میرنیوز

یادداشت| افشای هویت جاسوس MI۶ در جشنواره حقیقت/ «کودتای ۵۳» و اسناد تازه از ۲۸ مرداد ۳۲

 یادداشت| افشای هویت جاسوس MI۶ در جشنواره حقیقت/ «کودتای ۵۳» و اسناد تازه از ۲۸ مرداد ۳۲ 2020-12-26T15:43:15+03:30

به گزارش گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم، جشنواره حقیقت امسال شاهد رونمایی از یک مستند جنجالی بود. "کودتای 53" (COUP 53) ساخته تقی امیرانی، یک ایرانی تبار ساکن ایالات متحده است که در جستجوی اسنادی از 28 مرداد به کشورهای انگلستان، آلمان، سوئیس و فرانسه و البته ایران سفر می‌کند. 

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

ساخت مستند همانطور که در ابتدای آن گفته می‌شود چند سال زمان برده و حتی برخی افرادی که با آنها گفت‌وگو شده است از دنیا رفتند اما ماحصل آن چه به لحاظ تکنیک و چه به لحاظ پژوهش درخور توجه و تحسین است. این مستند در جشنواره حقیقت که امسال به‌دلیل شرایط کرونا بصورت آنلاین برگزار شد، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کرد و در رتبه دوم فروش قرار گرفت. 

تمرکز این روایت پرده برداشتن از نقش انگلستان در انجام کودتای 28 مرداد است. گره‌‌ی فیلم پیدا کردن عامل اصلی کودتا در ایران، یک افسر MI6 به نام "نورمن داربی شیر" است که حرف‌های او برای اولین‌بار در این مستند پخش می‌شود و به نقش انگلستان در کودتا و همچنین قتل رئیس وقت شهربانی تهران که از حامیان مصدق بود اعتراف می‌کند.

البته نقدهایی به مستند به لحاظ پژوهش وارد است. از جمله اینکه به اشتباهات دولت مصدق در انحلال مجلس هفدهم و خوش‌بینی به آمریکا اشاره‌ای نشده است.

سید امیر مکی پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و از نزدیکان سید حسین مکی از رهبران ملی شدن صنعت نفت، در یادداشتی که برای تسنیم نوشته است، به بررسی مستند "کودتای 53" پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

پس از مدت‌ها پنهانکاری و سرپوش گذاشتن بر جریان نفوذ در تاریخ معاصر کشورمان، سرانجام صفحات مصور ارزشمندی گردآوری گردید که مسلما نمی‌توان منکر زحمات دست اندرکاران و تهیه کنندگان آن شد اما چرا ابعاد دیگر کودتای 53 هرچند کوتاه به وضوح دیده نشده است و یا شاید وقت گذرانی‌های پیاپی فیلم مذکور در خصوص آقای جاسوس جوان -نورمن داربی شایر- باعث این مهم ، البته با رویکردی هدف دار انجام پذیرفت.

 

آنچه که در این فیلم بوضوح دیده شد، برجسته ساختن نقش بی بدیل دولت وقت انگلستان در این حادثه و در مقابل، فرمانپذیری دولت و عوامل آمریکائی به عنوان مرئوس رئیس بزرگ که همان استعمار پیر بوده ، به کرات و هدفمند دیده و بصورت بخش‌های پیاپی به صفحه نمایش دوخته شده است.

در این داستان، فعالیت نظام  آمریکا بعنوان ریسمان مشترک اطلاعاتی بین ایران و انگلیس تعریف گردیده که خود ناشی از کم فکری و نادیده پنداری دولت ملی ایران بود که با اطمینان بی‌جا و نیز به دور از واقعیت گرایی در مقابل خدعه و فریب امپریالیست جهانی به وادادگی سیاسی و اقتصادی تن دادند و منتظر مرحمتی از جانب او بودند که در اقدامی حساب شده و با دورنمای مطالعاتی خود  دولت پسا ترومن که همان آبزنهاور بود با نگاهی فریبکارانه در پی خریدن وقت و  معطلی دولت ملی ایران و حصول زمان مقتضی برای ضربه نهایی به جهت کسب منافع از پیش تعیین شده خود بودند که متاسفانه آنچه را که نمی‌بایست حاصل شد و فعل کودتا در دومرحله انجام و در آخر در روز چهارشنبه 28 مرداد 1332 و یا به تعبیری "کودتای 53" رقم خورد و پاسخ  اطمینان دولت ملی مصدق به آمریکا به روشنی و در نهایت خباثت و منفعت طلبی  داده شد، آنچنانکه در دوران پس از کودتا بر سر سفره نفت ایران جلوس کرده و 40 درصد از عایدی این کشور را به یغما برده و هضم نمودند و جای پای خود را محکم و محکمتر از گذشته ساختند و در حقیقت عمل کودتا،  شروعی بر روش دخالت مستقیم و طرح نفوذ نوین آمریکایی‌ها شد.

