میرنیوز

رابطه مالی دولت و نفت اصلاح شود/بودجه شهرداری‌ها و بانک‌ها باید شفاف شود

رابطه مالی دولت و نفت اصلاح شود/بودجه شهرداری‌ها و بانک‌ها باید شفاف شود 2020-10-19T15:17:38+03:30

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در تشریح گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص آسیب شناسی و راهکارهای ارتقای نظام بودجه ریزی کشور، مهمترین آسیب های نظام بودجه ریزی کشور در چهار بخش منابع، مصارف، شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و همچنین ثبات رویه، شفافیت و ساختار نهادی و پیشنهادات اصلاحی را در دو بخش بودجه سال ۱۴۰۰ و قانون برنامه هفتم توسعه به شرح زیر ارائه کرد:

مهمترین آسیب های نظام بودجه ریزی کشور از نگاه دیوان محاسبات کشور

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در این گزارش، مهمترین آسیب های این حوزه را، وابستگی بودجه به نفت و عدم شفافیت رابطه مالی نفت و دولت، حجم بالای معافیت‌های مالیاتی، فرار مالیاتی، معوقات مالیاتی دولت، رشد فزاینده انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین کسری بودجه، افزایش تصاعدی بدهی دولت به صندوق توسعه ملّی بابت وجوه برداشتی از آن ، وجود منابع ناپایدار و غیرقابل اتکاء در بودجه، تمرکز بر اعتبارات هزینه ای و عدم توجه جدّی به اعتبارات بخش توسعه ای و طرح های تملک دارایی های کشور، بی انضباطی مالی و عدم شفافیت، عدم وجود ساز و کار مناسب جهت حذف هزینه های غیرضرور دستگاه های اجرایی، عدم تحقق سیاست های کلی اصل (۴۴) علی رغم واگذاری های صورت گرفته، عدم اهتمام جدی دولت در تعیین تکلیف و اصلاح ساختار شرکت‌های دولتی زیان‌ده ، فقدان قانون جامع و واحد در خصوص فرآیند تهیه، تنظیم و اجرای بودجه در کشور، چسبندگی بودجه به روندهای نادرست گذشته، عدم اجرای صحیح بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و همچنین عدم درج بودجه تمامی دستگاه های اجرایی بخش عمومی در بودجه کل کشور برشمرد که این عوامل می تواند دلایل کافی بر لزوم اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور باشد.

پیشنهادهای اصلاح ساختار بودجه با قابلیت اعمال در بودجه ۱۴۰۰

بذرپاش پیشنهادات دیوان محاسبات کشور را در دو زمینه اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی کشور در بودجه سال ۱۴۰۰ و قانون برنامه هفتم توسعه که بر پایه تحقیقات و آسیب شناسی های صورت گرفته، بدست آمده است را تشریح کرد.


