میرنیوز

گزارش| احمدشاه مسعود و سردار سلیمانی؛ ماجرای همکاری مشترک دو قهرمان در افغانستان

 گزارش| احمدشاه مسعود و سردار سلیمانی؛ ماجرای همکاری مشترک دو قهرمان در افغانستان 2020-09-08T20:48:42+04:30

گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم – 18 شهریور ماه سالروز شهادت احمدشاه مسعود فرمانده مجاهدان افغانستانی است که در سال 1380 و طی یک عملیات تروریستی به شهادت رسید و به "قهرمان ملی افغانستان" معروف است. او سابقه مجاهدت و شرکت در دو جنگ بزرگ داشت که نخستین آن مقابله با ارتش سرخ شوروی و دومین آن مقابله با گروه‌های افراطی در دهه 70 بود.

عشق و علاقه او به افغانستان، یک عمر مجاهدت خالصانه برای میهن و مردمش، طبع شاعرانه‌ و ادیبانه‌اش، دوری از حزب‌بازی و سیاسی‌بازی و تلاش برای کاهش تنش‌های سیاسی و داخلی در کشور افغانستان موجب شده بود که او به چهره‌ای محبوب در میان مردم افغانستان تبدیل شود و تا سال‌ها پس از شهادت وی و تاکنون نیز مردم و مجاهدان به او علاقه‌مند باشند و در سالگرد شهادتش مراسم‌هایی در آن کشور برگزار کنند.

فرماندهی احمدشاه مسعود در جنگ با طالبان با فرماندهی سردار سلیمانی در نیروی قدس سپاه همزمان شد. از این رو این دو شخصیت در آن دوره زمانی بسیار به هم نزدیک شدند و سردار سلیمانی کمک‌ها و حمایت‌های جدی از وی و جبهه مقاومت در افغانستان به عمل آورد.

در دوران حیات سردار سلیمانی، نقش ایران در حمایت از دولت اسلامی افغانستان و ارتباط سردار سلیمانی با احمدشاه مسعود و دیگر گروه‌های مقاومت ناگفته ماند، اما پس از شهادت وی، فرصتی فراهم شد تا ناگفته‌های جنگ در افغانستان بازگو شد. به مناسبت سالگرد شهادت احمدشاه مسعود در این گزارش به بازخوانی نقش ایران و سردار سلیمانی در دفاع از مردم مسلمان افغانستان پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

سردار قاسم سلیمانی , کشور افغانستان , تروریسم ,

** حمایت و ساماندهی گروه‌های مقاومت افغانستان توسط سردار سلیمانی

یکی از ماموریت‌های سردار سلیمانی از زمانی که عهده‌دار فرماندهی نیروی قدس سپاه شد، حمایت از مسلمانان و گروه‌های مقاومت در کشور افغانستان در برابر گروهک‌های افراطی بود. از این رو سردار سلیمانی در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی با دعوت برهان‌الدین ربانی رئیس‌جمهور وقت اسلامی افغانستان به کمک مردم افغانستان شتافت و یاریگر احمدشاه مسعود شد.

سید عیسی حسینی مزاری فعال فرهنگی و سیاسی افغانستان در این رابطه گفته است: «از زمانی که ایشان (سردار سلیمانی) در سپاه قدس وظیفه داشته است، در این کشور حضور داشته و همراه دولت استاد ربانی در میادین مختلف به عنوان مشاور و راهنما بود و کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی در اختیار این دولت قرار می‌داد همچنان که احمدشاه مسعود در زمان‌های مختلف از کمک‌های این شهید استفاده کرده است.»

برهان‌الدین ربانی چهره‌ای اسلامی و ضدکمونیستی بود که پس از پیروزی مجاهدان افغانستانی بر دولت متمایل به شوروی و طی شدن فرآیند‌های صلح گروه‌های قومی معارض در افغانستان، در سال 1371 به عنوان نخستین رئیس‌جمهور رسمی این کشور انتخاب شد.

اما پس از مدتی و با ظهور اختلافات داخلی همچون اتفاقاتی که در دهه گذشته در کشور سوریه رخ داد، گروه‌هایی همچون طالبان  سر برآوردند و به مقابله با دولت حاکم بر افغانستان پرداختند.

سردار سلیمانی علاوه بر حمایت از دولت اسلامی افغانستان و گروه‌ها و شخصیت‌های مقاومت، آنان را ساماندهی هم کرد. از این رو با تلاش سردار سلیمانی سپاه محمد (ص)، احمدشاه مسعود، حزب اسلامی، اسماعیل‌خان، محقق و چهره‌های مبارز دیگر افغانستانی در کنار یکدیگر قرار گرفتند و در جبهه مقاومت به صورت هماهنگ عمل کردند. سردار سلیمانی همچنین به حمایت از جبهه (ائتلاف) شمال پرداخت و تلاش کرد حتی بین فرماندهان جبهه مقاومت و ائتلاف شمال نیز هماهنگی‌ای به وجود آورد.

احمدشاه مسعود و سپاه محمد ارتباط بسیار نزدیکی با سردار سلیمانی داشتند. نیروهای احمدشاه مسعود و سپاه محمد، نیروهای منظم، ورزیده و آموزش‌دیده‌ای بودند که با مقاومت در برابر حملات طالبان، توانستند علاوه بر حفظ دولت اسلامی افغانستان، وضعیت جنگ را در آن کشور تغییر دهند.

 

سپاه محمد (ص) متشکل از مجاهدانی بود که سال‌ها در برابر تجاوز و اشغالگری شوروی ایستادگی کرده بودند و بخشی از آنان در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ ایران در برابر رژیم بعث عراق نیز حضور داشتند، اما پس از آن به گذران زندگی خود مشغول شده بودند.

