میرنیوز

مهر UNKNOWN روی پرونده سقوط پرواز فرماندهان ارشد نظامی

مهر UNKNOWN روی پرونده سقوط پرواز فرماندهان ارشد نظامی 2020-09-28T06:42:21+03:30

به گزارش ایسنا، پرواز هرکولس سی ۱۳۰ نیروی هوایی ارتش با ۳۳ مسافر، ۵۴ مجروح سرپایی، ۹ خدمه پروازی، چهار مجروح روی برانکارد و ۲۲ بدن مطهر شهید در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۶۰ از مبدا اهواز به مقصد تهران به پرواز درآمد اما نه کادر پرواز و نه فرماندهان نظامی حاضر در هواپیما هرگز تصور نمی کردند که این هواپیمای غول پیکر ناگهان دچار نقص در موتور و قطع کامل برق شود و خلبان و کمک خلبان آن نتوانند با وجود تلاش فراوان هواپیما را روی باند فرودگاه مهرآباد به زمین بنشانند و از کل مسافران و کادر پرواز حاضر در هواپیما فقط ۱۸ مسافر به همراه خلبان، کمک خلبان و دو نفر از کادر پرواز زنده بمانند.

مهمترین مسافران پروازِ مرگ تیمسار ولی‏ الله فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش، تیمسار موسی نامجو نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاع، تیمسار جواد فکوری فرمانده نیروی هوایی ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محمدعلی جهان‏ آرا فرمانده وقت سپاه خرمشهر بودند.

این فرماندهان عالی رتبه یک روز پس از پیروزی عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان راهی تهران شده بودند تا گزارش اقدامات انجام شده و نتیجه عملیات را به صورت مشروح گزارش دهند و طرح خود را برای شکستن حصر خرمشهر با مقامات عالی رتبه سیاسی کشور به ویژه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در میان گذارند. آنان موفق شده بودند فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر «حصر آبادان باید شکسته شود» را در کمتر از دو روز طرح ریزی و عملیاتی کنند.

عملیات ثامن الائمه اولین عملیات نظامی بود که با اتحاد ارتش، سپاه، بسیج، ژاندارمری و جهاد سازندگی طرح ریزی و اجرا شد. یوسف کلاهدوز قائم مقام وقت فرمانده سپاه، طرح شکست حصر آبادان را که توسط شهید حسن باقری طراحی شده بود به شورای عالی دفاع برد و پس از مشورت های فراوان به شرط هماهنگی با لشکر ۷۷ مجوز اجرا گرفت.

عملیات مذکور ساعت یک بامداد پنجم مهر ۱۳۶۰ با رمز «نصر من الله و فتح قریب» آغاز شد و جاده ماهشهر به آبادان در نخستین ساعات عملیات آزاد شد و با پیشروی نیروهای ایران از شمال به جنوب و تصرف پل قصبه، امکان مقاومت از نیروهای عراقی گرفته شد و بعدازظهر همان روز نیروهای بعثی از پل حفار عقب رانده شدند. عصر روز دوم عملیات نیروهای متجاوز به تدریج مجبور به تسلیم و عقب نشینی شدند و سرانجام در پایان آن روز منطقه سرپل آزاد شد. رزمندگان شجاع اسلام در روز سوم عملیات یعنی هفتم مهر ۱۳۶۰ منطقه را از وجود نیروهای دشمن پاکسازی کردند و در ساحل شرقی رودخانه کارون استقرار یافتند و بدین ترتیب فرمان امام برای شکستن حصر آبادان در مدت ۴۲ ساعت با موفقیت کامل اجرا شد.

در پایان موفقیت آمیز عملیات فرماندهان حاضر در میدان نبرد برای ارائه گزارش تصمیم گرفتند به تهران بروند اما پایشان هیچ گاه بر زمین تهران گذاشته نشد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی پس از اطلاع از ماجرا، فردای وقوع حادثه با صدور پیامی تاثر خود را از این حادثه نامبارک بیان کردند.

