبه دیگری، دولت به منظور رشد تعاونی ها و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاری تعاونی ها و حمایت از آنها ۵ هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه دولت به بانک توسعه تعاون اختصاص یافت.

وی اظهار کرد: متاسفانه به علت محدودیت های ایجاد شده از تحریم و کاهش درآمد ارز اختصاصی برای نهادها برای موعد مقرر و نیز سودجویی عده ای در توزیع برخی اقلام مانند مرغ با مشکلاتی مواجه شدیم که موجب اختلال توزیع در بازار شد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت به منظور ایجاد تعادل به تعاونی مرزنشینان و پیله وران اجازه داد از محل صادرات یکدیگر در سالهای ۹۷ ،۹۸ و ۹۹ خارج از سهمیه ارزی تامین شده واردات کالاهای اساسی و ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاد های دامی و دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه های گرمسیری و نارنگی وارد کنند.

ربیعی خاطر نشان کرد: همچنین به منظور تسهیل واردات اقلام یاد شده کارتهای الکترونیکی مبادلات مرزنشینان استانهای آذربایجان غربی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و هرمزگان به صورت سیستم برای یک دوره یکساله تا پایان تمدید شد. همچنین بازرهای مرزی شرق کشور از تخفیف سود بازرگانی ۲۰ درصد برای واردات کالا  برخوردار شدند.

وی ادامه داد: همچنین دولت دیروز با توجه به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و برگردان تعادل به بازار به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ هزار تومانی خریداری و وارد کشور نماید.

سخنگوی دولت به مسئله کرونا اشاره کرد و گفت: ما در مواجه با کرونا همچنان در بیم و امید به سر می‌بریم و در وضعیت ریسک هستیم. وضعیت کلی کشور مناسب بوده، تاکنون شاهد اوج جدیدی در سطح کشور نیستیم، ولی در خوزستان همچنان اکثر شهرها قرمز هستند. مقررات خاص در داخل استان خوزستان و استان‌های هموجوار به شدت اعمال خواهیم کرد.

ربیعی گفت: مصوبات اخیر ستاد ملی کرونا در خصوص کسب و کارها به ویژه استان خوزستان به مدت حداکثر ۳ ماه از اسفند ۹۹ تمدید و ابلاغ می شود. تست ها در این استان به روزانه ۲۰ هزار افزازیش یافته و ۴۱ درصد تخت بستری اضافه شده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با بحث واکسیناسیون عمومی با واردات واکسن های روسی، چینی و هندی تلاش خواهد شد که واکسیناسیون کادر درمان و افراد آسیب پذیر تا پایان سال مطابق برنامه تکمیل شود. ضمنا خارج از اولویت بندی سند واکسیناسیون به هیچ کسی واکسن تزریق نخواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ستاد ملی کرونا معتقد است باید با همکاری کامل و در کنار مردم و دولت تمهیداتی بیاندیشیم که وارد موج چهارم نشویم. کماکان توصیه  ما به عدم سفر شرکت و تجمعات نوروزی است.

ربیعی اظهار کرد: همگان نباید از تلاش برای مبارزه با کرونا خسته و یا غاقل شویم. کرونا در سال گذشته عزیزان زیادی را از ما گرفت. هر یک از ما با مصبیت خانواده، دوستان نزدیک و دور خود به سوگ نشسته ایم.

وی ادامه داد: از افسوس فردا برای نبودن عزیزان در کنارمان با تلاش و جدیت در رعایت پروتکل ها و نرفتن به تجمعات پیشگیری کنیم. توصیه می‌کنیم امسال هفت سین مان را در سایه سین سلامت بچنیم و همگی به پویش سین هشتم سلامتی بپیوندیم.

سخنگوی دولت به روز ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در پایان سال ۲۹  اسفند هفتادمین سالگرد ملی شدن صعنت نفت توسط مرحوم دکتر مصدق برای ملت ما یاد آور یک حماسه بزرگ اما ناتمام ملی است.

ربیعی گفت: لایحه ملی شدن صنعت نفت کنترل این دارایی بزرگ ملی را صریحا در راستای کمک به صلح جهانی معرفی می کرد اما اتحاد آمریکا و انگلستان با توسل به  حربه خطر کمونیستی عملیات کودتا را شکل دادند.

