میرنیوز

گفتگو| تغییر قانون کار نیاز به نقشه‌ی راه نظری دارد/ اصلاح‌کنندگان قانون کار تنها مواد حمایتی را کم کردند

 گفتگو| تغییر قانون کار نیاز به نقشه‌ی راه نظری دارد/ اصلاح‌کنندگان قانون کار تنها مواد حمایتی را کم کردند 2020-11-18T19:46:15+03:30

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، 29 آبان ماه 1369 یکی از چالش‌برانگیزترین قوانین اقتصادی کشور در «مجمع تشخیص مصلحت نظام» به تصویب رسید.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

«قانون کار» به‌عنوان یکی از قوانین پایه در تنظیم مناسبات و تعاملات اقتصادی، دارای تبعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی متعددی است.

روایت تکوین و تصویب این قانون در دهه 60 شمسی و آنچه در سی سال گذشته بعد از تصویب آن رخ داده است، هم برای مناسبات کار و کارگری جامعه ما و هم به‌صورت کلی برای نظام‌سازی اسلامی در سایر عرصه‌های اجتماعی قابل‌تأمل و دقت است.

در سی‌سالگی قانون کار جمهوری اسلامی ایران، روایت تاریخی تکوین این قانون و تحولات سه دهه گذشته آن، در عرصه‌های مختلف اجتماعی ما آموزنده است.

 

به مناسبت سالگرد قانون کار گفتگویی با حسین سرآبادانی تفرشی پژوهشگر هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: قانون کار مصوب 1369 چقدر هماهنگ و هم‌آوا با روحیه انقلابی و متأثر از گرایش چپ با شعارهای عدالتخواهانه بود؟

سرآبادانی تفرشی: اگر مروری از لحاظ تاریخی به  قانون کار مصوب سال 1369 داشته باشیم، از اولین پیش‌نویسی که در دولت سوم در وزارت کارِ آقای توکلی نوشته می‌شود و بعد با مخالفت دولت میرحسین موسوی و برخی از وزرایی که گرایش چپ داشتند- چپ سیاسی به معنایی که در دهه 60 رایج بود-، تا مصوبه 29 آبان سال 1369 قانون کار جمهوری اسلامی ایران در مجمع تشخیص مصلحت، نظام تاریخیِ توأم با چالش‌های فکری ، سیاسی، اجتماعی و تا حدی فقهی را درباره اصل قانون کار طی می‌کنیم.

اگر بخواهیم قضاوتی منصفانه از آنچه در 29 آبان 1369 درباره قانون کار تصویب شد داشته باشیم، می‌توان گفت، دعویِ جناح راست دهه 60 مبنی بر اینکه "ما باید بر اساس اصل تراضی طرفین، روابط بین کارگر و کارفرما را تنظیم کنیم" با مبنای عدالت‌خواهانه نظام اسلامی سازگاری نداشت. به این علت که اساسا مقوله حقوق کار در دنیای امروز در جوامع مختلف از لیبرال‌ترین جوامع گرفته تا جوامعی که گرایش‌های چپ و سوسیالیستی دارند، بر مبنای نوعی ماهیت حمایتی، آمرانه، عام و همه شمول در جهت حمایت از طبقه فرودست یا طبقه کارگر تصویب می‌شود.

فرض می‌شود بر اساس چیزی که در حقوق کار مطرح است، رابطه قدرت یا رابطه اجتماعی بین کارگر و کارفرما یک رابطه قدرت نامتوازن است که همیشه یک گروه یعنی گروهی به‌نام طبقه کارگر در معرض ظلم و یا در معرض قرارگرفتن خواسته‌های بیش از حد طبقه کارفرمایی و یا طبقه‌ای که از نگاه چپ به سرمایه‌دار معروف است، می‌باشد. اصل این موضوع که ما نیاز به قانون کار داشتیم و جناح راست با آن مقاومت می‌کرد و یا تلاش داشت قانون کاری مبتنی بر تراضی طرفین بنویسد، به زعم من با روحیه عدالت‌خواهانه‌ای که نظام اسلامی و انقلاب اسلامی بر اساس آن آرمان شکل گرفت، تعارض داشت.