الف- منابع
۱) مکلّف نمودن دولت مبنی بر ارائه لایحه «رابطه مالی دولت و نفت» بر اساس وضعیت موجود با رویکرد قطع وابستگی بودجه به نفت، حداکثر ظرف (۴) ماه به مجلس شورای اسلامی
۲) درج سهم سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها از دریافتی سال ۱۴۰۰ در ردیف منابع بودجه عمومی (۲۱۰۱۰۲) و مصارف مرتبط با آن در ردیف‌های مستقل و جداگانه در ارقام بودجه عمومی در راستای تحقق مفاد تبصره (۱) ماده (۳۹) قانون برنامه ششم توسعه
۳) تسهیل ساز و کار صادرات فرآورده‌های نفتی، گاز، برق و محصولات پتروشیمی، در راستای تحقق بند (۱۳) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اختصاص حداقل ۵۰ درصد از منابع حاصل از صادرات بخش‌های فوق به سرمایه گذاری های جدید
۴) مکلّف نمودن سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر ارائه فهرستی از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به مجلس شورای اسلامی در اجرای قسمت اخیر بند «ص» تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و متعاقب آن ارائه «لایحه ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی» به مجلس شورای اسلامی و درج منابع حاصل از بازنگری معافیت‌های مالیاتی و گمرکی طی ردیف جداگانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰
۵) الزام سازمان امور مالیاتی کشور به شناسایی و واحدیابی سیستمی مؤدیان جدید از طریق اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی و ایجاد ساز و کار قانونی مبنی بر تکلیف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص حقوقی فاقد پرونده مالیاتی در پنجره واحد سازمان امور مالیاتی کشور و اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری موضوع مصوبات مورخ ۲۶/ ۱۲/ ۱۳۸۶ و ۲۴/ ۲/ ۱۳۹۶ هیأت وزیران
۶) تجدید نظر در شرایط اعطای کارت‌های بازرگانی و پیش بینی ساز و کار قانونی لازم اخذ تضمین‌های مناسب از افراد متقاضی واقعی به منظور حصول اطمینان از وصول صحیح و به موقع مالیات موضوع ماده (۳) قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال ۱۳۷۲
۷) پیش‌بینی مشوّق‌های کارآمد به منظور ایجاد انگیزه برای وصول معوقات مالیاتی و کشف فرار مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰
۸) پیش‌بینی ساز و کار لازم مبنی بر تعیین تکلیف و وصول حداقل ۵۰ درصد از معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۰ (نظیر تسهیل در فرآیند بخشودگی جرایم) و درج منابع حاصله در ردیف جداگانه‌ در بودجه
۹) ایجاد بسترهای قانونی لازم به منظور اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
۱۰) حذف اوراق تسویه خزانه و استفاده از اوراق بدهی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در اجرای جزء (۳) بند «ت» ماده (۸) قانون برنامه ششم توسعه
۱۱) جایگزینی سایر انواع اوراق با اسناد خزانه اسلامی و اختصاص منابع حاصل از فروش اوراق صرفاً برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با تأکید بر رعایت سقف تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه برای انتشار اوراق مالی اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ (مبلغ ۵۵,۰۰۰ میلیارد تومان)
۱۲) ایجاد بستر قانونی لازم مبنی بر نحوه تسویه بدهی دولت به صندوق توسعه ملّی
۱۳) پیش‌بینی واقع‌بینانه ردیف‌های منابع عمومی دولت و حذف ردیف‌های فاقد عملکرد طی سنوات اخیر
۱۴) اجتناب از درج عدد «یک» در جداول و پیوست‌های قانون بودجه سنواتی به استثنای موارد مربوط به ارقام دوبار منظور شده نظیر حقوق و مزایای کارکنان به منظور شفافیت و اعتباربخشی ارقام مندرج در بودجه
۱۵) اعطای اختیارات مرتبط با مولّدسازی دارایی‌های دولت به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها به ویژه در فروش و تبدیل به احسن نمودن دارایی‌های دستگاه‌های اجرایی
۱۶) پیش‌بینی برخی از ردیف‌های درآمدی در قالب درآمد استانی و حسب مورد اختصاص تمام یا قسمتی از آن به استان بمنظور ایجاد انگیزه در وصول و افزایش درآمدهای استانی برای تأمین اهداف مقنن در توسعه استان‌ها
ب- مصارف
۱) تکلیف دولت مبنی بر ارائه جدولی همراه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مشتمل بر سهم دولت، صندوق توسعه ملّی، بانک‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی (برای خدمات عمومی) در توسعه و عمران کشور منطبق با دستورالعمل آمارهای مالی دولت (GFSM)
۲) تنفیذ حکم جزء (۷) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، مبنی بر الزام به درج اطلاعات طرح‌های توسعه مشارکت عمومی با بخش خصوصی در سامانه الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی
۳) ممنوعیت شروع طرح‌های جدید استانی به استثنای طرح‌هایی که با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
۴) اجازه تغییر کاربری طرح‌های استانی توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به منظور استفاده بهینه از طرح‌های نیمه تمام، راکد و بلااستفاده سایر دستگاه‌های اجرایی
