میرنیوز

خرسندی ایران از توافق باکو و ایروان/ آمریکا راه سیاست خارجی را گم کرده است

خرسندی ایران از توافق باکو و ایروان/ آمریکا راه سیاست خارجی را گم کرده است 2020-11-10T15:26:29+03:30

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست مجازی سران کشورهای عضو سازمان شانگهای اظهار کرد: ایران کمک‌های انسان‌دوستانه خود را برای بهبود شرایط در برخی از کشورهای منطقه ارائه کرده است. همچنین این آمادگی را دارد تا در مسیر مبارزه با کووید -۱۹ با کشورهای عضو سازمان شانگهای تحربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

روحانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر سیاست اصولی خود در تقویت حسن همجواری، ایجاد اعتماد و گفتگو با همسایگان در حوزه‌هایی همچون ارواسیا، خلیج فارس، جنوب و غرب آسیا تاکید داشته است و حصول امنیت پایدار را جز از طریق همکاری، مشارکت و صلح میسر نمی‌داند.

وی افزود: ارائه ابتکار صلح هرمز، مشارکت در روند صلح آستانه، حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های چندجانبه بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نمونه‌هایی از توجه ایران به مشارکت و همکاری برای حصول امنیت پایدار در منطقه و جهان است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از همکاری در غالب سازمان همکاری شانگهای برای مواجه با چالش‌های منطقه در حوزه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی استقبال می‌کند. ایران همواره امنیت حوزه پیرامونی را به مثابه امنیت خود دیده و برای حفظ صلح و ثبات منطقه کوشیده است.

روحانی گفت: در این جهت ما به همکاری با شرکای خود و سازمان همکاری شانگهای جهت مقابله موثر با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر ادامه خواهیم داد.

وی افزود: یکی از اصول محوری همکاری‌های کشورهای منطقه و اعضای شانگهای، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی است. جلوگیری از توسعه ایدئولوژی خشونت و افراط‌گرایی و مقابله دسته جمعی با جریانات و نهادهای تولید و انتشار تفکر افراطی‌گری در منطقه در کنار شناسایی کانون‌های شکل‌گیری، حامیان و منابع مالی گروه‌های تروریستی از مهمترین رسالت‌های مشترک سازمان همکاری شانگهای در حوزه امنیت دسته جمعی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران با اتکا به سال‌ها تجربه خود در مبارزه گسترده با گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام و مبارزه علیه جریانات تروریستی و افراط‌گرایی اعلام می‌کند. هرچند در ابتدای سال جاری میلادی، یکی از بزرگترین فرماندهان جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، سردار شهید قاسم سلیمانی، توسط به وجود آورندگان و حامی اصلی جریانات تکفیری و تروریستی، به طور ناجوانمردانه‌ای ترور شد و به شهادت رسید، اما ما همچنان مصمم هستیم تا سرکوب کامل گروه‌های تروریستی افراط‌گرا و پایان دادن به اشغالگری بیگانگان، به راه خود ادامه دهیم.

روحانی افزود: در همین رابطه قطعنامه پیشنهادی ایران تحت عنوان «جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی» با رای مثبت ۱۹۰ کشور در دسامبر ۲۰۱۳ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، که می‌تواند همچنان مورد توجه جدی برای اقدامات عملی، از سوی این سازمان قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان همسایه دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان و با تکیه بر اشتراکات فراوان تاریخی با مردم منطقه، از تصمیم اخیر مقامات این دو کشور با وساطت فدراسیون روسیه برای پایان دادن به درگیری‌های نظامی و شروع فرآیند حل و فصل دیپلماتیک ابراز خرسندی می‌کند و امیدوار است که دو کشور بتوانند اختلافات خود را در فضای صلح‌آمیز و در چارچوب حقوق بین‌الملل حل و فصل کنند. در این راستا ایران طرح صلحی به منظور برقراری آتش بس و ایجاد صلح ارائه کرد و همچنین رایزنی‌های فشرده‌ای با طرفین درگیری و سایر کشورهای ذینفع بعمل آورده و از هرگونه تلاشی جهت کاهش تنش و اختلافات و برقراری ثبات، امنیت و صلح پایدار و عادلانه در این منطقه استقبال می‌کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر حسن همجواری، همزیستی مسالمت‌آمیز و توسعه روزافزون روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان و کشورهای دوست با هدف توسعه و رشد اقتصاد منطقه استوار بوده و در این جهت ابتکاراتی را پیشنهاد و از ابتکارات کشورهای دوست نیز استقبال کرده است. ضرورت دارد در مسیر ارتقای رفاه و معیشت ساکنان منطقه، توسعه پایدار و فقر زدایی در منطقه، از فرصت همکاری‌های مشترک، بهره برداری حداکثری به عمل آید.