ایشان گفتند: «با کمال تأثر و تأسف خبر دلخراش سانحۀ هوایی یک فروند هواپیمای نیروی هوایی که حامل شهدا و مجروحین جنگ اخیر بود و منجر به شهادت جمعی از خدمتگزاران به اسلام و ملت شهیدپرور ایران گردید، که در بین آنان تیمسار سرلشکر ولی الله فلاحی، تیمسار سرتیپ نامجو، تیمسار سرتیپ فکوری و آقای کلاهدوز بودند واصل گردید. ‎‏اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند.‏»

«امید است که پس از پیروزی شرافت آفرین برای ملت و پس از زحمات طاقت فرسا‏‎ ‎‏در راه هدف و عقیده، روسفید وسرافراز به پیشگاه مقدس ربوبی وارد و مورد رحمت خاصه واقع شوند. شک نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم؛ پس چه سعادتی بالاتر از آنکه در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود و چه سعادتمند بودند این شهیدان که دیْن خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده‏ و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند. اکنون بر ملت ایران و خصوص قوای مسلح است که با شجاعت و قدرت و مجاهدت و افزودن پشتکار، یاد آنان را زنده و به جهاد چون آنان ادامه دهند و در جبهه و پشت جبهه پیروزی آفرینند و به پیش روند و دل دشمنان کوردل را که با شهادت هر یک از رزمندگان ما وعدۀ شیطانی به خود می دهند لرزنده تر کنند و به آنان بفهمانند کسانی که برای هدف و عقیده جهاد می کنند و از میهن عزیز خود دفاع می نمایند، از شهادت این عزیزان سستی و هراسی به خود راه نمی دهند.»

این سقوط که با اما و اگرها و ابهامات فراوانی روبرو بود، قطعا دلایلی دارد که بهتر است این دلایل را از زبان کادر پرواز که از حادثه جان به در بردند بخوانیم.

کمک خلبان پرواز سی ۱۳۰ چه گفت؟

محمود خرمدل که در آن پرواز کمک خلبان بود و به گفته علی صولتی خلبان هواپیمای سی ۱۳۰ مشغول طی دوره های تکمیلی آموزش پرواز بود، ماجرا را این گونه روایت کرد: ما در پایگاه مهرآباد بودیم. ساعت ۹ صبح خبر دادند که یک پرواز رفت و برگشت از تهران به بوشهر داریم. برای انجام چک پروازی رفتیم و همه چیز عالی بود و هرکولس قبراق و سر پا به نظر می رسید. پس از بازرسی، در حال استارت زدن بودیم که از برج خبر دادند که استارت نزنید چون قرار است چند نفر از اشخاص مهم را با این هواپیما به اهواز انتقال دهید. به همین دلیل پرواز هواپیما تا عصر به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: گروه پنج نفره شامل رئیس مالی سپاه همراهانش و یک پِیکِ سیاسی بود که باید در بوشهر پیاده می شد. مسیر اصفهان - شیراز - بوشهر را طی کردیم. در فرود گاه بوشهر پِیک را پیاده کردیم و همین که از باند بوشهر بلند شدیم از برج به ما اطلاع دادند که چون وضعیت اهواز قرمز است به شیراز برگردید. ما نیز مسیر را عوض کردیم و در حال فرود روی باند فرودگاه شیراز بودیم که دوباره از برج مراقبت پرواز تماس گرفتند که باید به اهواز برگردید پروازتان عملیاتی – نظامی است، ما نیز اطاعت امر کردیم و به سوی اهواز رفتیم و حدود ساعت ۱۹ به اهواز رسیدیم. به محض ورود به آسمان اهواز به برج مراقبت اعلام کردیم برای نشستن چند لحظه چراغ های باند را که به دلیل شرایط حساس منطقه خاموش بودند، روشن کنند. نشستیم، دور زدیم و هواپیما را به سوی آشیانه سوخت هدایت کردیم. سریع مسافران، زخمی ها و شهدا را سوار کردیم.

