میرنیوز

باآمریکا مذاکره نمی‌کنیم/ورودی به تایید واکسن نداریم/برخی دنبال شیطنت درروابط ایران و هند هستند

باآمریکا مذاکره نمی‌کنیم/ورودی به تایید واکسن نداریم/برخی دنبال شیطنت درروابط ایران و هند هستند 2021-02-01T14:53:19+03:30

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده در نشست مطبوعاتی این هفته خود با اشاره به سفر منطقه ای وزیر امور  خارجه به کشورهای آذربایجان ، روسیه ، ارمنستان ، گرجستان ، ترکیه و نخجوان اظهار کرد: این سفر یکی از مهم ترین و موفق ترین سفرهای منطقه‌ای وزیر  امور خارجه بود.

وی با ارائه جزییاتی از این سفر منطقه ای چند روزه  گفت : در این سفر موضوعات همکاری منطقه ای ، اهمیت تحقق صلح و ثبات دائم  در  منطقه و مکانیزم پیشنهادی ۳+۳ ایران برای همکاری منطقه ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در  این نشست که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سوالی در مورد انفجار اخیر صورت گرفته در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در هند و اتهاماتی که در این زمینه از سوی مقامات این رژیم در مورد این انفجار به ایران نسبت داده شده است، تأکید کرد: روابط ایران و هندوستان در زمینه های مختلف رو به گسترش است. رایزنی های کنسولی بین دو کشور برگزار شده و معاونین وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر رایزنی های سیاسی دارند. ایران و هندوستان در مورد مسائل منطقه از جمله مسئله افغانستان دیدگاه های نزدیک به هم دارند. در خصوص توسعه بندر چابهار و پروژه های مشترک بین دو کشور در مراحل رو به رشدی قرار داریم. کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور  به زودی برگزار خواهد شد و دو کشور همکاری های خوبی در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی دارند.

وی با بیان اینکه این ها همه به معنای این است که مقامات دو کشور در پایتخت ها در تلاش هستند که این روابط را ارتقا دهند، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در این فرایند شیطنت هایی از طرف های ثالثی صورت بگیرد. دو طرف بر این موضوع آگاه هستیم. رایزنی های نزدیکی داریم و دو طرف ابراز آمادگی کرده اند که درباره روشن شدن ابعاد این گونه مسائل با هم همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات این چنینی شیطنت های بچه‌گانه ای است که مشخص است از طرف چه کسانی صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع توقیف نفتکش کره ای در ایران و همچنین وضعیت پول های بلوکه شده ایران در سئول گفت: همان طور که پیش از این نیز گفته ام موضوع کشتی کره ای یک موضوع فنی است و اساسا این موضوع و پول های بلوکه شده ایران در کره هیچ ربطی به هم ندارند. اخباری از وزارت خارجه کره می شنویم که در ارتباط با موضوع وضعیت پول های بلوکه شده ایران و حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به راه حل هایی رسیده اند. در خصوص نفتکش کره ای با دادستانی از نزدیک در حال رایزنی و گفت و گو هستیم تا این زمینه فراهم شود تا در مورد موضوع خدمه و کاپیتان کشتی به نتایج بهتری برسیم. البته برای این افراد دسترسی های فوق العاده کنسولی فراهم شده است و امیدواریم با توجه به رایزنی‌هایی خوبی که با دادستانی داشته ایم در آینده خبرهای خوبی را در خصوص خدمه این نفتکش کره ای داشته باشیم.