** در قانون کار مصوب 1369 رگه‌هایی از نوعی گرایش به چپ و سوسیالیسم را می‌توان دید

اما واقعیت این است که جناح چپ دهه 60 هم متأثر از گفتمان سوسیالیستی بود بخصوص برخی از نگاه‌های آنها در حوزه مالکیت. مثلا محمد سلامتی معاونت وقت وزیر کار که در تدوین قانون کار هم نقش مهمی را ایفا کرد، جمله‌ای داشت که "مالکیت فردی موجب استثمار است!" این ادبیات، مارکسیست و سوسیالیستی بود. تأثیرپذیری جناح چپ از مارکسیسم یک بحث است و اینکه به قانون کاری نیاز داریم در جهت حمایت از طبقه کارگر و جناح راست حسب آن با آن مخالفت کرد هم مقوله دیگری است.

در قانون کاری که در نهایت در سال 1369 تصویب می‌شود ما رگه‌هایی از نوعی گرایش به چپ و یا گرایش به سوسیالیسم را می‌بینم ولی نمی‌توانیم تمام آن را واقعا به متأثر بودن آن جناح از گفتمان مارکسیسم یا فضای انقلابی استناد بدهیم.

** تغییرات در قانون کار همواره با شکست روبرو بود

تسنیم: چرا نسخه‌های اصلاحی قانون کار در سه دهه گذشته جز برخی اصلاحات جزئی و تدریجی، در نهایت به سرانجامی نرسیده و موفق نشده است؟

سرآبادانی: تقریبا از ابتدای دهه 70 در دولت سازندگی و بعد در همه دولت‌ها و تا همین دولت اعتدال، هر چهار دولتی که هرکدام 8 سال در این دوران قانون کار بودند، نوعی گرایش به تغییر یا اصلاح قانون کار را می‌بینیم. بخشی از این به تغییر و تحولاتی که در حوزه روابط کار شکل گرفته بود بر می‌گشت و بخشی از آن برمی‌گشت به اقتضائات جدیدی که در ساختار اقتصاد کشور شکل گرفته بود و تحولاتی که از لحاظ ساختاری با آن روبرو بودیم اما همیشه با شکست روبرو بود.

این مسئله چند دلیل دارد؛ یکی اینکه مجموعه کسانی که به‌دنبال اصلاح قانون کار بودند هیچ مبنای اصولی و نقشه‌ی نظری مشخص برای اصلاح چیزی که در اثر  یک فرایند چانه‌زنی هشت‌ساله در دهه 60 شکل گرفته بود، نداشتند. یعنی ما مشخصا در حوزه قانون کار نیاز داریم که اولا نظریه کار داشته باشیم و باید تعریف‌مان هم از کار و کارگر مشخص کنیم. بین کارگر و معنای حقوقی آن با چیزی که در معنای عرفی‌اش می‌شناسیم تفاوت وجود دارد. کارگر لزوما کارگرِ در خط تولید یک کارخانه صنعتی نیست و فردی مشغول در بخش خدمات، یک وکیل، معلم و عضو هیئت عملی دانشگاه هم می‌تواند کارگر باشد، چون مشمول قانون کار است.