۵) تسریع در بررسی و تصویب لایحه مشارکت عمومی-خصوصی توسط مجلس شورای اسلامی با هدف ساماندهی اجرای پروژه‌ها و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای در کشور
۶) اختصاص کل منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی برای مصارف موضوع ماده (۲۹) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، اجرای ماده (۲) قانون حمایت از صنعت برق و ماده (۵) قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی
۷) اجازه مصرف اموال مازاد، بلااستفاده و راکد طرح‌های خاتمه‌یافته یا نیمه‌تمام در سایر طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای همان دستگاه اجرایی با اعمال حساب در ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای (جمعی-خرجی) به قیمت روز اموال مذکور
۸) الزام دولت به اختصاص کل منابع حاصل از درآمدهای وصولی برای احکام خاص از جمله برنامه ششم توسعه و قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) برای مصارف تعیین شده در همان قانون و ممنوعیت اختصاص منابع تحقق یافته برای سایر ردیف‌های بودجه‌ای
۹) ایجاد ساز و کار قانونی مناسب جهت تسریع در تسویه تعهدات و بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی از جمله واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، اموال دولتی و یا اوراق تسویه خزانه برای شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها
۱۰) اصلاح قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیرضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی مصوب سال ۱۳۷۰ به منظور رفع خلاءهای قانونی
۱۱) اصلاح قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی مستثنی هستند مصوب ۱۳۶۴ (اعتبارات خارج از شمول)
۱۲) تسریع در بررسی و تصویب طرح «لغو احکام و مجوزهای ناظر به استثنای وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی مستلزم ذکر یا تصریح نام از شمول قوانین و مقررات عمومی» به منظور فراهم نمودن زمینه ارتقای شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و مؤسسات مذکور و افزایش نظارت مؤثر
۱۳) الزام دستگاه‌های اجرایی به اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام (راکد و رها شده) اعم از منابع بودجه‌ای و غیربودجه‌ای و ارائه گزارش آن ظرف سه ماه به دولت
۱۴) الحاق کل ردیف‌های متفرقه‌ دارای دستگاه متولی مشخص به جدول شماره (۷) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۰
ج- شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت
۱) واقعی نمودن بودجه شرکت‌های دولتی از طریق:
-افزایش پاسخگویی مجامع عمومی شرکت‌های دولتی نسبت به عملکرد شرکت‌های وابسته و تابعه از نظر تصویب بودجه واقعی، پیگیری موارد انحراف عملکرد نسبت به قانون بودجه و اجرای تکالیف قانونی با تصویب لایحه نحوه اداره شرکت‌های بخش عمومی
-بازنگری قانون الحاق یک تبصره به ماده (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۹۸/۵/۷ به منظور اصلاح فرآیند ارائه، بررسی و تصویب لایحه بودجه شرکت‌های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت با استفاده از اظهار نظر دیوان محاسبات کشور
۲) در اولویت قرار دادن بازپرداخت وام و تسهیلات دریافتی توسط شرکت‌های دولتی از جمله وام موضوع ماده (۳۲) قانون برنامه و بودجه، نسبت به سایر پرداخت‌های همان شرکت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰
۳) پیش‌بینی ضمانت اجرای قانونی به منظور اطمینان از انجام تکلیف بانک‌ها در اجرای ماده (۱۶) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع فروش اموال و دارایی‌های مازاد و کاهش شعب و هزینه‌های جاری بانک‌ها در راستای صرفه‌جویی در مصارف جاری و توانمندسازی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جدید
۴) ایجاد ساز و کار قانونی لازم مبنی بر اولویت پرداخت سهم شرکت‌های دولتی از محل منابع داخلی برای اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به سایر پرداخت‌های شرکت
۵) بازنگری در ماده (۲) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۰ از حیث ساز و کار اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی
۶) الزام دولت به درج درآمدها و هزینه‌های ارزی شرکت‌های دولتی به صورت جداگانه در پیوست شماره (۳) لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به منظور ایجاد شفافیت در درآمدهای ارزی شرکت‌های دولتی
۷) شناسایی کل شرکت‌هایی که سهم دولت یا شرکت‌های دولتی در آنها کمتر از ۵۰ درصد می‌باشد و درج آن در پیوست شماره (۳) لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به منظور دریافت به موقع سود سهم دولت
۸) شناسایی و احصای شرکت‌های دولتی که بودجه آنها در قانون درج نشده و الزام دولت به درج بودجه این شرکت‌ها در پیوست شماره (۳) لایحه بودجه سال ۱۴۰۰
۹) الزام مجامع شرکت‌های دولتی مبنی بر اجرای مصوبات هیأت وزیران در راستای بند «و» ماده (۲۸) قانون الحاق (۲) در خصوص ادغام، انحلال و واگذاری سهام شرکت‌های زیان‌ده که ضرورتی برای ادامه فعالیت آنها در بخش دولتی وجود ندارد و تسریع در تعیین تکلیف آنها

