میرنیوز

خانیکی: سخن شریعتی هم مثل هر بزرگی ناسخ و منسوخی دارد/درد مندی و دغدغه شریعتی با دیگران متفاوت بود

 خانیکی: سخن شریعتی هم مثل هر بزرگی ناسخ و منسوخی دارد/درد مندی و دغدغه شریعتی با دیگران متفاوت بود 2020-06-18T12:59:18+04:30

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، همزمان با ایام درگذشت مرحوم شریعتی از متفکران ایرانی معاصر در گفتگویی اینستاگرامی به همت سازمان امور دانشجویان جهاد دانشگاهی حضور یافت و به سوالات برخی از مخاطبان درباره افکار، منش و رویکرد دکتر شریعتی پاسخ داد.

وی در ابتدای این گفتگو در پاسخ به این سوال که کدام تجربه شریعتی برای وضعیت امروز کشور نیز لازم است، گفت: بنده برای شریعتی سه گانه شریعتی دانشگاهی یا آکادمیک، شریعتی روشنفکر و شریعتی کنشگر یا سیاست ورز قائلم و به نظرم همه این سه گانه برای امروز جامعه ما لازم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: شریعتی برای امروز دانشگاه، معلم و محقق ما بسیار حرف دارد. باید ببینیم شریعتی در دانشگاه در چه موقعیتی بود و چه رویکردی را دنبال می‌کرد. اساسا چرا در دانشگاه این قدر مورد پذیرش بود و چه باعث شده بود کلاس 20-30 نفره او به کلاس چند هزار نفره در حسینیه ارشاد تبدیل شود.

**سه گانه شریعتی دانشگاهی، روشنفکر و کنشگر

خانیکی با بیان اینکه شریعتی خیلی در قالب اداری نمی‌گنجید و در عین حال تأثیرگذار بود، یادآور شد: شریعتی روشنفکر، کلامش در حوزه بیان حقیقت و رنج، مبتنی بر حقیقت است و همواره دنبال این بود که تأثیرگذار باشد. شریعتی سیاست ورز نیز این چنین است و در عین دفاع از مبارزان زمان خود برعنصر آگاهی تاکید میکند. بنابراین معتقدم سبک و سیاق شریعتی در این سه وجه برای امروز ما نیز لازم است.

وی در ادامه اضافه کرد: شریعتی یک الگویی را مورد نقد قرار می دهد و در عین حال الگویی را جایگزین می کند. چه موافق و چه مخالف نظر شریعتی درباره "تشیع صفوی و علوی" باشیم میبینیم که او چیزی را تحت عنوان تشیع صفوی به نقد میکشاند و چیزی با عنوان تشیع علوی را به نمایش میگذارد؛ یعنی مخاطب خود در جامعه، قدرت و نخبگان را رها نمی کند.بلکه برای او الگویی ترسیم می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: اگر روشنفکر یا سیاست ورز ما امروز نیز چنین رویکردی را دنبال کند، یعنی آگاهی و کنشگری سیاسی بورزد یک نوع بازآفرینی شریعتی کرده است. در حوزه آکادمیک نیز همین است.

خانیکی افزود: شریعتی یک سرمشق از نوع مواجهه با مسئله زمانه خود است. او مسئله زمانه خود و ما در آن روزگار را خوب متوجه شد و به دنبال حل آن برآمد. ما هم با منطق شریعتی باید بتوانیم مسئله امروز جامعه را تشخیص دهیم و گر نه شریعتی را تحمیل نکنیم بر نسلی که حق دارد با مسئله زمانه خود دنبال روشنفکر سیاست ورز و الگوی دانشگاهی خود برود.