وی همچنین در مورد موضوع نفتکش توقیف شده ایران در اندونزی نیز گفت: از ساعات اولیه انتشار این خبر ما پیگیر این موضوع هستیم. براساس گزارش هایی که از سوی دولت اندونزی دریافت کرده ایم اتفاق پیش آمده حاکی از یک موضوع فنی است. دولت اندونزی همکاری خوبی با ما داشته است. ما با خدمه این نفتکش دسترسی کنسولی داشته ایم و امیدواریم با همکاری دولت اندونزی بتوانیم این موضوع را از مسیر فنی خود و با احترام به قوانین داخلی اندونزی حل کنیم و امروز که در خدمت شما هستم تحولات در این حوزه به سمت مثبت است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود با خبرنگاران در ارتباط  با اخبار منتشر شده در ارتباط با ارائه حکم حبس ابد از سوی دولت بحرین برای هشت نفر اتباع این کشور به اتهام ارتباط با ایران و تلاش برای انجام اقدامات تروریستی گفت: من نیز این خبر را شنیده ام. مشکلات انباشته شده ای که در بحرین شاهد آن هستیم به خاطر سرکوب ها و برخوردهای فوق العاده امنیتی است که از سوی دولت بحرین با اتباع این کشور صورت می گیرد و با چنین احکامی سرپوش بر روی آن ها گذاشته نمی شود. راه حل انشقاق های بسیار جدی که در داخل بحرین به خاطر برخی سرکوب ها و دخالت های طرف های خارجی شاهد آن هستیم از مسیر این احکام ساختگی نمی گذرد.

وی گفت: دولت بحرین باید هر چه زودتر با ملت خود آشتی کند و حقوق اکثریت در این کشور را در نظر بگیرد و این موضوع برای دولت بحرین بهتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اظهارات اخیر سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و اظهار نگرانی های وی در ارتباط با فعالیت های موشکی و هسته ای ایران گفت: ما به عنوان یک مسیر کاملا یکسان و روشن بارها تأکید کرده ایم که ما به گفته افراد تا اقدامی نبینیم فعلا اهمیت ویژه ای قائل نمی شویم. چه آنچه که بعضا مثبت گفته می شود و یا بوی تعهد می دهد و چه حرف های دیگر یا حرف هایی که له یا علیه برجام یا همکاری ها ذیل برجام می شنویم. ما منتظر اقدامات آمریکا هستیم.

وی تأکید کرد: ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست و تمام اقدامات ایران با اطلاع آژانس و ذیل نظارت آژانس و راستی آزمایی آژانس انجام می شود. در مورد اقدامات آمریکا در منطقه نیز بهتر است که مقامات آمریکایی دست از فرافکنی بردارند. ما چهار سال پر از شر آمریکا را در منطقه داشتیم و مقامات کنونی آمریکا بهتر است با اظهار نظرهای این چنینی این تصور را ایجاد نکنند که قرار است ما ادامه همان مسیر قبلی را در منطقه ببینیم. ما به آمریکایی ها توصیه می کنیم که از چهار سال مقاومت ملت ایران و شکست فشار حداکثری ترامپ درس بگیرند و مسیر تعامل را در پیش بگیرند و مسیر قبلی را اصلاح کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برجام و رایزنی با آمریکا گفت: ما گفت وگوی دو جانبه ای با آمریکا نخواهیم داشت و آمریکایی ها باید به آنچه که در مورد برجام گفته اند عمل کنند، در راستای رفع موثر تحریم ها و اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ حرکت کنند و در آن صورت در چارچوب کمیسیون مشترک برجام می توانند عضو گروه ۱+۵ باشند البته در صورتی که این مراحل خوب طی شود.

وی با تأکید بر اینکه قدم اول ایالات متحده باید برداشتن تحریم ها به صورت موثر و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باشد، گفت: بازگشت آمریکا به برجام نیز مراحل خاص خود را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با احتمال وجود برخی کانال های پشت پرده برای رایزنی بین ایران و آمریکا گفت: ما فعلا موضوعی با آمریکا نداریم به جز برجام و در مورد برجام نیز نیازی به کانال های پشت پرده نیست. آنچه که لازم است را صریح گفته ایم. در کمیسیون مشترک برجام و نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ این موضوعات را مطرح کردیم ، موضوعاتی نیز هست که همواره از طریق حافظ منافع آمریکا در ایران منتقل می شود بنابراین همان طور که گفتم در مورد موضوع برجام با توجه به اینکه مواضع ما روشن است نیازی به کانال های پشت پرده نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در میانمار و نگاه ایران به این تحولات تصریح کرد: ایران و میانمار در پایتخت های دو کشور سفارتی ندارند بنابراین تمام مجاری اطلاعاتی و ارتباطی ما مسدود است. اطلاعات ما در مورد این تحولات اندک است ولی ما همواره نگرانی های خود را در مورد وضعیت و حقوق اقلیت ها در این منطقه اعلام کرده ایم. امیدواریم تحولاتی که در حال حاضر در میانمار شاهد هستیم و اخباری که در مورد وقوع یک شبه کودتا در این کشور می شنویم منجر به بدتر شدن حقوق اقلیت ها در این کشور نشود. اکنون اظهارنظر در مورد این مسائل زود است و باید دید روند به چه سمتی می رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا اعلام کرده که ایران باید در ابتدا به تعهدات خود در برجام عمل کند و اکنون صحبت از این است که کدام کشور در ابتدا بازگشت به تعهدات داشته باشد، گفت: اساسا این آمریکا بوده که قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کرده و از برجام خارج شده است. ایران هیچ وقت از برجام خارج نشده است و قطعنامه را نقض نکرده است. اقدامات کاهشی ایران در راستای اجرای تعهداتش در چارچوب برجام انجام شده و کسی که تعهدات را نقض کرده است باید برگردد. پاسخ ایران در مورد این مسائل پاسخ روشنی است.