د- ایجاد شفافیت، ثبات رویه و ساختار نهادی
۱) ایجاد ساز و کار لازم به منظور اطمینان از بررسی جداول و پیوست‌های لایحه بودجه سالانه توسط کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مجلس
۲) الزام دولت به تنظیم و ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به منظور اصلاح ساختار منابع و مصارف بودجه عمومی دولت با تأکید بر موارد زیر:
- اختصاص تمام منابع حاصل از واگذاری دارائی‌های سرمایه‌ای، صرفاً برای اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، ایجاد اشتغال و طرح‌های مطالعاتی
- درج سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از محل منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی (نظیر اوراق مالی اسلامی و استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی که به عنوان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی لحاظ می‌گردد)، به تفکیک در جداول و پیوست‌های لایحه
۳) تکلیف دولت مبنی بر اصلاح ساختار و ایجاد تعادل و توازن منابع و مصارف بودجه و نیز ساماندهی هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (موضوع بند «هـ» تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۸) در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰
۴) تأکید بر ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی به همراه جدول بدهی‌های و مطالبات قطعی شده و تعهدات دولت به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و مؤسسات عمومی غیردولتی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، در اجرای بند «پ» ماده (۱) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
۵) تکلیف دولت مبنی بر ارائه گزارش تطبیق بودجه سال ۱۴۰۰ با قانون برنامه ششم توسعه به ضمیمه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی
۶) اصلاح سازوکار تخصیص بودجه بر مبنای پیشرفت فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی مطابق پیوست شماره (۴) قانون بودجه، موضوع بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد
۷) ایجاد سازوکار قانونی لازم به منظور پاسخگو نمودن بانک‌ها به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در خصوص تسهیلات بانکی، سرمایه‌گذاری از محل جذب سپرده‌های استانی و همچنین تسهیلات تکلیفی سهم استان‌ها
۸) الزام به اختصاص ردیف بودجه ای تحت عنوان «منابع پیش‌بینی نشده» نظیر منابع صندوق توسعه ملّی اختصاص یافته به مقابله با کرونا و سیل
۹) اصلاح بند «م» ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) از حیث تفکیک اعتبارات مربوط به پیشگیری و پیش‌آگاهی از حوادث غیرمترقبه با سایر موارد مصرف ناظر بر هزینه‌های پس از وقوع حادثه