** کسانی که قانون کار را اصلاح می‌کردند به فکر کم کردن مواد حمایتی بودند

کسانی که می‌خواستند قانون کار را اصلاح کنند، تعریف مشخصی از کار و کارگر نداشتند و با مبنای اصولی وارد این زمینه نمی‌شدند. به همین علت عمدتا پایگاه فکری آن‌ها برای تغییر قانون کار این بوده که تا جایی که می‌توانند  مواد حمایتی قانون کار را کم کنند که بازارکار را از انعطاف خارج می‌کرد. عمدتا با این موضع وارد می‌شدند و در این هنگام با مقاومت گروه‌های کارگری نیز مواجه می‌شدند و دولت به همین جهت برای آن‌که حمایت طبقات کارگری و نماینده کارگری را از دست ندهد، به سمت اصلاح یا تغییر این قانون نمی‌رفت. بنابراین ما در بازی باخت-باخت قرار گرفتیم که امکان برون‌رفت از آن وجود ندارد و طرفین نمی‌توانند پیرامون یک منافع مشترکی براساس یک نقشه نظری مشخصی به اصلاح قانون کار فکر کنند.

تلاشی که در اواسط دهه 70، در سال‌های 86 و 87 و هم‌چنین تلاش‌هایی در اواخر دولت دهم صورت گرفت و اولین کاری که دولت یازدهم انجام داد این بود که همان لایحه را سال 92 پس گرفت و در مرداد سال 95 همین دولت دوباره همین آن لایحه را به‌عنوان اصلاح قانون کار به مجلس تقدیم می‌کند. نکته جالب این است که آقای روحانی روز کارگر در 11 اردیبهشت سال 96 که نزدیک به ایام انتخابات دولت دوازدهم بود، در هدیه به جریان کارگری این لایحه را پس گرفت! چون متن کامل این لایحه کاملا بدون نقشه نظری مشخص است و صرفا می‌خواست برخی مواد حمایتی از کارگران را کاهش دهد و به همین جهت هم با مخالفت گروه‌های مارگری هم مواجه شد.

تسنیم: الزامات تغییرات تکاملی قانون کار جمهوری اسلامی ایران با توجه به شرایط فعلی بازار کار ایران چیست؟ نقطه شروع تغییر برای قانون کار کجاست؟

سرآبادانی: اگر بخواهیم کلیتی برای شروع و نقشه برای تغییر ارائه دهیم، اولین کار این است که  اعتماد در بین حوزه کارگری بازگردد. ما الان با عدم اعتماد بین گروه‌های کارگری و کارفرمایی با هم و عدم اعتماد بین آنها با دولت روبرو هستیم. ما از دولت، کارگران و کارفرمایان به‌عنوان شرکای اجتماعی بازار کار یاد می‌کنیم و تا زمانی که دیوار بزرگی به‌نام بی‌اعتمادی میان آن‌ها باشد که هرکس که از اصلاح قانون کار سخن می‌گوید، تلقی طرف مقابل این باشد که می‌خواهد یکی از مواد حمایتی را کاهش دهد، نمی‌توانیم به برون‌رفت از این فضا فکر کنیم. باید بین ذینفعان جلب اعتماد شود و ذینفعان این مسئله پای‌کار بیایند.

ثانیا باید تلاش کنیم با توجه به نقشه نظری مشخص و طبق اصول و مبنای مشخص پیش برویم و متأسفانه ما در کشورمان مطالعات علمی بر مسئله کار نداریم و به همین جهت کارهایی صرفا عمل‌گرایانه، موردی، مقطعی، زیگزاگی و با صحیح و خطاهای مختلف انجام می‌دهیم. باید بتوانیم در این مسیر این اصلاح‌ها را انجام دهیم و با مبنای مشخصِ اصولی حرکت کنیم.  امروز در دنیا چیزی به‌نام اقتصاد اشتراکی و چیزی به‌نام تاکسی‌های اینترنتی مطرح است که مثال بارز این‌ها را هم داریم؛ می‌بینیم که این چه تحول ساختاری در بازارکار ایران ایجاد کرده و این مسیر ادامه دارد و هنوز فناوری، دیجیتال و عصر اطلاعات تغییرات ساختاری در روابط کاری ایجاد می‌کند.