وی همچنین در ارتباط با اجرای قانون لغو تحریم ها که از سوی مجلس تصویب شده است و مسیری که در این ارتباط ترسیم شده، گفت: مسیر چند هفته آینده و چند ماه آینده در قانون مجلس کاملا مشخص است. در چند هفته آینده به تاریخی می رسیم که باید نظارت های فراسازمانی متوقف شود و اگر اقدام موثری از سوی آمریکا صورت نگیرد ما باید در این مسیر گام برداریم و دولت قدم به قدم در اجرای قانونی که مجلس تصویب کرده حرکت می کند.

خطیب زاده تأکید کرد: اکنون توپ در زمین کسانی است که تمام تلاش خود را کرده اند که ایران از برجام و منافع آن برخوردار نباشد و آن ها با یک تصمیم می توانند به این روند خسارت بار پایان دهند.

خطیب زاده در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد خرید واکسن روسی کرونا از سوی ایران و اظهارنظرها و انتقاداتی که بعضا در این ارتباط مطرح شده و نقش وزارت خارجه در خرید این واکسن اظهار کرد: من در همین جا این اطمینان را به مردم ایران می دهم که وزارت خارجه هیچ قدمی برنمی دارد مگر اینکه نهادهای بالادستی و صلاحیت دار نسبت به موضوع واکسن در مورد آن درخواست و اصرار داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه تنها مرجعیت صلاحیت دار تأیید واکسن کرونا در داخل کشور و درخواست برای تسهیل خرید آن بر عهده وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا است، افزود: وزارت خارجه با جدیت تلاش کرده که مصوبات آن ها را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه براساس درخواست و مأموریتی که به وزارت خارجه واگذار می شود این وزارتخانه در این گونه موارد ورود پیدا می کند، افزود: در مورد واکسن روسی نیز همین مسیر رفته شده است و با درخواست و اصرار مرجعیت صلاحیت دار در این حوزه یعنی وزارت بهداشت این کار انجام شده است. وزارت خارجه در مسیر تسهیل و تأمین نیازهای کشور تمام تلاش خود را می کند.

خطیب زاده با بیان اینکه در مورد تأیید واکسن روسی نیز باید وزارت بهداشت نظر دهد کما اینکه نظر هم داده است، ادامه داد: این تنها مسیری نیست که در مورد واکسن کرونا رفته ایم. مسیرهای متعدد و موازی را در این زمینه طی کرده ایم و در مورد بسیاری به نتیجه رسیده ایم. منتظر ورود چند میلیون دوز واکسن خریداری شده از طریق کنسرسیوم کواکس به داخل کشور هستیم. واکسن ایرانی کوبایی نیز خریداری شده است و بعد از طی مراحل بالینی در داخل کشور تولید آن صورت می گیرد. با چین و هند نیز گفت وگوهای خوبی در این زمینه داشته ایم و منتظر این هستیم که این واکسن ها به سرعت وارد شود.