**شریعتی یک سرمشق از نوع مواجهه با مسئله زمانه خود است

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی ب راینکه آیا اندیشه دکتر شریعتی امکان مدل سازی برای امروز جامعه ما را نیز دارد و مدل سازی از روش شریعتی در حل مسائل جامعه شده است یا نه، گفت: در جامعه ما امروز راه حل بر مسئله اولویت پیدا کرده است. من معتقدم تا تفکر ما مسئله محور نشود و نتوانیم به چنین الگویی دست یابیم شتاب زدگی در مدل راه حل، ما را به چشم اندازه درستی نمی رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: اولین و مهمترین کار شریعتی این بود که مسئله زمان خود را به درستی تشخیص داد و به تناسب آن مسئله در مسیری قرار گرفت که مدل‌های زمانه خود هم، مانند راهکارهای او در مسئله اسلام شناسی به کار گرفته شد. آن مدل وقتی خوب بود که مسئله زمانه خود را به خوبی تشخیص داد.

خانیکی در ادامه گفت: به نظرم انباشت و تنوع مسائل امروز در جامعه ما وجود دارد. ما با هر دستگاه اجرایی مسئول اجرایی و نهادهای حکمران مواجه می‌شویم تنها به دنبال راه حل هستند. وقتی توافقی بر مسئله نداریم این رویکرد چندان نتیجه بخش نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در این مسیر می توانید تصویری از دانشگاهی ارائه دهید که کاملا بی مسئله است و در عین حال کلاس‌ها و مقالات فراوانی ارائه می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه سخنان خود گفت: اگر می‌خواهیم از الگوی اندیشه ای شریعتی الگوبرداری کنیم اولا نیازمند یک تلاش پیگیر و جمعی برای یافتن و تعیین مسئله زمان خود هستیم؛ یعنی مسئله را به خوبی تشخیص دهیم و سپس با الگوگیری از نوع مواجهه شریعتی،البته طبیعتا حرف شریعتی هم مثل حرف هر بزرگی ناسخ و منسوخی دارد. اینکه لازم نیست به همه آن چیزی که شریعتی در زمانه خود گفته بگوییم مسئله ما هم حتما به همان ترتیب است و بر اساس  آن رفتار کنیم. 

خانیکی در همین زمینه یادآور شد: مواجهه شریعتی در زمانه خود با نظریات خودش نیز اینگونه بود. به یاد دارم میزگردی در حسینیه ارشاد برای پاسخ به انتقادات شریعتی برگزار شده بود و در‌آن میزگرد از او سوال کردند شما نظریه های قبلی خود را نیز قبول دارید که او پاسخ داد مگر من در یخچال بوده‌ام که همه نظریه‌های قبلی خود را قبول داشته باشیم. لذا مبنای ما در پرداخت به مسائل و رویکردهای شریعتی باید شرایط جدید و زمانه فعلی باشد اما با این وجود به نظر من در آن سه گانه‌ای که عنوان کردم یعنی شریعتی آکادمیک، روشنفکر و سیاست مدار می‌توانیم از رویکرد و تفکرات شریعتی بهره گیریم.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا شریعتی در زمانه خود موفق بود و با نسل‌های بعد از خود نیز توانست گفتگو کند و چرا بحث‌های او وسعت و گسترش زیادی پیدا کرده است، گفت: والدشتاین  چند سال پیش به ایران آمده بود و در نشستی که با حضور فرزندان شریعتی برگزار شد از میان روشنفکران ایرانی که آثار و نظریاتشان را مطالعه کرده بود از شریعتی نام برد. در ادبیات روشنفکران ایرانی و جهانی شریعتی بسیار آشناست.  دکتر سید الاعطی چند سال پیش می‌گفت یکی از مسئله‌های من این است که در ایران با هر کسی صحبت می‌کنم می‌گوید دوران شریعتی به پایان رسیده است. اما در اندونزی، لبنان، مصر و سوریه درباره شریعتی و متفکران ایرانی حتی شهید مطهری سخن گفته می‌شود او معتقد بود وقتی تفکری تمام شده که بر سر آن بحث نمی‌شود. لذا شریعتی در جهان نیز دارای شهرت بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: حتی پارادوکس‌ها و تناقض‌هایی که شریعتی به آنها پرداخت و به دلیل کنشگری زیادش حق داریم هر کدام یک وجهی را انتخاب کنیم این مسئله دیده می‌شود. به نظرم با تطبیق تاریخی دوران شریعتی و زمانه خودمان بعد از رسیدن به مسئله اصلی می‌توان سراغ رویکردها و راه حل‌های شریعتی رفت نه جز به جز حرف‌هایش. زیرا ما در دورانی به سر می‌بریم که با تنوع و تکثر در حوزه‌های مختلف روبرو هستیم و در این نوع تکثر حتی می‌توان شریعتی را در دانشگاه،  فرهنگ و سیاست متفاوت مطرح کرد.