قانون کار ما همچنان می‌تواند برای عصر انقلاب صنعتی باشد و باید تغییرات را با توجه به این تغییرهای ساختاری که در اقتصاد شکل می‌گیرد، اعمال کنیم. بازنویسی قانون کار بعد از 30 سال ضرورت دارد اما برای این تغییر و تحول نباید تجربه‌های تلخ گذشته را تکرار کنیم.

تسنیم: مهمترین محورهای مورد چالش فعلی در قانون کار جمهوری اسلامی ایران که از سوی شرکای اجتماعی بازار کار محل بحث و گفتوگو هست، چیست؟

سرآبادانی: حداقل سه مورد است؛ اولین مورد ماده 7 قانون کار است که بعدها دو تبصره‌ی «الف» و «ب» و دو تبصره دیگر در قانون توسعه تولید ملی در برخی آیین نامه‌های اجرایی که وزارت کار در دهه 70 ابلاغ کرد، تغییر می‌کند مسئله قراردادهای کار و موقت‌سازی نیروی کار است. طبق گزارشی که وزارت کار در سال 1393 منتشر کرد، بیش از 93 درصد قراردادهای کار در بازار کار ایران موقت است؛ یعنی با فرایند موقت‌سازی نیروی کار روبرو هستیم و مفهوم موقت‌سازی نیروهای کار با بحث امنیت شغلی کارگران مرتبط است. گرایش جهانی در این زمینه هست که قراردادهای استخدامی بلندمدت، مادام العمر یا سی‌ساله به‌واسطه همین تحولات مانند جهانی‌شدن، فناوری و اطلاعات ارتباطات معاصر که برگرفته از نگاه فکری هم هست، وجود دارد.

قراردادهای بلندمدت در فرایند جمعی رو به کاهش است اما در کشورما سرعت بسیار بالایی داشته و امروز یکی از مسائلی که محل بحث و محورهای جدی است، قراردادهای کار و موقت شدن آن و توسعه قراردادهای 89 روزه که اصطلاحا زیرِ سه‌ماه است؛ برای اینکه بسیاری از مواد حمایت قانون کار شامل این افراد نمی‌شود. قراردادهایی که قبلا معروف به 29 روزه بود، قانون بعدا اصلاح شد و الان 89 روزه شده و قراردادهای زیر یکسال و قراردادهای موقتی رسما امنیت شغلی کارگران را مورد حمله قرار می‌دهد.

از سوی دیگر گروه‌های کارفرمایی با توجه به مسائلی که تولید در کشور ما دارد، تاکید دارند که اگر ما مسئله قراردادهای کار بلندمدت و مفهومی امنیت شغلی را به این معنا قرار بدهیم، باعث کاهش بهره‌وری کارگران می‌شود و موجب کاهش انعطاف‌پذیری کار و بنگاه‌های تولیدی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها می‌شود. این اولین محور است و محور دوم نیز حوزه دستمزد است؛ ماده 41 قانون کار که همیشه سالانه مسئله دستمزد خصوصا در اواخر سال مطرح می‌شود، در شورای عالی کار همیشه محل بحث است. ماده 41 قانون کار چند محور کلیدی دارد؛ یکی اینکه گفته شده دستمزد باید با دو معیارِ تورم و چیزی بنام سبد معاش یا سبد هزینه‌های خانوار کارگری تعیین شود. از سال 96 تا 98 کمیته‌ای در شورای عالی کار تشکیل شده که سبد معیشتی یک خانوار کارگری را با بُعد 3/3 محاسبه می‌کند و به‌عنوان مبنای چانه‌زنی برای تعیین حداقل دستمزد اعلام می‌کند. این میزان برای مثلا سال گذشته 4 میلیون و 950 هزار تومان بود و این کمیته برای این مسئله سه‌ماه کار می‌کند و مبنای چانه‌زنی مب‌شود و باید تلاش شود حداقل دستمزد با دریافت‌های کارگر سهم بیشتری از این عدد را پوشش دهد.