سردار سلیمانی و نیروی قدس سپاه با شناسایی و تشویق مجاهدان افغانستانی بار دیگر آنان را گرد هم آوردند و سپاه محمد (ص) را برای مقابله با طالبان تشکیل دادند و آنان را به لحاظ تجهیزاتی و آموزشی تامین کردند. در واقع سردار سلیمانی علاوه بر حمایت و ساماندهی از گروه‌های مقاومت، به تشکیل یک نیروی مبارز متشکل از مجاهدان افغانستانی با هدف تقویت جبهه مقاومت هم پرداخت.

به اعتقاد مجاهدان افغانستانی، تکیه‌گاه مجاهدان در آن دوران ایران و نیروی قدس سپاه بود و اگر همکاری ایران و نیروی قدس سپاه نبود، نه احمدشاه مسعود موفق می‌شد، نه آقای دوستم و نه اسماعیل خان و نه آقای محقق و نه دیگر چهره‌های عرصه جهاد افغانستان.

سردار قاسم سلیمانی , کشور افغانستان , تروریسم ,

شهید سلیمانی و شهید مسعود در جمع مجاهدان افغانستانی

** ایده حفظ و بقای دولت قانونی افغانستان

طالبان که از سوی پاکستان و عربستان سعودی به شدت تجهیز می‌شد و در گزارش‌های احمد شهید و در کتاب "طالبان، اسلام، نفت و بازوی بزرگ جدید" وی به صراحت به این موضوع اشاره شده است، در سال 75 بالاخره توانست به برتری جدی دست یابد و با حمله به کابل، دولت ربانی را مجبور به عقب‌نشینی از پایتخت این کشور کند. دولت ربانی نیز برای بقای خود مجبور شد در مزارشریف مستقر شود.

حسینی مزاری گفته است "زمانی که ما قصد خروج از کابل را داشتیم برادر شهید سلیمانی در کنار استاد ربانی و دولت وی در کابل در همان ماه زمان یعنی سال 1375 که دولت سقوط کرد حضور داشت."

حسینی احتمال می‌دهد خروج دولت و احمدشاه مسعود از کابل و استقرار در مزارشریف و نجات آنان از دست طالبان نیز با کمک و هدایت سردار سلیمانی صورت گرفته باشد. در واقع او معتقد است که ایده انتخاب مزارشریف برای حفظ دولت اسلامی ممکن است از سوی سردار سلیمانی مطرح شده باشد. ضمن اینکه براساس گفته‌های مجاهدان افغانستانی، نیروهای ایرانی و سردار سلیمانی نقش مهمی در نجات و خروج مجاهدان از چنگال طالبان در جریان جنگ کابل داشتند.

ربانی تا حمله آمریکایی‌ها به این کشور همچنان رئیس‌جمهور رسمی آن کشور باقی ماند، اما بخش اعظمی از افغانستان تحت اداره طالبان بود.

به گفته مجاهدان افغانستانی، سردار سلیمانی و ایران تا زمان حمله آمریکا به افغانستان و شکست طالبان در کنار دولت رسمی این کشور و مسلمانان حضور داشتند و اگر حضور سردار سلیمانی و نیروهای او همچون شهید محمدناصر ناصری در کنار نیروهای مقاومت در پایگاه‌های پنجشیر و... نبود، طالبان می‌توانست سقوط دولت اسلامی افغانستان را رقم بزند.

حمایت سردار سلیمانی از جبهه مقاومت افغانستان و جبهه شمال در آن سال‌ها توانست مقدمه سقوط دولت طالبان با حمله آمریکایی‌ها را شکل دهد. در واقع تلاش‌های جبهه مقاومت، طالبان را ضعیف کرده بود و آنان را در آستانه شکست و سقوط قرار داد.

 

سردار سلیمانی برای ساماندهی جبهه مقاومت در آن کشور از تمامی گروه‌ها و شخصیت‌های شیعه و سنی همچون ژنرال دوستم از فرماندهان مطرح ائتلاف شمال حمایت کرد. نصرالله صادق‌زاده نیلی نماینده سابق مردم ولایت دایکندی از ولایات مرکزی افغانستان در مجلس و فرزند شهید صادق‌زاده از مجاهدین جهاد اسلامی افغانستان در گفتگو با تسنیم در این رابطه گفته است: «جمهوری اسلامی ایران کنار مردم افغانستان ایستاد. به هیچ وجه موضوعاتی مثل شیعه و سنی مطرح نبود و آن‌ها در سخت‌ترین شرایط، با همه مردم افغانستان همکاری کردند. در مقطعی که تروریست‌ها عرصه را بر مردم مناطق مرکزی و دیگر جاها تنگ کرده بود، جمهوری اسلامی با هواپیما، مواد غذایی و دیگر امکانات زندگی را برای مردم در این مناطق می‌ریخت.»

او همچنین گفت: «جمهوری اسلامی ایران در دوران جهاد، بدون هیچ توقعی آمد و کنار مردم افغانستان قرار گرفت. نیروهای ایرانی مثل مجاهدان افغان زندگی می‌کردند، نان خشک می‌خوردند و علیه اشغالگران می‌جنگیدند. ایران در افغانستان نه پایگاه نظامی برای خود ایجاد کرد، نه جایی را به تصرف خود درآورد و نه در مسائل داخلی افغانستان دخالت کرد.»

پس از پایان جنگ افغانستان و شکست طالبان نیز نیروی قدس سپاه به حمایت‌های خود از مردم مسلمان افغانستان ادامه داد و به گفته مجاهدان افغانستانی در صحنه‌ها و روزهای سخت افغانستان، سردار سلیمانی و سردار قاآنی در کنار مظلومان و فقیران افغانستانی بودند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)