وی افزود: امروز خوشبختانه آن خط مقاومت ملی نافرجام در برجام به  فرجام وکمال خودش رسیده ست.دیپلماسی انرژی هسته ای همپای اصل آن انرژی ضرور برای توسعه اقتصادی به پیش می رود و به یمن برجام حربه ایران هراسی وجعل خطر «ایران اتمی» کارآمدی خود را از دست داده  است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: اثبات ماهیت صلح آمیز مقاومت وعزم ملی برای توسعه وپیشرفت اقتصادی وعلمی همان حلقه مفقوده‌ای است که امروزه به یمن دیپلماسی برجامی وتعاملی ایران حاصل شده است.

برنامه مدونی جهت بهره‌برداری از اینترنت ماهواره‌ای ترسیم شده است

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص نظر دولت درباره دسترسی مردم ایران به اینترنت ماهواره‌ای گفت: اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است که در عصر اقتصاد دیجیتال و برای توسعه صنعت اینترنت اشیا و همچنین دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است و در سازمان فضایی ایران و کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی فضایی، برنامه مدونی برای توسعه و نیز همکاری‌های بین‌المللی در جهت بهره‌برداری از این تکنولوژی، ترسیم شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز، در ایران خدمت رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد.

ربیعی اظهار کرد: آنچه تحت عنوان مقابله با این فناوری ابتدا در مجلس مصوب شده بود، نیز پس از ایراد شورای نگهبان، در قانون بودجه مجددا توسط مجلس از قانون حذف شد.

برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخیرا نماینده بایدن در امور ایران آقای رابرت مالی گفته‌اند که انتخابات ایران تاثیری در جدول زمانی مذاکرات هسته ای ندارد. تفسیر و عکس العمل شما نسبت به این اظهارات چه هست؟ گفت: برجام توافقی است که مدت مدیدی بر سر آن مذاکره شده و به شکل یک سند نهایی در آمده است. از زمان توافق برجام تا به حال چند انتخابات در کشورهای عضو برجام برگزار شده و این اعضا به جز آمریکا به حفظ برجام پایبند بوده‌اند.

ربیعی تاکید کرد: ما از این موضع غافلگیر نشدیم چون انتخابات پیشین آمریکا هم تاثیری بر سیاست ما در آمادگی برای بازگشت فوری ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام پس از پایبندی دوباره آمریکا به تعهدات، لغو تحریم‌ها و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نداشت.

وی افزود: ما حتی در دولت قبلی آمریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود. امروز، روزنه‌ فرصت باقی مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت بخش برای همه طرف‌ها تنگ‌تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده کند، در آینده نزدیک بخاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: از نظر ما، برجام سندی است که قابلیت باز شدن ندارد و لزومی به انجام مذاکرات بر سر آن نیست. مهم، بازگشت سریع آمریکا به برجام و اجرای تعهداتش بویژه لغو عملی تحریم‌هاست.

۱۲۴۷ هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده است

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص جمع بندی و اعلام آمار از روند اشتغال زایی و ایجاد شغل در دولت و یک سال اخیر خواهد بود و اینکه آیا در این یکسال که ما درگیر ویروس کرونا بودیم آیا در این روند خللی وارد شد؟ آیاوعدهای دولت به آمار پیش بینی شده خویش در بحث ایجاد شغل و ورود جوانان به بازار کارو جایگزینی بازنشستگان محقق شده است؟ گفت: بدیهی است که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد ایران همانند سایر کشورها تاثیر منفی گذاشته است. مطابق آمار رسمی مرکز آمار ایران شغل از دست رفته کشور در بهار ۹۸-۹۹ بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر بوده است. که شغل از دست رفته جوانان در بهار ۹۸-۹۹ از این تعداد حدود ۸۳۱ هزار نفر بوده یعنی این که بیش از ۵۵ درصد شغل های از دست رفته مربوط به گروه سنی جوانان بوده است.

وی ادامه داد: طی نه ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته در حدود ۱۲۴۷ هزار نفر از تعداد شاغلین کشور کاسته شده است که بوضوح تاثیرپذیری بازار کار از شیوع کرونا را تایید می کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته با کاهش محدودیت ها و شروع کسب و کارها در فصل های تابستان و پاییز ۱۳۹۹، حدود ۴۶۶ هزار نفر از بیکار شدگان در دوره کرونا، مجدداً شاغل شده اند و به مرور بازگشت به کارها دارد صورت می گیرد که به معنای برگشت به کار بخشی از شاغلان بیکار شده است.