**به شریعتی در حوزه‌های غیرایرانی بیشتر از ایران پرداخته شد

خانیکی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه میزان از اندیشه‌های دکتر شریعتی را جامعه و دانشگاه ما درک کرده است، گفت: در یک قضاوت اولیه می‌توانم بگویم به شریعتی در حوزه‌های غیرایرانی بیشتر از ایران پرداخته شد شاید برای اینکه شریعتی تحت تأثیر سنجه‌های سیاسی بیشتر قرار گرفت. در دوران شریعتی عنوانی که به او دادند معلم انقلاب بود و هر کسی موافق یا مخالف و یا با پذیرش مشروط انقلاب، شریعتی را هم بی نصیب نمی‌گذاشت. چون تحت تاثیر داوری‌های انقلاب و سیاست ورزی‌های بعد از آن قرار گرفت. شریعتی دوران محدودیت، بی‌توجهی و دوران رسمیت یافتن در دانشگاه را در دوره های مختلف طی کرده است.

وی با اشاره به درک جامعه دانشگاهی از فعالیت‌های شریعتی، گفت: باید تقدیر کرد  از کسانی که در مسیر روشنگری و درک واقعی شریعتی کارهایی را شروع کردند. فرزندان دکتر شریعتی سارا، سوسن و احسان شریعتی و بنیاد شریعتی به نظر یک سلسله اقدامات خوبی را در زمینه بررسی آثار و ماندگاری آن انجام می دهد. ولی کار رسمی انجام نشده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به یاد دارم زمانی به الجزایر رفته بودم کرسی شریعت شناسی در‌ آنجا برپا بود اما همان زمان ما در دانشگاه علوم اجتماعی تهران به دنبال این بودیم که نام دانشکده شریعتی، بماند یا نه؟ نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهبود یافته اما در برنامه‌های رسمی یا به عنوان یک دوره مسئله شناسی یا راه حل، مورد توجه قرار نگرفته است.

خانیکی در همین زمینه تصریح کرد: در عالم روشنفکری هم به جای اینکه نقد شریعتی را دنبال کنند بعد دشنام دهی به شریعتی در سطوح مختلف را جایگزین کردند که حتی برخی از سطوح رسانه‌های ما را دربرگرفته است.

**درد مندی و دغدغه شریعتی با دیگران متفاوت بود

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عمده ترین ویژگی که شریعتی را از سایر افراد و روشنفکران متمایز کرده بود، گفت: درد مندی و دغدغه شریعتی با دیگران متفاوت بود. این دغدغهمندی باعث شده بود که او ساعت‌ها بحث و گفتگو کند. زمانی با او آشنا شدم که دانشجوی سال اول دانشگاه بودم و خاطرم هست برای پاسخ به سوال من چه زمان طولانی وقت گذاشت. همین رویکرد باعث شده بود براساس دردمندی و دغدغه‌مندی خود پروژه‌ای را شروع کند و تا به نتیجه‌ای دست نمی یافت آن را رها نمی‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه در پاسخ به این سوال که  اگر شریعتی امروز زنده بود چه می‌کرد، گفت: اگر شریعتی می‌ماند یکی از کسانی بود که حتما دایره تأثیرگذاری‌اش تا امروز باقی می‌ماند.