کمک خلبان پرواز سی ۱۳۰ در سال ۱۳۶۰ ادامه داد: پس از مسافرگیری اهواز را به مقصد تهران ترک کردیم. شیراز و اصفهان را پشت سر گذاشتیم و در نزدیکی تهران درخواست کم کردن ارتفاع از ۲۶۰۰۰ پا به ۲۲۰۰۰ پا کردیم. حدود ساعت ۲۰ روی کوههای حسن آباد بودیم که یک لحظه تمام برق هواپیما قطع شد و احساس کردم هواپیما متوقف شده است. موتورها به طور کامل خاموش شد. به کمک چراغ قوه بیرون را نگاه کردم و دیدم موتورها بر اثر شدت نیروی باد می چرخند. فرامین را تکان دادم اما از آنجا که سیستم فرامین هواپیما هیدرولیک بود به علت خاموشی موتورها فرامین هم غیرفعال بود. ما بودیم و یک هواپیمای غول پیکر ۱۲۵۰۰۰ پاوندی، ۱۰۰مسافر و ۲۲ شهید، ارتفاع ۲۲۰۰۰ پایی و ۴موتور خاموش.

ادامه ماجرا را از زبان علی صولتی خلبان هواپیمای سی ۱۳۰ بخوانید.

پرونده ای که نتیجه اش UNKNOWNاعلام شد

این امیر بازنشسته ارتش با تشریح جزییات بیشتری از حادثه هواییِ منجر به شهادت جمعی از فرماندهان عملیات ثامن الائمه گفت: در زمان جنگ، پیک‌هایی وجود داشتند که تاکتیک‌ها و اخبار مهم را منتقل می‌کردند. این پیک‌ها معمولا با سی ۱۳۰ جابه جا می‌شدند. برنامه این بود که ابتدا مجروحین در اهواز سوار شوند سپس هواپیما به بوشهر برود دو نفر پیک را پیاده کند و بعد به تهران برگردد. بازدید اولیه را انجام داده و هواپیما ساعت ۱۴ به سمت بوشهر پرواز کرد. پیک‌ها آنجا پیاده شدند و حرکت به سمت اهواز از مسیر شیراز انجام شد. در طول مسیر به خلبان اعلام می‌شود که به دلیل قرمز بودن وضعیت منطقه اهواز، فعلا به این منطقه نزدیک نشود. ۹ هواپیمای عراقی در حال بمباران منطقه هستند.

خلبان صولتی ادامه داد: با فرودگاه شیراز تماس گرفتم و گفتم اجازه بدهید در شیراز بنشینیم و بعد از آرام شدن وضعیت، حرکت کنیم اما اجازه ندادند. ۴۵ دقیقه در منطقه چرخیدم تا وضعیت اهواز سفید شد و مجددا مسیر را به سمت اهواز ادامه دادم و توانستم به سلامت بنشینم. عملیات ثامن الائمه با هدف شکست حصر آبادان با موفقیت به پایان رسیده بود و فرماندهانی از ارتش و سپاه برای ارائه گزارش عملیات در راه پایتخت بودند. همه فرماندهان در سمت چپ هواپیما نشسته بودند.

وی ادامه داد: ۷۰-۸۰ مایلی تهران بودیم که از مرکز کنترل تقاضای کم کردن ارتفاع کردیم. مجوز ارتفاع ۱۳ هزار پایی داده شد و ما به سمت کهریزک پرواز را ادامه دادیم. قبل از اینکه به ارتفاع مجاز برسیم، مجددا با برج تماس گرفتم و گفتم ما در حال رسیدن به ارتفاع مجاز هستیم و چون می‌خواهیم به صورت ادامه‌دار حرکت کنیم، آنها ما را مجاز کردند تا ارتفاع ۷ هزار پایی بیاییم و بعد از آن هم انجام تقرب آلفا آلفا، کوه‌های بی‌بی‌شهربانو و بعد هم حرکت به سمت فرودگاه. به محض اینکه مکالمه تمام شد، یک انفجار مهیب در قسمت راست کابین مانند یک جریان «های ولتاژ» صورت گرفت و به دنبال آن چهار موتور هواپیما از کار افتاد و برق هواپیما به طور کامل قطع شد. حالت وحشتناکی در تاریکی شب بود که بیانش سخت است. هواپیما مثل یک گلوله سنگی شروع به سقوط کرد، بچه‌ها شوکه شده بودند. تنها کاری که کردم، به دوستانم گفتم کمربندهایتان را قفل کنید که در زمان ضربه، به جایی نخورید.

