میرنیوز

ترامپ و کوله‌باری پر از شکست و تنهایی در سیاست خارجی

ترامپ و کوله‌باری پر از شکست و تنهایی در سیاست خارجی 2021-01-20T07:34:29+03:30

ترامپ در موضوعات زیادی متحمل شکست شده است و این را می توان از چشم انداز سیاست دولت بایدن برای سیاست خارجی آمریکا در آینده برداشت کرد. با این حال بازگشت از سیاست ها و اقدامات ترامپ بدون پرداخت خسارت و هزینه هایی که برای کشورها، نهادهای بین المللی و جامعه بین الملل داشته، امکان پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس جمهوری که هر چند خود را جمهوری‌خواه می‌دانست و جمهوری‌خواهان نیز از او حمایت کردند اما در نتیجه سیاست هایش نشان داد که او بیش از آنکه به هر یک از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه تعلقی داشته باشد به خودش و اهداف و آمالش تعلق دارد. شاید ترامپ از دید بخش قابل توجهی از مردم آمریکا مورد حمایت قرار گرفت اما تقریبا بیرون از آمریکا کمتر طرفدار عمده و بزرگی در میان ملت‌ها و نیز دولت‌ها داشت.

دونالد ترامپ با شعار "آمریکا را با شکوه" می‌کنیم در انتخابات پیروز شد، در حالی که کمتر کسی فکر می‌کرد، مسیر با شکوه و بزرگ ساختن آمریکا، همان مسیر تنزل و کاهش محبوبیت، اعتبار و دموکراسی آمریکایی در دنیا و نیز در داخل آمریکا باشد.

اما برای بسیاری از مردم جهان دونالد ترامپ یک کابوس بود، نه اینکه آمریکا تا قبل از ترامپ لزوما برای همه‌گان یک خواب خوش بوده باشد، اما اقدامات و تصمیماتی، از جمله ممانعت از ورود اتباع چند کشور بعضا مسلمان که با اعتراض‌های شدید در داخل این کشور و در دنیا مواجه شد، او را در مقابل افکار عمومی دنیا قرار داد و اکنون با شروع به کار دولت بایدن، گفته می‌شود که او قصد دارد در روز نخست فرمان اجرایی عدالت نژادی در ایالات متحده امضا کند که به محدودیت سفر اتباع کشورهای ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، کره شمالی و چاد به آمریکا پایان می‌دهد. در همین حال بررسی سرانگشتی سیاست خارجی ترامپ نشان می‌دهد ثمره اقدامات و تصمیمات وی برای آمریکا جز شکست، ضعف، تنهایی و برنامه‌ای طولانی برای جبران خسارات به بار آمده از قبل این سیاست‌ها در آینده نبوده است.

- ترامپ با وجود عمل به وعده خروجش از برجام، اما نتوانست ایران را پای میز مذاکره بکشاند. تمام هدف آمریکا از خروج از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری برای این بود که با ایران توافقی جدید و موفق امضا کنند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد حتی در این میان همراهی کشورهای اروپایی را نیز از دست داد. علاوه بر این با تشدید فعالیت ها از جمله ترور شهید سردار سلیمانی نشان داد که بر خلاف ادعاهای خود موفق نشده خطر جنگ را با ایران را کاهش دهد. آمریکا از فردای روز ترور شهید سلیمانی همواره در معرض واکنش ایران به این اقدام است.

- حمایت ترامپ از سیاست‌های رژیم اسرائیل، ضمن این که امید فلسطینی‌ها برای داشتن کشور  مستقل را نابود کرد، منطقه را وارد آشفتگی مضاعف کرده است به طوری که آینده ای مبهم را پیش روی منطقه قرار داده است و به عبارتی می توان گفت که نظم منطقه‌ای را با این اقدامات بر هم زده است.

- حمایت بی چون و چرای آمریکا از عربستان و برخی کشورهای عربی منطقه در تهاجم و کشتار مردم بی گناه یمن و در قتل جمال خاشقجی از جمله اقداماتی است که سیاست خارجی آمریکا در دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان و مسایل بشردوستانه که از اصول اساسی در دموکراسی آمریکایی است را زیر سوال برد و برای این کشور نزد افکار عمومی جهان موجب شرمساری شد.

- رییس‌جمهور آمریکا از بسیاری معاهدات و قراردادهای دو جانبه و چندجانبه و حتی حضور در برخی سازمان ها و نهادهای مهم بین‌المللی خارج شد. از جمله خروج از پیمان اقیانوس آرام، توافق پاریس، یونسکو، توافق نیویورک و نادیده گرفتن شرایط مهاجران، برجام، شورای حقوق بشر، قرارداد نفتا، پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی)، خروج از سازمان بهداشت جهانی.