شاید بیشتر هدف این تصویر، تکیه بر جایگاه از دست رفته انگلیس در واقعه شوم کودتا و خیره شدن نگاه جهانی و به خصوص مردم بزرگوار ایران  به قدرت  بلامنازع آمریکا پس از جنگ جهانی دوم باشد که در حقیقت و با توجه به حوادث پیش آمده در 50 تا 60 سال گذشته که عینا از قول " برنی سندرز "  در این فیلم نیز آورده شده است ، دیده شود. آنجا که می‌گوید: "آمریکا در پنجاه شصت سال گذشته در براندازی حکومت ها نقش اساسی داشته است."

ولی با عنایت به جوان بودن ساختارسیاسی کشور آمریکا می‌توان بنا به خوی استعماری دولتین انگلیس و آمریکا به عین آنها را دو روی یک سکه دانست که قطعا بدون حمایت یکدیگر از هم،  امکان اجرای اهداف شوم خود را نداشته، آنچنانکه دو عامل اصلی" پول و قدرت"  در کنار هم منجر به اجرای هدف غائی خواهد شد.

اما شاید عدم اشاره به نقش آمریکا در وقایع 30 تیر 1331 یکی از نقاط ضعف این فیلم بود. اینکه پس از شکست مذاکرات ایران و بانک جهانی و روی برگرداندن ایشان در پرداخت و ارائه وام درخواستی، آمریکایی ها به تدریج به این اعتقاد انگلیسی‌ها که تا دکتر مصدق بر مسند قدرت است ، دستیابی به هیچ گونه راه حلی برای نفت ممکن نیست مهر تائید زدند و در طلب نشاندن دولت انتخابی خود بر آمدند که  به هرحال حکومت قوام که ثمره یک توطئه داخلی و بین المللی علیه نهضت ملی ایران بود، در 30 تیرماه 1331 / 21 ژوئیه 1952 سقوط کرد و شاه بالاجبار و تحت شرایط سخت و تحمیلی، شرایط دکتر مصدق را پذیرفت و او را مجددا به نخست وزیری منصوب کرد.

لوئی هندرسن در 30 ژوئیه 1952 و پس از آنکه با میدلتون کاردار سفارت انگلیس در ایران مشورت‌های لازم را بعمل آورد ، به واشنگتن گزارش داد که :

" ...  ما هردو براین عقیده بودیم که در حال حاضر جانشین‌های دیگری که احتمالا در مقابل دکتر مصدق بتوانند به دولت دست یابند وجود ندارد، مگر احتمالا از طریق دست زدن به یک کودتای نظامی .... بهترین و مناسب‌ترین افراد ارتش که به نظر می‌رسید آچنانکه در بهترین وضعیت مناسب  برای انجام کودتا باشند عبارت بودند از ژنرال زاهدی و ژنرال حجازی ....."

آنطور که  در این اثر نیز آمده: " نورمن داربی شایر"  نقش خود را در حفاظت فیزیکی از زاهدی اعلام و فرار خانه به خانه او را بر خلاف گفته‌های اردشیر زاهدی (پسر فضل الله زاهدی) متذکر و تصدیق می‌نماید و رصد عملیاتی کودتا را لحظه به لحظه از طریق عوامل داخلی و نیز شخص خودش جریان سازی می‌نمود.

و در واقع، معرفی چهره پنهان و مرموز این اثر "نورمن داربی شایر"  لقب گرفت آن‌چنانکه جاسوس جوان این قصه، تاکید موکد بر دو عامل اصلی پیروزی کودتا را "رازداری مطلق در خصوص  اطلاعات برنامه کودتا" و "انجام به موقع و بدون اتلاف وقت اهداف تعیین شده اعلام داشته است".

اما بپردازیم به همزمانی این جریان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در همان سال انجام گرفت! گروه آبزنهاور – دالس از حزب جمهوری خواه روی کار آمد که در تاریخ معاصر آمریکا به کابینه " 17 میلیونر". مشهور است و زمام امور را بیش از پیش در دست گرفتند.

اهداف اصلی دولت آیزنهاور به پیروی از نظریه "مک کارتیسم" در سیاست خارجی، تشدید جنگ سرد، تقویت سازمان اطلاعات مرکزی سیا و رهائی از شر کمونیسم و اتخاذ روش تهاجمی در برابر آن و نیز هر حرکتی که از دید آنها وابسته بدان یا مرتبط با آن تلقی می‌شد، بود.

