میرنیوز
به گزارش ایسنا، رضا رسالت، کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی با این مقدمه مینویسد: یکی از ابزارهای تفوق بین المللی که همواره مورد استفاده امریکا قرار داشته تحریم های یکجانبه بوده است. ایالات متحده ی آمریکا پس از جنگ سرد خود را در قامت یک قدرت فائقه تصور میکرد و به حسب نیازهای آن برهه، راهبرد خود را در شِمای همکاری های چندجانبه اما با واقعیتی یکجانبه و مداخله جویانه طراحی نمود. تحولات و تغییراتی که سیاست خارجی امریکا را به این حد از اعتیاد به تحریم رسانده قابل تحلیل و ارزیابی است، اما به نظر میرسد عمده ترین مسئله، کوتاه آمدن جامعه ی جهانی و خصوصا دنباله روی اتحادیه اروپا از سیاست های تک روانه ی آمریکاست.
برای دهههای متوالی است که ایالات متحده از تحریم برای فشار بر کشورهای ناهمسو با خود استفاده میکند و دولتهای مختلف این کشور تحریمهای عمدتاً اقتصادی را بهعنوان یک ابزار سیاست خارجی قلمداد میکنند در این بین فراتر از نگاه راه کنشی و عملگرایانه نسبت به کاربرد تحریم، نظرات مخالف متفاوتی از منظر راهبردی پیرامون توسل به تحریم در سیاست خارجی ایالات متحده مطرح شدهاند. افرادی مانند «رابرت پایپ» تلاش کردهاند تا عدم کارایی تحریم در سیاست خارجی آمریکا را با انجام مطالعات علمی نشان دهند. بهعنوان نمونه پایپ معتقد است از حدود 150 مورد تحریم اعمالشده آمریکا علیه سایر کشورها، تنها موارد اندکی کمتر از 10 مورد موجب تغییر سیاست کشور هدف شده است. «فرید ذکریا» نیز توسل یکجانبه آمریکا به تحریم را موجب فرسایش قدرت این کشور و به عبارتی «خود تخریبی» میداند.
باوجود مخالفتهای جدی مطرحشده و موفقیت بسیار اندک کاربرد تحریم در سیاست خارجی، دولتهای پیشین همچنان تحریم را بهعنوان یک ابزار در اقدامات سیاست خارجی مورداستفاده گسترده قرار دادهاند. چنین اصراری از سوی دولتمردان آمریکایی این سؤال را مطرح میکند که استفاده از تحریم چه نسبتی با سیاست خارجی آمریکا دارد؟ به عبارتی دیگر چه عواملی باعث میشوند تا علیرغم نارساییهای موجود و تغییر دولت، توسل به تحریم همچنان در سیاست خارجی آمریکا دنبال شود و اعتیاد امریکا به تحریم از میان نرود؟ در پاسخ به این سؤال کلیدی میتوان نسبت توسل به تحریم – عمدتاً اقتصادی- و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا را در سه مورد اصلی بیان کرد.
1. بهینهسازی اقدام سیاست خارجی
توسل به تحریم یک انتخاب غیر از دو گزینه بیعملی محض و اقدام همهجانبه نظامی علیه کشورهای ناهمسو با آمریکا به شمار میآید. از اینرو دولتمردان آمریکایی تحریم را یک راه میانه و بهینه نسبت به انفعال و اقدام نظامی ارزیابی میکنند که میتواند کمترین تبعات را به همراه داشته باشد. این رویکرد با توجه به هزینههایی که انفعال و بیعملی یا اقدام نظامی در سطح داخلی و خارجی ایجاد میکند، مورد اقبال دولتهای مختلف ایالات متحده در ادوار گذشته قرار گرفته است.
2. هدفمندسازی اقدام سیاست خارجی
تحریم، برخلاف سایر اَشکال اقدام سیاست خارجی، امکان هدفگذاری دقیق را فراهم میکند و شرایطی را به وجود میآورد که ایالات متحده اهداف مشخص و معینی را در قبال کشورهای هدف تعریف و دنبال کند. این نسبت تا حدود بسیار زیادی به ویژگی اثر تدریجی تحریمهای اعمال شده مربوط میشود. تحریمهای اعمالی هم میتوانند نقاط دقیقی را مورد هدف قرار دهند و هم اینکه تحقق انتظارات دقیقی را دنبال کنند.