ربیعی تاکید کرد: در عین حال داده های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که بیش ۳۷۶ هزار فرصت شغلی جدید هم در ۱۱ ماهه اول سال جاری از طریق طرح ها و برنامه های مختلف به رغم شرایط خاص کشور ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: پیش بینی کارشناسان بازار کار برای سال ۱۴۰۰ مثبت است. با توجه به طرح‌ها و پروژه هایی که در دوران برجام امکان اجرای آنها فراهم شد و در سال ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آنها افتتاح شدند و تعداد قابل توجهی نیز در سال ۱۴۰۰ به ثمر خواهد نشست و نیز کاسته شدن از آثار شوک‌گونه اولیه کرونا بر بخش خدمات و تعطیلی بخش خدمات و حمایت دولت، بخش خدمات نیز از رکود خارج خواهد شد. همچنین به تدریج شاخص های مهم اقتصاد کشور از آثار منفی شوک آور تحریم در حال تخلیه شدن است. تعداد بیشتری از افراد جویای کار وارد بازار کار خواهند شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نکته قابل توجه این که در سال‌های اخیر برنامه های اشتغال متعددی اجراء شده است که جامعه هدف برخی از آنها عمدتاً زنان است و برخی دیگر هر دو گروه مردان و زنان را هدف گیری کرده اند. از سال ۱۳۹۶ تا ۱۱ ماهه اول سال جاری، بطور متوسط حدود ۳۸ درصد مشاغل ایجاد شده در کشور به زنان تعلق گرفته است که سالانه معادل حدود ۱۸۰ هزار  فرصت شغلی است.

ربیعی گفت: دولت سعی کرده است در کنار فراهم سازی تسهیلات لازم از بعد بیمه ای و مالیاتی و بانکی، حمایت های اجتماعی از بیکار شدگان داشته باشد. به طوری که بخش عمده ای از بیکار شده ها از مزایای بیمه بیکاری دوره کرونا، ۶۶۰ هزار نفر از ۷۳۰ هزار نفر، برخوردار شوند و مابقی هم در فرآیند پرداخت از سوی دولت قرار دارند. از مجموع ۷۳۰ هزار نفر که مشمول بیمه بیکاری دوره کرونا قرار گرفته اند ۲۷ درصد آنان را زنان بیکار شده تشکیل می داده و مورد حمایت بیمه بیکاری قرار گرفته اند.

وی افزود: دولت از اوایل بهار سال جاری موضوع تسهیلات بانکی با قیمت ارزان تر از وضعیت معمول و با نرخ ۱۲ درصد  را برای بنگاه های به شدت آسیب دیده مورد حمایت قرار داده است. بیش از ۵۸۰ هزار واحد اقتصادی با اشتغال بیش از یک میلیون در این دامنه حمایتی قرار گرفته اند. این سیاست کماکان برای سه حوزه گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش ادامه دارد.

دلیل گرانی روغن تغییر رفتار مصرف‌کننده است

ربیعی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه «برخی کارشناسان معتقدند رانت موجود بر قیمت روغن ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی است که باعث برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا و گرانی روغن شده است. آیا دولت وجود این رانت را قبول دارد و قصد حذف ارز ترجیحی روغن را ندارد؟ و اینکه دولت چه برنامه ای برای مبارزه با دلالان در شبکه توزیع کالا دارد؟» گفت: در مورد روغن در حال حاضر اعلام کردیم کمبودی در کشور نداریم و انبارهای ما هیچ کمبودی در این زمینه ندارند.