به نظر می‌رسید که این دیدگاه با خواست دولت محافظه کار انگلستان  همخوانی بیشتری داشت چرا که اتخاذ سیاست مشترک در قبال بحران نفتی و حکومت ملی دکتر مصدق آسان تر شد.

"جان فاستر دالس" وزیر امور خارجه آمریکا بعدها اعتراف می‌کند که " بطور عمدی در باره خطرهای کمونیسم اغراق گوئی می‌کردند و پذیرفت که برافروختن این آتش در خدمت مقاصد مهمی قرار می‌گرفت."

اشاره فوق العاده و قابل توجهی که در فیلم نیز دیده شد، نقش اجرائی سرویس اطلاعاتی انگلیس در ربودن رئیس شهربانی دولت دکتر مصدق یعنی سرتیپ افشار طوس بود که بنا به اطلاعات شنیده شده، گفته‌های افشار طوس در تاریخ 31 فروردین 1332 خطاب به افسران شهربانی که عنوان شده بود:  فهرستی از اسامی جاسوسان فعال آمریکائی را بدست آورده و وعده از بین بردن آنها را داده است،، بدین جهت بنا به حضور عوامل نفوذی سرویس‌های خارجی حتی نتوانست روز بعد در شهربانی حضور یابد چرا که همان شب او را ربودند و سرانجام به قتل رساندند.

آری؛ آنچه که بوضوح در این فیلم دیده می‌شود، وقوع و ایجاد جریان نفوذ در تار و پود همه ابعاد سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و رسانه‌ای و بدست گرفتن زیر ساخت‌های حکومتی و اجرای تمام و کمال منویات نوشته شده حادثه مذکور می‌باشد، آنجا که جاسوسان 24 تا 30 ساله جوان عوامل اجرایی کودتا، تصمیم به براندازی دولت ملی کشور بزرگی در غرب آسیا می‌گیرند  که حضور نخست وزیر 70 ساله دولت ملی مانعی بر انجام آن واقعه نمی‌گردد، خود نکته‌ای بسیار قابل توجه بوده که در حقیقت با حیله‌گری و خدعه در دست گرفته از طرف نهاد اطلاعاتی سازمان سیا و نیز هدایت افکار سیاسی عموم مردم به سمت رابطه با غرب و به خصوص با آمریکا صحنه سیاسی را طور دیگر رقم زدند تا جاییکه نخست وزیر مجرب و ریشه‌دار ما را هم فریب داده و نگاه او را به سمت خود معطوف  و منتظر الطاف خود داشتند.

تا آنجا که خرده جاسوس جوان انگلیسی یا به تعبیری جاسوسک انگلیسی – " نورمن داربی شایر "- در مکتوبات خود ، اجازه جسارتی خاص را به خود داده و گفته است که: " ایرانیان هرچه اقتصادشان بدتر شود ، برای ما بهتر است!" که در پی آن علاوه بر محاصره اقتصادی ایران بر آن شدند تا تحریم نفتی را نیز توامان بکار بندند تا بتوانند به زانو درآوردن ساختار اجتماعی ایران و مردم بزرگوار این سرزمین را به عین ببینند. آنچنانکه وکیل شرکت نفت ایران و انگلیس در این اثر اذعان می‌دارد که  "... ما آگهی دادیم که هرکسی نفت ایران را بخرد باید مجازات را هم به جان بخرد ، البته شاید کار دموکراتیکی به نظر نیاید ..."

اما باز جای بسی تشکر دارد تا با تدوین و ساخت این گونه فیلم‌ها در به تصویر کشیدن نفوذ ریشه‌های ساختاری  قدرتهای بزرگ در بدست گرفتن منافع ملی و طبیعی ملتها، ما را هرچه بیشتر در آگاهی توام با بصیرت و هشیاری کمک حالمان باشد و تجربه تلخ و مضر گذشته را دیگر نه تکرار نمائیم و نه به ذهن بیاوریم.

و در پایان این مقال ، آنچنانکه در فیلم نیز اشاره شد، ذکر این نکته حائز اهمیت بوده که نام عملیات آژاکس نیز چه دقیق انتخاب و از چه واژه ای اقتباس شده است! "آژاکس" نام تجاری و برند یک ماده پاک کننده و شوینده شرکت Colgate Palmolive  است که در آمریکا و اروپا استفاده می‌شود و بنا بر این برند، در پی واقعه کودتای ننگین و منحوس 1953، دول متخاصم بهمراه ایادی و دستیاران داخلی خود ،  پاک کننده دولت ملی وقت از صحنه سیاسی کشور شدند و رسالت بر دوش خود را بوضوح به سرانجام رساندند تا خود را مشروع معرفی کرده و زمینه  شروع اپیزود دوم ربع قرن از سلطنت محمد رضا پهلوی را مهیا نمایند.

انتهای پیام/  

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)