امیر صولتی گفت: چراغ قوه را روشن کردم. با فشار زیاد سعی کردم با کنترل فرامین، از شیرجه مستقیم جلوگیری کنم تا هواپیما با دماغه به زمین نخورد. از این طرف منطقه را هم می‌شناختم و می‌دانستم در حال نزدیک شدن به پالایشگاه هستیم. با هزار بدبختی توانستم ۱۳ تا ۱۵ درجه مسیر را عوض کنم تا از مسیر پالایشگاه خارج شویم. چون مطمئن بودم سانحه قطعی است. دو جا پایی در قسمت جلوی سی ۱۳۰ وجود دارد تا خلبان در حالت نرمال پایش را روی آن گذاشته و استراحت کند. پاهایم را روی آنها گذاشتم و فرامین را با زور کشیدم. حالت بسیار سختی بود. البته قبلا آموزش برای حرکت به صورت گلاید (پرواز بدون موتور) را دیده بودم. همزمان تیمسار فکوری آمد بالا. چون خودش خلبان بود، متوجه ماجرا و وجود اشکال شده بود. من به همراه مهندس پرواز -حسینی- که شاگردی هم به نام تهرانی داشت، مشغول بودیم تا شاید بتوانیم مجددا هواپیما را راه‌اندازی کنیم اما هیچ اتفاقی نمی‌افتاد.

وی ادامه داد: تیمسار فکوری پرسید جوان چه شده؟ گفتم تیمسار خواهش می‌کنم بروید بنشینید و کمربند خود را هم ببندید. هواپیما موتور و برق خود را از دست داده، هیدرولیک نداریم و همه چیزمان را هم از دست دادیم و اصابت‌مان به زمین قطعی است. چند لحظه به سمت سیستم اینسترومنت (نشان دهنده ها و آلات دقیق) چراغ قوه انداخت و دسته گاز را جلو داد اما دید هیچ اتفاقی نمی‌افتد. چراغ قوه را به من داد و رفت. هر لحظه منتظر برخورد بودم. تنها چیزی که از هواپیما باقی مانده بود، باطری بود. با دیسپچ تماس گرفتم و وضعیت را اطلاع دادم و گفتم من مسیر را از پالایشگاه منحرف کردم، دیگر هر اقدامی که می‌دانید بکنید. سانحه ما صد در صد است به بچه‌ها هم گفتم بروید پایین و هر کسی کار خودش را بکند.

خلبان پرواز سی ۱۳۰ ارتش در سال ۱۳۶۰ یادآور شد: می‌دانستم اگر برخورد کنیم، فشار به قدری است که هیچ کس نمی‌تواند کاری کند بنابراین خواستم اقدامات لازم را همین الان انجام دهند. مرتب با سرگرد صانعی‌فرد در دیسپچ در ارتباط بودم و آخرین ارتفاعی که یادم هست ۴۲۲۰ پا بود. بازوهایم از فشار در حال ‌ترکیدن بود. قبل از برخورد یادم هست داد زدم و گفتم «مصطفی بِکِش پشت دسته» که بازوهایم ترکید. بعد از آن، هواپیما به زمین اصابت کرد. چند ثانیه هیچ چیزی نفهمیدم. سرم شکسته بود و نمی توانستم جلوی چشمم را ببینم. خون‌ها را پاک کردم و دیدم از سمت چپ مان آتش بالا می زند. نگاه کردم دیدم مهندس پرواز با سر به زیر پنل اینسترومنت رفته. بلندش کردم دیدم شهید شده است. متاسفانه کمربندش را قفل نکرده بود. ناوبرمان شهید آل‌هاشم هم سر جایش نبود و پرت شده بود اما خرمدل و ایزدی‌فر بودند.