خانیکی در پاسخ به این سوال که وظیفه ما در مقابل شریعتی چیست، یادآور شد: مسئولیت بازخوانی و بازشناسی آثار و نظریات او براساس روزآمد کردن مسائلذو  تلاش برای یافتن راه حل‌هایی که متناسب با امروز است. یعنی نه در تاریخ بمانیم و شریعتی را بسته بندی کنیم برای امروز و نه اینکه او را به موزه بسپاریم.

وی در پاسخ به این سوال که در دوران زندگی  شریعتی چه بستری وجود داشت که از دل آن افرادی مانند شریعتی، شهید مطهری و شهید بهشتی بیرون آمدند، آیا امروز چنین بستری وجود دارد یا خیر، گفت: من به امروز ایران هم خیلی بدبین نیستم اینکه بگوییم تفکر به بن بست رسیده است و یا اندیشه مولدی وجود ندارد را چندان قبول ندارم بلکه نسل متفکران، سیاست ورزان و دانشگاهیانی که اکنون با آنها مواجه هستیم، فرق کرده است. چون زمانه متفاوت شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آن متفکرانی که در دوره قبل وجود داشتند علی رغم تفاوت‌هایی که با یکدیگر داشتند و به رغم  اینکه در مقاطعی انسداد ایجاد شد و بین آن فاصله ای افتاد اما اغلب اهل گفتگو بودند در دهه 40 یا 50 بر سر مسائل مختلف جلساتی می‌گذاشتند اگرچه اختلاف نظرهایی با هم داشتند. گفتارهای ماه دهه 40 درباره مرجعیت و روحانیت گویای جلساتی با حضور مرحوم بازرگان و شریعتی، شهید بهشتی و شهید مطهری و حتی علامه جعفری بود. حتی زمانی که اتفاقاتی برای جامعه سیاسی و یا جامعه فکری با دغدغه‌های مسلمان رخ داد و موضوعاتی که روشنفکران دینی و سیاست ورزان را درگیر کرد این مباحث ادامه داشت.

خانیکی گفت: در سال 54 وقتی تغییرات ایدئولوژیک در سازمان مجاهدین خلق ایجاد شد این عزیزان نشست‌های مختلفی برگزار می‌کردند و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کردند. در مقابل کسانی که قائل به این بودند که اسلام کشش مبارزه را ندارد تلاش‌های بسیاری برای پاسخگویی به آنها صورت گرفت در آن زمان مسئله زمانه شریعتی مبارزه بود و گفتمان قالب نیز در همین زمینه تعریف می‌شد. صورت مبارزه نیز یک دشمن که امپریالیسم و یک رقیب که مارکسیست بود را نشان می‌داد. شریعتی در این دوران نیز به مبارزه با دشمن و مبارزه فکری ادامه داد.

وی در ادامه گفت: شریعتی در حوزه تفکر اجتماعی نیز که در آن ایام جایی برای نگاه از منظر اسلامی وجود نداشت و استادان و دانشجویان مسلمان در آن نقشی نداشتند تلاش‌های زیادی کرد تا از یک پایگاه و منظری متفاوت به این مسائل پاسخ دهد. اگر به دنبال اثربخشی در کاری هستیم اندیشه روشنفکر سیاست‌ورز و امروز دانشگاهی ما باید در مسیری قرار گیرد تا با یافتن مبدل اصلی و کشاندن آن به بدنه جامعه به عنوان  موتور محرکی جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: شریعتی امیدوار بود نسبت به تغییراتی که در جامعه رخ می‌دهد و در این مسیر به حرکت مردم معتقد بود. او معتقد بود روشنفکر باید مانند یک چاشنی نارنجک بتواند بدنه نارنجک که همان جامعه است را منفجر کند و تاثیرگذار باشد.