در حال حاضر کل دریافتی کارگر اگر با همان میزان 4 میلیون و 950 هزار تومان حساب کنیم -که در ماه‌های اخیر افزاش داشته-، الان تقریبا 55 درصد است و تمامی دریافتی با حداقل دستمزد و حق اولاد و مسکن حدود 55 درصد این سبد معاش می‌شود.

این برای مذاکره مبنا قرار می‌گیرد ولی چند چالش در این زمینه وجود دارد؛ یکی اینکه در ماده 41 قانون کار اشاره شده که حداقل دستمزد با توجه به نیازهای هر منطقه و صنایع مختلف به صورت متنوع تعیین شود؛ که در کشور ما حداقل دستمزد برای همه صنایع و در همه مناطق یکسان است. خود این می‌تواند محل بحث باشد و در لوایحی که وجود دارد، گروه‌های کارفرمایی تأکید دارند که باید شروطی اضافه شود و آن شرایط اقتصادی کشور است یعنی بررسی شود که بنگاه می‌تواند که این هزینه دستمزد را بالا ببرد؟ که این مسئله مورد مخالفت است.

سومین محور محل اختلاف نیز مسئله تشکل‌های کارگری و تشکل‌های کارفرمایی و سازماندهی این تشکل‌هاست، در دنیا مطرح است که افراد برای حقوق خود در تشکل‌های کارگری به صورت سازمان یافته عضو می‌شوند ولی این در کشور ما وجود ندارد. 

یکی از محورهایی که در سه دهه‌ی گذشته در حوزه قانون کار با آن روبرو بودیم و عملا درحال از بین بردن تمام خاصیت قانون کار است، پروژه استثناسازی افراد از شمول مواد حمایت قانون کار است. در سه دهه گذشته آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانینی داشتیم که طبق آن بسیاری از نیروهای کارگری و کارکنان از شمول بسیاری از مواد حمایتی قانون کار خارج شدند. یکی مثلا قانون خروج نیروی کار در کارگاه‌های کمتر از 5 و 10 نفره که در سال 1378 به‌صورت آزمایشی برای 5 سال تصویب شد ولی بعدا با رأی دیوان عدالت اداری، دائمی شد.

65 درصد بنگاه‌های کشور بنگاه‌های کوچک هستند و با این مصوبه بسیاری از کارگران از شمول مواد حمایتی قانون کار خارج شدند. مثلا خروج کارگران فعال در مناطق آزاد تجاری و یا کارگرانی که در نهادها و سازمان‌های خاص فعالیت می‌کنند، وجود داشت. این فرایند خروج گسترده بوده و حجم زیادی از کارگران را از شمول مواد حمایتی قانون کار خارج کرده است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

مدیرعامل ستاد دیه کشور: ۱۲۸۷۴ محکوم جرایم غیرعمد زندانی هستند

مدیرعامل ستاد دیه کشور: ۱۲۸۷۴ محکوم جرایم غیرعمد زندانی هستند
2020-12-05T15:19:54+03:30
مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: هم‌اکنون ۱۲۸۷۴ زندانی جرایم غیرعمد در سطح استان‌ها تحمل حبس می‌کنند.

بررسی نسبت فعالیت‌های شهید فخری‌زاده با «فیزیک» از منظر رحیم‌پور ازغدی

بررسی نسبت فعالیت‌های شهید فخری‌زاده با «فیزیک» از منظر رحیم‌پور ازغدی
2020-12-05T15:19:53+03:30
حسن رحیم پور ازغدی در یادداشتی به نظریات شهید محسن فخری زاده از بنیانگذاران صنعت هوافضا و موشکی ایران در حوزه فیزیک و فلسفه علم پرداخت. ...

ماجرای بررسی ۲ مصوبه مهم در شورای نگهبان

ماجرای بررسی ۲ مصوبه مهم در شورای نگهبان
2020-12-05T15:16:40+03:30
عضو حقوقدان شورای نگهبان توضیحاتی درباره روند بررسی لایحه تمدید مهلت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در شورای نگهبان ارائه کرد.