امیر صولتی ادامه داد: سمت چپ و راست هواپیما دو پنجره وجود دارد که در حالت عادی، پایین رفتن از آنها طبق یک فرمولی انجام می‌شود. هر آن ممکن بود کپسول‌ها بر اثر حرارت آتش، منفجر شوند. از بچه‌ها خواستم پنجره را باز کنند و سریع خارج شوند. خودم هم از پنجره سمت چپ نمی‌دانم چطور با سرعت بیرون پریدم که همان موقع کمرم آسیب دید و سرم مجددا شکست. بچه‌ها که بیرون آمدند، گفتم سریع دور شوید. ۱۰ قدم نرفته بودیم که کابین منفجر شد و صدای انفجار -بعد از اولین ضربه هواپیما- مجددا در منطقه پیچید. بلافاصله صدای مسلسل‌ها بلند شد. در واقع نیروهای حاضر در منطقه فکر کرده بودند شاید هواپیمای دشمن باشد و برای همین به سمت ما شلیک می‌کردند. ما با داد و بی داد گفتیم خودی هستیم تیراندازی نکنید. اهالی محل هم جمع شدند. من درخواست کردم اگر تراکتور دارند بیاورند تا بتوانیم در و پیکر هواپیما را که به هم پیچیده بود باز کنیم تا بتوانیم افراد را بیرون بیاوریم.

وی ادامه داد: من و بقیه بچه‌ها به شدت زخمی بودیم و شرایط عادی نداشتیم. با تراکتور هم نشد. سمت راست هواپیما پاره شده بود. از همان سمت وارد شدیم تا اگر کسی زنده است نجات دهیم. داخل هواپیما پر از گرد و غبار و دود آتش بود. هم شرایط پرواز سخت بود هم صدای ضجه افراد که هنوز در گوشم هست. در کل ۲۳ نفر از این حادثه جان سالم به در بردند.

این امیر بازنشسته ارتش افزود: فردای شب حادثه، ساعت ۸ و نیم صبح یک تیم به عنوان تیم بررسی سانحه از نیروی زمینی ارتش آمد. تعجب‌آور بود سانحه متعلق به نیروی هوایی بود اما تیمی از نیروی زمینی آمد؟ آنان که شناختی از هواپیما نداشتند. گفتند از بچه‌های فنی هم اینجا هستند تا کمک ‌کنند. جلسه‌ای تشکیل دادند که بنده هم رفتم. بعد از جلسه گفتند که می‌خواهیم برویم پای هواپیما. من هم خواستم که با آنها بروم. اول قبول نکردند ولی اصرار کردم که حتما باشم. فرماندهان شهید در این سانحه، در سمت چپ هواپیما نشسته بودند یعنی بخشی که بال کنده شده بود و آتش‌سوزی شده بود. علت هم این بود که چرخ سمت چپ داخل قنات افتاده بود و فشار وارده باعث کنده شدن بال و آتش‌سوزی شده بود. شاید برخی بگویند اگر چرخ‌ها باز نمی‌شد بهتر بود ولی من در آن لحظات پر از استرس خواستم از ضربه بیشتر جلوگیری کنم.

صولتی با ناراحتی عمیق گفت: ای کاش یک نفر از آقایان زنده می‌ماند و جواب این اظهارات ضد و نقیض را می‌داد. حتی عده‌ای می‌گفتند خلبان از عمد هواپیما را به زمین زده و بعدها خودش به عراق متواری شده یا می‌گفتند باید هواپیما ۱۸۰ درجه می‌چرخید تا به باند ۱۱ مهرآباد برسد. فکر نمی‌کنند چطور باید هواپیمایی که همه چیزش از کار افتاده بود را در این مسیر قرار می‌دادم. بعضی بچه‌های فنی خودمان هم رفتند و برخی قطعات را پیدا کردند. ازجمله پمپ‌های سوخت که همه آنها بسته بود. به همین دلیل همه چیز قطع شده بود.

خلبان پرواز سی ۱۳۰ ارتش در سال ۱۳۶۰ ادامه داد: از فردای آن روز رفت و آمدها شروع شد و جلسات مختلفی در ستاد مشترک برای بررسی سانحه تشکیل دادند و بنده هم می‌رفتم و می‌آمدم. در آغاز جلسات گفتند که بیایید برای جلوگیری از تشویش افکار عمومی بگوییم مسئله خرابکاری منتفی است. بعد شروع کردند به صحبت‌های دیگر. از جمله می‌گفتند شاید هواپیما موتور داشته و خلبان نفهمیده. گفتم ای کاش تیمسار فکوری زنده بود و خودش شهادت می‌داد. نظر بنده این بود که یک تیم متخصص تشکیل شود و از سازنده هواپیما هم دعوت شود.