خانیکی  گفت: اگر ما نیز بتوانیم آن سه مقوله‌ای را که شریعتی به آن پرداخت یعنی عرفان برابری و آزادی را در کنار هم قرار دهیم می‌توانیم جایگاه خود را در تاثیرگذاری جامعه پیدا کنیم البته این نقیصه به دلیل بی توجهی ما به این سه موضوع در تفکر شریعتی وجود دارد.

وی در بخش بعدی سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه مبنی براینکه با توجه به نظریه امت و امامت شریعتی دموکراسی در دیدگاه های او چه جایگاهی دارد، گفت: دموکراسی را بیشتر از اینک واژه بدانم آن را رفتار و اخلاق دموکراتیک می دانم. در زمانه ای که شریعتی قرار دارد و در مکانی که قرار دارد که معتقدم شریعتی ایران را مکان بند می کند، به مسئله ایران فکر می‌کند و برهمین اساس مسائل روشنفکران جهانی را در ایران می بیند. در آن زمان با یک قدرتی  مواجه است که نوسازی را نو سازی آمرانه عامرانه به کار می‌برد مسئله خود را مبتنی بر نوع رفتارهای سیاسی آن زمان تعریف کرد.

**دموکراسی از محصول رویکرد شریعتی بیرون می آمد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در آن زمانی که شریعتی به سر می‌برد واژه دموکراسی خیلی حتی پز روشنفکری هم ندارد و آثار او بیشتر شامل واژه هایی نظیر، مبارزه انقلاب و برابری است اما از تفکر شریعتی می توان گفت وگو و دموکراسی را بیرون آورد و به نوعی حاکم بر نظریات و دیدگاه‌های اوست. به نظرم از داخل محصول رویکرد شریعتی و پروژه شریعتی دموکراسی بیرون می آمد البته پا به پای عدالت و برابری.

**باید شریعتی را خواند نه به این معنی که در شریعتی ماند

خانیکی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر مهمترین نقد خود به شریعتی گفت: شریعتی در زمان خودش بیشتر مبتنی ومتکی شد  بر یک رویکرد فردی تا یک شکل نهادی البته آن زمان بسیاری از اینگونه افراد تنها بودند. اما افکار و تفکرات او در آن زمان سازمان نیافت.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: معتقدم همچنان باید شریعتی را خواند نه به این معنا که در شریعتی ماند. این به معنی است که لازم نیست با شریعتی گزینشی برخورد کنیم اما با فهم مبانی دغدغهمندها، متدولوژی و رویکردهای او برای امروز هم میتوانیم حوزهها را به هم پیوند دهیم و به فکر مردم و مسئله مردم هم باشیم. دغدغه ایران  و زمانه خودمان را داشته باشیم. بی مکان و بی زمان زندگی نکنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار سیاسی

تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود

 تجاوز دشمن با پاسخ مهلک پدافند هوایی مواجه می‌شود
2024-04-14T14:25:50+03:30
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه کریدورها کاملا باز شده و پروازها در حال انجام است، گفت: اعلام می‌کنیم آسمان ایران در مقابل هرگونه...

جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران

 جلسه نماینده اسرائیل با منافقین در آلبانی درپی حمله ایران
2024-04-14T14:25:50+03:30
در پی حمله تلافی جویانه شب گذشته ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام اطلاعاتی این رژیم برای انجام عملیات روانی در داخل ایران، با منافقین در البانی گفتگو کرده...

هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید

 هشدار فرمانده کل ارتش به آمریکا: مداخله نکنید
2024-04-14T14:25:49+03:30
فرمانده‌کل ارتش گفت: به سردمداران آمریکا نیز هشدار می‌دهیم که اگر در حمایت از رژیم صهیونیستی بخواهند ورود و یا مداخله کنند، تمام پایگاه‌ها و منافع آنها اهدا...

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

 ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
2024-04-14T11:58:39+03:30
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌بر...

نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت

 نامه به آملی‌ لاریجانی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت
2024-04-14T11:58:39+03:30
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه‌ای به آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار حضور نماینده هیات عالی نظارت در این کمیسیون درباره بررسی طرح سامان...

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

 ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد
2024-04-14T11:58:38+03:30
نائب رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ضمن تاکیدی که بر حمایت از معنوی از غزه دارد، حق انتقام را برای خود محفوظ می‌داند ولی نوع عمل را متناسب با منافع خودش...

تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل

 تکذیب پیامکهای هشدار به نام سازمان پدافند غیرعامل
2024-04-14T11:58:38+03:30
سازمان پدافند غیرعامل پیامکهای ارسالی مبنی بر هشدار شرایط سخت و امنیتی در کشور را جعلی خواند و آنها را تکذیب کرد.

نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد

 نیروی دریایی سپاه کشتی صهیونیستی را توقیف کرد
2024-04-14T11:58:37+03:30
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرد.

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

 حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دقایقی پیش حملات همه‌جانبه خود علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع مردم تهران در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:58:36+03:30
مردم تهران در حمایت از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی در مناطقی از پایتخت تجمع کردند.

شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید

 شاهد۱۳۶؛ پهپاد انتحاری سپاه علیه اسرائیل را بشناسید
2024-04-14T11:58:36+03:30
یکی از مأموریت‌های پهپادهای انتحاری شاهد انهدام و یا اشباع سایت‌های پدافندی دشمن است تا موشک‌های بالستیک و سایر پهپادها بتوانند با گذر از سد سامانه‌های پداف...

اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

 اصابت ده‌ها فروند موشک سپاه به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی
2024-04-14T11:58:36+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شلیک و اصابت ده‌ها فروند موشک بالستیک به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد

 ایران در صورت اقدام اسرائیل با شدت بیشتری تنبیه خواهد کرد
2024-04-14T11:58:35+03:30
حمله گسترده جبهه مقاومت از جهت‌های گوناگون به رژیم صهیونیستی فضای بسیار متفاوتی را در منطقه ایجاد کرده است.

ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟

 ایران کدام پایگاه هوایی اسرائیل را هدف قرار داد؟
2024-04-14T11:58:35+03:30
پایگاهی که هواپیماهای اسرائیلی از طریق آن کنسولگری ایران را زدند، با موشک هدف قرار گرفت.

منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود

 منبع آگاه: اسرائیل در صورت پاسخ بلا‌فاصله تنبیه می‌شود
2024-04-14T11:58:34+03:30
یک منبع آگاه گفت: پس از پایان عملیات تنبیهی ایران و جبهه مقاومت، اگر صهیونیستها بخواهند پاسخی بدهند قطعاً تنبیه بعدی «بلافاصله» و با شدت مضاعف خوا...

حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل

 حمله چهاروجهی و پیچیده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:58:34+03:30
عملیات گسترده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اسرائیل پاسخی پیچیده چندوجهی و هوشمندانه به جنایات اخیر اسرائیل است.

شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود

 شورای نگهبان: عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود
2024-04-14T11:58:34+03:30
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موفق به مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فل...

هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران

 هشدار سپاه به آمریکا نسبت به هرگونه مشارکت در ضربه به ایران
2024-04-14T11:58:34+03:30
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۲ خود به انهدام اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و هشدار به دولت تروریستی آمریکا نس...

سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد

 سرلشکر باقری: عملیات «وعده صادق» با موفقیت کامل انجام شد
2024-04-14T11:58:33+03:30
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: این عملیات از نظر ما پایان یافته است و قصدی بر ادامۀ آن نیست و اگر رژیم صهیونیستی اقدامی علیه ما چه در خاک ما و چه در مراکز مت...

ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش

 ناکامی پدافند اسرائیل مقابل عملیات ترکیبی ایران|گزارش
2024-04-14T11:58:33+03:30
ساختار پدافند هوایی اسرائیل علی‌رغم تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که برای آن شده بود، مقابل عملیات ترکیبی ایران شکست خورد.

سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود

 سلامی: اقدام بعدی درصورت واکنش اسرائیل سخت‌تر خواهد بود
2024-04-14T11:58:32+03:30
فرمانده‌کل سپاه درباره عملیات وعده صادق گفت: گزارش دقیق، مستند و میدانی از اصابت‌ها تا این لحظه نشان‌دهنده این است که این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار...

رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت

 رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت
2024-04-14T11:58:32+03:30
رئیس جمهور تصریح کرد: اینجانب به پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و به پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیروهای مسلح مقتدر ایران اسلامی تاکید می‌کنم که...

عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی

 عموعابدینی خبر داد: جذب نخبگان در دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی
2024-02-26T06:00:56+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم از ابلاغ دستورالعمل ایجاد دانشکده‌های علوم و فناوری‌های راهبردی با رویکرد فرادانشکده‌ای خبر داد و گفت: ماموریت اصلی این دانشکده‌ها ج...

دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است

 دوستی: لیست انتخاباتی «صدای ملت» مورد حمایت ۴ حزب اصلاح‌طلب است
2024-02-26T06:00:56+03:30
عضو فهرست انتخاباتی صدای ملت تاکید کرد: این لیست متشکل از اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و مستقلین بوده که از طرف چهار حزب اعتماد ملی، ندای ایرانیان، کارگزاران و اع...

داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند

 داداش پور: دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند
2024-02-26T06:00:55+03:30
رییس سازمان امور دانشجویان گفت: در بازنگری آیین‌نامه شوراهای موارد خاص ضمن صیانت از مقررات آموزش عالی دانشجویان دارای شرایط خاص مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند.

تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه

 تاکید هیات پارلمانی ایران بر توقف فوری جنگ در غزه
2024-02-26T06:00:55+03:30
هیات پارلمانی ایران در حاشیه مجمع مجالس آسیایی در آذربایجان با هیات های پارلمانی برخی کشورها همچون فلسطین، بنگلادش، سوریه و نایب رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌و...

جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند

 جریمه ۶ تا ۲۴ میلیونی در انتظار کارکنان دولتی که در ساعت اداری تبلیغات انتخاباتی کنند
2024-02-26T06:00:54+03:30
یک جرم‌شناس گفت: اگر کارکنان دولت در ساعت اداری اقدام به تبلیغات اداری کنند به مجازات نقدی درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی( بیش از ۶۰ میلیون ریال...

محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم

 محصولی: بدنبال وحدت شاخص محور نیروهای انقلابی هستیم
2024-02-26T06:00:54+03:30
دبیرکل جبهه پایداری گفت: همچنانکه قبلاً در مورد مراحل چهارگانه وحدت نیروهای انقلابی مطرح کردیم در صورت امکان بدنبال فهرست واحد جبهه‌های انقلابی هستیم.

سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است

 سرلشکر باقری: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای محصول رویکرد جامعه اطلاعاتی کشور است
2024-02-26T06:00:54+03:30
رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح تأکید کرد: امنیت پایدار در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و مواجهه با امواج تهدید و طمع دشمنان؛ محصول رویکرد جهادی، انقلابی و حرفه‌ای و هم...

وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی

 وعده‌های نشدنی، به اعتماد مردم خدشه وارد می‌کند/ مشارکت آگاهانه در انتخابات، موجب هراس دشمن است| گفت‌وگو با محسن ردادی
2024-02-26T06:00:53+03:30
جامعه‌شناس سیاسی می‌گوید اگر کاندیداها بخواهند صادقانه صحبت کنند، باید با مردم همدلی داشته باشند و به جامعه بگویند «ما هم به اندازه‌ی شما دغدغه اصلاح ک...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)