- ترامپ نتوانست شعار "آمریکا را باشکوه و بزرگ" می‌کنیم را محقق سازد و به نظر این اولین و بزرگترین شکستش است چرا که امروز تصویر آمریکا در جهان خیلی آسیب دیده است و با اتفاقاتی که در انتخابات ۲۰۲۰ و پس از آن شاهد بودیم تصویر آمریکا را به کشوری جهان سومی نزدیک کرد و شاید این بدترین میراث ترامپ برای آمریکا باشد.

- رییس جمهور آمریکا سازمان های بین المللی، مثل سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا را به صراحت نادیده می گرفت و به علاوه این گونه بیان می شد که اگر یک سازمان و نهاد بین المللی به نفع آمریکا نباشد و منافع مادی و معنوی آن را تامین نکند، از آن خارج خواهد شد. این نگاه ترامپ هر چند ریشه در حزب جمهوری خواه دارد اما علنی و عملی وارد این بحث شدن از اتفاقاتی بود که در دولت ترامپ روی داد و جامعه بین الملل را در بهت فرو برد. این در حالی بود که بسیاری از مشکلات و چالش های جهان مثل انتشار بیماری های مسری، تغییرات آب و هوایی، چالش های اقتصادی و مهاجرت در بعد جهانی در چارچوب حاکمیت ملی قابل حل و فصل نیستند و مدیریت این مسایل بدون تعامل پیچیده جهانی امکان پذیر نیست، کما اینکه بیماری همه‌گیر کرونا در دنیا و عدم مدیریت این مساله در آمریکا از مهم‌ترین عوامل شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ محسوب می شود.

- دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری اش تلاش کرد تا یکی از مناقشه برانگیزترین پرونده‌ها یعنی مساله کره شمالی را حل و فصل کند و برای آن بسیار تلاش کرد و حتی تا مرز کره شمالی هم رفت اما در نهایت در این مساله شکست خورد. مخالفت و دشمنی ترامپ با چین که به طور علنی تر از گذشته خود را نشان داد را می توان یکی از دلایل محقق نشدن توافق میان آمریکا و کره شمالی عنوان کرد.

- آمریکای ترامپ در همکاری با ناتو و تعاملات فراآتلانتیکی بسیار ضعیف شد و توافقی که بتواند این پیمان را محکم تر کند انجام نداد و بالعکس برای کم اثر کردن آن بیشتر تلاش کرد. رویکردی که به شدت هم پیمانان اروپایی آمریکا را ناراحت کرد.

- در افغانستان و سوریه ترامپ با شعار خروج نیروهای نظامی این کشور وارد شد و از هزینه‌های هنگفت این جنگ‌ها برای آمریکا به شدت گلایه کرد اما بر خلاف سخنان و شعارهایش نتوانست نیروهایش را به طور کامل از این کشورها خارج کند. در عراق نیز میراث خاصی به جا نگذاشت. با وجود هزینه های زیاد مالی و جانی آمریکا در عراق اما رییس جمهور این کشور همچنان باید شبانه به این کشورها رفت و آمد کند؛ موضوعی که ترامپ را بسیار آزرده می ساخت.

- ترامپ در بحث روسیه به نظر آن چنان موفقیتی نداشت و سیاست اوباما را کج‌دار و مریز ادامه داد. در عین حال حمایت ها و طرفداری ترامپ از پوتین یکی از مشکلات بزرگ وی بود که انتظار می رفت بعد از حملات شدید به وی در داخل آمریکا، قاطعانه‌تر با روسیه رفتار کند اما دیدارش در فنلاند با پوتین نشان داد که او در برابر رییس‌جمهور روسیه خیلی ضعیف عمل می‌کند. ترامپ نتوانست در این چهار سال جبهه ضد روسی در دستگاه سیاسی و امنیتی آمریکا را با خود همراه کند.

- ادعاهای ترامپ در مورد چین و نیز جنگ تجاری آمریکا و چین نیز بی‌نتیجه ماند. برخلاف ادعاهای آمریکا، تعرفه‌ های اعمال شده بر کالاهای چینی را نه پکن بلکه مصرف کنندگان آمریکایی می‌پردازند.

در عین حال به نظر، همان‌طور که دونالد ترامپ به شکلی فله‌ای اقدام به از بین بردن بسیاری از تصمیمات و دستورات دولت اوباما با یک امضا کرد، بایدن نیز در بخش های زیادی دست به چنین کاری بزند، با این تفاوت که جامعه بین‌الملل و اکثریت مردم آمریکا از اقدامات بایدن در لغو دستورات ترامپ احتمالا حمایت همه جانبه خواهند داشت و در این میان اقدامات و تصمیمات دونالد ترامپ در سیاست خارجی آمریکا در چهار سال گذشته با توجه به انتقاداتی که بایدن و هم حزبی‌هایش مطرح کرده‌اند در تیررس خواهد بود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)