وی با اشاره به نتایج مبهم بررسی ها و مختومه شدن پرونده این سقوط مشکوک گفت: سرگرد خزاعی از خلبان‌های شکاری می‌گفت در زمان وقوع حادثه و سقوط سی ۱۳۰ که من به عنوان تاپ‌کاور منطقه مهرآباد بودم یک شیء نورانی را در محل دیدم. بنده نمی‌دانم این مورد هم پیگیری شد یا خیر حتی یک تیم هم از پاکستان آمد و موضوع را بررسی کرد ولی بعد از بررسی‌های فراوان نهایتا نتیجه پرونده UNKNOWN یا نامشخص اعلام شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

روایت خبرنگار المیادین از دیدار با عراقچی

روایت خبرنگار المیادین از دیدار با عراقچی
2024-11-21T20:14:03+03:30
خبرنگار المیادین گفت: مهمترین بخش مصاحبه با عراقچش آنجا بود که وی تاکید کرد پاسخ ایران به تجاوز نظامی اسرائیل حتمی است و وعده صادق ۳ حتما اجرا خواهد شد.

عراقچی: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل مواجه می‌شود

عراقچی: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل مواجه می‌شود
2024-11-21T18:54:02+03:30
وزیر خارجه ایران خواستار مخالفت کشورهای عضو شورای حکام با قطعنامه ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی شد و هشدار داد: تصویب قطعنامه علیه ایران با اقدامات متقابل...

نمایندگی ایران: پیشنهاد معرفی بازرسان جایگزین جدید را به گروسی ارائه کردیم

نمایندگی ایران: پیشنهاد معرفی بازرسان جایگزین جدید را به گروسی ارائه کردیم
2024-11-21T17:20:43+03:30
نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی از پیشنهاد معرفی بازرسان جایگزین جدید به گروسی خبر داد.

دیدار وزیر دفاع ایران و وزیر دارایی ونزوئلا

دیدار وزیر دفاع ایران و وزیر دارایی ونزوئلا
2024-11-21T16:40:42+03:30
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با وزیر دارایی ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد.

دیدار وزیر دفاع با جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی در کاراکاس

دیدار وزیر دفاع با جمعی از فعالان اقتصادی ایرانی در کاراکاس
2024-11-21T16:40:41+03:30
رئیس بخش ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا با فعالان اقتصادی ایرانی بخش‌های دولتی و خصوصی در کاراکاس دیدار کرد.

عراقچی: سفر گروسی به تهران سیاسی بود

عراقچی: سفر گروسی به تهران سیاسی بود
2024-11-21T16:40:41+03:30
وزیر خارجه ایران سفر اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران را سیاسی دانست و تاکید کرد که ایران عزم جدی برای همکاری با آژانس و حل مشکلات دارد.

بحرینی: پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای، نشان‌دهنده شکست تحریم‌هاست

بحرینی: پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای، نشان‌دهنده شکست تحریم‌هاست
2024-11-21T16:40:40+03:30
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو «پیشرفت‌های علمی و هسته‌ای ایران را نشان‌دهنده قدرت ملت ایران در عبور از موانع و شکست سیاست‌های تحریمی» دانست.

امیر الهامی: اجازه نمی‌دهیم پرچم عزت رزمندگان روی زمین بماند

امیر الهامی: اجازه نمی‌دهیم پرچم عزت  رزمندگان روی زمین بماند
2024-11-21T16:27:20+03:30
جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: ما به شهدای گرانقدر قدس نیروی پدافند هوایی افتخار می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم پرچم عزت، افتخار، آزادگی و سلحشوری رزمندگان رو...

وتوی بی‌شرمانه توقف نسل کشی در غزه توسط آمریکا شکست دیگری برای شورای امنیت است

وتوی بی‌شرمانه توقف نسل کشی در غزه توسط آمریکا شکست دیگری برای شورای امنیت است
2024-11-21T15:20:47+03:30
سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به وتوی قطعنامه توقف نسل کشی در غزه توسط آمریکاواکنش نشان داد.