پیشنهادهای اصلاح ساختار بودجه با قابلیت اعمال در برنامه هفتم توسعه

۱) الزام دولت به ارائه لوایح بودجه سالانه به همراه گزارش تطبیق لایحه با قانون برنامه هفتم
۲) بررسی و رفع موانع استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و الزام دولت به پیاده سازی کامل زیرسیستم های آن از جمله ایجاد و استقرار سامانه بهای تمام شده در دستگاه های اجرایی و مرتبط نمودن سامانه ها و ایجاد زیرساخت های اطلاعات تا پایان سال دوّم برنامه هفتم توسعه
۳) الزام دولت به شناسایی موانع اجرایی طرح جامع مالیاتی و ارائه گزارش آن به مجلس شورای اسلامی تا پایان شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی احکامی در قانون برنامه هفتم توسعه مبنی بر الزام دولت به اجرای کامل طرح از سال اوّل برنامه
۴) واریز درآمدهای حاصل از صادرات نفت پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ذخیره ارزی جهت اهرمی کردن این منابع برای اشتغال و تولید
۵) بازنگری و اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی در بخش عمومی بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی، احکام برنامه های توسعه و شرح وظایف مندرج در قانون تشکیل آنها به منظور حذف دستگاهها، واحدها و فعالیت‌های موازی تا پایان برنامه هفتم
۶) تکلیف دولت به درج بودجه تمام بخش عمومی از جمله مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (نظیر شهرداری ها) و سازمانها و شرکتهای وابسته به آنها در بودجه کل کشور، تا پایان سال دوّم برنامه هفتم به منظور ارتقای شفافیت و جامعیت بودجه
۷) تدوین قانون واحد و جامع در اجرای اصل (۵۲) قانون اساسی به منظور مشخص نمودن اصول، چارچوب و ضوابط چگونگی تهیه و ارائه لوایح بودجه سالانه توسط دولت
۸) اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با مالیه عمومی کشور همچون «قانون برنامه و بودجه» و «قانون محاسبات عمومی»با توجه به اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و حسابداری بخش عمومی
۹) اصلاح ساختار سازمان برنامه و بودجه کشور و خزانه داری کل کشور به منظور تمرکز پرداخت اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی صرفاً در خزانه‌داری کل کشور و طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور
۱۰) تمرکز دریافت های دولت (اعم از ارزی و ریالی) در حسابهای خزانه داری کل کشور طبق اصل (۵۳) قانون اساسی و ماده (۱۱) قانون محاسبات عمومی کشور و حذف موارد استثناء
۱۱) ارائه ساز و کار لازم به منظور فروش نفت‌خام و میعانات گازی به پالایشگاه‌های داخلی به منظور به حداقل رساندن خام‌فروشی در راستای تحقق بند (۱۳) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی موضوع مقابله با ضربه پذیری درآمدهای نفت و گاز
۱۲) مکلّف نمودن بانک مرکزی به ایجاد زیرساخت های لازم برای انجام پرداخت‌های دستگاه های بخش عمومی از طریق حواله الکترونیکی بانک مرکزی
۱۳) الزام دولت به تهیه، تنظیم و تصویب اسناد آمایش منطقه‌ای و ملّی تا پایان سال اوّل برنامه و تنظیم بودجه سنواتی استانی بر اساس اسناد مصوب از سال دوّم برنامه
۱۴) الزام دولت به ارائه برنامه مشخص جهت توانمندسازی و پرداخت به موقع تعهدات صندوق های بازنشستگی و شرکت‌های وابسته و الزام به کاهش سالانه ۲۰ درصد از کمک‌های دولت
 

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

صمصامی: گرانی تنها راه حل مشکل ناترازی انرژی نیست

صمصامی: گرانی تنها راه حل مشکل ناترازی انرژی نیست
2024-11-26T10:07:27+03:30
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نباید فقط با سیاست های قیمتی و افزایش قیمت مشکل ناترازی انرژی و برق را حل کنیم و باید به سمت سیاست های غیرقیمتی هم برویم.