وی تأکید کرد: تمام این ها پس از درخواست و مأموریت ستاد کرونا و وزارت بهداشت انجام شده است. وزارت خارجه ورودی به تأیید صلاحیت این واکسن ها نداشته، ندارد و نخواهد داشت و ملت ایران مطمئن باشد که وزارت خارجه تنها مسیری که به آن مأموریت داده شده است را انجام می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده می شود که طالبان برای انجام گفت وگوهای بین الافغانی شرطی را تعیین کرده از جمله اینکه دولت کنونی افغانستان استعفا دهد، نظر وزارت خارجه در این ارتباط چیست با توجه به اینکه اخیرا گفت وگوهایی بین ایران و هیأت سیاسی طالبان مطرح شده است، گفت: آنچه که وزارت خارجه از صحبت های صورت گرفته بین ایران و طالبان بیرون داد کاملا دقیق و معتبر است. در آنجا وزیر خارجه اشاره کردند که هیچ دولتی در آینده افغانستان نمی‌تواند شکل بگیرد مگر اینکه بر مبنای مجاهدت های مردم افغانستان باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: اساسا چیزی در خلأ شکل نمی گیرد و در خلأ شکل نگرفتن یعنی پاسداشت و توجه به دستاوردهایی است که مردم افغانستان در پی مجاهدت های خود به آن دست پیدا کرده اند.

وی افزود: به هر دستاورد و توافقی که حاکمیت فعلی و مستقر افغانستان و نمایندگان مردم افغانستان از جمله طالبان در جریان مذاکرات بین الافغانی به آن دست پیدا کنند برای ما محترم است. همان طور که پیش از این نیز اشاره کرده ایم این موضوع از مسیر گفت وگوهای بین الافغانی می گذرد و نه حذف یکی از آن ها چه برسد به حذف دولت فعلی و مستقر افغانستان. ما همواره بر این موضوع تأکید داریم که تمام دستاورد ملت افغانستان باید حفظ شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هیأت افغانستان اخیرا به تهران سفر داشته و مذاکراتی را با مقامات ارشد کشورمان داشته، این در حالی است که آقای ظریف وزیر امور خارجه چندی پیش با مصاحبه با شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان گفته گروه طالبان گروه تروریستی است بنابراین دلیل گفت وگوی انجام شده چیست، گفت: همان طور که بارها گفته ایم گروه طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. دفتر سیاسی طالبان در قطر و پاکستان و برخی جاهای دیگر به صورت رسمی فعالیت دارد. این گروه در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت رسمی افغانستان حضور دارد.

خطیب زاده با تأکید بر اینکه سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده بود و بسیاری از تبادلات پیرامون آن صورت گرفته است، گفت: این سفر هم در چارچوب گفت وگوهای جاری میان دولت افغانستان و این گروه صورت گرفته بود.

وی با بیان اینکه در خصوص ماهیت و فعالیت های این گروه صحبت های زیادی مطرح است، ادامه داد: ما موضوع شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکرده ایم و همواره بر پیگیری آن و پیدا کردن عاملان آن تأکید داشته ایم.

خطیب زاده با بیان اینکه این سفر هم در چارچوب گفت وگوهای جاری میان دولت افغانستان و طالبان انجام شد است، ادامه داد: ما همواره اعلام کرده ایم که از انجام گفت وگوهای فراگیر بین الافغانی حمایت می کنیم و طالبان هم بخشی از این روند است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به هر حال طالبان یک گروه تروریستی است، ادامه داد: دولت ایران با جمهوری افغانستان رابطه بسیار خوبی دارد و جزو یکی، دو کشوری هستیم که برخلاف بسیاری از کشورها همواره از دستاوردهای دولت و ملت افغانستان حمایت کرده ایم. تمام گفت وگوهایی که صورت گرفته یا به خواست یا با اطلاع دولت افغانستان بوده است.

خطیب زاده ادامه داد: ما معتقدیم طالبان بخشی از واقعیت اکنون و آینده افغانستان است و نه همه آن.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با رابطه ایران با عربستان سعودی گفت: موضع ما همواره تأکید بر همکاری و گفت وگو در منطقه بدون دخالت خارجی هاست چرا که این دخالت ها ریشه های بحران و گرفتاری در منطقه هستند.