وی افزود: تولید کارخانجات ما نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و مطابق آماری که وجود دارد و هست، روغن کشور ماهانه ۱۳۰ هزار تن بوده و ما اسفند ماه ۲۰۰ هزار تن تولید و توزیع کردیم. البته جلسه قبل هم نکته ای گفتم و برخی تفسیر غلط روی آن گذاشتند. برخی رسانه ها خود را مدعی العموم می دانند و یک برشی به یک صحبتی می زنند و آن را پخش می کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در مورد روغن عرض کردم، اثر روانی احتمال گران شدن و برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی رفتار مصرف کنندگان ما را تغییر داد و به نوعی گرایش به خرید بیشتر را هم ترغیب کرد و به یکباره قیمت جهانی روغن هم افزایش پیدا کرد. روغن پالم ۷۵ درصد و روغن خام آفتابگردان ۱۳۵ درصد افزایش داشت. در حالی که در سال گذشته ۴ الی ۵ درصد فقط افزایش قیمت داشتیم. این اتفاق ها هم افتاد و یک انتظار افزایش قیمتی برای توزیع کننده که متاسفانه منصفانه و متعهدانه عمل نمی کند و به گونه ای رفتار می کند که با تأخیر در عرضه کالا مشمول گرانی شود، ایجاد شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: فکر می کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی می شود ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و می خواستند به انبارهای متعدد انتقال دهند و با تأخیر سود بیشتری ببرند. این یک واقعیت اقتصادی ما است. به هر حال  تدبیری که اندیشیده شد اینکه در زمینه روغن، انبارهای کارخانجات تحت کنترل و نظارت صمت است و با افزایش تولیدی که صورت گرفت و مدام ادامه خواهد داشت، در سطح خرده فروشی ها ادامه پیدا می کند و امیدوارم رسانه ها کمک کنند که رفتار مصرف کنندگان ما به اندازه نیازشان باشد زیرا ما واقعا هیچ مشکلی نداریم و مدام در حال افزایش تولید روغن هستیم.

وی اضافه کرد: در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی بارها اعلام کردیم ارز ترجیحی هم فایده و هم ضرر دارد. رانت یک احتمال قوی در ارز ترجیحی است. کسی آن را انکار نکرد اما در نظر داشته باشیم ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در شرایطی که اقتصاد از تعادل خارج شده، روش مناسبی است. ما باید ملاحظات را در نظر بگیریم و ببینیم ارز ۴۲۰۰ تومانی مناسب هست یا نه.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما با پدیده سودجویی مواجه هستیم و قطعا باید در مقابله با سودجویی و کنترل‌ها برنامه قوی‌تری می‌داشتیم که امیدواریم امروز با نظام شبکه اطلاع رسانی که در سامانه تجارت شکل گرفت، بتوانیم از این تنش خارج شویم.

مشورت نزدیکی با روس‌ها در مورد اجرای برجام داشته و داریم

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آقای لاوروف اعلام کرده روسیه در صدد است تا با میانجی‌گری میان ایران و آمریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند، آیا این میانجی‌گری می‌تواند موفق باشد و برای موفقیت به چه ملزوماتی نیاز دارد؟ گفت: ما اطمینان داریم که آقای لاوورف با حسن نیت کامل آمادگی روسیه را برای میانجیگری ابراز کرده اما نحوه بازگشت طرفین به تعهدات و زمینه تحقق آن مطابق توافق برجام و قوانین بین المللی بسیار ساده و برای همه طرف ها روشن است.

وی افزود: به رغم تغییر دولت در آمریکا و شعارهای آن، واشنگتن همچنان به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه می دهد. آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و امروز هیچ عقل سلیمی این انتظار را از ایران نمی پذیرد که قبل از پایبندی دوباره آمریکا به اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات جبرانی خود را که در واکنش به آن نقض عهد صورت گرفته متوقف کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هرچند ما از تلاش روسیه و سایر اعضای جامعه بین المللی برای متقاعد کردن آمریکا به اجرای اصول ساده قوانین بین الملل استقبال می کنیم.

ربیعی گفت: ما مشورت نزدیکی با روس‌ها در مورد اجرای کامل برجام داشته و داریم. طبعا روسیه نسبت به چالش عظیمی که آمریکا با خروج خود از برجام و تعلل بیش از حد در بازگشت آن برای سایر طرف‌های برجامی ایجاد کرده، کاملا آگاه است.

وی افزود: امیدواریم دولت آمریکا با انتخاب هرچه سریع‌تر تنها گزینه درست، تونایی‌اش را برای خارج کردن آمریکا از سردرگمی، آشفتگی و قانون‌شکنی اثبات کند.

مجوز خرید ۵۰ هزار تن مرغ با ارز ۴۲۰۰ تومانی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ با قیمت دولتی و اینکه مقصر تشکیل این صف‌های طولانی چه کسانی یا چه دستگاه‌هایی است؟ گفت: البته فارغ از این سوال، مایلم به موضوعی اشاره کنم، یک خط عملیات روانی چند سالی آغاز شده که برچسب زنی های مختلف را به منظور تخریب دولت دنبال کرده است، هر ماه یک برچسب، و این هم یکی از آن القائات است که آیا دولت از گرانی ها و صف ها خبر دارد یا خیر؟ این هم از همان برچسب زنی هاست.