فرمانده کل ارتش به خانواده شهیدان پدافند نشان فداکاری اعطا کرد

فرمانده کل ارتش به خانواده شهیدان پدافند نشان فداکاری اعطا کرد
2024-11-21T15:20:47+03:30
فرمانده کل ارتش با حضور در منزل شهدای پدافند هوایی، «حمزه جهان دیده» و «محمدمهدی شاهرخی‌فر»، نشان فداکاری را به خانواده این شهیدان اعطا کرد.

دیدار وزیر دفاع ایران با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ونزوئلا

دیدار وزیر دفاع ایران با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ونزوئلا
2024-11-21T15:20:47+03:30
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با گابریل خیمنز وزیر علوم و تکنولوژی ونزوئلا دیدار و گفتگو کرد.

علوی دستیار ویژه پزشکیان و رئیس شورای امور اقوام،ادیان و مذاهب شد

علوی دستیار ویژه پزشکیان و رئیس شورای امور اقوام،ادیان و مذاهب شد
2024-11-21T15:20:46+03:30
رئیس جمهور در حکمی حجت‌الاسلام سید محمود علوی را نظر به مراتب تعهد، تجارب و سوابق ارزشمند، به عنوان «دستیار ویژه رئیس جمهور و رئیس شورای امور اقوام، ادیان و ...

آیت‌الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود

آیت‌الله خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه تهران خواهد بود
2024-11-21T15:20:46+03:30
نمازجمعه این هفته تهران، دوم آذر ماه، به امامت آیت الله خاتمی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. 

صهیونیست‌ها منتظر سیلی قاطع حزب‌الله باشند

صهیونیست‌ها منتظر سیلی قاطع حزب‌الله باشند
2024-11-21T15:20:45+03:30
جانشین فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: حزب‌لله لبنان دارای ذخایر قابل توجهی از انواع موشک‌هاست و بر اساس شرایطی که در منطقه رقم می‌خورَد، از آن‌ها استفاده خو...

سرلشکر باقری: بسیج از مهمترین نیروهای درون‌زا و ظرفیت‌های ملی است

سرلشکر باقری: بسیج از مهمترین نیروهای درون‌زا و ظرفیت‌های ملی است
2024-11-21T15:20:45+03:30
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان گفت: بسیج، یکی از مهم‌ترین نیروهای درون‌زا و ظرفیت‌های ملی کشور در مسیر آرمانی و تمدن ساز انقلاب اسلامی، ایفاگر نقش‌های راه...

امیر آشتیانی: مقاومت مردم غزه مورد تحسین جهانیان قرار گرفته است

امیر آشتیانی: مقاومت مردم غزه مورد تحسین جهانیان قرار گرفته است
2024-11-21T15:20:44+03:30
جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: ایستادگی و مقاومت مردم غزه در برابر جنایتکاران صهیونیستی مورد تحسین جهانیان قرار گرفته و به یک الگو تبدیل شده است.

قالیباف: تا آخرین توان پای کار حمایت از جبهه مقاومت هستیم

قالیباف: تا آخرین توان پای کار حمایت از جبهه مقاومت هستیم
2024-11-21T15:20:44+03:30
رئیس مجلس با بیان اینکه سوریه را در خط مقدم جبهه مقاومت می‌دانیم و هفته‌های پیش رو حیاتی و مهم برای میدان و دیپلماسی است، گفت: نقش سوریه و ایران در منطقه منح...

نیکزاد: ما هیچ یک از مسئولان کشور را خیانتکار نمی‌دانیم

نیکزاد: ما هیچ یک از مسئولان کشور را خیانتکار نمی‌دانیم
2024-11-21T05:14:22+03:30
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما هیچ کدام از مسئولان نظام از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس را خیانتکار نمی‌دانیم.

رحماندوست: چرا باید در کشورمان فیلترشکن فروخته شود؟

رحماندوست: چرا باید در کشورمان فیلترشکن فروخته شود؟
2024-11-21T05:14:21+03:30
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به رها بودن فضای مجازی و فروش فیلترشکن در کشور انتقاد کرد.

نخعی: افزایش قیمت یک شبه خودرو باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود

نخعی: افزایش قیمت یک شبه خودرو باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود
2024-11-21T05:14:21+03:30
نماینده مردم نهبندان در مجلس گفت: افزایش قیمت خودرو و دریافت پول بیشتراز افرادی که قبلا ثبت نام کرده بودند، باعث بی‌اعتمادی و ناامیدی در جامعه می‌شود.