مهاجرانی: گفتگو نیازمند عملی‌سازی احترام و اعتماد از سوی کشورهای غربی است

مهاجرانی: گفتگو نیازمند عملی‌سازی احترام و اعتماد از سوی کشورهای غربی است
2024-11-26T10:07:26+03:30
سخنگوی دولت درباره مذاکرات ایران با دولت آتی آمریکا گفت: گفتگو نیاز به احترام و اعتمادسازی دارد، احترام موضوعی نیست که فقط در کلمات متبادر شود و نیاز به عملی...

سنگدوینی: باید گازهای فلر جمع آوری شوند

سنگدوینی: باید گازهای فلر جمع آوری شوند
2024-11-26T09:54:08+03:30
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت باید اقدامات لازم برای جمع آوری گازهای فلر و افزایش تولید گاز را انجام دهد.

بهرامی: توسعه انرژی های تجدیدپذیر با جدیت دنبال شود

بهرامی: توسعه انرژی های تجدیدپذیر با جدیت دنبال شود
2024-11-26T09:54:08+03:30
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: توسعه انرژی های تجدیدپذیر باید با جدیت بیشتری پیگیری شود و ما باید به سمت استفاده از انرژی خورشیدی و بادی هم برویم.

بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ شرکت‌های دولتی نیازمند اصلاح و بازنگری است

بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ شرکت‌های دولتی نیازمند اصلاح و بازنگری است
2024-11-26T09:54:07+03:30
اظهارنظر و گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ شرکت های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ارائه شد.

احمدی: امنیت انرژی کشور با تشدید ناترازی ها در تهدید است

احمدی: امنیت انرژی کشور با تشدید ناترازی ها در تهدید است
2024-11-26T09:54:07+03:30
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ناترازی میان تولید و مصرف انواع حامل های انرژی، امنیت انرژی کشور را به طور جدی تهدید می کند.

قالیباف: در تابستان امسال بیش از ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در مصرف انرژی داشتیم

قالیباف: در تابستان امسال بیش از ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در مصرف انرژی داشتیم
2024-11-26T09:40:46+03:30
رئیس مجلس گفت: در تابستان ۱۴۰۳ امسال بیش از ۱۵ هزار مگاوات ناترازی در مصرف انرژی داشتیم و گزارش مرکز پژوهش‌ها به ما نشان داد که صنایع ما هم یک و نیم درصد افت...

تقویت اقتدار دریایی، رویکرد نوین پدافند غیرعامل در امنیت ملی

تقویت اقتدار دریایی، رویکرد نوین پدافند غیرعامل در امنیت ملی
2024-11-26T09:27:26+03:30
در نشست رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی طرفین بر تقویت اقتدار دریایی به عنوان رویکرد نوین پدافند غیرعامل در...

حسینی: رفع ناترازی انرژی نیاز به کار جمعی در کشور دارد

حسینی: رفع ناترازی انرژی نیاز به کار جمعی در کشور دارد
2024-11-26T09:27:26+03:30
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: رفع ناترازی های حوزه انرژی نیازمند کار دقیق فنی و اجماع در کشور است و از توان یک وزارتخانه خارج است.

شریعتی: از شهریور تا آبان ذخایر نیروگاه ها کاهش یافته است

شریعتی: از شهریور تا آبان ذخایر نیروگاه ها کاهش یافته است
2024-11-26T09:14:05+03:30
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از ابتدای شهریور تا آبان در سال جاری کاهش ذخایر نیروگاه ها را داشتیم و از سوی دیگر برداشت از ذخایر افزایش یافته است.

پاک‌نژاد: سطح ذخایر سوخت نیروگاه‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارد

پاک‌نژاد: سطح ذخایر سوخت نیروگاه‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارد
2024-11-26T08:47:23+03:30
وزیر نفت گفت: خوشبختانه در مورد نفت کوره سطح ذخایر در وضعیت مناسبی قرار گرفته و در این رابطه چه در جهت تامین و چه در جهت تحویل به نیروگاه‌ها هیچ‌گونه مشکلی و...