ربیعی گفت: بارها در این تریبون اعلام کرده‌ام اعضای هیات دولت مثل همه مردم علاوه بر حضور شخصی و خانواده آنها در بازار، گزارش های روزانه از قیمت اقلام مشخص تهیه و هر روز به اطلاع تصمیم گیران می‌رساند.

وی ادامه داد: در کنار آن، گزارش بازرسان و ناظران میدان برای رئیس‌جمهور و معاون اول ارسال می شود. علاوه بر این‌ها دستگاه‌های اطلاعاتی هم مدام گزارش‌های اجتماعی و قیمت کالا را تهیه و ارسال می کنند. ضمن اینکه در همه جلسات دولت، شورای اقتصادی، ستاد اقتصادی دولت، مساله گرانی ها و چگونگی تامین ارز با وجود تحریم و FATF  مورد بحث قرار می گیرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین بنابر تصمیم ستاد اقتصادی دولت مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی بر تحویل مرغ از مرغ داری‌ها تا کشتارگاه‌ها نظارت کند و وزارت صمت از کشتارگاه‌ها تا توزیع در بازارها یک نظارت و کنترل مستقیم داشته باشد تا مرغ ها به دست مصرف کنندگان برسد.

ربیعی تاکید کرد: اتفاقاتی که در برخی میادین میوه رخ می دهد قاعدتا منتفی می شود ضمن اینکه مجوز خرید ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی از خارج از کشور صادر شده است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت‌ها را چند برابر می‌کند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نظارت جدی بر بازار مشاهده نمی شود و به نوعی یک رها شدگی قیمت در بازار را شاهد هستیم و مردم هم گلایه های زیادی از افزایش قیمت‌ها دارند. دولت در این رابطه چه کاری می‌کند؟ گفت: در اینکه دولت این روزها دارد چه کار می‌کند باید عرض کنم دولت این روزها با اینکه عده‌ای نمی‌خواهند ببینند، دشوارترین دوران دولت ها در تاریخ معاصر ایران را طی می‌کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: از یک سو باید با نظام جهانی ظالمانه مبارزه کند و تحریم ها را بشکند و رنج های مردم، معیشت مردم و نگرانی های ذهنی مردم ناشی از سایه شوم جنگ اقتصادی را مرتفع کند و در همین حال با همه این دشواری ها باید در داخل هم به عده ای بقبولاند که واقعیت تلخ تحریم چیست؟ و رفتار شما اوضاع را پیچیده تر می کند و باید اجماع سازی هم کند. علاوه بر این باید به اتهامات غیرمنصفانه جریانات سیاسی داخلی هم نسبت به اعضای دولت و از جمله وزیر امور خارجه پاسخ دهد. دولت در بخش دیگری از کارش باید تدبیر کند که در تحریم و عدم اجازه تراکنش مالی با ویروس مرگ بار کرونا هم مبارزه کند.

ربیعی تاکید کرد: با همه سختی ها چهار مسیر تولید واکسن کرونا را حمایت و سامان داد و با هزار مانع و روش های مختلف ارز برای خرید و واردات واکسن کرونا تامین کرد تا نگرانی های جانی مردم را مرتفع کند. در همین حال باید به عده ای بقبولاند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط به مصلحت نیست و قیمت ها و صف ها را چندین برابر می کند.

وی ادامه داد: همه این ها را بگذارید کنار، دولت این روزها مشغول به ثمر نشاندن پروژه های آینده ساز است و در همین سال پروژه های متعددی هر هفته در حوزه های نفت، پتروشیمی، گاز، جاده، ریل و آبیاری در حال افتتاح است تا در سال های آتی با اشتغال پایدار تضمین شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این مساله خوشبختانه کشور را از رکود خارج می کند که امیدوارم متوجه شده باشید دولت این روزها چه کار می کند.

ربیعی گفت: اما در مورد نظارت بر بازار، با توجه به حساسیت های امسال، طرح تشدید نظارت ها بر بازارها در ایام پایانی سال بر خلاف سال های گذشته نیز از موعد مقرر و از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده است. فقط در دو ماه گذشته ۱۵ هزار و ۴۵۰ پرونده تخلف به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان تشکیل و به تعزیرات ارسال شده است.