وی ادامه داد: برخی از همسایگان ما در منطقه با این توهم که حضور ترامپ در کاخ سفید پنجره فرصتی است برخی از اقدامات بسیار نامناسب را انجام دادند. ما باز هم تأکید می کنیم مسیر و راه گفت و گو همچنان باز است و هر گاه عربستان مسیر خود را اصلاح کند، به جنگ یمن خاتمه بدهد و بپذیرد که تنها در چارچوب گفت وگوهای درون منطقه ای است که می توان به یک فهم مناسب رسید و ترتیبات امنیتی پایداری داشت، جمهوری اسلامی ایران هم پذیرای آن خواهد بود و آغوش ما برای آن ها باز است.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که باید چه اتفاقی بیفتد که ایران، آمریکا را به عنوان عضوی از برجام بپذیرد، گفت: ما منتظر اقدام عملی و موثر آمریکا هستیم و این یعنی اینکه آمریکا باید تحریم هایی که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن کشی و بی توجهی به نرم های بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و برجام وضع کرده است به صورت موثر لغو کند. ما باید آثار رفع تحریم ها را در ایران ببینیم. آنها با یک امضا از توافق برجام خارج شده اند اما با یک امضا نمی توانند برگردند. یک امضا روی کاغذ کفایت نمی کند و پاسخ یک امضا روی کاغذ یک امضا روی کاغذ است. ما هر زمان اقدام اولیه آمریکا در رفع موثر تحریم ها را ببینیم ما هم متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.

وی ادامه داد: اگر دولت جدید آمریکا به دنبال تصحیح مسیر غلط آمریکاست باید اقدام کند. ما تنها به اقدام آمریکا نگاه خواهیم کرد و اظهارنظرها چه مثبت و منفی، چه مبهم و مخدوش برای ما مهم نیستند. ما به اقدام آمریکا نگاه می کنیم و اقدام آمریکا مبنای پاسخ متناسب ما خواهد بود.

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات ایران و آمریکا در ارتباط با آن گفت: ما کاملا روشن گفته ایم که هیچ مذاکره دوجانبه ای با آمریکا لازم نیست و نخواهیم داشت. مسئله این است که آمریکا به تعهدات خود برگردد و برای انجام این تعهدات نیاز به گفت وگو ندارد و اگر این مراحل انجام شود در قالب کمیسیون مشترک برجام امکان گفت وگو درباره مسائل برجامی وجود دارد، البته تا آنجا راه طولانی در پیش داریم و قدم اول این است که آمریکا به تعهدات خود بازگردد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد نتایج سفر اخیر ظریف به ترکیه نیز گفت: در جریان این سفر در ارتباط با برگزاری کمیسیون مشترک ایران و ترکیه و همچنین گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور گفت وگوهای خوبی صورت گرفت. همچنین در مورد انجام همکاری های منطقه ای در چارچوب پیشنهاد ایران نیز رایزنی های خوبی انجام شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رابطه ایران با قاره آفریقا و تلاش برای گسترش این روابط با توجه به سفر اخیر معاون علمی رئیس جمهور به کنیا گفت: هفته گذشته شاهد سفر خوب آقای ستاری به کنیا بودیم. در جریان این سفر مرکز فناوری و نوآوری در شرق آفریقا یعنی در کشور کنیا افتتاح شد. دومین نمایشگاه تجاری و فناوری دو کشور برگزار شد و آقای ستاری در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر امور خارجه این کشور و برخی دیگر از مقامات آن از مراکز علمی و فناوری در کنیا نیز بازدید داشتند. عزم ایران گسترش این گونه همکاری ها با قاره آفریقا است و گفت وگوها و مذاکرات خوبی در این ارتباط در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند که ایران و آمریکا باید برای حفظ برجام در مواضع خود انعطاف نشان دهند تا به یک حد وسطی برسند، گفت: اساسا این دولت ایالات متحده آمریکا است که ناقض کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و برجام است. آمریکا تمام تلاش خود را کرد که برجامی وجود نداشته باشد و در این ارتباط بدون هیچ خجالتی بسیاری را مورد تحریم قرار داد برای اینکه برجام به هم بخورد.

وی با اشاره به اقدام رئیس جمهور پیشین آمریکا در خروج از برجام اظهار کرد: این صبر راهبردی ایران در یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام بود که باعث شد برجام زنده باشد و اقدامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی اش در چارچوب برجام صورت گرفت. این در حالی بود که آمریکا فعالانه نه تنها از برجام خارج شد بلکه تلاش کرده که هیچ اثری از این توافق بین المللی باقی نماند.