امیر جهانشاهی جانشین معاون ارزیابی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) شد

 امیر جهانشاهی جانشین معاون ارزیابی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) شد
2020-12-05T15:23:12+03:30
فرمانده نیروی زمینی ارتش ارتقای جایگاه خدمتی امیر جهانشاهی را به‌عنوان جانشین معاون ارزیابی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) را تبریک گفت.

وضعیت جسمی آیت‌الله مصباح تغییر نکرده است

 وضعیت جسمی آیت‌الله مصباح تغییر نکرده است
2020-12-05T15:23:12+03:30
وضعیت جسمی آیت‌الله مصباح تغییر نکرده است.

توضیحات مولاوردی درباره حکم دو سال حبس تعزیری: درخواست تجدیدنظر می‌کنم

 توضیحات مولاوردی درباره حکم دو سال حبس تعزیری: درخواست تجدیدنظر می‌کنم
2020-12-05T15:23:11+03:30
معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره حکم بدوی مجرم شناخته شدنش گفت: این حکم بدوی است و درخواست تجدید نظر می‌کنم.

روایت طحان نظیف از جلسه اخیر شورای نگهبان

 روایت طحان نظیف از جلسه اخیر شورای نگهبان
2020-12-05T15:23:11+03:30
عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۵۷ از سلسله گزارش‌های خود از جلسات شورای نگهبان در صفحه خود در فضای مجازی به تشریح اقدامات صورت گرفته در آخرین جلسه شورای ...

سفیر ایران در عراق: سردار قاآنی در سفر اخیر با مقامات عراقی دیدار کرد

 سفیر ایران در عراق: سردار قاآنی در سفر اخیر با مقامات عراقی دیدار کرد
2020-12-05T15:23:11+03:30
سفیر ایران در عراق با تاکید بر اینکه تهران در امور داخلی بغداد دخالت نمی‌کند، خاطر نشان کرد که سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ...

فرمانده نیروی زمینی ارتش:ولایتمداری، عدالت محوری و شایسته سالاری سه اصل اساسی در این نیرو است

فرمانده نیروی زمینی ارتش:ولایتمداری، عدالت محوری و شایسته سالاری  سه اصل اساسی در این نیرو است
2020-12-05T15:06:36+03:30
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش با تبریک به امیر سرتیپ علی جهانشاهی به مناسبت ارتقای جایگاه خدمتی او به عنوان جانشین معاون ارزیابی قرارگاه خ...

مشکلات به دلیل وجود جریان لیبرال است/ به نفوذی‌ها حساس باشید

مشکلات به دلیل وجود جریان لیبرال است/ به نفوذی‌ها حساس باشید
2020-12-05T14:49:58+03:30
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه متاسفانه ابتدای انقلاب به جریان لیبرال اعتماد شد، گفت: ما هرچه آسیب خوردیم، بخش عمده آن از این جریان بوده است.

ایزدی: وقاحت امروز اروپایی ها نتیجه واکنش انفعالی دولت به خروج آمریکا از برجام است

 ایزدی: وقاحت امروز اروپایی ها نتیجه واکنش انفعالی دولت به خروج آمریکا از برجام است
2020-12-05T14:56:33+03:30
یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر ملاک دولت برای موفقیت سیاست خارجی کاهش تحریم ها، افزایش فروش نفت یا افزایش توامندی هسته ای باشد، بدون شک وضعیت کشور پیش از ...

کاهش ۶۰درصدی فساد با تصویب طرح سوت‌زنی در مجلس

 کاهش ۶۰درصدی فساد با تصویب طرح سوت‌زنی در مجلس
2020-12-05T14:43:20+03:30
نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است با تصویب قانون حمایت از افشاکنندگان فساد در مجلس ۶۰درصد فسادها در کشور کمتر می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی‌سیرت مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه شد

 حجت‌الاسلام محمدی‌سیرت مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه شد
2020-12-05T14:43:20+03:30
حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی‌سیرت با حکم نماینده ولی فقیه در سپاه به عنوان مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس منصوب شد.