وی افزود: دولت به منظور تعادل بازار و در پیش بودن ماه مبارک رمضان و افزایش ذخایر گوشتی و به رغم جوجه ریزی مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومان خریداری و وارد کشور کند. همچنین ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی در داخل کشور برای ماه رمضان انجام شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در خصوص میوه و روغن هم همانطور که توضیح دادم اقدامات مناسبی برای ایجاد تعادل در بازار انجام شده است.

دولت برای احقاق حقوق فوتبال ایران تلاش می‌کند

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه اخیرا میزبانی ایران در مقدمات جام جهانی گرفته شده آیا این موضوع ارتباط با نپیوستن ایران به FATF دارد گفت: تصمیمات غیرمنصفانه و ناعادلانه‌ای که در قبال ورزش کشور و فوتبال ملی و باشگاهی ایران در چند سال اخیر صورت گرفته، متاثر از تحریم های ظالمانه آمریکا و آخرین تلاش‌های علاقمندان به ترامپ برای منزوی کردن کشورمان و تداوم فشار حداکثری به ایران است.  البته بدون تردید علاوه بر این اقدامات سیاسی، ترس از قدرت فوتبال ایران و جوانان با انگیزه آن هم وجود دارد. این در نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است.

وی افزود: تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا که به بهانه هایی همچون محدودیت در امور مالی، بانکی و لجستیکی نمایندگان ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را از میزبانی محروم کردند و میزبانی گروه هایی که نمایندگان کشورمان در آن حضور داشتند به کشورهایی از قبیل عربستان، هندوستان و امارات سپرده شد، همچنین میزبانی های تیم ملی ایران در دیدارهای برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی در شرایط حساس رقابتی در گروه سوم آسیا به بحرین، رقیب جدی ایران در راه صعود واگذار شد، آخرین تصمیماتی است که با بی عدالتی ابلاغ شده و ضرر و زیان حقوق فوتبال ایران را موجب شده است. این تصمیم ظلمی آشکار در حق ملت ورزش دوست ایران اسلامی محسوب می شود.

سخنگوی دولت گفت: البته ما می فهمیم که تحریم و مشکل انتقال مسائل مالی را مسئولان کنفدراسیون بهانه سازی کرده اند و برای ما این بهانه جویی ها قابل قبول نیست. متاسفانه این اولین بار نبود که فوتبال ایران اسیر این بی عدالتی های محض در نهاد حاکمیتی فوتبال در قاره آسیا شد.

ربیعی تاکید کرد: در فصل گذشته نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا در نهایت بی منطقی تصمیم بر لغو میزبانی‌های نمایندگان ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا گرفت که با دستور و حمایت وزیر ورزش و جوانان، تیمی متشکل مدیران باشگاه های ایرانی همراه با مدیران ورزش کشور به مقر کنفدراسیون رفتند و با اعتراض و اقدامات قانونی، میزبانی های نمایندگان ایران را پس گرفتند. کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خود را تغییر داد و حق میزبانی نمایندگان ایران در بازی‌های برگشت دوره قبل لیگ قهرمانان آسیا پس گرفته شد.

وی افزود: در خصوص اتفاقات اخیر که موجی از نارضایتی را در بین مردم ورزش دوست ایران نسبت به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا بدنبال داشته است، پس از انتشار شایعه عدم میزبانی ایران برای مسابقات برگشت انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، وزیر ورزش به درخواست فدراسیون فوتبال همه اقدامات حمایتی را انجام و به شدت دنبال خواهد کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در تاریخ ۱۹ اسفند سال جاری، سه روز قبل از ابلاغ تصمیم AFC به ایران، دو نامه را به رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و رییس فیفا ارسال کرد و در این دو نامه ضمن اشاره برحق فدراسیون فوتبال ایران در میزبانی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ بر حمایت وزارت ورزش و جوانان از برگزاری این رویدادها در ایران تاکید کرد.

ربیعی گفت: وزیر امور خارجه نیز نامه اعتراض آمیزی به رئیس فیفا نوشته و آقای صالحی امیری،‌ رئیس کمیته ملی المپیک نیز نیز در یادداشتی به توماس باخ رئیس IOC  مراتب اعتراض ایران را بیان داشته است.

وی افزود: آنچه مسلم است دولت با قاطعیت نسبت به احقاق حق مسلم ملت ایران و حمایت از فوتبال ایران تلاش می‌کند، از تمامی ظرفیت‌ها برای از بین بردن این شرایط نامناسب و جو ناعادلانه که نسبت به ایران و متعاقب آن فوتبال کشورمان بوجود آمده، بهره می گیرد و با جدیت از طریق مجاری قانونی و دادگاه عالی ورزش (CAS) اقدامات لازم را انجام می دهد.