علی‌آبادی: در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای خاموشی نداریم

علی‌آبادی: در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای خاموشی نداریم
2024-11-26T08:34:07+03:30
وزیر نیرو تاکید کرد: خوشبختانه در شرایط حاضر هیچ کمبودی در تولید برق توسط نیروگاه نداریم و نیروگاه‌های ما در آمادگی کامل برای تولید برق هستند.

سطح علمی و فقهی شهید رئیسی مغفول مانده است

سطح علمی و فقهی شهید رئیسی مغفول مانده است
2024-11-26T08:20:46+03:30
سید ابراهیم رئیسی بیشتر به تلاش و خستگی ناپذیری در عرصه اجرا شهرت یافته اما ابعاد علمی او در حوزه آکادمیک و فقهی به شدت مغفول مانده است.

سیاوشی: نشان‌دار کردن مالیات‌ها گامی به سوی توسعه عادلانه ۳۱ استان است

سیاوشی: نشان‌دار کردن مالیات‌ها گامی به سوی توسعه عادلانه ۳۱ استان است
2024-11-26T08:20:45+03:30
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها را فرصتی برای تخصیص مالیات مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ به پروژه‌های خاص و در راستای توسعه عادلانه...

ناظمی: ساخت تمدن اسلامی با تکیه بر نظریه حکمرانی اسلامی ممکن است

ناظمی: ساخت تمدن اسلامی با تکیه بر نظریه حکمرانی اسلامی ممکن است
2024-11-26T08:20:45+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در یادداشتی با عنوان «حوزه‌های علمیه و حکمرانی» مطرح کرد: حکمرانی اسلامی مورد اجماع همه اندیشمندان اسلامی می‌تواند مبنای حرکت به س...

موضوع قطعی برق و تأمین سوخت نیروگاه‌ها امروز در مجلس بررسی می‌شود

موضوع قطعی برق و تأمین سوخت نیروگاه‌ها امروز در مجلس بررسی می‌شود
2024-11-26T07:54:07+03:30
گزارش کمیسیون انرژی در خصوص قطعی برق در فصل سرد و تامین سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور در جلسه علنی امروز مجلس بررسی می‌شود.

غریب‌آبادی: آلمان و آمریکا در جنایات شیمیایی رژیم بعث علیه مردم ایران شریک جرم هستند

غریب‌آبادی: آلمان و آمریکا در جنایات شیمیایی رژیم بعث علیه مردم ایران شریک جرم هستند
2024-11-25T22:47:24+03:30
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: آلمان و آمریکا، به عنوان تأمین‌کنندگان اصلی مواد شیمیایی به رژیم بعث عراق، در جنایات شیمیایی علیه مردم ایران ش...

ابلاغ قانون افزایش سهمیه دولت در صندوق بین‌المللی پول توسط قالیباف

ابلاغ قانون افزایش سهمیه دولت در صندوق بین‌المللی پول توسط قالیباف
2024-11-25T22:47:24+03:30
رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای، قانون افزایش سهمیه دولت جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین‌المللی پول را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

عراقچی: جامعه جهانی مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی اسرائیل شود

عراقچی: جامعه جهانی مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی اسرائیل شود
2024-11-25T18:34:02+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جامعه جهانی باید مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی و جنایتکاری رژیم اسرائیل شود.

عراقچی: جامعه جهانی باید مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی و جنایتکاری رژیم اسرائیل شود

عراقچی: جامعه جهانی باید مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی و جنایتکاری رژیم اسرائیل شود
2024-11-25T17:54:04+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جامعه جهانی باید مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی و جنایتکاری رژیم اسرائیل شود.

جامعه جهانی باید مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی و جنایتکاری رژیم اسرائیل شود

جامعه جهانی باید مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی و جنایتکاری رژیم اسرائیل شود
2024-11-25T17:40:42+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جامعه جهانی باید مانع از عادی‌انگاری نسل‌کشی و جنایتکاری رژیم اسرائیل شود.