خطیب زاده افزود: تمام ناظران می دانند که آمریکا برای جبران حداقل بخشی از این موضوع باید اشتباه خود را بپذیرد. خسارت‌های وارد شده به ملت ایران را بپذیرد و مسیر قبلی را اصلاح کند. اگر آن ها مسیر خود را اصلاح کنند قطعا این موضوع بدون پاسخ از سوی ایران نخواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر ایران و آمریکا برای برداشتن گام اول هیچ کدام رضایت ندهند چه اتفاقی خواهد افتاد، تأکید کرد: اساسا ناقض کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام آمریکا است و ایران هیچ گاه نه توافق برجام را نقض کرده و از آن خارج شده است بلکه برخی اقدامات جبرانی را در ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام انجام داده است. بنابراین طرفی که برجام را نقض کرده است باید به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرایی کند.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با انتشار و ساخت برخی از فیلم ها که باعث ایجاد تنش بین ایران و اقلیم کردستان شده است و تأثیر آن ها بر روابط ایران با این منطقه گفت: ساخت فیلم و سریال از داستانی و تخیلی و مستند مسیر خود را دارد. ما سیاست ها را در وزارت خارجه و دولت تنظیم می کنیم و آنچه که می گوییم سیاست ایران است و نباید اجازه دهیم که موارد این چنینی خدشه ای را بر روابط ایجاد کند. وزارت خارجه نظرات خود را گفته است و سازندگان این گونه فیلم ها نیز نظرات خود را دارند. ما قصد ورود به مراحل ساخت این فیلم ها را نداریم ولی نگرانی دوستان خود را متوجه هستیم. بسیاری از مقامات در دولت اقلیم کردستان از دوستان ما هستند همان طور که بسیاری از مقامات در دولت عراق از دوستان ما هستند. ما همواره تلاش کرده ایم که مسیر تعاملات درست باشد و آنچه که اشاره شد اتفاقات کوچکی است که باید با درایت از آن عبور کرده و آن را مدیریت کنیم.

خطیب زاده همچنین در مورد نگاه ایران به همکاری با کشورهای منطقه قفقاز افزود: سیاست ما در منطقه سیاست حسن همسایگی است. منطقه قفقاز از دیرباز از ابعاد مختلف برای ما دارای اهمیت بوده است. ما با برخی از کشورهای این منطقه دارای مرز مشترک هستیم و ارتباطات مردمی بسیار وسیعی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما تلاش داریم که بهترین ارتباط را با کشورهای این منطقه داشته باشیم به سفر منطقه ای ظریف در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: سفر آقای ظریف در این چارچوب صورت گرفت که یک توازن در همکاری ها داشته باشیم و امیدواریم که پیشنهادات ایران برای همکاری سه به سه و یا در قدم اول دو به سه زمینه را برای گسترش هر چه بیشتر همکاری ها فراهم کند. فرصت های بیشماری بین ما و این کشورها بعد از حل بحران قره باغ وجود دارد از جمله احیای راه آهن سنتی ایران به باکو و ایروان از طریق جلفا.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد نهایی شدن گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: سازمان هواپیمایی گزارش این موضوع را آماده کرده و به کشورهای مرتبط ارسال کرده است. این کشورها فرصت دارند که دو ماه نظرات فنی خود را در مورد این گزارش بدهند و بعد از اخذ نظرات فنی این کشورها گزارش نهایی می شود و در مورد آن اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین در این نشست تأکید کرد: آغاز مجدد تولید اورانیوم ۲۰ درصد در ایران با اطلاع قبلی به آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفته و در فرایند نظارت و راستی آزمایی آن ها این امر انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران و اظهارنظرهای برخی از مقامات این رژیم در مورد کشورمان اظهار کرد: صهیونیست ها هر موقع در نقطه ضعف و حضیض بیشتری قرار می گیرند تهدیداتشان نیز بیشتر می شود. در واقع تهدیداتشان بچگانه تر و خنده دارتر می شود و خودشان بهتر می دانند که باید مراقب آسمان و مرزهایشان باشند. ما اهل تهدید نیستیم، اهل دادن پاسخ به موقع هستیم و هر جا لازم بوده است به آن ها پاسخ داده ایم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت زندانیان ایرانی در سلیمانیه عراق و همچنین مالزی گفت: یکی از دغدغه های ما همواره توجه به موضوع ایرانیان خارج از کشور بوده است. در مورد هر کشوری وضعیت زندانیان متفاوت است. دولت مالزی دسترسی های کنسولی خوبی را فراهم کرده است. همکاری خوبی داشته است. در مورد زندانیان ایرانی در کشورهای همسایه و اقلیم کردستان عراق برخی از آن ها به خاطر ورود غیرقانونی بازداشت شده اند و یا مسائل مشابه در زندان هستند. وضعیت این زندانی ها را سفارتخانه ها و سرکنسولگری های ایران پیگیر هستند.