محسن رضایی: وعده صادق ۳ عملیاتی خواهد شد

محسن رضایی: وعده صادق ۳ عملیاتی خواهد شد
2024-11-21T05:14:20+03:30
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، اما از خود دفاع خواهد کرد، به رژیم اسرائیل هشدار داد که وعده صادق ۳ عملیاتی خواهد شد.

ثابتی: باید خودروسازان داخلی را مجبور به رقابت کنیم

ثابتی: باید خودروسازان داخلی را مجبور به رقابت کنیم
2024-11-21T05:14:20+03:30
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به افزایش قیمت خودرو با مکانیزم های عجیب و غریب انتقاد کرد.

سرلشکر صفوی: امنیت مهمترین نیاز کشور است

سرلشکر صفوی: امنیت مهمترین نیاز کشور است
2024-11-21T05:14:19+03:30
سرلشکر صفوی گفت: بدون امنیت نظامی پیشرفت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شکل نخواهد گرفت. ایران قوی و قدرتمند بدون قدرت نظامی شکل نخواهد گرفت.

تاکید بر ترویج و اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف در جلسه امروز هیئت دولت

تاکید بر ترویج و اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف در جلسه امروز  هیئت دولت
2024-11-21T05:14:19+03:30
پزشکیان در جلسه امروز هیئت دولت گفت: افزایش بهره‌وری منابع پایه همواره باید از اولویت‌های اصلی مدیران دستگاه‌های اجرایی به ویژه در استان‌ها باشد.

آیت الله جنتی: تفکر بسیجی میدان‌دار مبارزه با رژیم صهیونیستی است

آیت الله جنتی: تفکر بسیجی میدان‌دار مبارزه با رژیم صهیونیستی است
2024-11-21T05:14:18+03:30
دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز این شورا گفت: امروز می‌بینیم که تفکر بسیجی میدان‌دار و یاری‌گر جبهه حق در مبارزه با رژیم صهیونیستی و استکبار است.

پزشکیان: مرحومه حدیدچی نمونه‌ای کامل از بانوان انقلابی در مکتب انسان‌ساز اسلام است

پزشکیان: مرحومه حدیدچی نمونه‌ای کامل از بانوان انقلابی در مکتب انسان‌ساز اسلام است
2024-11-21T05:14:18+03:30
رئیس جمهور در پیامی به همایش بزرگداشت مرحومه مرضیه حدیدچی نوشت: مرحومه حدیدچی نمونه کاملی از بانوان انقلابی تربیت‌یافته در مکتب انسان‌ساز اسلام است.

اولین پایه حکمرانی فرهنگی مردم هستند

اولین پایه حکمرانی فرهنگی مردم هستند
2024-11-21T05:14:17+03:30
در سومین نشست حکمرانی فرهنگی تاکید شد که اولین پایه حکمرانی فرهنگی مردم هستند.

فیاضی: از حقوق ایران در برابر رفتارهای شیطنت‌آمیز آژانس دفاع شود

فیاضی: از حقوق ایران در برابر رفتارهای شیطنت‌آمیز آژانس دفاع شود
2024-11-21T05:14:17+03:30
نماینده نور و محمودآباد در مجلس گفت: دستگاه دیپلماسی کشورمان باید در واکنش به رفتار شیطنت‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کند.

مردم چه گناهی کرده‌اند که باید خودروی بی‌کیفیت و گران بخرند؟

مردم چه گناهی کرده‌اند که باید خودروی بی‌کیفیت و گران بخرند؟
2024-11-21T05:14:17+03:30
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس گفت: خودروسازان نباید هزینه‌های نامتعارف خود را بر مردم تحمیل کنند و انحصار تولید خودرو باید از سوی رئیس‌جمهور شکسته شود.

وزیر امور خارجه قطر با عراقچی دیدار کرد

وزیر امور خارجه قطر با عراقچی دیدار کرد
2024-11-21T05:14:16+03:30
نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان به ایران سفر کرده، با عراقچی دیدار کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)