روحانی گفت: گسترش خطوط انتقال انرژی و توسعه مسیرهای مواصلاتی در منطقه از مهمترین ساز و کارهای همکاری در منطقه محسوب می‌شود. کشور ایران به عنوان یکی از مهمترین مجاری انتقال انرژی و یکی از شاهراه‌های مواصلاتی در منطقه با برخورداری از منابع غنی انرژی، دسترسی به دو دریای مهم و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، قادر به تامین نیازهای اصلی بسیاری از کشورهای منطقه و اعضای سازمان شانگهای است.

وی اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی ایران در کریدورهای مختلف و بویژه کریدور شمال – جنوب فرصت بسیار بااهمیت و پایداری برای توسعه ارتباطات فراقاره‌ای و رهایی از برخی محدودیت‌های ژئوپلیتیک برای کشورهای دوست در این سازوکار است. خوشحالم به اطلاع برسانم که بزودی با تکمیل مسیر ریلی رشت – بندرانزلی در حاشیه دریای خزر، مسیر ریلی کریدور شمال جنوب به واقعیت پیوسته و ظرفیت عظیمی را برای حمل و نقل ترانزیتی ایجاد خواهد کرد. بعلاوه ما در تلاش هستیم ساخت مسیر ریلی رشت– آستارا را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و اتصال ریلی یکپارچه از خلیج‌فارس تا روسیه و شمال اروپا را فراهم آورده و یکی از نیازهای مهم بین‌المللی را تحقق بخشیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همچنین در چند هفته آینده، راه‌آهن خواف-هرات که از محل کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است، افتتاح خواهد شد. این راه‌آهن هدیه و کمک بسیار ارزشمندی برای کمک به خروج افغانستان از بن‌بست خواهد بود. ادامه این مسیر از هرات به مزارشریف می‌تواند ضمن کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای دسترسی سهل و کم‌هزینه به آب‌های آزاد و اروپا، بازار جمهوری اسلامی ایران و خاورمیانه را نیز در دسترس آنها قرار دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر چندجانبه‌گرایی اقتصادی و سیاسی مورد تهدید جدی قرار گرفت و دولت آمریکا با قلدرمآبی تمام در صدد اعمال سیاست‌ها و قوانین داخلی خود بر نظم جهانی و کشورهای دارای استقلال سیاسی برآمد. نتایج انتخابات آمریکا نشان داد که نه تنها جهان مخالف سیاست‌های نادرست دولت کنونی ایالات متحده است، بلکه مردم آمریکا نیز از این سیاست‌ها به ستوه آمده‌اند. ملت آمریکا واکنش جهان به قلدرمآبی، قانون‌گریزی، نقض تعهدات بین‌المللی، تهدید و تحریم دیگر ملت‌ها را به خوبی شنید و تصمیم به تغییر گرفت.

وی در ادامه افزود: یک بار دیگر تاریخ واقعیت خود را به عرصه حکمرانی و سپهر سیاسی تحمیل کرد و درس عبرت دیگری به ماجراجویان، جنگ‌طلبان، مخالفان حقوق ملت‌ها و ناقضان حقوق مسلم بین‌المللی داد. نتیجه انتخابات آمریکا نشان می‌دهد کشوری که مدام در حال استفاده از تهدید، تحریم و چماق باشد و با زبان زور با دیگر ملت‌ها سخن گوید، سیاست خارجی آن حتماً راه خود را گم کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: اکنون نوبت منتخبان و رهبران جدید در ایالات متحده آمریکاست که پیام ملت خود را به خوبی درک کنند و این اراده به تغییر را در سیاست خارجی خود و رابطه با دیگر کشورها و ملت‌ها عملی سازند. بازگشت به قانون‌مداری، مقررات و تعهدات شناخته شده بین‌المللی، احترام به حقوق ملت‌ها و جبران خسارت وارده از الزامات ترمیم اعتبار جهانی آمریکاست.

روحانی در پایان با تشکر از برگزار کنندگان اجلاس شانگهای گفت: در خاتمه مایلم با اغتنام از فرصت یکبار دیگر از رئیس جمهور محترم فدراسیون روسیه و دیگر دست‌اندرکاران برگزاری این اجلاس تشکر نمایم و برای دولت و مردم روسیه آرزوی سربلندی و بهروزی کنم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)