وی تصریح کرد: ما از شرایط برخی از ایرانیان زندانی اصلا رضایت نداریم. به مقامات محلی نیز این موضوع را گفته ایم و به صورت جدی نمایندگی های ما در خارج از کشور پیگیر وضعیت آن ها هستند.

وی با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته برای آزادی زندانیان ایرانی و یا انتقالشان به داخل کشور گفت: ما در چارچوب معاضدت های قضایی بسیاری از این اقدامات را انجام می دهیم و امیدواریم با رعایت اتباع ایرانی در خارج از کشور شاهد کاهش این موارد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ابتدای این نشست مطبوعاتی فرا رسیدن ایام دهه فجر را تبریک گفت.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...

نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟

 نبرد عقلانیت با رادیکالیسم و تحجر؛ گروه‌های سیاسی چه موضعی در قبال مشارکت در انتخابات دارند؟
2024-02-26T06:00:52+03:30
پشتوانه مردمی ناشی از مشارکت زیاد در انتخابات، باعث می‌شود تا دشمن خارجی، هم در سطح عملیاتی از اقدامات ضد امنیتی خود بکاهد و هم در سطح سیاسی و اقتصادی روابط...

رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید

 رهبر انقلاب: راه غلبه بر مشکلات، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» است/ ما مطمئن هستیم که این تمدن غربی و بارِ کج، به منزل نخواهد رسید
2024-02-26T06:00:51+03:30
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «...

فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم

 فردا؛ نشست خبری علی مطهری در خبرگزاری تسنیم
2024-02-26T06:00:51+03:30
نشست خبری علی مطهری سرلیست فهرست انتخاباتی«صدای ملت» صبح فردا در خبرگزاری تسنیم برگزار می شود.

وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد

 وزارت بهداشت تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی نگیرد
2024-02-26T06:00:51+03:30
فتح الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: وزارت بهداشت عاقل‌تر از این است که تصمیم به تعویق قانون افزایش ظرفیت پزشکی بگیرد چون خودش دچار مشکل می...

رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود

 رئیسی: امیدواریم مجلس قوی برای پشتیبانی از مردم و ‌کمک به دولت تشکیل شود
2024-02-26T06:00:50+03:30
نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی بر اینکه شرکت در انتخابات عمل به حق و تکلیف است گفت: امیدواریم مجلسی قوی شکل بگیرد که هم پشتیبان...

مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند

 مردم در سامانه «انتخاب ایران» مشخصات نامزدهای انتخابات مجلس را مشاهده کنند
2024-02-26T06:00:50+03:30
سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد:ما سامانه‌ای به نام «انتخاب ایران» طراحی کردیم که به معرفی نامزدها در فضای مجازی می‌پردازد و مردم می‌توانند زن...

لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول

 لیست کاندیداهای مورد حمایت حزب ندای ایرانیان در سراسر کشور منتشر شد+ جدول
2024-02-26T06:00:49+03:30
حزب ندای ایرانیان با انتشار بیانیه‌ای ضمن بیان دلایل حضور فعالانه در انتخابات، کاندیداهای مورد حمایت خود در سراسر کشور را معرفی کرد.

قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند

 قالیباف و آقاتهرانی سرلیست مشترک ائتلاف و پایداری در تهران هستند
2024-02-26T06:00:49+03:30
متقی فر تاکید کرد : لیست واحد شورای ائتلاف و جبهه پایداری ۲ سرلیست مشترک دارد که یکی آقای آقاتهرانی و دیگری آقای قالیباف است.

رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست

 رئیسی: نظارت و مطالبه گری بعد از رای و انتخاب کردن حق مردم است/اختلاف به نفع کشور نیست
2024-02-26T06:00:48+03:30
آیت الله رییسی در دیدار مردم بیرجند گفت: در کشور ما، هم اصل نظام اسلامی با رای مردم «تشکیل» شد، هم نوع حکومت با رای مردم انتخاب شد هم نهادهای ادار...

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی
2024-02-26T06:00:48+03:30
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی را تسلیت گفتند.

لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی

 لیست مشترک "شورای ائتلاف" و "جبهه پایداری" منتشر شد/ حذف دهنوی از لیست نهایی
2024-02-26T06:00:48+03:30
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی "ایران سربلند، مجلس انقلابی" را اعلام کرد.

لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد

 لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری مشخص شد
2024-02-24T08:27:44+03:30
اعضای هیات انتخاب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) فهرست مشترک این ائتلاف و جبهه پایداری را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)

 عیادت مخبر از جانباز گمنام امام زمان(عج)
2024-02-23T16:01:04+03:30
معاون اول رئیس جمهور در آستانه نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) از یکی از جانبازان پیشتاز دفاع مقدس، جبهه مقاومت و عرصه امنیت عیادت کرد.

منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است

 منصوری: کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و دولت پشتیبان آن است
2024-02-23T16:01:02+03:30
معاون اجرایی رئیس جمهور در بازدید از کمپ تیم‌های ملی کشتی گفت: در رشته کشتی همه حلقه‌های زنجیره‌ موفقیت را داریم و مجموعه دولت پشتیبان و وزارت ورزش پای‌کار ...

حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 حاج‌علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است که همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:54:16+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند

 علی‌اکبری در نماز جمعه: انتخابات یک آوردگاه بزرگ برای همگان است/ امروز همه دشمنان علیه آن بسیج شده‌اند
2024-02-23T13:27:26+03:30
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انتخابات آتی یک آوردگاه بزرگ برای همگان است، تاکید کرد: همه جریان ضد انقلاب و ضد ایران با سوابق سیاه خود زیر پرچم کفر و ا...

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری

 تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری
2024-02-23T12:20:50+03:30
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت روحانی سالک‌الی‌الله حجت‌الاسلام عبدالقائم شوشتری را تسلیت گفتند.

حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان

 حمایت جبهه پایداری از کاندیداهای جامعه مدرسین در انتخابات خبرگان
2024-02-23T11:40:42+03:30
جبهه پایداری طی بیانیه‌ای از کاندیداهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سراسر کشور حمایت کرد.

الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی

 الزامی بر مُهر زدن در شناسنامه رأی‌دهندگان وجود ندارد/ تجمیع تعرفه‌های رأی
2024-02-23T11:40:41+03:30
در انتخابات امسال، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق‌های رأی هستند.

فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی

 فهرست نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور + اسامی
2024-02-23T09:54:09+03:30
ستاد انتخابات کشور فهرست نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ملجس شورای اسلامی را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند

 وزیر اطلاعات: مردم با مشارکت در انتخابات، امنیت را پایدار می‌کنند
2024-02-23T09:40:51+03:30
حجت الاسلام خطیب گفت: مقوله امنیت در ایران اسلامی «مردم‌پایه» می‌باشد و به همین دلیل همه‌ی ما، امنیت را مدیون مردم عزیزمان هستیم. لذا مردم با مشار...

مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است

 مقدم‌فر: راه قانونی حل مشکلات انتخاب افراد شایسته از طریق صندوق رأی است
2024-02-23T09:40:50+03:30
کارشناس مسائل راهبردی گفت: انتخابات با مشارکت بالا بدون شک موجب افزایش انسجام ملی می‌شود و متعاقب آن به‌طور طبیعی امنیت ملی افزایش می‌یابد و دندان طمع دشمن ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)