سخنگوی دولت گفت: در پایان به نکته ای اشاره می کنم، متاسفانه عده ای آنقدر به سوءاستفاده سیاسی عادت کرده اند و این امر به یک هدف و عادت دائمی برای آنها تبدیل شده است و این موضوع را حربه ای برای هجمه به دولت و سیاست خارجی به جای فشار افکار عمومی به تصمیم گیران خارجی، قرار داده اند.

ربیعی گفت: نامه ای که به آن اشاره شد دلایل را به وضوح ذکر کرده اند فارغ از اینکه کنفدراسیون تحریم را بهانه قرار داده اینها هم حاضر نیستند حتی یک کلمه در مورد آثار تحریم حرف بزنند.

ایرادات بودجه را به شورای نگهبان اعلام کردیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ایرادات شورای نگهبان از لایحه بودجه ۱۴۰۰ و اینکه اگر ایرادات شورا از لایحه تا پایان سال اصلاح ودر شورای نگهبان تایید نشود، دولت چه برنامه ای برای اجرای بودجه در سال ۱۴۰۰ دارد گفت: بله، بودجه از نظر دولت دارای برخی اشکالاتی بود و اینها برای شورای نگهبان ارسال شده بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: شورای نگهبان با توجه به این مشکلات و نظرات خود اشکالات بودجه را به مجلس ارسال کرد.

ربیعی گفت: تا آنجا که ما مطلع هستیم بسیاری از این اشکالات برطرف شده است. دولت ۱۹۰ ایراد به شورای نگهبان و شورای نگهبان ۱۲۰ ایراد را به مجلس اعلام کرد.

وی افزود: بنابر آخرین اظهار سخنگوی شورای نگهبان ۱۱ مورد اصلاح جدید امروز در صحن مجلس بررسی خواهد شد. امیدواریم با توجه به رفع ایرادات از سوی مجلس بتوانیم قبل از اتمام سال قانون بودجه ۱۴۰۰ را دریافت کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما آیین نامه ها را به سرعت در دستور کار دولت قرار خواهیم داد. همانگونه که بودجه را در موعد مقرر تحویل مجلس دادیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه با وجود تحریم و کمبود منابع مالی شاهد افتتاح یکی از بزرگترین پروژه های کشور یعنی انتقال آب خلیج فارس بودیم. منابع این طرح چگونه تامین شد و اهمیت این طرح در چه حدی بود که به هر ترتیبی منابع ان را تامین کردید، گفت: این طرح بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در خصوص تامین آب پایدار برای فلات مرکزی و شرق کشور بوده است. طرح انتقال آب به فلات مرکزی ایران صنایع ما را متحول می کند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت توانست طرح بسیار بزرگی را افتتاح کند. خط انتقال آب امید، آب را به فلات مرکزی ایران انتقال می دهد.

ربیعی افزود: امروز توسعه صنعت و جهش تولید نیازمند زیرساخت‌هایی نظیر حمل و نقل و انرژی و آب است. در سال‌های گذشته صنایعی عمدتا آبی در استان های مرکزی و شرق ایران ایجاد شده که حال نیازمند آب هستند انتقال آب برای ادامه حیات این صنایع و جلوگیری از ایجاد اخلال در سایر بخش ها الزامی است.

وی افزود: تامین آب شرب از جمله تعهدات خدماتی دولت به مردم است. با افتتاح این طرح، تحول بزرگی در تامین آب واحدهای صنعتی در استان‌های کم آب کشور مثل کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های کم آب روی خواهد داد و نیازمندی صنایعی که به شدت به آن نیاز دارند برطرف خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: این اقدامات به رغم همه تحریم ها و مشکلات داخلی و خارجی ایجاد شده است.

ربیعی اظهار کرد: در این طرح های انتقال آب توان فنی و مهندسی داخلی به کمک آمده و این انتقال بزرگ آب از حوزه دریا به خشکی با همه سختی های آن به انجام رسیده است.