واکاوی عملکرد رسانه‌ ملی در مواجهه با بحران‌های امنیتی/ باید رسانه های رسمی روایت اول را داشته باشند| در گفتگو با اکبر نصراللهی

 واکاوی عملکرد رسانه‌ ملی در مواجهه با بحران‌های امنیتی/ باید رسانه های رسمی روایت اول را داشته باشند| در گفتگو با اکبر نصراللهی
2020-12-05T14:43:20+03:30
اکبر نصراللهی پژوهشگر علوم ارتباطات و از مدیران سابق بخش‌های خبری رسانه ملی در گفتگو با تسنیم به بررسی عملکرد رسانه‌های رسمی کشور از جمله صدا و سیما در مواج...

وزیر خارجه بحرین: آماده مذاکره با ایران در رابطه با برجام هستیم

وزیر خارجه بحرین: آماده مذاکره با ایران در رابطه با برجام هستیم
2020-12-05T14:13:14+03:30
وزیر خارجه بحرین گفت که نتیجه ثابت کرده است که برجام نیاز به بازنگری دارد و توصیه می کنیم که در این زمینه با کشورهای منطقه مشورت شود. ...

دسترسی به فناوری پیچیده شبیه سازها در دوران تحریم امکان پذیر شد

دسترسی به فناوری پیچیده شبیه سازها در دوران تحریم امکان پذیر شد
2020-12-05T14:13:14+03:30
معاون هماهنگ کننده نهاجا گفت: جمهوری اسلامی ایران به لطف خدا و علی‌رغم همه سنگ‌اندازی ها و تحریم های دشمنان، به فناوری پیچیده شبیه سازها دست یافته است. ...

نیروی قدس حافظ و پیشگام توسعه فرهنگ انقلاب در جهان اسلام است

نیروی قدس حافظ و پیشگام توسعه فرهنگ انقلاب در جهان اسلام است
2020-12-05T14:09:57+03:30
فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: نیروی قدس حافظ و پیشگام توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان اسلام است.

کاهش ۶۰درصدی فساد با تصویب طرح سوت زنی در مجلس

 کاهش ۶۰درصدی فساد با تصویب طرح سوت زنی در مجلس
2020-12-05T14:16:33+03:30
نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است با تصویب قانون حمایت از افشاکنندگان فساد در مجلس ۶۰درصد فسادها در کشور کمتر می‌شود.

بیانیه مهم دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی درباره قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها

 بیانیه مهم دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی درباره قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها
2020-12-05T14:16:33+03:30
دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی از مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها حمایت کرد.

گزارش تسنیم از موشک جدید بالگردهای ایرانی| قائم ۱۱۴ یک موشک با ۴ شیوه هدایت

 گزارش تسنیم از موشک جدید بالگردهای ایرانی| قائم ۱۱۴ یک موشک با ۴ شیوه هدایت
2020-12-05T14:16:33+03:30
موشک قائم ۱۱۴ جدیدترین موشک هوا به زمین ایرانی است که از ۴ شیوه هدایت مختلف بهره می برد و می تواند علیه انواع اهداف زمین و دریایی بکار گرفته شود.

اقدامات تحولی معاونت قوانین در ۶ ماه اول مجلس یازدهم ارائه شد

اقدامات تحولی معاونت قوانین در ۶ ماه اول مجلس یازدهم ارائه شد
2020-12-05T13:56:40+03:30
مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس گفت: در جلسه معاونین، دستیاران و مشاورین رئیس مجلس، اقدامات تحولی معاونت قوانین در شش ماه اول مجلس یازدهم ارائه شد.