3. موثرسازی اقدام سیاست خارجی
باید توجه داشت که تحریمهای استفادهشده توسط ایالات متحده عمدتاً اقتصادی هستند. دلیل اصلی آن نیز تمرکز بر نقطهضعف کشورهای هدف است. درحالیکه کشورهای ناهمسو با ایالات متحده بهویژه طی یک دهه گذشته توانمندیهای نظامی خود را ارتقاء دادهاند، اما همچنان در حوزه اقتصادی دارای نقاط ضعف جدی و اساسی هستند. ازاینرو تحریمهای اقتصادی را باید هدفگیری نقطهضعف رقبا توسط نقطه قوت ایالات متحده دانست که با ایجاد آسیب جدی و گسترده، اثر اقدام سیاست خارجی را بالا میبرد.
در مجموع به نظر میرسد علیرغم انتقادات جدی موجود در رابطه با کاربرد تحریم در سیاست خارجی، این تمایل به تحریم به دلیل سه نسبت عمدهای است که کاربرد تحریم با اقدام سیاست خارجی این کشور دارد. نخست بهینهسازی اقدام سیاست خارجی است که شرایط یک انتخاب حد واسط میان بیعملی محض و اقدام نظامی همهجانبه را فراهم میکند.
دوم هدفمندسازی اقدام سیاست خارجی است که امکان هدفگذاری و هدفگیری دقیق را ایجاد میکند. سوم موثرسازی اقدام سیاست خارجی است و در این چارچوب تحریم اقتصادی موجب اثرگذاری و مواجهه اقتصادی بهعنوان نقطه قوت ایالات متحده با نقطهضعف کشورهای ناهمسو میشود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
استقبال ایران از توافق صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان
بقایی: تحریمهای جدید علیه ایران گواه قانونشکنی و تزویر آمریکا است
حجت الاسلام محمدحسنی انتصاب رئیس جدید عقیدتی سیاسی فراجا را تبریک گفت
عراقچی: همسایگان اولویت ما هستند
احضار سفرای ۳ کشور اروپایی به وزارت خارجه
برگزاری جلسه هیئت امنای موزه و مرکز اسناد مجلس با حضور قالیباف
«فرمان اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵» از سوی پزشکیان صادر شد
عارف درگذشت وزیر اسبق آموزش و پرورش را تسلیت گفت
دریادار سیاری: پیروزی در جنگ نرم نیازمند آثار فاخر فرهنگی است
عراقچی: ایده جدیدی برای حل مسائل با آژانس مطرح شده است
سرلشکر باقری: حرکت پرشتاب در فناوری با جدیت ادامه یابد
عراقچی:ایدهای جدید برای حل مسائل با آژانس مطرح شده است
پزشکیان: نمیدانم برای این گرانیها باید یقه چه کسی را بگیرم
تسلیت معاون اول رئیسجمهور به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی
پزشکیان: واردات پنلهای خورشیدی ثبت سفارش شده است
پزشکیان: واردات پنل های خورشیدی ثبت سفارش شده است
بازدید فرمانده نیروی دریایی ارتش از ناوشکنهای چین و روسیه
سامانه «باور ۳۷۳» باور صنعت دفاعی ما است
تقویت همکاریهای دفاعی ایران و بلاروس
پزشکیان لایحه ۲ ژوئیه ۱۹۹۹ ژنو را به مجلس ارسال کرد
بقایی: ممانعت در ارسال مواد غذایی و برق به غزه محکوم است
اعتراض خانواده شهدای ترور به حمایت اروپا از گروههای تروریستی
عراقچی دریافت نامه ترامپ را تأیید کرد
پیام تسلیت رئیسجمهور در پی درگذشت مرحوم فرشیدی
رهبر انقلاب: دعوت رئیسجمهور آمریکا برای مذاکره فریب افکار عمومی است
پیام عراقچی به کویت درخصوص تعمیق روابط دو کشور
رضایی: آمریکا برای نجات دلار به استبداد سخیف روی آورده است
ایالات متحده در تمامی بحرانهای جهانی نقشی فعال ایفا میکند
رضایی: بیداری و انگیزه دو عامل پیروزی مردم ایران است
لایحه محیط زیستی همکاریهای شانگهای به مجلس ارسال شد