وی اظهار کرد: موضوع انتقال آب از طریق خط لوله نیز در دولت‌های گذشته مطرح بود اما سرانجام این دولت یازدهم و دوازدهم بود که توانست این پروژه بسیار مهم را عملا انجام دهد، با این طرح‌ها اقلیم جدیدی از نظر زیست محیطی در ایران پدید خواهد آورد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: پروژه انتقال آب خلیج فارس در سه خط در نظر گرفته شده که در مجموع ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال آب را شیرین کرده به استان های کرمان و یزد منتقل می‌کند و خط اول این پرژوه سه فاز دارد که شامل انتقال آب از بندرعباس به گل گلهر سیرجان، گل گهر تا مس سرچشمه و سرچشمه تا چادرملو یزد است.

ربیعی ادامه داد: در این میان موضوع انتقال آب به استان سیستان و بلوچستان بسیار برای دولت حائز اهمیت بوده است. در جلسات متعدد و نیز جلسه اخیر ستاد اقتصادی دولت تامین منابع مالی برای اینکه استان سیستان و بلوچستان در مسیر انتقال آب قرار داشته باشد و حتی طرحی خاص برای استان اجرا شود مورد توافق جلسه بود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...

نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟

 نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟
2024-02-26T06:00:52+03:30
پشتوانه مردمی ناشی از مشارکت زیاد در انتخابات، باعث می‌شود تا دشمن خارجی، هم در سطح عملیاتی از اقدامات ضد امنیتی خود بکاهد و هم در سطح سیاسی و اقتصادی روابط...

رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید

 رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید
2024-02-26T06:00:51+03:30
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «...

فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم

 فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم
2024-02-26T06:00:51+03:30
نشست خبری علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی«صدای ملت» صبح فردا در خبرگزاری تسنیم برگزار می شود.

وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد

 وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد
2024-02-26T06:00:51+03:30
فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت عاقل‌تر از این است که تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی بگیرد چون خودش دچار مشکل می...

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:00:50+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند

 مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
2024-02-26T06:00:50+03:30
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زن...

لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول

 لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول
2024-02-26T06:00:49+03:30
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد.

قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند

 قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند
2024-02-26T06:00:49+03:30
متقی فر تاکید کرد : لیست واحد شورای ائتلاف و جبهه پایداری ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی آقای آقاتهرانی و دیگری آقای قالیباف است.

رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست

 رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست
2024-02-26T06:00:48+03:30
آیت الله رییسی در دیدار مردم بیرجند گفت: در کشور ما، هم اصل نظام اسلامی با رای مردم «تشکیل» شد، هم نوع حکومت با رای مردم انتخاب شد هم نهادهای ادار...

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی
2024-02-26T06:00:48+03:30
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند.

لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی

 لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی
2024-02-26T06:00:48+03:30
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی "ایران سربلند، مجلس انقلابی" را اعلام کرد.

لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد

 لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد
2024-02-24T08:27:44+03:30
اعضای هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) فهرست مشترک این ائتلاف و جبهه پایداری را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)

 عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)
2024-02-23T16:01:04+03:30
معاون اول رئیس جمهور در آستانه نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از یکی از جانبازان پیشتاز دفاع مقدس، جبهه مقاومت و عرصه امنیت عیادت کرد.

منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است

 منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است
2024-02-23T16:01:02+03:30
معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کمپ تیم‌های ملی کشتی گفت: در رشته کشتی همه حلقه‌های زنجیره‌ موفقیت را داریم و مجموعه دولت پشتیبان و وزارت ورزش پای‌کار ...

حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:54:16+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:27:26+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری

 تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری
2024-02-23T12:20:50+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت روحانی سالک‌الی‌الله حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری را تسلیت گفتند.

حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

 حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان
2024-02-23T11:40:42+03:30
جبهه پایداری طی بیانیه‌ای از کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور حمایت کرد.

الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی

 الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی
2024-02-23T11:40:41+03:30
در انتخابات امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق‌های رأی هستند.

فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی

 فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی
2024-02-23T09:54:09+03:30
ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند

 وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند
2024-02-23T09:40:51+03:30
حجت الاسلام خطیب گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی «مردم‌پایه» می‌باشد و به همین دلیل همه‌ی ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشار...

مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است

 مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است
2024-02-23T09:40:50+03:30
کارشناس مسائل راهبردی گفت: انتخابات با مشارکت بالا بدون شک موجب افزایش انسجام ملی می‌شود و متعاقب آن به‌طور طبیعی امنیت ملی افزایش می‌یابد و دندان طمع دشمن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)