حجت‌الاسلام «محمدی‌سیرت» نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه شد

حجت‌الاسلام «محمدی‌سیرت» نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه شد
2020-12-05T13:56:39+03:30
حجت‌الاسلام علی محمدی‌سیرت با حکم نماینده ولی فقیه در سپاه به عنوان مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه منصوب شد.

تشریح عملکرد ۶ ماهه کمیسیون صنایع؛ از تدوین طرح عرضه خودرو در بورس تا اصلاح قانون معادن

 تشریح عملکرد ۶ ماهه کمیسیون صنایع؛ از تدوین طرح عرضه خودرو در بورس تا اصلاح قانون معادن
2020-12-05T14:03:12+03:30
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس عملکرد ۶ ماهه کمیسیون متبوعش را تشریح کرد.

سردار جلالی مطرح کرد: راه اندازی مرکز پدافند شیمیایی کشور با همکاری وزارت صمت

 سردار جلالی مطرح کرد: راه اندازی مرکز پدافند شیمیایی کشور با همکاری وزارت صمت
2020-12-05T14:03:12+03:30
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در دیدار با وزیر صمت بر راه اندازی یک مرکز پدافند شیمیایی واحد در کشور تاکید کرد.

۵ رهیافت مواجهه با برجام در ایران و آمریکا/ بایدن چه می‌گوید، روحانی چه‌نظری دارد، معنای طرح مجلس چیست؟

 ۵ رهیافت مواجهه با برجام در ایران و آمریکا/ بایدن چه می‌گوید، روحانی چه‌نظری دارد، معنای طرح مجلس چیست؟
2020-12-05T14:03:12+03:30
شاید برای بسیاری مشخص نباشد که تفاوت رویکردهای دولت ایران، مجلس ایران، بایدن وبرخی منتقدان اصولگرا طرح مصوب مجلس در چیست و اصلاً بر سر چه‌چیزی بحث می‌کنند! ...

آغاز بررسی لایحه بودجه در مجلس از هفته آینده

آغاز بررسی لایحه بودجه در مجلس از هفته آینده
2020-12-05T13:46:34+03:30
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ از هفته آینده در مجلس آغاز می شود.

گفت‌وگو | سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت اصلاحات: باید انتقام شهید فخری زاده را بگیریم

 گفت‌وگو | سخنگوی دستگاه دیپلماسی دولت اصلاحات: باید انتقام شهید فخری زاده را بگیریم
2020-12-05T13:49:52+03:30
آصفی گفت: نقش رژیم صهیونیستی در ترور شهید فخری زاده روشن است؛ باید انتقام بگیریم اما با تدبیر. طوری باید انتقام بگیریم که عوامل ترور به اهدافشان نرسند.

چالش‌های بایدن برای تعامل با ایران

چالش‌های بایدن برای تعامل با ایران
2020-12-05T13:33:14+03:30
یک شبکه رادیویی آمریکا در گفت‌وگویی با تحلیل‌گران به چالش‌های مسیر جو بایدن برای تعامل با ایران به ویژه در زمینه بازگشت به توافق هسته‌ای پرداخت. ...

رویای پوشالی دولت در بودجه ۱۴۰۰ غیر قابل تحقق است

رویای پوشالی دولت در بودجه ۱۴۰۰ غیر قابل تحقق است
2020-12-05T13:29:56+03:30
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نوشت: بودجه سال ۱۴۰۰ فاقد اصلاحات ساختاری و غیر قابل تحقق است.

چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها با بی تدبیری نچرخید

 چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها با بی تدبیری نچرخید
2020-12-05T13:36:33+03:30
نماینده سنقر در مجلس با بیان اینکه بی تدبیری باعث ایجاد مشکلات در اقتصاد کشور شده است، گفت:مافیای ارز۴۲۰۰ سرمایه خود را بادکنکی افزایش دادند.