علیرضا شریفی مدیرکل بازرسی ریاست جمهوری شد

علیرضا شریفی مدیرکل بازرسی ریاست جمهوری شد
2024-11-25T17:27:26+03:30
سرپرست نهاد ریاست جمهوری طی حکمی علیرضا شریفی را به سمت «مدیرکل بازرسی، نظارت و ارزیابی عملکرد نهاد ریاست جمهوری» منصوب کرد.

عارف: احیای دریاچه ارومیه یک طرح فراملی و حیثیتی است

عارف: احیای دریاچه ارومیه یک طرح فراملی و حیثیتی است
2024-11-25T17:27:25+03:30
معاون اول رئیس جمهور احیای دریاچه ارومیه را یک طرح فراملی و حیثیتی دانست و تأکید کرد: بی اعتنایی و بخشی نگری نسبت به نجات دریاچه ارومیه یک فاجعه ملی و فراملی...

علیرضا شریفی مدیرکل بازرسی ریاست جمهور شد

علیرضا شریفی مدیرکل بازرسی ریاست جمهور شد
2024-11-25T16:47:25+03:30
سرپرست نهاد ریاست جمهوری طی حکمی علیرضا شریفی را به سمت «مدیرکل بازرسی، نظارت و ارزیابی عملکرد نهاد ریاست جمهوری» منصوب کرد.

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم
2024-11-25T16:47:25+03:30
رئیس جمهور گفت: ما باید در وهله اول با مردم در زمینه اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم. و در وهله بعد پیش و حین اجرای این طرح‌ها، تورهای حمایتی برای اقشار آسیب...

نگاهداری: شکل‌گیری جبهه مقاومت، نتیجه فرهنگ بسیجی است

نگاهداری: شکل‌گیری جبهه مقاومت، نتیجه فرهنگ بسیجی است
2024-11-25T15:54:06+03:30
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: بسیج قبل از اینکه یک نهاد باشد یک فرهنگ است که در دل انقلاب اسلامی شکل گرفته و ریشه در تاریخ و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی دارد.

امانی:اراده ملت‌هاشکست‌های متعددی بررژیم صهیونیستی تحمیل کرده است

امانی:اراده ملت‌هاشکست‌های متعددی بررژیم صهیونیستی تحمیل کرده است
2024-11-25T15:40:42+03:30
سفیر ایران در لبنان اظهار داشت: اراده ملت‌هاست که شکست‌های متعددی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرده و این رژیم روز به روز ضعیف‌تر و حقیر تر خواهد شد.

مهاجرانی: چگونگی رفع فیلتر به جمع بندی نهایی نرسیده است

مهاجرانی: چگونگی رفع فیلتر به جمع بندی نهایی نرسیده است
2024-11-25T15:27:27+03:30
سخنگوی دولت گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی در فاز نخست بر سر رفع فیلترینگ به وفاق رسیده‌ایم اما در فاز دوم که چگونگی رفع فیلتر است هنوز جمع‌بندی نهایی حا...

سخنان رهبر انقلاب فصل جدیدی از جهاد تبیین و جهاد خدمت گشود

سخنان رهبر انقلاب فصل جدیدی از جهاد تبیین و جهاد خدمت گشود
2024-11-25T15:27:27+03:30
رئیس سازمان بسیج گفت: سخنان امروز امام مسلمین فصل جدیدی از جهاد تبیین، جهاد خدمت و جهاد سازندگی گشود.

هفته بسیج نمایش اقتدار ملتی است که مسیر تعالی را طی می‌کند

هفته بسیج نمایش اقتدار ملتی است که مسیر تعالی را طی می‌کند
2024-11-25T15:00:46+03:30
دبیر اشراف راهبردی ریاست سازمان بسیج مستضعفی گفت: هفته بسیج، شکوه ایثار و نمایش اقتدار ملتی است که در سایه رهبری حکیمانه و اندیشه های بلند امامین انقلاب، مسی...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)